💢ظهور فیلسوفان اخلاقِ دیجیتال؛واقعیت یا تخیل؟
به نظر شما آیا ممکن است فناوری های مبتنی بر #هوش_مصنوعی مثل #چت_بات ها کم کم خودشان به #نظریه_پردازان اخلاق تبدیل شوند، و به نگارش کتب اخلاقی، تدوین کدهای اخلاقی و ارائه مشاوره اخلاقی به انسانها بپردازند؟
در این صورت آیا می توانند آموزه های اخلاقی #اسلام را به چالش بکشند؟ مبانی اخلاقی شان تابع برنامه نویسان شان است، یا خودشان، یا مخاطب شان، یا هیچکدام؟ آموزه های اخلاقی که ترویج و توصیه می کنند مطلق است یا نسبی؟
📌این سوالها را جدی بگیریم... آینده از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
حسینعلی رحمتی
۲۲ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
😎نه اسوه های اخلاق نه جانیان بالفطره
سلبریتی ها و دیگر کسانی که با یا بی دلیل از طریق فضای مجازی مشهور می شوند نه اسوه های اخلاق اند نه جانیان بالفطره. از آنها در حد همین قد و قواره ای که هستند توقع داشته باشید. احتمال تغییرمسیرشان را جدی بگیرید و در استفاده از آنها برای اهداف تربیتی، اجتماعی و سیاسی احتیاط کنید؛ اگر می خواهید بعدا پشیمان نشوید.
حسینعلی رحمتی
۲۲ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 #هفته_پژوهش و #روزجهانی_چای بر همه پژوهشگرانی که با چای عقد اخوت مادام العمر بسته و یارِ گرمابه و گلستان هم اند مبارک باشد. همواره مانا و نویسا باشید.
حسینعلی رحمتی
۲۴ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 زن، زنانگی، اخلاق، فضای مجازی: سوژه هایی برای تحقیق و تامل (۱)
قسمت نخست: فضای مجازی؛ زیست جهان هنجاری دختران امروز
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻 1. فرارسیدن مناسبت های دینی از قبیل #ایام_فاطمیه که به نوعی با زن و زنانگی در ارتباط است بهانه و فرصت مناسبی را فراهم می کند که جایگاه زن در اسلام و مسائل مربوط به زنان از دید آموزه های دینی مورد کاوش قرار گیرد. مسوولیت این کار بیش و پیش از هر کس بر عهده روحانیون و حوزه های علمیه و بعد از آن بر دوش نهادهای فرهنگی و حاکمیتی است که به نوعی با مسائل زنان در ارتباط اند.
🔻2. چه برای تبیین جایگاه زن در اسلام و چه برای تبلیغ آن، اکتفا کردن به موضوعات و روش های پیشین کفایت نمی کند، و محققان و مبلغان دین چنانچه در انتخاب موضوعات پژوهشی یا روش های تبلیغی به تغییر و تحولاتی که در عرصه زیستی، معرفتی، فرهنگی و هنجاری جامعه امروز ایران، و به ویژه دختران نسل جدید، به وجود آمده توجه نکنند نباید انتظار داشته باشند که داشته ها، یافته ها و سخنان آنان مورد اقبال عمومی این نسل قرار گیرد.
🔻3. در این راستا، یکی از نکاتی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد توجه به «عوامل» موثر بر تحولاتی است که در بالا به آن اشاره شد. یکی از مهم ترین و موثرترین این عوامل «فضای مجازی» و عرصه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. این فضا برای دختران و زنان امروزی کارکردی دوگانه دارد: از یک سو بر روی «بینش، کُنش و منش» آنها تاثیر می گذارد، و از سوی دیگر همچون «آینه»ای است که این تاثیرات را نشان می دهد.
🔻4. #فضای_مجازی برای دختران نسل جدید صرفا «ابزار»ی برای ارتباط یا سرگرمی و وقت گذرانی نیست، بلکه، فراتر از آن، #زیست_جهانی است که در آن زندگی می کنند، می اندیشند و اندیشیده می شوند، شخصیت شان قوام می یابد، با دنیا(ها)ی جدیدی آشنا می شوند، ساحت هایی که در فضای فیزیکی به دلایل مختلف امکان تجربه اش را نداشته اند به زندگی می نشینند، زنانگی و جنسیت خود را مورد بازیابی و بازاندیشی قرار می دهند، در این زمینه صداهای متفاوت را می شنوند و با دیدگاه های سنتی (چه در سنت دینی چه سنت ملی) مقایسه می کنند، و براساس این سنجشگری ها گاه #هویت جدیدی از زن و زنانگی را برای خود تعریف می کنند و بر اساس آن، زیست و زندگی جدیدی را برای خود طراحی می نمایند. نه آن دیدگاه ها و نه این انتخاب ها همگی لزوما درست و قابل دفاع نیست، ولی به هر حال کسانی که می خواهند #دیدگاه_اسلام را درباره زن و زنانگی تبیین و تبلیغ، و از آن مهم تر، برایش سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند، گریز و گزیری از این ندارند که با «فضای مجازی» به عنوان زیست جهان جدید دختران امروزی به طور علمی، دقیق، واقع بینانه و منصفانه آشنا شوند و با توجه به آن، دیدگاه اسلام را بیان کنند.
🔻5 از منظر نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، تغییر و تحولاتی را که از آنها سخن به میان آمد از جهات مختلف می توان (و باید) بررسی کرد که یکی از آنها از پنجره «اخلاقی و ارزش شناختی» است. از این زاویه موضوعات و مسائل فراوانی قابل طرح است که چون بررسی همه آنها در یادداشت های کوتاه مقدور نیست، سعی خواهد شد در چند قسمت برخی از مهم ترین آنها به اجمال معرفی شود تا ان شاءالله نهادهای مسوول و / یا افراد علاقه مند به پژوهش در این عرصه را برای اندیشه ورزی جدی یاری رسان باشد.
24 آذر 1402
ادامه دارد...
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅تبلیغات دینی و مخاطبان کم پیدا
در مناسبت هایی چون #ایام_فاطمیه، آن دسته از زنان و دخترانی راکه نسبت به دیدگاه اسلام درباره زن و زنانگی #پرسش یا ابهام دارند نیز مخاطب تبلیغات خود بدانیم و با زبان و منطق مناسب با آنها وارد #گفتگو شویم. تحولات چنددهه اخیر، ازجمله در زمینه فضای مجازی، برخی از چیزهایی را که ما بدیهی می دانیم برای آنها محل تردید کرده است.
حسینعلی رحمتی
26 آذر 1402
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
امروز یکی از دوستان چند کتاب را نشانم داد و گفت از «امانت باغ ملک» در تهران امانت گرفتم. انگونه که در صفحه اینستای این مرکز گفته شده، صاحب آن به یاد والدینش این مرکز را راه اندازی کرده و به افراد ساکن تهران و شهرستان چند نسخه کتاب به امانت میدهد بدون اینکه هزینه یا سند و مدرکی بگیرد. هم نفس کار بسیار ارزشمند است و به گسترش کتابخوانی کمک می کند، هم رایگان بودن، هم اعتمادی که به مخاطب کرده. خدا خیرش دهد و ان شاالله شاهد ازدیاد این کارهای زیبا باشیم.
بد نیست اگر هر کدام از ما هم با هدیه کتابی به گسترش این فعالیتها کمک کنیم.
کمترین فایده این کارها این است که بهانه را از کسانی که می گویند توان خرید کتاب نداریم می گیرد.
حسینعلی رحمتی
۲۷ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
#امانت_کتاب #ترویج_کتاب #کتابخوانی #کتابخانه_ملک #فرهنگ_مطالعه_را_ترویج_دهیم
هدایت شده از هوش مصنوعی نجف
💢 دو فصلنامه؛ علوم اسلامی و انسانی دیجیتال برگزار میکند:
♨️ فراخوان مقاله
⬅️برخی محورهای فراخوان:
●مبادی نظرب علوم اسلامی و انسانی دیجیتال
●استخراج و ردهبندی اطلاعات و موجودیتهای علوم اسلامی و انسانی
●متنکاوی دادهکاوی، تحلیل کلان داده و اطلاعات شبکه ای
●سامانههای مشابه یابی و پیشنهاد دهنده محتوا
📆 مهلت ارسال آثار: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 جهت اطلاع از سایر موضوعات فراخوان کلیک کنید
👣 هوش مصنوعی و تمدن اسلامی را دنبال کنید با شناسه 👈 aiis_ir
فصلنامه مطالعات اخلاقی دانشگاه قم مقاله می پذیرد.
سایت مجله: https://jes.qom.ac.ir/
#مقاله
سنخشناسی فعالیت روحانیون شیعۀ ایرانی در اینستاگرام،نویسندگان:عبدالله بیچرانلو،علی مومنی.
🔻به دوستان طلبه مطالعه این مقاله که نگاهی آسیب شناسانه دارد پیشنهاد میشود.کاهش فعالیت روحانیون در ایام #غیرمناسبتی،و تاثیر فعالیت در اینستا برروی هویت طلبگی آنها از جمله نکات قابل تامل مقاله است.
https://jisr.ut.ac.ir/article_93673.html
💢نجات از دست خود
اینکه #تتلو چرا دستگیر شد و آینده اش چه می شود را نمی دانم، ولی معتقدم تا اینجا یکی از منافعش این بوده که او را از دست #خودش نجات دادند.
#سلبریتی های حاشیه_زی پس از مدتی در دامِ خودساخته گرفتار، و مقهور لبه دیگر شمشیر #شهرت در فضای مجازی می شوند.
📌البته او فقط یک نمونه است. هم اکنون در فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویر محوری چون اینستاگرام، دختران و پسران زیادی هستند که هرکدام مستعد تبدیل شدن به تتلو هستند. قبل از این که دیر شود آنها را دریابیم.... اما سوال این است: برای این کار چه باید بکنیم؟
حسینعلی رحمتی
28 آذر 1402
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از کافهـ اخـــلاق ◾
عالم دین تلاش می کند بگوید در هر شرایطی، زیست دینی و معنوی ممکن است،
روانشناس تلاش می کند انسان ها را به این باور برساند که در هر شرایطی باید انسان سالمی باشند و سالم زندگی کنند،
و اخلاق کاربردی میخواهد به بشر بگوید که در هر شرایطی، زیست اخلاقی و درست میسر است بلکه ضروری است.
اما به رغم این هدف ثابت، رویکردهای گوناگون عالمان اخلاق در اخلاق هنجاری، بر رویکردشان در اخلاق کاربردی نیز سایه انداخته و نتایج مختلفی را رقم زده است. این اختلاف رویکردها در جامعه علمی ایران نیز چند دهه است که به چشم میخورد تا اینکه دغدغهمندان رویکرد اسلامی را به تکاپو انداخته است که: آیا اخلاق کاربردی دانشی وارداتی است و با داشتن اخلاق عملی در سنت اسلام از آن بی نیازیم یا آنکه میتوان آن را در حل مسائل جامعه کنونی کارآمد دانست؟
📯پاسخ آن، فردا ساعت ۱۳ ان شاء الله
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
⭕️کمتر ز ربات نیستی....
یک ربات پس از درس گرفتن از اشتباهات خود و حتی تلاش برای تقلب در بازی، با موفقیت توانست یک تیله را پس از صرف ۶ ساعت به خط پایان برساند، زمانی که کمتر از رقیبِ انسانی بود.
👋در زمانه ای که ربات ها از اشتباهات خود درس میگیرند ولی انسانها نه، باید در ادعای انسان بودن خود کمی تا قسمتی تجدید نظر کنیم.
حسینعلی رحمتی
۲۹ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🍉دوگانه سازی های خطرناک
به مدد هنر و خردمندی ایرانی مناسبت هایی چون #شب_یلدا نوعا همراستا با ارزش های دینی جامعه ما تعریف شده است. شاهد مدعا این که در شب یلدا به #دیوان_حافظ ی تفأل میزنند که قرآن را در «چارده روایت» می خواند و می گوید: «هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم».
👋از این رو هرگونه دوگانه اندازی و ایجاد تقابل بین فرهنگ دینی و ملی ایرانیان جز فرسودن هر دو سرمایه و ایجاد شکاف اجتماعی در جامعه ثمری ندارد.
حسینعلی رحمتی
۳۰ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
یک #چالش_اخلاقی:
اگر بدانید پدر یا مادر پیرتان که بیمار است امکان خوب شدن ندارد و رو به موت است چه می کنید؟ آیا به او خبر #میدهید تا اگر کار نکرده ای دارد انجام دهد و روزهای باقی مانده را هرجور دوست دارد بگذراند، یا خبر #نمیدهید تا مبادا روحیه اش را از دست بدهد، یا رنج بیشتری ببیند و یا حتی شاید زودتر فوت کند؟
حسینعلی رحمتی
۱ دی ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
یک #چالش_اخلاقی: اگر بدانید پدر یا مادر پیرتان که بیمار است امکان خوب شدن ندارد و رو به موت است چه م
به نظرم ما باید چیزی به نام #اخلاق_مواجهه_باافراد_روبه_موت تدوین کنیم و جامعه را در این زمینه آموزش دهیم.چون آخرین روزهای عمر، هم مقطع مهم زندگی انسان است هم خود مرگ موضوع بسیار مهمی است.
هرچند به طور قطع برای خود فرد و اطرافیان هم موقعیت بسیار خطیر ودشواری است.
یکی از ویژگیهای شاخص اخلاقی،و به نظر من از رموز موفقیت بزرگان گذشته ما #احترام_به_اساتیدشان است.زندگینامه مرحوم جلال الدین #همایی رامیخواندم(مجله بخارا ش۱۵۸).ببینید در وصف اساتید خود چه تعابیری را بکار برده.
اینها محصول سیستم آموزشی ای بودند که #تربیت را بر تعلیم مقدم می داشت.
حسینعلی رحمتی
۲ دی ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
◽️ کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستمهای رایانهای
🔰 گروه اخلاق اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_آل_بویه
#حسینعلی_رحمتی
#امیر_غنوی
✍️ دبیرعلمی: #محمد_جداری_عالی
📅 دوشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha2
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/akhlaghhak
#کرسی
🆔 @iictchannel
🔻 @harahmati
✅ همایش بینالمللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی
از سوی دانشگاه تهران و مراکز علمی
▪️مهلت ارسال چکیده: ۳۰ دی
▪️مهلت ارسال مقاله: ۱۵ بهمن
▪️زمان برگزاری همایش: ۳۰ بهمن
▪️ ارسال مقاله:
https://digethconf.ut.ac.ir/
https://eitaa.com/ethical
🔻 @harahmati
یک #چالش_اخلاقی
شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید.#هکرها به اطلاعات ارزشمندکارخانه دست یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست #مبالغ_کلان کرده اند.
اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به #تداوم کار زشتشان تشویق میکنید
اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید
📌چه میکنید؟
حسینعلی رحمتی
۳ دی ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌هر که درس میدهدکه استادنیست
فرق است بین استادی که ماه ها پابه پای دانشجو کار میکند تایک #مقاله_مشترک بنویسند بااستادی که وقت خاصی نگذاشته ولی توقع دارد دانشجواو را بعنوان #نویسنده_اول و اصلی معرفی کند(بگذریم از کسانی که کار دانشجو را به نام خود منتشرمیکنند).
به درس دادن نیست؛به #اخلاق و معرفت است.
حسینعلی رحمتی
۵ دی ۱۴۰۲
⬅️اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق فجازی
جواب از یک #چالش_اخلاقی
استاد محترم آقای #دکتر_رحمتی چالشی اخلاقی با عنوان ذیل مطرح نمودند و برای ارائه بهترین راهکار، مخاطبان خود را در چنین موقعیتی قرار دادند:
《شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید.#هکرها به اطلاعات ارزشمندکارخانه دسته یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست #مبالغ_کلان کرده اند.
اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به #تداوم کار زشتشان تشویق میکنید
اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید
📌چه میکنید؟》
در این چالش، در حقیقت فاعل اخلاقی (رئیس کارخانه) در یک تزاحم و دوراهی اخلاقی قرار دارد که از سویی از باب امانت داری موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است و از سویی موظف به جلوگیری از تشویق و تکرار رذیله اخلاقی #هک و #دزدی_سایبری.
❇️ در چنین موقعیتهای تزاحم اخلاقی، ارزش اخلاقی امانتداری اولویت دارد؛ چرا که از سویی اطلاعات کارخانه نزد رئیس کارخانه و مسئولین مربوطه امانت بود و این افراد موظف بودند تمام تلاش خود را در حفظ این امانت به کار گیرند و احتمالا به واسطه بی خیالی یا عدم توجه به اهمیت چنین وظیفه اخلاقی، پلتفرم یا شبکه سایبری خود را ارتقای امنیت نداده و زمینه هک و دزدی را فراهم نموده است.
💠در اخلاق سایبری دینی، صاحبان پلتفرم های سایبری به جهت امانت بودن اطلاعات کاربران نزد آنان، موظف به ارتقای امنیت نرم افزار خود هستند و کوچکترین کاهلی و سستی به عنوان یک رذیله اخلاقی به شمار می رود.
#ارزش_اخلاقی #امانتداری اصلی اساسی و بدون خدشه در #وظایف_اخلاقی تولیدکنندگان پلتفرم سایبری و صاحبان اطلاعات کاربران است.
🔶 از این رو رئیس کارخانه به جهت جلوگیری از امانتداری و سو استفاده از اطلاعات کارخانه و سهامداران، موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است.
🟣 باید توجه داشت که هکرها و دزدان سایبری (به احتمال زیاد) دوباره مرتکب چنین افعال غیراخلاقی با این فرد یا دیگران می شوند (حتی در صورت باج دادن به آنان).
راهکار وظیفه اخلاقی دوم [جلوگیری از تشویق به فعل غیر اخلاقی و فراهم نکردن زمینه برای رذائلاخلاقی] این است که با گزارش دادن به نهادهای امنیتی چون #پلیس_فتا و یا با استفاده از #متخصصین_IT، در مقابل دزدان سایبری ایستاد و از لو رفتن اطلاعات تا حد ممکن جلوگیری نمایند.
◽️در ضمن صاحبان اطلاعات (سهامداران شرکت) حق دارند از چنین رویدادی مطلع شوند تا چاره ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات لو رفته خود پیدا نمایند؛ از این رو رییس کارخانه [و نیز پلتفرم های سایبری دیگر] اخلاقا موظف به اطلاع رسانی به افرادی که مورد سرقت اطلاعات قرار گرفتند، هستند.
🔻همچنین براساس حکم اخلاقی جبران حق الناس، رئیس کارخانه و مقصرین در چنین دستبرد سایری، موظف به جبران تمام حقوق مادی و معنوی افراد زیان دیده هستند.
۱۴۰۲/۱۰/۰۵
#سبحان_نقدی_پور
🆔 @akhlaghfajazi
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
اخلاق هک و نفوذ.mp3
25.96M
🔊 #صوت
🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستمهای رایانهای
🎙 با حضور:
#علیرضا_آل_بویه
#حسینعلی_رحمتی
#امیر_غنوی
📅 دوشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
| اندکی اندیشه |
🔊 #صوت 🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستمهای رایانهای 🎙 با حضور: #علیرضا_آل_بویه #
شروع صحبت های بنده👈🏿 39:23
📌در این جلسه بعد از ارایه آقای دکتر آل بویه، و نظرات آقای دکتر غنوی، بنده حدود ده نکته را برای تکمیل و تداوم بحث مهم هک و نقوذ به سیستم های رایانه ای از منظر اخلاقی بیان کردم.
مسئله استفاده از آموزه های دینی برای موضوعات نوپدیدی چون هک کردن یکی از موضوعاتی که به طور پررنگ از سوی هر سه شرکت کننده مورد بحث قرار گرفت. پیشنهاد میشود آن راگوش دهید.