eitaa logo
| اندکی اندیشه |
343 دنبال‌کننده
696 عکس
196 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
Rahmati-Research 06.mp3
14.95M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار 🎙جلسه ششم: گام چهارم تحقیق:شناسایی و انتخاب منابع تحقیق. - اهمیت و نقش منابع در تحقیق. - معیارهای انتخاب منابع. - روش های شناسایی و پیدا کردن منابع. - چند نکته کاربردی درباره منبع یابی حسینعلی رحمتی 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 07.mp3
15.2M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار 🎙جلسه هفتم: گام پنجم تحقیق: مطالعه. - نقش مطالعه در فرایند تحقیق. - چگونه یک مطالعه موفق داشته باشیم؟.‌- نکاتی که در هنگامه مطالعه باید مراعات کرد. گام ششم تحقیق: یادداشت برداری و فیش نویسی.- اهمیت یادداشت برداری. - یادداشت برداری مفصل و مختصر. - عنوان گذاری و تنظیم یادداشت ها. - برخی نکات کاربردی برای یادداشت برداری صحیح حسینعلی رحمتی 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 08.mp3
14.53M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار 🎙جلسه هشتم: گام هفتم تحقیق: طراحی سیرمنطقی.- چگونه مطالب جمع آوری شده را در مقاله یا پایان نامه خودمان تنظیم کنیم؟.- ساختار کلی تحقیق از عنوان تا فهرست منابع: از ابتدا تا انتهای تحقیق چه سرفصلهایی را بیاوریم؟ حسینعلی رحمتی 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 09.mp3
15.7M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار 🎙جلسه نهم: -چرا طرحنامه (پروپوزال) مهم است؟- در طرحنامه چه مطالبی را باید نوشت؟- چگونه طرحنامه (پروپوزال) مقاله/پایان نامه/طرح پژوهشی خود راتکمیل کنیم؟ گام هشتم تحقیق: نوشتن متن اولیه:- ساختار کلی تحقیق.- زمان آغاز نگارش.- نکات لازم برای یک نگارش موفق حسینعلی رحمتی 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 10.mp3
17.35M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار 🎙جلسه دهم: - تعریف و اهمیت مستندسازی تحقیق. - روش های آدرس دهی:1. بیرون متنی (پانوشت و پی نوشت)2. درون متنی (روش جدید). گام نهم تحقیق: بازنویسی و اصلاح تحقیق. گام دهم: ارزیابی و انتشار. - مقاله خود را در چه مجله ای منتشر کنیم؟. - چگونه یک تحقیق ارزیابی می‌شود؟ حسینعلی رحمتی 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار ✍🏼حسینعلی رحمتی در این فایلهای صوتی سعی کرده ام به زبان ساده و کاربردی، مهم ترین نکاتی که برای نوشتن یک مقاله (و پایان نامه و کتاب) باید مراعات شود بیان کنم. پیشنهاد می کنم همه آنها را به ترتیب گوش دهید(برای دسترسی به هرفایل روی شماره جلسه کلیک کنید) ▪️جلسه اول: تعریف و اهمیت تحقیق ▪️جلسه دوم: مهارت ها و ابزارهای لازم برای تحقیق ▪️جلسه سوم: گام اول: انتخاب موضوع ▪️جلسه چهارم: گام دوم: طرح سوال های اصلی و فرعی تحقیق ▪️جلسه پنجم: گام سوم: مشخص کردن فرضیه ▪️جلسه ششم: گام چهارم: شناسایی و انتخاب منابع تحقیق ▪️جلسه هفتم: گام پنجم: روش مطالعه منابع گام ششم: یادداشت برداری ▪️جلسه هشتم: گام هفتم: طراحی سیر منطقی، و تکمیل پروپوزال ▪️جلسه نهم: گام هشتم: نوشتن متن اولیه ▪️جلسه دهم: گام نهم: بازنویسی و اصلاح گام دهم: ارزیابی و انتشار 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️بکش داریم تا بکش به یکی از سایت های هوش مصنوعی مخصوص طراحی گفتم: «یک روحانی ایرانی را بکش که با کامپیوتر کار می کند»، دیدم پاسخ داد چنین کاری خلاف قوانین ماست و انجام آن مقدور نیست. تعجب کردم، چون در موارد مشابه این کار را می کرد. ناگهان متوجه شدم او «بِکِش» را «بِکُش» خوانده و گمان کرده درخواست قتل را داشته ام. 👋🏽نتیجه اخلاقی این که پاسخ های هوش مصنوعی را وحی مُنزَل ندانیم و احتمال خطا بدهیم. در نتیجه حتما قبل از عمل کردن به آنها عقل خودمان را هم به کار بیاندازیم و در حد توان راستی آزمایی شان کنیم تا مبادا موجب خطای خودمان یا دیگران شویم. حسینعلی رحمتی ۷ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢نقد هراری از مدتها قبل معتقد بودم باید دیدگاههای یوال نوح هراری درباره مورد نقدجدی درجامعه ما واقع شود.کاری که متاسفانه تابه حال نشده. 📌جدای از این موضوع، که مخالف نتانیاهو است اخیرا گفته: نتانیاهو «دولت نتایاهو یک فاجعه انسانی عمده بر 2.3 میلیون فلسطینی در نوار غزه وارد و در نتیجه پایه های اخلاقی و ژئوپلیتیکی موجودیت اسرائیل را تضعیف کرد». جعفرمحمدی در یادداشتی به نقد این دیدگاه پرداخته و گفته: «بعنوان یک استاد تاریخ بگویید کشوری که نطفه اش با اشغال و کشتار منعقد شده و هیچ مقطعی از تاریخش عاری از جنایت ونقض سیستماتیک حقوق انسانها نبوده است، اساساً دارای کدام پایه اخلاقی است که در جنگ اخیر، نقض شده باشد؟!» متن کامل یادداشت را دراینجا بخوانید: asriran.com/0044O2 حسینعلی رحمتی 8 خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
31.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 چشمِ چراغ به دست توست؛ بیافروزش گه گاه که خسته یا ناامید می شوم یکی از ترفندهایی که برای خوب شدن حالم به کار می برم دیدن ویدیوهایی است که در شبکه های اجتماعی از افراد به ظاهر ناتوان ولی امیدوار و با همت منتشر می شود (مثل این ویدیو👆). بعد با خودم می گویم وقتی آنها که به مراتب از تو مشکلات بیشتری دارند ناامید نیستند تو چرا ناامید باشی؟ 🌀داشتن «امیدِ و اقع بینانه» (نه خودفریبی) رمز عبور گذر از سختی ها و گام نهادن بر کرانه موفقیت و سعادت است؛ چه در زندگی فردی چه اجتماعی. از این رو، امیدوار بودن و امیدوار کردن دیگران یک وظیفه اخلاقی به شمار می آید. برای این کار چه ابزاری بهتر از؟ 🦾باور کنید انتشار یک عکس یا ویدیو از افراد امیدوار می تواند زندگی افراد فراوانی را تغییر دهد. ازاین کارکرد شبکه های اجتماعی غافل نشویم. حسینعلی رحمتی ۹ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 اگر بد بود که طلبه ها... کارهای طلبه ها در فضای مجازی هم مثل فضای فیزیکی، برای بسیاری از مردم حجت است و آنان همان طور که در عباداتی چون نماز جماعت به طلبه ها اقتدا می کنند در شناخت مفهوم یا مصداق و محدوده فضائل و رذائل اخلاقی به آنان نگاه می کنند و انجام یک کار از سوی طلبه را نشانه درست بودن آن از نظر دین واخلاق می دانند. دلیل، یا پیش فرض آنها، هم بسیار ساده است: «اگر بد بود طلبه ها انجام نمی دادند» از این رو ما طلبه ها در فضای مجازی هم باید بیش از دیگران مواظب گفتار و رفتار خود باشیم تا مبادا پایه گذار یک سنت سیئه یا مشوق دیگران به ارتکاب آن شویم. حسینعلی رحمتی ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فراخوان مقاله مجله علمی پژوهشی«سیاست علم و فناوری» در زمینه صاحب امتیاز: انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران سایت مجله: https://jstp.nrisp.ac.ir/ پ ن: این که به مسئله توجه کرده اند ارزشمند است گرچه اسمی از به میان نیاورده اند ولی با توجه به برخی سرفصلهای شان به نظر می رسددراین زمینه هم مقاله بپذیرند.
♨️چت بات ها، آموزش، و توقع رفتار اخلاقی hangying Hua, Shuangci Jin ,Shengyi Jiang , "The Limitations and Ethical Considerations of ChatGPT", Data Intelligence, v.6, issue 1 (2024) به رغم این که استفاده از چت بات ها هر روز در کشورمان بیشتر می شود ولی متاسفانه درباره آموزش مردم برای استفاده اخلاقی از آنها همچنین آگاهی دادن به کاربران در مورد چالش های اخلاقی آنها کار چندانی تاکنون نشده است. با وجود افراد و مراکز اخلاق پژوه فراوان در کشورمان، این ضعف و نقص بزرگی محسوب می شود. این در حالی است که برخی کشورها از چند سال قبل تلاش های علمی در این زمینه را شروع کرده اند. مقاله بالا یکی ازجدیدترین آنهاست: در مقاله «ملاحظات و محدودیت های اخلاقی چت جی پی تی»،نویسندگان موارد زیر را از جمله چالشهای اخلاقی چت بات ها دانسته اند: ▪️ارایه اطلاعات فریبنده و دارای سوگیری های خاص ▪️نقض حریم خصوصی ▪️ارایه اطلاعات به ظاهر درست ولی منطقا نادرست و غیرمستند ▪️سوءاستفاده از داده های کاربران برای مدیریت افکار عمومی ▪️عادت دادن کاربران به راحت طلبی، تضعیف خلاقیت کاربران و تولید محتواهای اصیل و خلاقانه ▪️سرقت علمی و ادبی و نقض مالکیت دیگران و تضییع حقوق پدیدآورندگان آثار علمی ▪️اعتیاد کاربران به کار با چت بات ها و تضعیف تفکر انتقادی در آنها حسینعلی رحمتی 12 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢پیامدهای اخلاقی استفاده از چت جی پی تی در مقاله زیر نویسنده ضمن معرفی برخی پیامدهای احتمالی استفاده از چت بات هایی چونChatGPT ازقبیل: ارایه خروجی های ناعادلانه و غلط، نقض حریم خصوصی، تقلب و نقض مالکیت فکری. به سوالاتی از این دست پاسخ می دهد: 🔸آیااستفاده از چت جی پی تی اخلاقا درست است؟ 🔸چگونه از این چت، درست استفاده کنیم؟ 🔸آیا پاسخ های این چت، سوگیرانه و جهت دار است؟ 🔸آیا این چت یک منبع معتبر و قابل اعتماد است؟ 📌مشخصات ومتن مقاله: Eoghan Ryan (2023) ,"Ethical Implications of ChatGPT" ttps://www.scribbr.com/ai-tools/chatgpt-ethics/ حسینعلی رحمتی ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌طلبه ها و مخاطبان: نیاز یا علاقه؟ شرط موفقیت طلبه در فضای مجازی است. مخاطب معمولا به شما نمی‌گوید به چه مطالب دینی یا اخلاقی نیاز دارد اما شما باید با رصد کردن او بفهمید نیازها، سؤالات و دغدغه هایش چیست. البته باید توجه داشت که نیاز با متفاوت است. ممکن است مخاطب به مطلبی علاقه داشته باشد اما نیاز او نباشد. برای مثال ممکن است برخی نوجوانان علاقه داشته باشند که یک روحانی مدافع دوستی آنان با باشد. در این موارد نباید به علاقه مخاطب توجه کرد بلکه باید نیاز واقعی او را در نظر گرفت و متناسب با آن تولید محتوا کرد و با او سخن گفت. حسینعلی رحمتی ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
⚽️مسئله فقط دیدن فوتبال نیست در خبرها آمده بود عروس و داماد در روز عروسی شان میهمانان را معطل گذاشتند و با تلفن همراه مشغول تماشای بازی مورد علاقه خود شدند. این گونه خبرها که هرروز می شنویم نشانگر آن است که برای نسل امروز جزوی جدایی ناپذیر از زندگی شان است نه صِرف وقت گذرانی و علافی (آنگونه که برخی ما بزرگترها فکر می کنیم). بعلاوه که وجه آن هر روز دارد پررنگ تر می شود. اینها نشان دهنده نیز هست. از این رو کسانی که در صدد فعالیت یا سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی (و حتی سیاسی) برای جامعه امروز ایران هستند باید فوتبال را از نسل جوان ببینند و درباره اش قضاوت کنند. در غیر این صورت برنامه های شان مورد استقبال این نسل قرار نخواهد گرفت؛ سهل است که ممکن است موجب فاصله افتادن بیشتر بین آنها و مخاطبان شان شود. حسینعلی رحمتی ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
سایتی برای جستجوی مقالات علمی سایت سمانتیک به کمک هوش مصنوعی مقالات مورد نظر شما را از بین حدود 218 میلیون مقاله جستجو می کند و به آنها دسترسی می دهد. رایگان است و عمدتا پاسخ های خوبی می دهد. همچنین زبان فارسی را پشتیبانی می کند. آدرس: https://www.semanticscholar.org/ حسینعلی رحمتی 16 خرداد 1403 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢اخلاق هوش مصنوعی: یک تجربه جالب آفریقایی اخلاق پژوهان جامعه ما باید مزیت ها، چالش ها و راهکارهای اخلاقی هوش مصنوعی را متناسب با زیست بوم مورد بررسی قرار دهند. تجربه کشورهای دیگر در این زمینه می توانددرس آموز باشد. مثلا در مقاله زیر، نویسندگان بررسی کرده اند که استفاده از در بافتار جامعه آفریقا چه خوبی هایی دارد و چه مشکلات و پیامدهای اخلاقی را ایجاد می کند. Kutoma Wakunuma and Damian Eke, "Africa, ChatGPT, and Generative AI Systems: Ethical Benefits, Concerns, and the Need for Governance", Philosophies. 2024 متن کامل مقاله: https://doi.org/10.3390/philosophies9030080 حسینعلی رحمتی 16 خرداد 1403 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🍄هوش مصنوعی و تاثیر همین یک کلمه... از هوش مصنوعی خواسته شد تصویر «یک دختر و پسر در حال تماشای فوتبال» را بکشد تصویر سمت راست را طراحی کرد. همین درخواست با افزودن کلمه «مسلمان»‌ انجام شد، تصویر سمت چپ را ارایه کرد. تاثیر یک «کلمه» در تفاوت پاسخ‌ها خیلی واضح است. 📌پاسخ های هوش مصنوعی همواره در معرض خطا، پیش‌فرض‌های درست و نادرست، و برداشتی است که از کلمات به کار رفته در درخواست (پرامپت) ما دارد. بنابراین نباید پاسخ‌هایش را چشم بسته بپذیریم، بلکه بایستی احتمال خطا بدهیم، آن را راستی آزمایی کنیم، و تا حد امکان از تعمیم و تسری آن به همه افراد خودداری کنیم. حسینعلی رحمتی ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️عنان عقل خویش به دست همستر مسپار 🌀 آیا بازی همستر کامبت از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟ وظیفه اخلاقی ما نسبت به آن چیست؟ ✍🏼حسینعلی رحمتی قسمت اول قسمت دوم 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️عنان عقل خویش به دست همستر مسپار آیا بازی همستر کامبت از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟ (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼حسینعلی رحمتی در چند روز اخیر ناگهان متوجه شدم تعداد قابل توجهی از کسانی که قبلا تلگرام را ترک کرده یا اصلا عضو آن نبودند در حال بازگشت به این پیام رسان هستند و این برایم عجیب بود؛ به ویژه این که از برخی آنان به خاطر نوع نگاهی که به پلتفرم های خارجی دارند اصلا چنین انتظاری نمی رفت. تا این که متوجه شدم این کار به خاطر مشارکت در بازی / برنامه ای است به نام «همستر کامبت» که صرفا در بستر تلگرام اجرا می شود و خلق الله با کلیک مداوم روی آیکون آن که یک همستر است، سکه مجازی ذخیره می کنند به امید این که در آینده تبدیل به رمزارز و پول معتبر شود و از این راه به مال و منالی برسند. این که وجود مشکلات اقتصادی در این استقبال تاثیر جدی دارد قابل درک است ولی نباید موجب شود که اندیشوران جامعه از بررسی و تحلیل همه جانبه آن غافل شوند. 🌀از منظر اخلاقی چنین کارهایی به دلایل زیر قابل دفاع «نیست»: 🔻1. ترویج آرزواندیشی و راحت طلبی جای گزین شدن فرهنگ سود سریع و آسان به جای فعالیت های اقتصادیِ هدفمند، خلّاق و مُوَلد که خیر عام دارد و موجب رشد و پیشرفت جامعه می شود ممکن است در زندگی شخصی افراد سود و سرمایه ای را در پی داشته باشد ولی در مقیاس کلان اگر تبدیل به روحیه عمومی و هنجار اجتماعی شود قطعا ضرر و زیانش دامن گیر همه خواهد شد. باید توجه داشت که در زندگی هیچ فرد یا جامعه موفقی دیده نشده که به جای تلاش جدی و مداوم، دنبال راه های راحت الحلقومی و مبتنی بر بخت و اقبال باشند. 🔻2. اتلاف وقت و بازماندن از کارهای مفید وقتی صدها هزار نفر از شهروندان یک کشور میلیون ها ساعت از وقت خود را برای کارهایی چون کلیک کردن برای کسب درآمد بیشتر صرف کنند طبیعتا از انجام فعالیت های تولیدی یا انجام وظایفی که در قبال خود، خانواده و دیگران دارند باز می مانند و در واقع هم حق خود را ضایع می کنند هم حقوق دیگران را. 🔻3. اتلاف سرمایه: فعالیت هایی چون رمزارزها که در بستر فضای مجازی انجام می شود نیازمند مصرف برق و انرژی، خرید گوشی تلفن و برخی ابزار دیگر، اشتراک اینترنت و مانند آن است. به علاوه که استهلاک گوشی و آسیب های جسمی هم می تواند هزینه های بیشتری را بر شخص تحمیل کند. این هزینه ها وقتی در مقیاس صدها هزار نفر محاسبه شود مشخص می شود که چه مبلغ کلانی است و بخصوص اگر سود چندانی هم در پی نداشته باشد، اتلاف حجم وسیعی از سرمایه شهروندان است. 🔻4. تشدید حرص و طمع برنامه هایی چون همستر کامبت که با جذابیت های فضای مجازی همراه است به گونه ای طراحی شده که انسان دوست دارد هرچه بیشتر از آنها استفاده کند. جلوه های بصری مثل سکه های طلا و بالا رفتن سریع امتیازات و تصور رسیدن زود و بی زحمت به سرمایه کلان، آتش حرص و طمع و مال اندوزی را در آدمی شعله ور می کند که خود زمینه ساز ارتکاب برخی رذایل اخلاقی دیگر می شود. 🔻5. گرم شدن بازار فریب کاری وقتی پای پول در میان باشد افراد زیادی هستند که با ادعاهایی چون ارایه مشاوره و فروش برنامه های افزایش کلیک موجب سرقت سرمایه مادی یا اطلاعات شخصی کاربران می شوند. بعلاوه که به رغم تبلیغاتی که طراحان برنامه هایی چون همستر کامبت کرده اند اگر در نهایت اینها قابل تبدیل به دلار و ریال نشود، این هم نوعی فریب کاری محسوب می شود. همچنین فریب این را نباید خورد که برخی سلبریتی ها و چهره های مشهور در این برنامه ها مشارکت یا آنها را تبلیغ می کنند، چرا که آنها حق الزحمه خود را می گیرند و ضرر و زیانش برای کاربران می ماند. 🔻6. نقض حریم خصوصی با توجه به بافت خاص فضای مجازی متاسفانه هر لحظه امکان دسترسی سودجویان و هکرها به اطلاعات شخصی و کاری و مالی کاربران وجود دارد، و در مواردی که کاربران ولع کسب پول زود و زیاد دارند و به امور دیگر توجه ندارند این امکان افزایش پیدا می کند. از این رو ممکن است به عناوین مختلف مثل فروش ربات های کلیک زن، یا ثبت نام و ایجاد حساب واریز سود و مانند آن اطلاعات شخصی کاربران را سرقت کرده و از آن سوءاستفاده کنند. همچنین مشخص نیست طراحان این برنامه ها در آینده چه اطلاعاتی را از کاربران طلب می کنند و از آنها چه استفاده هایی می برند. 🌀پ ن: این که وظیفه اخلاقی ما برای استفاده از این گونه برنامه ها چیست را در یادداشت دیگری بیان خواهیم کرد. ادامه دارد... لینک قسمت دوم 17 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💰💰عنان عقل خویش به دست همستر مسپار وظایف اخلاقی ما نسبت به بازی همستر کامبت چیست؟ (قسمت ۲ از ۲) لینک قسمت اول ✍🏼حسینعلی رحمتی 🌀در قسمت اول یادداشت، دلایل غیراخلاقی بودن استفاده از برنامه هایی چون همستر کامبت گفته شد، ولی در عین حال اگر کسی به هر دلیل خواست از آنها استفاده کند برای این که ضرر و زیان مادی و معنوی کمتری ببیند بهتر است توجه به موارد زیر را به عنوان وظیفه اخلاقی خود تلقی کند: 🔻1. لحاظ کردن به عنوان کمک خرج برای در امان ماندن از پیامدهای ناگوار برنامه هایی چون همستر کامبت، عقل حکم می کند که انسان برای خود یک برنامه ریزی اقتصادی و شغل مشخص داشته باشد و معاش خود را براساس آن برنامه ریزی کند و کسب درآمد از طریق رمزارزها و مانند آن (حتی بورس) را به عنوان یک برنامه فرعی و موقتی در نظر بگیرد تا مجبور نباشد عمده وقت و سرمایه خود را در آنها مصرف کند و اگر به نتیجه دلخواه نرسید نظام اقتصادی زندگی اش دچار مشکلات جدی شود. بخصوص که درباره همستر کامبت گفته شده که در برابر وقت و هزینه فراوانی که از فرد می گیرد اگر هم سودی به او تعلق گیرد زمانش نامعلوم و مبلغش بسیار ناچیز خواهد بود. 🔻2. توجه به حفظ حریم خصوصی خود بهتر است تا حد امکان از ارایه اطلاعات مربوط به اسم و آدرس و شماره حساب و موقعیت کاری و سبک زندگی و مواردی از این دست پرهیز کنید. حتی برخی از اطلاعات به ظاهر ساده هم وقتی در مقیاس صدهاهزار نفر جمع آوری شود می تواند برای سازندگان این گونه برنامه ها بسیار مفید باشد. همچنین توجه داشته باشید که به خاطر فیلتر بودن تلگرام در کشورمان، استفاده از برنامه هایی که در بستر این پیام رسان اجرا می شود متسلزم استفاده از فیلترشکن است که خود می تواند زمینه ساز دسترسی سازندگان و فروشندگان فیلترشکن به اطلاعات شخصی شما شود. 🔻3. کاستن از ضررهای مالی احتمالی مثلا بهتر است از گوشی های ارزان قیمت قدیمی استفاده کنید که اگر خراب شد خیلی متضرر نشوید. همچنین برای حضور در این برنامه ها زمان بندی و تقویم کاری داشته باشید و زمان های خاصی را به آن اختصاص دهید تا از برنامه های کاری خودتان عقب نیافتید و متضرر نشوید. 🔻4. توجه به حفظ سلامتی خود استفاده زیاد از برنامه هایی چون همستر کامبت که مستلزم کلیک کردن های مداوم است به مرور موجب آسیب های جسمی مثل گردن درد،‌مچ درد و ضعیف شدن چشم را به دنبال دارد. از این رو بهتر است استفاده از آنها را طبق یک برنامه ریزی مشخص و همراه با استراحت کافی انجام دهید تا عوارض آن کاهش یابد. 🔻5. آمادگی روحی و روانی برای مواجهه با احتمالات مختلف فعالیت های مالی در بستر فضای مجازی (مثل فضای فیزیکی) همواره با درصد زیادی از ریسک و خطا همراه است. از این رو برای این که دچار افسردگی و سرخوردگی نشوید باید آمادگی این را داشته باشید که برنامه ها طبق آنچه گمان می کنید یا دیگران اعلام می کنند پیش «نرود» و در نهایت به رغم این که وقت و هزینه فراوانی را صرف کرده اید سود، یا سود قابل توجهی، به دست نیاورید. 🔻6. مشورت با افراد آگاه و دلسوز فعالیت های اقتصادی در بستر فضای مجازی از قبیل رمزارزها دارای ظرافت ها و مسائل گوناگون فنی و تخصصی است که طبیعتا عمده افراد جامعه از آن اطلاع چندانی ندارند. بنابراین اگر شما هم جزو این افراد هستید قبل از هرگونه اقدامی هم با افراد متخصص در اقتصاد و سرمایه گذاری، هم با افراد متخصص فضای مجازی، هم با افراد متخصص در مسائل اخلاقی و فقهی مشورت کنید تا احتمال ضرر و زیان مادی و معنوی خود را کاهش دهید. 🔻7. احتیاط در دعوت دیگران از آنجا که هدف اصلی طراحان همستر کامبت و دیگر رمزارزها کسب بیشترین درآمد است هرچه از آنها بیشتر استقبال شود میزان سودشان بالاتر می رود. به همین خاطر مشوق هایی را قرار داده اند تا هر عضو بتواند افراد دیگری را به استفاده از این برنامه ها دعوت کند. بنابراین وجدان اخلاقی حکم می کند که اگر قصد دعوت دیگران را دارید اولا آنها را از نقاط قوت و ضعف این برنامه ها آگاه کنید، ثانیا اگر می دانید روحیه مشارکت در چنین کارهایی را ندارند از دعوت آنها خودداری کنید. 🌀نکته پایانی البته در کنار موارد بالا (و حتی مقدم بر آنها) مدیران و مسوولان جامعه موظف اند وضعیت معیشتی مردم را ثبات و سامان دهند و زمینه فعالیت های اقتصادی مفید و مولد را به گونه ای فراهم کنند که شهروندان نیازی به درآمدزایی از طریق همستر کامبت و مانند آن نداشته باشند. تلاش های حاکمیت وقتی از پیوست علمی و توجیهی توسط افراد و نهادهای تاثیرگذار جامعه از قبیل حوزویان و دانشگاهیان، و پیوست تبلیغی و اقناعی از سوی صداوسیما و دیگر رسانه ها برخوردار شود بی گمان تاثیری مضاعف خواهد داشت. پایان 17 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️معلم نامحترم... دانش آموزان اسباب مسخره بازی شما نیستند از لحن تند این یادداشت عذرخواهی می کنم. خطابم به همه معلم ها نیست، ولی وقتی پای بچه ها در میان است واقعا گاهی چاره ای جز عصبانیت نیست، چون بچه ها به ویژه دختربچه ها مظلوم ترین قربانی بی اخلاقی های فضای مجازی هستند. واقعا نمی دانم جذب چند فالوور چقدر ارزش دارد که با انتشار ویدیوی دانش آموز بی گناه یک عمر زندگی او را تباه و مضحکه دیگران می کنی؟ (کامنت های زیرنویس را ببینید) به خاطر بی تعهدی و بی مسوولیتی تو بچه نزد دیگران سرافکنده می شود، روح و روانش برای همیشه خراش بر می دارد و تا آخر عمر باید هزینه اشتباه تو را بپردازد. 🔹هرکس که سر کلاس برود معلم نیست. کسی که می‌خواهد به بچه ها چیزی یاد دهد اول خودش باید «آموزش» دیده و «پرورش» یافته باشد. فقط احترام معلم واجب نیست، دانش آموز هم حرمت و کرامت دارد. پ ن: تصویر توسط بنده مشجر شده. در ویدیوی اصلی چهره بچه ها کاملا واضح است. حسینعلی رحمتی 20 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
کوتاه و گویا، مفید و موثر
برای در امان ماندن از پیامدهای ناگوار برنامه هایی چون ، عقل حکم می کند که انسان برای خود یک برنامه ریزی اقتصادی و داشته باشد و معاش خود را براساس آن برنامه ریزی کند و کسب درآمد از طریق رمزارزها و مانند آن (حتی بورس) را به عنوان یک در نظر بگیرد تا مجبور نباشد عمده وقت و سرمایه خود را در آنها مصرف کند و اگر به نتیجه دلخواه نرسید نظام اقتصادی زندگی اش دچار مشکلات جدی شود. بخصوص که درباره همستر کامبت گفته شده که در برابر وقت و هزینه فراوانی که از فرد می گیرد اگر هم سودی به او تعلق گیرد زمانش نامعلوم و مبلغش بسیار ناچیز خواهد بود. حسینعلی رحمتی 21 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد