eitaa logo
| اندکی اندیشه |
352 دنبال‌کننده
716 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ شکستن این حرمت برای همه مان تاوان دارد به بهانه انتشار کلیپ رقص در نمازخانه 🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است. 🕌هم کسانی که در این مکان ها چنین برنامه هایی را اجرا می کنند کارشان غیراخلاقی است، هم کسانی که ویدیوی آن را در فضای مجازی منتشر می کنند، چرا که این کارها قباحتِ بی احترامی به مناسک و مکان های دینی را از بین می برد، و زمینه تکرار آن را فراهم می کند. بگذریم از این که همان طور که در کامنت های ذیل این ویدیوها دیده ایم این گونه کارها موجب تحقیر و توهین و تمسخر دین و دینداران هم می شود. 📌اگر، به درستی، از اهل منبر انتظار داریم حرمت جایگاه مسجد را مراعات کنند، از آن سو مردم هم بایستی بین یک محل عبادت و سالن برگزاری جشن تفاوت قائل شوند. در جامعه ما آسیب دیدن جایگاه دین و دینداران به هر دلیلی و از سوی هر که باشد به زیان همه است. حسینعلی رحمتی ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن مشاوران فضای مجازی را جدی بگیرید، باشد که....😁 ولادت حضرت زینب(س) مبارک 🌺
💟طلبه ها، فضای مجازی، و آفتِ توجه به «پسند» مخاطب تا «نیاز» او (7) ❇️ طلبه های فضای مجازی هم مثل دیگر فعالان این فضا طبیعتا دوست دارند بیشترین مخاطب را داشته باشند. اما این کار در صورت بی دقتی می تواند خطر «پیرو» شدن به جای «پیشرو» بودن را بر آنها تحمیل کند. به این معنا که طلبه برای جلب توجه دیگران یا نشان دادن چهره ای متفاوت از خود و روحانیت (و دین؟)، به طور خواسته یا ناخواسته اصول تبلیغ و آداب طلبگی را زیر پا بگذارد. مثلا در شوخی افراط کند، یا به خاطر ناراحت نشدن دیگران و از ترس ریپورت و اخراج و دیسلایک، از بیان حق خودداری نماید. ❇️ راه چاره این است که طلبه حق گویی و «نیاز» مخاطب، نه لزوما «پسند» او را معیار کنشگری در فضای مجازی قرار دهد (و صد البته در بیان حق، ادب و منطق را مراعات نماید). 📌اولویت دادن به نیاز، در کنار مزایای خود، البته ممکن است پیامدهایی چون کاهش فالوور، یا توهین و تمسخر دیگران را به دنبال داشته باشد، اما طلبه ای که از باب ادای وظیفه در این فضا فعالیت می کند نباید به خاطر آنها دلسرد و ناامید شود. حسینعلی رحمتی 17 آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی (۸) ⏰طلبه بودن در عصر شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی با زمان های دیگر تفاوت های جدی دارد،‌ و روحانیون اگر بخواهند در مسوولیت سنگینی که برعهده دارند موفق شوند بایستی مقتضیات این زمان را بشناسند، که یکی از آنها «سرعت و کثرت تولید و توزیع اطلاعات» است. ⏰ هر ثانیه هزاران محتوا در شبکه ها منتشر می شود و هر روز شاهد یک نرم افزار یا سخت افزار جدید هستیم، که طلبه باید آنها را از منظر اخلاقی بررسی و یافته های خود را به جامعه منتقل کند. شدت و شتاب «غرقابگی اطلاعات»‌ به گونه ای است که گاه یکی دو روز تاخیر در انتشار یک مطلب، تاثیر آن را از بین خواهد برد. 📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که: اولا با مهارت های تحلیل اخلاقی آشنا باشد، ثانیا «به طور مداوم» فضای مجازی را از منظر مسئله شناسی اخلاقی رصد کند، ثالثا و از همه مهم تر، نسبت به این که بررسی اخلاقی فضای مجازی، و تبلیغ اخلاق در این فضا و درباره آن، «هم» جزو وظایف اوست توجه داشته باشد و بداند امروزه یکی از مصادیق حدیث «الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا» همین کار است. حسینعلی رحمتی ۱۸ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
شماره 22 مجله علمی پژوهشی «اخلاق پژوهی»، مجله پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، منتشر شد. 🌺به سهم خود از تلاش همکاران گرامی ام در انتشار مجله تشکر و قدردانی می کنم. ✍🏼فهرست مقالات: کارکردهای عقل عملی بر اساس روایات امامیه شعبان نصرتی؛ محمد رکعی بررسی انتقادی ملاک‌های «شخص بودن» کارکردی در اخلاق زیستی فاطمه جمشیدی؛ احمد کریمی؛ علیرضا آل بویه آسیب‌شناسیِ پژوهش‌های ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات حسینعلی رحمتی بررسی مدیریت چالش‌های اخلاقی در طراحی بازی‌های رایانه‌ای علی رازی زاده بررسی هستی‌شناختی ارزش اخلاقی از منظر علامه مصباح یزدی و جان ‌دیویی سیدمرتضی هنرمند نقد نظریۀ اخلاق تکاملی ریچارد داوکینز با تأکید بر اندیشۀ الهی‌‌دانان مسلمان سید عبدالرئوف افضلی 📌دسترسی به متن کامل همه مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2293_2294.html
Pathological Analysis of Iranian Research on ITEthics.pdf
1.98M
📌مطالعه این مقاله، که نخستین پژوهش در موضوع خود است، به همه محققان و مدیران مراکز پژوهشی که در صدد تحقیق یا سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره اخلاق فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی هستند، پیشنهاد می شود. 📚حسینعلی رحمتی، «آسیب‌شناسیِ پژوهش‌های ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س۷، ش۱(۲۲)، (بهار ۱۴۰۳)، ص۵۳-۷۴. ✍🏼چکیده در سال‌های اخیر، پژوهش‌هایی - هرچند ناکافی - دربارۀ موضوعات و مسائل اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی در ایران انجام شده، اما پایایی و پویایی این شاخه پژوهشی نوپدید مستلزم شناخت نقاط ضعف این آثار و به طور کلی، هر گونه فعالیت در این زمینه و چاره‌اندیشی برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر که در این راستا انجام شده، شناسایی و بررسی برخی از کاستی‌ها و معرفی عوامل و زمینه‌های آنهاست، تا زمینه اصلاح‌ فراهم شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانه‏‌ای و به جهت بررسی، تحلیلی و انتقادی بوده است. یافته‌های تحقیق بیان‌گر آن است که حوزۀ پژوهشیِ اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) در کشور ما با آسیب‌هایی چون ورود دیرهنگام و ناکافی، ضعف تحلیل اخلاقی، پراکنده‌پژوهی، کمبود پژوهش‌های تولیدیِ مبتنی بر آموزه‌های دینی و فقدان ارتباط مناسب با جامعهٔ هدف دست به گریبان است. در این مقاله پس از بررسی این کاستی‌ها، مواردی چون نوپدید بودن این شاخه پژوهشی، کمبود محقّقانِ اَخفاپژوه، فقدان مراکز تخصصی و کم‌رونق بودن فضای نقد علمی، به عنوان علل و عوامل بروز این کاستی‌ها معرفی شده‌اند. حسینعلی رحمتی ۲۰ آبان ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🅾️ طلبه ها، فضای مجازی، و نسل اقیانوس نوردانِ دیتا (۹) 🗝 طلبه ای که نداند مخاطبان امروز او از نظر سبک زندگی و میزان دسترسی به اقیانوسی از اطلاعات به مدد فضای مجازی، حتی با مخاطبان چند سال پیش فرق کرده اند نمی تواند وظیفه تبلیغی خود را به درستی انجام دهد. اگر افزایش سطح تحصیلات و دیگر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ایران، به ویژه در نسل جوان، را هم در نظر بگیریم متوجه می شویم که تبلیغ دین امروزه چه اندازه نیازمند دقت و حساسیت است. 🗝 روحانیون و مبلغان دین چه خود از فضای مجازی استفاده بکنند یا نه، برای سخن گفتن با نسل تحصیلکردۀ فناوری اطلاعات بایستی: ▪️ اولا موضوعاتی را انتخاب کنند که برای این نسل دارای اولویت باشد، ▪️ثانیا درباره آن مطالعه عمیق داشته باشند، ▪️ثالثا با منطق و استدلال سخن بگویند، ▪️ رابعا ادبیات شان مودبانه باشد، ▪️خامسا خود را عالِم دهر و مخاطب را جاهل بی سواد تلقی نکنند، ▪️سادسا با او «گفت و گو» کنند و از تک گویی بپرهیزند، 📌و بالاخره این که بدانند «محاسن کلام» اهلبیت(ع) به اندازه ای هست که برای تبلیغ دین و جذب مخاطب نیاز به نقل خواب های عجیب و مطالب ضعیف نباشد. حسینعلی رحمتی ۲۱ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت (10) 🔹برخی از طلبه ها برای این که به مردم، به ویژه جوانان نشان دهند از سنخ آنها و یکی چون آنها هستند، تصاویری از مراودات زندگی شخصی شان از قبیل جشن تولد و میهمانی های خانوادگی خود را به ویژه با لباس طلبگی، در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. 🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان می تواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی می تواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد. 📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که می خواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای می گذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️چرا احمق‌نمایی زنان در شبکه‌های اجتماعی یک فاجعه غیراخلاقی است؟ (۱) 🧕هرچند ارایه تصویری ناشایست از زنان و دختران، و معرفی آنها به عنوان افرادی نادان و کم خِرد سابقه ای طولانی در فضای مجازی (و حتی فیزیکی) داشته است ولی در چند سال اخیر با ورود نسل جدید بلاگرهایی که دیده شدن و جذب فالوور و درآمد برای شان از هرچیزی مهم تر است، این وضعیت به خصوص در قالب ویدیوهای اینستاگرامی بسیار بیشتر شده است. به نظر می رسد سازندگان این ویدیوها هیچ تقید اخلاقی نسبت به مراعات احترام نسبت به زنان و زنانگی ندارند. 🧕با توجه به پیامدهای سهمگین اخلاقی، تربیتی و فرهنگی این تصویرسازی ها، همه کسانی که دغدغه اخلاق و فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و فیزیکی را دارند بایستی نسبت به بررسی زمینه ها و علل تولید این گونه محتواها اقدام کرده و ضمن بیان تبعات زیان بار آن، برای آگاه سازی بلاگرها و کاربران شبکه ها، به ویژه خود خانم ها، اقدامات لازم را انجام دهند. 📌از آنجا که حرمت شکنی نسبت به زنان و دختران ، همه افراد جامعه را متضرر می کند، تلاش برای پیشگیری از این روند هم یک وظیفه همگانی است. 🙏 پیشاپیش از همه خانم ها به خاطر ویدیوهایی که به ناچار برای مستندسازی این سری یادداشت ها منتشر می شود عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی ۲۳ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🟢 قدر زر زرگر شناسد... درپاسداشت یک 🌷به مناسبت ۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین استادمطهری: علامه طباطبایی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است.در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام. (کتاب احیای تفکر اسلامی).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا مشارکت دادن بچه ها در احمق‌نمایی زنان، خطایی مضاعف است؟ (۲) 🤷‍♂️برخی بلاگرها یا پدرومادرها برای جلب فالوور بیشتر یا به خاطر شیرین کاری، شوخی های تحقیرآمیز درباره زنان را از زبان بچه ها بیان می کنند. غافل از این که جدای از غیر اخلاقی بودن نادان نشان دادن زنان، سوءاستفاده از بچه ها برای چنین کاری از همین کودکی موجب ذهنیت منفی آنها، به ویژه پسران نسبت به زنان و دختران می شود. این ذهنیت که ممکن است به طور خودآگاه یا ناخودآگاه تا آخر عمر با آنان باقی بماند موجب می شود که در آینده در زندگی شخصی خود با همسر و دخترشان، یا در جامعه با خانم های دیگر رفتاری تحقیرآمیز داشته باشند. 🤷‍♂️ پیامد دیگر مشارکت دادن بچه ها در ویدیوهای تحقیرآمیز این است که پرده حیا را نزد هم سن و سال های آنان می دَرَد و آنان را به شکستن حرمت زنانگی و احترام به زنان تشویق می کند. 📌نتیجه این که همان گونه که در چند سال اخیر مشاهده کرده ایم تولید محتواهایی از این دست با حضور بچه ها،‌ و متاسفانه با مدیریت بزرگترها، روز به روز در حال افزایش است، و دودش به چشم همه می رود. 🙏 پیشاپیش از همه خانم ها به خاطرویدیوهایی که به ناچار برای مستندسازی یادداشت ها منتشر می شود عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی ۲۴ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
♨️انتشار تصاویر مبتلایان سندروم داون در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟ 🔹اخیرا ویدیوهای زوج جوانی که هر دو مبتلا به سندروم داون هستند در فضای مجازی فراگیر شده و گاه در مقیاس میلیونی دیده شده است. این ویدیوها که ظاهرا توسط یکی از بستگان شان تهیه و منتشر می شود آنها را در حالت های مختلف از رقصیدن تا نماز خواندن نشان می دهد. سوالی که پیش می آید این است که در این مورد و موارد مشابه، آیا چنین کاری از نظر اخلاقی درست است؟ 🔹از آنجا که مبتلایان به سندورم داون نوعا دچار کم توانی ذهنی هستند و به احتمال زیاد قادر به فهم دقیق استفاده ای که از آنها می شود و تبعات آن نیستند، همچنین از آنجا که شناختی نسبت به مناسبات حاکم بر فضای مجازی ندارند، انتشار این تصاویر حتی اگر با اجازه و رضایت خودشان هم باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع به نظر نمی رسد. به ویژه اگر کسانی بخواهند از حس ترحم مخاطب نسبت به این افراد برای کسب شهرت و درآمد سوءاستفاده کنند، یا تصاویری را منتشر کنند که موجب تمسخر این افراد، یا نگاه نادرست جامعه به آنها شود. 📌 تنها فرضی که تااندازه ای از نظر اخلاقی موجه به نظر می رسد محتواهایی است که با هدف معرفی توانمندی های مبتلایان به این سندروم، یا آگاهی بخشی به جامعه درباره مواجهه درست با آنها باشد. البته در این موارد هم بایستی اولا با افراد متخصص مشورت شود، ثانیا حریم شخصی شان حفظ شود، ثالثا مواردی منتشر شود که واقعا برای جامعه مفید باشد، رابعا از آنها استفاده ابزاری و تبلیغاتی نشود. حسینعلی رحمتی ۲۵ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و از حسرت های این روزگار... نسلی که می ترسیم جانشینی نداشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥مردان در تصویرسازی «زن نادان، مرد عاقل» در فضای مجازی چه نقشی دارند؟ (۳) 🔹بسیاری از ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر می شود و زنان را افرادی نادان نشان می دهد توسط مردانی ساخته و پرداخته می شود که به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور دارند. اغلب این ویدیوها به موازات این که زن را یک فرد ساده لوح و نادان نشان می دهد، مرد را انسانی عاقل معرفی می کند که از دست زنان و دخترانی که توان درک بدیهی ترین مطالب را ندارند عصبانی و حیرت زده می شود. 🔹کار اینگونه مردها از چند جهت غیراخلاقی است: 1. موجبات تحقیر و تمسخر زنان را فراهم می کند، 2. به نزاع های جنسیتی، بدبینی متقابل و میل به انتقام گرفتن از مردان دامن می زند، 3. چون مطابق با واقع نیست نوعی تحریف حقیقت به شمار می آید، 4. احترامی که همواره در جامعه ما بین زنان و مردان بوده، و به ویژه حرمتی که مردان نسبت به زنان قائل بودند را از بین می برد، 5. برای نوجوانان پسر و دختری که این ویدیوها را می بینند بدآموزی دارد. 📌البته حساب مردانی که در اقدامی قابل تقدیر، به ساخت این گونه ویدیوها و رفتارها انتقاد می کنند از بقیه جداست. (باعذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۲۶ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️زنان در شبکه‌های اجتماعی «چگونه» زمینه‌ساز تحقیر خویش می‌شوند؟ (۴) 👩‍🎤در حالی که بایستی زنان و دختران نخستین و مهم ترین مخافان تولید ویدیوهایی باشند که تصویری نادرست و احمق نمایانه از آنها به نمایش می گذارد، متاسفانه خودشان به روش های گوناگون در تولید و انتشار این گونه محتواها نقش جدی دارند. و این بسیار عجیب است. اولا در همه این ویدیوها یک یا چند خانم به عنوان بازیگر حضور دارند و نقش یک فرد نادان را بازی می کنند.، ثانیا خودشان اقدام به ساخت ویدیو و تولید محتوا در این زمینه می کنند، ثالثا با انجام رفتارها جلف و سبُک، یا بیان سخنان غیرمنطقی و شوخی های رکیک، زمینه و بهانه را برای دیگران فراهم می کنند تا زنان را افرادی نادان معرفی کنند. 👩‍🎤 این گونه کارها نه تنها زشتی و قباحت احمق نمایی از خانم ها را از بین می برد، که دیگران را به انجام آن تشویق هم می کند، به گونه ای که به نظر می رسد در این زمینه یک نوع رقابت بین برخی بلاگرها ایجاد شده است. 📌البته از حق نباید گذشت، هستند خانم هایی که به نقد این کارها می پردازند که کارشان قابل تقدیر است و احیانا نقدهای شان موثرتر از انتقادهای مردان باشد. (با عذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر غیراخلاقی است، چرا زنان مشارکت می کنند؟ (۵) 🔹بی تردید مشارکت و همکاری زنان، و به ویژه دختران جوان، در تولید و انتشار ویدیوهایی که خانم ها را افرادی نادان و ساده لوح نشان می دهد کاری غیراخلاقی است که کم کم در حال تبدیل به یک اپیدمی در فضای مجازی است. برای اصلاح این روند، پیش از هر چیز باید مشخص شود چرا آنان دست به چنین اقداماتی می زنند. 🔹به نظر می رسد عوامل گوناگونی در این زمینه تاثیر دارد، که از آن جمله است: ۱. ناآگاهی نسبت به پیامدهای زیانبار ساخت این ویدیو ها، ۲. کسب شهرت و محبوبیت، ۳. کسب ثروت و درآمد، ۴. جبران محدودیت ها و محرومیت هایی که در خانواده یا جامعه با آن مواجه اند، ۵. سرگرمی و تفریح و وقت گذرانی. 🔹 قطعا به اینها موارد دیگری را هم می توان افزود، اما مهم این است که بدانیم این کارها به هر دلیلی که باشد اثرات تخریبی خود را دارد و البته خانم ها بیش از دیگران آسیب می بینند. 📌 فضای مجازی امکانات خوبی را برای رشد وشکوفایی و پیشرفت خانم ها فراهم کرده؛ و حیف است که آنان با رفتارهای نادرست این فرصت ها را به تهدید تبدیل کنند. (با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
📚به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🔻 آشنایی با آثار پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔹حسینعلی رحمتی، تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی، از چالش تا تصمیم. پژوهشگاه قرآن و حدیث، و دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه، چاپ اول، 1401، 263ص ✍🏼 کتاب حاضر ضمن بازشناسی نقطه تلاقی شبکه‌های اجتماعی و اخلاق، به تفصیل اقسام تزاحم‌ یا تعارض‌های اخلاقی مربوط به شبکه های اجتماعی را معرفی، و ضمن تبیین فرایند شکل‌گیری آنها، با بهره‌گیری از مباحث فلسفه اخلاق و آموزه‌های اسلامی، ده سنجه یا معیار را برای اتخاذ بهترین تصمیم هنگام مواجهه با این تزاحم‌ها ارائه می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 احمق‌نمایی زنان در فضای مجازی چه تاثیری بر نسل‌های آینده دارد؟ (۶) 😱 اشتباه دختران و پسرانی که در فضای مجازی زنان را به عنوان افرادی نادان معرفی و مسخره می کنند این است که به تاثیرات زیان بار این کار بر روی نسل های آینده توجه ندارند. آنان فقط اکنون را در نظر می گیرند و شهرت و ثروتی که از رهگذر تحقیر و توهین به زن و زنانگی به دست می آورند، اما نمی دانند که این ویدیوها را هزاران دختر و پسر نوجوان هم مشاهده می کنند و تصویر نادرستی که در ذهن آنها شکل می گیرد بعدها تاثیرات خود را نشان خواهد داد. 😱این نوجوانان، در آینده پدر یا شوهری می شوند که در خانه با دختر و همسر خود بدرفتاری می کند، مردی می شوند که در خیابان و محل کار خود حرمت خانم ها را نگه نمی دارد، زنان و مادرانی می شوند که از زن بودن خود شرمگین و خشمگین هستند و از ایفای نقش سازنده خود در زندگ فردی و اجتماعی باز می مانند. 📌 ساخت این ویدیوها آتشی را روشن می کند که با وزش طوفان زمان، شعله به جان سلامت اخلاقی و تربیتی جامعه می اندازد. (با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۲۹ آبان ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا احمق‌نمایی زنان در فجازی، حق زنان دانا را هم تضییع می‌کند؟ (7) 👥تعداد زنان و دخترانی که با گفتار و رفتار نادرست خود در شبکه های اجتماعی تصویری نادرست از زنان نشان می دهند نسبت به کل زنان و دختران حاضر در فضای مجازی (و فیزیکی) بسیار اندک است ولی به خاطر برجسته سازی رسانه ای متاسفانه کارهای آنها بیش از تلاش زنان و دختران فراوانی دیده می شود که در بستر فضای مجازی به فعالیت های مفید و سازنده مشغول اند. 👥 کم نیستند خانم هایی که از طریق این فضا به کارهایی چون آموزش، مشاوره، و کسب و کار و تولید محتوای مفید اشتغال دارند، ولی متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها، به ویژه جوانان و نوجوانان، به اندازه ای که محتواهای توهین و تمسخر آمیز نسبت به زنان را منتشر می کنند به این گروه دوم توجه چندانی ندارند. و این ظلم بزرگ زنان در حق همجنسان خود است، چرا که مخاطب به طور ناخودآگاه با استفاده از «مغالطه تعمیم»‌ آن تصویر نامناسب را به همه زنان سرایت می دهند و متناسب با این تصویر با زنان و دختران برخوردهای نادرست می کنند. 📌 آنچه مشکل را بیشتر می کند آن است که این برخوردهای نادرست در فضای مجازی باقی نمی‌ماند و به فضای فیزیکی هم سرایت می کند. (با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۱ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔻با چالش احمق‌نمایی زنان در فضای مجازی چه باید کرد؟ (۸) 🔹استفاده از ویدیوهای تمسخرآمیز در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی زنان و دختران به عنوان افرادی نادان و ساده لوح، پیامدهایی چون ترویج بی حیایی، تضعیف نهاد خانواده، و توهین و خشونت های زبانی و فیزیکی نسبت به بانوان را در پی دارد. از این رو همه دغدغه مندان سلامت اخلاقی جامعه و مدافعان حقوق زنان، و بیش از همه خود زنان، باید برای پیش گیری از این فاجعه تلاش هایی از این دست را داشته باشند: ▪️آگاه سازی دختران نسبت به پیامدهای این ویدیوها ▪️ هشدار برای عدم مشارکت در ساخت آنها، ▪️ اعتراض جدی به تولیدکنندگان این محتواها، ▪️عدم فالو و لایک و فوروارد این گونه ویدیوها. 🔹 این برخی از کارهایی است که کاربران و والدین می توانند انجام دهند،‌ اما نهادهای آموزشی و تربیتی و تبلیغی از قبیل حوزه های علمیه، آموزش و پرورش و صداوسیما وظایفی سنگین تر بر عهده دارند. آنها بایستی آموزش «هدف مند» دختران و پسران با استفاده از محتواهای آموزنده و روش های جذاب را به عنوان یک وظیفه دائمی در این زمینه برای خود تعریف کنند. 📌 فضای مجازی متوقف نمی‌شود، پس «آموزش» هم نباید متوقف شود. (با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه) حسینعلی رحمتی ۲ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢طلبه عزیز، نه درخواست کن نه مشارکت 📚یکی از کارهای زشتی که در فضای مجازی فراگیر شده تبلیغ برای نوشتن پایان نامه برای دیگران است. برای چنین کاری، که معمولا هزینه های گزافی هم دریافت می شود، کسی کار علمی نمی کند بلکه با کپی پیست از فضای مجازی چیزی را سر هم می کنند و به اسم پایان نامه به دانشجو می دهند. چنین کاری هم تقلب است هم فریبکاری هم نقض مالکیت دیگران. 📚متاسفانه دیده شده که گاهی برای طلبه ها هم چنین کارهایی تبلیغ می شود. انجام سرقت علمی از سوی همه نادرست و قبیح است و از سوی طلبه ها (حتی اگر چند نفر معدود) اگر انجام شود قبیح تر. چون اولا از طلبه ها مراعات اخلاق بیشتر انتظار می رود، ثانیا قباحت چنین کاری را می ریزد و چه بسا دیگران را به انجام آن تشویق کند. 📌 از این رو، طلبه ها باید بیش از دیگران مواظب باشند که هم خودشان چنین درخواست هایی را ندهند، هم به هیچ وجه در تهیه این گونه پایان نامه ها مشارکت نداشته باشند. جدای از نظارت خداوند، امروز رفتار طلبه ها بیش از دیگران زیر ذره بین شبکه های اجتماعی هستند و چنین کارهایی پیامدهای جبران ناپذیری دارد. حسینعلی رحمتی ۴ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑‍🌾نسل «کنسله»، فضای مجازی، تحولات ارزشی (۱) 🔹اخیرا در شبکه های اجتماعی نوعی از گفت و گو با جوانان باب شده که از دختران و پسران جوان می پرسند با چه کسانی حاضر به ارتباط و ازدواج هستند یا نیستند. از آن جا که شبکه های اجتماعی «تا حدودی» بازتاب دهنده تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه هستند بررسی پاسخ های جوانان به پرسش بالا، که عمدتا مبتنی بر شرایط «کنسل»‌ بودن یک رابطه است، تا اندازه ای می تواند به شناخت روحیات و علایق نسل جدید کمک کند. 🔹هرچند البته این افراد نماینده همه جوانان جامعه نیستند، ولی دست کم بخش هایی از نسل جدید را نمایندگی می کنند. از این رو به همه افراد و نهادهایی که به نوعی در عرصه فرهنگ و اخلاق و تربیت و فضای مجازی و نسل جوان فعالیت می کنند پیشنهاد می شود حتما این ویدیوها را ببینند و از جهات مختلف تجزیه و تحلیل کنند. 📌 این کار به آنها کمک می کند که تا شناخت بهتری از تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه امروز پیدا کنند و در نتیجه، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها و روش های واقع بینانه تری برای تعامل با این نسل داشته باشند. حسینعلی رحمتی ۵ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مسوولیت سنگین توهم‌زدایی از نسل جدید (۲) 🧕از دختر می پرسد همسر احتمالی ات چه درآمدی باید داشته باشد تا کنسل نباشد، و پاسخ می شنود: «حداقل ماهی چهارصد میلیون تومان». در جامعه ای که حقوق بسیاری از پسرها حدود یک بیستم این مبلغ است، طرح چنین مبلغ هایی از سوی برخی دخترخانم ها را می شود تنها ناشی از توهم نادرست آنها از خودشان، و از زندگی مشترک دانست. 🧕بیان این توهمات اگر در حد شوخی های دوستانه باقی می ماند مشکلی نبود، ولی وقتی در شبکه ای چون اینستاگرام منتشر می شود، حتی اگر با قصد سرگرمی یا تبلیغ باشد، کم کم روی مخاطبان جوان این ویدیوها تاثیر می گذارد و اگر مجرد باشند آنها را از ازدواج می ترساند، اگر هم ازدواج کرده باشند توقع شان از همسر و زندگی شان را به طور غیرواقع بینانه ای بالا می برد. بگذریم از این که موجب ناامیدی و نارضایتی آنها از زندگی هم می شود. 📌این جاست که والدین، معلمان، مبلغان و رسانه ها وظیفه دارند با روش های مناسب، این دسته از جوانان را از توهم بیرون بیاورند و به آنها کمک کنند که زندگی خود را متناسب با واقعیت های جامعه ما پی ریزی کنند. حسینعلی رحمتی ۶ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟نسل جدید و ازدواج: عشق؟ معامله؟ اخاذی؟ (۳) 💔تقریبا در هیچ یک از ویدیوهایی که از گفت و گو با دختران و پسران در شبکه های اجتماعی منتشر می شود سخن از عشق عمیق، وفاداری، نجابت و صبر وتحمل نیست؛ بلکه نقطه کانونی صحبت ها بر سر میزان مهریه است؛ آن هم با ارقام و اعداد بسیار عجیب و دور از شرایط زندگی در جامعه ما. 💔 ممکن است برخی از این گفت وگوها از سر شوخی باشد ولی تا اندازه ای نشان دهنده آرزوهای بخش هایی از نسل جدید است، و در هر صورت روی مخاطبان شان تاثیر می گذارد. 💔 به نظر می رسد این جوانان، به ویژه دختران، درک درستی از هدف تشکیل خانواده ندارند و آن را بیشتر به عنوان یک معامله می نگرند که بایستی برای متضرر نشدن، از همین ابتدا با مهریه های سنگین ضمانت لازم را از طرف مقابل شان بگیرند؛ 👋🏽 غافل از این که خانه ای که بر این بنیاد تشکیل شود، البته اگر بشود، با اندک بهانه ای خراب می شود و کمترین پیامدش نزاع های بی پایان، و هدر رفتن بهترین سال های جوانی شان بین دادگاه و پاسگاه است؛ که آیا بتوانند اندکی از مهریه را بگیرند یا نه. به هرحال هر «معامله»ای ضرر هم دارد! حسینعلی رحمتی ۷ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فاجعه «دم‌دستی‌سازی» زن و حرمت‌زدایی از زنانگی (۴) 💘یکی از کارهای زشتی که به خصوص در اینستاگرام بیشتر دیده می شود انتشار ویدیوهایی است که، هرچند به طنز و برای تبلیغ، دختران جوان را افرادی نشان می دهد که فقط می خواهند شوهر کنند، و به قول معروف، پسرها را تور کنند، حال با هر دوز و کَلَکی که شد. متاسفانه در همه آنها هم بازیگر اصلی، یک دختر است. 💘 این تصویرسازی فانتزی بیش از همه به ضرر دخترهاست، چرا که آنان را کالایی دم دستی و فاقد هرگونه عزت و احترام نشان می دهد. این دختران بازیگر از این غافل اند که چنین شوخی هایی در عمل منجر به پیامدهای جدی علیه خودشان می شود؛ چه در فضای مجازی چه در فضای فیزیکی. 💘به همین خاطر است که می بینیم کار به جایی رسیده که گاهی بچه های کم سن و سال ویدیوهای توهین و تمسخرآمیز درباره دختران و زنان منتشر می کنند و هیچ حرمتی را نگاه نمی دارند. 📌 این تصویرسازی توهین آمیز را مقایسه کنید با سنت خواستگاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما که می بایست خانواده پسر با اجازه قبلی به خانه دختر بروند و با عزت و احترام از او خواستگاری کنند. حسینعلی رحمتی ۸ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد