♨️انتشار تصاویر مبتلایان سندروم داون در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟
🔹اخیرا ویدیوهای زوج جوانی که هر دو مبتلا به سندروم داون هستند در فضای مجازی فراگیر شده و گاه در مقیاس میلیونی دیده شده است. این ویدیوها که ظاهرا توسط یکی از بستگان شان تهیه و منتشر می شود آنها را در حالت های مختلف از رقصیدن تا نماز خواندن نشان می دهد. سوالی که پیش می آید این است که در این مورد و موارد مشابه، آیا چنین کاری از نظر اخلاقی درست است؟
🔹از آنجا که مبتلایان به سندورم داون نوعا دچار کم توانی ذهنی هستند و به احتمال زیاد قادر به فهم دقیق استفاده ای که از آنها می شود و تبعات آن نیستند، همچنین از آنجا که شناختی نسبت به مناسبات حاکم بر فضای مجازی ندارند، انتشار این تصاویر حتی اگر با اجازه و رضایت خودشان هم باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع به نظر نمی رسد. به ویژه اگر کسانی بخواهند از حس ترحم مخاطب نسبت به این افراد برای کسب شهرت و درآمد سوءاستفاده کنند، یا تصاویری را منتشر کنند که موجب تمسخر این افراد، یا نگاه نادرست جامعه به آنها شود.
📌 تنها فرضی که تااندازه ای از نظر اخلاقی موجه به نظر می رسد محتواهایی است که با هدف معرفی توانمندی های مبتلایان به این سندروم، یا آگاهی بخشی به جامعه درباره مواجهه درست با آنها باشد. البته در این موارد هم بایستی اولا با افراد متخصص مشورت شود، ثانیا حریم شخصی شان حفظ شود، ثالثا مواردی منتشر شود که واقعا برای جامعه مفید باشد، رابعا از آنها استفاده ابزاری و تبلیغاتی نشود.
حسینعلی رحمتی
۲۵ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حس_خوب
و از حسرت های این روزگار...
نسلی که می ترسیم جانشینی نداشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥مردان در تصویرسازی «زن نادان، مرد عاقل» در فضای مجازی چه نقشی دارند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۳)
🔹بسیاری از ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر می شود و زنان را افرادی نادان نشان می دهد توسط مردانی ساخته و پرداخته می شود که به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور دارند. اغلب این ویدیوها به موازات این که زن را یک فرد ساده لوح و نادان نشان می دهد، مرد را انسانی عاقل معرفی می کند که از دست زنان و دخترانی که توان درک بدیهی ترین مطالب را ندارند عصبانی و حیرت زده می شود.
🔹کار اینگونه مردها از چند جهت غیراخلاقی است:
1. موجبات تحقیر و تمسخر زنان را فراهم می کند،
2. به نزاع های جنسیتی، بدبینی متقابل و میل به انتقام گرفتن از مردان دامن می زند،
3. چون مطابق با واقع نیست نوعی تحریف حقیقت به شمار می آید،
4. احترامی که همواره در جامعه ما بین زنان و مردان بوده، و به ویژه حرمتی که مردان نسبت به زنان قائل بودند را از بین می برد،
5. برای نوجوانان پسر و دختری که این ویدیوها را می بینند بدآموزی دارد.
📌البته حساب مردانی که در اقدامی قابل تقدیر، به ساخت این گونه ویدیوها و رفتارها انتقاد می کنند از بقیه جداست.
(باعذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۶ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️زنان در شبکههای اجتماعی «چگونه» زمینهساز تحقیر خویش میشوند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۴)
👩🎤در حالی که بایستی زنان و دختران نخستین و مهم ترین مخافان تولید ویدیوهایی باشند که تصویری نادرست و احمق نمایانه از آنها به نمایش می گذارد، متاسفانه خودشان به روش های گوناگون در تولید و انتشار این گونه محتواها نقش جدی دارند. و این بسیار عجیب است.
اولا در همه این ویدیوها یک یا چند خانم به عنوان بازیگر حضور دارند و نقش یک فرد نادان را بازی می کنند.،
ثانیا خودشان اقدام به ساخت ویدیو و تولید محتوا در این زمینه می کنند،
ثالثا با انجام رفتارها جلف و سبُک، یا بیان سخنان غیرمنطقی و شوخی های رکیک، زمینه و بهانه را برای دیگران فراهم می کنند تا زنان را افرادی نادان معرفی کنند.
👩🎤 این گونه کارها نه تنها زشتی و قباحت احمق نمایی از خانم ها را از بین می برد، که دیگران را به انجام آن تشویق هم می کند، به گونه ای که به نظر می رسد در این زمینه یک نوع رقابت بین برخی بلاگرها ایجاد شده است.
📌البته از حق نباید گذشت، هستند خانم هایی که به نقد این کارها می پردازند که کارشان قابل تقدیر است و احیانا نقدهای شان موثرتر از انتقادهای مردان باشد.
(با عذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۸ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر غیراخلاقی است، چرا زنان مشارکت می کنند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۵)
🔹بی تردید مشارکت و همکاری زنان، و به ویژه دختران جوان، در تولید و انتشار ویدیوهایی که خانم ها را افرادی نادان و ساده لوح نشان می دهد کاری غیراخلاقی است که کم کم در حال تبدیل به یک اپیدمی در فضای مجازی است. برای اصلاح این روند، پیش از هر چیز باید مشخص شود چرا آنان دست به چنین اقداماتی می زنند.
🔹به نظر می رسد عوامل گوناگونی در این زمینه تاثیر دارد، که از آن جمله است:
۱. ناآگاهی نسبت به پیامدهای زیانبار ساخت این ویدیو ها،
۲. کسب شهرت و محبوبیت،
۳. کسب ثروت و درآمد،
۴. جبران محدودیت ها و محرومیت هایی که در خانواده یا جامعه با آن مواجه اند،
۵. سرگرمی و تفریح و وقت گذرانی.
🔹 قطعا به اینها موارد دیگری را هم می توان افزود، اما مهم این است که بدانیم این کارها به هر دلیلی که باشد اثرات تخریبی خود را دارد و البته خانم ها بیش از دیگران آسیب می بینند.
📌 فضای مجازی امکانات خوبی را برای رشد وشکوفایی و پیشرفت خانم ها فراهم کرده؛ و حیف است که آنان با رفتارهای نادرست این فرصت ها را به تهدید تبدیل کنند.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۸ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
📚به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🔻 آشنایی با آثار پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔹حسینعلی رحمتی، تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی، از چالش تا تصمیم.
پژوهشگاه قرآن و حدیث، و دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه، چاپ اول، 1401، 263ص
✍🏼 کتاب حاضر ضمن بازشناسی نقطه تلاقی شبکههای اجتماعی و اخلاق، به تفصیل اقسام تزاحم یا تعارضهای اخلاقی مربوط به شبکه های اجتماعی را معرفی، و ضمن تبیین فرایند شکلگیری آنها، با بهرهگیری از مباحث فلسفه اخلاق و آموزههای اسلامی، ده سنجه یا معیار را برای اتخاذ بهترین تصمیم هنگام مواجهه با این تزاحمها ارائه میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 احمقنمایی زنان در فضای مجازی چه تاثیری بر نسلهای آینده دارد؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۶)
😱 اشتباه دختران و پسرانی که در فضای مجازی زنان را به عنوان افرادی نادان معرفی و مسخره می کنند این است که به تاثیرات زیان بار این کار بر روی نسل های آینده توجه ندارند. آنان فقط اکنون را در نظر می گیرند و شهرت و ثروتی که از رهگذر تحقیر و توهین به زن و زنانگی به دست می آورند، اما نمی دانند که این ویدیوها را هزاران دختر و پسر نوجوان هم مشاهده می کنند و تصویر نادرستی که در ذهن آنها شکل می گیرد بعدها تاثیرات خود را نشان خواهد داد.
😱این نوجوانان، در آینده پدر یا شوهری می شوند که در خانه با دختر و همسر خود بدرفتاری می کند، مردی می شوند که در خیابان و محل کار خود حرمت خانم ها را نگه نمی دارد، زنان و مادرانی می شوند که از زن بودن خود شرمگین و خشمگین هستند و از ایفای نقش سازنده خود در زندگ فردی و اجتماعی باز می مانند.
📌 ساخت این ویدیوها آتشی را روشن می کند که با وزش طوفان زمان، شعله به جان سلامت اخلاقی و تربیتی جامعه می اندازد.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۹ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا احمقنمایی زنان در فجازی، حق زنان دانا را هم تضییع میکند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (7)
👥تعداد زنان و دخترانی که با گفتار و رفتار نادرست خود در شبکه های اجتماعی تصویری نادرست از زنان نشان می دهند نسبت به کل زنان و دختران حاضر در فضای مجازی (و فیزیکی) بسیار اندک است ولی به خاطر برجسته سازی رسانه ای متاسفانه کارهای آنها بیش از تلاش زنان و دختران فراوانی دیده می شود که در بستر فضای مجازی به فعالیت های مفید و سازنده مشغول اند.
👥 کم نیستند خانم هایی که از طریق این فضا به کارهایی چون آموزش، مشاوره، و کسب و کار و تولید محتوای مفید اشتغال دارند، ولی متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها، به ویژه جوانان و نوجوانان، به اندازه ای که محتواهای توهین و تمسخر آمیز نسبت به زنان را منتشر می کنند به این گروه دوم توجه چندانی ندارند. و این ظلم بزرگ زنان در حق همجنسان خود است، چرا که مخاطب به طور ناخودآگاه با استفاده از «مغالطه تعمیم» آن تصویر نامناسب را به همه زنان سرایت می دهند و متناسب با این تصویر با زنان و دختران برخوردهای نادرست می کنند.
📌 آنچه مشکل را بیشتر می کند آن است که این برخوردهای نادرست در فضای مجازی باقی نمیماند و به فضای فیزیکی هم سرایت می کند.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۱ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔻با چالش احمقنمایی زنان در فضای مجازی چه باید کرد؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۸)
🔹استفاده از ویدیوهای تمسخرآمیز در شبکههای اجتماعی برای معرفی زنان و دختران به عنوان افرادی نادان و ساده لوح، پیامدهایی چون ترویج بی حیایی، تضعیف نهاد خانواده، و توهین و خشونت های زبانی و فیزیکی نسبت به بانوان را در پی دارد. از این رو همه دغدغه مندان سلامت اخلاقی جامعه و مدافعان حقوق زنان، و بیش از همه خود زنان، باید برای پیش گیری از این فاجعه تلاش هایی از این دست را داشته باشند:
▪️آگاه سازی دختران نسبت به پیامدهای این ویدیوها
▪️ هشدار برای عدم مشارکت در ساخت آنها،
▪️ اعتراض جدی به تولیدکنندگان این محتواها،
▪️عدم فالو و لایک و فوروارد این گونه ویدیوها.
🔹 این برخی از کارهایی است که کاربران و والدین می توانند انجام دهند، اما نهادهای آموزشی و تربیتی و تبلیغی از قبیل حوزه های علمیه، آموزش و پرورش و صداوسیما وظایفی سنگین تر بر عهده دارند. آنها بایستی آموزش «هدف مند» دختران و پسران با استفاده از محتواهای آموزنده و روش های جذاب را به عنوان یک وظیفه دائمی در این زمینه برای خود تعریف کنند.
📌 فضای مجازی متوقف نمیشود، پس «آموزش» هم نباید متوقف شود.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢طلبه عزیز، نه درخواست کن نه مشارکت
📚یکی از کارهای زشتی که در فضای مجازی فراگیر شده تبلیغ برای نوشتن پایان نامه برای دیگران است. برای چنین کاری، که معمولا هزینه های گزافی هم دریافت می شود، کسی کار علمی نمی کند بلکه با کپی پیست از فضای مجازی چیزی را سر هم می کنند و به اسم پایان نامه به دانشجو می دهند. چنین کاری هم تقلب است هم فریبکاری هم نقض مالکیت دیگران.
📚متاسفانه دیده شده که گاهی برای طلبه ها هم چنین کارهایی تبلیغ می شود. انجام سرقت علمی از سوی همه نادرست و قبیح است و از سوی طلبه ها (حتی اگر چند نفر معدود) اگر انجام شود قبیح تر. چون اولا از طلبه ها مراعات اخلاق بیشتر انتظار می رود، ثانیا قباحت چنین کاری را می ریزد و چه بسا دیگران را به انجام آن تشویق کند.
📌 از این رو، طلبه ها باید بیش از دیگران مواظب باشند که هم خودشان چنین درخواست هایی را ندهند، هم به هیچ وجه در تهیه این گونه پایان نامه ها مشارکت نداشته باشند. جدای از نظارت خداوند، امروز رفتار طلبه ها بیش از دیگران زیر ذره بین شبکه های اجتماعی هستند و چنین کارهایی پیامدهای جبران ناپذیری دارد.
حسینعلی رحمتی
۴ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑🌾نسل «کنسله»، فضای مجازی، تحولات ارزشی
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۱)
🔹اخیرا در شبکه های اجتماعی نوعی از گفت و گو با جوانان باب شده که از دختران و پسران جوان می پرسند با چه کسانی حاضر به ارتباط و ازدواج هستند یا نیستند. از آن جا که شبکه های اجتماعی «تا حدودی» بازتاب دهنده تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه هستند بررسی پاسخ های جوانان به پرسش بالا، که عمدتا مبتنی بر شرایط «کنسل» بودن یک رابطه است، تا اندازه ای می تواند به شناخت روحیات و علایق نسل جدید کمک کند.
🔹هرچند البته این افراد نماینده همه جوانان جامعه نیستند، ولی دست کم بخش هایی از نسل جدید را نمایندگی می کنند. از این رو به همه افراد و نهادهایی که به نوعی در عرصه فرهنگ و اخلاق و تربیت و فضای مجازی و نسل جوان فعالیت می کنند پیشنهاد می شود حتما این ویدیوها را ببینند و از جهات مختلف تجزیه و تحلیل کنند.
📌 این کار به آنها کمک می کند که تا شناخت بهتری از تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه امروز پیدا کنند و در نتیجه، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها و روش های واقع بینانه تری برای تعامل با این نسل داشته باشند.
حسینعلی رحمتی
۵ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مسوولیت سنگین توهمزدایی از نسل جدید
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۲)
🧕از دختر می پرسد همسر احتمالی ات چه درآمدی باید داشته باشد تا کنسل نباشد، و پاسخ می شنود: «حداقل ماهی چهارصد میلیون تومان». در جامعه ای که حقوق بسیاری از پسرها حدود یک بیستم این مبلغ است، طرح چنین مبلغ هایی از سوی برخی دخترخانم ها را می شود تنها ناشی از توهم نادرست آنها از خودشان، و از زندگی مشترک دانست.
🧕بیان این توهمات اگر در حد شوخی های دوستانه باقی می ماند مشکلی نبود، ولی وقتی در شبکه ای چون اینستاگرام منتشر می شود، حتی اگر با قصد سرگرمی یا تبلیغ باشد، کم کم روی مخاطبان جوان این ویدیوها تاثیر می گذارد و اگر مجرد باشند آنها را از ازدواج می ترساند، اگر هم ازدواج کرده باشند توقع شان از همسر و زندگی شان را به طور غیرواقع بینانه ای بالا می برد. بگذریم از این که موجب ناامیدی و نارضایتی آنها از زندگی هم می شود.
📌این جاست که والدین، معلمان، مبلغان و رسانه ها وظیفه دارند با روش های مناسب، این دسته از جوانان را از توهم بیرون بیاورند و به آنها کمک کنند که زندگی خود را متناسب با واقعیت های جامعه ما پی ریزی کنند.
حسینعلی رحمتی
۶ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟نسل جدید و ازدواج: عشق؟ معامله؟ اخاذی؟
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۳)
💔تقریبا در هیچ یک از ویدیوهایی که از گفت و گو با دختران و پسران در شبکه های اجتماعی منتشر می شود سخن از عشق عمیق، وفاداری، نجابت و صبر وتحمل نیست؛ بلکه نقطه کانونی صحبت ها بر سر میزان مهریه است؛ آن هم با ارقام و اعداد بسیار عجیب و دور از شرایط زندگی در جامعه ما.
💔 ممکن است برخی از این گفت وگوها از سر شوخی باشد ولی تا اندازه ای نشان دهنده آرزوهای بخش هایی از نسل جدید است، و در هر صورت روی مخاطبان شان تاثیر می گذارد.
💔 به نظر می رسد این جوانان، به ویژه دختران، درک درستی از هدف تشکیل خانواده ندارند و آن را بیشتر به عنوان یک معامله می نگرند که بایستی برای متضرر نشدن، از همین ابتدا با مهریه های سنگین ضمانت لازم را از طرف مقابل شان بگیرند؛
👋🏽 غافل از این که خانه ای که بر این بنیاد تشکیل شود، البته اگر بشود، با اندک بهانه ای خراب می شود و کمترین پیامدش نزاع های بی پایان، و هدر رفتن بهترین سال های جوانی شان بین دادگاه و پاسگاه است؛ که آیا بتوانند اندکی از مهریه را بگیرند یا نه. به هرحال هر «معامله»ای ضرر هم دارد!
حسینعلی رحمتی
۷ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فاجعه «دمدستیسازی» زن و حرمتزدایی از زنانگی
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۴)
💘یکی از کارهای زشتی که به خصوص در اینستاگرام بیشتر دیده می شود انتشار ویدیوهایی است که، هرچند به طنز و برای تبلیغ، دختران جوان را افرادی نشان می دهد که فقط می خواهند شوهر کنند، و به قول معروف، پسرها را تور کنند، حال با هر دوز و کَلَکی که شد. متاسفانه در همه آنها هم بازیگر اصلی، یک دختر است.
💘 این تصویرسازی فانتزی بیش از همه به ضرر دخترهاست، چرا که آنان را کالایی دم دستی و فاقد هرگونه عزت و احترام نشان می دهد. این دختران بازیگر از این غافل اند که چنین شوخی هایی در عمل منجر به پیامدهای جدی علیه خودشان می شود؛ چه در فضای مجازی چه در فضای فیزیکی.
💘به همین خاطر است که می بینیم کار به جایی رسیده که گاهی بچه های کم سن و سال ویدیوهای توهین و تمسخرآمیز درباره دختران و زنان منتشر می کنند و هیچ حرمتی را نگاه نمی دارند.
📌 این تصویرسازی توهین آمیز را مقایسه کنید با سنت خواستگاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما که می بایست خانواده پسر با اجازه قبلی به خانه دختر بروند و با عزت و احترام از او خواستگاری کنند.
حسینعلی رحمتی
۸ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه هم گاهی دلتنگ نگاه توست ... شاید به همین خاطر است که هی از پشت پنجره درختان سرَک میکشد.
پس، گاهی هم به ماه بنگر...
#شب_خوش
#معرفی_مقاله
✍🏼نقدی پور، سبحان،
🔹«بررسی اصل صداقت و مولفه های آن در تولید محتوای مجازی از منظر اخلاق اسلامی».
مجله حیات معنوی، س6، ش20، (تابستان 1403)، ص 133-148.
📚هر روزه میلیاردها محتوای مجازی توسط تولیدکنندگان دادههای مجازی به صورت آنلاین تولید و منتشر می شود. داده و محتوای مجازی از ارکان اساسی فضای سایبر به شمار میرود از این رو تولید کنندگان محتوای سایبری نقش ویژه ای در فضای مجازی به عهده دارند. از منظر اخلاق اسلامی تولید داده های مجازی عملی بی قید و شرط نیست و تولیدکنندگان آنها دارای مسئولیت اخلاقی بوده و موظف به رعایت بایدها و نبایدهای اخلاقی هستند که از بین آنها صداقت مهمترین ارزش اخلاقی است. مفهوم صدق و راستی برای محتوای سایبری به معنای همگام سازی و مطابقت با واقعیت است. داده های مجازی زمانی به صدق و راستی متصف میشوند که با آنچه حقیقت و واقعیت است مطابقت داشته باشد. از منظر اخلاق اسلامی محتوای سایبری صادقانه محتوایی است که چهار مؤلفه اخلاقی حقگویی و مطابقت با واقع امانت داری موثق بودن و اعتبار منبع و پرهیز از مکرو فریب رسانه ای باید در آن رعایت شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائه اطلاعات به صورت تحلیلی و نظر هدف کاربردی است.
‼️فضای مجازی، و خبر تلخی که باید هشیارمان کند
⚠️پیشاپیش از انتشار این خبر عذرخواهی می کنم
▪️خبر شوکه کننده بود: «بعد از دعوای مجازی یک دختر و پسر دانشجو، پسر با همدستی دوستانش دختر را ربوده، به صورت گروهی او را هتک حرمت می کنند، و ظاهرا فیلمش را هم در فضای مجازی منتشر می کنند. بعد از این ماجرا، دختر اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان می دهد».
▪️اینگونه خبرهای تلخ باید زنگ هشداری باشد برای دو گروه:
▫️ اول، نوجوانان و جوانان، که بدانند شبکه های اجتماعی به رغم جذابیتی که دارد، فضایی بسیار لغزنده است، به گونه ای که کارهای به ظاهر کوچکی چون کل کل یا شوخی کردن با دیگران، یا توهین به افراد یا قومیت شان، مثل یک گلوله برفی با هر کلیک بزرگ و بزرگ تر می شود و آنان را در معرض خطرات و آسیب های غیرقابل جبران قرار می دهد.
▫️دوم، برای بزرگترها، اعم از والدین و نهادهای آموزشی و تبلیغی، که بدانند بایستی آموزش سواد رسانه ای و تربیت اخلاقی نسل جوان را برای استفاده درست از فضای مجازی جدی تر بگیرند.
📌بگذریم که باآمدن هوش مصنوعی، این کار اهمیت و ضرورت و فوریت بیشتری پیدا کرده است.
حسینعلی رحمتی
۱۱ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 وقتی خیانت حرف اول را می زند
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۵)
⚠️در یکی از ویدیوهای منتشره در شبکه های اجتماعی وقتی از پسری که همزمان با چند دختر ارتباط دارد سوال می شود به آنها خیانت هم کرده ای، با افتخار می گوید: «در این رابطه ها خیانت حرف اول را می زند».
⚠️ شکل گیری رابطه های بی ضابطه بین پسران و دختران امروزه به یکی از چالش های جدی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ما تبدیل شده است، و طبیعتا تولید محتوای درباره آنها، حتی اگر برای سرگرمی و تبلیغ باشد، موجب تشویق جوانان این گونه روابط، و بی توجهی آنها، به ویژه دختران و زنان، به پیامدهای سهمگین آن می شود.
⚠️این روابط به هر دلیلی که شکل بگیرد، شاید در ابتدا جذابیت هایی داشته باشد ولی از آنجا که فاقد پشتوانه و ضمانت های اخلاقی، قانونی و شرعی است به راحتی قابل نقض و خیانت است، و در نهایت آنچه باقی می ماند مشکلات شدید روحی و جسمی و ضررهای حیثیتی و حتی اقتصادی است.
👩❤️👩راه چاره، جدای از آموزش جوانان، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی برای تشکیل رابطه سالم و زندگی مشترک براساس ازدواج است.
حسینعلی رحمتی
۱۲ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
«فرسایش ذهن»، واژه برگزیده سال
نشریه دانشگاه آکسفورد باردیگر واژه برگزیده سال را معرفی کرد و این بار brain rot بود که به تیتر رسانه های خبری جهان تبدیل شد. واژه ای که معادل آن در فارسی پوسیدگی یا فرسایش مغز می شود. آکسفورد در شرح این واژه آورده است: زوال تدریجی ظرفیت ذهنی و قوای شناختی در نتیجه وقتگذرانی بیش از حد با کارهای پوچ مانند پرسه زدن بیهدف در شبکه های اجتماعی.
اطلاعات بیشتر: asriran.com/004GzN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👫بچهها را وارد این بازیهای کثیف نکنید
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۶)
▪️ یک دختر بچه و پسربچه بی گناه را نشانده اند جلوی دوربین و از آنها می پرسند: «در چه شرایطی قرار (ازدواج یا رابطه با غیرهمجنس) کنسله؟» و آنها هم به صرافت بچگی یا آنچه در دهان شان گذاشته اند به شیوه آدم بزرگ ها پاسخ می دهند.
▪️وقتی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعیْ اخلاق را تعطیل کردیم، برای کسب شهرت و ثروت و سرگرمی حاضر می شویم بچه های معصوم را هم قربانی بی فکری های خود کنیم، بدون این که بدانیم وارد کردن زودهنگام آنها به بحث رابطه با غیرهمجنس یا ازدواج، مانع رشد طبیعی فکری و عاطفی آنها می شود، و چه بسا این کارها موجب بلوغ زودهنگام جنسی شان هم بشود که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد.
▪️بچه ها نه درکی از دنیای پیچیده فضای مجازی دارند نه شناختی از رفتارهای منفعت جویانه بزرگترها، به همین خاطر به راحتی فریب می خورند و در این گونه بازی ها شرکت می کنند.
📌 این وظیفه دیگران، به ویژه پدرومادرها، است که نسبت به این مسئله حساس باشند و به هیچ وجه اجازه استفاده ابزاری از فرزندان شان را ندهند.
حسینعلی رحمتی
۱۳ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
#یادداشت_جدید
🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
✍️در این مجموعه یادداشت ها از منظر اخلاق فناوری اطلاعات به بررسی وظایف و مسوولیت های حوزه علمیه خواهران، و خانمهای طلبه جهت ارتباط مفید و موثری با نسل جدید دختران پرداخته شده است.
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم (پایان)
🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت اول)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻1. مناسبت هایی چون ایام فاطمیه جدای از بزرگداشت مقام و اندیشه حضرت زهرا(س)، فرصتی مناسب است برای بررسی مسائل و موضوعات مربوط به زنان از منظر ارتباط با دین، دین داران، و نهادهای تبلیغ دین؛ به ویژه حوزه های علمیه. در این میان، به طور خاص بایستی از مسوولیت و رسالت حوزه های علمیه خواهران سخن گفت، چرا که در زمینه تبیین نگاه دینی به زن، پاسخ به سوالات و چالش های مربوط به زنان، و تبلیغ دین برای بانوان از آنان انتظار بیشتری می رود، و خود آنان هم این موارد را طبیعتا جزو وظایف و مسوولیت های خویش می دانند.
🔻2. به عنوان کسی که سال ها برای خانم های طلبه تدریس، سخنرانی و مشاوره علمی پژوهشی داشته است اذعان می کنم که خانم های طلبه نوعا دارای توانایی علمی پژوهشی بالا، انگیزه قوی و تلاش و پشتکار جدی هستند، اما برای این که بتوانند مسوولیت طلبگی خود را به بهترین وجه انجام دهند لازم است اولا بیش از پیش میدان و مجال لازم برای بروز این ظرفیت ها را پیدا کنند، ثانیا تلاش های آنها ناظر به واقعیت های جامعه امروز ایران، و تحولات فرهنگی و ارزشی ناظر به زن و زنانگی، هدف گذاری، و متناسب با آنها ابزارها و روش های مناسب به کار گرفته شود. این سخن به معنای آن نیست که هر تغییری لزوما مورد تایید قرار گیرد، بلکه مقصود این است که خانم های طلبه در گام نخست، ماهیت، سمت و سو، زمینه ها و عوامل، و پیامدهای این تغییر و تحولات را شناسایی کنند تا بتوانند با جامعه هدف خود، به ویژه دختران نسل جدید، ارتباط برقرار کرده و به یک درک و زبان مشترک برسند. تنها دراین صورت است که می توانند با مخاطب یک تعامل منطقی و اثربخش داشته باشند.
🔻3. آنچه امروزه ضرورت احساس مسوولیت و افزایش جدی فعالیت های حوزه های علمیه خواهران، و خود خانم های طلبه را ده چندان می کند شدت، سرعت و عمق تحولات مربوط به زنان در جامعه ایران ( و حتی دیگر جوامع) است. حضور روزافزون زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مناصب بالای سیاسی جامعه، هم یکی از عوامل این تحولات است، هم یکی از پیامدهای آن. با توجه به این موارد و با ملاحظه فرایند تغییرات جامعه ما در چند دهه گذشته، می توان با قاطعیت گفت مسائل و موضوعات مربوط به زنان نه تنها امروز که تا سال های آینده، به ویژه از منظر ارتباط با دین، یکی از نخستین و مهم ترین عرصه های چالش برانگیز فراروی نظام اسلامی، حوزه های علمیه، و حتی جامعه ایران در کلیت آن است، و هرچه زمان بگذرد بر درجه اهمیت آن افزوده می شود. از این رو، حوزه های علمیه و به ویژه حوزه های خواهران بایستی وضعیت فعلی این تحولات و چشم اندازهای آینده آن را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و هم خودشان هم خواهران طلبه را برای مواجهه درست، دقیق و موثر با آن آماده کنند، که این کسب آمادگی، به تعبیر امام علی(ع)، از نشانه های زمان شناسی محسوب می شود: «إنَّ مَن عَرَفَ الأيّامَ لم يَغفُلْ عنِ الاستِعدادِ» (اصول کافی) و باز به فرموده ایشان، موجب می شود هیچ گاه از حوادثی که پیش می آید غافلگیر نشوند: «أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غررالحکم).
ادامه دارد....
لینک قسمت دوم
۱۵ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🟥بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت دوم) لینک قسمت اول
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻4. یکی از رموز موفقیت و ماندگاری زنان بزرگ تاریخ اسلام از جمله حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) شناخت زمان، شناخت مسوولیت، و اقدام به موقع برای ایفای این مسوولیت بوده است. در تداوم راه این بزرگان، خانم های طلبه اگر بخواهند امروز به رسالت بزرگ و ارزشمند خود عمل کنند لازم است که نه تنها نسبت به تحولات مرتبط با زنان در جامعه ایران، که در دنیای امروز شناخت لازم را پیدا کنند و عوامل موثر بر زیست جهان زنان و دختران امروزی را شناسایی نمایند. از بین این عوامل، در یادداشت حاضر، تمرکز روی «فضای مجازی» و «هوش مصنوعی» خواهد بود. همچنین به رغم آن که این تحولات سویه ها و ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد ولی در مکتوب حاضر بیشتر از منظر اخلاقی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
🔻5. واقع مطلب این است که چه حوزه های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد، چه خانم های طلبه ای که می خواهند برای زنان و دختران امروزی از دین و ارزش های اخلاقی سخن بگویند بایستی حتما مخاطب خود را به عنوان یک زن یا دختر غرقابه در «دنیای فناوری اطلاعات» و «ساکن فضای مجازی» در نظر بگیرند. فهم این نکته به ظاهر ساده، و واکاوی ابعاد و جوانب آن، اگر نگوییم مهمترین، دست کم یکی از مهمترین کلیدهای ارتباط و تعامل با دختران نسل جدید (و حتی مادران آنها) است. چرا که امروزه اغلب زنان و دختران جامعه ما به نوعی با فضای مجازی مرتبط اند؛ از کارهای ساده ای چون چت کردن و ارتباط با دیگران، تا کارهای جدی تری چون آموزش و تجارت، و کارهای فنی تری چون برنامه نویسی و طراحی نرم افزار و سخت افزار و مدیریت شبکه. کافی است در شبکه های اجتماعی جست و جویی کنیم تا ببینیم تعداد دخترانی که امروزه در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند اگر از آقایان بیشتر نباشند شاید کمتر هم نباشند. به اینها بیافزاییم صدها دختری که در فضای مجازی به طور شبانه روزی در حال تولید محتوا هستند.
🔻6. استفادۀ هر روزه زنان و دختران از فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، و اخیرا هوش مصنوعی، برای یک خانم طلبه به عنوان مدافع دین و مبلغ اخلاق دینی، یک پیام مهم دارد: دوره جدیدی در زندگی زن ایرانی آغاز شده است که با ادوار تاریخی پیشین یک تفاوت جدی دارد. از منظر ارتباط با اخلاق، این دوره چند ویژگی دارد:
▪️اول) از جهت نظری، دسترسی به اقیانوس خروشانی از اطلاعات گوناگون. که البته با آمدن هوش مصنوعی موج¬آبه این اقیانوس ده ها (و بلکه صدها) برابر شده است. و طبیعتا بر روی معرفت شناسی اخلاقی او تاثیر می گذارد.
▪️دوم) از جهت عملی، شکل گیری یک عرصه جدید برای زندگی و کنشگری زن ایرانی. در دوران پیشافجازی، کنشگری اجتماعی و حضور عمومی زن ایرانی عمدتا در محیط های محدود اجتماعی و رسانه هایی چون تلویزیون، و بعدا ماهواره ها، بود. اما آمدن فضای مجازی میدانی بسیار گسترده تر، متنوع تر، جذاب تر، تعاملی تر، و نظارت گریزتر و آزادتر را در اختیار زنان و دخترانی ایرانی گذاشت که در آن می توانستند به شیوه ای زندگی کنند که در فضای فیزیکی لزوما امکان آن فراهم نبود.
ادامه دارد....
۱۶ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
لینک قسمت سوم
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت سوم) لینک قسمت اول و دوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻 تا چند دهه قبل، طلبه ها با خانم هایی رو به رو بودند که در یک زیست جهان فیزیکی که حد جغرافیایی آن نهایتا به مرزهای کشور محدود می شد سروکار داشتند. از این رو عوامل موثر بر اندیشه و رفتار اخلاقی آنها محدود بود و شناخت آنها هم برای یک طلبه کار چندان دشواری نبود. اما از حدود سه دهه قبل زنان ایرانی با دسترسی به فضای مجازی، دنیای جدیدی برای زندگی پیدا کردند که:
▪️ اولا حدوحدود آن بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بود و پهنه جهانی را در بر می گرفت،
▪️ثانیا در این دنیای جدید آنها امکان آن را پیدا کردند که با دیدگاه ها و نظریه های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی متفاوت، و گاه متضاد، با ارزش های فرهنگی و اخلاقی دینی و سنتی خود آشنا شوند،
▪️ثالثا مجال ومیدانی پیدا کردند که در آن به سبک و سیاقی زندگی کنند که باز هم در مواردی با آن سبک زندگی که در بستر دینی و تاریخی کشورمان بود، دست کم با قرائت رسمی آن، تفاوت جدی، و گاه متضاد، داشته باشد. طبیعتا آمدن هوش مصنوعی هم سطح دسترسی به داده ها هم میدان کنشگری زنان را با درجات زیادی جا به جا کرد. به این ترتیب، خانم ها (و آقایان) طلبه با مخاطب جدیدی مواجه شدند که هم از جهت منبع اعتبار و حجم دریافت داده های اخلاقی، هم از جهت کنشگری اخلاقی، با مخاطبان قبلی شان تفاوت های بسیار جدی داشتند.
🔻 7. با توجه به آنچه گفته شد، خانم (و آقای) طلبه ای که می خواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد می شود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی می کنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنهاست و اولویت های شان در زندگی کدام است.
📌 طلبه ها اگر در مباحث و موضوعات تبلیغی شان به اولویت های این نسل توجه نکنند و علائق و اولویت های خودشان را مبنا قرار دهند، حتی اگر تشخیص شان هم درست باشد نباید انتظار استقبال از سوی این نسل را داشته باشند.
ادامه دارد....
۱۸ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد