فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حس_خوب
و از حسرت های این روزگار...
نسلی که می ترسیم جانشینی نداشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥مردان در تصویرسازی «زن نادان، مرد عاقل» در فضای مجازی چه نقشی دارند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۳)
🔹بسیاری از ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر می شود و زنان را افرادی نادان نشان می دهد توسط مردانی ساخته و پرداخته می شود که به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور دارند. اغلب این ویدیوها به موازات این که زن را یک فرد ساده لوح و نادان نشان می دهد، مرد را انسانی عاقل معرفی می کند که از دست زنان و دخترانی که توان درک بدیهی ترین مطالب را ندارند عصبانی و حیرت زده می شود.
🔹کار اینگونه مردها از چند جهت غیراخلاقی است:
1. موجبات تحقیر و تمسخر زنان را فراهم می کند،
2. به نزاع های جنسیتی، بدبینی متقابل و میل به انتقام گرفتن از مردان دامن می زند،
3. چون مطابق با واقع نیست نوعی تحریف حقیقت به شمار می آید،
4. احترامی که همواره در جامعه ما بین زنان و مردان بوده، و به ویژه حرمتی که مردان نسبت به زنان قائل بودند را از بین می برد،
5. برای نوجوانان پسر و دختری که این ویدیوها را می بینند بدآموزی دارد.
📌البته حساب مردانی که در اقدامی قابل تقدیر، به ساخت این گونه ویدیوها و رفتارها انتقاد می کنند از بقیه جداست.
(باعذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۶ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️زنان در شبکههای اجتماعی «چگونه» زمینهساز تحقیر خویش میشوند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۴)
👩🎤در حالی که بایستی زنان و دختران نخستین و مهم ترین مخافان تولید ویدیوهایی باشند که تصویری نادرست و احمق نمایانه از آنها به نمایش می گذارد، متاسفانه خودشان به روش های گوناگون در تولید و انتشار این گونه محتواها نقش جدی دارند. و این بسیار عجیب است.
اولا در همه این ویدیوها یک یا چند خانم به عنوان بازیگر حضور دارند و نقش یک فرد نادان را بازی می کنند.،
ثانیا خودشان اقدام به ساخت ویدیو و تولید محتوا در این زمینه می کنند،
ثالثا با انجام رفتارها جلف و سبُک، یا بیان سخنان غیرمنطقی و شوخی های رکیک، زمینه و بهانه را برای دیگران فراهم می کنند تا زنان را افرادی نادان معرفی کنند.
👩🎤 این گونه کارها نه تنها زشتی و قباحت احمق نمایی از خانم ها را از بین می برد، که دیگران را به انجام آن تشویق هم می کند، به گونه ای که به نظر می رسد در این زمینه یک نوع رقابت بین برخی بلاگرها ایجاد شده است.
📌البته از حق نباید گذشت، هستند خانم هایی که به نقد این کارها می پردازند که کارشان قابل تقدیر است و احیانا نقدهای شان موثرتر از انتقادهای مردان باشد.
(با عذرخواهی از انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۸ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر غیراخلاقی است، چرا زنان مشارکت می کنند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۵)
🔹بی تردید مشارکت و همکاری زنان، و به ویژه دختران جوان، در تولید و انتشار ویدیوهایی که خانم ها را افرادی نادان و ساده لوح نشان می دهد کاری غیراخلاقی است که کم کم در حال تبدیل به یک اپیدمی در فضای مجازی است. برای اصلاح این روند، پیش از هر چیز باید مشخص شود چرا آنان دست به چنین اقداماتی می زنند.
🔹به نظر می رسد عوامل گوناگونی در این زمینه تاثیر دارد، که از آن جمله است:
۱. ناآگاهی نسبت به پیامدهای زیانبار ساخت این ویدیو ها،
۲. کسب شهرت و محبوبیت،
۳. کسب ثروت و درآمد،
۴. جبران محدودیت ها و محرومیت هایی که در خانواده یا جامعه با آن مواجه اند،
۵. سرگرمی و تفریح و وقت گذرانی.
🔹 قطعا به اینها موارد دیگری را هم می توان افزود، اما مهم این است که بدانیم این کارها به هر دلیلی که باشد اثرات تخریبی خود را دارد و البته خانم ها بیش از دیگران آسیب می بینند.
📌 فضای مجازی امکانات خوبی را برای رشد وشکوفایی و پیشرفت خانم ها فراهم کرده؛ و حیف است که آنان با رفتارهای نادرست این فرصت ها را به تهدید تبدیل کنند.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۸ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
📚به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🔻 آشنایی با آثار پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔹حسینعلی رحمتی، تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی، از چالش تا تصمیم.
پژوهشگاه قرآن و حدیث، و دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه، چاپ اول، 1401، 263ص
✍🏼 کتاب حاضر ضمن بازشناسی نقطه تلاقی شبکههای اجتماعی و اخلاق، به تفصیل اقسام تزاحم یا تعارضهای اخلاقی مربوط به شبکه های اجتماعی را معرفی، و ضمن تبیین فرایند شکلگیری آنها، با بهرهگیری از مباحث فلسفه اخلاق و آموزههای اسلامی، ده سنجه یا معیار را برای اتخاذ بهترین تصمیم هنگام مواجهه با این تزاحمها ارائه میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 احمقنمایی زنان در فضای مجازی چه تاثیری بر نسلهای آینده دارد؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۶)
😱 اشتباه دختران و پسرانی که در فضای مجازی زنان را به عنوان افرادی نادان معرفی و مسخره می کنند این است که به تاثیرات زیان بار این کار بر روی نسل های آینده توجه ندارند. آنان فقط اکنون را در نظر می گیرند و شهرت و ثروتی که از رهگذر تحقیر و توهین به زن و زنانگی به دست می آورند، اما نمی دانند که این ویدیوها را هزاران دختر و پسر نوجوان هم مشاهده می کنند و تصویر نادرستی که در ذهن آنها شکل می گیرد بعدها تاثیرات خود را نشان خواهد داد.
😱این نوجوانان، در آینده پدر یا شوهری می شوند که در خانه با دختر و همسر خود بدرفتاری می کند، مردی می شوند که در خیابان و محل کار خود حرمت خانم ها را نگه نمی دارد، زنان و مادرانی می شوند که از زن بودن خود شرمگین و خشمگین هستند و از ایفای نقش سازنده خود در زندگ فردی و اجتماعی باز می مانند.
📌 ساخت این ویدیوها آتشی را روشن می کند که با وزش طوفان زمان، شعله به جان سلامت اخلاقی و تربیتی جامعه می اندازد.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲۹ آبان ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا احمقنمایی زنان در فجازی، حق زنان دانا را هم تضییع میکند؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (7)
👥تعداد زنان و دخترانی که با گفتار و رفتار نادرست خود در شبکه های اجتماعی تصویری نادرست از زنان نشان می دهند نسبت به کل زنان و دختران حاضر در فضای مجازی (و فیزیکی) بسیار اندک است ولی به خاطر برجسته سازی رسانه ای متاسفانه کارهای آنها بیش از تلاش زنان و دختران فراوانی دیده می شود که در بستر فضای مجازی به فعالیت های مفید و سازنده مشغول اند.
👥 کم نیستند خانم هایی که از طریق این فضا به کارهایی چون آموزش، مشاوره، و کسب و کار و تولید محتوای مفید اشتغال دارند، ولی متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها، به ویژه جوانان و نوجوانان، به اندازه ای که محتواهای توهین و تمسخر آمیز نسبت به زنان را منتشر می کنند به این گروه دوم توجه چندانی ندارند. و این ظلم بزرگ زنان در حق همجنسان خود است، چرا که مخاطب به طور ناخودآگاه با استفاده از «مغالطه تعمیم» آن تصویر نامناسب را به همه زنان سرایت می دهند و متناسب با این تصویر با زنان و دختران برخوردهای نادرست می کنند.
📌 آنچه مشکل را بیشتر می کند آن است که این برخوردهای نادرست در فضای مجازی باقی نمیماند و به فضای فیزیکی هم سرایت می کند.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۱ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔻با چالش احمقنمایی زنان در فضای مجازی چه باید کرد؟
#فاجعه_احمقنمایی_زنان_در_فضای_مجازی (۸)
🔹استفاده از ویدیوهای تمسخرآمیز در شبکههای اجتماعی برای معرفی زنان و دختران به عنوان افرادی نادان و ساده لوح، پیامدهایی چون ترویج بی حیایی، تضعیف نهاد خانواده، و توهین و خشونت های زبانی و فیزیکی نسبت به بانوان را در پی دارد. از این رو همه دغدغه مندان سلامت اخلاقی جامعه و مدافعان حقوق زنان، و بیش از همه خود زنان، باید برای پیش گیری از این فاجعه تلاش هایی از این دست را داشته باشند:
▪️آگاه سازی دختران نسبت به پیامدهای این ویدیوها
▪️ هشدار برای عدم مشارکت در ساخت آنها،
▪️ اعتراض جدی به تولیدکنندگان این محتواها،
▪️عدم فالو و لایک و فوروارد این گونه ویدیوها.
🔹 این برخی از کارهایی است که کاربران و والدین می توانند انجام دهند، اما نهادهای آموزشی و تربیتی و تبلیغی از قبیل حوزه های علمیه، آموزش و پرورش و صداوسیما وظایفی سنگین تر بر عهده دارند. آنها بایستی آموزش «هدف مند» دختران و پسران با استفاده از محتواهای آموزنده و روش های جذاب را به عنوان یک وظیفه دائمی در این زمینه برای خود تعریف کنند.
📌 فضای مجازی متوقف نمیشود، پس «آموزش» هم نباید متوقف شود.
(با عذرخواهی به خاطر انتشار ویدیوی ضمیمه)
حسینعلی رحمتی
۲ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢طلبه عزیز، نه درخواست کن نه مشارکت
📚یکی از کارهای زشتی که در فضای مجازی فراگیر شده تبلیغ برای نوشتن پایان نامه برای دیگران است. برای چنین کاری، که معمولا هزینه های گزافی هم دریافت می شود، کسی کار علمی نمی کند بلکه با کپی پیست از فضای مجازی چیزی را سر هم می کنند و به اسم پایان نامه به دانشجو می دهند. چنین کاری هم تقلب است هم فریبکاری هم نقض مالکیت دیگران.
📚متاسفانه دیده شده که گاهی برای طلبه ها هم چنین کارهایی تبلیغ می شود. انجام سرقت علمی از سوی همه نادرست و قبیح است و از سوی طلبه ها (حتی اگر چند نفر معدود) اگر انجام شود قبیح تر. چون اولا از طلبه ها مراعات اخلاق بیشتر انتظار می رود، ثانیا قباحت چنین کاری را می ریزد و چه بسا دیگران را به انجام آن تشویق کند.
📌 از این رو، طلبه ها باید بیش از دیگران مواظب باشند که هم خودشان چنین درخواست هایی را ندهند، هم به هیچ وجه در تهیه این گونه پایان نامه ها مشارکت نداشته باشند. جدای از نظارت خداوند، امروز رفتار طلبه ها بیش از دیگران زیر ذره بین شبکه های اجتماعی هستند و چنین کارهایی پیامدهای جبران ناپذیری دارد.
حسینعلی رحمتی
۴ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑🌾نسل «کنسله»، فضای مجازی، تحولات ارزشی
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۱)
🔹اخیرا در شبکه های اجتماعی نوعی از گفت و گو با جوانان باب شده که از دختران و پسران جوان می پرسند با چه کسانی حاضر به ارتباط و ازدواج هستند یا نیستند. از آن جا که شبکه های اجتماعی «تا حدودی» بازتاب دهنده تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه هستند بررسی پاسخ های جوانان به پرسش بالا، که عمدتا مبتنی بر شرایط «کنسل» بودن یک رابطه است، تا اندازه ای می تواند به شناخت روحیات و علایق نسل جدید کمک کند.
🔹هرچند البته این افراد نماینده همه جوانان جامعه نیستند، ولی دست کم بخش هایی از نسل جدید را نمایندگی می کنند. از این رو به همه افراد و نهادهایی که به نوعی در عرصه فرهنگ و اخلاق و تربیت و فضای مجازی و نسل جوان فعالیت می کنند پیشنهاد می شود حتما این ویدیوها را ببینند و از جهات مختلف تجزیه و تحلیل کنند.
📌 این کار به آنها کمک می کند که تا شناخت بهتری از تحولات فرهنگی و اخلاقی جامعه امروز پیدا کنند و در نتیجه، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها و روش های واقع بینانه تری برای تعامل با این نسل داشته باشند.
حسینعلی رحمتی
۵ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مسوولیت سنگین توهمزدایی از نسل جدید
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۲)
🧕از دختر می پرسد همسر احتمالی ات چه درآمدی باید داشته باشد تا کنسل نباشد، و پاسخ می شنود: «حداقل ماهی چهارصد میلیون تومان». در جامعه ای که حقوق بسیاری از پسرها حدود یک بیستم این مبلغ است، طرح چنین مبلغ هایی از سوی برخی دخترخانم ها را می شود تنها ناشی از توهم نادرست آنها از خودشان، و از زندگی مشترک دانست.
🧕بیان این توهمات اگر در حد شوخی های دوستانه باقی می ماند مشکلی نبود، ولی وقتی در شبکه ای چون اینستاگرام منتشر می شود، حتی اگر با قصد سرگرمی یا تبلیغ باشد، کم کم روی مخاطبان جوان این ویدیوها تاثیر می گذارد و اگر مجرد باشند آنها را از ازدواج می ترساند، اگر هم ازدواج کرده باشند توقع شان از همسر و زندگی شان را به طور غیرواقع بینانه ای بالا می برد. بگذریم از این که موجب ناامیدی و نارضایتی آنها از زندگی هم می شود.
📌این جاست که والدین، معلمان، مبلغان و رسانه ها وظیفه دارند با روش های مناسب، این دسته از جوانان را از توهم بیرون بیاورند و به آنها کمک کنند که زندگی خود را متناسب با واقعیت های جامعه ما پی ریزی کنند.
حسینعلی رحمتی
۶ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟نسل جدید و ازدواج: عشق؟ معامله؟ اخاذی؟
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۳)
💔تقریبا در هیچ یک از ویدیوهایی که از گفت و گو با دختران و پسران در شبکه های اجتماعی منتشر می شود سخن از عشق عمیق، وفاداری، نجابت و صبر وتحمل نیست؛ بلکه نقطه کانونی صحبت ها بر سر میزان مهریه است؛ آن هم با ارقام و اعداد بسیار عجیب و دور از شرایط زندگی در جامعه ما.
💔 ممکن است برخی از این گفت وگوها از سر شوخی باشد ولی تا اندازه ای نشان دهنده آرزوهای بخش هایی از نسل جدید است، و در هر صورت روی مخاطبان شان تاثیر می گذارد.
💔 به نظر می رسد این جوانان، به ویژه دختران، درک درستی از هدف تشکیل خانواده ندارند و آن را بیشتر به عنوان یک معامله می نگرند که بایستی برای متضرر نشدن، از همین ابتدا با مهریه های سنگین ضمانت لازم را از طرف مقابل شان بگیرند؛
👋🏽 غافل از این که خانه ای که بر این بنیاد تشکیل شود، البته اگر بشود، با اندک بهانه ای خراب می شود و کمترین پیامدش نزاع های بی پایان، و هدر رفتن بهترین سال های جوانی شان بین دادگاه و پاسگاه است؛ که آیا بتوانند اندکی از مهریه را بگیرند یا نه. به هرحال هر «معامله»ای ضرر هم دارد!
حسینعلی رحمتی
۷ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فاجعه «دمدستیسازی» زن و حرمتزدایی از زنانگی
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۴)
💘یکی از کارهای زشتی که به خصوص در اینستاگرام بیشتر دیده می شود انتشار ویدیوهایی است که، هرچند به طنز و برای تبلیغ، دختران جوان را افرادی نشان می دهد که فقط می خواهند شوهر کنند، و به قول معروف، پسرها را تور کنند، حال با هر دوز و کَلَکی که شد. متاسفانه در همه آنها هم بازیگر اصلی، یک دختر است.
💘 این تصویرسازی فانتزی بیش از همه به ضرر دخترهاست، چرا که آنان را کالایی دم دستی و فاقد هرگونه عزت و احترام نشان می دهد. این دختران بازیگر از این غافل اند که چنین شوخی هایی در عمل منجر به پیامدهای جدی علیه خودشان می شود؛ چه در فضای مجازی چه در فضای فیزیکی.
💘به همین خاطر است که می بینیم کار به جایی رسیده که گاهی بچه های کم سن و سال ویدیوهای توهین و تمسخرآمیز درباره دختران و زنان منتشر می کنند و هیچ حرمتی را نگاه نمی دارند.
📌 این تصویرسازی توهین آمیز را مقایسه کنید با سنت خواستگاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما که می بایست خانواده پسر با اجازه قبلی به خانه دختر بروند و با عزت و احترام از او خواستگاری کنند.
حسینعلی رحمتی
۸ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه هم گاهی دلتنگ نگاه توست ... شاید به همین خاطر است که هی از پشت پنجره درختان سرَک میکشد.
پس، گاهی هم به ماه بنگر...
#شب_خوش
#معرفی_مقاله
✍🏼نقدی پور، سبحان،
🔹«بررسی اصل صداقت و مولفه های آن در تولید محتوای مجازی از منظر اخلاق اسلامی».
مجله حیات معنوی، س6، ش20، (تابستان 1403)، ص 133-148.
📚هر روزه میلیاردها محتوای مجازی توسط تولیدکنندگان دادههای مجازی به صورت آنلاین تولید و منتشر می شود. داده و محتوای مجازی از ارکان اساسی فضای سایبر به شمار میرود از این رو تولید کنندگان محتوای سایبری نقش ویژه ای در فضای مجازی به عهده دارند. از منظر اخلاق اسلامی تولید داده های مجازی عملی بی قید و شرط نیست و تولیدکنندگان آنها دارای مسئولیت اخلاقی بوده و موظف به رعایت بایدها و نبایدهای اخلاقی هستند که از بین آنها صداقت مهمترین ارزش اخلاقی است. مفهوم صدق و راستی برای محتوای سایبری به معنای همگام سازی و مطابقت با واقعیت است. داده های مجازی زمانی به صدق و راستی متصف میشوند که با آنچه حقیقت و واقعیت است مطابقت داشته باشد. از منظر اخلاق اسلامی محتوای سایبری صادقانه محتوایی است که چهار مؤلفه اخلاقی حقگویی و مطابقت با واقع امانت داری موثق بودن و اعتبار منبع و پرهیز از مکرو فریب رسانه ای باید در آن رعایت شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائه اطلاعات به صورت تحلیلی و نظر هدف کاربردی است.
‼️فضای مجازی، و خبر تلخی که باید هشیارمان کند
⚠️پیشاپیش از انتشار این خبر عذرخواهی می کنم
▪️خبر شوکه کننده بود: «بعد از دعوای مجازی یک دختر و پسر دانشجو، پسر با همدستی دوستانش دختر را ربوده، به صورت گروهی او را هتک حرمت می کنند، و ظاهرا فیلمش را هم در فضای مجازی منتشر می کنند. بعد از این ماجرا، دختر اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان می دهد».
▪️اینگونه خبرهای تلخ باید زنگ هشداری باشد برای دو گروه:
▫️ اول، نوجوانان و جوانان، که بدانند شبکه های اجتماعی به رغم جذابیتی که دارد، فضایی بسیار لغزنده است، به گونه ای که کارهای به ظاهر کوچکی چون کل کل یا شوخی کردن با دیگران، یا توهین به افراد یا قومیت شان، مثل یک گلوله برفی با هر کلیک بزرگ و بزرگ تر می شود و آنان را در معرض خطرات و آسیب های غیرقابل جبران قرار می دهد.
▫️دوم، برای بزرگترها، اعم از والدین و نهادهای آموزشی و تبلیغی، که بدانند بایستی آموزش سواد رسانه ای و تربیت اخلاقی نسل جوان را برای استفاده درست از فضای مجازی جدی تر بگیرند.
📌بگذریم که باآمدن هوش مصنوعی، این کار اهمیت و ضرورت و فوریت بیشتری پیدا کرده است.
حسینعلی رحمتی
۱۱ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 وقتی خیانت حرف اول را می زند
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۵)
⚠️در یکی از ویدیوهای منتشره در شبکه های اجتماعی وقتی از پسری که همزمان با چند دختر ارتباط دارد سوال می شود به آنها خیانت هم کرده ای، با افتخار می گوید: «در این رابطه ها خیانت حرف اول را می زند».
⚠️ شکل گیری رابطه های بی ضابطه بین پسران و دختران امروزه به یکی از چالش های جدی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ما تبدیل شده است، و طبیعتا تولید محتوای درباره آنها، حتی اگر برای سرگرمی و تبلیغ باشد، موجب تشویق جوانان این گونه روابط، و بی توجهی آنها، به ویژه دختران و زنان، به پیامدهای سهمگین آن می شود.
⚠️این روابط به هر دلیلی که شکل بگیرد، شاید در ابتدا جذابیت هایی داشته باشد ولی از آنجا که فاقد پشتوانه و ضمانت های اخلاقی، قانونی و شرعی است به راحتی قابل نقض و خیانت است، و در نهایت آنچه باقی می ماند مشکلات شدید روحی و جسمی و ضررهای حیثیتی و حتی اقتصادی است.
👩❤️👩راه چاره، جدای از آموزش جوانان، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی برای تشکیل رابطه سالم و زندگی مشترک براساس ازدواج است.
حسینعلی رحمتی
۱۲ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
«فرسایش ذهن»، واژه برگزیده سال
نشریه دانشگاه آکسفورد باردیگر واژه برگزیده سال را معرفی کرد و این بار brain rot بود که به تیتر رسانه های خبری جهان تبدیل شد. واژه ای که معادل آن در فارسی پوسیدگی یا فرسایش مغز می شود. آکسفورد در شرح این واژه آورده است: زوال تدریجی ظرفیت ذهنی و قوای شناختی در نتیجه وقتگذرانی بیش از حد با کارهای پوچ مانند پرسه زدن بیهدف در شبکه های اجتماعی.
اطلاعات بیشتر: asriran.com/004GzN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👫بچهها را وارد این بازیهای کثیف نکنید
#زندگی_بر_مدار_کنسلی (۶)
▪️ یک دختر بچه و پسربچه بی گناه را نشانده اند جلوی دوربین و از آنها می پرسند: «در چه شرایطی قرار (ازدواج یا رابطه با غیرهمجنس) کنسله؟» و آنها هم به صرافت بچگی یا آنچه در دهان شان گذاشته اند به شیوه آدم بزرگ ها پاسخ می دهند.
▪️وقتی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعیْ اخلاق را تعطیل کردیم، برای کسب شهرت و ثروت و سرگرمی حاضر می شویم بچه های معصوم را هم قربانی بی فکری های خود کنیم، بدون این که بدانیم وارد کردن زودهنگام آنها به بحث رابطه با غیرهمجنس یا ازدواج، مانع رشد طبیعی فکری و عاطفی آنها می شود، و چه بسا این کارها موجب بلوغ زودهنگام جنسی شان هم بشود که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد.
▪️بچه ها نه درکی از دنیای پیچیده فضای مجازی دارند نه شناختی از رفتارهای منفعت جویانه بزرگترها، به همین خاطر به راحتی فریب می خورند و در این گونه بازی ها شرکت می کنند.
📌 این وظیفه دیگران، به ویژه پدرومادرها، است که نسبت به این مسئله حساس باشند و به هیچ وجه اجازه استفاده ابزاری از فرزندان شان را ندهند.
حسینعلی رحمتی
۱۳ آذر ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
#یادداشت_جدید
🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
✍️در این مجموعه یادداشت ها از منظر اخلاق فناوری اطلاعات به بررسی وظایف و مسوولیت های حوزه علمیه خواهران، و خانمهای طلبه جهت ارتباط مفید و موثری با نسل جدید دختران پرداخته شده است.
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم (پایان)
🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت اول)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻1. مناسبت هایی چون ایام فاطمیه جدای از بزرگداشت مقام و اندیشه حضرت زهرا(س)، فرصتی مناسب است برای بررسی مسائل و موضوعات مربوط به زنان از منظر ارتباط با دین، دین داران، و نهادهای تبلیغ دین؛ به ویژه حوزه های علمیه. در این میان، به طور خاص بایستی از مسوولیت و رسالت حوزه های علمیه خواهران سخن گفت، چرا که در زمینه تبیین نگاه دینی به زن، پاسخ به سوالات و چالش های مربوط به زنان، و تبلیغ دین برای بانوان از آنان انتظار بیشتری می رود، و خود آنان هم این موارد را طبیعتا جزو وظایف و مسوولیت های خویش می دانند.
🔻2. به عنوان کسی که سال ها برای خانم های طلبه تدریس، سخنرانی و مشاوره علمی پژوهشی داشته است اذعان می کنم که خانم های طلبه نوعا دارای توانایی علمی پژوهشی بالا، انگیزه قوی و تلاش و پشتکار جدی هستند، اما برای این که بتوانند مسوولیت طلبگی خود را به بهترین وجه انجام دهند لازم است اولا بیش از پیش میدان و مجال لازم برای بروز این ظرفیت ها را پیدا کنند، ثانیا تلاش های آنها ناظر به واقعیت های جامعه امروز ایران، و تحولات فرهنگی و ارزشی ناظر به زن و زنانگی، هدف گذاری، و متناسب با آنها ابزارها و روش های مناسب به کار گرفته شود. این سخن به معنای آن نیست که هر تغییری لزوما مورد تایید قرار گیرد، بلکه مقصود این است که خانم های طلبه در گام نخست، ماهیت، سمت و سو، زمینه ها و عوامل، و پیامدهای این تغییر و تحولات را شناسایی کنند تا بتوانند با جامعه هدف خود، به ویژه دختران نسل جدید، ارتباط برقرار کرده و به یک درک و زبان مشترک برسند. تنها دراین صورت است که می توانند با مخاطب یک تعامل منطقی و اثربخش داشته باشند.
🔻3. آنچه امروزه ضرورت احساس مسوولیت و افزایش جدی فعالیت های حوزه های علمیه خواهران، و خود خانم های طلبه را ده چندان می کند شدت، سرعت و عمق تحولات مربوط به زنان در جامعه ایران ( و حتی دیگر جوامع) است. حضور روزافزون زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مناصب بالای سیاسی جامعه، هم یکی از عوامل این تحولات است، هم یکی از پیامدهای آن. با توجه به این موارد و با ملاحظه فرایند تغییرات جامعه ما در چند دهه گذشته، می توان با قاطعیت گفت مسائل و موضوعات مربوط به زنان نه تنها امروز که تا سال های آینده، به ویژه از منظر ارتباط با دین، یکی از نخستین و مهم ترین عرصه های چالش برانگیز فراروی نظام اسلامی، حوزه های علمیه، و حتی جامعه ایران در کلیت آن است، و هرچه زمان بگذرد بر درجه اهمیت آن افزوده می شود. از این رو، حوزه های علمیه و به ویژه حوزه های خواهران بایستی وضعیت فعلی این تحولات و چشم اندازهای آینده آن را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و هم خودشان هم خواهران طلبه را برای مواجهه درست، دقیق و موثر با آن آماده کنند، که این کسب آمادگی، به تعبیر امام علی(ع)، از نشانه های زمان شناسی محسوب می شود: «إنَّ مَن عَرَفَ الأيّامَ لم يَغفُلْ عنِ الاستِعدادِ» (اصول کافی) و باز به فرموده ایشان، موجب می شود هیچ گاه از حوادثی که پیش می آید غافلگیر نشوند: «أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غررالحکم).
ادامه دارد....
لینک قسمت دوم
۱۵ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🟥بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت دوم) لینک قسمت اول
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻4. یکی از رموز موفقیت و ماندگاری زنان بزرگ تاریخ اسلام از جمله حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) شناخت زمان، شناخت مسوولیت، و اقدام به موقع برای ایفای این مسوولیت بوده است. در تداوم راه این بزرگان، خانم های طلبه اگر بخواهند امروز به رسالت بزرگ و ارزشمند خود عمل کنند لازم است که نه تنها نسبت به تحولات مرتبط با زنان در جامعه ایران، که در دنیای امروز شناخت لازم را پیدا کنند و عوامل موثر بر زیست جهان زنان و دختران امروزی را شناسایی نمایند. از بین این عوامل، در یادداشت حاضر، تمرکز روی «فضای مجازی» و «هوش مصنوعی» خواهد بود. همچنین به رغم آن که این تحولات سویه ها و ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد ولی در مکتوب حاضر بیشتر از منظر اخلاقی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
🔻5. واقع مطلب این است که چه حوزه های علمیه خواهران به عنوان یک نهاد، چه خانم های طلبه ای که می خواهند برای زنان و دختران امروزی از دین و ارزش های اخلاقی سخن بگویند بایستی حتما مخاطب خود را به عنوان یک زن یا دختر غرقابه در «دنیای فناوری اطلاعات» و «ساکن فضای مجازی» در نظر بگیرند. فهم این نکته به ظاهر ساده، و واکاوی ابعاد و جوانب آن، اگر نگوییم مهمترین، دست کم یکی از مهمترین کلیدهای ارتباط و تعامل با دختران نسل جدید (و حتی مادران آنها) است. چرا که امروزه اغلب زنان و دختران جامعه ما به نوعی با فضای مجازی مرتبط اند؛ از کارهای ساده ای چون چت کردن و ارتباط با دیگران، تا کارهای جدی تری چون آموزش و تجارت، و کارهای فنی تری چون برنامه نویسی و طراحی نرم افزار و سخت افزار و مدیریت شبکه. کافی است در شبکه های اجتماعی جست و جویی کنیم تا ببینیم تعداد دخترانی که امروزه در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند اگر از آقایان بیشتر نباشند شاید کمتر هم نباشند. به اینها بیافزاییم صدها دختری که در فضای مجازی به طور شبانه روزی در حال تولید محتوا هستند.
🔻6. استفادۀ هر روزه زنان و دختران از فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، و اخیرا هوش مصنوعی، برای یک خانم طلبه به عنوان مدافع دین و مبلغ اخلاق دینی، یک پیام مهم دارد: دوره جدیدی در زندگی زن ایرانی آغاز شده است که با ادوار تاریخی پیشین یک تفاوت جدی دارد. از منظر ارتباط با اخلاق، این دوره چند ویژگی دارد:
▪️اول) از جهت نظری، دسترسی به اقیانوس خروشانی از اطلاعات گوناگون. که البته با آمدن هوش مصنوعی موج¬آبه این اقیانوس ده ها (و بلکه صدها) برابر شده است. و طبیعتا بر روی معرفت شناسی اخلاقی او تاثیر می گذارد.
▪️دوم) از جهت عملی، شکل گیری یک عرصه جدید برای زندگی و کنشگری زن ایرانی. در دوران پیشافجازی، کنشگری اجتماعی و حضور عمومی زن ایرانی عمدتا در محیط های محدود اجتماعی و رسانه هایی چون تلویزیون، و بعدا ماهواره ها، بود. اما آمدن فضای مجازی میدانی بسیار گسترده تر، متنوع تر، جذاب تر، تعاملی تر، و نظارت گریزتر و آزادتر را در اختیار زنان و دخترانی ایرانی گذاشت که در آن می توانستند به شیوه ای زندگی کنند که در فضای فیزیکی لزوما امکان آن فراهم نبود.
ادامه دارد....
۱۶ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
لینک قسمت سوم
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
(قسمت سوم) لینک قسمت اول و دوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻 تا چند دهه قبل، طلبه ها با خانم هایی رو به رو بودند که در یک زیست جهان فیزیکی که حد جغرافیایی آن نهایتا به مرزهای کشور محدود می شد سروکار داشتند. از این رو عوامل موثر بر اندیشه و رفتار اخلاقی آنها محدود بود و شناخت آنها هم برای یک طلبه کار چندان دشواری نبود. اما از حدود سه دهه قبل زنان ایرانی با دسترسی به فضای مجازی، دنیای جدیدی برای زندگی پیدا کردند که:
▪️ اولا حدوحدود آن بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بود و پهنه جهانی را در بر می گرفت،
▪️ثانیا در این دنیای جدید آنها امکان آن را پیدا کردند که با دیدگاه ها و نظریه های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی متفاوت، و گاه متضاد، با ارزش های فرهنگی و اخلاقی دینی و سنتی خود آشنا شوند،
▪️ثالثا مجال ومیدانی پیدا کردند که در آن به سبک و سیاقی زندگی کنند که باز هم در مواردی با آن سبک زندگی که در بستر دینی و تاریخی کشورمان بود، دست کم با قرائت رسمی آن، تفاوت جدی، و گاه متضاد، داشته باشد. طبیعتا آمدن هوش مصنوعی هم سطح دسترسی به داده ها هم میدان کنشگری زنان را با درجات زیادی جا به جا کرد. به این ترتیب، خانم ها (و آقایان) طلبه با مخاطب جدیدی مواجه شدند که هم از جهت منبع اعتبار و حجم دریافت داده های اخلاقی، هم از جهت کنشگری اخلاقی، با مخاطبان قبلی شان تفاوت های بسیار جدی داشتند.
🔻 7. با توجه به آنچه گفته شد، خانم (و آقای) طلبه ای که می خواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد می شود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی می کنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنهاست و اولویت های شان در زندگی کدام است.
📌 طلبه ها اگر در مباحث و موضوعات تبلیغی شان به اولویت های این نسل توجه نکنند و علائق و اولویت های خودشان را مبنا قرار دهند، حتی اگر تشخیص شان هم درست باشد نباید انتظار استقبال از سوی این نسل را داشته باشند.
ادامه دارد....
۱۸ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر
قسمت چهارم و پایانی
لینک قسمت اول، دوم، سوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻سوم) آقایان و خانم های طلبه باید توجه داشته باشند که «فضای مجازی» (و اخیرا هوش مصنوعی) برای نسل جدید دختران لزوما یک ابزار وقت گذرانی و سرگرمی نیست؛ بلکه یک زیست جهان و محل کار و زندگی است. تعلق خاطر و دلبستگی آنان به این فضا شاید بیشتر از فضای فیزیکی باشد. از این رو، تمرکز طلاب بر بیان آفت ها و بدی های فضای مجازی، که در جای خود درست است، و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت آن برای این نسل، مانع از شکل گیری یک تعامل موثر بین طلاب و مخاطبان شان می شود، و موجب می گردد که انتقادهای درستِ طلاب به این فضا را هم نپذیرند.
🔻چهار) طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد.
🧕این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی می کنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی می کنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق می کنند،و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی، به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر می گیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را می بینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو می خرند.
🔻بنابراین، طلبه هایی که می خواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف، بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند، این نسل را درک کنند، و روش مواجهه درست با آنها را یاد بگیرند، تا نسبت به آنان یک ارزیابی و قضاوت درست داشته باشند. مثلا نه حضور آنها در مناسبت های مذهبی به معنای این است که با همه آموزه های دینی به خصوص در قرائت سنتی آن، از هر جهت موافق اند؛ نه علاقه آنها به نمادها یا سنت های باستانی ایران یا فرهنگ غربی و شرقی لزوما به معنای آن است که با دین و دین داران سر ستیز دارند.
🔻پنج) خانم ها و آقایان طلبه در برخورد با دختران نسل جدید ابتدا باید راه همدلی و هم سخنی و هم فکری را باز کنند، سپس با ادبیات مودبانه، محترمانه و منطقی باب یک گفت وگوی دوستانه ولی انتقادی را بگشایند. تا وقتی هر یک از این دو همدیگر را نه از قبیله خود،که از سنخ «دیگری» بدانند، طلبه ها در ایفای رسالت تبلیغی خود موفق نخواهند شد.
🔻ششم) و بالاخره این که طلاب گرامی باید بدانند که عدم ارتباط و تعامل آنان با دختران جامعه امروز ایران، به هر دلیل موجه یا ناموجه که باشد، موجب افزایش فاصله بین آنها و این نسل، و سوق دادن آنها به سمت ارزش ها و هنجارهایی متفاوت (و گاه متصاد) با ارزش های اخلاقی اسلام و هنجارهای فرهنگی ایرانی می شود؛ و این موجب خسران این نسل، جامعه ایران، دین، دین داران، و حاکمیت دینی می شود.
پایان
۱۹ آذر ۱۴۰۳
👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی" برگزار می شود
🎤 ارائه کننده:
حسینعلی رحمتی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🎙 مدیر جلسه:
دکتر عبدالله عمادی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳
🕚 ساعت: ۱۳ تا ۱۴:۳۰
🔺 مکان:
پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77334
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇
https://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
Rahmati-RaveshJostarnevisi.pdf
387.4K
📝جزوه روش جستارنویسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات
📚در این جزوه سیر تا پیازِ روش نوشتن یادداشت های کوتاه تخصصی ( #جستار ) درباره اخلاق فناوری اطلاعات به طور مختصر بیان شده است. یکی دو جستار هم به عنوان نمونه درج شده است. البته جزوه برای جستارنویسی در موارد غیر از اخلاق فناوری اطلاعات هم کاربرد دارد.
📌مزیت جستار این است که کم حجم است و هم نوشتن هم خواندن آن زمان زیادی نمی برد. و به راحتی قابل انتشار در شبکه های اجتماعی است.
حسینعلی رحمتی
23 آذر 1403
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
22.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 ۳۸ سال پادشاهِ تختِ تنهایی، و مجاورِ ملکوتِ درد
۳۸ سال پیش بود بچه ها گفتند حسین جاوری مجروح شده، بریم سری بهش بزنیم. رفتیم. روی تخت دراز کشیده بود. گردن به پایین تقریبا بی حرکت بود. از حرف هایش در آن دیدار این یادم مانده که گفت: «صبر» در گفتن راحته، ولی در عمل سخت. ... و ۳۸ سال این سختی را تجربه کرد.
🪴طی این سالها من بزرگ شدم، درس حوزه را ادامه دادم، لیسانس و فوق لیسانس و دکتری گرفتم، شاغل شدم، زن گرفتم، بچهدار شدم، سفر رفتم، هزار کار دیگر کردم .... و حسین جاوری همچنان ساکن ملکوتِ درد بود، مثل روز اول.
🪴غیر از آن یک بار هیچ وقت او را از نزدیک ندیدم، ولی به تناوب در ذهنم حضور داشت. وقت هایی که در زندگی خسته و ناامید میشدم جاوری از کسانی بود که تصور سختی های که می کشد به من صبر و تحمل میداد.
🪴چند روز قبل بچه ها این ویدیو را گذاشتند. گفتم منتشر کنم و بگویم برای سلامتی عبدالحسین جاوری (و دیگر جانبازان) دعا کنید، ولی خبر امروز موجب شد که درخواستم را تغییر دهم: «برای شادی روحش فاتحه ای بخوانید».
حسینعلی رحمتی
۲۳ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 نشست علمی ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی
☑️ همزمان با هفته پژوهش و همراه با آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی و با حضور:
🔹حجت الاسلام و المسلمین ملکی
(قائم مقام مدیر حوزه های علمیه)
🔸دکتر محمد رضا قاسمی
(دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه)
🔹حجت الاسلام دکتر رحمتی
(استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸دکتر محمد فلاح
(دانشیار و مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی)
📅 زمان: یکشنبه 25 آذرماه ساعت 15 تا 17
📌 مکان : قم ، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه، سالن کنفرانس
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇
https://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاقپژوه متخصص هوش مصنوعی
🔹حجتالاسلام حسینعلی رحمتی در آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی، نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند.
🔹ایشان با اشاره به تقسیم عصر حاضر به دوران پیشا و پسا هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک موضوع کاربردی مورد نیاز و از مهمترین موضوعات چند دهه آینده در عرصه فردی، اجتماعی و نظام حکمرانی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه زمانشناسی بر اساس آموزههای دینی اقتضا میکند که خود را برای بایستههای عصر هوش مصنوعی آماده کنیم، گفت: از آنجا که فناوری هوش مصنوعی هم فرصتها و هم تهدیدهایی را فراهم میکند لازم است که حوزه علمیه به عرصه اخلاقپژوهی هوش مصنوعی ورود کند تا غافلگیر نشود.
🔹حجتالاسلام رحمتی با خاطرنشان کردن اینکه حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد، گفت: مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند.
🔹وی گفت: شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی و تطبیق آموزههای اخلاقی، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربر تا نهاد سیاستگذار و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است.
✍🏼متن کامل گزارش در خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xdjc9