eitaa logo
| اندکی اندیشه |
321 دنبال‌کننده
592 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
هنرهای تصویری از قبیل کارتون، ابزاری جذاب و موثر برای بیان و مسایل اخلاقی مربوط به فناوری اطلاعات است. من اسم این گونه کاریکاتور ها را گذاشته ام (تلفیق اتیکز و کاریکاتور) (تصویر: از اینترنت. ترجمه: حسینعلی رحمتی) @harahmati
حجة الاسلام دکتر «یوسف غضبانی» از دانش آموختگان حوزه علمیه قم و استادان دانشگاه ادیان و مذاهب، دار فانی را وداع گفت. با ایشان از دوران همکاری در مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان آشنا شدم. سال ها از ایشان اطلاعی نداشتم تا این که امروز با خبر شدم بر اثر کرونا فوت کرده است. خداوند این انسان بااخلاق را رحمت کند. امیدوارم این ویروس منحوس هرچه زودتر ریشه کن شود تا بیش از این شاهد خبرهای ناگوار نباشیم . @harahmati
🌀نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟ 🔺 با نگاهی ارزشداورانه به فناوري هاي ارتباطي و اطلاع رساني آينده، مي توان پيش بيني كرد كه اين فناوري ها در آينده از نظر اخلاقي نه خير مطلق هستند نه شر مطلق؛ بلكه همچنان حامل كاركردي دوگانه خواهند بود؛ چرا که به نظر نمي رسد ماهیت آنها در آينده تغییر عمده ای پيدا كند. مقصود از این است که این فناوری ها هم می توانند بستری برای تحقق فضائل اخلاقی باشند هم ابزاری برای ارتکاب رذائل اخلاقی. البته عمق و سطح تاثيرات اخلاقي فناوري هاي آينده نسبت به وضعيت فعلي افزايش بيشتري خواهند داشت؛ و همين هم موجب مي شود كه درباره آنها ضرورت بيشتري پيدا كند. 🔺 نيل پستمن، از منقدان جدي رسانه هاي جديد، اين كاركرد دوگانه را به گونه اي ديگر بيان كرده است. او معتقد است «در تمام تحولات فني، نوعي تعامل و بده و بستان مطرح است. من مايلم از آن به عنوان معامله ارزش هاي معنوي در قبال كسب دنيا نام ببرم. تكنولوژي مي دهد و مي ستاند. بدين معناست كه همواره فناوري جديد به ازاي هر فايده و مزيتي كه عرضه مي دارد، زياني نيز به دنبال خواهد داشت» (پستمن، 1392الف: 26). 🔺 خوب، اگر این گونه است پس آینده پژوهان قرار است چه کاری انجام دهند؟ پاسخ مختصر این که آنان نمي توانند اين كاركردهاي دوگانه را از بين ببرند، بلكه تنها مي توانند با طراحي سناريوهاي مختلف درباره اين فناوري ها، كاربران هاي آينده را راهنمايي كنند كه خود مرتكب رذائل اخلاقي نشوند و در دام بي اخلاقي ديگران نيز نيافتند. 4 شهريور 1397
⭕️ گاه یک کارتون یا تصویر می تواند به اندازه ده ها مقاله و سخنرانی درباره حرف برای گفتن و تاثیر بر روی رفتار داشته باشد. این موارد را نامیده ام (تلفیق ethics و کاریکاتور) افراد و مراکز علمی فعال در زمینه فضای مجازی نباید از این ابزار غافل شوند. کاریکاتور از (Pawel Kuczynski) هنرمند لهستانی (پیشنهاد می کنم دیگر آثار او در این زمینه را نیز مشاهده کنید. همه عالی اند) @harahmati
دوستی های مجازی: به آنچه در قاب گوشی می بینی اعتماد نکن @harahmati
خطر جایگزین شدن به جای روابط خانوادگی در جدی است. برای مواجهه با پیامدهای اخلاقی آن، چه باید کرد؟ @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با همه گیر شدن پروژهٔ «فرا-جهان» (Metavers) زاکربرگ، و در هم تنیدگیِ بیشترِ حقیقت و مَجاز، آیا اصول اخلاقی فعلی همچنان کاربرد دارد، یا باید اخلاقیات جدیدی بنویسیم؟ اخلاق پژوهان ما برای مواجهه با این دنیای جدید آماده اند؟ @harahmati
📛 آيا شما هم يك ویندو شاپر فجازی هسيتد؟ ✅ ویندو شاپر window shopper به کسانی می گویند که کارشان پرسه زنی در بازار، تماشای ویترین مغازه ها و پرسیدن قیمت ها است بدون این که واقعا قصد خرید داشته باشند؛ آن هم نه به خاطر بی پولی بلکه بیشتر برای مشغولیت، سرگرمی و وقت گذرانی. با شکل گیری ، و به ویژه گسترش شبکه های اجتماعی، ویندو شاپینگ مجازي (Online Window Shopping) هم به یک معضل اخلاقی تبدیل شده است. آنچه مسئله «وب / ول گردی»هاي بي حاصل را در اين فضا تشدید می کند، نامحسوس بودن نشانه ها و فراگیر بودن آن است. چرا که فقط یک گوشی تلفن می خواهد و مقداری شارژ اینترنت. همین هم موجب می شود که افراد متوجه ابتلای خود به اين مسئله نشوند و در نتیجه برای درمان آن هم اقدامی نكنند. ✅ ويندو شاپرهاي فجازي کسانی هستند که: 1. ساعت ها به اينترنت وصل اند، از اين سايت به آن سايت، از اين صفحه به آن صفحه و از اين كانال به آن كانال و گروه سر مي زنند، بدون این که بدانند دنبال چه هستند. 2. مشاهده هیچ مطلبی را از دست نمی دهند. معتقدند هرچيز به يك بار خواندن يا ديدنش مي ارزد. 3. بر روی لینک هر مطلب یا آدرس هر سایت و شبکه ای کلیک می کنند تا ببینند داخلش چه خبر است. 4. اسامي و تصاوير اعضاي گروه ها و پروفایل ها مثل یک کارآگاه بررسی و درباره هر کدام کلی داستان پردازی می کنند. 5. سياهي لشكر گرم كردن معركه بگو مگوهاي شبكه هاي اجتماعي هستند، حتي اگر نه سر پياز باشند نه ته پياز. 6. دكمه «join» مورد علاقه آنها است. خیلی سریع عضو گروه ها و کانال های مختلف مي شوند. 7. هرلحظه احساس مي كنند بايد به اينترنت سري بزنند؛ شايد كسي مطلب جديدي گذاشته يا خبر تازه اي را منتشر كرده يا اتفاق تازه اي افتاده كه بايد از آن مطلع شوند. 8. تا وقتي كه شارژ اينترنت يا حال و حوصله شان تمام نشده، يا سروصداي خانواده بلند نشده، يا سر و كله رئيس پيدا نشده انگيزه قوي براي وب گردي دارند. 🔻ویندو شاپینگ به مثابه معضلي اخلاقی ويندو شاپينگ فجازي يك معضل اخلاقي است؛ چرا كه آسيب هايي چون اتلاف وقت، از بين رفتن هزينه، بازماندن از كارهاي مفيد و مسووليت هاي فردي و اجتماعي، انباشتن ذهن از مطالب غير مفيد يا مفيد ولي غيرضروري، و اعتياد مجازي را به دنبال دارد. امام علی (ع) مي فرمايد: مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند.( نهج البلاغه، كلمه قصار 147). با بهره گيري از اين سخن، مي توان كاربران فضاي مجازي را به سه دسته تقسيم كرد: 1. كساني كه به توليد محتواي مفيد در اين فضا مي پردازند و از آن به عنوان ابزاري براي دانش افزايي ديگران استفاده مي كنند. 2. كساني كه هدف شان استفاده از اين فضا براي افزايش معلومات خود در هر زمينه اي است كه موجب رشد اخلاقي و معرفتي، و ايفاي هر چه بهتر وظايف فردي و اجتماعي، و خدمت هر چه بيشتر به ديگران مي شود. 3.كساني كه بي هدف در اين فضا مي چرخند؛ و نه خيري به ديگران مي رسانند و نه خود سود و ثمري مي برند. اينان را ميتوان ويندو شاپرهاي فجازي دانست. 🔻چه بايد كرد؟ 1. سواد رسانه اي خود را افزايش دهيم. درباره چگونگي حضور صحيح در فضاي مجازي به افراد مطلع يا كتاب هاي مناسب رجوع كنيم. 2. حضور خود در فضاي مجازي را مديريت و هدف مند كنيم. پيش از استفاده از ، از خود بپرسيم چرا بايد وارد اين فضا شوم؟ به چه سايت ها يا كانال هايي بايد سر بزنم؟ تا چه ساعتي؟ 3. پيش از خواندن يك مطلب، ديدن يك فيلم، عضويت در يك گروه، يا اظهار نظر درباره يك موضوع از خود بپرسيم: آيا اين مطلب به من ربط دارد؟ فايده اش براي من چيست؟ آيا بي اطلاعي از آن به من ضرر مي زند؟ 👈 با توجه به نامشخص بودن علائم، بايد گفت ویندو شاپرها از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک ترند؛ شاید کافی باشد نگاهی در آینه بیاندازید. 5 بهمن 1397 مطالب پیشین @harahmati
✅برخی متخصصان هوش مصنوعی گفته اند امکان این که در قرن حاضر «ماشینی هوشمندتر از انسان» superintelligent AI ساخته شود بسیار ا ست، و برای این که کنترل امور از دست انسان خارج نشود باید با تشریک مساعی جهانی کدهای اخلاقی خاصی تدوین شود. ⭕️سوال این است: برای این که افراد و مراکز اخلاق پژوه ایرانی را آماده مشارکت در فرایند کدنویسی کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ حسینعلی رحمتی ۱۲ آبان ۱۴۰۰ @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجره‌های این قطار به هنگام عبور از مناطق مسکونی، برای حفظ حریم خصوصی، به طور خودکار مات می‌شوند! @it_24 ♦️وقتی از مسوولیت اخلاقی سازندگان نرم افزار و سخت افزار سخت میگوییم مقصود مراعات چنین نکاتی است. ا____________________ ⭕اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
✅ به مناسبت افاضات اخیر یکی از خانم های پرحاشیه و پر ادعای کشورمان که بی توجه به مشکلات جامعه، به مردم کم بضاعت طعنه زده بود مطلب زیر می شود: ‍ 💢وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید، لطفا 🔻برای دخترتان جهیزیه گران قیمت تهیه کرده اید؟ انشاءالله به شادی استفاده کند، برای آقازاده گرامی ماشین چند صد میلیون تومانی خریده اید؟ چرخش برایش بچرخد، زندگی بسیار مرفه و اسباب واثاثیه گران قیمت دارید؟ خیرش را ببینید، برای کودک نورسیده یا هنوز نرسیده تان سیسمونی چند ده میلیون تومانی تهیه کرده اید و جشن تعیین جنسیت وگودبای پمپرز و گودبای تاتی گرفته اید؟ انشاءالله مبارکش باشد. رستوران «های کلاس» می روید؟ قلیان های چند صدهزارتومانی می کشید؟ جدیدترین و گران ترین مدل موبایل را خریده اید؟ سفرهای خارج از کشور همراه با خرج و برج فراوان می روید؟ سفره مذهبی تجملاتی انداخته اید؟ اشکالی ندارد، مال خودتان است و اختیارش را دارید. 🔻فقط لطفا بفرمایید چرا گزارش صوتی تصویری این کارهای تان را با طول و تفصیل در فضای مجازی منتشر می کنید؟ چه چیزی را می خواهید اثبات کنید؟ دارایی خودتان را نشان دهید یا نداری دیگران را به رخ شان بکشید؟ فکر هزاران هم وطن کم درآمد خود را کرده اید که با دیدن زندگی شما آه می کشند و رنج مضاعف می برند و حسرت می خورند و ناامید می شوند و شرمنده خانواده خود می شوند، و برخی از آنها انگیزه انتقام از دیگران، حتی ثروتمندان را پیدا می کنند؟ 🔻دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات اخلاق باشد. ثروتمند بودن لزوما به معنای کسب مال از راه غیراخلاقی و غیرقانونی نیست؛ ولی حتی در استفاده از ثروت حلال هم نباید انسانیت را فراموش کرد. اگر متدین ایم طبق دستورات دینی و اگر نیستیم به حکم انسان بودن، هنگام گزارش زندگی خود در فضای مجازی، کمی هم دغدغه غم و رنج دیگران را داشته باشیم. 🔻سوراخ شدن کشتی اخلاق جامعه، همه سرنشینان را غرق می کند؛ چه لاکچری باشند چه نباشند. حسینعلی رحمتی 19 اردیبهشت 1397 @harahmati