ورود حوزویان به عرصه موضوعات و فناوری های نوپدید، گرچه بسیار باتاخیر است، ولی باز هم ارزشمند و قابل تقدیر است.
این کار فی نفسه ضروری است و با توجه به حاکمیت نظام دینی در کشور ما ضرورتی مضاعف پیدا میکند.
کار خوب دیگرشان این است که از فضای مجازی برای تدریس استفاده کرده اند.
✅امیدوارم اخلاق پژوهان هم در این عرصه ها جدی تر وارد شوند و بزودی ما شاهد درس #اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات) در حوزه های علمیه باشیم.
😄😒 اخفاچه ها:
ضرب المثل هایی نوساخته درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات (#اخفا) و حسب حال فضای مجازی (قسمت ۵)
✍️ دکترحسینعلی رحمتی
۶۱. دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی کاربری که اندیشه کرد و پُست نگذاشت، و دیگر آن که پست گذاشت و اندیشه نکرد. پست هرچند که بیشتر بگذاری، چون سوادش نداری نادانی (با کسب اجازه از شیخ اجل، سعدی)
۶۲. فیلترینگ که بیاد کانال خوب و بد را با هم می بندد
۶۳. از سه چیز باید ترسید: تصویر زیبا در پروفایل، چاپلوسی در پی وی، استاد استاد گفتن در چت های دانشجویی
۶۴. کانال که فیلتر بشه چه یک عضو چه صد عضو
۶۵. هنوز ریپورت نشدی تا ارسال کیلویی مطلب از یادت بره
۶۶. وای به روزی که فیلتر شود فیلترشکن
۶۷. هرچه ممبر بیشتر سفارش های تبلیغاتی بیشتر
۶۸. هرکه «لایک»ش بیش، ادعایش بیشتر
۶۹. یک پیج فعال به از صد کانال سوت و کور
۷۰. هنوز ریمو نشدی تا ریپورت از یادت بره
۷۱. هنوز غذای زندان را نخوردی تا شاخ بازی از یادت بره
۷۲. یک ممبر آنلاین به از صدهزار (ممبر عبوری)
۷۳. فلانی از ممبرِ فیک هم درآمد کسب میکنه
۷۴. از سه چیز باید حذر کرد: گروه بی رونق، پیج بی مطلب، و کاربرِ ناشناس
۷۵. با عضو شدن در گروه اساتید، کسی استاد نمیشه
۲۲ تیر ۱۳۹۹
#اخلاق_فناوری_اطلاعات
#فضای_مجازی
#ضرب_المثل
#حسینعلی_رحمتی
#اخفاچه
#طنز
✅ ضرب المثل های مربوط به اخلاق فناوری اطلاعات (#اخفا) را با هشتگ #اخفاچه ها در کانال «اندکی اندیشه» پیگیری کنید.
🔻🔻🔻
اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است.
اگر این مطلب را مفید میدانید به دیگران هم معرفی کنید👇👇
╔═══════════╗
🆔 @harahmati 🌱
╚═══════════╝
اگر برایم ممکن بود طلاب و دانشجویانی که دنبال انتخاب موضوع برای تحقیق هستند وادار میکردم چند ساعت درباره این تصویر تامل کنند. از دل آن چند موضوع عالی برای تحقیق به دست می آید.
مدتی پیش خبرنگار از یک معتاد می پرسد نمی ترسی کرونا بگیری. جواب می دهد #معتادانمیگیرن.
⭕️خبر در #فضای_مجازی مجازی منتشر میشود و تمام. #غول تشنه شبکه ها قربانی جدید خود را پیدا کرده است…*
با لایک و فورواردهای ما طرف یک صفحه راه اندازی میکند و تا الان نزدیک #شصت_هزارفالویر دارد.آنطور که گفته اند برای هر تبلیغ در صفحه اش چندین میلیون تومان می گیرد و به هزاران فرد ساده لوحی که مفت و مجانی #برده او شده اند میخندد.
📛 بله. این است یکی از نشانه های دنیای جدیدی که درحال ساخته شدن است به مدد #شبکه_های_اجتماعی.
✅ از این تصویر و مانند آن به راحتی نگذارید. اندازه چندین کتاب و کلاس و سخنرانی حرف دارد برای گفتن.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
#حسینعلی_رحمتی
*درباره غول های تشنه بنگرید به پست زیر:
https://t.me/harahmati/1520
🔻🔻🔻
اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است.
اگر این مطلب را مفید میدانید برای دیگران هم ارسال کنید.
@harahmati
⭕️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 1 از 4)
مقالات کوتاه #حسینعلی_رحمتی درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات (اَخفا) و فضای مجازی
قابل دسترسی در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی
1) آیا کبوتران «صفر و یک» مقصراند؟ 13 مهر 1391
2) ما واين موجودات زبان نفهم!: بحثي در اخلاق ربات ها و ماشين هاي هوشمند ،اسفند 1391
3) الماس ريزه هاي اخلاق چقدر هزينه دارد؟، 27 اسفند
4) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392
5) فناوري، الان؛ اخلاق؟، شايد وقتي ديگر!: بحثی درخوش اشتهايي فناورانه و دلزدگي اخلاقي، 19 خرداد 1392
6) فيلترينگ و اخلاق: نگاهي به ابعاد اخلاقي پالايش محتوا در فضاي سايبر، 1 اسفند 1392
7) موانع و چالش های اخلاقی شدن فضای سایبر، 22 مهر 1392
8) راهکارهایی برای اخلاقی تر شدن فضای مجازی ، 6 آبان 1392
9) نه ترس، نه بي خيالي: ما و انقلاب موبايلي آقاي اشميت، 17 بهمن 1392
10) «گلس» و مسئله اخلاق: نگاهی به گجت جدید گوگل، 29 ارديبهشت 1392
11) فناوری، الان؛ اخلاق؟ شاید وقتي ديگر!، 19 خرداد 1392
12) والدین و «بلوغ دیجیتالی» فرزندان: بحثی در شکاف دیجیتالی بين – نسلي، 28 خرداد 1392
13) اخلاق در سپهر سايبر: درآمدي بر اخلاق پژوهش در اينترنت، 26 آذر 1392
14) «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي، 12 بهمن 1394
15) «من از اوناش نيستم !»: نقش غرور و غفلت در افزايش قربانيان شبكه هاي اجتماعي، 6 اسفند 1394
16) از «فاوا» تا «اخفا»؛ گامي كه به ضرورت بايد پيمود، 14 دي 1394
17) فقط خواهر ما خواهر ماست؟!: آسيب شناسي اخلاقي تحقير زنان در شبكه هاي اجتماعي، 29 بهمن 1394
18) كليك نكنيد، اين يك بمب است!، 1 بهمن 1394
19) نگاه جزيره اي به اخلاق: به بهانه يك كمپين جديد، 25 دي 1394
20) آيا شبكه هاي اجتماعي اخلاق جديدي ايجاد كرده است؟، 3 مهر 1395
21) ايده هاي خوب اخلاقي را به ابتذال نكشيد لطفا، 2 دی 1395
22) آيا انتشار تصاوير كودكان در شبكه هاي اجتماعي كاري غيراخلاقي است؟،7 دی 1395
23) آيا فيلترينگ تحقيراخلاقي مخاطبان است؟، 13 دی 1395
24) بايد ها و نبايدهاي حضور حوزويان در فضاي مجازي،
25) ما و اين بچه زرنگ هاي شبكه هاي اجتماعي، 16 دی 1395
دکتر #حسینعلی_رحمتی
۵ مهر ۱۳۹۹
❇️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 2 از 4)
مقالات کوتاه حسینعلی_رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا)
قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی
26) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1395
27) بي اخلاقي افتخار ندارد، لطفا از آن عكس نگيريد: نگاهي به عكس هاي سلفي از منظر اخلاقي، 30 دی 1395
28) پلاسكو؛ آينه رفتارشناسي اخلاقي ما در فضاي مجازی، 6 بهمن 1395
29) چه خوب فريب مي خوريم، ما ساده لوحان فضاي مجازي، 22 دی 1395
30) خطري بزرگتر از «گورخوابي»، 8 دی 1395
31) درباب يكي از شيرين كاري هاي (غير)اخلاقي ما در شبكه هاي اجتماعي: به بهانه انتشار ويديوي دانش آموز مشهور این روزهای فضای مجازی، 27 آذر 1395
32) شبكه هاي اجتماعي و دو راهه «نيت خوب و استفاده بد»، 27 مهر 1395
33) شبكه هاي اجتماعي و معضل «انباشت آگاهي هاي بي حاصل»، 26 مهر 1395
34) عوامل و پیامدهای فاصله بین والدین و فرزندان درباره فضای مجازی، آبان 1395
35) فرزندانمان را با «نهنگ های آبی» فضای مجازی تنها نگذاریم،30 مهر 1396
36) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396
37) اخلاقِ جذب فالوئر و ممبر در فضاي مجازي، 28 دی 1396
38) با اين گل به خودي زدن ها مي خواهيم موفق شويم؟، 10 آذر 1396
39) جلوی زلزله در قلب های مان را که می توانیم بگیریم، 23 آبان 1396
40) فیلترینگ حداقلی و اخلاقی در فضای مجازی، 14 آذر 1396
41) فیلترینگ و مسئله تعارض اخلاقي، 27 دی 1396
42) چگونه شهروندان خود را براي دنياي بدون فيلترينگ آماده كنيم؟، 7 بهمن 1396
43) حضور طلاب در فضای مجازی؛ آری ولی چگونه؟، 17 بهمن 1396
44) راهكارهاي بهبود پژوهش هاي اخفا، 1396
45) سهم خود را در قربانی شدن آتناها از یاد نبریم، 22 تیر 1396
46) شهرت های بادآورده فضای مجازی، و آن روی سکه ای که نمی خواهیم ببینیم، 6 آبان 1396
47) فيلترينگ و هزار نكته باريكتر ز مو، 11 فروردين 1397
48) نقش کاربران فضای مجازی در فیلترینگ، 15 فروردين 1397
49) اعتمادسازي؛ حلقه مفقوده فيلترينگ، 17 فروردين 1397
50) والدين و يك لقمه محتواي حلال سر سفره فضاي مجازي، 30 فروردين 1397
دکتر #حسینعلی_رحمتی
۷ مهر ۱۳۹۹
#اخلاق_فناوری_اطلاعات
#اخفا
#اخلاق_فضای_مجازی
#مقالات_اخفایی
🌀 یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 3 از 4)
مقالات کوتاه #حسینعلی_رحمتی در #اخلاق_فناوری_اطلاعات (اَخفا)
قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی
51) آينده پژوهي اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)؛ ضرورت امروز، نياز فردا، 6 ارديبهشت 1397
52) وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید لطفا، 19 اردیبهشت 1397
53) فضاي مجازي و به چالش كشيدن اخلاق سنتي، 30 ارديبهشت 1397
54) نيامده اي كه بايد آمده اش بدانيم: آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی،4 خرداد 1397
55) آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟، 1 تیر 1397
56) آيا بلاك چين فقط براي دور زدن فيلترينگ است؟، 14 تير 1397
57) آینده پژوهی اخلاق، 28 تیر 1397
58) آیا در «كف شير نرِّ خونخواره» ایم؟: ما و فناوری های آینده، 6 مرداد 1397
59) حاکمانِ زيست –جهان فردای فاوا چه کسانی هستند؟، 10 مرداد 1397
60) چند سوال درباره فضای مجازی و مسئله اخلاق: گزارش یک گفت و گوی علمی، 15 و 16 مرداد 1397
61) مومو از بچههای ما چه میخواهد؟: نگاهی به چالش جديد فضاي مجازي، 21 مرداد 1397
62) نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟، 4 شهریور 1397
63) فناوري هاي آينده چگونه در خدمت اخلاق هستند؟، 16 شهریور 1397
64) فضای مجازی و معضل درس خوانده های بی سواد، 1 آبان 1397
65) بلعيدن لحظه لحظهء داده ها یا داستانِ حرف مفت و گوش مفت، 9 آبان 1397
66) چرا ناگفته های اين مجري تازه وارد را بايد جدي گرفت؟، 27 آبان 1397
67) یک تصویر؛ چند ایده اخلاقی، 5 آذر 1397 176
68) چرا «قنديل»ها در فضای مجازی به راحتی آب می شوند؟،17 دی 1397
69) عزیز من، شما خودت متهمی، 20 دی 1397
70) «فجازی» یا «فضای مجازی»؟، 25 دی 1397
71) آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟، 1 بهمن 1397
72) آيا شما هم يك ویندو شاپر فجازی هستيد؟، 5 بهمن 1397
73) پدر و مادر عزيز، لطفا جاهاي خالي اين خبر را شما پر كنيد، پيش از آن كه دير شود، 8 بهمن 1397
74) «مولي راسل» شاید نام مستعار يكي از دختران ما باشد، 20 بهمن 1397
75) انگشتی را که کلیک می کند گاز نگیریم، 2 اسفند 1397
دکتر #حسینعلی_رحمتی
۸ مهر ۱۳۹۹
✴️ یک دهه، یکصد مقاله (قسمت 4 از 4)
مقالات کوتاه #حسینعلی_رحمتی در #اخلاق_فناوری_اطلاعات (اَخفا)
قابل دسترس در سایت www.harahmati.ir و کانال @harahmati در شبکه های اجتماعی
76) اشاعه فحشا مي كنيم با نیت خیر؛ به همین راحتی، 10 اسفند 1397
77) اين دیوار را کلنگی نکنیم، روي همه مان خراب مي شود، 15 اسفند 1397
78) باوركنيد فقط مي خواهم بدانم خبرش راست است يا نه، 25 اسفند 1397
79) چرا در گفت وگوهاي شبكه هاي اجتماعي مشاركت نمي كنم؟، 15 فروردين 1398
80) صفحه کایل واکر آینه ماست؛ از آن ساده نگذریم، 18 فروردین 1398
81) ظاهرا فقط همین لباس زیباست نشان آدمیت، 28 خرداد 1398
82) جدی است ولی جدی نگیرید، 1 تیر 1398
83) «شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند، 24 مرداد 1398
84) چه کسی «تبر» را به دست «سحر» داد؟، 4 آبان 1398
85) لطفا برای معرفی این قاتل کمک کنید، 16 آبان 1398
86) کتاب سوزی، و بردن رونق مسلمانی، 3 بهمن 1398
87) برای خودمان پرونده اخلاق کرونایی درست کنیم، 10 اسفند 1398
88) «کُرونا»لوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت، 21 اسفند 1398
89) انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی، 5 فروردین 1399
90) «آرات» را از دست این غول نجات دهید، 14 اردیبهشت 1399
91) فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است ، 28 اردیبهشت 1399
92) توهین اشکال ندارد، فقط مرا «ببینید»! ، 1 خرداد 1399
93) به ما توهین کنید لطفا !، 16 خرداد 1399
94) ما، رومینا، و سَندرُم «پایِ فرار و داسِ بی قرار»، 8 خرداد 1399
95) همدست قاتل در خانه ماست، 18 خرداد 1399
96) کارکردهای ساحتی و ابزاری فضای مجازی درباب امر به معروف ونهی از منکر، 11 تیر 1399
97) انتشار یک کتاب، و چند نکته، 17 تیر 1399
98) درست است که به خودش مربوط است، اما به ما مربوط است !، 5 شهریور 1399
99) خطرناک تر از تغییر جنسیت، 16 شهریور 1399
100) حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکهمندِ نسلِ«لیروا منکم» ، 30 شهریور 1399
🌺🌺🌺 «پليس فدا» و اخلاق در شبكه هاي اجتماعي 🌺🌺🌺
1. چرا پليس فدا؟: ايده اي كه در اين مقاله ارائه مي شود برگرفته از يك تجربه واقعي است كه اميد است طرح آن براي ديگران هم مفيد باشد. امروزه چه بخواهيم چه نخواهيم شبكه هاي اجتماعي مبتني بر فضاي مجازي جزيي از زندگي واقعي همه ما شده است و ساكنان اين شبكه ها هر لحظه رو به افزايش است. عوامل مختلفي از قبيل جذابيت، تنوع، سرگرمي، آموزش، ارتباطات وسيع و گسترده، در دسترس بودن، ساده و آسان بودن و فراهم شدن تجربه فضاهاي جديد موجب اقبال روزافزون به اين شبكه ها شده است. ترديدي در اين نيست كه اين شبكه ها مزايا و منافع فراواني دارند ولي در كنار آن البته به طور مستقيم و غيرمستقيم مشكلات اخلاقي و تربيتي زيادي را نيز موجب مي شوند كه هيچ عقل سليم و انسان دلسوزي نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد. سوالي كه پيش مي آيد اين است: «براي جلوگيري از ناهنجاري هاي اخلاقي در اين شبكه ها، و به عبارت ديگر براي اخلاقي تر شدن فضاي اين شبكه ها چه بايد كرد؟». چه كنيم كه ابزاري كه مي تواند در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي ما تاثيرات مثبتي از خود به جا بگذارد موجب شعله ور شدن آتش بي اخلاقي در زندگي ما و اطرافيان مان نشود؟ در پاسخ به اين سوال مي توان راهكارهاي گوناگوني را مطرح كرد كه راه اندازي «پليس فدا» توسط خود اعضاي شبكه ها يكي از آنها است. در مقاله حاضر نكاتي درباره اين موضوع بيان خواهد شد.
2. تعريف پليس فدا: اين عنوان برداشتي طنازانه از «پليس فتا» است كه براي اهالي فضاي مجازي نامي آشناست. از چند سال قبل در كشورمان بخشي از نيروي انتظامي عهده دار مقابله با قانون شكني ها و سوءاستفاده از فضاي مجازي و از جمله شبكه هاي اجتماعي شد كه نام آن «پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات» و به طور مختصر «پليس فتا» است. براي آگاهي از وظايف و فعاليت هاي اين پليس مي توان به سايت اينترنتي اش مراجعه كرد. طبيعتا اين پليس كار خود را انجام مي دهد ولي مقاله حاضر در صدد بيان اين نكته است كه «اگر هر يك از ما كار نظارت بر گفتار و رفتار خود و ديگر شهروندان شبكه هاي اجتماعي را بر عهده بگيريم نياز چنداني به دخالت پليس فتا نخواهد بود». مدتي پيش اين كار در يكي از گروه هاي شبكه هاي اجتماعي انجام شد و براي اين كه حالت دوستانه و مهربانانه اي داشته باشد آن را «پليس فدا» ناميديم؛ يعني پليسي كه خود را دوست و فدايي ديگران مي داند و آنان را به مراعات اخلاق و پرهيز از رذايل اخلاقي در فضاي مجازي تشويق و ترغيب مي كند. اين كار چون از روي صداقت و دوستي و احترام انجام شد از سوي اعضاي گروه هم مورد استقبال قرار گرفت و ظاهرا تاثيرات خوبي هم داشت.
3. وظايف پليس فدا: ايده ال آن است كه هر عضو شبكه هاي اجتماعي خود را يك پليس فدا بداند ولي اگر در هر گروه حتي چند نفر محدود هم عهده دار اين وظيفه شوند باز هم مي توانند بر روي اصلاح رفتار ديگران تاثيرگذار باشند. عضويت در اين پليس هيچ هزينه و امكاناتي نمي خواهد، و هر كس كه نسبت به مراعات اخلاق در شبكه ها احساس مسووليت كند و هم خود به اصول اخلاقي عمل كند هم ديگران را به اين كار تشويق كند در واقع عضو پليس «فدا» شده است. مهم ترين وظايف هر عضو پليس فدا از اين قرار است:
1. مقيد بودن خود فرد به مراعات اخلاق هنگام ارائه محتواي متني، صوتي و تصويري و هر گونه فعاليت ديگر در شبكه هاي اجتماعي
2. بي تفاوت نبودن نسبت به فعاليت هاي درست و نادرست ديگر اعضاي شبكه.
3. ترغيب ديگران به مراعات اخلاق
4. تشويق كارهاي خوب و رفتارهاي اخلاقي اعضاي شبكه
5. دادن آگاهي هاي لازم به ديگران درباره پيامدهاي نقض اخلاق در شبكه ها (مثلا پيامدهاي شوخي هاي نا به جا، ارائه اطلاعات خصوصي، ايجاد روابط نامناسب، انتشار تصاوير نامناسب، لينك به سايت ها و گروه هاي غيراخلاقي و مواردي از اين قبيل)
6. دادن آموزش هاي پيشگيرانه به ديگر اعضاي شبكه براي ممانعت از افتادن آنها در دام انسان هاي اخلاق ستيز (مثلا چگونگي حفظ امنيت اطلاعات شخصي در شبكه، آموزش كودكان و نوجوانان براي پرهيز از افتادن به دام روابط غيراخلاقي، پرهيز از عضويت و ملحق شدن (join) به گروه هاي ناشناخته يا گروه هاي حاوي محتواي جنسي، پرهيز از انتشار مطالب شوخي و جدي يا تصاويري كه حاوي محتواي مستهجن است).
7. استفاده از روش هاي خلاقانه همراه با ذوق و سليقه و حتي المقدور متناسب با فضاي مجازي. مثلا مي توان عبارت «ا. پ. ف.» (اخطار پليس فدا !) كه لحني مطايبه آميز دارد را در قالب يك استايكر طراحي و در موارد لازم به عنوان علامت اخطار از آن استفاده كرد.
8. بهره گيري از ادبيات و لحن مناسب و مودبانه و همراه با احترام، و تا جايي كه ممكن است با استفاده از الفاظ صميمانه و ترجيحا با طنز و شوخي.
🍀🍀🍀 ادامه مطلب را در آدرس زير مطالعه فرماييد:
http://harahmati.blogfa.com/post-405.aspx
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفته شده نخستین کلیپی است که با بهره گیری از هوش مصنوعی به زبان فارسی درست شده است.
سوالهایی پیش می آید از این قبیل که آیا فناوری های جدید در خدمت به حقیقت است یا تحریف آن؟
این کار از نظر اخلاقی در چه شرایطی درست است و در چه شرایطی نادرست؟
🔻ممکن است بگویید ما میدانیم این افراد فوت کرده یا شهید شده اند و این فیلم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی درست شده است (در آخر ویدیو هم بر این نکته تصریح شده).
اما سوال این است که اگر درباره انسانی که ما این اطلاعات قبلی را نداریم از این فناوری استفاده شد چه؟ اگر به جای لب خوانی شعر، صحبت های دیگری در دهان او گذاشته شد چه؟
اگر فردا کسی بر اساس یک تصویر ساده از ما یک ویدیو ساخت و هر حرف و حرکتی را بر روی آن پیاده کرد چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
🔻زمان آن است که درباره فناوری هایی چون #هوش_مصنوعی تأملات اخلاقی جدی تری انجام شود.
✅مطلب بالا به معنای مخالفت با ساخت این ویدیو و مانند آن نیست، بلکه مقصود لزوم توجه به #مسایل_اخلاقی استفاده از این فناوری هااست. فناوری هایی که استفاده از آنها در آینده نزدیک بسیار بیشتر خواهد شد.
🔘@harahmati
استفاده از فضای مجازی برای ارتباط زندانیان با خانواده شان، کاری قابل تقدیر است.
🔻#فضای_مجازی کارکردهای اخلاقی و مثبت فراوان دارد. تنها باید این امکانات و کارکردها را شناسایی و استفاده کرد.
🔻دنیای امروز، و بیشتر از آن، دنیای فردا، عصر سیطره فضای مجازی است. جوامعی در این عصر میتوانند به خوبی ادامه حیات دهند که #بیشترین و #درست_ترین استفاده را از این فضا داشته باشند.
دکتر #حسینعلی_رحمتی
۱۳ مهر ۱۳۹۹
🏴 متاسفانه مطلع شدم اقای دکتر علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به خاطر ابتلا به ویروس #کرونا دار فانی را وداع گفت.
فقدان این دوست قدیمی را به خانواده گرامی اش تسلیت میگویم و برای او رحمت واسعه الهی را آرزومندم.
همچنین دعا میکنم که شرّ این ویروس منحوس ان شاالله هرچه زودتر از سر جامعه بشری کم شود.
🔻امیدوارم همه ما با مراعات هرچه بیشتر #پروتکلهای_بهداشتی مانع افزایش تلفات این بلیه شویم.
🔻🔺آیا ممکن است ماشین های هوشمند مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟
( قسمت ۱ از ۲)
ترجمه: حسینعلی رحمتی
✅یادداشت مترجم:
«یادگیری ماشین» (Machine Learning) شاخه ای از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence= AI) و مبتنی بر این ایده است که سیستم ها توانایی این را دارند که با استفاده از داده ها آموزش ببینند، الگوسازی کنند و با کمترین میزان دخالت انسان، تصمیم گیری کنند.
اما مسئله ای که در این جا مطرح می شود آن است که از آنجا که این ماشین ها به واسطه داده هایی که انسان در اختیار آنها قرار می دهد آموزش می بینند و از رفتارهای انسان الگوسازی می کنند، این احتمال جدی وجود دارد که دارای جهت گیری های معرفتی و رفتاری تولیدکنندگان خود (که مثلا اروپایی و سفیدپوست هستند) شوند و نسبت به افراد غیراروپایی یا غیرسفید پوست، تصمیم ها و رفتارهای تبعیض آمیز اتخاذ کنند.
این موضوع قرار است سال 2019 در هفدهمین میزگرد سالانه #اخلاق_اطلاعات (Information Ethics) دانشگاه شمال شرق Northeastern University آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.
✅آنچه در ادامه تقدیم می شود سوال های این میزگرد است که از سایت این دانشگاه انتخاب شده است. و هدف از ترجمه آن، آشنایی اخفا پژوهان و اخفا اندیشان کشورمان با جدیدترین مسائل مطرح در مجامع علمی جهان در عرصه اخلاق فناوری اطلاعات است. این آشنایی افزون بر این که افق های جدیدی را فراروی آنان می گشاید، راه را برای ژرف اندیشی های بیشتر درباره این موضوعات با بهره گیری از آموزه های اخلاقی، دینی و فلسفی دیار ما هموار می کند. (پایان توضیحات مترجم)
ادامه دارد