eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
مائده ششم: عظمتِ عزت حکیمان گفته‌اند روح را با جسم الفتی است. و عاشقان گویند: سخت‌تر از ضربه جسم، تازیانه‌ای است که بی‌واسطه بر روح فرود آید؛ خاصه از دست محبوب. این دردی است گران. چرا که خشم یار، بر مذهب عاشقان، اشد مجازات است، با اعمال شاقه. هم به این خاطر است که نجوای جنون نزد طائفان کعبه عشق، همواره چنین است: «و لا تضربنی بسیاط نَقِمَتک». معبودا! ما را به تازیانه مجازاتت گرفتار مکن.» حسینعلی رحمتی @harahmati
هدایت شده از 
اینفوگرافی با مضمون اخلاق هوش مصنوعی (بخش اول) دریافت تصویر با کیفیت بالا 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir
❌این زلزله ٩.١ ریشتری را هوش مصنوعی خلق کرده، اما تصاویرش به‌اندازه‌ای واقعی است که بسیاری را به شک انداخته. ------------- پ ن: اگر از این به بعد مردم به اخبار بی اعتماد شدند اش با کیست؟ چه کنیم که در عصر مردم درست را از نادرست تشخیص دهند؟ چگونه به مردم درباره خوب و بد هوش مصنوعی آموزش دهیم؟ چه چیز آموزش دهیم؟ چه کنیم که از مزایایش استفاده و از آفاتش در امان بمانیم؟ اصلا خوبی ها و بدی های هوش مصنوعی امکان پذیر است؟
یکی از دوستان من، کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هری گنسلر (Harry J. Gensler) رو داره ترجمه میکنه. گنسلر به پاس قدردانی از این طلبه ایرانی، رفته این روایت رو، روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسشو براش فرستاده. توییتر میثم غلامی
یادداشت عدم توجه به پیوست های فلسفی و اخلاقی فناوری و بحران های پیش رو ✍عباس منصورنژاد 🌀 ایلان ماسک و صد فعال بین المللی فناوری خواستار توقف پروژه های هوش مصنوعی جدید شدند !! اتفاقات مربوط به چت جی پی تی و آزمایش های جدید هوش مصنوعی اینقدر با شتاب و با نتایج محیر العقول به پیش رفت که فعالان اصلی فناوری در دنیا را به فکر فرود برد. پرسش اصلی این است که چطور شد که فناوری که قرار بود یار شاطر باشد بار خاطر شده است و نگرانی های و استرس ها را به وجود آورده است؟ مگر نه اینکه قرار بود در نهایت تکنولوژی موجب تسهیل گری و آرامش برای بشر باشد ؟چه شد که نه تنها آرامش بشر میسر نشد،بلکه استرس ها و اضطراب های آدمی اضافه گشت و تجارب معنوی بشر امروز کاسته شد. در اینجا بحث مهم ارتباط علوم انسانی و فناوری مطرح می گردد.آن گاه که رشته ی بین نگاه های علوم انسانی و مهندسی پاره گشت و پرسش های و وجودی رخت بر بست و بشر صرفا به فکر توسعه بیشتر مادی خود افتاد،در همین نقطه بود که رسیدن به این موقعیت قابل پیش بینی بود. چنانچه متفکرینی اسلامی (قرن ها پیش) و حتی برخی از متفکرین غربی این دغدغه را مطرح می کردند.برای مثال گروه ( قرن چهارم) معتقد بودند فناوران می بایست بر مبنای اصول اخلاقی حرکت نمایند و به همین جهت فتوت نامه ای نیز برای مشاغل طراحی کرده بودند.برای مثال ی چیت گران و فتون نامه ی آهنگران .(چیزی که امروزه بخشی از آن به عنوان مرامنامه در شرکت ها مطرح شده است) بسیار جالب است که نزدیک به هزار سال پیش به اینجا رسیده بودند که گرچه فناوران دارای اهمیت هستند اما اگر مسیر شان بدون رعایت پیوست های اخلاقی و فلسفی باشد دچار چالش خواهیم شد .چرا که داشتن علم،خود می تواند در برابر کشف حقیقت باشد(العلم هو حجاب الکبر) در قرن بیست نیز متفکرینی چون فریاد پرسش از تکنولوژی سر دادند و به صورت شفاف مطرح کردند که این راه که فناوری در پیش گرفته است در نهایت بشر را از آن چه برای او خلق شده بود دور می کند.این متفکر معتقد بوده معنای ماهوی واژه ها در عصر جدید گم گشته است و آدمی که قرار بود هستی باشد ،خود را هستی می پندارد و تفاوت است بین شبانی که می بایست مراقب دامش باشد تا مالکی که اختیار دارد هر مسیری را طی نماید.از منظر هایدگر هدف فناوری قدیم استیلا بر طبیعت نبوده است اما در فناوری های جدید بشر به صورت جدی بر استیلا بر طبیعت تاکید دارد طبیعتا این موضوع نیاز به گفت و گوهای مبسوط دارد،اما به صورت مجمل سعی شده اهمیت اتفاقات جاری بیان شود.موضوعی که نیاز به تقویت نگاه های علوم انسانی در فناوران را بیان می کند.به نحوی یک فناور نیز می بایست بحث های مربوط به ی_فناوری، _فناوری را حداقل تورقی زده باشد و نگاه ارزش مدار در فناوری مطرح گردد. اینگونه نباشد که ما فناوران بگوئیم هدف ما صرف انجام پروژه ها است و در مورد غایات ، وجود و هستی آن صحبت و گفت و گویی نداریم و بحث های علوم انسانی صرفا به عنوان کلماتی شیک قلمداد نشود در پایان نیز پیشنهاد می شود هایی با محوریت موضوعات مذکور برگزار تا نگاه های بیشتری به سمت این موضوعات مهم جلب شود @favagoft @harahmati
موسسه MIT از مردم خواسته برای شناخت به آنهاکمک کنند. موسسه معتقد است پیش از این که این ماشین ها در خیابان ها به کار گرفته شوند باید به سوالات اخلاقی مربوط به آنها پاسخ داده شود. (سایت فیوچریسم https://b2n.ir/b41280 ). --————- ✅کاردرستی است. بررسی مسائل اخلاقی هر فناوری قبل از به کارگیری آن، باید نه تنها دغدغه سازندگان آن بلکه یک باشد. بخصوص هرچه توسعه می یابداین مطالبه بایدجدیتر شود. 🔻راستی یک سوال: در جامعه ما کدامیک از مراکز مرتبط با فناوری تاکنون برای بررسی معضلات اخلاقی تولیداتشان فراخوان داده اند؟ (اگر پاسختان منفی است، علت عدم فراخوان چیست؟) حسینعلی رحمتی 14 فروردین 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان بيشتر دغدغه «رفتار رباتها» با انسان را داشتيم ولي ظاهراً بايد كم كم نگران «رفتار انسانها» با اين موجودات(؟) شويم. آیا در برخورد با آنها هم بايد اصول اخلاقي مراعات شود، يا اخلاق معنایی ندارد و ميشود با آنها هر رفتاری را داشت؟ 🔻 اين سوالِ به ظاهر بي معني به مرورزمان اهميتش آشكار خواهد شد. عکس العمل پایانی ربات را هم ببینید. نظرتان درباره آن چيست؟ حسينعلي رحمتي ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بیل گیتس: درخواست چند روز پیش فعالان حوزه فناوری از آزمایشگاه‌های براي توقف موقت توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4، چالشی را حل نخواهد کرد. https://dgto.ir/2zr5 -- 💢 پ ن: بله، توقف به خودي خود مشكلي را حل نمي كند، اما اين توقف اگر فرصتي باشدبراي چاره انديشي درباره تبعات فناوريها، به وپژه چالش هاي اخلاقي آنها، كار درستي است. البته به راهكارهاي ديگر براي الزام توسعه دهندگان هوش مصنوعي به مراعات اخلاق هم بايد فكر كرد. به نظر شما چه راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد؟ حسينعلي رحمتي 15 فروردین ۱۴۰۲
💢 دستنامه کمبریج درباره «اخلاق هوش مصنوعی: دیدگاههای جهانی درباب حقوق واخلاق» ویراسته: لری دای متیو و دیگران، کمبریج، 2022، 495ص. توضیحات بیشتربه فارسی: https://b2n.ir/j57702 💢راستی، فکرمیکنید چندکتاب به درباره نوشته شده باشد؟ با وجود این همه موسسه و افراد متخصص اخلاق، چرا تعداد آثار فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی این قدر کم است؟!
خانمی که برای مان ترشی درست کرده بود چند روز قبل همراه چند نفر از اعضای خانواده اش در تصادف کشته شد، متاسفانه. با دیدن ترشی ها یادش میکنیم، و ختم فاتحه ای. 💢کاری کنیم که در یاد آدم ها دست کم به اندازه از خودمان باقی بگذاریم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 مجموعه 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی 🔺جلسه هفتم: حق الله در فضای مجازی بهار 1402 مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati