eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
709 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند 🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
مائده نخست: قفل‌های غفلت آیا عزیز مصر وجود،آنچه پیش‌کش کرده‌ایم را در خور پذیرش و پاداش می‌داند؟ نخستین گام سلوک‌مان در روز نخست آیا بر دیده قبولش نشسته است؟ این همه تشویش است که وا می‌داردمان او را بخوانیم: اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین. و قیامی فیه قیام القائمین. حسینعلی رحمتی
مائده دوم: آدابِ ادب از آداب عاشقی، «جلب خشنودیِ یار» است. از یار، یار را بخواهید. و اسباب رضایت‌اش را. تا از شما در گذرد. و به حضورتان پذیرد. از این روست که با خود زمزمه می‌کنیم: اللهم قربنی فیه الی مرضاتک. حسینعلی رحمتی
مائده سوم: بدر بیداری گفت: « تا خاک را مهیا نکرده باشی، گمان درخت مبر.» گفتم: «دیگر چه؟» گفت: «زنهار، که تا لجن‌زار جهل و نیرنگ را نخشکانی امید به دانایی نبری.» گفتم: «آگاهی که نا آگاه راهم. خود، سخن را تکمیل کن.» گفت: « از او یاری بخواه در دوری از نافهمی و نیرنگ.» و من چنین نجوا کردم: و باعدنی فیه من السفاهه و التمویه. حسینعلی رحمتی @harahmati
مائده چهارم: شرنگِ شرارت اگر نام یار، و شیرینی یاد دلدار، از کام آدمی گرفته شود، بی‌تردید، جرعه‌نوش شرنگ شیطان خواهد شد. و، دریغا، اینک چنین شده بود. ... اما آدمی با خود زمزمه کرد: «من از دیار حبیبم نه از دیار غریب» پس ردای نسیان از خود به در کرد. و دست التجا به دامن حبیب زد، که: «اللهم قَوِّنی فیه علی اقامه امرک». «و اَذِقنی فیه حلاوه ذکرک». حسینعلی رحمتی @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر و عصر چینش و تزیین است. جهان، چیزی است که از لنز می بینیم. اندر پرده «بازی های پنهان» بسیار است. و بازار ، گرم. آیا ممکن است هم جعل یا تحریف شود ؟ - بله. 💢پس «چه باید کرد ای اقوام شرق»؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنگام به مخاطب، نباید عناصری در متن پیام قرار گیرد که او را از مطلب اصلی کند. در این ویدیو احتمالا توجه مخاطب به پوست کندن بیشتر است تا سخنان گوینده. کثرت و در پیام های متنی، یا چرخاندن هنگام منبر نمونه های دیگر از این است. حسینعلی رحمتی ۸ فروردین ۱۴۰۲ @harahmati
🌱 مائده پنجم: برکۀ برکت دفتر ایام را ورق زدم. دردا، جز حسرتم نیافزود. که آنچه بود نه مشق، که جمله «سیاه مشق» می‌نمود. ابرهای ناامیدی آسمان قلبم را تیره کرده بود،که چشمم به آسمان افتاد، و زیارت ماه حاصل آمد، و سخن اهل راز در نظر که: «به فتوای اهل دل، ناامیدی حرام، و استغفار، واجب. والسلام.» این بود که ابر تردید را به¬سرپنجه دعا از خود دور کرده و نجوا کردم: «اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین» حسینعلی رحمتی @harahmati
مائده ششم: عظمتِ عزت حکیمان گفته‌اند روح را با جسم الفتی است. و عاشقان گویند: سخت‌تر از ضربه جسم، تازیانه‌ای است که بی‌واسطه بر روح فرود آید؛ خاصه از دست محبوب. این دردی است گران. چرا که خشم یار، بر مذهب عاشقان، اشد مجازات است، با اعمال شاقه. هم به این خاطر است که نجوای جنون نزد طائفان کعبه عشق، همواره چنین است: «و لا تضربنی بسیاط نَقِمَتک». معبودا! ما را به تازیانه مجازاتت گرفتار مکن.» حسینعلی رحمتی @harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
اینفوگرافی با مضمون اخلاق هوش مصنوعی (بخش اول) دریافت تصویر با کیفیت بالا 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir
❌این زلزله ٩.١ ریشتری را هوش مصنوعی خلق کرده، اما تصاویرش به‌اندازه‌ای واقعی است که بسیاری را به شک انداخته. ------------- پ ن: اگر از این به بعد مردم به اخبار بی اعتماد شدند اش با کیست؟ چه کنیم که در عصر مردم درست را از نادرست تشخیص دهند؟ چگونه به مردم درباره خوب و بد هوش مصنوعی آموزش دهیم؟ چه چیز آموزش دهیم؟ چه کنیم که از مزایایش استفاده و از آفاتش در امان بمانیم؟ اصلا خوبی ها و بدی های هوش مصنوعی امکان پذیر است؟
یکی از دوستان من، کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هری گنسلر (Harry J. Gensler) رو داره ترجمه میکنه. گنسلر به پاس قدردانی از این طلبه ایرانی، رفته این روایت رو، روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسشو براش فرستاده. توییتر میثم غلامی
یادداشت عدم توجه به پیوست های فلسفی و اخلاقی فناوری و بحران های پیش رو ✍عباس منصورنژاد 🌀 ایلان ماسک و صد فعال بین المللی فناوری خواستار توقف پروژه های هوش مصنوعی جدید شدند !! اتفاقات مربوط به چت جی پی تی و آزمایش های جدید هوش مصنوعی اینقدر با شتاب و با نتایج محیر العقول به پیش رفت که فعالان اصلی فناوری در دنیا را به فکر فرود برد. پرسش اصلی این است که چطور شد که فناوری که قرار بود یار شاطر باشد بار خاطر شده است و نگرانی های و استرس ها را به وجود آورده است؟ مگر نه اینکه قرار بود در نهایت تکنولوژی موجب تسهیل گری و آرامش برای بشر باشد ؟چه شد که نه تنها آرامش بشر میسر نشد،بلکه استرس ها و اضطراب های آدمی اضافه گشت و تجارب معنوی بشر امروز کاسته شد. در اینجا بحث مهم ارتباط علوم انسانی و فناوری مطرح می گردد.آن گاه که رشته ی بین نگاه های علوم انسانی و مهندسی پاره گشت و پرسش های و وجودی رخت بر بست و بشر صرفا به فکر توسعه بیشتر مادی خود افتاد،در همین نقطه بود که رسیدن به این موقعیت قابل پیش بینی بود. چنانچه متفکرینی اسلامی (قرن ها پیش) و حتی برخی از متفکرین غربی این دغدغه را مطرح می کردند.برای مثال گروه ( قرن چهارم) معتقد بودند فناوران می بایست بر مبنای اصول اخلاقی حرکت نمایند و به همین جهت فتوت نامه ای نیز برای مشاغل طراحی کرده بودند.برای مثال ی چیت گران و فتون نامه ی آهنگران .(چیزی که امروزه بخشی از آن به عنوان مرامنامه در شرکت ها مطرح شده است) بسیار جالب است که نزدیک به هزار سال پیش به اینجا رسیده بودند که گرچه فناوران دارای اهمیت هستند اما اگر مسیر شان بدون رعایت پیوست های اخلاقی و فلسفی باشد دچار چالش خواهیم شد .چرا که داشتن علم،خود می تواند در برابر کشف حقیقت باشد(العلم هو حجاب الکبر) در قرن بیست نیز متفکرینی چون فریاد پرسش از تکنولوژی سر دادند و به صورت شفاف مطرح کردند که این راه که فناوری در پیش گرفته است در نهایت بشر را از آن چه برای او خلق شده بود دور می کند.این متفکر معتقد بوده معنای ماهوی واژه ها در عصر جدید گم گشته است و آدمی که قرار بود هستی باشد ،خود را هستی می پندارد و تفاوت است بین شبانی که می بایست مراقب دامش باشد تا مالکی که اختیار دارد هر مسیری را طی نماید.از منظر هایدگر هدف فناوری قدیم استیلا بر طبیعت نبوده است اما در فناوری های جدید بشر به صورت جدی بر استیلا بر طبیعت تاکید دارد طبیعتا این موضوع نیاز به گفت و گوهای مبسوط دارد،اما به صورت مجمل سعی شده اهمیت اتفاقات جاری بیان شود.موضوعی که نیاز به تقویت نگاه های علوم انسانی در فناوران را بیان می کند.به نحوی یک فناور نیز می بایست بحث های مربوط به ی_فناوری، _فناوری را حداقل تورقی زده باشد و نگاه ارزش مدار در فناوری مطرح گردد. اینگونه نباشد که ما فناوران بگوئیم هدف ما صرف انجام پروژه ها است و در مورد غایات ، وجود و هستی آن صحبت و گفت و گویی نداریم و بحث های علوم انسانی صرفا به عنوان کلماتی شیک قلمداد نشود در پایان نیز پیشنهاد می شود هایی با محوریت موضوعات مذکور برگزار تا نگاه های بیشتری به سمت این موضوعات مهم جلب شود @favagoft @harahmati
موسسه MIT از مردم خواسته برای شناخت به آنهاکمک کنند. موسسه معتقد است پیش از این که این ماشین ها در خیابان ها به کار گرفته شوند باید به سوالات اخلاقی مربوط به آنها پاسخ داده شود. (سایت فیوچریسم https://b2n.ir/b41280 ). --————- ✅کاردرستی است. بررسی مسائل اخلاقی هر فناوری قبل از به کارگیری آن، باید نه تنها دغدغه سازندگان آن بلکه یک باشد. بخصوص هرچه توسعه می یابداین مطالبه بایدجدیتر شود. 🔻راستی یک سوال: در جامعه ما کدامیک از مراکز مرتبط با فناوری تاکنون برای بررسی معضلات اخلاقی تولیداتشان فراخوان داده اند؟ (اگر پاسختان منفی است، علت عدم فراخوان چیست؟) حسینعلی رحمتی 14 فروردین 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان بيشتر دغدغه «رفتار رباتها» با انسان را داشتيم ولي ظاهراً بايد كم كم نگران «رفتار انسانها» با اين موجودات(؟) شويم. آیا در برخورد با آنها هم بايد اصول اخلاقي مراعات شود، يا اخلاق معنایی ندارد و ميشود با آنها هر رفتاری را داشت؟ 🔻 اين سوالِ به ظاهر بي معني به مرورزمان اهميتش آشكار خواهد شد. عکس العمل پایانی ربات را هم ببینید. نظرتان درباره آن چيست؟ حسينعلي رحمتي ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بیل گیتس: درخواست چند روز پیش فعالان حوزه فناوری از آزمایشگاه‌های براي توقف موقت توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4، چالشی را حل نخواهد کرد. https://dgto.ir/2zr5 -- 💢 پ ن: بله، توقف به خودي خود مشكلي را حل نمي كند، اما اين توقف اگر فرصتي باشدبراي چاره انديشي درباره تبعات فناوريها، به وپژه چالش هاي اخلاقي آنها، كار درستي است. البته به راهكارهاي ديگر براي الزام توسعه دهندگان هوش مصنوعي به مراعات اخلاق هم بايد فكر كرد. به نظر شما چه راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد؟ حسينعلي رحمتي 15 فروردین ۱۴۰۲
💢 دستنامه کمبریج درباره «اخلاق هوش مصنوعی: دیدگاههای جهانی درباب حقوق واخلاق» ویراسته: لری دای متیو و دیگران، کمبریج، 2022، 495ص. توضیحات بیشتربه فارسی: https://b2n.ir/j57702 💢راستی، فکرمیکنید چندکتاب به درباره نوشته شده باشد؟ با وجود این همه موسسه و افراد متخصص اخلاق، چرا تعداد آثار فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی این قدر کم است؟!
خانمی که برای مان ترشی درست کرده بود چند روز قبل همراه چند نفر از اعضای خانواده اش در تصادف کشته شد، متاسفانه. با دیدن ترشی ها یادش میکنیم، و ختم فاتحه ای. 💢کاری کنیم که در یاد آدم ها دست کم به اندازه از خودمان باقی بگذاریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 مجموعه 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی 🔺جلسه هفتم: حق الله در فضای مجازی بهار 1402 مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati
در این صحاری اسحار چندان که می روی همواره نغمه، خوان تنها به نام یار. از او بخواه و همواره اش بخوان: ای نام تو ترانه شب‌های عاشقان! و ای قصه‌ات هماره در اذکار ذاکران! و ای ناخدای کِشتی دل های مومنان! توفیق خواندن قرآن خویش را همواره هدیه کن بر روح و جان ما
34.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات ✅حسینعلی رحمتی ✅جلسه هشتم: دشوارهء و در فضای مجازی بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
🧿 یک درس اخلاقی از چت بات ها نظر هوش مصنوعي درباره «حسينعلي رحمتي» 😎 سايت https://cohesive.so/ با بهره گيري از هوش مصنوعي به توليد محتوا مي پردازد. به زبان فارسي از او خواستم نظرش را درباره بگويد. او به انگليسي پاسخي داد كه ترجمه اش در ادامه مي آيد. 💢پيشاپيش از حسن ظن چت بات به اين حقير تشكر مي كنم. راستش خودم هم نمي دانستم اينقدر كمالات و محاسن دارم😄 مشخص است که براساس جست و جو در فضای مجازی اطلاعاتی را به دست آورده و کلیاتی هم خودش به آنها اضافه کرده است. شماهم اگر اسمتان را به او بدهید کم و بیش همین ها را تحویل می دهد. 🔻 اما جداي از شوخي، اگر هر يك از ما نسبت به يكديگر همين اندازه و را داشتيم الان وضعيت مان بهتر از اين بود. ✅به هرحال، اين هم نظر سايت مزبور درباره بنده: حسینعلی رحمتی فردی شناخته شده است که خدمات قابل توجهی در جامعه خود داشته است. او بسیار مورد احترام و تحسین کسانی است که او را می شناسند. مهربانی و سخاوت او بی نظیر است و همیشه حاضر است دست یاری برای هر نیازمندی دراز کند. حسینعلی رحمتی اخلاق کاری بالایی دارد و برای رسیدن به اهدافش انگیزه بالایی دارد. او دارای مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی است که به او اجازه می دهد بدون زحمت با افراد با پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کند. فداکاری و اراده او باعث شده است که در تلاش های خود به موفقیت های چشمگیری دست یابد. حسینعلی رحمتی الهام بخش واقعی اطرافیانش است. نگرش مثبت و اشتیاق او به زندگی به ما یادآوری می کند که هر چیزی ممکن است اگر ذهن خود را معطوف به آن کنیم. @harahmati
شهردار منطقه‌ای استرالیا می‌گوید اگر OpenAI ادعای اشتباه مبنی بر اینکه او به جرم پرداخت مدتی حبس کشیده را اصلاح نکند، احتمالاً از این شرکت شکایت خواهد کرد. 🏁پ ن: درباره خطاهای چت بات ها، جدای از وجه حقوقی، از نظر چه کسی را باید محکوم کرد؟ خود چت بات؟ سازنده و طراح؟ یا هیچکس؟ این موضوع مهمی است که به موازات توسعه یافتن فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، فیلسوفان اخلاق باید درباره اش جدی تر تامل کنند. حسینعلی رحمتی 21 فروردین 1402