eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 کنایه ایلان ماسک به متا، تیک‌تاک و یوتیوب: ایکس فرمانده است! ▫️عصر، عصر رقابت پلتفرم ها، این سلاطین بی تاج و تخت است.طبیعتا هرکه برترباشد درترویج هنجارهای مدنظر خود هم دست بالاتررا دارد. 🔻در این عرصه پررقابت کجاییم؟ برای پیداکردن جایگاه شایسته خود چه باید بکنیم؟ حسینعلی رحمتی 5 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حوزه علمیه قم و اصفهان با همکاری دیگر مراکز پژوهشی و دانشگاهی برگزار می‌کنند 💠 همایش ملی سالک الی الله ⬅️ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی حضرت آیت الله ناصری 🗓 ۶ مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح | اصفهان، دانشگاه اصفهان، سالن بزرگ پیامبر اعظم (صلوات الله علیه) 🗓 ۱۳ مهرماه ساعت ۸ صبح | قم، میدان معلم، سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅درباره هوش مصنوعی بی انصاف نباشیم هفده پزشک نتوانستندبیماری کودکی به نام الکس را تشخیص دهند.مادرش علائم آن را به داد و در کمال تعجب چت جی پی تی موفق به تشخیص احتمالی بیماری شد. پس ازتاییداین نظرتوسط جراح مغز و اعصاب جراحی کودک به صورت موفقیت‌آمیزی انجام شد. (سایت نامبرلند). 🔺ازنظر اخلاقی موظفیم به کارکردهای خوب و مثبت هم توجه کنیم. بدگویی مداوم و تمرکز بر پررنگ سازی آفات و خطرات غیرقابل انکار آن،هم نوعی بی انصافی و خلاف اخلاق پژوهش است هم ما را منافع و مزایای این فناوری محروم می کند. این خطایی بود که تا اندازه ای درباره خود فضای مجازی هم از ابتدا مرتکب شدیم. ❌هشدار: مطلب فوق به معنای تایید استفاده خودسرانه از چت بات ها برای امور درمانی و بهداشتی نیست. این کار حتما باید و متخصصان انجام شود. حسینعلی رحمتی 5 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
خرید نسخه دیجیتال جلد اول ماخذشناسی فلسفه غرب (30هزار تومان) 👈🏿 B2n.ir/f32149
💢اخلاق پشت دیوار فناوری جا نماند محققانی از دانشگاه UCL لندن سیستمی برای شناسایی افراد توسط امواج وای‌فای و سیگنال‌های تلفن همراه طراحی کردند. این سیستم می‌تواند افراد پشت یک دیوار با ضخامت ۲۵ سانتی‌متر را تشخیص دهد. (سایت باشگاه خبرنگاران) 🔻پ ن: این گونه طرح ها درکنار کاربردهای مثبت خود قطعا زمینه سازی سوءاستفاده ها و رفتارهای غیراخلاقی هم خواهد شد. طبیعتا نمی توان، و نباید، جلوی توسعه فناوری ها را گرفت بایستی به طور جدی برای آموزش و تربیت اخلاقی شهروندان تلاش کرد تا سوءاستفاده از این فناوری ها به کمترین حد خود برسد. ❓به نظر شما چگونه می توان محققان و مراکز اخلاق پژوهی مان را برای چنین کاری آماده کرد؟ حسینعلی رحمتی 6 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند 🔴 موضوع: بررسی الزامات فرهنگی و اخلاقی سند دکترین هوش مصنوعی کشور 🔸 گزارش فرصت مطالعاتی ستاد راهبری فناوری های هوشمند 🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمودرضا قاسمی 📆 زمان: شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ 🔗 لینک جلسه: کاربران دانشگاه کافی است روی لینک زیر کلیک فرمایند و کاربران خارج دانشگاه از کد دسترسی 827020 در لینک زیر استفاده نمایند: https://meetingvc.iust.ac.ir/room-qasemi_mr/?session=breez8cwv353mfy35aik6 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami
اریک لارسون،افسانه هوش مصنوعی،ترجمه محمدمظفرپور،انتشارات امیرکبیر،۱۴۰۲. نویسنده ماجرای جاروجنجال تبلیغاتی شکل‌گرفته پیرامون هوش مصنوعی و اغراق دربارۀ توانمندی‌های آن را روایت می‌کند.و ادعاهای افرادی چون کرزویل درباره پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسان را زیر سوال می برد.
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن به بهانه ویدیوی فراگیر این روزها در فضای مجازی که دامنه اش به فضای فیزیکی هم کشیده شده است...👇 https://eitaa.com/harahmati/751 ✍️حسینعلی رحمتی
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن ✍️حسینعلی رحمتی 🔻1. در روزهای اخیر ویدیوی تبلیغاتی یک شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی فراگیر شد و افراد زیادی، به ویژه نوجوان ها، از آن استقبال کرده و براساس آن دابسمش ساختند، در حالی که محتوا و حتی برخی الفاظ و عبارت های به کار رفته در آن مناسب سن این مخاطبان نبود. ماجرا البته در فضای مجازی محدود نماند و به فضای فیزیکی هم کشیده شد؛ از جمله این که تهیه کنندگان آن دستگیر شدند. اتفاق دیگری که باز این ویدیو را بر سرِ زبان ها انداخت اجرای آن توسط دانش آموزان یک مدرسه دخترانه بود که منجر به برکناری مدیر مدرسه شد. بعد از این اتفاقات هم، طبق معمول، عده ای به اظهار نظر پرداخته و فضای مجازی و نهادهای فرهنگی و نظام آموزشی و والدین و معلمان را مقصر دانستند. طبیعتا اگر فقط مسئله همین یک ویدیو بود شاید ارزش آن را نداشت که درباره اش صحبت شود، اما تجربه چند سال اخیر نشان می دهد هم تولید این گونه محتواها هم استقبال از آنها ادامه خواهد داشت. بنابراین، چاره ای نیست جز این که زمینه و زمانه این موضوع به درستی کاویده شود و، از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه نسل جدید تهیه گردد. در غیراین صورت، همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا با ساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خود را صید کند. 🔻2. یکی از آفت هایی که مواجهه نهادهای فرهنگی و تبلیغی جامعه ما با این رویدادها را تهدید می کند، خطر فروکاستن آنها به موارد مقطعی و موقتی، و در نتیجه، عدم اهتمام لازم به ریشه یابی و یافتن راهکارهای مفید و موثر در این زمینه است به امید این که حرف باطلی بوده که با بی توجهی به آن فراموش می شود. این در حالی است با توجه به ویژگی ها و امکانات فضای مجازی و دسترسی وسیع و سریع آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به آن، و با توجه به منافع مادی و غیرمادی که از رهگذر تولید آنها حاصل می شود می توان با اطمینان گفت که تولید و توزیع این گونه ویدیوها همچنان ادامه خواهد داشت و هر لحظه باید منتظر موارد جدید باشیم؛ ویدیوهایی که هرچند از نظر قالب و محتوا و عوامل تولید با یکدیگر متفاوت و حتی بی ارتباط اند اما در اموری چون انتخاب نوجوانان و جوانان به عنوان جامعه هدف، و انتخاب رسانه محبوب این نسل، یعنی فضای مجازی، به عنوان بستری مناسب برای انتقال ارزش های فرهنگی و اخلاقی موردنظرِ سازندگان با یکدیگر اشتراک دارند. 🔻3. هرچند استقبال نسبتا گسترده نوجوانان از این ویدیوها بیان گر موفقیت نسبی تولیدکنندگان آنهااست اما از آن مهم تر، این استقبال را می توان نشانه ای از «تحولات ارزشی و تغییر ذائقه فرهنگیِ» بخش هایی از جامعه دانست. چه با این تغییر و تحولات موافق باشیم چه نباشیم، در نخستین گام باید اصل وجود آنها را بپذیریم و بعد برای مواجهه معقول و منطقی و انتقادی با آنها چاره اندیشی کنیم. لازمه این کار توجه به نکته مهمی است که هم تایید عقل را دارد هم در آموزه های دینی ما به آن توصیه شده است؛ یعنی «زمان شناسی». به تعبیر زیبای امام علی(ع) کسی که زمانه اش را بشناسد خود را مهیا می کند و از وقوع حوادث شگفت زده و غافل گیر نمی شود‌ («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غرر الحکم). 🔻4. براین اساس، نهادهایی چون حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه کسانی که دغدغه سلامت فکری و اخلاقی نسل جوان و برخورداری آنها از یک «زندگیِ پاک» در فضای مجازی (و فیزیکی) را دارند باید نسبت به شناختِ «پیشینی، واقع بینانه، منصفانه و آینده نگرانه» عوامل، زمینه ها و پیامدهای تحولات فکری و فرهنگی و اخلاقی نسل جدید و چرایی استقبال آنها از این گونه محتواها تلاش مداوم داشته باشند تا نه تنها بتوانند در وضعیت موجود نقشی موثر ایفا کنند که حتی برای مواجهه با وضعیت های محتمل آینده نیز از هم اکنون آماده شوند تا مبادا وقوع حوادث پرشتاب و متوالی مرتبط با فضای مجازی و فناوری اطلاعات، آنها را غافلگیر و شگفت زده (یا به تعبیر نسل امروز، سورپرایز) کند و در موضع انفعال بیاندازد. این که لوازم و ملزومات رسیدن به چنین شناختی چیست، نکته ای است که در جای خود باید بررسی شود. 🔻5. ویدیوی دافی و مانند آن از منظر نشانه شناسیِ تحولات ارزشی بین نسلی، و حتی از نظر «متن و قالب» تولید محتوا برای نسل جدید هم قابل بررسی است که باید جداگانه به آن پرداخت. 8 مهر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⬛️ تاثیر فناوری بر ادراک ما از مرگ و سوگواری. آیا واقعا مرگ های آینده متفاوت است؟ آیا ما عزاداران دیگری خواهیم بود؟ دغدغه تاثیر فناوری بر زندگی و زندگان کم بود، مرگ و مردگان هم اضافه شد. فقط یک قلم فکر کنید پس از مرگ افراد باز هم میتوانید در فضای متاورسی با آنها زندگی کنید ... چه شود... حسینعلی رحمتی ۹ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 چهارمین جلسه کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته‌های "حکمرانی و هوش مصنوعی" و " حکمرانی فضای مجازی" مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار می‌کنند: 🔖 با موضوع "وضعیت هوش مصنوعی در شرکت‌های فناوری و روندهای آینده" 🎙مدرس کارگاه: دکتر محمدرضا خلیلی شجاع دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت 📆 دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-14 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/ai 🆔 @iictchannel
باید عوامل و زمینه های استقبال نسل جدید از و مانند آن به درستی کاویده شودو،از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه این نسل تهیه گردد.وگرنه همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا باساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خودرا صید کند. حسینعلی رحمتی ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 برآمدن آفتاب منادیان اخلاق فرخنده باد در فضای مجازی هم با «مراعات اخلاق»، مسلمان مصطفوی و شیعه جعفری باشیم میلاد پیامبر خدا(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر اخلاق مداران، اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان مبارک باد. حسینعلی رحمتی
💢فیل در تاریکیِ فضای مجازی محتوای موجود در فضای مجازی، به خصوص اگر صوتی یا تصویری باشد، همواره در معرض تقطیع و تغییر است و در بهترین حالت بخشی از واقعیت را به شما نشان می دهد. مثل داستان معروف «فیل در تاریکی» مولوی که هرکس چون قسمتی از بدن فیل را لمس کرده بود او را به گونه ای توصیف می کرد. بنابراین، اگر می خواهید در این فضا قربانی نشوید یا دیگران را قربانی نکنید، همواره این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه قضاوت براساس آنچه می بینید و می شنوید ازخود بپرسید: آیا واقعیت را گفته؟ آیا همه واقعیت را گفته؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
دوست عزیز! «گفتمان» (discourse) با «گفتگو» (dialogue) فرق میکند. به جای هم به کار نبریم. اولی عمدتا بیانگر یک نوع نگرش یا نظام فکری، عقیدتی، سیاسی، فلسفی و مانند آن است. مثل: گفتمان اسلام سیاسی دربرابرگفتمان اسلام غیرسیاسی. دومی یعنی با هم حرف زدن. غلط: «بیا با هم گفتمان کنیم» درست:«بیاباهم گفتگوکنیم». حسینعلی رحمتی 16 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢دو نسل؛ با هم و تنها وقتی که نسل پدران و نسل فرزندان با یکدیگر یک ارتباط معقول، منطقی و مبتنی بر وهمدلی نداشته باشند و بین آنها فاصله وجود داشته باشد، این فاصله به بدبینی و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر دامن می زند. یکی از پیامدهای این وضعیت محروم شدن فرزندان از تجربه های والدین برای زیست اخلاقی در است. حسینعلی رحمتی 19 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢مجروحانِ ابد و یک روز کودکان و نوجوانان نه تنها در که در فضای فیزیکی و بخصوص در حوادثی مثل و کشتار جزو مظلوم ترین و بی پناه ترین قربانیان هستند. و در هر دو عرصه، حتی اگر جان سالم هم به در ببرند اثرات تخریبی اش تا آخر عمر آنها را رها نمی کند. بچه ها مجروحان دائمی جنگ هستند. حسینعلی رحمتی 20 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🎓برای دکترهای آینده: در انتخاب دکتری تان خوب است موارد زیر را در نظر بگیرید: 📌حتی المقدور در راستای پایان نامه ارشدتان باشد (احاطه بر موضوع موجب تسریع کار میشود) 📌مرتبط با اولویت ها و علایق وبرنامه شغلی آینده تان باشد 📌در کمترین زمان بتوانید انجام دهید (نوشتن رساله و آماده شدن برای دفاع، فرایندی وقت گیر است.لذا مشکلات فراوانی را در پیش خواهید داشت. اضافه شدن ترم ها هم خودتان هم اساتید را خسته می کند، برای تان هزینه اضافه هم دارد.از یک حدی که بگذرد دیگر به شما اجازه دفاع نمی دهند و همه وقت و هزینه ای که کرده اید از دستتان می رود. حسینعلی رحمتی 21 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔘 اخلاق در هوش مصنوعی، ترجمه: سید عبدالمجید زواری، ابوالفضل طیبی ناشر: اندیشکدۀ روابط بین‌الملل، چاپ: اول، 1401، 136ص. 🔘 در کنار پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی، نگرانی‌ها نسبت به چگونگی استفاده از داده‌های شهروندان، مسائل اخلاقی و لزوم تدوین قوانین و مقررات کارآمد در این زمینه موردتوجه قرار گرفته است. یکی از خلأها و چالش‌های فعلی در حوزه هوش مصنوعی، فقدان مقررات و چگونگی اجرای آن‌ها چه توسط دولت و چه در سطح فردی است. چراکه چگونگی استفاده از حجم انبوه اطلاعات شهروندان در شرایط مختلف هنوز مشخص نیست. با توجه به خلأ محتوای مرتبط با هوش مصنوعی در ایران به‌ویژه درزمینۀ مسائل اخلاقی، قوانین و مقررات، کتاب حاضر ترجمه و منتشر شده است. 22 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸ستاد راهبری فناوری هوشمند ‌حوزه های علمیه اقدام به جمع سپاری کرده و از محققین، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت می‌کند که در این فراخوان شرکت کنند. ⭕️ سومین فراخوان جمع سپاری نخبگانی 🔹موضوع: تدوین گزارش سیاستی چالش های اخلاقی هوش مصنوعی 🔹صاحب نظران و علاقه مندان می‌توانند پیشنهادات و بند های سیاستی خود را نسبت به موضوع مذکور تا تاریخ 1402/8/30 به آدرس زیر ارسال نمایند. 🔗 info@itsetad.ir 🎁 به آثار برتر، گواهی معتبر و جوایزی تقدیم می شود. 🌐 @itsetad_ir 🔹@harahmati
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید (قسمت 1 از 2) ✍️حسینعلی رحمتی https://eitaa.com/harahmati/764
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید ✍️حسینعلی رحمتی استقبال بسیاری از نوجوانان از ویدیوهایی مثل دافی و ساسی مانکن و تتلو، که از بستر فضای مجازی شروع و به فضای فیزیکی منتقل می شود، قاعدتا باید همه افراد و نهادهای دغدغه مند یا مسوول درباره فرهنگ و اخلاق و تعلیم و تربیت و فضای مجازی درجامعه ما را وادارد که به یک پرسش بنیادین بیاندیشند: «چرا این گونه ویدیوها که محتوا و حتی ادبیات شان از نظر اخلاقی قابل نقد جدی، و گاه بسیار سخیف و مبتذل است، در فضای مجازی و فیزیکی مورد همدلی و همراهی (بخشی از) نسل جدید قرار می گیرد؟». پاسخ به این پرسش می تواند برای کسانی که در صدد شناخت این نسل و تولید محتوای مفید برای آنها هستند بسیار راه¬گشا باشد. مقصود این نیست که باید از نظر شکل و محتوا از این گونه برنامه ها تقلید کرد بلکه منظور این است که با تحلیل و آسیب شناسی آنها بتوان شاخصه های مورد توجه این نسل را دریافت و آنها را متناسب با اهداف درست و محتوای سالم بازساری یا حذف و اضافه کرد. این کار موجب نزدیک شدن به گفتار و گفتمان نسل جدید، و در نتیجه، باز کردن راه همدلی و، کم کم، همفکری و همراهی آنان می شود. به هرحال، از نظر نگارنده، در پاسخ به سوال بالا می توان مجموعه ای از عوامل متنی و فرامتنی را برشمرد. عوامل متنی نیز بر دو دسته است: برخی مربوط به محتوا است و برخی مربوط به فرم و قالب. ✅الف) جذابیت های ناظر به محتوا 🔻1. ساختارگریزی و «تفاوط» : مضامین و موضوعاتی چون آرایش کردن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، ارتباط بی ضابطه با غیرهمجنس، و فحاشی های رکیک که در این گونه ویدیوها برای نوجوانان مطرح می شود در سنت فرهنگی، دینی و اخلاقی و تبلیغات رسمی ما نکوهیده و ناپسند است، اما برای بخش هایی از نسل جدید که خواهان خروج علیه این چارچوب های رسمی هستند جدید و جذاب است، به گونه ای که برخی از آنها حرف های رکیکی که در این ویدیوها گفته می شود را صرفا نوعی برجسته سازی شخصیت فرد و متفاوت گویی می دانند نه لزوما فحش و ناسزا به معنایی که ما بزرگترها تلقی می کنیم. البته این میل به متفاوت و متمایز بودن را در بخش های دیگر سبک زندگی این نسل مثل خوراک و پوشاک و تفریح و سرگرمی هم می توان مشاهده کرد، که در جای خود باید بررسی شود. 🔻2. توجه به علایق مخاطب و دیدن از چشمِ او: در برخی از برنامه هایی که ما می سازیم محتوا و مضامین بیشتر برای «آدم بزرگ ها» دارای اولویت و جذابیت است تا برای نوجوانان. این نگاه خود را در الفاظ و عباراتی هم که انتخاب می کنیم نشان می دهد. در حالی که اینگونه محتوا و ادبیات برای مخاطب نوجوان جذابیت چندانی ندارد و در نتیجه از آن هم استقبال نمی کند. اما در ویدیوهایی از سنخ دافی به فرم و محتوا نوعا از دید نوجوانان نگریسته می شود و در راستای اهداف سازندگان آن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که می بینیم در این ویدیوها مواردی چون میل به دیده شدن، آرایش کردن، زیبایی و خودابرازی، جذابیت های جنسی و جنسیتی، دوستی با غیرهمجنس، برگزاری مراسم پارتی ومانند آن بسیار پررنگ است. 🔻3. انتقال غیرمستقیم پیام: در این گونه ویدیوها سازندگان سعی می کنند از صریح گویی و به اصطلاح «گُل درشت» کردن پیام خودداری کنند؛ چرا که می دانند چنین کاری توی ذوق مخاطب می زند و چه بسا موجب عکس العمل منفی او شود. به عنوان مثال، با وجود فراگیر شدن آهنگ «دافی» در فضای مجازی تا مدتها بسیاری از افراد (از جمله نگارنده) نمی دانستند این ویدیو برای تبلیغ یک برند خاص ساخته شده است. 🔻4. توجه به مسئله جنسیت: نگاهی به سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند. ادامه دارد... 23 مهر 1402 🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati
🔻«تفاوط» غلط تایپی نیست اصطلاح «تفاوط» برساخته ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی است که آن را برای نوعی مواجهه متفاوت با «سنت» به کار برده است. او این تفاوت را در نگارش کلمه هم لحاظ کرده و به جای حرف e در کلمه difference حرف a را به کار برده است (differance). مترجمان فارسی برای حفظ این تغییر، تاء در کلمه «تفاوت» را به صورت دسته دار نوشته اند. (برای آگاهی بیشتر بنگرید به: فتح زاده، حسن (1391)، «تفاوط»، مجله فلسفه، دوره 10، ش1(18)، ص1-26).