eitaa logo
| اندکی اندیشه |
324 دنبال‌کننده
606 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ همایش بین‌المللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی از سوی دانشگاه تهران و مراکز علمی ▪️مهلت ارسال چکیده: ۳۰ دی ▪️مهلت ارسال مقاله: ۱۵ بهمن ▪️زمان برگزاری همایش: ۳۰ بهمن ▪️ ارسال مقاله: https://digethconf.ut.ac.ir/ https://eitaa.com/ethical 🔻 @harahmati
یک شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید. به اطلاعات ارزشمندکارخانه دست یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست کرده اند. اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به کار زشتشان تشویق میکنید اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید 📌چه میکنید؟ حسینعلی رحمتی ۳ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌هر که درس میدهدکه استادنیست فرق است بین استادی که ماه ها پابه پای دانشجو کار میکند تایک بنویسند بااستادی که وقت خاصی نگذاشته ولی توقع دارد دانشجواو را بعنوان و اصلی معرفی کند(بگذریم از کسانی که کار دانشجو را به نام خود منتشرمیکنند). به درس دادن نیست؛به و معرفت است. حسینعلی رحمتی ۵ دی ۱۴۰۲ ⬅️اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق فجازی
جواب از یک استاد محترم آقای چالشی اخلاقی با عنوان ذیل مطرح نمودند و برای ارائه بهترین راهکار، مخاطبان خود را در چنین موقعیتی قرار دادند: 《شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید. به اطلاعات ارزشمندکارخانه دسته یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست کرده اند. اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به کار زشتشان تشویق میکنید اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید 📌چه میکنید؟》 در این چالش، در حقیقت فاعل اخلاقی (رئیس کارخانه) در یک تزاحم و دوراهی اخلاقی قرار دارد که از سویی از باب امانت داری موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است و از سویی موظف به جلوگیری از تشویق و تکرار رذیله اخلاقی و . ❇️ در چنین موقعیتهای تزاحم اخلاقی، ارزش اخلاقی امانتداری اولویت دارد؛ چرا که از سویی اطلاعات کارخانه نزد رئیس کارخانه و مسئولین مربوطه امانت بود و این افراد موظف بودند تمام تلاش خود را در حفظ این امانت به کار گیرند و احتمالا به واسطه بی خیالی یا عدم توجه به اهمیت چنین وظیفه اخلاقی، پلتفرم یا شبکه سایبری خود را ارتقای امنیت نداده و زمینه هک و دزدی را فراهم نموده است. 💠در اخلاق سایبری دینی، صاحبان پلتفرم های سایبری به جهت امانت بودن اطلاعات کاربران نزد آنان، موظف به ارتقای امنیت نرم افزار خود هستند و کوچکترین کاهلی و سستی به عنوان یک رذیله اخلاقی به شمار می رود. اصلی اساسی و بدون خدشه در تولیدکنندگان پلتفرم سایبری و صاحبان اطلاعات کاربران است. 🔶 از این رو رئیس کارخانه به جهت جلوگیری از امانتداری و سو استفاده از اطلاعات کارخانه و سهامداران، موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است. 🟣 باید توجه داشت که هکرها و دزدان سایبری (به احتمال زیاد) دوباره مرتکب چنین افعال غیراخلاقی با این فرد یا دیگران می شوند (حتی در صورت باج دادن به آنان). راهکار وظیفه اخلاقی دوم [جلوگیری از تشویق به فعل غیر اخلاقی و فراهم نکردن زمینه برای رذائلاخلاقی] این است که با گزارش دادن به نهادهای امنیتی چون و یا با استفاده از ، در مقابل دزدان سایبری ایستاد و از لو رفتن اطلاعات تا حد ممکن جلوگیری نمایند. ◽️در ضمن صاحبان اطلاعات (سهامداران شرکت) حق دارند از چنین رویدادی مطلع شوند تا چاره ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات لو رفته خود پیدا نمایند؛ از این رو رییس کارخانه [و نیز پلتفرم های سایبری دیگر] اخلاقا موظف به اطلاع رسانی به افرادی که مورد سرقت اطلاعات قرار گرفتند، هستند. 🔻همچنین براساس حکم اخلاقی جبران حق الناس، رئیس کارخانه و مقصرین در چنین دستبرد سایری، موظف به جبران تمام حقوق مادی و معنوی افراد زیان دیده هستند. ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ 🆔 @akhlaghfajazi
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
شروع صحبت های بنده👈🏿 39:23 📌در این جلسه بعد از ارایه آقای دکتر آل بویه، و نظرات آقای دکتر غنوی، بنده حدود ده نکته را برای تکمیل و تداوم بحث مهم هک و نقوذ به سیستم های رایانه ای از منظر اخلاقی بیان کردم. مسئله استفاده از آموزه های دینی برای موضوعات نوپدیدی چون هک کردن یکی از موضوعاتی که به طور پررنگ از سوی هر سه شرکت کننده مورد بحث قرار گرفت. پیشنهاد میشود آن راگوش دهید.
💢تجمعی نادرست و آسیب زا نمیدانم تجمع تعدادی محدود از مردم جلوی وانک اصفهان در آستانه سال نو میلادی با چه هدفی بود ولی سردادن شعارهای حاوی شوخی با (ع) و ایجاد مزاحمت برای کلیسا و آزردن هموطنان مسیحی اصلا کار درست و اخلاقی نبود. هم این پیامبر و مادر گرامی اش مورد تمجید قرآن کریم است، هم مسیحیان جزو شهروندان کشورمان. 🖐🏾این رفتارها همزیستی تاریخی پیروان ادیان الهی در کشورمان را مخدوش، و انسجام اجتماعی را تضعیف می کند. بعلاوه که امروزه با وجود در سطح گسترده در دنیا منتشر می شود و تصویری ناخوشایند از به جوامع دیگر مخابره می کند. حسینعلی رحمتی ۵ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق فجازی
با سلام و احترام🌷 امیدوارم حال شما خوب باشد. یک پیام دعوت برای شما دارم. 🔶ما یک کانال اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی کرده‌ایم. از شما دعوت می کنم در این کانال عضو شوید. برادر شما 🆔@akhlaghfajazi
✅یک کتاب، یک موضوع مهم مواجهۀ فمینیسم باتکنولوژی، نویسنده: جودی وایسمن، مترجم: نوشین شاهنده، نشرکرگدن. کتاب به بررسی نقش مناسبات جنسیتی در شکل‌گیری و توسعۀ و نیز نقش تکنولوژی در حفظ یا تغییر این مناسبات می پردازد. 📌پ ن: درباره نسبت با (به ویژه فناوری های سایبر و هوش مصنوعی) متاسفانه درکشورمان کارچندانی نشده است. دراین راستا آشنایی با دیدگاههای مطرح در این زمینه از جمله آنچه از سوی ها مطرح شده اهمیتی دوچندان دارد. البته این آشنایی گام نخست محسوب میشود و درگام بعدی باید به نقد آنها پرداخت، و درگام پایانی دیدگاه های اسلامی را در این زمینه تبیین کرد. 📌تا چندسال آینده مسائل و موضوعات مربوط به جنسیت، زن، و زنانگی جزو مسائل دارای اولویت جامعه ما خواهد بود. از این رو هرچه سریعتر و بیشتر در این زمینه کار شود ارزشش را دارد و غفلت یا تغافل از این موضوع مشکلی را حل نمی کند. حسینعلی رحمتی ۷ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
یک مضمون را با ادبیات مختلف می شود بیان کرد. با مردم همانگونه که صحبت می کنیم انتظار عکس العمل داشته باشیم. «پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند»(آل عمران/159) عکس از لینکدین B2n.ir/n42719
اگه کسی پرسید (که گاهی می پرسند) این همه که توسط حوزه های علمیه برگزار میشه چه فایده ای داره، از پاسخهاش اینه: برای این که فردا شما همه کاسه کوزه ها را سرِ طلبه ها نشکنی و بگی:«پس چرا کار نمی کنند، اگر آخوندا با کار علمی جامعه را آگاه می کردند وضع جامعه این نبود».