eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
447 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
219 ویدیو
86 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
آیا می شود بدون رضایت افرادی که وسایل شخصی خود را ( مثل لاستیک ماشین، کمد، دوچرخه و ... ) در مشاعات می گذارند و با تذکر نماینده بلوک هم حاضر به برداشتن آن نیستند برداشت و در محل بازیافتی یا جای دیگر که احتمالا معرض تلف است قرار داد؟ آیت الله سیستانی: با اطلاع آنها جایز است آیت الله مکارم: مسئولین مجتمع با آنها اتمام حجت نمایند اگر برنداشتند به جایی که احتمال تلف آن کمتر است منتقل کنند آیت الله زنجانی: جایز نیست
▫️برگزاری اقامه نماز باران ▪️نماز استسقاء 🔸به امامت حضرت آیت‌الله مهدوی 🗓زمان : روز جمعه مورخ ۲۹ دی ⏱ساعت ۱۰ ▫️مکان:گلستان شهدای اصفهان •┈┈••••✾•🇮🇷🇮🇷🇮🇷•✾•••┈┈• 💢 پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان 🌐 https://eitaa.com/eshahtad با ما همراه باشید
💥توقع نابجا! 🎙آیت الله : 🔸یک وقت با آقای حاج آقا ابوالفضل زنجانی صحبت می‌کردم، فرمود: فلان آقا توقّع دارد همان جور که در دوره صفویه فلان آخوند، متنفّذ و محترم بود و مردم در مقابلش خضوع داشتند، او هم همان‌گونه باشد ولی فکر نمی‌کند که در دوره صفویه اکثر مردم عوام و بیسواد بودند و ملّایشان هم شخصیتی مثل بود. 🔹در دوره ما ملّایشان شده‌اند من و مردم هم درس‌خوانده و باسواد شده‌اند. مردم سطحشان بالا رفته و علما سطحشان پایین آمده است. حالا اگر من توقّع داشته باشم تحصیل کرده‌های امروز همان احترامی که عوام آن روز برای شیخ بهایی قائل بودند، برای من داشته باشند، توقّع نابجایی است. 📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 369. ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
هدایت شده از 
در کشور افغانستان زندگی میکنم و به شغل کشاورزی گندم کاری مشغول هستم. گروه طالبان بالاجبار از ما زکات میگیرد. آیا بعد از دادن زکات به طالبان، مجددا باید خودمان هم زکات بدهیم؟ آیا در این مساله فرق میکند که سهمی که بالاجبار میدهیم، با قصد قربت همراه باشد یا نباشد؟ آیت الله سیستانی : اگر از روی ناچاری زکات به آنها داده شد کافی است . آیت الله مکارم : در صورتی که راهی غیر از این وجود نداشته باشد و به قصد قربت پرداخته و توانایی پرداخت مجدد ندارد ، کفایت می کند . آیت الله زنجانی : اگر در پرداخت زکات تاخیر نکرده باشند و در نگهداری محصول کوتاهی نکرده اند ، پرداخت زکات واجب نیست .
📸 جزئیاتی دیگر از حملات موشکی دیشب سپاه به تروریست‌های ضد ایرانی و مقر سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی 🔹مقر موساد در اربیل، یک ویلای پوششی بوده و ۱۵ کیلومتر نیز خارج از شهر ساخته شده و منطقه مسکونی در اطرافش نبوده. این مقر، از نظر ساخت، سومین مقر مستحکم موساد در منطقه بوده که از ۲ لایه بتن ساخته شده و دارای رادار و دستگاه‌های شنود بوده است. 🔹در حمله به مقر موساد، ۴ نفر از مسئولین ارشد موساد که کاملا تحت اشراف اطلاعاتی بودند به هلاکت رسیدند. 🔹در حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در ادلب سوریه نیز چند فرمانده ارشد داعش به هلاکت رسیدند. @jahaannews jahannews.com
هدایت شده از 
مسأله 1594. کثیر الشک در مبحث وضو، غسل و تیمّم، همانند کثیر الشک در مبحث نماز است؛ بنابراین، اگر شخص در حالات عادی، سه وضو بر او نمی‌گذرد، مگر آنکه در یکی از آنها شک می‌کند، مثلاً در مسح سر شک می‌کند که آن را انجام داده یا نه و این حالت، دو مرتبۀ دیگر هم تکرار شود، در شکّ چهارم و بعد از آن، عنوان کثیر الشک بر این فرد صدق می‌کند و به احکام کثیر الشک در وضو عمل می‌نماید؛ یعنی به شکّ خود اعتنا نکرده و بنا می‌گذارد که مسح سر را انجام داده است؛ امّا اگر بعداً معلوم شود که مسح سر را انجام نداده، وضویش باطل بوده و نماز واجبی را که با آن خوانده، باید در وقت دوباره خوانده و اگر وقت گذشته قضا نماید. رساله جامع ج ا
🔻پيرامون ليلة الرغائب اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است. مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم(ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است. انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است. محدثان و عالمان و نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت می‌دانند. برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند! 📌متأسفانه در سال‌های اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نام‌گذاری و معرفي کرده‌اند!!! ⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است: ١- از نظر و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي) ٢- از نظر و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي). 📚منابع ليلة الرغائب: اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است. از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد. ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی‌ ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) در قرن پنجم هجری قمری است. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم. 📌اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است. 📚 رجوع كنيد به : ١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣. ٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١. ٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢. ٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩. ٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧. ٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥. ٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩. http://eitaa.com/nokaterjalie •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از 
مسأله 303. انسان لازم نیست برای رفتن به حج، اموال ضروری زندگی و نیز اموال غیر ضروری که به آنها عرفاً نیاز دارد و از نظر مقدار و کیفیّت، مناسب شأن اوست - نه بیشتر از شأنش - بفروشد. بنابراین، فروش خانۀ مسکونی، ماشین، اثاث منزل، کتاب‌های مورد استفاده در تحصیل، ابزار کار، لباس‌هایی که برای زینت استفاده می‌کند، چنانچه بیش از اندازۀ نیاز و شأنش نباشد، لازم نیست؛ امّا اگر بیش از نیاز و شأنش باشد، طوری که مقدار اضافه بر نیاز و شأن، برای مصارف حج کافی باشد، یا آنکه مال دیگری داشته باشد که با ضمیمه کردن آن کافی می‌شود، فرد، مستطیع محسوب می‌شود. همچنین، فردی که مثلاً منزل یا وسیلۀ نقلیّه­ای دارد که بیشتر از اندازۀ نیاز و شأن اوست و می‌تواند آن را به منزل یا وسیلۀ نقلیّۀ کم ارزش­تری که کسر شأن وی هم نیست، تبدیل کند و با مقدار زائد - به تنهایی یا به ضمیمۀ مال دیگری که دارد - به حج برود، مستطیع محسوب می‌شود. همین ‌طور است اگر قبلاً به مالی ‌احتیاج داشته، ولی ‌اکنون از آن بی‌‌نیاز شده، مثل خانمی ‌که به علّت پیری ‌یا غیر آن، زیورآلات وی ‌مورد نیازش نمی‌‌باشد. رساله جامع ج 2
ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد💐🥳
هدایت شده از روشنگری
🔺️🔻توصیه رهبر انقلاب به معتکفین؛ در ایام اعتکاف نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🔹️ بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. 🇵🇸 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاخص دی ماه 812/79
📊 اعمال روز نیمه ماه رجب: 1️⃣ غسل 2️⃣ زیارت امام حسین «علیه‌السلام» 3️⃣ روزه 4️⃣ چهار رکعت نماز (دو تا دو رکعتی) و بعد از سلام قرائت دعا در مفاتیح 5️⃣ نماز سلمان: ده رکعت نماز بخواند(۵ تا دو رکعتی)، در هر رکعت یک مرتبه «حمد»، سه مرتبه «توحید» و سه مرتبه «کافرون» را خوانده و پس از هر سلام دست‌ها را بلند کند و بگوید: «لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَيُمِيتُ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بَيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». سپس بگوید: «إِلٰهاً واحِداً أَحَداً فَرْداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً». 6️⃣ اعمال امّ‌ داود: ۱. سوره حمد ۱۰۰ مرتبه ۲. سوره اخلاص ۱۰۰ مرتبه ۳. آیة الکرسی ۱۰ مرتبه ۴. سوره انعام ۵. سوره اسراء ۶. سوره کهف ۷. سوره لقمان ۸. سوره یس ۹. سوره صافات ۱۰. سوره فصلت ۱۱. سوره شوری ۱۲. سوره دخان ۱۳. سوره فتح ۱۴. سوره واقعه ۱۵. سوره ملک ۱۶. سوره قلم ۱۷. انشقاق و سوره‌های بعد از آن تا آخر قرآن ۱۸. دعای اُم‌ داوود در مفاتیح 🤲🏻یکدیگر را دعا کنیم!
هشتم بهمن سالگرد وفات شمسی آیت الله قاضی طباطبایی است. فاتحه ای به روح ایشان هدیه کنیم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷شبهات پر تکرار انقلاب اسلامی 🔶 شبهات اقتصادی 🔶 شبهات سیاسی 🔶شبهات فرهنگی اجتماعی ✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه @ejtemaievasiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
مسأله 186. پرداخت کفّارۀ مذکور در مسألۀ قبل (فدیۀ سالانه)، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه -صحیح نیست؛بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلاً کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می‌تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارۀ پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارۀ ده روز به عهدۀ اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، می‌تواند کفّارۀ پنج روز را بپردازد. مسأله 190. اگر انسان به سبب بیماری ماه رمضان روزه نگیرد و بیماری او بعد از ماه رمضان نیز استمرار پیدا کند و در بین همان سال، قبل از فرا رسیدن زمان وجوب کفّاره (فدیه)[6] - مثلاً بعد از گذشت شش ماه از ماه رمضان قبل - فوت نماید، روزه­هایی که نگرفته قضا و کفّاره ندارد. 6.زمان وجوب کفاره در مساله 186 بیان شد. رساله جامع ج 2
هدایت شده از من و زمانه
نامزد اصلح در خبرگان کیست؟ ▫️صلاحیت نامزد خبرگان با نماینده مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است؛هرچند در برخی ویژگی‌ها مشترک هستند.شایستگی نامزد خبرگان را باید متناسب با وظیفه و رسالت خطیر قانونی او تعیین کرد. ▫️ طبق اصل 107 قانون اساسی مجلس خبرگان،مسئول نظارت بر عملکرد رهبری و انتخاب رهبر در زمان خاص است.اولین ویژگی رهبری در اصل 109قانون اساسی نیز، مساله فقاهت است. ▫️با توجه به این دو اصل مهم قانون اساسی ،شایسته ترین نامزد مجلس خبرگان،کسی است که فقاهت و دیانت فقیه حاکم،را بهتر بتواند احراز کند. ▫️نشانه این شایستگی برای نامزد خبرگان قوت علمی وسابقه فقاهت ریشه دار و عمیق در حوزه علمیه است تا توانایی کامل برای درک اندیشه فقهی فقیه حاکم را داشته باشد. ▫️علاوه بر ویژگی مهم فقاهت، شایستگی‌های دیگری نیز برای نامزد خبرگان لازم است تا بتوان او را برای نظارت و انتخاب عالی‌ترین مقام سیاسی و معنوی کشور انتخاب کرد.زهد وپارسایی،عدم وابستگی حزبی به جریان های سیاسی،استقلال شخصیت و عدم تاثیر پذیری،قدرت تشخیص و...از جمله این شرایط است. 🔸در صورتی که همه نامزدهای خبرگان، در شرایط لازم، یکسان باشند و فردی بیش از دیگران، برخوردار از فقاهت نباشد،می‌توانیم یکی را انتخاب کنیم. اما در صورتی که شرایط یکسان نباشد و در میان نامزدها یکی شایسته‌تر باشد،وظیفه ما این است که انتخاب مهمترین تصمیم تاریخ یک ملت را به او بسپاریم و در این زمینه احتیاط لازم را رعایت کنیم. 🔸شناخت فقاهت و مقام علمی عالمان دینی و برتری برخی از آنان،برای عموم مردم کار آسانی نیست. بهترین راه در این زمینه شهادت عالمان آگاه و وارسته است.در صورتی که نسبت به برخی از نامزدها،عالمان دینی و وارسته مثل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح به برتری علمی آنان داشته باشند و اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود،موظفیم اصلح را انتخاب کنیم. 🔻تعیین سطح حداقلی اجتهاد در بند۸ ماده ۱۱ قانون انتخابات خبرگان در واقع معیار عمل شورای نگهبان برای تشخیص «نامزد صالح» است نه «نامزد اصلح»چراکه احراز شرایط نامزدهای خبرگان وظیفه قانونی شورای نگهبان است نه مردم و برای معرفی نامزد صالح حداقل شرایط کافی است،اما مردم موظف به انتخاب اصلح هستند و اجتهاد حداقلی معیار تشخیص اصلح نیست بلکه برتری یک نامزد در فقاهت وسایر شرایط در تشخیص اصلح تاثیر‌گذار است. لذا مستند به این اصل قانون اساسی نمی‌توان گفت برتری فقهی برخی از نامزدها معیاری برای تشخیص اصلح نیست. ارتکاز و فهم عمومی مردم و متشرعین تا به امروز هم اینگونه بوده است. به طور مثال در رقابت میان مرحوم آیت الله مومن و طلبه جوانی به نام جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دوست‌محمدی برای خبرگان در قم،مردم به معیار حداقلی در انتخاب اکتفا نکردند و جامعه مدرسین و دیگر بزرگان آیت‌الله مومن را اصلح می‌دانستند. سیره عقلا در امور خطیر و مهم نیز،گزینش شایسته‌تر هست و به شرایط حداقلی اکتفا نمی‌کند. البته اصلح بودن از مجموع شرایط از جمله اجتهاد حاصل می‌شود و منحصر در اجتهاد نیست. یکی از آسیب ها در انتخاب اصلح ،انحراف در ملاک‌های نامزد شایسته است.در صورتی که معیارهای دیگری برای نامزد اصلح مطرح شود نتیجه آن انحراف در آرای مردم است و مسئولیت تاریخی به دنبال دارد. برجسته ساختن منافع قومی،وابستگی‌های صنفی یا منطقه‌ای برای انتخاب نامزد خبرگان یکی از مصادیق انحراف درمعیارهای انتخاب اصلح است. نشانه‌ی خلوص کامل و الهی بودن انتخاب انسان، این است که دلبستگی‌ها و منافع فردی و .. در انتخاب انسان تاثیر‌گذار نباشدبلکه تنها رضای خدا و ملاحظه شایستگی‌ها معیار انتخاب باشد؛هرچند برخلاف دلبستگی‌ها و تمایلات انسان باشد. 🔰رهبر انقلاب در تبیین اصول انقلاب اسلامی می‌فرمایدفرمودند: " اصلاً جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی برای تشکیل شد؛ اصلاً برای این است که جامعه با شکل و زندگی کند و تنظیم بشود. حکومت با هندسه‌ی دینی تنظیم بشود و حرکت کند و پیش برود و اقدام کند؛ این جزو بیّنات انقلاب بود. مردم جان دادند، خون خودشان را تقدیم کردند، نثار کردند برای اینکه این اتّفاق بیفتد؛ این جزو اصول انقلاب است؛ " https://khl.ink/f/49361 با توجه به سخنان امامین انقلاب و مراجعه به سیره شهدای عزیز می توانیم اهتمام به تکلیف‌مداری در کنش‌های سیاسی و اجتماعی را مشاهده کنیم. ما نیز با تاسی به شهدا از خواسته‌ها و سلایق خود باید عبور کنیم و مصالح اسلام و سرنوشت انقلاب را معیار قرار دهیم. صحنه انتخابات عرصه قربانی کردن اسماعیل‌های حزبی و قومی و دل سپردن به رضایت معبود شهیدان است. 🔻فاستبقوا الی الخیرات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای جمعه آخر ماه رجب