eitaa logo
*یادداشت های مرتضی کریمی*
701 دنبال‌کننده
232 عکس
15 ویدیو
4 فایل
با هماهنگی مؤسّسۀ مطالعات اسلامی و دانشگاه زیمبابوه، شهریور97 برای تدریس در دو ترم، عازم هراره شدم. و الان در دارالسلام برای تدریس در دانشگاه این شهر. در این کانال، یادداشت ها و تجربیّات این سفر را به اشتراک خواهم گذاشت. @Mortezakarimii
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏 به لطف خدا، نشست علمی خوبی بود. 👈 در بخش پرسش و پاسخ، یکی از حاضران که از صحبت هایش معلوم شد مسیحی است پرسید: منابعی که شما در ارائه تان استناد می دهید به انگلیسی قابل دسترسی است؟ انگار زخم کهنۀ چندین ساله را باز کرده باشند! ای علمای‏‎ ‎‏ایران، ای مراجع اسلام، من اعلام خطر می کنم! ای فضلا، ای طلاب، ای مراجع، ای‏‎ ‎‏آقایان، ای نجف، ای قم، ای مشهد، ای تهران، ای شیراز، من اعلام خطر می کنم!‏ 😭 به سبک امام خمینی (ره) باید گفت: 🔵 آهای نهادهای فرهنگی و دینی! به داد اسلام برسید! 🔵 آهای موسسات و دانشگاه های اسلامی! آهای مراکز بین المللی! آهای دفاتر مراجع عظام! آهای مراکز حوزوی داخلی و بین المللی! ✅ نیاز به از فارسی و عربی به سایر زبان ها، از نان شب واجب تر است. بس است هرچقدر از انگلیسی به فارسی برگرداندیم. 👈 در بسیاری از موضوعات اولیه و ابتدایی مربوط به دین و مذهب، کتاب به انگلیسی نداریم چه رسد به سایر زبان ها. 🔗 منکر کارهای جزیره ای و در عین حال، ارزشمند نیستم اما یعنی یک کار نظام مند در سطح کلان با قید nفوریت، با مشارکت همه مراکز مربوطه و با تعیین اولویت ها و ... 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
امروز دیدار با اسقف اعظم و رهبر کاتولیک های تانزانیا، تادائوس رویچی و گفتگو برای همکاری جدّی در حوزۀ گفتگوی اسلام و مسیحیت در تانزانیا چند نکتۀ قابل تامل: 👈 برای دیدار، چند روز پیش هماهنگ شده بود اما خبری از تشریفات مفصل نبود. با راهنمایی یک خانم، به طبقۀ دوم بخشی از ساختمان کلیسای سنت ژوزف رفتیم؛ یک در باز شد و اسقف اعظم در همان اتاق ساده نشسته بود. 👈 دیدار در سادگی کامل برگزار شد. نه ما چیزی به عنوان پیشکش به همراه برده بودیم و نه از طرف میزبان، هدیه ای حتی در حد کتاب دریافت کردیم. پذیرایی هم بی پذیرایی! 👈 نوع نگاه آقای رویچی به شیعه جالب بود و ان شاء الله می توان برای گسترده کردن روابط، روی این نگاه مثبت حساب کرد. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
THURSDAY WEEKLY SESSION FOR LADIES AND GENTS⁠ ⁠ 🌿 Join us for the enlightening seminar, INVESTIGATING THE DEFENSIVE NATURE OF HOLY PROPHET'S (S.A.W.W) WARS ⁠ 🗓 Date: Thursday, January 25th, 2024 ⏰ Time: 8:00-9:00PM 📍 Haidery Plaza 8th Floor, Posta 🎓 Speaker: Sheikh
حضور در جمع معتکفان مسجد الغدیر سخنرانی را یکی از طلاب بومی به سواحیلی ترجمه می کرد. شیخ جلاله که به سواحیلی سخنرانی کرد و حاضران را به وجد آورد، بار دیگر این نکته را برایم روشن کرد که برای تبلیغ در تانزانیا، 👈 برای خوجه ها، انگلیسی اولویت دارد. 👈 برای بومی های دانشگاه دیده، هم انگلیسی و هم سواحیلی کار را جلو می برد. 👈 اما اگر جامعه هدف، عموم بومیان باشد و سواحیلی بلد نباشی یه جای کار خواهد لنگید و نباید انتظار موفقیت صددرصدی داشته باشی! 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
https://www.youtube.com/watch?v=GiKGw4qBciY فیلم سخنرانی در نشست علمیِ "بررسی ماهیت ابتدایی یا دفاعی بودن نبردهای پیامبر ص"
سخنرانی در جمع معتکفان خواهر در مسجد امام علی ع دارالسلام 🔹 مراسم اعتکاف، هم در بخش برادران و هم خواهران، به همت نمایندگی جامعه المصطفی ص برگزار شده است و صدالبته در مقایسه با فعالیت های بنیادین این نهاد، قطره ای در کنار دریاست. 🔗 آشنایی با نقش و تاثیرگذاری بین المللی جامعه المصطفی ص، کار دشواری است و طبعا بعضی از جنبه های آن، قابل بازگویی نیست، ضمن این که این به معنای عاری بودن از نقد نیست. 🔺از انتقادهای عمومی هرساله نسبت به بودجۀ این نهاد که بگذریم، نگاه نابسندۀ بعضی از نخبگان، حاکی از آشنایی ناکافی است. 👈 پیشنهاد می کنم رئیس محترم جامعه المصطفی ص، دست کم، هر 4 سال یکبار در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شرکت و این گروه از تصمیم سازان را با گسترۀ فعالیت ها و آثار میان مدت و بلند مدت آشنا کند. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
پیام یک طلبه خانم آلمانی در واکنش به این مطلب:
سلام خوبی؟ بالاخره وقت کردم که بروم این را بنویسم درباره مسئله ترجمه مطالب به زبان های مختلف بالحمدلله تلاش های زیادی وجود دارد اما متاسفانه یک سری مشکلات در این زمینه وجود دارد، که به خصوص مربوط به کشور خودم (آلمان) در طول این چند سال مشاهده کردم: - اکثر مساجد شیعی مدیرهایشان معارف اهل بیت (ع) اصلا به زبان آلمانی تبلیغ نمی کنند، بلکه به زبان کشور خودشان!! (مثلا در شهرستان خودم Erfurt (ارفورت) مدیرشان از لبنان است و به زبان عربی تبلیغ می کند، در یک شهر دیگر می بینی دارند به زبان ترکی استانبولی سخنرانی می کنند... Islamisches Zentum Hamburg (مرکز اسلامی هامبورگ) که مهم ترین مرکز مسلمانان اروپا است به زبان فارسی تبلیغ می کنند!!! شاید ترجمه گویا زنده بوسیله هدفون برای ما پخش میکنند اما این ترجمه بسیار بی احساس و حس معنوی در آن وجود ندارد.) به هر حال ما تو آلمان هیچ کدام از زبان ها یاد نداریم!!! نمی فهمیم!! در بین اینها مساجد کمی وجود دارد که به زبان آلمانی فعالیت می کنند ولی این ها خیلی کمه و این یکی از عواملی است که تبلیغ اهل سنت و وهابیت در کشورم پررنگتر از تبلیغ شیعه است - مشکل دیگر این است خود ترجمه ها که هم در آلمان و هم در ایران انجام می گیرد. انتشارات ایران و انتشارات شیعی آلمان از فعالیت همدیگر بی خبر هستند. تا الان اتفاق افتاد که یک کتاب با دو تا مترجم مختلف با دو تا انتشارات مختلف و دو تا جلد مختلف چاپ شده مثلا: ABC des Islam (الفبای اسلام) تألیف علامه طباطبایی. - مشکل دیگر این است هر ترجمه ای که در ایران منتشر شد به آلمان نمی رسد و بالعکس - فعالان فرهنگی با استعداد که آلمانی یاد دارند باهم وحدت ندارند هر کسی یک چیزی برای خودش تنهایی انجام می دهد راه می اندازد، ولی به علت عدم وجود اتحاد و همکاری و حمایت از استعداد و مهارت خیلی ها دوباره ول می کنند - یک مسئله دیگر مربوط به جامعه المصطفی العالمیه است. این دانشگاه هدف دارد که مبالغ خارجی را تربیت کنند. انتشارات بین المللی دارند، حدودا ده تا زبان آموزش می دهند. اما... ما مخصوصا در دوران کارشناسی باید حتما مقاله و تحقیق پایانی به زبان فارسی بنویسیم و فقط برای ارشد و دکتری اجازه داریم به جای پایان نامه یا رساله ترجمه ای بنویسیم و ارائه بدهیم!!!! حالا می شود شاید بعدا خودمان کارمان را ترجمه کنیم ... یک مشکل دیگر این است اکثر طلاب بعد از اتمام کارشناسی بر می گردند کشور برای تبلیغ، ازدواج می کنند و... دیگه ارشد و دکتری نمی روند... ولی ما یاد نگرفتیم این معارف چگونه به زبان کشورمان منتقل کنیم!! حالا بعضی از طلاب دهها نفر فقط از یک کشور هستند مثل هند و پاکستان، آفرقایی ها و افغانستان ماشالله زیاد هستند برای خودشان تمرین دارند حتی، ولی ملیت هایی که در اقلیت هستند مثل آلمان، چین، ژاپن، روسیه و... می مانند. - در آلمان سه تا حوزه علمیه می شناسم: Islamische Akademie Hamburg (آکادمی اسلامی هامبورگ) که زبان تدریس آن فقط فارسی است, (مؤسسه المصطفی برلین) Almustafa Institut Berlin و Institut für Human- und Islamwissenschaften (مؤسسه علوم انسانی و اسلامی هامبورگ) که تلاش می کنند علوم اسلامی را به زبان آلمانی تدریس کنند، ولی متاسفانه امکانات تدریس به این زبان محدود است!! حالا به درخواست مرکز اسلامی هامبورگ تو قم یک کارگروه آلمانی زبان تشکیل شد که من به تازگی به آنها پیوستم. قرار است در زمینه رسانه ها در رشته های مختلف مانند احکام، معارف، قرآن، روانشناسی و تربیت اسلامی محتوا به زبان آلمانی ترجمه و تدریس آنلاین بشود. همچنان تولید و یا دوبله کردن بازی ها و نرم افزار های مذهبی و کلیپ و فیلم، زیر نویس آلمانی کردن کلیپ ها و فیلم ها انجام گیرد. تمام این کارها همراه با حمایت مالی مرکز است. 🖇ارتباط با ادمین ✅ @htoroghi66 دوستانتون رو به کانال دعوت کنید🍀 @tanzaniamemoirs
این پیرمرد فوق دوست داشتنیِ هفتاد و چند ساله، حاجی صاحب، مدیر ویپاز است. بعضی از اطلاعات مربوط به ویپاز را در این لینک ببینید. البته فقط شناسنامه ای پیرمرد است؛ روحیه و انرژی اش از جوان 20 ساله هم بیشتر است. اولین بار که 70 روز پیش در فرودگاه برای استقبالمان آمده بود از تواضعش شگفت زده شدیم. همسر محترمش هم مثل خودش فعال و پرجنب و جوش است. به معنای واقعی کلمه، این زوج، زندگی خود را وقف اسلام و تشیّع کرده اند. الحمدلله توفیق داشتم بارها و بارها در کنار حاجی صاحب بنشینم و از تجربیاتش بشنوم. بعضی از آن ها را خواهم نوشت. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
چرا من مسیحی نشوم؟! یک بار از حاجی صاحب پرسیدم: "ایدۀ ویپاز از کجا آمد؟" گفت: در کودکی و نوجوانی، مثل بسیاری از مردم، گرفتار فقر شدیدی بودیم. در حدود 20 سالگی گرفتار بیماری سختی شدم و توانایی هزینه ها را نداشتیم. به ما گفتند مسیحیان در فلان نقطۀ تانزانیا، بیمارستان خیریه دارند و با هزینۀ کم درمان می کنند. زمانی که به آن جا رفتم شگفت زده شدم. صدها مرد و زن جوانِ مسیحی را دیدم که در حال خدمت به مردم بودند. بخش قابل توجهی از آن ها سفیدپوست بودند و از کشورهای غربی آمده بودند. کمی بعد، متوجه شدم اینجا فقط بیمارستان نیست و یک مجموعۀ کامل است؛ از یتیم خانه گرفته تا دبستان و دبیرستان. برای خدمت رسانی به من، نگاهی به این واقعیت نداشتند که من مسیحی نیستم. آن چنان تحت تاثیر این فضا قرار گرفتم که ناخودآگاه با خودم گفتم: چرا من مسیحی نشوم؟! احساساتم که فروکش کرد به این فکر کردم که آن چه اینجا می بینم اسلامی است که مسیحیان عهده دارِ پیاده کردنِ آن شده اند. همانجا این ایده در ذهنم شکل گرفت. حاجی صاحب الان مدّت هاست آن رویا را به واقعیت تبدیل کرده است: یک مجموعه کامل دارای چند یتیمخانه، دبستان، دبیرستان، حوزه، بیمارستان حرفه ای خیریه و چند دانشکده و البته با نگاه همیشه منتقدانه اش، هر روز به دنبال بهتر کردن اوضاع ویپاز است. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
به دوستانی که کار می کنند پیشنهاد می کنم فوتبال امروزِ کره-اردن و فردای ایران-قطر را از یکی از شبکه های عربی بی این اسپرت یا همان بین اسپرت (beIN SPORTS) تماشا کنند. گزارشگران معروف این شبکه در بازی های حساسی که خودشان طرفدار یک تیم خاص هستند (اردن و قطر)، چنان در بداهه گویی و بیان جملات ادبی و حماسی، مهارت بالای خود را نشان می دهند که از امرؤ القيس گرفته تا احمد مطر، انگشت به دهان می مانند. وقتتان تلف نمی شود؛ نقش یک کارگاه چند ساعته را ایفا می کند. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
خوجه ها به مناسبت های قمری، توجّه ویژه ای دارند و مراسم متنوعی برای هر کدام برگزار می کنند: بعضی برنامه ها برای آقایان و خانم هاست که یا در مسجد برگزار می شود یا در امام بارگاه یا همان حسینیه کنار مسجد، بعضی برنامه ها مختص آقایان یا خانم هاست، بعضی فقط برای پسران در مکانی به نام محفل اصغری و بعضی فقط برای دختران. بعضی از مناسبت هایی که اخیرا برای آن ها برنامه داشتند برایم جذاب بود، مثلا گرامیداشت شب معراج پیامبر ص در 27 رجب به عنوان یک عید و توجّه به 28 رجب به عنوان روز خروج امام حسین ع از مدینه به عنوان مراسم عزا. برنامه های خاص، پخش زنده در یوتیوب دارند و در مناسبت های خاص، نیاز (اطعام) نیز داده می شود. در مناسبت های مهم، مراسم محدود به شب قبل نیست، بلکه از عصر روز قبل شروع می شود تا شام آن روز. اطلاع رسانی هم متنوع و جذاب است: برنامۀ هفتگی و ماهانه جداگانه در سایت و کانال اعلام می شود و برای هر مراسم نیز جداگانه تبلیغ می شود. چند نمونه از برنامه های ماه رجب: 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs
تقویم کلی مناسبت ها و مراسم هفتۀ آخر رجب: زمان مکان مناسبت مخاطب توضیحات تکمیلی
مراسم وفات حضرت زینب س ویژۀ دختران در محفل اصغری علاوه بر زمان و مکان، اشاره شده که پوشش مناسب برای این مراسم، رنگ مشکی است.
به مناسبت شهادت امام کاظم ع، اجرای تئاتر و عزاداری برای پسران
به شب معراج، نگاه ویژه ای دارند و به عنوان یک عید مهم، چند برنامه برای آن برگزار کردند. حجت الاسلام سید عدیل رضا، از علمای مقیم و امام جماعت مسجد است.
مراسم ولادت امام علی ع. برای تبریک اعیاد می گویند: خوشحالی مبارک! مشاعره جزء یکی از برنامه هاست که تفاوت جزئی با معنای آن در فارسی دارد. یکی از جشن ها هم در قبرستان برگزار می شود.
مراسم دیگری برای معراج و مبعث ویژۀ پسران با برنامه های متنوعی که از 6 عصر شروع می شود و با سفرۀ افطار پایان می یابد. غیر مستقیم تاکید بر اهمیت روزۀ 27 رجب.
راونگی در زبان اردو یعنی خروج. این همان مراسم عزایی است که به مناسبت خروج امام حسین ع از مدینه برگزار می شود.
سهم ما هم در ماه رجب، پنج سخنرانی در مسجد دربارۀ شیوۀ هدایت امامان ع بود. گفتند برای بعضی این شبهه ایجاد شده که عمدۀ امامان یا تحت کنترل شدید بودند یا در زندان یا در مورد امام زمان ع در غیبت. پس وظیفۀ هدایتگری چگونه انجام شده است؟
22 بهمن در کلیسا اینجا کلیسای سنت ژوزف، مهم ترین کلیسای کاتولیک ها در تانزانیاست. امروز در مراسم عشای ربّانی حاضر شدم. این مراسم از 8:30 تا 10 به انگلیسی و از 10 تا 11:30 به سواحیلی برگزار می شود. قبلا در مورد آیین های مختلفی که توسط کشیش و دیگران، یکی پس از دیگری، انجام می شود و بعضا با واکنش حاضران (از آمین گفتن و دعا خواندن گرفته تا همراهی با گروه موسیقی و گاهی به روی زانو نشستن) همراه می شود اجمالا مطالعه داشتم تا اصطلاحا سوتی ندهم! همه چیز طبق برنامه پیش می رفت تا زمانی که مراسم تقدیس نان و شراب انجام شد. کشیش، نان های نمادین (چیزی شبیه بیسکوییت کوچک به شکل دایره) را در ظرف های مخصوص ریخت و همه برای دریافت نان مقدّس صف کشیدند. نمی دانستم با توجه به اختلاف نظرها میان مسیحیان، از نگاه کاتولیک های آفریقا، گرفتن نان مقدس لازم است یا نه، و گرفتن آن برای غیر مسیحیان جایز است یا نه. دل را به دریا زدم و در صف ایستادم و نان را با احترام تحویل گرفتم و رفتم سر جایم بنشینم که ناگهان با لمس شانه ام توسط کشیش شوکه شدم. کجای کار را غلط رفته بودم؟ گفت: "نان را کجا می بری و چرا نمی خوری؟" بلافاصله یادم آمد که از نظر آن ها، نان را باید فورا خورد. منتظر جوابم نماند و پرسید: "مسیحی هستی؟" پاسخ منفی دادم و بلافاصله نان را به ظرف بازگرداندم. بعد از انتهای مراسم، سراغ کشیش رفتم و توضیحات مفصلی دادم تا تلقی بی احترامی نشده باشد. حسابی رفیق شدیم و دعوت کرد بیشتر سر بزنم😂 پیام اخلاقی این که قبل از بازدید از مراکز مقدس سایر ادیان، مطالعۀ تفصیلی لازم است نه اجمالی. 🖌مرتضی کریمی @hararememoir
مسیحیِِ شیعه_نما 👈 پریروز در کلیسا، کشیش مراسم، به مناسبت، سخنان کوتاهی دربارۀ مسالۀ شرّ داشت. این که حکمت سختی ها و شرور عالَم چیست. نحوۀ تبیینش کمی برایم عجیب بود. درست است که بسیاری از جواب ها بین متکلمان مسلمان و مسیحی مشترک است اما به هر حال، به لطف اهل بیت ع، بعضی از نکات، اختصاصی تشیّع است. چنان حرف می زد انگار آیت الله جوادی در حال توضیح این مساله با استفاده از روایات است. 🤔 ناخوداگاه به این سوال فکر کردم که بر فرض، اگر او این اطلاعات را از یک کنفرانس گفتگوی شیعه-کاتولیک از زبان شیعیان شنیده باشد و الان به عنوان یک مسیحی ارائه کند این را باید آسیب آن کنفرانس دانست یا نقطۀ قوت آن؟ اگر کشیش مسیحی به کمک معارف اهل بیت ع، بتواند دفاع بهتری از مسیحیت داشته باشد و مسیحیان معتقدتری تربیت کند فی نفسه نکتۀ مثبتی است یا منفی؟ 👈شاید داستان فروش صحیفۀ سجادیه به نام دیگر را شنیده باشید. اگر شما باشید و به شما بگویند اگر صحیفۀ سجادیه را به نام امام سجّاد ع منتشر کنید کسی نخواهد خرید اما مثلا اگر به عنوان دعاهای یک کشیش مسیحی قرن دوازدهم منتشر شود فروش بسیاری خواهد داشت و مسیحیان بسیاری، از معارف آن بهره خواهند برد، انتخاب شما کدام خواهد بود؟ گسترش معارف اهل بیت ع در راستای تبلیغ یک دین توحیدی دیگر یا تبلیغ نکردن و تاکید بر انحصاری بودن معارف؟ ✅ لطفا دیدگاه های محترمتون رو به آیدی @Mortezakarimii بفرستید. 🖌مرتضی کریمی @hararememoir
بعضی از دیدگاه های مخاطبان محترم: 👈 سلام به نظرم ما از ابتدا در حوزه یادگرفتیم که اگر حرف حقی رو حتی مخالفین گفتند اون حرف باید منتسب به صاحبش باشه و الا یک نوع سرقت علمیه داشتن هدف خوب بی اخلاقی رو توجیه نمیکنه معمولا در این شرایط مردم میگن خود امام سجاد هم راضیه که حرف حق بین مردم منتشر باشه ولی به نظرم حتی اگر هم باشند باز هم بی اخلاقیه 👈 مسلما با نام خود امام سجاد نشر داده بشه درست تره. چه اهمیتی داره که ادم های خوبی تربیت کنیم که ولایت مدار نیستند و مقام ولایت رو نمی شناسند. اون تعداد کم که به وسیله نام امام زین العابدین هدایت میشن با ارزش تر اند. دنبال کمیت نباشیم کیفیت مهم تره 👈 در پاسخ به مطلبی که درباره صحیفه سجادیه توی کانال گذاشتید، با استناد به دو کلام نورانی از اهل بیت، شاید ترجیح، ترویج کلام باشه ۱. حدیث مبارک علوی: انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال ۲. این فراز زیارت جامعه: کلامکم نور نورانیت کلام، راه رو باز میکنه ان‌شاءالله 👈 تفاوتش فکر کنم تو ترویج انسانیت و یا ترویج دینداری است. کدوم مهمتره انسانیت خالی یا دین داری 👈 در ضمن سرقت علمی هم به حساب میاد انتشار اثر یک فرد به نام دیگری 👈بنده مبلغ نيستم و علم كمى هم دارم اما جسارتا نظرم رو خدمتتون عرض مى كنم. به نظرم اگر يك مبلغ مسلمان بخواد مثلا صحيفه سجاديه رو نشر بده، ابتدا لازم نيست نويسنده كتاب رو معرفى كنه؛ اگر ديد فردى به كتاب انس گرفته و جذب شده بعدا نويسنده (امام سجاد ع) رو معرفى كنه و شخصيتش رو اما اگر از ابتدا بر خلاف صداقت، نام يك غربى رو به جاى نام امام به خواننده معرفى كنه اصلا درست نيست. ضمن اينكه رابطه انسان با امام فقط به ارتباط برقرار كردن با كلامشون منتهى نمى شه. اما اگر يك كشيش معارف اهل بيت رو به نام خودش يا ساير كشيشان تاريخ، به ديگران برسونه، هر چند كارش درست نيست اما نادانسته به ما لطف كرده، چون دل هاى مستعد و فطرت هاى پاك رو به سمت حقيقت جذب كرده و يك قدم به پيش آورده و ان شاءالله به سرچشمه هم بعدها از طرق ديگه خواهند رسيد؛ و در مورد دل هاى غير مستعد هم كه اين مسائل بى تأثير است و يا تأثير گذرا دارد، در نهايت تفاوتى نمى كند به نام چه كسى معارف را دريافت كرده باشند.
سلام و احترام خدمت آقای کریمی عزیز و آرزوی توفیق روزافزون 🌸 ایشالا مثل همیشه منشأ أثر و خیر باشید و همچنان در عرصه ابلاغ، بدرخشید👌 راجع به پرسش کانال جنابعالی، من یاد جمله ای از امام خمینی ره افتادم که فرمودند اگر تمام انبیاء در یک زمان حاضر بودند، اختلاف نمی کردند، چون هدف همه شان خداوند بود. (به این مضمون) به نظرم اگر رسول خدا (ص) و حضرت عیسی (ع) در یک زمان حاضر بودند و کلام حق و محاسن کلامی بین مردم منتشر می‌شد، ولی مشخص نبود که از کدام یک از این دو نبی خدا صادر شد، برای خودشون ابدا مهم نبود که چرا بین مردم گفته نشد که من گفته ام یا ایشان؟! چون مصدر کلام، حقیقت و توحیده و هدف کلام هم هدایت خلق به سمت پاکی و زیبایی و خداونده، فلذا چه تفاوتی دارد که ابتدا از چه کسی صادر شد؟! حال اگر آن کشیش محترم، استدلالش را با اتکاء به معارف امام سجاد (ع) برای مخاطب خودش اقناع پذیر کنه، بدون ذکر امام، برای من شیعه چندان نباید مهم باشه (هرچند اگر اشاره می‌کردند، می‌گفتیم مرحبا) ولی میدان، میدان رقابت سخن برگزیده که نیست! چرا نباید مهم باشه؟ چون هدف اون کشیش همان هدف مبلغ شیعه ی مسلمان هست که میخواهد جامعه ی دینداران برای آنچه که باور دارند، استدلال داشته باشند و در زمانی که در رابطه با آن باور، با چالشی مواجه می‌شوند یا قصد ترویج باورشان را دارند، منطقشان محکم و استوار باشه. دین‌باوران دنیا در یک نگاه بزرگتر، امت واحده ی خداباوران هستند. قرآن کریم در آیه ۹۲ سوره انبیاء بعد از نام بردن از انبیای الهی در آیات پیشین، می‌فرماید: إن هذه أمتکم، أمة واحدة، و أنا ربکم فأعبدون. همه یه امتیم_ مبلغ مسیحی، هرچه پیراسته تر از استدلال سست و بی بنیاد بحث کند و مسیحیت را استوارتر تبلیغ کند، همزمان به مبلغ مسلمان کمک کرده است، مخصوصاً در دنیای امروز که بی‌دینی و بی اعتقادی به مبدأ و معاد، یک جبهه است و دینداران و معتقدان به دین، یک جبهه اند. این جریان قدرتمند شیطانی، به نحله ها و فرق ادیان رایج، هیچ اهمیتی نمی دهد. طولانی شد_ ببخشید_ خواستم منظورم را روشن رسانده باشم. محتاج دعایتان هستم🙏