eitaa logo
حرف حساب
7.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
19 ویدیو
13 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ چه زمانی ظرف وجود انسان از خوبی‌ها پر می‌شود؟ 🔻 وجود مبارک می‌فرمایند: در مرحله اول، آن زمانی که خداوند انسان را خلق می‌کند، است. قدرت دریافت عقل طبیعی کم است؛ هرچند که بر این عقل طبیعی سالیان درازی عمر بگذرد. اما ، عقلی است که صاحبش از طریق دو گوشش، ، و را به خودش منتقل کرده است، و منظور حضرت از این دانش و آگاهی، است. 🔸 گوش وقتی که توفیق پیدا بکند مفاهیم آیات را بشنود؛ فرمایشات را بشنود؛ فرهنگ الهی را بشنود، تبدیل به عقل پخته و عقل مسموع می‌شود، و یک مقدار هم که آدم مواظب خودش باشد و دچار و نشود، این عقل متکی به معرفت دینی، میدان‌دار باطن انسان می‌شود، و این عقل است که با تکیه بر معرفت دینی، مانند یک قلم پاک که به دست یک نویسنده پاک است، یک ، قوی و دارای و را برای انسان می‌نویسد و ظرف وجود انسان را از خوبی‌ها پر می‌کند؛ خوبی‌هایی که برای خود انسان، ماندگار و ابدی است و یک چنین انسانی که در وارد بر خدا می‌شود، به قول معروف، ملائکه الهی با سلام و صلوات او را وارد می‌کنند. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اتحاد با قرآن 🔻 اگر «قرآن» در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به‌ظاهر ساده است، ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز می‌شود و تا مرتبۀ بی‌حدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهم‌السلام امتداد می‌یابد. 🔸 وقتی انسان با «امام زمان» و «قرآن کریم» انس می‌گیرد، می‌یابد که کم‌کم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن می‌شود؛ ابوابی که مانند اتاق‌های تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم می‌شود، همچنین اتاق‌های بعدی که مرتبه‌به‌مرتبه روشن می‌شوند. یعنی انسان تا به مرتبه‌ای از «فهم» و «عمل» قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد. 👤 📚 📖 صفحات ۸۳ و ۸۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
خودنمایی کار ما را در گره انداخته است قطره چون برداشت دست از خویش دریا می‌شود #⃣ 👤 | اشعاری که به دلم نشسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/600178851Cfe9b591156
✳ دو ساعت در برف پشت در نشسته بود! 🔻 سیدابوالفضل کاظمی یکی از دوستان می‌گوید: «برف شدیدی باریده بود. وقتی قطار دوکوهه وارد ایستگاه تهران شد، ساعت دو نیمه‌شب بود. با چند نفر از رفقا حرکت کردیم. علی‌اصغر را جلوی خانه‌شان در خیابان طیب پیاده کردیم. پای او هنوز مجروح بود. فردا رفتیم به علی‌اصغر سر بزنیم. وقتی وارد خانه شدیم، مادر اصغر جلو آمد و بی‌مقدمه گفت: «آقا سید شما یه چیزی بگو!» بعد ادامه داد: «دیشب دو ساعت با پای مجروح پشت درِ خانه تو برف نشسته اما راضی نشده در بزنه و ما رو صدا کنه! صبح که پدرش می‌خواسته بره مسجد، اصغر رو دیده!» بله بسیجیان خمینی این‌گونه بودند. مدتی بعد این سرباز دین و میهن در منطقه‌ی عملیاتی شلمچه به شهادت می‌رسد و همچون مادر بی‌نشان سادات، زهرای مرضیه (س) بی‌نشان می‌شود. 📌 پ.ن: از راست: حاج حسین سازور، شهید علی‌اصغر ارسنجانی و سیدابوالفضل کاظمی 📚 برگرفته از کتاب | سیره‌ی علما و شهدا در احترام به والدین 📖 صفحات ۶۶ و ۶۷ ❤ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ حب به مال و مقام تمام دین انسان را نابود می‌کند 🔻 در روایات داریم و اگر در کسی نفوذ کنند، همه‌ی او را هلاک خواهند کرد؛ زودتر از این‌که دو گرگ، یک گله‌ی بی‌صاحب را بدرند! 🔸 تعبیر روایت خیلی زیباست؛ چون گرگ این‌گونه است که وقتی وارد گله‌ای می‌شود، این‌طور نیست که یکی را بخورد و وقتی سیر شد، به‌دنبال کار خود برود؛ بلکه اول همه‌ی گوسفندان را زخمی می‌کند و روی زمین می‌اندازد، بعد که سبُعیّتش آرام گرفت، شروع به خوردن یکی از آن‌ها می‌کند تا سیر شود. حب به جاه و مال هم این‌طور نیست که فقط اعتقاد به یا را سست کند و بعد از بین برود؛ بلکه وقتی این بیایند، ریشه‌ی همه‌ی را می‌زنند و تمام دین انسان را نابود می‌کنند. هم اعتقادات، از تا را خراب می‌کنند و هم التزامات انسان به فروع را سست کرده و و را از بین می‌برند. 👤 📚 (رساله‌ی دوم: حب به دنیا) 📖 ص ۲۴۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
جان روشن را فدای آرزوی تن مکن چون که می‌ماند گهر اما صدف گم می‌شود #⃣ 👤 | اشعاری که به دلم نشسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/600178851Cfe9b591156
✳️ تمدن غربی، اصالت نفسانیات و حفظ خانواده؟! 🔻 هر تمدنی مرکب از اجزای پراکنده نيست که بتوان بعضی را اختيار کرد و بعضی را واگذاشت. شما می‌دانيد که اگر را به هر اندازه بپذيريد، ناخودآگاه تان نيز به همان اندازه اسلامی می‌شود و اگر را بپذيريد، به همان اندازه خانواده‌تان غربی می‌شود و را در زندگی دنبال می‌کند. 🔸 قبول تمدن مثل ديدن يک ميز نيست که بگوييم سطح اين ميز را نگاه می‌کنيم ولی پايه‌اش را نگاه نمی‌کنيم، بلکه قبول تمدن مثل خواستن ميز است که اگر ميز بخواهی، ميز با پايه و سطح ميز است. اگر تمدنی آمد، با تمام لوازم و مظاهرش می‌آيد و خانواده يکی از مظاهر فرهنگ و ادب هر تمدنی است و نه جزئی از آن و لذا اگر فرهنگ و تمدنی را پذيرفتيم، حتماً خانواده به شکلی که در آن تمدن هست خودش را به صحنه می‌آورد. 🔺 آيا روابط و و در خانواده‌ی غربی آن روابطی است که می‌گويد؟ تمدن غربی که اصالت را به می‌دهد نمی‌تواند حافظ خانواده‌ای باشد که هر يک از اعضای آن بايد جهت حفظ هسته‌ی خانواده، خود را زير پا بگذارند. مسلّم با ورود تمدن غربی، خانواده به‌صورت اسلامی نمی‌ماند. مگر اينکه بخواهيم خانواده را به شکل سطحی حفظ کنيم که اين هم ظاهرسازی بدون نتيجه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «زن آنگونه که باید باشد» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ کدام من؟ 🔻 از نظر معرفت‌شناسی و روان‌شناسی و با توجه به آیات قرآن، در انسان چند وجود دارد. ✔️ اول یعنی همان من که در واقع پنداری است که انسان از خودش دارد. ✔️ دوم یعنی آنچه که در است و دیگران می‌بینند. ✔️ سوم ✔️ و چهارم 🔺 انسان باید با و و ، من توهمی و تصنعی را از بین برده و من واقعی خود را با تمام ویژگی‌های منفی‌ای که در قرآن ذکر شده بشناسد. و از این‌جاست که انسان شروع می‌شود و باید تلاش کند از من واقعی با تمام آن ویژگی‌های منفی به من الهی برسد؛ همان منی که در آن تمام آن ویژگی‌های منفی به ویژگی‌های مثبت تبديل شده است و خداوند در رابطه با آن می‌فرماید: 💠 «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» (ص، ۷۲) 👤 📌 | ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
عمری است که ما منتظر آمدنت، نه! تو منتظر لحظه‌ی برگشتن مایی... 🙏 👤 | اشعاری که به دلم نشسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/600178851Cfe9b591156
✳ فاطمه مادر یازده قرآن 🔻 سلام الله علیها از نور ، و علیهم السلام از نور حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. (ص) برای به‌دست‌آوردن دو چیز، چهل روز اعتکاف و خلوت کرد. یکی برای به‌دست‌آ‌وردن و دیگری برای به‌دست‌آوردن یعنی حضرت فاطمه(س) که یازده قرآن دیگر در این ظرف مقدس به‌وجود آمد. 🔸 اسامی حضرت زهرا(س) تنها یک لفظ نیست بلکه یک و است که جایگاه ایشان را نشان می‌دهد. جبرئیل در پاسخ به سؤال پیامبر که چرا زهرا در زمین و در‌ آسمان است می‌گوید: او در زمین فاطمه است چون را از قطع می‌کند؛ یعنی شأن زهرا این است که قاطع و مانع شیعیان از عذاب جهنم باشد. و از این جهت در آسمان به ایشان منصوره یعنی یاری‌شونده می‌گویند که خداوند فاطمه را در گناهکار امت تو نصرت می‌دهد و او شفاعت گسترده‌ای از امت رسول خواهد داشت. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
از عرش آمدی و زمین آبرو گرفت باید برای بردن نامت وضو گرفت #⃣ 👤 | اشعاری که به دلم نشسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/600178851Cfe9b591156
✳ توان آن را نداريد كه نور اين بی‌بی را ببينيد 🔻 اين ‌كه گفته می‌شود، در وقتی (سلام الله عليها) عبور می‌کند، ندا داده می‌شود و می‌گويند: «غُضّوا أبصاركم» [چشمان خود را ببندید] به اين معنی نیست كه چون شما نامحرميد چشم‌ها را بپوشانيد، يا ديده‌ها را بشكنيد كه او را نبينيد. آن روز، سخن از و نيست؛ چون ظرف نيست و لذا اين دستور هم دستور است و نه ؛ يعنی شما توان آن را نداريد كه نور اين بی‌بی را ببينيد. چشم‌ها را فرو بربنديد و ديده‌ها را بشكنيد [و] توان آن را نداريد كه نورانيّت او را ببينيد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حجاب‌؛ سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه‌ی زنانگی‌ او 🔻 موضوع‌ در اسلام‌ به‌منظور تحقیرِ‌ زن‌ یا حبس‌ یا بزرگداشت‌ و تمجید بیش‌ازحد او صورت‌ نگرفته‌ است؛ آن‌چنان‌که‌ نزد برخی‌ از ملل‌ چنین‌ دیدگاهی‌ متعارف‌ است. بلکه‌ حجاب‌، سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه‌ی اوست، تا مبادا این‌ جنبه‌ی زن‌ بر دیگر توانایی‌های‌ او غلبه‌ کند. این‌ مقصود در آیات‌ قرآنی، که‌ زنان‌ را از نرمش‌ در سخن‌ گفتن‌ یا پای‌ کوفتن‌ به هنگام‌ راه‌ رفتن‌ یا باز می‌دارد، به‌خوبی‌ و روشنی‌ آشکار است: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» [احزاب، ۳۲] و «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ» [نور، ۳۱] و «لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ» [احزاب، ۳۳] و «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.» [نور، ۳۱] 🔸 حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ آشکار کردن‌ زیبایی‌های‌ زن‌ به‌ طغیان‌ و سرکشیِ‌ جنبه‌ی زنانگی‌ بر وجود زن‌ منجر می‌شود و زن‌ را تنها به‌ یک‌ بدل‌ می‌سازد که این‌ مسئله‌ تحقیر زن‌ و انکار و اوست‌ و باعث‌ ازبین ‌رفتن‌ عمر و وقت‌ و فرصت‌های‌ گران‌بهای‌ او می‌شود. خصوصاً‌ این‌ مسئله‌ به‌ محرومیت‌ زن‌ و جامعه‌ از ایفای درست او می‌انجامد. 👤 📚 از کتاب «زن و چالش‌های جامعه» 📖 صفحات ۲۲ و ۲۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ این، حیات طیبه است... 🔻 می‌خواهد انسان‌ها را آن‌چنان بالا ببرد، دل‌ها را آن‌چنان نورانی کند، و بدی‌ها را آن‌چنان از سینه‌ی من و شما بیرون بکَنَد و دور بیندازد که ما آن حالت را در همه‌ی آنات زندگی‌مان، نه فقط در ، بلکه حتی در ، در حال ، در ، در هنگام و و در زمان احساس کنیم. 🔸 «خوشا آنان که دائم در نمازند» یعنی این. در حال هم با خدا، در حال و هم باز به یاد خدا. این‌گونه انسانی است که در محیط زندگی و در محیط عالم از او نور پراکنده می‌شود. و اگر دنیا بتواند این‌طور انسان‌هایی را تربیت کند، ریشه‌ی این جنگ‌ها و ظلم‌ها و نابرابری‌ها و پلیدی‌ها و رجس‌ها کنده خواهد شد. این، است. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۲۰ و ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🔴 | ۱ ✳️ جواهراتِ به غارت رفته 🔻 موقع ترك وطن، شاه و خانواده‌اش مقدار زيادی از جواهرات خود را به همراه آوردند. از جمله شاه به همراه اثاثيه‌ی خود چهار جعبه جواهرات آورد. استوار شهبازی كه همراه خانم ديبا، مادر فرح جواهرات را برای امانت سپردن به بانك سوئيس برده بود، به من گفت كه جواهرات در چهار جعبه‌ی بزرگ، هر يك به اندازه‌ی نيم قد انسان بود. البته اين جواهرات خود شاه و فرح بود، و الّا والاحضرت‌ها جواهرات خود را به‌طور جداگانه‌ای آورده بودند. به‌ويژه اشرف، كه پيش از اوج‌گيری انقلاب از ايران خارج شده بود، به سر فرصت عمده‌ی جواهرات خود را از ايران خارج كرده بود. هم‌چنين ملكه مادر هم، كه حدود يك سال قبل از انقلاب به لندن آمده بود، بيشتر جواهرات خود را در همان زمان همراه آورده بود.» 📚 برگرفته از كتاب «پس از سقوط» 👤 نویسنده: احمدعلی مسعود انصاری، از خويشاوندان فرح پهلوی #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اشراق انقلاب اسلامی 🔻 کارِ بشر امروز به خودش واگذار شده و از لطف خدا محروم گشته است و هر روز بيشتر از روز پيش به جنگ با برمی‌خيزد و لذا هر روز با شکست جديدی روبه‌رو است. و اشراق در عالم، دعوتی است برای سپردن امور بشر به خدا و تحقق بر همه‌ی مناسبات انسان‌ها و صاحب و شدنِ بشر و نفی منيت‌ها و لذا هر روز با پيروزی جديدی روبه‌رو خواهد شد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اشتیاق به شهادت؛ عیار درجات ایمان 🔻 مراتب با مرتبه‌ی نگاه مؤمن به شناخته می‌شود. شوق به شهادت، هم مرقات است و هم میزان؛ یعنی از یک سو نردبان صعود مردان الهی در درجات ایمان است و از سوی دیگر معیاری برای سنجش مرتبه‌ی خلوص ایمان. جبهه‌های نبرد، میدان مسابقه‌ی مخلصین در مدارج طوبی است و هر مقدار مراتب ایمان و یقین انسان‌ها به لقای الهی بیشتر می‌گردد، شوق شهادت افزون می‌شود. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۲۵ و ۲۶ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
در بادیه‌ی عشق، به جایی نبری راه تا در گرو دوری و نزدیکی راهی... 👤 | اشعاری که به دلم نشسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/600178851Cfe9b591156
‍ ✳️ عیشِ تمام! 🔻 عیشِ تمام -به بیان حضرت رضا علیه السلام- آن نیست که و و یا و داشته باشی. بلکه این است که در زندگی مادی و معنوی و در تو، دیگران بهره‌مند و بارور شوند. زندگیِ تمام، زندگی و است. و تو مهربان من! ناچار باید برای این زندگی تمام و کریم و مسرور و برای و پاک از ذلت و حقارت و ابتذال آماده شوی. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🔴 | ۲ ✳️ مروج فساد با پول ملت 🔻 همه‌ی هزينه‌های ساخت‌وساز در (ميليون‌ها ميليون دلار) كه بايد صرف رفاه مردم مستضعف ايران، كه قادر به برآورده ساختن نيازهای اساسی معيشت خود نبودند می‌شد، از خزانه دولت تأمين گرديد. با اين وجود، عجيب‌ترين مسئله اين بود كه پرواز بين تهران و كيش رايگان بود و هر شب افراد ثروتمند،‌ از جمله اعضای برای و با هواپيما عازم جزيره می‌شدند... عامدانه زمان افتتاح قمارخانه كيش را با يكی از ايام سوگواری مردم ايران مصادف نمود تا احساسات آن‌ها را جريحه‌دار و اعتقادات آن‌ها را لجن‌مال نمايد. 📚 برگرفته از کتاب «خاطرات منصور رفیع‌زاده» 👤 نویسنده: منصور رفيع‌زاده؛ آخرين رئيس شعبه ساواك در آمريكا #⃣ 📌 پ.ن: در تصویر بالا، محمدرضا پهلوی در حال بازی [قمار] با فاطمه پهلوی و محمود حاجبی تبریزی است. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ مراقبه حرف اول را می‌زند 🔻 در ابتدا که به خدمتش رسیدم، از او طلب دستور کردم اما در پاسخ فرمود: «این ذکر را بسیار بگو که خود کیمیاست: اللَّهُمَ‏ أَغْنِنِی‏ بِحَلَالِکَ‏ عَنْ‏ حَرَامِکَ‏ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِوَاکَ.» 🔸 دستورهای او حول و می‌چرخید و بارها تکرار می‌کرد که این اذکار و ادعیه، با شرایطش تأثیر می‌کند و مراقبه حرف اول را می‌زند. اصول و فنون او در تربیت منطبق بر شریعت بود و اجازه نمی‌داد کسی ذره‌ای از آن فاصله بگیرد. همان دوران در میان شاگردانش این جمله‌ی او به شهرت رسید: «اگر کسی را بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند.» 👤 راوی: 📚 از کتاب | داستانی بر اساس زندگی 📖 صفحات ۴۵۹ و ۴۶۰ ✒ نوشته: 📌 پ.ن: ۸ بهمن، سالروز درگذشت آیت‌الله قاضی طباطبایی ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ سؤال قبر را از باطن انسان می‌پرسند 🔻 را از ظاهری و گوشتی نمی‌پرسند. سوالات را از می‌پرسند و در باطن نیست. در این می‌توان به‌ظاهر دروغ گفت ولی در ظاهر کنار رفته و دروغ معنا ندارد. می‌پرسند که در دنیا تو و تو چه کسی بوده است؟ کسی که در دنیا معبودش و بوده است، می‌گوید است. آن‌ها خودشان درمی‌یابند و احتیاج به گفتن نیست. این عقیده و باطن مخفی نیست و رو است. اما کسی که در دنیا معبود و هدفش بوده است و باورش در دنیا این بوده است، وقتی از او می‌پرسند تو که بود، چون در دنیا از و آل او علیهم السلام تبعیت کرده است، نام امامش را می‌گوید ولی کسی که در دنیا هر کاری خواسته کرده و از امام تبعیت نکرده است، وقتی از او می‌پرسند که امام تو که بوده است، می‌گوید: من بوده است. 🔸 چیزی که به درد برزخ می‌خورد، و است. قلب باید خدا را به‌عنوان معبود باور کرده باشد و امام را به‌عنوان یک جلودار قبول کرده باشد. 👤 | ۱۳۹۰/۰۵/۰۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🔴 | ۳ ✳️ حرکت عقب‌گرد توسعه نابرابر! 🔻 استراتژی رژيم، سرازير کردن ثروت نفتی به‌سوی نخبگان وابسته به دربار بود که بعدها کارخانه‌ها، شرکت‌ها و واحدهای کشت‌وصنعت متعددی را تأسيس کردند. ثروت به لحاظ نظری به صورت قطره‌ای به پايين جريان می‌يافت اما‌ در عمل در ايران همانند بسياری از ديگر کشورها، همچنان به بالا چسبيده بود و مسيرش به رده‌های پايين‌تر نردبان اجتماعی روزبه‌روز کمتر می‌شد. ثروت، همانند يخ در آب گرم، در فرايند دست‌به‌دست‌شدن، ذوب می‌شد و نتيجه‌ی آن نيز چندان تعجب‌آور نبود. در دهه ۱۹۵۰/ ۱۳۳۰ ايران يکی از مشکل‌دارترين کشورهای جهان سوم به لحاظ توزيع نابرابر درآمدها بود. اما بنابر گزارش سازمان بين‌المللی کار در دهه ۱۹۷۰/۱۳۵۰ به يکی از بدترين کشورهای جهان تبديل شد. 📚 برگرفته از کتاب «ايران بين دو انقلاب» 👤 نویسنده: يرواند آبراهاميان؛ استاد بازنشسته رشته تاريخ در دانشگاه‌های پرينستون، آکسفورد و باروک نيويورک ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ برادرها، نماز فراموش نشود! 🔻 ستون گردان حبیب، لحظه‌به‌لحظه به ارتفاعات «علی گره‌زد» نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. برادر محسن [وزوایی] هم‌چنان‌که پیشاپیش ستون حرکت می‌کرد، با رسیدن نیروها به بالای تپه‌ای کوچک، ناگهان متوقف شد. نگاهی به آسمان انداخت و بعد رو به نیروها فریاد زد: « ، نماز! برادرها، نماز را فراموش نکنند.» با این نهیب، ستون حبیب می‌رفت تا از حرکت بایستد که برادر محسن فریاد زد: «نایستید، بدوید! نماز را به‌دورو می‌خوانیم. هر کس به پشت سر نفر جلویی دست تیمم بزند! نماز را به‌دورو بخوانید.» همان‌طور که داشتم به جلو می‌رفتم، مشغول به نماز شدم. عجب نمازی بود! به‌راستی نجوای عشق بود... 📚 برگرفته از کتاب | بیست روایت شفاهی از زندگی 📖 ص ۱۱۶ 👤 نویسنده: ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ شماها دیگه کی هستید! 🔻 در گیلانغرب چوپانی بود به نام شاهین که گوسفندهایش را در تپه‌های مابین ما و عراقی‌ها می‌چرخاند. آدم خوبی بود. ابراهیم حسابی با شاهین عیاق شد. مدتی بعد به مراتع دیگری رفت. چیزی از رفتنش نگذشته بود که ابرام گفت دلم هوای شاهین رو کرده. رفتیم ببینیمش. 🔸 همین‌طور که نشسته بودیم، دیدیم شاهین بلند شد و رفت. پشت سرش هم ابرام رفت. یکدفعه صدای ابرام و شاهین ما را متوجه آن‌ها کرد. شاهین می‌گفت: «من باید این حیوون رو بزنم زمین!» ابرام هم می‌گفت: «به مولا اگه بذارم!» بلند شدیم ببینیم چه خبر است. دیدیم شاهین یه میش از بین گله جدا کرده تا سرش را ببرد و برای ما کباب کند اما ابرام مانعش شده و اجازه نمی‌دهد. ده دقیقه، یک ربع این‌ها با هم بکش نکش داشتند. بالاخره شاهین کوتاه آمد. وقتی آمد و نشست، گفت: «همین جایی که شما الان نشستید، قبل از استوار ژاندارمری می‌اومد و تقاضای گوسفند می‌کرد. من هم مجبور بودم براش گوسفند بکشم. یک دفعه که من گوسفند کوچکی براش جدا کردم، قبول نکرد. خودش بلند شد رفت یک میش بزرگ سوا کرد و گفت اینو بکش. گوسفند رو کشتم، گوشتش را خرد کردم، گذاشت لای پوستش و برد و به اندازه‌ی یک آبگوشت هم برای ما نگذاشت. حالا موندم که شماها دیگه کی هستید! اون استوار نامرد ژاندارمری چطور رفتار می‌کرد، شماها چطور!» 📚 از کتاب | روایت زندگی و خاطرات | ج۱ 📖 صفحات ۹۵ تا ۹۷ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f