eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
64 عکس
10 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
آرا و دیدگاه های علامه مصباح یزدی( ره) در باب مباحث سیاسی و اجتماعی ۱_تکیه اصلی در تعلیل انحصار قانونگذاری در خداوند بر توحید در ولایت با توجه به اینکه الزامات قانونی نوعی اعمال ولایت است ۲_نقش رای مردم در مشروعیت حکومت هم محذور اثباتی دارد و همه محذور ثبوتی. محذور اثباتی آن این است که دلیلی برای اثبات آن نداریم بلکه دلیل بر خلاف آن داریم محذور ثبوتی آن این است که لازمه آن این است که در صورت عدم رای مردم و یا رای دادن بر فرد ناصالح جامعه فاقد حکومت مشروع باشد که خلاف حکمت و رحمت الهی است ۳_عدم نقش رای مردم در مشروعیت حکومت مستلزم قول به جواز حکومت استبدادی نیست زیرا ممکن است حکومت مشروع از نگاه شارع حق زورگویی بر مردم را نداشته باشد. ۴_فلسفه جهاد عقیدتی دفاع از حق خداوند است حق خداوند این است که تنها او پرسیده شود و تنها او اطاعت شود و تنها قانون او در میان مردم عملیاتی گردد. می دانیم فلسفه جهاد عقیدتی در نگاه بزرگانی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و سید قطب دفاع از حقوق فطری انسان هاست. ۵_منشا هرگونه حق ؛ جعل الهی است چیزی به نام حقوق طبیعی که نیاز به جعل نداشته باشد و جهانی و جاودانی و غیر قابل تغییر و تقیید باشد وجود ندارد. همانگونه که احکام طبیعی که بی نیاز از جعل باشد وجود ندارد البته جعلی حقوق و احکام تابع ملاکات واقعی است ولی این به معنای حقوق و احکام طبیعی نیست. ۶_نظام دموکراسی دچار ضعف ها و چالش های جدی است و راه فراری برای رهایی از این ضعف ها و چالش ها ندارد. ۷_حاکمیت و حکومت بر مردم را نمی‌توان از نوع توکیل دانست زیرا اولاً طبق این مبنا حاکم منتخب ؛ حاکم مخالفینی که به او رای ندادند و یا فاقد حق رای بودند نخواهد بود و ثانیاً وکیل تابع موکل است و حق الزام و و مجازات کردن موکل را ندارد و ثالثا.... ۸_حکومت بر مردم را نمیتوان از نوع تولیت از جانب مردم دانست زیرا مولی علیه نمی‌تواند برای خود ولی انتخاب کند. یعنی کسی را انتخاب کند که حق الزام کردن و تهدید کردن و مجازات کردن و امثال آن را داشته باشد. ۹_مدیریت و حکومت با اعمال ولایت و الزام و مجازات همراه است مشروعیت آن تنها در صورتی است که از جانب خداوند ماذون باشد ۱۰_در بحث اصالت فرد و اصالت جمع نظریه صحیح این است که اصالت با فرد است و جمع و جامعه اصالتی ندارد یعنی نمی‌توان برای جامعه عینیت و خارجیتی قائل بود. وجود جامعه وجود اعتباری است. ۱۰_دلیل قاطع و روشنی وجود ندارد که سیر جامعه و یا جوامع بشری لزوما سیر تکاملی باشد . چه بسا ممکن است جوامع بشری سیر تنازلی و یا ایستایی داشته باشند. ۱۱_در سقیفه خشت اول و بنیان حکومت سکولار نهاده شد. ۱۲_محل نزاع شیعه و سنی در مسئله امامت این است است که آیا پس از پیامبر اکرم مناصب و مسئولیت های دینی پیامبر اکرم(ص) ادامه دارد یا نه شیعه جواب مثبت میدهد و سنی جواب منفی. اعتقاد شیعه به لزوم شرایط سه گانه یعنی عصمت و علم لدنی و تعیین الهی امام به خاطر اعتقاد به این مبناست . ۱۳_پلورالیسم دینی به معنای حق بودن هر دین و مذهب و نیز حق بودن هر نوع قرائت و تفسیر از متون دینی بزرگترین خطریست که دینداری را تهدید می کند. ۱۴_آیه لا اکراه فی الدین ناظر به این است که حقیقت دینداری که ایمان قلبی است اجبار پذیر نیست این امر منافاتی با وجود احکام اجباری دردین ندارد. ۱۵_هیچکس سر خود بر خداوند حقی ندارد اما خداوند برای مومنین علیه خود حقوقی وضع کرده است چنان که برای محمد و آلش ( ص) حقوقی بر خود وضع کرده است.
مکاسب6ج5ص254. 259.mp3
5.9M
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚📚 🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 یک جلسه تا رسیدن به نیم فصل اول 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/16 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت65ص160.mp3
9.62M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷عنه صلى الله عليه و آله  لِيَسألْ أحدُكُم رَبَّه حاجَتَهُ كُلَّها حتّى يسألَهُ شِسْعَ نَعلِهِ إذا انقَطَعَ . 🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  هر يك از شما بايد تمام نيازهاى خود را از خدا درخواست كند ؛ حتّى اگر بندِ كفشش پاره شد، آن را از خدا بخواهد . بحار الأنوار : 93/295/23 . 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/16 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت66ص162.mp3
9.68M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷قال الإمام باقر عليه السلام: ـ لجابرِ بنِ يزيدَ الجُعفيِّ ـ : واعلَمْ بأنّكَ لا تكونُ لنا وَلِيّا حتّى لَوِ اجتَمعَ علَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا : إنّكَ رجُلُ سَوءٍ لَم يَحزُنْكَ ذلكَ ، ولَو قالوا : إنّكَ رجُلٌ صالِحٌ لَم يَسُرَّكَ ذلكَ ، ولكنِ اعرِضْ نَفسَكَ على كِتابِ اللّه ِ ؛ فإن كنتَ سالِكا سَبيلَهُ ، زاهِدا في تَزهِيدِهِ ، راغِبا في تَرغيبِهِ، خائفا مِن تَخويفِهِ ، فاثبُتْ وأبشِرْ ، فإنّهُ لا يَضُرُّكَ ما قيلَ فيكَ ، وإن كنتَ مُبائنا للقُرآنِ فماذا الّذي يَغُرُّكَ مِن نَفسِكَ ؟ ! 🌸امام باقر علیه السلام می فرمایند: ـ به جابر بن يزيد جعفى ـ فرمود : و بدان كه تو دوست [و پيرو] ما نيستى مگر آن گاه كه اگر همه همشهريانت بر ضد تو همداستان شوند و بگويند: تو مرد بدى هستى، اين سخن تو را اندوهگين نسازد و اگر بگويند: تو مرد خوبى هستى، اين سخن شادمانت نگرداند. بلكه خودت را با قرآن بسنج، اگر پوينده راه آن بودى و به آنچه به بى اعتنايى بدان فراخوانده است بى اعتنا و به آنچه بدان ترغيب كرده است راغب بودى، پس پايدارى كن و خوش باش؛ زيرا كه آنچه درباره تو گفته شده به تو زيانى نرساند و اما اگر از قرآن جدا بودى، چرا بايد فريب نفست را بخورى. تحف العقول : 284. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/17 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت68ص171.mp3
9.84M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَاَيْتُ عَلى بابِها: اَلصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمانيَةَ عَشَرَ. فَقُلْتُ: يا جَبْرَئيلُ! كَيْفَ صارَتِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمانيَةَ عَشَرَ؟ قالَ: لاَِنَّ الصَّدَقَةَ تَقَعُ عَلى يَدِ الْغَنِّىَ وَ الْفَقيرِ وَ الْقَرْضُ لايَقَعُ اِلاّ فى يَدِ مَنْ يَحْتاجُ اِلَيْهِ؛ 🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: وارد بهشت شدم، ديدم بر در آن نوشته است: (ثواب) صدقه، ده برابر است و قرض هجده برابر. گفتم: اى جبرئيل! چرا صدقه ده برابر و قرض هجده برابر است؟ گفت: زيرا صدقه به دست نيازمند و بى نياز مى رسد، امّا قرض جز به دست كسى كه به آن نياز دارد، نمى رسد. كنز العمّال، ح 15373. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/22 @hashemi_shahrodi»
الفائق صوت69ص 178.mp3
9.49M
🌷قال الإمام عليّ عليه السلام: عِيالُهُ الخَلائقُ ، ضَمِنَ أَرزاقَهُم، وقَدَّرَ أَقْواتَهُم . 🌸حضرت علی علیه السلام می فرمایند: خلايق نان خورهاى خدايند . خداوند روزى هاى آنها را ضمانت و خوراكشان را مقدّر كرده است . نهج البلاغة : الخطبة 91 . @hashemi_shahrodi
شرح نهج البلاغه جلسه هفدهم.mp3
4.88M
_حضرت_زهراس به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 حَدَّثَنَا اَلشَّيْخُ اَلْفَقِيهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ اَلْقُمِّيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو ذَرٍّ يَحْيَى بْنُ زَيْدِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ اَلْوَلِيدِ اَلْبَزَّازُ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ قَالَ حَدَّثَنَا عَمِّي عَلِيُّ بْنُ اَلْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْمُنْذِرِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ سَالِمٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاكِ قَالَ فَجَاءَ صَنْدَلٌ فَقَالَ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ إِنَّ هَؤُلاَءِ اَلشَّبَابَ يَجِيئُونَّا عَنْكَ بِأَحَادِيثَ مُنْكَرَةٍ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَا ذَاكَ يَا صَنْدَلُ قَالَ جَاءَنَا عَنْكَ أَنَّكَ حَدَّثْتَهُمْ أَنَّ اَللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا قَالَ.. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 99/10/26 @hashemi_shahrodi
حَدَّثَنَا اَلشَّيْخُ اَلْفَقِيهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ اَلْقُمِّيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو ذَرٍّ يَحْيَى بْنُ زَيْدِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ اَلْوَلِيدِ اَلْبَزَّازُ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ قَالَ حَدَّثَنَا عَمِّي عَلِيُّ بْنُ اَلْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْمُنْذِرِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ سَالِمٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاكِ قَالَ فَجَاءَ صَنْدَلٌ فَقَالَ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ إِنَّ هَؤُلاَءِ اَلشَّبَابَ يَجِيئُونَّا عَنْكَ بِأَحَادِيثَ مُنْكَرَةٍ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَا ذَاكَ يَا صَنْدَلُ قَالَ جَاءَنَا عَنْكَ أَنَّكَ حَدَّثْتَهُمْ أَنَّ اَللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا قَالَ فَقَالَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا صَنْدَلُ أَ لَسْتُمْ رَوَيْتُمْ فِيمَا تَرْوُونَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ وَ يَرْضَى لِرِضَاهُ قَالَ بَلَى قَالَ فَمَا تُنْكِرُونَ أَنْ تَكُونَ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ مُؤْمِنَةً يَغْضَبُ اَللَّهُ لِغَضَبِهَا وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا قَالَ فَقَالَ « اَللّٰهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسٰالَتَهُ @hashemi_shahrodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم یکی از موضوعات مستحدثه قابل بحث. ادعای مطرح شده در این مقاله خیلی محکم و ضابطه مند نیست ولی اصل موضوع مهم است ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند. 🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد. 🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد. 🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد. با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند. 🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمت‌های گزاف تصاحب می کنند. آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟ آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟ اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟ 🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سال‌ها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟ @hashemi_shahrodi
کفایه3ص304. 305.mp3
5.8M
📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚📚 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🏴السّلام علیک أیّتها الصدّیقة الشهیدة الممنوعة إرثُها، المکسور ضلعها، المظلوم بعلها، المقتولِ وَلَدُها. ◾️عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ ▪️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد پس جایگاهش در آتش است. 📗إرشاد القلوب (للديلمي)، ج‏۲، 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/29 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت70ص184.mp3
10.04M
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: مَن رَدَّ عَن عِرضِ أخيهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّـةُ البَتَّـةَ . 🌸‌پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: هر كه از آبروى برادر مسلمان خود دفاع كند، البته بهشت بر او واجب آيد. وسائل الشيعة : 8/606/3. 🌷🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺 99/10/29 @hashemi_shahrodi»
الفائق صوت71ص187.mp3
9.81M
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ 🌷🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 99/10/30 @hashemi_shahrodi