eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
64 عکس
10 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر نهج البلاغه ج52خ2ب1.mp3
8.04M
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸. أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ، إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ. وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً....  . او را سپاس مى گويم و خواستار فزونى نعمت او هستم و بر آستان عزتش سر تسليم نهاده ام و خواهم كه مرا از گناه در امان نگه دارد. از او يارى مى جويم كه نيازمند آنم كه نيازم برآورد. هر كس را كه او راه بنمايد، گمراه نگردد و هر كس را كه با او دشمنى ورزد، كس زينهار ندهد، هركس را كه تعهد كند، بى چيز نشود كه تعهدش از هر چه به سنجش آيد، افزون است و از هر چه اندوختنى است برتر.  🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 صفحه26. خطبه دوم قسمت اول. نهج البلاغه دشتی @hashemi_shahrodi
کفایه3 ج40 ص288.mp3
5.22M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚 📚 📚 📚 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1400/08/29 @hashemi_shahrodi
اسفار ج28ص70. 73.mp3
8.55M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷قال الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ عليهماالسلامقاسَمَ رَبَّهُ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، نَعلاً ونَعلاً، وثَوبًا وثَوبًا ، ودينارًا ودينارًا 🌸امام صادق علیه السلام می فرمایند: امام حسن بن على عليه السلام سه بار هر آن چه داشت از كفش و جامه و دينار، با خدا تقسيم كرد(صدقه داد). التهذيب : 5 / 11 / 29 . 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 چاپ منشورات مصطفوی قم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 1400 /08/29 @hashemi_shahrodi
کفایه3 ج41 ص289.mp3
7.25M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚 📚 📚 📚 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1400/08/30 @hashemi_shahrodi
اسفارج 29ص73.mp3
9.5M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷قال الإمام الرضاء عليه السلام: يـَكُونُ الرَّجـُلُ يَصِلُ رَحِمَهُ فَيَكُونُ قَدْ بَقِىَ مِنْ عُمْرِهِ ثَلاثُ سِنينَ، فَيُصَيِّرُهَا اللّه ُ ثَلاثينَ سَنـَةً وَ يَفْعـَلُ اللّه ُ ما يَشـاءُ. 🌸امام رضا علیه السلام می فرمایند: گـاهى كسى صـله رحـم مى كنـد، در حالى كه از عمرش سه سال باقى است. خـداونـد (بـه خـاطر ايـن عمـل) باقى مانده عمر او را سى سال مى كند و خــدا آنچـه بخـواهد مى كنـد. اصول كافى، ج 2، ص 150. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 چاپ منشورات مصطفوی قم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 1400 /08/30 @hashemi_shahrodi
الفائق ج48 ص102.mp3
7.97M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷قال الإمام الصادق عليه السلام: اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ مُعْطيَةٌ 🌸امام صادق علیه السلام می فرمایند: بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده. مجموعه ورام، ج 2، ص 91. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 1400 /09/01 @hashemi_shahrodi
کشف المراد ج11ص293.mp3
8.47M
در تعطیلات حوزوی و پنج شنبه و جمعه ها تدریس می شود. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📚📚📚📚📚چاپ جامعه مدرسین📚📚📚📚 1400/09/01 @hashemi_shahrodi
💠 آخوند خراسانی 🔸 مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه) كه حق عظیمی بر عهده حوزه‌ های علمی دارد، یك اشاره كوتاهی در این زمینه به عرضتان برسد، خدمت علمی كه آخوند خراسانی بعد از مرحوم شیخ انصاری كرد، این بود كه بزرگانی كه مطالب اصولی را ثبت می ‌كردند، یا به صورت تقریر بود یا اینکه به حاشیه نویسی اكتفا می ‌كردند؛ این بزرگوار مطالب اصول را از حاشیه به متن آورد، از تقریر به تدریس آورد، یك دوره قابل عرضه مطرح كرد. مستحضرید اگر كسی رسائل بخواند و مستقیماً به درس خارج برود بی صعوبت نیست، یك متن درسی بین رسائل و خارج مفقود بود كه عرضه كرد، نه تقریر قابل تدریس است و نه حاشیه پردازی، بلکه یك متن مدوّن جامع را باید به حوزه تقدیم كرد. چون تقریرنویسی مشكل حوزه را حل نمی‌ كند، باید یك كتاب تدوینی و قابل عرضه باشد و این كار را (رضوان الله علیه) در بخش پایانی عمر مبارك خود انجام دادند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه هم شیخ مشایخ ما مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (رضوان الله علیه)، هم دو بزرگوار سیدنا الاستاد امام و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی، اینها نقدهایی بر مرحوم آخوند دارند كه ایشان گاهی تكوین و تشریع را خلط كرد، حقیقت و اعتبار را خلط كرد؛ آیا این نقد درست است یا درست نیست؟ مرحوم اگر اصولی حرف می ‌زند، اصولی فكر می ‌كند! فرق آخوند با دیگران آن است كه دیگران اصولی حرف می ‌زنند و فقهی فكر می ‌كنند یا عقلی حرف می‌ زنند و نقلی فكر می ‌كنند. شما در جریان وجوب مقدمه می ‌بینید، بسیاری از كسانی كه در اصول قلم زدند می ‌گویند آیا مقدمه واجب، واجب است یا نه؟ تا آخر هم همین‌ طور بحث می ‌كنند، بعد به دنبال یك دلیل لفظی هستند كه ادله لفظی به «احدی الدلایل الثلاث»: مطابقة، تضمن و التزام وجوب مقدمه را ثابت كند، بعد بگوید ما نیافتیم. مرحوم می‌ گوید شما عقلی حرف می‌ زنید و نقلی فكر می ‌كنید، بحث در وجوب و مقدمه كه می ‌شود فقهی! اگر ما بحث كردیم كه آیا این كار واجب است یا نه؟ این می‌ شود فقه، اما اگر بحث كردیم كه آیا بین وجوب مقدمه و وجوب «ذی المقدمه» تلازم هست، هم می ‌شود عقلی، هم مسئله می ‌شود مسئله اصولی؛ صورت مسئله را شما درست طرح كنید! اگر اصولی حرف می ‌زنید اصولی فكر كنید، عقلی حرف می ‌زنید عقلی فكر بكنید، این كار آخوند خراسانی 📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی تاریخ: 1390/09/24 @hashemi_shahrodi
فرزند (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷- @hashemi_shahrodi
طلاب عزیز و گرامی که در طرح هدایت علمی با استاد_هاشمی_شاهرودی هستند ضمن گوش دادن به صوت اولین جلسه طرح در کانال دروس ایشان، تقریر آن را ( در حد یک صفحه تایپی) در سامانه نجما ارسال نمایند. ادامه طرح نیز در کانال دروس استاد اطلاع رسانی می گردد. ومن الله التوفیق 🌺🌺🌺🌸🌸🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @hashemi_shahrodi
استاد فرمودند به جهت مباحث فقه مضاف و مباحث مستحدثه همه دوستان صوت جلسه فقه حکومتی را استماع نمایند.
شرح نهج‌البلاغه ج53خ2ب1.mp3
7.51M
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸. أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ، إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ. وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً....  . او را سپاس مى گويم و خواستار فزونى نعمت او هستم و بر آستان عزتش سر تسليم نهاده ام و خواهم كه مرا از گناه در امان نگه دارد. از او يارى مى جويم كه نيازمند آنم كه نيازم برآورد. هر كس را كه او راه بنمايد، گمراه نگردد و هر كس را كه با او دشمنى ورزد، كس زينهار ندهد، هركس را كه تعهد كند، بى چيز نشود كه تعهدش از هر چه به سنجش آيد، افزون است و از هر چه اندوختنى است برتر.  🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 صفحه26. خطبه دوم قسمت اول. نهج البلاغه دشتی @hashemi_shahrodi
سلام علیکم یکی از موضوعات مستحدثه قابل بحث. ادعای مطرح شده در این مقاله خیلی محکم و ضابطه مند نیست ولی اصل موضوع مهم است ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند. 🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد. 🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد. 🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد. با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند. 🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمت‌های گزاف تصاحب می کنند. آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟ آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟ اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟ 🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سال‌ها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟ @hashemi_shahrodi