eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
76 عکس
11 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم سیدنا الاستاد یک روزی منزل ما مهمان بود، نهار میل کردند و بعد گفتند من همین‌جا استراحت می‌کنم، بعد از اینجا وضو می‌گیرم می‌روم مسجد و درس، بعد فرمودند آن کتابی را که می‌خواهم درس بگویم حاضر کنید که من از خواب بیدار شدم مطالعه کنم. ایشان از خواب بیدار شد و پس از گرفتن وضو کتاب «دراسات» را به ایشان دادم کمتر از ۱۰ دقیقه نشد ایشان کتاب را نگاه کرد و گذاشت روی زمین، بعد شروع کرد به چایی میل کردن، گفتم آقا مطالعه‌تان همین بود، ما یک قدری با ایشان شوخی و… (داشتیم) فرمود: بله ما این‌ها را پخته کردیم الآن داریم گرمش می‌کنیم، یعنی در ایام جوانی مطالب را حل کرد‌ه‌ایم. خاطره آيت الله سيد محمد مهدي موسوي خلخالي(قدس سره) از مرحوم آیت الله العظمی خوئی ره @hashemi_shahrodi
الفائق صوت63ص154.mp3
9.78M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ وَ.... الکافی،ج2،ص489و490،ح3 ط دار الحدیث مسائل علی بن جعفر،ص325،ح811 ط موسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/9 @hashemi_shahrodi
مکاسب6ج5ص252. 254.mp3
5.69M
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚📚 🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🏴عن رسول الله صلی الله علیه‌ و آله: يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⚫️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ای سلمان در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌ ترین آنها عبارت‌اند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، و پل صراط و حساب‌کشی؛ پس دخترم فاطمه از هر کس راضی باشد، من از او خشنود می‌شوم و هر کس من از او راضی شوم خدا از او خرسند خواهد بود. و هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می‌کنم و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می‌کند. 📗بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۱۶. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/9 @hashemi_shahrodi
600.6K
دوم قابل توجه دوستانی که در طرح های فوق ثبت نام نموده اند. و همچنین سایر دوستان علاقه مند به مقاله نویسی در مباحث فلسفی،کلامی،فقهی و اصولی. توجه:فرصت هماهنگی فقط تا تاریخ99/10/15 ارائه مقاله فقط از طریق ادمین @doroseostad 99/10/10 @hashemi_shahrodi
شرح و تفسیر نهج البلاغه مولا امیر المومنین علیه السلام. جلسه شانزدهم ادامه خطبه 202
به اطلاع طلاب محترمی که در طرح مشاوره علمی تحصیلی شرکت نموده اند می رسانیم آخرین مهلت هماهنگی برای تعیین موضوع مقالات تا روز سه شنبه 99/10/16 می باشد و بعد از آن مهلت به اتمام می‌رسد. @hashemi_shahrodi
الفائق صوت64ص157.mp3
9.88M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷قال الإمام عليّ عليه السلام: تـَعـَاهـَدُوا اءَمـْرَ الصَّلاةِ وَ حـَافـِظُوا عَلَيْهَا وَاسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً. 🌸حضرت علی علیه السلام می فرمایند: امـر نـمـاز را بـر پـا داريـد و نـگـاهـبـانش باشيد. آن را فراوان بگزاريد و بدان وسيله تقرب جوييد، چرا كه نماز واجبى است بر مؤ منان با وقت معين شده . نهج البلاغه ، خ 190، ص 643. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/15 @hashemi_shahrodi
آرا و دیدگاه های علامه مصباح یزدی( ره) در باب مباحث سیاسی و اجتماعی ۱_تکیه اصلی در تعلیل انحصار قانونگذاری در خداوند بر توحید در ولایت با توجه به اینکه الزامات قانونی نوعی اعمال ولایت است ۲_نقش رای مردم در مشروعیت حکومت هم محذور اثباتی دارد و همه محذور ثبوتی. محذور اثباتی آن این است که دلیلی برای اثبات آن نداریم بلکه دلیل بر خلاف آن داریم محذور ثبوتی آن این است که لازمه آن این است که در صورت عدم رای مردم و یا رای دادن بر فرد ناصالح جامعه فاقد حکومت مشروع باشد که خلاف حکمت و رحمت الهی است ۳_عدم نقش رای مردم در مشروعیت حکومت مستلزم قول به جواز حکومت استبدادی نیست زیرا ممکن است حکومت مشروع از نگاه شارع حق زورگویی بر مردم را نداشته باشد. ۴_فلسفه جهاد عقیدتی دفاع از حق خداوند است حق خداوند این است که تنها او پرسیده شود و تنها او اطاعت شود و تنها قانون او در میان مردم عملیاتی گردد. می دانیم فلسفه جهاد عقیدتی در نگاه بزرگانی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و سید قطب دفاع از حقوق فطری انسان هاست. ۵_منشا هرگونه حق ؛ جعل الهی است چیزی به نام حقوق طبیعی که نیاز به جعل نداشته باشد و جهانی و جاودانی و غیر قابل تغییر و تقیید باشد وجود ندارد. همانگونه که احکام طبیعی که بی نیاز از جعل باشد وجود ندارد البته جعلی حقوق و احکام تابع ملاکات واقعی است ولی این به معنای حقوق و احکام طبیعی نیست. ۶_نظام دموکراسی دچار ضعف ها و چالش های جدی است و راه فراری برای رهایی از این ضعف ها و چالش ها ندارد. ۷_حاکمیت و حکومت بر مردم را نمی‌توان از نوع توکیل دانست زیرا اولاً طبق این مبنا حاکم منتخب ؛ حاکم مخالفینی که به او رای ندادند و یا فاقد حق رای بودند نخواهد بود و ثانیاً وکیل تابع موکل است و حق الزام و و مجازات کردن موکل را ندارد و ثالثا.... ۸_حکومت بر مردم را نمیتوان از نوع تولیت از جانب مردم دانست زیرا مولی علیه نمی‌تواند برای خود ولی انتخاب کند. یعنی کسی را انتخاب کند که حق الزام کردن و تهدید کردن و مجازات کردن و امثال آن را داشته باشد. ۹_مدیریت و حکومت با اعمال ولایت و الزام و مجازات همراه است مشروعیت آن تنها در صورتی است که از جانب خداوند ماذون باشد ۱۰_در بحث اصالت فرد و اصالت جمع نظریه صحیح این است که اصالت با فرد است و جمع و جامعه اصالتی ندارد یعنی نمی‌توان برای جامعه عینیت و خارجیتی قائل بود. وجود جامعه وجود اعتباری است. ۱۰_دلیل قاطع و روشنی وجود ندارد که سیر جامعه و یا جوامع بشری لزوما سیر تکاملی باشد . چه بسا ممکن است جوامع بشری سیر تنازلی و یا ایستایی داشته باشند. ۱۱_در سقیفه خشت اول و بنیان حکومت سکولار نهاده شد. ۱۲_محل نزاع شیعه و سنی در مسئله امامت این است است که آیا پس از پیامبر اکرم مناصب و مسئولیت های دینی پیامبر اکرم(ص) ادامه دارد یا نه شیعه جواب مثبت میدهد و سنی جواب منفی. اعتقاد شیعه به لزوم شرایط سه گانه یعنی عصمت و علم لدنی و تعیین الهی امام به خاطر اعتقاد به این مبناست . ۱۳_پلورالیسم دینی به معنای حق بودن هر دین و مذهب و نیز حق بودن هر نوع قرائت و تفسیر از متون دینی بزرگترین خطریست که دینداری را تهدید می کند. ۱۴_آیه لا اکراه فی الدین ناظر به این است که حقیقت دینداری که ایمان قلبی است اجبار پذیر نیست این امر منافاتی با وجود احکام اجباری دردین ندارد. ۱۵_هیچکس سر خود بر خداوند حقی ندارد اما خداوند برای مومنین علیه خود حقوقی وضع کرده است چنان که برای محمد و آلش ( ص) حقوقی بر خود وضع کرده است.
مکاسب6ج5ص254. 259.mp3
5.9M
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚📚 🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 یک جلسه تا رسیدن به نیم فصل اول 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/16 @hashemi_shahrodi