eitaa logo
حیات معقول
232 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلسه ٢۵ | شکوفایی جامعه دارای ولایت ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ دکتر Zakir Naik، یک پزشک جراح و مالک شبکهٔ تلویزیونی جهانی پیس‌تی‌وی هند و مبلغی اسلامی است. 🔹وی در جمع دانشجویان بسیاری حاضر می شود و به سوال و جواب در رابطه با اسلام می‌پردازد. وی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار موفق عمل کرده است. 🔸سؤال: چرا لمس سگ در اسلام حرام است در صورتی که واکسن هاری وجود دارد؟ 💯 ترجمه و تدوین: مؤسسه بین المللی ترنم صلح @ThrillofPeace ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی عليه السلام: 💠 حُسنُ الأدبِ أفضلُ نَسَبٍ و أشرفُ سَبَبٍ . 🌀 ادب نيكو، برترين تبار و والاترين خويشاوندى است. 🔻 Good manners are the best lineage and the noblest merit. 🔹 manner: تربیت 🔹 lineage: نسب 🔹 noblest: شریف‌ترین 🔹 merit: خویشاوندی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ زنان و دختران با حجاب چادری یهودی (لِو طاهور Lev Tahor یعنی قلب پاک) در کانادا مرجع تخصصی محتواهای @allah4all 🔰 در بخشی از کلیپ می‌گوید: پسران برا روحانی و مدرس کتاب مقدس شدن و ... آماده می‌شوند، و دختران برای مادرشدن ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📩 رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان: ده برابر این نقص‌هایی که گفتید هم وجود دارد اما انتظار فرج یعنی همه سختی‌ها قابل برطرف شدن است ✏️ انتظار فرج یعنی سختی‌ها همه قابل برداشته شدن، برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید، دل شما باید گوش به زنگ باشد. انتظار فرج یعنی انتظار برطرف شدن همه‌ی نقصهایی که شما الان گفتید. ده برابر این هم نقص وجود دارد که شما نگفتید. انتظار فرج یعنی این، یعنی آماده بودن، فکر کردن، بن‌بست نپنداشتن. بن‌بست‌انگاری خیلی چیز بدی است. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح دعای سحر: علم الهی () ✍ اصغر آقائی ____________________ 💠 اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِقُدْرَتِكَ كُلِّها . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَكُلُّ عِلْمِكَ نافِذٌ 🔰 نتیجه و چکیده سخنان امام خمینی ره: 🌀 چون تمام هستی به وجود وابسته به حق هستند و تمام آنها نزد او به‌تمام حقیقت خویش حاضرند، و او احاطه تام بدون هیچ واسطه‌ای بر تمام آنها دارد، لذا او در هرآنچه نام وجود بر آن نهاده شود، نفوذ دارد، نه آنکه علم او صرفاً به آنها تعلق گرفته است. 🔻 خداوند چون است لذا وجود او نه و نه به_شرط_تعيّن است؛ یعنی نه حيثيت يا نه حیثیت ، در آن نیست. (در این اصطلاحات توضیح داده خواهند شد) 🔻 شي‌ء چيزي است كه براي انتزاع مفهومش از شي‌ء به حيثيت تعليلي و يا تقييدي نباشد، بلكه با قطع نظر از همه چيزها و همه حيثيت‌ها، بتوان مفهوم را از آن شي‌ء انتزاع كرد، در غير اين صورت اين مصداق، مصداق بالذات نخواهد بود. 🔻 كه بر همه اشياء گسترده شده و همه آن‌ها را در بر گرفته است وجود است؛ یعنی مقید به هیچ مرتبه‌ای نيست. 🔻 پس، با توجه به آنچه در وجود لابشرط گفتیم، در اين آیات حق تعالي به‌خوبی باید اندیشید: 💠 وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ‌: و هر كجا باشيد، او با شماست 💠 هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن: اول و آخر هستى و پيدا و پنهان وجود اوست» 💠 أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ مُحِيطٌ: و او بر هر شیئی دارد. 🔻 و نیز در سخن عليه السّلام، بيانديش كه فرمود: 💠 خداوند داخلِ اشياء است ولي نه به ممازجت و خارج از آن‌هاست، لكن نه به نحو جدا بودن از آن‌ها. 🔻 بر اساس همان که گفتیم چون درباره می‌گوید: علمه تعالى بالاشياء هو الكشف التفصيلى فى عين العلم البسيط الاجمالى‌: علم خداوند به اشياء همان آشکارشدن تفصیلی تمام اشياء برای اوست، در عین آنکه این علم یک‌جا و بسیط است (یعنی در عین حالی که تمام این اشیاء معلوم حق تعالی است اما این علوم با بساطت ذات حق همراه است و کثرتی در آن ایجاد نمی‌کند) 🔻 ره در ادامه تصریح می‌کنند فهم اين‌گونه حقايق صرفاً با برهان‌های مشائي و قياس‌هاي فلسفي و جدل‌هاي كلامي ميسور نيست که فرمود: 🔹 عقل مي‌خواست كز آن شعله چراغ افروزد 🔹 برق غيرت بدرخشيد و جهان برهم زد 🔻 امام خمینی ره در ادامه تصریح می‌کنند خداوند متعال به خود در تمام مراتب عالم کرده است و در آينه انسان کامل نیز ظهور نموده است لذاست که فرمود: 💠 فان الله خلق آدم علي صورته: خداوند آدم را شبیه خودش آفریده است 🔻 و نیز فرمود: 🔹 نظري كرد كه بيند به جهان صورت خويش‌ 🔹 خيمه در آب و گل مزرعه آدم زد 🔻 در ادامه از آنجا که خداوند به اشياء حضوری است امام از استادشان مرحوم چنین نقل می‌کنند: مقيد (یعنی مخلوق) از حيث باطنش همان اسمي است كه خداوند براي خود، برگزيده و او همان غيبي است كه جز او كسي از آن آگاه نيست، زيرا باطنش مطلق است و [آن وجود] به تعين خود نه به حقيقتش، ظهور كرده است. پس همه اشياء بدون وساطت چيزي، نزد خداوند حاضرند. 🔻 مقصود از این سخن مرحوم شاه‌آبادی گویی همان است که توضیح خواهیم داد. 🔻 بر اساس سخن پیش‌گفته، علم خداوند و سريان شهودش در اشياء روشن مي‌شود، و معلوم مي‌گردد كه خداوند باطن اشياء را نيز مانند ظاهر آن‌ها، و عالم ملك را همانند عالم ملكوت و عالم اسفل را مانند عالم اعلي، بدون واسطه هیچ موجودي مي‌بيند، [نه‌] آن طور كه محجوبين از حقيقت مي‌پندارند. 🔻 و این علم حضوری است که در آیه زیر است: 💠 إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ مُحِيطٌ: باز بدانيد كه خدا بر همه موجودات عالم احاطه كامل دارد. 🔻 این احاطه در حقیقت همان است که بیان می‌دارد هيچ شيئي صاحب وجود نيست و هيچ موجودي از موجودات، مطلقاً داراي هويت محسوب نمي‌شود، كه اوست آن مطلق و قيوم تام. 📚 شرح دعای سحر ص.114-122 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح دعای سحر: علم الهی () ✅ شرح و توضیح برخی اصطلاحات: 🔹 ۱. : وقتی شیئ مقیّد به بودن یا نبودن شیئ شود به این اطلاق، لابشرط گویند؛ یعنی "لا" و نه گفتن هم به شرط بودن و هم به شرط نبودن؛ یعنی هیچکدام شرط نیست. 🔹 ۲. : یعنی تمام موجودات‌ به عنوان افعال الهی چون سایه‌ای، وابستگی تام به خداوند دارند 🔹 ۳. : یعنی مقیّدشدن موضوع به قیدی خاص که اگر نباشد حکم نیز نیست؛ و به تعبیری در واقع موضوع همان قید است؛ مثلا وقتی گفته می‌شود جسمِ سفید دیده می‌شود؛ در واقع جسم چون سفید است و مقید به آن شده قابلیت رویت یافته است. 🔹 ۴. : آن است که حيثيت مورد نظر، موضوع را قید نمی‌زند، اما علّت اثبات حکم برای موضوع است؛ مانند: انسان چون تعجب‌کننده است، می‌خندد. در این مثال، حکم خندیدن بر انسان به واسطه تعجب‌کنندگی او، بار شده است؛ یعنی تعجب‌کنندگی هرچند قید انسان به عنوان موضوع نیست لذا حیثیت آن در این مثال تقییدی نیست اما علت اثبات حکم برای موضوع است که می‌شود حیثیت تعلیلیه 🔹 ۵. : بر اساس آیه "نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ" همه موجودات در باطن خویش با خداوند ارتباطی مستقیم دارند. این اصطلاح با دو اصطلاح وجودی و معنا دارد. هرچند به حکم قرب وجودی، خداوند با همه موجودات دارد؛ اما موجوداتی که در مسیر سلوک قرار می‌گیرند باید با طی طریق سلوک به خداوند قرب یابند. 🔻 جناب در تفاوت قرب وجودی و سلوکی می‌گوید:. 🔹 ينبغي ان يعرف انّ الطريق والقرب من الله تعالي الي الموجودات خلاف طريقهم وقربهم اليه سبحانه لانّ طريقه وقربه اليهم من حيث الوجود والاحاطه وقربهم وطريقهم اليه من حيث السلوک والاستعداد وبينهما بون بعيدٌ: 🔹 مناسب است دانسته شود که راه و قرب، از سمت خداوند متعال به سوي موجودات غير از راه و قرب و نزديکي ايشان به سوي خداوند سبحان است. (اينها دو چيز مختلف هستند) زيرا راه و نزديکي و قرب خداوند به سوي موجودات (وجودي و) از نظر وجود و احاطة (آن بر همة موجودات است) و قرب و راه و نزديکي موجودات به سوي خداوند (سلوکي و) از جهت استعداد و سلوک است و بين اين دو نوع قرب و راه فاصلة فراواني است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی عليه السلام: 💠 عليكَ بالأدبِ فإنَّهُ زَيْنُ الحَسَبِ. 🌀 ادب بياموز كه زيور شرافت است. 🔻 Acquire good manners, for they are the best personal merit. 🔹 acquire: به‌دست آوردن 🔹 manner: تربیت 🔹 merit: خویشاوندی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 صلح با دشمن در ایامی که دشمنی چون وهابیت از در صلح وارد شده است؛ توجه به زیر هم ۱) برای کسانی که می‌گویند چرا با آنها صلح کردید؟ و هم ۲) برای مسئولان امر مفید باشد. 🔸 امام علی عليه السلام: 💠 و لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و للّه ِِفيهِ رِضىً؛ فإنّ في الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ، و راحَةً مِن هُمُومِك، و أمنا لبلادِكَ، و لكِنِ الحذَرَ كُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّكَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ في ذلكَ حُسنَ الظَّنِّ . 🌀 اگر دشمن تو را به صلح فرا خواند و خشنودى خدا در آن بود آن را ردّ مكن؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوه‌ها و دردِسرهايت و امنيّت سرزمين توست. اما پس از صلح، از دشمن خود سخت برحذر و هشيار باش؛ زيرا گاه دشمن خود را نزديك مى‌سازد، تا غافلگير كند؛ پس محتاط و دور انديش باش و به دشمن خوش بين مباش. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلسه ۲۶ | ولیّ امر در جامعه اسلامی ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 صفات اخلاقی: استهزا ✍ اصغر آقائی _____________________ 💠 زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ 🌀 زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است، از این‌رو افراد باایمان را، مسخره می‌کنند. 🔻 طبیعتا تمام صفات اخلاقی تا ریشه در عمق جان انسان نداشته باشد، نیست و نمی‌تواند بسیار مؤثر باشد. 🔻 بنابراین برای داراشدن این صفات، باید بنیادین در جان خویش داشت؛ مانند ایمان 🔻 اگر در هر فردی کم‌شود، به همان میزان از فضایل اخلاقی فرد کاسته می‌شود 🔻 یکی از فضایل مهم اخلاقی، احترام معقول و شایسته به دیگران است که از نبود آن به و یا یاد می‌شود که ریشه در دارد؛ 🔻 پس هر میزان استهزای دیگران زیاد باشد و پایدار و در فرد نهادینه شده باشد به نزدیک‌تر است؛ 🔻 اما اگر این استهزای دیگران به دلیل و آنان باشد، کفر فرد را بیشتر نشان می‌دهد؛ 🔻 حال اگر استهزای دیگران به دلیل ایمان فرد، در استهزاکننده باشد، کفرِ محضِ فرد او را نشان می‌دهد؛ 🔻 و به همین دلیل است که صفت را خداوند، استهزای اهل ایمان معرفی کرده است. 🔰 چکیده و نتیجه مطالب: ✔️ هر یک از کفر و ایمان، چون نماینده جهل و عقل هستند، لذا رابطه‌ای دوسویه دارند؛ بنابراین هر میزان از ایمان کاسته شود، بر کفر فرد افزوده می‌شود. ✔️ از آنجا که هر کدام از این دو در فضائل و رذائل مختلف اخلاقی خود را نشان می‌دهند، لذا می‌توان کفر و ایمان را در این صفات جستجو کرد. ✔️ یکی از این صفات است که نشان از کفر فرد دارد؛ لذا هر میزان ، از آن جهت که حق است، در فردی افرایش یابد، بر کفر او نیز افزوده شده است تا جایی که با استهزای حق کامل، تمام کفر در فردی بروز می‌یابد. ✔️ از آنجا که کفر یعنی انکار و پوشاندن آگاهانه حق، لذا یکی از روش‌های این پوشاندن، در نگاه دیگران است. ✔️ بنابراین اگر کسی به او نرسیده است، اما اهل استهرای دیگران نیست، این فرد برآمده از و انکار نیست که فرمودند یعنی جحو و انکار آگاهانه ✔️ و او چون به‌ تبع خویش اهل استهزا نیست، لذا در دایره قرار گرفته است و مرتبه‌ای از ایمان در برخوردار است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حکایت «اسب بی‌صاحب» 🔸 نقاشی شن: علی برنایی 🔸 راوی: محمد اطهری 🔻 برگرفته از کتاب « آیت الله حائری شیرازی» @haerishirazi ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul