eitaa logo
کانال درسی12
482 دنبال‌کننده
258 عکس
310 ویدیو
1.3هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه۱۰۰(متن داخل درس) غزل قیصر امین پور سرا پا اگر زرد و پژمرده ایم ، / ولی دل به پاییز نسپرده ایم چوگلدان خالی لب پنجره / پر از خاطرات ترک خورده ایم اگر داغ دل بود ،ما دیده ایم / اگر خون دل بود، ما خورده ایم اگر دل دلیل است،آورده ایم / اگر داغ شرط است، ما برده ایم اگر دشنه ی دشمنان گردنیم / اگر خنجر دوستان، گرده ایم گواهی بخواهید، اینک گواه / همین زخم هایی که نشمرده ایم ! دلی سربلند و سری سر به زیر / از این دست عمری به سر برده ایم ✍️قیصر امین پور تحلیل سبکی 🔰🔰 🔴سطح زبانی: ۱- زبان به سبک خراسانی نزدیک است . ۲- استفاده از واژه های کهن:(‌گرده :‌میان دوکتف و زیر گردن از پشت سر- دشنه ) ۳- استفاده از واژگان متناسب با ایثار و وطن دوستی :(اگر دشنه ی دشمنان ،گردنیم / اگر خنجر دوستان گرده ایم «گردن ما برای فدا شدن در راه دوستان آماده است .») ۴- وجود ترکیبات بدیع :‌ (خاطرات ترک خورده ، دلی سربلند) ⚫️سطح ادبی : ۱- توجه به قالبهای سنتی که این شعر قالبش غزل است . ۲- تقلید از سبک خراسانی ۳- استفاده از نماد :پاییز نماد ناامیدی ۴- استفاده از آرایه ی ادبی مانند تشبیه :‌بیت دوم ، کنایه :‌سر بلند وسربه زیر 🔵سطح فکری : ۱- روح حماسی در آن دیده می شود . ۲- درون مایه ی آن فرهنگ دفاع مقدس و دفاع از میهن 🌿🌿🌿🌿 به کوشش:‌فرحناز حسینی ، استان البرز(کرج) کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
داروگ! خشک آمد کشتگاه من در جوار کشت همسایه. گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک سوگواران در میان سوگواران. " قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟ بر بساطی که بساطی نیست در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد -چون دل یاران که در هجران یاران- قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران 🌹سطح فکری. ۱_ مخاطب شعر عامه مردم هستند. ۲_بر خلاف گذشته که شعر، درباری بود و شاعر تلاش میکرد تا شعر خود را به فکر پادشاهان نزدیک کند، در این دوره مخاطب شاعر مردم است، و شاعر تلاش می کند تا شعر خود را به لایه های زیرین جامعه همسو کند. به همین دلیل است که لغات شعری تغییر می کند و شاعر شعر خود را به صورت طبیعی بیان می کند.واژه های باران ،داروگ،کومه و... ۳_ .شاعر از طبیعت مانند واژه های (کشتگاه، ساحل،ابر، باران و کومه ) و نماد ها استفاده کرده تا مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار خود را به زبانی ساده مطرح کند . مردم در غم و اندوه و سوگواری به سرمی برند و منتظر یک منجی و یک خبر خوش هستند. عصر سیاه حکومت استبداد را در جامعه خویش تصویر می کند و منتظر بارانی است که سیاهی را بشوید و زندگی سبز و شکوفایی را به همراه آورد ۴_ لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.چون مخاطب شاعر مردم است. ۵_ مدح و ذم و هجو دراین شعر نیست ۶-شاعر با مقایسه ی کشور خود با کشور پیشرفته ی روسیه، حس اندوه و ناامیدی خود را از فقر حاکم بر جامعه در قالب کلمات ریخته وفضای سیاسی و اجتماعی جامعه ی محنت زده خود را ترسیم کرده است .مهم تر از همه چشم به راه آینده ای روشن است . 🌸سطح ادبی(داروگ) ۱_ آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.مانند کشتگاه نماد و استعاره از کشور و جامعه که دچار استبداد شده است، کشت نمادکشور همسایه روسیه و اشاره یه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ وشکست تزار ها باران نماد و استعاره از انقلاب کاربرد تناقض (بر بساطی که بساطی نیست ) جدار دنده های نی تشخیص و استعاره ،دیوار کومه ی محقر شاعر که از شدت خشکی در حال ترکیدن است به دل یارانی که در هجران یاران از اندوه در حال ترکیدن است ،تشبیه بسیار موثری است که زمینه ی معنایی شعر که خشکسالی بیرون را به درون منتقل کند و تصور جانداری از حال و هوای روحی شاعر، یعنی انتظار تحمل سوز او برای تغییر اوضاع سیاسی کشور در سال های گذشته مجبور به ترک وطن شدند و یا در وطن کشته شدند ویا خود در گذشتند ، به دست می دهد. دنده های نی نماد جامعه ی ایران تشخیص چون دل یاران که در هجران یارن :تشبیه ۲_ قالب شعر نیمایی است و طول مصرع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند و جای قافیه در شعر مشخص نیست. ۳. ابهام دراین شعردیده می شود واژه های سوگواران ،همسایه اگر کسی از انقلاب اکتبر اطلاع نداشته باشد نمی داند منظور شاعر از این واژه ها چیست . شاعر به صورت مستقیم حرف نزده است . و از طریق این کار می خواهد عمرشعر خود را طولانی کندواوضاع نا بسامان کشور را نشان دهد. ۴_ صور خیال جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.مانند جدار دنده های نی ۵_ گرایش به نماد در تصاویر شعری که در اینجا داروگ نماد پیام آور آزادی است . ۶_ انتخاب و وزن متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر(وزن فاعلاتن که در مواردپند آموز استفاده می شود. ) 🌺سطح زبانی: ۱. لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعرش کرده است. دنده های نی ۲_ دست شاعر برای استفاده از آن چه که در زندگی طبیعی اطراف خود می بیند آزاد است وبه عنوان نماد استفاده می کند مانند کومه ،کشتگاه و داروگ و... ۳_سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملا چشمگیر است. چرا که مخاطب او مردم است و شعر باید در مسیر زندگی باشد با این دید است که شعر معاصر را برخلاف گذشته سادگی و روانی در آن نمایان است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 به کوشش : خانم فرحناز حسینی ،استان البرز(کرج ) کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
۴۵ آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی/دست خود ز جان شستم از برای آزادی تا مگر به دست آرم دامن وصالش را/ میدوم به پای سر در قفای آزادی در محیط طوفان زا ماهرانه در جنگ است/ ناخدای استبداد با خدای آزادی دامن محبت را گر کنی ز خون رنگین/میتوان تو را گفتن پیشوای آزادی فرخی ز جان و دل می کند در این محفل/ دل نثار استقلال جان فدای آزادی "فرخی یزدی" 🍃🍃🍃🍃 🟠 سطح زبانی: سادگی و روانی،توجه به مردم واستفاده از شعر برای آگاهی ، آوردن "ب" برسر فعل ماضی " بنهادم" ، کاربرد "ز" به جای "از" ، کاربرد فعل کوتاه شده "به دست آرم" به جای به دست بیاورم . کاربرد مضارع ساده به جای مضارع التزامی : "به دست آرم" به جای ⬅️ به دست بیاورم یا رنگین کنی : رنگین بکنی ، به کار بردن وجه مصدری "می توان گفتن" ، کاربرد "را" در معنای حرف حرف اضافه ی "به" درمصرع ۲ بیت ۴ 🟣 سطح ادبی قالب شعر غزل است ، پایبندی به عروض و سنت ادبی گذشتگان ، استفاده و بهره گیری از آرایه های ادبی : سربه پای چیزی نهادن :کنایه از فداکردن جان در راه چیزی دست از جان شستن و دامن از خون رنگین کردن : نثار کردن جان به دست آرم :کنایه از تصاحب کنم،بگیرم به پای سر دویدن : کنایه از شوق و اشتیاق فراوان دامن وصال ، دامن محبت : استعاره مکنیه و تشخیص محیط استعاره مصرحه از دنیا وجامعه، محفل استعاره از جامعه و جهان ناخدای استبداد و خدای آزادی :تشبیه (اضافه تشبیهی) سر،پا،دست وجان :مراعات نظیر /محیط ،طوفان زا وناخدا :مراعات نظیر /جان ودل :مراعات نظیر آزادی در بیت اول :واژه آرایی یا تکرار،دربیت آخر جان و دل :واژه آرایی یا تکرار لف ونشر مشوش دربیت آخر : جان لف ۱، دل لف۲، نثار استقلال نشر۲،فدای آزادی نشر۱ 🟢 سطح فکری ستایش وبزرگداشت آزادی تحمل سختی ها و خطرها برای رسیدن به آزادی فداکردن جان در راه آزادی به کوشش :فرحنازحسینی ،استان البرز (کرج) کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5882216475061652134.pdf
168.7K
چند پیشنهاد برای تست زدن کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
✳️تحلیل آزمون نهایی علوم و فنون ،خرداد ۱۴۰۰ "به تماشا سوگند و به آغاز کلام و به پرواز کبوتر از ذهن واژه‌ای در قفس است... حرف‌هایم مثل یک تکه چمن روشن بود." سهراب سپهری ◾️ مقدمه: یک سال تحصیلی پراز دغدغه و سختی درس علوم وفنون هم تمام شد در ماههای آخر با اعلام حذفیات خودارزیابی ها و کارگاههای تحلیل فصل استرس بیشتری به دبیران و دانش آموزان رشته انسانی وارد شد .به ناچار همه ی دانش آموزان و دبیران درمدت باقیمانده تلاش کردند که تمرینهای خارج از کتاب بیشتری حل کنند و مدیران کانالهای تلگرامی هم تلاش کردند به اشکال مختلف دانش آموزان ودبیران را یاری کنند (اگرچه انتظار می رفت اینکار در کانالهای شاد توسط خود وزارتخانه انجام شود )تا کمی از استرس آنها کم شود و بتوانند این آزمون را به خوبی پاسخ دهند و شکر خدا ظاهرا زحمات به بار نشست و دانش آموزانی که خوب درسها را مطالعه کرده بودندبراساس نظرسنجی درکانال، از امتحان تقریبا راضی هستند و اکثرا بر متوسط بودن سوالات اذعان دارند. ◾️ تحلیل آزمون: سوالات نسبت به سالهای قبل بهتر و استاندارد بود. تنوع سوالات نیز خوب بود وحیطه های مختلف آموزشی در سوالات مد نظر ومورد ارزیابی قرار گرفته بود . در تحلیل متون ،متن ها از کتاب فارسی ۳ انتخاب شده که آشنایی ذهنی دانش آموز با این متون به جوابگویی راحت او کمک فراوانی کرده است و قابل پیش بینی بود و روزقبل در کانال تلگرامی وایتا این موضوع به دانش آموزان گوشزد شد . درقسمت زیباشناسی برای هر مورد سوال،داخل کمانک دو آرایه ذکر شده ودانش آموز با انتخاب یکی از آنها بدون اضطراب ودغدغه فکری به جواب رسیده است . برای تاریخ ادبیات وسبک شناسی هم اینکه دانش آموز حق انتخاب داشت واز نکات مهم وبدون ابهام سوال طرح شده بود؛ به دانش آموز خیلی کمک کرده است . واما یک ابتکار جدید در سوال ۶ گفته شده( واژه نادرست) را شناسایی ودرست آن را ذکر کنید. طرح این سوال وپاسخ به آن برای شرایط مجازی امسال کمی سخت بوده است وبه دقت وریز بینی بیشتری احتیاج داشته وغالبا، دانش آموزان کوشا ودقیق قادر به پاسخگویی بودند. سوال۱۴ قسمت ج گفته :چند هجای کشیده (بدون در نظر گرفتن اختیارات) در بیت و جود دارد؟ ذکر بدون در نظر گرفتن اختیارات سبب سردرگمی دانش آموز شده بهتر بود که بدون ( ذکر این قسمت) ، سؤالش طرح می شد. در سوال ۱۷برای اختیار ابدال به جز جواب پاسخ نامه که گفته ابدال در رکن پایانی مصرع دوم ذکر شده اگر نوشته شود در هجای ۱۳مصرع دوم :نمره کامل تعلق می گیرد چون هجای بلند (این) در مقابل دو هجای کوتاه(ک خ) مصرع اول ذکر شده است. سوال ۲۳ بیتی که برای حسن تعلیل انتخاب شده برای تشخیص دانش آموزی کمی سخت بود ( با توجه به کلمه فاخته ورابطه آن با سرو وموذنی) طراح می‌توانست با توجه به شرایط امسال بیت متناسب تری برای ارایه حسن تعلیل در نظر بگیرد واگر دانش آموز در پاسخنامه اش به جواب های همچون :( موذن واذان گفتن اشاره کند) نصف نمره بهش تعلق می‌گیردیعنی ۰/۲۵ سوال ۲۹ ذکرنوشتن حواس ۵ گانه هم نمره کامل تعلق می گیرد سوال ۲۹ درپاسخنانه بارم ۱ است و در متن سوال ۰/۷۵ زده که این ایراد ویرایشی است و ۰/۷۵ درست است وسوال ۳۰ علاوه بر موارد پاسخ نامه، ذکر ویژگی های انقلاب در نوشته قیصر امین پورنصف نمره را می توان داد. سوال ۳۵ از آنجاکه طراح محترم دقیق اشاره نکرده است کدام ویژگی(زبانی،ادبی یا فکری) و بادر نظر گرفتن شرایط مجازی امسال هم می‌توان به قلمرو فکری وادبی که توسط دانش آموز نوشته شده نمره داد. سوال ۳۱ قسمت ب خاطره نویسی در قالب داستان نیز می‌باشدبا اغماض می‌تواند نمره تعلق بگیرد. نکته ی خوب این است که در پاسخنامه بخش تحلیل ها دست همکاران را باز گذاشته اند و نظر همکاران علاوه برپاسخنامه هم صائب وقابل قبول است و در حوزه ی تصحیح دبیران‌می توانند پاسخهای درست دیگر را که مربوط به بخش تحلیل سبکی است نمره بدهند . سپاسگزار خواهیم شد موارد به سرگروههای استان ومناطق اطلاع رسانی شود تا در حوزه، سوالات هماهنگ تصحیح شود درپایان از طراحان محترم کمال تشکر را داریم .امیدواریم سال آینده اگر به هر دلیلی باز هم کلاسها مجازی بود از همان اول سال اعلام شود هیچ مبحثی از کتاب علوم وفنون حذف نمی شود و بگذارند دبیران ودانش آموزان درکمال آرامش همه ی مباحث را مطالعه کنند و کل کتاب را امتحان بگیرند . با احترام فرحناز حسینی استان البرز (کرج) فاطمه افضلی ،استان خراسان (گناباد) 🍃🍃🍃 "خوش به پایان می رسد این روز سرگردان‌ما زودا که با منزل شویم آرام گیرد جان ما" دکتر عبدالحسین زرین کوب کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
۱)یای اسنادی:تو خوب هستی؟ فرمول:بنِ فعل+ شناسه. ۲)یای مصدری یا حاصل مصدر :یایی که معنی مصدری از آن مستفاد شود، مثال:زیبایی:زیبابودن/جوانمردی:جوانمرد بودن، شعر:خوشا عشقی خاصه فصل "جوانی" خوشا با پریچهرگان"زندگانی" ۳)یای نکره:وندی است. کلمه ای که یای نکره دارد همیشه هجای قبل از آخرش تکیه می گیرد: یکی دختری داشت خاقان چوماه یا:گشته هر گوشه ی چشم از غمِ دل،"دریایی" ۴)یای وحدت:کمی شبیه یای نکره است. یای وحدت حتما باید به معنی ۱یک باشد👉 مثلا: ده درویش به "گلیمی" بخسبند و دو سگ به"مرداری" به سر نبرند. یا: گوهری طفلی به قرصی(یک قرص)👉 نان دهد. یا:آرد کیلویی سی ریال است یعنی هر یک 👉کیلو .... ۵)یای میانجی:کلماتی که به های بیان حرکت(ه) مختوم شوند،یای میانجی شکاف آن ها را پر می کند تا بهتر تلفظ شوند.به همین راحتی،مثال: خانه ی دوست کجاست؟ ادبی+ی+ات:ادبیّات ۶)یای استمراری:که در ساخت ماضی استمراریِ تاریخی به کار می روند،مثلا گفتندی=می گفتند و خندیدندی=می خندیدند. دو برادر یکی خدمت سلطان کردی(می کرد)👉 و دیگری به قوّتِ بازو نان خوردی(می خورد)👉. نه خوردی" که خاطر بیاسایدش نه دادی" که فردا به کار آیدش ۷)یای نسبت:آخر اسم ها ظاهر می شوند و آن ها را با صفت نسبی مبدّل می کنند،مثال: تهرانی رشتی خاکی و ... نوعی دیگر:رازی=اهل ری ساروی=اهل ساری . ۸)یای لیاقت:اگر(ی) به مصادر اضافه شود و معنای لیاقت از آن مستفاد شود صفت لیاقت ساخته می شود،مثال : رفتند از این قفس گشتند: پریدنی،یعنی لایق پریدن شدند. گاهی هم صورت منفی دارد: از بس شنیده ام سخن "ناشیدنی" توجه:صفت لیاقت ۳ تکواژ دارد، مثال:پرید+ َن + ی ۹)یای فاعلی:در معانی مختلف: دارایِ / مالکِ / دارنده یِ و نظایر آن باشند،مثال: شش انگشتی👋👆، نحوی، کاکلی،چرمی،ساغری و ... ۱۰)یای ممال:کلماتِ معرّبی که در جوف آن ها مصوت بلند(ا)👉 به مصوت بلند(ی)👉 تبدیل شود و کلمه ی جدیدی زاده شود،آن را "ممال" گویند،مثال: سلاح👈سلیح/ مزاح👈مزیح جهاز👈جهیز/ رکاب👈رکیب دنیا👈دنی/ اسلامی👈اسلیمی ۱۱)یای مفعولی:تیر پرتابی یعنی پرتاب شده. ۱۲)یای قیدساز:ور امروز اندر این منزل تو را"جانی"=از سوی جان زیان آمد. 🌹در تداول عامه می گوییم: "عصری"به مهمانی می رویم. ۱۳)یای نشانه ی مخاطب (شناسه):ضمیر پیوسته ی فاعلی برای دوم شخص مفرد در افعال:می روی،گفتی،مثال: "گفتی"ز خاک بیشترند اهل عشق من! 🦋همان یای خطاب می باشد، مثال: اگر آزمایمت صدبار دیگر ((همانی ،همانی،همانی،همانی)) ۱۴)یای اتّصاف و دارندگی:همان وند نسبت است که معنای فاعلی می دهد،مثال: هنری=هنرمند/نامی=نامدار. ۱۵)یای بزرگداشت و تفخیم: نور چشمی👀/ استادی،مثال: چندیست تا که حضرتاستادی" از بندگان خود نکند یادی ۱۶)یای وصف یا توصیف: این یا برخلاف یای نکره،به کمک "که" می آید،مثال:مردی👉که داخل شد،عموی من است. ۱۷)یای تمنّی و ترجّی و حسرت: چه"بودی"؟!از سرِ زلفش به دستم افتادی؟! ۱۸)یای شک و تردید:که پس از ادات تشبیه:پنداری،گویی و ... می آید،چند مثال: بیار آن می که پنداری"روان یاقوت "نابستی" و یا چون برکشیده تیغ پیش "آفتابستی" یا: درخت سرو را گویی بت لاغر "میانستی" به دو دستم به شادی بر می چون "ارغوانستی" کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5882039591128533506.pdf
1.44M
سئوالات فنون ادبی۳ نهایی. خرداد۱۴۰۰ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
18.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در سالگرد رحلت امام خمینی ( ره) به زودی ... coming soon کانال درسی 12
📜با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم. و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم. و از خدای رحمان و رحیم می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد. 📅 ۲۶ بهمن ۱۳۶۱ 🏴 @EMAM_COM
4_5892961594178014774.pdf
172.1K
اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پاسخنامه در فایل زیر👇👇 طراح : خانم شهربانو اویسی ، شهرستان رباط کریم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5892961594178014762.pdf
211K
اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ طراح : خانم شهربانو اویسی ، شهرستان رباط کریم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
جمع بندی کنکور فارسی عمومی.pdf
5.31M
جمع بندی کنکور فارسی عمومی کنکور98-99 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
16073081925694.pdf
104.3K
تحلیل آرایه های نهایی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
نکته: شاخص « شاخص » نباید کسره داشته‌باشد؛ و علامت آن باید ساکن باشد. 📌مثال ✅حاج رضا ❌آقای زکریا(《آقای》چون کسره گرفته است؛ پس شاخص نخواهد شد؛ بلکه هسته گروه اسمی است.) 🧂نکته‌دان3 اگر بعد از وابسته‌های پیشین، ویرگول و یا مکث بیاید؛ و بعد از آن ویرگول و یا مکث، اسم بیاید ؛ دراینصورت صفت پیشین نداریم. 📌مثال 📕برخی پول کافی ندارند. 📘بعضی ماشین‌هایشان را در وسط خیابان پارک می‌کنند. 🧂نکته‌دان4 شرط اینکه صفت های اشاره، وابسته های پیشین محسوب شوند ؛ باید بلافاصله بعد از آن ها اسم بیاید؛ در غیراینصورت جزو وابسته های پیشین محسوب نمی گردند. 📌مثال ✅ آن مرد خندید.(آن: وابسته پیشین)(مرد: هسته)(صحیح است) ❌ آن از زینت های مرد بود.(وقفه ایجاد شده است)(بنابراین {آن} نمی‌تواند وابسته پیشین باشد 🧂نکته‌دان5 « هر » همیشه با اسم می آید و امکان ضمیر شدن ندارد. 📌مثال ⬅️هرکس هر سخنی بگوید درست نیست. (هر):وابسته پیشین (کس): هسته (هر):وابسته پیشین (سخن): هسته 📚 مثال‌های مرتبط با نکته دان 8( نکته شاخص) 👇👇 📗 استادِ ما با شخصیّت و دارای کمالات فراوان است. (استاد شاخص نیست بلکه نهاد است.) 📘 اثرِ استاد ، در جهانِ ادبی دارای ارزش فراوان است. (استاد شاخص نیست بلکه مضاف الیه است ؛ چون بعد از آن اسم نیامده که آن را تعریف کند.) 📒 ایشان استادِ زبان هستند. ایشان [ صفت پیشین ] استاد [ هستة گروه اسمی ] زبان [ مضاف الیه ] 📙 ایشان استاد معین هستند. ایشان [ صفت پیشین ] استاد [ شاخص ] معین [ هسته گروه اسمی ] 🧂نکته‌دان 9( ی نکره جای کسره اضافه) 📚برخی اوقات ممکن است (ی)نکره به جای کسره بیاید و وابسته پسین ایجاد کند که راه تشخیص آن نوع از (ی)های نکره بدینگونه است که : 📌 ما زمانی (ی)نکره را کسره (-ِ) می‌پنداریم که بعد (ی)نکره صفت بیاید؛ که در این صورت (ی)نکره ، جایگزین کسره شده است. مثال مردی خوب = در واقع اینجا (مرد) کسره گرفته؛ چون (ی)نکره ، جایگزین آن شده و ضمناً نیز بعد از (ی)نکره صفت اومده ؛ پس قطعاً چنین است.بنابراین(خوب) دراینجا وابسته پسین شده است کانال درسی۱۲ @hedayate12
۱۴۰۰ هر حماسه باید دارای چهار زمینه ی داستانی ، قهرمانی ، ملی و خرق عادت باشد . ۱- زمینه داستانی حماسه یکی از ویژگی های حماسه ، داستانی بودن آن است ؛ بنابر این حماسه را می توان مجموعه از حوادث دانست .با این که در حماسه – بی هیچ تردیدی – مجموعه ای از وصف ها ، خطبه ها و تصویر ها وجود دارد، اما همه ی این عناصر نسبت به داستانی بودن در مرتبه ی دوم هستند . ۲- زمینه قهرمانی حماسه بیشترین موضوع حماسه را اشخاص و حوادث تشکیل می دهند و وظیفه ی شاعر حماسی آن است که تصویر ساز انسان هایی باشد که هم از نظر نیروی مادی ممتازند و هم از لحاظ نیروی معنوی ، قهرمانان حماسه ، با تمام رقتی که از نظر عاطفی و احساسی در آن ها وجود دارد ، قهرمانانی ملی هستند ؛ مانند رستم در شاهنامه ی فردوسی . ۳- زمینه ملی حماسه حوادث قهرمانی شامل نبرد های ایرانیان برای کسب استقلال و ملیت در برابر ملل متهاجم ، ، مراسم اجتماعی ، تمدن و مظاهر و مدنیت و اخلاق ایرانیان و مذهب ایشان و حتی خوشی های پهلوانان و بحث های فلسفی و دینی آنان در این زمینه می گنجد. ۴ -زمینه خرق عادت حوادثی که با منطق و تجربه ی علمی سازگاری ندارد . در هر حماسه ای ، رویداد های غیر طبیعی و بیرون از نظام عادت دیده می شود که تنها از رهگذر عقاید دینی عصر خود ، توجیه پذیر هستند . هر ملتی ، عقاید ماورای طبیعی خود را به عنوان عاملی شگفت آور ، در حماسه ی خویش به کار می گیرد و بدین گونه است که در همه ی حماسه ها ، موجودات و آفریده های غیر طبیعی ، در ضمن حوادثی که شاعر تصویر می کند ، ظهور می یابند . در شاهنامه نیز وجود سیمرغ ، دیو سپید ، رویین تن بودن اسفندیار و عمر هزار ساله ی زال . . . عناصر و پدیده هایی هستند که همچون رشته هایی استوار ، زمینه ی تخیلی حماسه را تقویت می کنند
🔷 👩‍🌾شهرت ها و معروفیت ها در ادبیات: 👨‍🦰سید اشرف الدین حسینی گیلانی: معروف به نسیم شمال 🧑‍🦰میرزا حبیب شیرازی: معروف به قاآنی 👨‍🦰غلامحسین ساعدی: معروف به گوهرمراد 🧑‍🦰جلال الدین محمد بلخی: معروف به مولوی یا ملای روم یا مولانا 👨‍🦰ملاصدرای شیرازی: مشهور به صدرالمتألّهین 🧑‍🦰نجم الدین رازی: معروف به «نجم دایه»
چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟🔽🔽🔽🔽 1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره . 2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم . مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا 3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست. 4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد.
تفاوت طنز ، هجو ، هزل و مطایبه ☘️☘️ هجو : یعنی به تمسخر گرفتن عیبها و نقصها به منظور تحقیر و تنبیه از روی غرض شخصی و آن ضد مدح است. طنز : یعنی به تمسخر گرفتن عیبها و نقصها به منظور تحقیر تنبیه، از روی غرض اجتماعی و آن صورت تکامل یافته هجو است. هزل : یعنی شوخی رکیک به منظور تفریح و نشاط در سطحی محدود و خصوصی و آن ضد جد است. فکاهه : یعنی شوخی معتدل به منظور تفریح و نشاط در سطحی نامحدود و عمومی و آن صورت تکامل یافته هزل است.
کاربرد و نقش ضمیر ها 🔽🔽🔽🔽 ضمیر‌ها معمولا جانشین اسم هستند از این رو نقش‌هاي مختلف اسم را بر عهده مي‌گیرند. 1- نقش نهادی: من فردا به مسافرت مي‌روم. خودت این مطلب را گفتی. 2- نقش مسندی: محمود من هستم. احمد کدام است. 3- نقش مفعولی: تو او را ندیدی. خویشتن را رها ساختم. 4- نقش متمی: به آن دست مزن. به‌خود گفتم. 5- نقش منادایی: ‌ای آن که به اقبال تو در عالم نیست. 6- نقش تمیزی: مرا که پنداشتی‌؟ 7- نقش قیدی: کجا مي‌روی‌؟ چقدر خوابیدی‌؟ 8-نقش مضاف‌الیهی: دلم به حالش سوخت. او از گفته خویش پشیمان شد.
4_5856990336835914821.pdf
5.86M
جزوه فارسی۳، مناسب برای امتحان نهایی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5917957539336555046.pdf
4.17M
گزینه دو همراه با پاسخنامه ۲۱خرداد ماه ۱۴۰۰ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5856968123265059426.pdf
2.01M
جزوه فارسی۳، شرح و تحلیل تمام درس های کتاب فارسی۳، مناسب برای امتحان نهایی نوشته:آقای نصراله احمدی مهر دبیر ادبیات رامشير، خوزستان. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
جزوه ی کامل فارسی دوازدهم همراه با معنی دروس و پاسخ خودارزیابی ها جهت آمادگی امتحان فارسی رشته ی انسانی 👆👆👆
4_6016980930923596050.pdf
1.4M
۹ نمونه سوال نهایی نوبت دوم از سال ۹۸ تا دی ماه ۹۹ گرد آوری :آقای سعید جعفری کانال درسی12 جزوه ی کامل فارسی دوازدهم همراه با معنی دروس و پاسخ خودارزیابی ها جهت آمادگی امتحان فارسی رشته ی انسانی 👆👆👆
4_5859349356213176532.pdf
18.17M
✳️جمع بندی فارسی ۳ جمع بندی کارگاه های متن پژوهى درس فارسی ۳، مدرس: خانم نرگس نوری سرگروه ادبیات استان تهران، کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12