فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افتتاح یک پل بدون تشریفات اداری در جمهوری اسلامی ایران
کجایند مردان بیادعا...
⛔️ امنیت ملی
🇮🇷 به نقل از کانال تخصصی اخبار امنیتی و دفاعی
کانال درسی,۱۲ @hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار: در روزها و ماه های آینده آماده کلیپ های ساختگی، تقطیع شده و حتی ساخته شده با هوش مصنوعی باشید، فتنه در راه است و فتنهگران مزوّر و مکّار هستند
👆یک نمونه را اینجا ببینید
ببینید چه ماهرانه تیکه تیکه های سخنرانی اقا رو بهم وصل کردن و چی درست کردند!
4_5861835313348872209.pdf
146.6K
#آزمون_تستی
#فارسی_دوازدهم
#فصل_۵_۶
#درس_۱۰_۱۳
طراح : آقای آرش یاری
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5775967836086208883.pdf
526.1K
#فارسی_دوازدهم
#درس_چهاردهم
#سی_مرغ_و_سیمرغ
#گنج_حکمت
#کلان_تر_و_اولی_تر
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5775967836086208866.pdf
595.8K
#فارسی_يازدهم
#درس_چهاردهم
#طوطی_و_بقال
#گنج_حکمت
#ای_رقیق
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5832334170835126178.pdf
297.8K
#علوم_و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
#سبک_شناسی_دوره_معاصر
پاسخ پرسش های خودارزیابی
به کوشش : آقای سعید جعفری
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5985319059082708761.pdf
926.8K
#علوم__و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
#سبک_شناسی
به کوشش : خانم معصومه محتشمی ، برازجان
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#سبک_شناسی
#درس_دهم
صفحه۱۰۰
غزل قیصر امین پور
سرا پا اگر زرد و پژمرده ایم ، / ولی دل به پاییز نسپرده ایم
چوگلدان خالی لب پنجره / پر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود ،ما دیده ایم / اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است،آورده ایم / اگر داغ شرط است، ما برده ایم
اگر دشنه ی دشمنان گردنیم / اگر خنجر دوستان، گرده ایم
گواهی بخواهید، اینک گواه / همین زخم هایی که نشمرده ایم !
دلی سربلند و سری سر به زیر / از این دست عمری به سر برده ایم
✍️قیصر امین پور
تحلیل سبکی 🔰🔰
🔴سطح زبانی:
۱- زبان به سبک خراسانی نزدیک است .
۲- استفاده از واژه های کهن:(گرده :میان دوکتف و زیر گردن از پشت سر- دشنه )
۳- استفاده از واژگان متناسب با ایثار و وطن دوستی :(اگر دشنه ی دشمنان ،گردنیم / اگر خنجر دوستان گرده ایم «گردن ما برای فدا شدن در راه دوستان آماده است .»)
۴- وجود ترکیبات بدیع : (خاطرات ترک خورده ، دلی سربلند)
⚫️سطح ادبی :
۱- توجه به قالبهای سنتی که این شعر قالبش غزل است .
۲- تقلید از سبک خراسانی
۳- استفاده از نماد :پاییز نماد ناامیدی
۴- استفاده از آرایه ی ادبی مانند تشبیه :بیت دوم ، کنایه :سر بلند وسربه زیر
🔵سطح فکری :
۱- روح حماسی در آن دیده می شود .
۲- درون مایه ی آن فرهنگ دفاع مقدس و دفاع از میهن
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#علوم__و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
به کوشش : خاتم فرحناز حسینی ، کرج
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#نمونه_تحلیل_سبک_شناسی
#درس_دهم
داروگ!
خشک آمد کشتگاه من
در جوار کشت همسایه.
گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران. "
قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟
بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست
و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد
-چون دل یاران که در هجران یاران-
قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران
🌹سطح فکری.
۱_ مخاطب شعر عامه مردم هستند.
۲_بر خلاف گذشته که شعر، درباری بود و شاعر تلاش میکرد تا شعر خود را به فکر پادشاهان نزدیک کند، در این دوره مخاطب شاعر مردم است، و شاعر تلاش می کند تا شعر خود را به لایه های زیرین جامعه همسو کند.
به همین دلیل است که لغات شعری تغییر می کند و شاعر شعر خود را به صورت طبیعی بیان می کند.واژه های باران ،داروگ،کومه و...
۳_ .شاعر از طبیعت مانند واژه های (کشتگاه، ساحل،ابر، باران و کومه ) و نماد ها استفاده کرده تا مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار خود را به زبانی ساده مطرح کند .
مردم در غم و اندوه و سوگواری به سرمی برند و منتظر یک منجی و یک خبر خوش هستند.
عصر سیاه حکومت استبداد را در جامعه خویش تصویر می کند و منتظر بارانی است که سیاهی را بشوید و زندگی سبز و شکوفایی را به همراه آورد
۴_ لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.چون مخاطب شاعر مردم است.
۵_ مدح و ذم و هجو دراین شعر نیست
۶-شاعر با مقایسه ی کشور خود با کشور پیشرفته ی روسیه، حس اندوه و ناامیدی خود را از فقر حاکم بر جامعه در قالب کلمات ریخته وفضای سیاسی و اجتماعی جامعه ی محنت زده خود را ترسیم کرده است .مهم تر از همه چشم به راه آینده ای روشن است .
🌸سطح ادبی(داروگ)
۱_ آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.مانند
کشتگاه نماد و استعاره از کشور و جامعه که دچار استبداد شده است،
کشت نمادکشور همسایه روسیه و اشاره یه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ وشکست تزار ها
باران نماد و استعاره از انقلاب
کاربرد تناقض (بر بساطی که بساطی نیست )
جدار دنده های نی تشخیص و استعاره ،دیوار کومه ی محقر شاعر که از شدت خشکی در حال ترکیدن است به دل یارانی که در هجران یاران از اندوه در حال ترکیدن است ،تشبیه بسیار موثری است که زمینه ی معنایی شعر که خشکسالی بیرون را به درون منتقل کند و تصور جانداری از حال و هوای روحی شاعر، یعنی انتظار تحمل سوز او برای تغییر اوضاع سیاسی کشور در سال های گذشته مجبور به ترک وطن شدند و یا در وطن کشته شدند ویا خود در گذشتند ، به دست می دهد.
دنده های نی نماد جامعه ی ایران تشخیص
چون دل یاران که در هجران یارن :تشبیه
۲_ قالب شعر نیمایی است و طول مصرع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند و جای قافیه در شعر مشخص نیست.
۳. ابهام دراین شعردیده می شود واژه های سوگواران ،همسایه اگر کسی از انقلاب اکتبر اطلاع نداشته باشد نمی داند منظور شاعر از این واژه ها چیست .
شاعر به صورت مستقیم حرف نزده است .
و از طریق این کار می خواهد عمرشعر خود را طولانی کندواوضاع نا بسامان کشور را نشان دهد.
۴_ صور خیال جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.مانند جدار دنده های نی
۵_ گرایش به نماد در تصاویر شعری که در اینجا داروگ نماد پیام آور آزادی است .
۶_ انتخاب و وزن متناسب با لحن طبیعی
گفتار و زبان شعر(وزن فاعلاتن که در مواردپند آموز استفاده می شود. )
🌺سطح زبانی:
۱. لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعرش کرده است. دنده های نی
۲_ دست شاعر برای استفاده از آن چه که در زندگی طبیعی اطراف خود می بیند آزاد است وبه عنوان نماد استفاده می کند مانند کومه ،کشتگاه و داروگ و...
۳_سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملا چشمگیر است.
چرا که مخاطب او مردم است و شعر باید در مسیر زندگی باشد با این دید است که شعر معاصر را برخلاف گذشته سادگی و روانی در آن نمایان است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#علوم__و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
#سبک_شناسی
به کوشش : خانم فرحناز حسینی ،کرج
کانال درسی12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ببینید چقدر ژاپنیها شجاعند 😉
🖌به فرزندان فیضیه بپیوندید :
@farzandan
4_5882206480672753832.pdf
409.9K
#آزمون_تستی
#فارسی_دوازدهم
#فصل۶
#درس_۱۲_۱۳
همراه با پاسخنامه تشریحی
طراح : آقای آرش یاری
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابي طالب علیه السلام
🤲
فرخنده میلاد باسعادت حضرت امیرالمومنین، مولای متقیان، علی علیه السلام و روز پدر بر همه عاشقان ولایت تبریک و تهنیت باد.
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
#نماهنگ
2_5312329853104556966.pdf
452.4K
#ادبیات_فارسی
#پایه_دوازدهم
#دانش_های_ادبی(ارایه ها و مباحث ادبی)
#دانش_های_زبانی ( دستور ، املاء ، زبانشناسی)
به کوشش : آقای منصور صالح نیا
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5884275014231919862.pdf
343.7K
#آزمون_تشریحی
#فارسی_دوزدهم
#درس_۱۰_۱۴
طراح : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
پاسخنامه در فایل زیر👇👇
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5888796120145987729.pdf
353.6K
#پاسخ_تشریحی
#فارسی_دوازدهم
#درس_۱۰_۱۴
طراح : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5890842246860769610.pdf
1.72M
#تلمیحات درکتب فارسی دهم،یازدهم،دوازدهم
#ویژه_کنکور
به کوشش : آقای علی سید جعفری،خوی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5875261514260155268.pdf
758.7K
#فارسی_دوازدهم
#درس_شانزدهم
#کباب_غاز
#روانخوانی
#ارمیا
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : آقای دکتر امیدعلی شیخی کن کت ، شهرستان نورآباددلفان استان لرستان
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5895421772919999132.pdf
721.2K
#سوالات_تشریحی
#فارسی_دوازدهم
#درس_شانزدهم
#کباب_غاز
#روانخوانی_ارمیا
طراح : خانم طناز تیموری ، لرستان
با فرمت : pdf
پاسخنامه👇👇
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5895421772919999133.pdf
585.1K
#پاسخ_سوالات_تشریحی
#فارسی_دوازدهم
#درس_شانزدهم
#کباب_غاز
#روانخوانی_ارمیا
طراح : خانم طناز تیموری ، لرستان
با فرمت : pdf
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5900256158043605554.pdf
1.98M
#فارسی_دوازدهم
#درس_شانزدهم
#کباب_غاز
#تحلیل+کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ،تهران
حاشیه نویسی با نرم افزار : powerpoint
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5902080496942188322.pdf
730.1K
اختیارات شاعری فنون ادبی12 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#کلمات هم آوا :
🔸هم چنان که از اسمش پیداست ، واژه هایی هستند که تلفظ ( آوا )ی یکسانی دارند . اما از نظر نوشتن و معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
🍂خویش : خود - فامیل / خیش : وسیله شخم زدن
🍂حیات : زندگی / حیاط : فضای باز خانه
🍂ارز : پول خارجی / ارض : زمین / عرض: پهنا
💢🔸❗️کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.
کلماتی مانند :
🍂 مهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی
🍂گل : خاک / گُل
🍂 کشتی / کِشتی
🍂مسلم / مسلّم
🔸🔸نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
🔸🔸گوهر مخزن اسرار همان است که بود
حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بو
🔸💢❗️دسته دیگری از کلمات نیز وجود دارد که آشنایی با آن به نظر ضروری می رسد .
🔸🔸❗️کلمات هم آوا - هم نویسه :
کلماتی که در نوشتن و تلفظ یکسانند اما از لحاظ معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
🍂شیر : نام حیوان / شیر : شیر آب / 🍂شیر : شیر خوردنی
🍂روان : جان / روان : جاری
🍂سیر : نام گیاه سیر / سیر : غذا خورده - متضاد گرسنه
🔸🔸 نه من از پرده ی تقوا به در افتادم و بس
پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
🔸🔸آتش است این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتش ندارد نیست باد
🔸🔸گلاب است گویی به جویش روان
همی شاد گردد زبویش روان
💢❗️کلمات ( هم آوا ) و ( هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس ناقص نامیده می شوند .
💢❗️کلمات ( هم آوا _ هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس تام نامیده می شوند.
💢🔸 از مشکلاتی که دراملا ی فارسی با آن روبه رو هستیم وجود کلمه های مشابه(متشابه) می باشد .تعداد کلمه های مشابه زبان فارسی کم ولی تعداد کلمه های مشابه دخیل زبان عربی بسیار زیاد هستند.
کلمه های مشابه(متشابه)به کلمه هایی می گویند که در تلفظ یکسان امادرنوشتن ومعنی واشتقاق باهم فرق دارند.
تشابه این کلمه ها یا در آوا یا در نشانه ها و یا در هر دومی باشد. از این نظر این کلمات برسه نوع تقسیم می شوند :
🌀کلمه های هم آوا : کلماتی که از لحاظ تولید آوا ( تلفظ ) یکسان هستند ولی از لحاظ نوشتاری متفاوت می باشند
مثل: 👇👇
( خار , خوار) – (خوان ,خان)- (خواست , خاست )- ( خورد، خُرد) - ( خوبش، خیش) -( آبخوست، آبخست)-( خوال، خال)-(ثواب،صواب)-(حیاط،حیات)-(اَلَم،عَلَم)و...
اکثر مشکلات املایی مربوط به همین دسته می باشد که از دلایل عمده ی آن درهم آمیختن زبان عربی با فارسی و اندکی نیزتحول واجی درزبان فارسی می باشد.
🌀کلمه های هم نویسه : این کلمات از نظر نوشتاری مثل هم هستند ولی از لحاظ آوایی فرق می کنند
مثل:👇👇
( گُُل ،گِل)-(کَشتی ،کُشتی)-(مَشک،مُشک)-(نِشَسته ، نَشُسته)-(می کَنَد، می کُنَد)- (می بَرَد، می بُرَد )-(مِلک،مُلک،مَلِک،مَلَک)-(کِشت،کُشت)-(شِکَر،شُکر)-(سَم،سُم)-(سَحَر،سِحر)-(تَنگ،تُنگ)-(کِرم،کِرِم،کَرَم)-(چِشم،چَشم)و...
3 - کلمه های هم آوا و هم نویسه : این کلمات هم از نظر نوشتاری و هم از لحاظ آوایی مثل هم هستندولی ازنظرمعنی متفاوت می باشند.
🔸شیر: حیوان وحشی
🔸سیر: نوعی پیازچه
🔸ریش :زخم
🔸زهر:گل وشکوفه
🔸دوش: شانه
🔸بادیه:کاسه مسی
🔸شارع: راه،خبابان
🔸رسته:صف،بازار
🔸زبان:زبان گفتار
🔸پیچ:میخ فلزی دنده دار
🔸خیر:خوبی
🔸گاز:انبر(گازانبر)
🔸گور:گورخر
🔸تنگ:درّه ی کوه
ارسال از بانو یاس علوی نیا
گروه دبیران ادبیات ایران
۲۵ فروردین ۹۹ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#معطوف
کلمه یا گروهی که پس از واو عطف می آید و همان نقش را می گیرد که کلمه یا گروه قبل از واو عطف می گیرد.
کلمه + و + کلمه
معطوف علیه + و + معطوف
معطوف همان نقشی را می گیرد که معطوف علیه می گیرد .
#چند_نکته 🔴
۱_تفاوت واو عطف با ربط
واوربط بین جمله ها می آید اما واو عطف بین کلمات و گروهها
🔺واو ربط : او رفت و آمد
🔻واو عطف : دختران و پسران
۲_ واوی که بین دو فعل می آید از نوع عطف نیست
🔸عقلم شد و آمد : واو ربط
🔹آمدن و رفتن کار اوست ؛ واو عطف ( مصادر اسم هستند)
۳_گاهی 《و》 میانوند است و نباید با 《 و 》 عطف اشتباه شود مثلا در واژه های زیر :
🔸دید و بازید ، آمدو شد ، آمد و رفت ، گفت و گو ( اگر مکث پایانی داشته باشند)
۴_ گاهی 《و 》 حرف اضافه است اگر معادل در " مقابل " و " همراه " باشد
🔹نمونه اش را در بحث " متمم " آوردیم .۳
۵_《 و 》 بین شبه جمله ها از نوع ربط است نه عطف
🔺دردا و حسرتا
«و »⬅️ ربط
۶_گاهی به جای واو عطف ویرگول می آید:
عشق ، معشوق وعاشق
هم معشوق ، معطوف است هم عاشق
۸_ گاهی به جای واو عطف 《 یا 》 می آید
🔻لعل یا عقیق
(عقیق معطوف به لعل است .)
#چند_نمونه
🟡تو و زهد و پارسایی،من و عاشقی و مستی⬅️ تو همراه زهد و پارسایی
من همراه عاشقی و مستی
_تو ( همراه / حرف اضافه )
زهد و ( عطف ) پارسایی
من و(همراه/ حرف اضافه )
عاشقی و ( عطف ) مستی
عشق آمد و ( ربط) شد چونم اندر رگ و ( عطف ) پوست
پای نهادم به تماشا و ( عطف ) گشت
گشت معطوف به تماشا است و چون تماشا متمم است گشت نیز متمم است .
🟤که باید رفتن و واهشتن این دشت :
《و 》 ربط است ، زیرا بین دو جمله ( فعل ) قرار گرفته است :
باید رفت و باید این دشت را واهشت.
ادامه دارد ...
✍🏻 استاد اسمعیل محمدزاده
کانال مباحث دستوری کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5843636798181345812.pdf
673.7K
واژه نامه موضوعی سه پایه برای کنکور کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5845888597995030611.pdf
537K
انواع حذف
تست کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12