eitaa logo
کانال درسی12
399 دنبال‌کننده
255 عکس
307 ویدیو
1.2هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
10795795509635.pdf
15.72M
🌀 درس سیزدهم: خوان‌هشتم، کارگاه‌متن‌پژوهی + شعر‌خوانی. 🕰 حجم: ۱۵:۰۰ مگابایت 🎞 قالب: نمابرگ 👨‍🏫سجاد_فرّخ‌نژاد 📝 ✍️منبع:گروه زبان و ادبیات فارسی استان لرستان کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
امروز قلب عالم امکان پر آذر است لرزان ز تاب ماتم و غم عرش اکبر است زهرا به باغ خلد بود نوحه گر بلی گویا عزای حضرت موسی ابن جعفر است! 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت مظلومانه و جانسوز باب الحوائج امام موسی الکاظم ابن جعفر علیه السلام تسلیت و تعزیت باد. 🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴
4_5911002355196757937.m4a
3.12M
: استاد رحیم سیدمحمدی (میر محمدی) ، منطقه ۲ تهران آهنگ زمینه (موسیقی متن) : قطعه‌ی ابدیّت آهنگساز : آقای حسین علیزاده کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5911160040626063388.PDF
3.59M
+کارگاه متن پژوهpdfی به کوشش : خانم فاطمه غلامپور ، تهران کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5913387844457466077.pdf
726K
طراح : خانم طناز تیموری ، لرستان با فرمت : pdf به همراه پاسخ🔑 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5981115119323580449.pptx
63.1K
به کوشش : خانم فریبا اصغری فرمت:powerpoint گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
مباحث دستوری ایران🇮🇷: # رابطه_معنایی_کلمات: فرای آنچه مؤلف کتاب درسی در نظر گرفته است .شما این مبحث را بیشتر برای املا در نظر بگیرید # ترادف: دو واژه ی هم معنی ثواب و پاداش /صواب و صحیح ✔️از طریق پاداش به املای ثواب پی می بریم واز طریق صحیح به املای صواب . : دو واژه مفهوم مقابل ومتضاد دارند. ثواب و عذاب/عِقاب –صواب و خطا ✔️از طریق عذاب به املای ثواب پی می بریم و از طریق خطا به املای صواب. : یک واژه کلی است و واژه ی دیگر زیر مجموعه ی آن. ثواب اخروی – کارصواب ✔️از طرق اخروی به املای ثواب پی می بریم /واز طریق کار به املای صواب . : دو واژه معمولا در یک مجموعه اند. نماز، روزه، ثواب /صدق، صواب، طریق، راه ✔️از طریق نماز یا روزه به املای ثواب پی می بریم واز طریق راه به املای صواب. حال که رابطه ی معنایی واژه ها را یاد گرفتیم، تست زیر را پاسخ می دهیم : ❓❓❓ باتوجه به رابطه ی معنایی کلمات مشخص شده با قافیه، قافیه ی کدام مصراع با املای « غلط» نوشته شده است؟ 1-اینت فضل، اینت مزد ، اینت صواب 2-چو رای تو نبود کی بود صلاح و صواب 3-که من بر خطا بودم، او بر صواب 4- می نماید مرا طریق صواب : حلاوت و متحلّی- قرین و متقارن –صنع و صناعت –زنخدان- تیمار- دغل- قرض و مقروض (غرض و اغراض) – عار و ننگ (آر و بیاور) -صنایع و تضییع- ارغوان – همّت و اهتمام –حمیّت . : 🔴 : 1-فعل مجهول = صفت مفعولی فعل گذرا به مفعول+ فعل کمکی شدن/آمدن /گشتن ☑️مثال: کشته شد، کشته آمد، کشته گشت، کشته گردید دقت کنید تا« شدن» فعل کمکی نباشد، فعل مجهول نداریم . 🔺مثلا افعال زیر مجهول نیستند: شده بود، شده باشد، شده است ، خواهد شد 2-همان طور که در نکته ی 1 گفتیم تا فعل گذرا نباشد از فعل مجهول خبری نیست . مثلا افعال« آمده شد» ، « رفته شدند» ، «ایستاده شد» و « دویده شوند» ، « از جا برخاسته شد» نداریم . 3- اگر فعل ناگذر را بتوانیم گذرا کنیم، می توانیم مجهول بسازیم. مثال : دوید= دواند = دوانده شد (ناگذر= گذرا= مجهول) حال بگویید مجهول « ایستاده است» کدام است ؟ الف- ایستاده شده است ب- ایستانده شده است 4- ممکن است شناسه ی فعل مجهول با شناسه ی فعل معلومش همخوانی نداشته باشد اما زمانش وانواع ماضی ، مضارع ، مستقبل) باید همخوانی داشته باشد. مثال : معلوم :خوردم= مجهول: خورده شد ( اول شخص مفرد=سوم شخص مفرد) معلوم: خوردید =مجهول:خورده شد( دوم شخص جمع= سوم شخص مفرد) معلوم: خورده بودم ( ماضی بعید) = مجهول: خورده شده بود ( ماضی بعید) معلوم: خورده باشند ( ماضی التزامی )= مجهول: خورده شده باشند(ماضی التزامی ) معلوم: خواهی خورد ( مستقبل) = خورده خواهد شد (مستقبل) 5-برای مجهول کردن افعال معلومی که در ساخت آن ها صفت مفعولی وجود دارد باید دو کار انجام دهیم . الف- وسط آن ها « شده» می آوریم . ب- شناسه ی فعل مجهول را متناسب با زبان فارسی می کنیم . : دیده است= دیده « شده » است دیده بودم = دیده « شده » بود دیده باشند = دیده « شده » باشد 6- اگر جمله دادند و خواستند مجهول کنیم، به شیوه ی زیر عمل می کنیم: ✅« امروز من درس را خواندم.» الف- نهاد جمله ی معلوم و « را» را حذف می کنیم : امروز درس خواندم . ب- مفعول را در جایگاه نهاد قرار می دهیم . پ-فعل معلوم را به مجهول درمی آوریم با حفظ زمان ت- شناسه فعل مجهول را با نهاد مطابقت می دهیم : امروز درس خوانده شد . 7- تعدادی نکته باقی مانده که به نظر می آید با توصیه ی زیر نیازی به گفتن نیست : مجهول یک فعل معلوم را توی فارسی زبان باید بپذیری . مثلا این مجهول ها در فارسی کاربرد دارند؟ دارید نوشته می شوید ، رفته شده بود ادامه دارد ... ✍️استاد اسمعیل محمد زاده کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 @dastooreiran تعداد جمله = تعداد فعل چه بارز و چه محذوف با توجه به آن که می خواهیم تعداد جمله را با تعداد فعل به دست بیاوریم.چند نکته دربارۀ فعل : 1-مصدر، فعل نیست . ✔️نبود او عاشقش از روی دیدن / ولیکن عاشقش بود از شنیدن دو فعل ( نبود، بود) داریم و دو جمله 2- گاهی افعال شکل مصدر دارند و از معنی و ... می فهمیم . ✔️مشکل توان رفتن به بالا =توان رفت . «توان رفتن» فعل است و تشکیل جمله داده است . 3-گاهی « باید» و« شاید» به تنهایی فعل محسوب می شدند : ✔️عدل و انصاف و راستی باید ( لازم است ) / ور خزینه تهی بود شاید ( شایسته است .) سه فعل داریم و سه جمله : تمامی صفاتی که پس از موصوف می آیند به جز شمارشی و دو واژه ی چند و دیگر. به عبارت دیگر صفت پیشین داریم و متضاد آن صفت پسین . انواع صفت بیانی ( پسین به جز شمارشی) : 1- مطلق: تمامی صفاتی که فاعلی، مفعولی، لیاقت و نسبی نیستند! ✅مثل: خوشحال، تندرست، خطرناک،سالم ، کامل ، مغلوب، خوب و ... 2- فاعلی : به جای آن که فرمول حفظ کنید،به ع
نوان یک فارسی زبان به معنی دقت کنید و بینید کلمه دلالت برانجام دهنده کاری می کند یا خیر . الف- بن مضارع + نده = آینده، دارنده، رخشنده، گوینده ب- بن مضارع + ا = کوشا، گویا، دارا، پویا، جویا، شنوا، بویا و... پ- بن مضارع + ان = خندان ، گریان ، تابان ، درخشان، رخشان، پویان ، روان(= رونده ) ت- بن ماضی/ مضارع +گار =آفریدگار، پروردگار، آموزگار، رستگارو... ث-بن ماضی + ار = خریدار(خرید کننده) ، خواستار(= خواهنده) ج- اسم / بن/ صفت+ گر =زرگر ، توانگر، کارگر، روشنگر و... چ-اسم/صفت+ بن مضارع = خداشناس، راستگو ، زحمتکش ، ریاضی دان و... : الف- می توانیم درپایان این کلمات «نده» بیاوریم : خداشناسنده ، راستگوینده ، زحمت کشنده ب- می توانیم با این کلمات جمله بسازیم : خداشناس : کسی که خدا را می شناسد . راست گو: کسی که راست می گوید. زحمت کش: کسی که زحمت می کشد. ریاضی دان: کسی که ریاضی را می داند . 3-مفعولی: بن ماضی+ ه/ـه : پرورده ، شکسته، نوشته، ایستانده، شنیده ، گفته ، دیده و... 4-لیاقت: مصدر+ ی : خوردنی ، آشامیدنی، گفتنی، دیدنی و ... 5-نسبی الف- اسم + ی : آسمانی، نارنجی، فنی، آبادانی، ، سنندجی، کاری و... ب- اسم +ین : امروزین ، آهنین، پولادین ، سیمین و... پ-اسم + ینه: سیمینه ، زرّینه، چرمینه، چوبینه و... ت-اسم + انی: روحانی، عقلانی، جسمانی، نورانی و... ث- اسم+ انه : کودکانه ، بچگانه، سالانه ، شبانه و... 🔵 نکته: از فرمول ( بن ماضی+ ار) سه نوع کلمه ساخته می شود. 1-صفت فاعلی : خریدار(= خرید کننده) 2-صفت مفعولی: گرفتار(= گرفتار شده) 3-اسم مصدر: گفتار(= گفتن) 🔶آنچه داخل پرانتز آوردیم در حقیقت روش تشخیص است. ❓ قافیه ی کدام بیت، صفت فاعلی است؟❓ 1-شب تار است و ره وادی ایمن درپیش/ آتش طور کجا موعد دیدار کجاست 2- بازپرسید زگیسوی شکن در شکنش / کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست 3-سفر اول پرواز به دام افتاده است /بلبل ما نشنیده است که گلزار کجاست 4- چشم تا کار کند گرد کسادی فرش است/ دربساط سخن امروز خریدار کجاست ؟ ادامه دارد ... ستاد اسمعیل محمد زاده کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 @dastooreiran 1-«ی» صفت لیاقت ساز=خوردنی (مندرج در همین درس) 2-«ی» صفت نسبی ساز = ایرانی ( مندرج در همین درس) 3-«ی» حاصل مصدر ساز/حاصل مصدر/ مصدری = صفت+ ی .این « ی » معادل«بودن» است. خوبی: خوب « بودن» /جوانمردی: جوانمرد« بودن» / زیبایی: زیبا« بودن» 4- «ی » نکره : الف- اگر هجا (بخش ) ی پایانی واژه ای « ی » نکره داشته باشد، آن هجا تکیه( استرس) نمی گیرد. ب- در بعضی از کلماتی که « ی » نکره دارند، می توان به جای « ی » نکره واژه ی «یک» آورد. خودم این راه را توصیه نمی کنم زیرا قبل از واژه اگر « یک » می آوریم ، آن یک صفت شمارشی است و در حالی که « ی » نکره نمی تواند معادل صفت شمارشی باشد . به همین دلیل در ده ها هزار یا صدها هزار کلمه نمی توانیم به جای «ی» نکره از واژه ی یک استفاده کنم و آنهایی هم که می توان چنین کاری کرد چندان مانوس نیست. 🔻یکی از استثنائات کلمات جمع است . در کلمات جمع به جای «ی » نکره نمی توانیم « یک » بیاوریم مثلا نمی توانیم جمله ی «جوانانی را دیدم » بگوییم: «یک جوانان» را دیدیم .علاوه برآن بسیاری از کلمات به ویژه کلماتی که مفهوم انتزاعی دارند این روش جواب نمی دهد مثلا در جمله ی «دستی بر سر طفل کشید» نمی توانیم بگوییم: یک دست برسرطفل کشید. یا « به مناسبتی جمع شده بودیم » را نمی توانیم بگوییم: « به یک مناسبت جمع شده بودیم » وده ها هزار مثال دیگر: می خواهم بگویم اگر به جای «ی» نتوانیم « یک » بیاوریم نباید بگوییم که «ی » نکره نداریم . پ-یک روش کاملا کاربردی را که حدود 20 سال پیش از یکی از دوستان یاد گرفته بودم ، قبلا عرض کردم .این روش خیلی جالب است : هنگام تلفظ «ی » نکره می توانیم یک دست خود را به علامت ناشناس بودن کسی یا چیزی بالا ببریم . ادامه دارد ... ✍️استاد اسمعیل محمد زاده کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 @dastooreiran الف- حذف از فهرست واژگان مثل فتراک و برگستوان و بسیاری از وسایل نظامی و جنگ. ب- از دست دادن معنی قبلی و پذیرفتن معنی جدید مثل : کثیف ( قبلی دارای جِرم فعلی : آلوده )/ سوگند(قبلی : آب آمیخته به گوگرد/ فعلی: قسم ) / مزخرف ( قبلی: آراسته و آغشته به زر و طلا، فعلی : بی ارزش ) / رعنا ( قبلی : زن نادان ، فعلی : اسم زن)/ شوخ ( قبلی : چرک ، فعلی : لطیف و بذله گو ) پ- حفظ معنای قدیم و پذیرفتن معنای جدید مثل: رکاب، زین ، سپر، سوزن ، یخچال، پروانه ت- حفظ معنای قدیم : دست ، پا، روز ، شب و ...نمونه های بیشتر را از اینترنت بگیرید . ادامه دارد ... ✍️استاد اسمعیل محمد زاده کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5915916377603967140.m4a
2.79M
: استادرحیم سیدمحمدی (میرمحمدی) ، منطقه ۲ تهران آهنگ زمینه (موسیقی متن) : شهرخاموش آهنگساز : کیهان کلهر کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5917848107864819752.m4a
17.96M
: استاد رحیم سیدمحمدی (میرمحمدی) ، منطقه ۲ تهران کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرس : استاد رحیم سیدمحمدی (میرمحمدی) ، منطقه ۲ تهران کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5899925832108870369.pdf
659K
(لطف تو) +کارکاه متن پژوهیpdf به کوشش : دکتر امیدعلی شیخی کن کت ، شهرستان نورآباددلفان استان لرستان کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
۱۴۰۰ 🔹علائم جمع نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از : ۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و … 2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و … 3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و … 4- ین : مدرّسین ، معلّمین و … 5- ون : انقلابیون ، روحانیون و … * نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند. * نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند. مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان * نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند. مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و … * نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد. مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.) * نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود. مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان * نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند. مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ... * نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند. مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) فانی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
5_6183772983681614076.pdf
83.1K
لغات ایهام دار برای کنکور کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
💚💫💫💚 ؛ یعنی وساطت تو میان بنده و معبود. یا رســـــ💚ـــــول اللّه‏! دستانم را بگیر 👋 تا بت‏های باقی‏مانده دلم را بشکنم که خدای تو خریدار دل‏شکستگان است.💔 🌺🌿 🌸 🌺🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفر تا صد درباره موزیک مبتذل و ضدفرهنگی ساسی‌مانکن والدین حتما این کلیپ را ببینند که با رها کردن فرزندان خود در فضای مجازی چه بلایی سر فرزندان خود می‌آورند @Bisimchimedia
4_5775967836086208886.pdf
519.4K
+کارکاه متن پژوهیpdf به کوشش : آقای آرش یاری ، کرمانشاه کانال درسی12 @hedayate12
4_5933578133528644035.pdf
724.3K
به کوشش : خانم اعظم ویسی ، اهواز کانال ادبیات درسی۱۲ @hedayate12