eitaa logo
ستار هدایتخواه
453 دنبال‌کننده
229 عکس
278 ویدیو
22 فایل
♻ خوش آمدید ✔ اینجا کانالی است برای اطلاع از تحلیل ها، یادداشت ها و عکس نوشت های نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و دبیر فعلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد @hedayatkhah ✔ارتباط با ستارهدایتخواه در ایتا :09122185791
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فردای قیامت مواخذه خواهیم شد اگر این آقا را به مردم معرفی نکنیم.
28.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ۸ دقیقه رگباری از خیانت های جمهوری اسلامی و آخوند ها🇮🇷 جای وزیر آموزش و پرورش بودم دیدن این کلیپ را برای همه دانش آموزان اجباری میکردم جای رئیس صدا وسیما بودم قبل برترین برنامه های صداو سیما این کلیپ را پخش میکردم مثلا بین دو نیمه بازی استقلال و پرسپولیس جای وزیر علوم بودم ، دیدن این کلیپ را برای همه دانشجویان و اساتید اجباری میکردم نمیدونم خلاصه همه مردم ایران ، نه همه مردم منطقه، نه همه مردم جهان باید بدانند انقلاب ایران با ایران چی کرد . 👌 با سند با مدرک از سایت های جهانی 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
🕌 در وقت اذان مغرب در تاکسی نشسته بودم. سرنشینان علاوه بر راننده جوانی که ظاهری غیرمذهبی (کاملاً غیرمذهبی) داشت و کنارم بود، دو خانم کم حجاب هم در عقب نشسته بودند. وقت اذان مغرب شد و در تاکسی با صدایی مناسب فضای داخل ماشین شروع به اذان گفتن کردم. بعد از اتمام اذان گفتنم در تاکسی یکی از آن دو خانم که با هم بودند با گلویی بغض‌کرده که هر لحظه احتمال می‌دادم گریه کند و معلوم بود بسیار از فضای ایجادشده متأثر شده بود گفت: «آقا ما مسلمان نیستیم. تو را به خدا ما گنهکارها را دعا کنید». من در جواب گفتم: «اتفاقاً دین ما می‌گوید گنهکارها در وقت اذان، اذان بگویند تا گناهان آن‌ها ریخته شود. من هم چون خودم را گنهکار می دانم اذان می‌گویم. این باعث می‌شود روزانه مؤذن سه بار به پاک شدن خود کمک کند. و از طرفی روایت داریم در خانه‌ای که اذان گفته می‌شود، شیطان از آن خانه فراری است». بعد آن خانم پرسید: «یعنی همه باید بگویند؟ آخر شاید بعضی‌ها صدایشان خوب نباشد؟!» گفتم: «بله! اتفاقاً حضرت رسول (صلوات الله علیه و آله) بلال را برای اذان گفتن می‌فرستادند. بنابراین برای اذان گفتن الزاماً نیازی به صدای زیبا نیست. در روایت داریم اگر اهمیت و جایگاه اذان گفتن را بدانید بر روی همدیگر شمشیر می‌کشید که چه کسی اذان بگوی» خلاصه به لطف الهی آن‌قدر تحت تأثیر قرارگرفته بودند که یکی از خانم‌ها می‌گفت «آقا می‌شود من اسم یکی را بگویم که خطایی از او سرزده و شما برایش دعا کنید؟!» برای اینکه آن‌ها ناراحت نشوند گفتم بفرمائید و نام او را گفتند. همین جا بود که راننده تاکسی گفت: «آقا شما نیت دارید اذان می‌گویید؟!» تصور کرده بود که شاید من نذری کرده‌ام. گفتم: «نه چون دستور خداوند است انجامش می دهم». سپس راننده پرسید: «یعنی همه جا می‌گویید؟!» گفتم بله در وقت اذان هرجا که باشم در مسجد باشم یا در خانه، خانه فامیل باشم یا در تاکسی و اتوبوس، هرجا فرقی ندارد. بعد راننده تاکسی گفت: «آقا من فوق‌لیسانس روانشناسی دارم. شما اعتماد به نفست خیلی بالاست» در جواب گفتم: «علت این اعتماد به‌ نفس این است که اذان گفتن را دستوری از ناحیه خداوند تبارک و تعالی می‌دانم. بزرگی خداوند باعث می‌شود که هر کسی در کنارم باشد را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند گویی کسی حساب نمی کنم و اینگونه از شما که اینجا کنارم هستید نه خجالت می کشم و نه می ترسم و این باعث می‌شود اعتماد به نفسم بالا رود که در واقع این از اعتماد و توکل به خداوند حاصل می گردد» @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنگ کردن عرصه بر بی‌ حجاب ها و روزه‌خواران به سبک شیرازی‌های غیور 🌀بعد از چندین روز حضور بی حجاب‌ها و روزه خوارها جهت عادی سازی در پارک قدوسی شیراز، اهالی این منطقه طی اقدامی خودجوش و کاملاً مردمی، تصمیم گرفتند قرائت قرآن ، نماز و افطار خود را در این پارک برگزار کنند. اما به محض ورود مومنین همه‌ی هنجارشکن ها پراکنده شدندومصداق آیه جاء الحق زهق الباطل اتفاق افتاد. احسنت به بچه های شیراز ـــ ـ ـ ـــ ـ ۞ حوزه‌‌قمـ Hawzeh_Qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی کمتر دیده شده از کمک‌های مردم به جبهه‌های جنگ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌱 📚 🆔@Qatarat_1401 🌐Harekatac.ir
بسمه‌تعالی 1. تقریباً یک قرن بعد از ظهور علم اقتصاد کلاسیک که با تلاش آدام اسمیت شکل گرفت، با ظهور دیدگاه‌های افرادی نظیر مارکس، آشکار شد که اقتصاد کلاسیک مبتنی بر نظریۀ بازار، تنها یکی از اشکال مختلف و متنوع اقتصاد می‌تواند باشد. بعدها با طرح دیدگاه‌های دیگر، اقتصاد دیگر یک دانش پوزیتیویستی تلقی نمی‌شد، بلکه نقش ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی در اقتصاد برجسته شد. فی‌المثل ماکس وبر در تحلیل سرمایه‌داری، نقش قابل توجه تاثیر آموزه‌های اخلاقی پروتستانتیسم یا کالونیسم را دنبال کرد. 2. با ظهور این تحلیل‌ها کمابیش روشن شده است که امر اقتصادی بما هو امر اقتصادی، یعنی امر اقتصادی از حیث رفع نیازهای مادیِ انسان، نمی‌تواند جز در چارچوب تضاد و منازعات رقابتی تحلیل شود. به تعبیر دیگر، امر اقتصادی از حیث رفع نیازهای مادی، تنها با قاعدۀ تضاد و منازعات رقابتی قابل تحلیل است و از این حیث، برای رفع تضاد و نیل به یک امر وحدت‌بخش در یک نظام اقتصادی، نیازمند مداخلات فرامادی و ارزشی هستیم. به‌تعبیر دیگر، امر اقتصادی از حیث مادی، هرچند می‌تواند محرکِ رقابت و منازعات رقابتی و بنابراین رشد و حرکت باشد، اما جهتِ این حرکت و رقابت را نمی‌تواند با تکیه بر مادیتِ امر اقتصادی تعیین نمود. آنچه امر اقتصادی را جهت‌مند می‌کند، امر اخلاقی یا دینی و ارزشی است. امر اقتصادی از حیث مادیت و نقشی که در رفع نیازهای مادی ایفا می‌کند، در بهترین حالت، مولد نیروهای منازعه و رقابت است، اما اینکه این منازعه و رقابت در چه جهتی عمل کند، توسط نظام‌های اخلاقی و ارزشی تعیین تکلیف می‌شود. بنابراین ما در جهت‌دادن به سمت و سوی منازعات و رقابت‌های اقتصادی، نیازمند یک نظام ارزشی و اخلاقی بیرون از مادیتِ امر اقتصادی هستیم که معمولاً در نظریه‌های اخلاقی یا دینی طرح می‌شوند. جالب اینجاست که تولد اقتصاد مدرن در آدام اسمیت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و او پیش از آنکه علم اقتصاد را در کتاب ثروت ملل پایه‌ریزی کند، نظریۀ اخلاقی‌اش را تحت تاثیر دیوید هیوم، در کتاب نظریۀ عواطف اخلاقی بیان می‌دارد. 3. با این‌مقدمه سعی دارم تا به تحلیل کوتاهی دربارۀ این بخش از بیانات مقام معظم رهبری، در آغاز سال 1403، بپردازیم که در آن، ایشان تحقق جهش تولید را به «بسیج مردمی در امر اقتصاد« منوط کرده‌اند. «اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمایه‌ی مردم، ابتکار مردم، حضور جدی آحاد مردم را در عرصه‌ی اقتصادی وارد کنیم درواقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم میتواند تولید هم به جهش برسد». 4. اگر بیانات مقام معظم رهبری دربارۀ مفهوم بسیج (و نه سازمان بسیج) را در سال‌های گذشته دنبال کرده باشید، درخواهید یافت که ایشان، بسیج را با دو ویژگیِ دینی‌بودن و مردمی‌بودن گره زده‌اند. «بسیج بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ است، یک تفکّر است. بنابراین، همۀ کسانی که این فرهنگ را پذیرفته‌اند، در این راه حرکت کرده‌اند، این تفکّر را ممشای خودشان قرار داده‌اند، ولو داخل سازمان نباشند، بسیجی‌اند؛ و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل میشود، در حالی که در سازمان بسیج هم نه اسمشان هست، نه رسمشان هست. این فرهنگ چیست؟ فرهنگ بسیج مردمی بودن است، متعهّد بودن است، احساس مسئولیّت کردن است، در مقابل قضایای جاری کشور و مؤثّر در آینده‌ی کشور بی‌تفاوت نبودن است؛ فرهنگ بسیجی انقلابی بودن است، قدر انقلاب را دانستن و معنای انقلاب را دانستن است؛ فرهنگ بسیجی قانون‌گریز نبودن است، نظم‌ناپذیر نبودن است، هنجارشکن نبودن است؛ اینها فرهنگ بسیجی است» (8/9/1402 و بیانات مشابه در 5/9/1401). «بحث سازمان بسیج، بحث دیگری است؛ این یک نماد است، یک بخش مشخّص فعّال است، امّا ‌کلمه‌ی بسیج، عنوان بسیج، تکیه بر روی همه‌ی آحاد مردمی دارد که فعّالند» (‌۱۳۹۶/۰۹/۰۱).
5. به نظر می‌رسد با توجه به این دو مقدمه، بتوان به درک دقیق‌تری از سازوکارهای عملیاتی چگونگی مشارکت مردم در تولید رسید. امر اقتصادی از حیث مادیتش، نمی‌تواند مشارکتِ عمومی در امر تولید را رقم بزند، چه آنکه به حسب اقتضائات منازعاتی و رقابتی، تولید به‌تدریج به حاشیه می‌رود و دیگر قلمروهای رقابت اقتصادی از جمله دلالی، واردات و نظایر آنها جایگزین تولید می‌شود. تجربۀ یکی دو دهۀ گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی دولت‌ها نیز به‌تدریج وارد این رقابت‌ها شده و حتی آنها نیز از نقش تولیدگرِ خود وارد نقش دلالی اقتصادی شده‌اند. شاید به همین جهت باشد که حتی مهار تورم نیز با تولید گره می‌خورد، زیرا در شرایطی که شرکت‌های اقتصادی و حتی دولت‌ها از تن دادن به فعالیت تولیدی شانه خالی کرده‌اند، طبیعتاً سر ریز وضعیت عدم تولید در خلق پول و افزایش تورم نمودار می‌شود. در این شرایط، شاید تنها نیرویی که بتواند حرکت اقتصاد را به سمت تولید بکشاند، نیروی بسیج ارزشی و مردمی است که حاضر به ایثار و فداکاری در راه تولید است. در شرایطی که امر اقتصادی از حیث رفع نیازهای مادی، توان ایجاد همدلی و جهت‌مندی در امر تولید را ندارد، به‌نظر می‌رسد بهترین راه بهره‌گیری از ظرفیت ارزشی و مردمی است که بتواند نیرویِ محرکِ لازم برای تولید را فراهم آورد. دکتر محمدرضا قائمی نیک
50.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📈 از دفاع مقدس تا جهش تولید ❓سوال اصلی این است که چگونه می‌توان از تجربیات دفاع مقدس، مشارکت مردم پایه برای جهش تولید ایجاد کرد؟ حسن باقری پاسخ می‌دهد که چگونه مردم منبع اطمینان‌بخش این حرکت هستند... || 💠آری مردم همان مردم هستند. یک روز به آن‌ها اعتماد شد و منبع اطمینان‌بخش شدند و زمینه نقش‌آفرینی‌های آن‌ها مشخص شد؛ پس امروز هم اگر در جنگ اقتصادی جایگاهی برایشان مشخص شود، تحقق جهش تولید امکان‌پذیر خواهد بود چراکه کلید این تحقق مشارکت مردم است... 🇮🇷|مطرا برای تحقق راهیان نور گام دوم انقلاب اسلامی به میدان آمده است.|🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3617652979C868956f3a1
35.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
! ببینید: کلیپ تصویری «با مسئولیت من!» 🔹تفاوت اقتصاد مردمی و اقتصاددان مردمی با اقتصاد کاپیتالیستی و کمونیستی چیست؟ 🔸 چرا باید کسانی که در مورد اقتصاد ایران تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کنند مسئولیت بپذیرند؟ 🔹 برای رفع انحصار چه باید کرد؟ 🔸 چطور حال مردم خوب می شود؟ پ ن: یکی از شاهکارهای سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی «غریب» است. تماشای این فیلم را به همراه خانواده از دست ندهید. 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اقتصاد باید در خدمت فرهنگ باشد 🔹 وجه تمایز بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری چیست؟ 🔸 دکتر علی سعیدی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مشارکت مردم به مثابه شرط عدالت باید توده ملیونی در تولید دخیل باشد نه صرفا در یارانه و مصرف! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 پنج گانه کاپیتالیسم 🔹 شناخت نظام سرمایه داری در پنج دقیقه! 🔹 جایگزینتان برای بانک چیست؟ 🔹 چرا شهید بهشتی معتقد است که تبلیغات بازرگانی حرام است؟ 🔹 بانک و بورس چگونه ایجاد شده اند؟ 🔹 آیا خصوصی سازی راهکار درستی برای مدیریت مجموعه های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس است؟ 🔸حسین عباسی‌فر پژوهشگر اقتصاد و رسانه اندیشکده قصد 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم گزارش 9⃣4⃣ 1⃣تکیه شماره ۱ 🇵🇸جنوب غزه( رفح) 🎥این فیلم بخشی از نذورات بانیان محترم میباشد که به دست مردم مظلوم غزه طبخ و توزيع میشود. 🔸شما هم می‌توانید کمک های خود را به حساب های زیر واریز نمایید. شماره کارت های خیریه: بانک پاسارگاد 5022291329674046 بانک ملت 6104338926896834 بانک ملی 6037997599838944 🔸جزئیات بیشتر حساب ها👇 https://zil.ink/bonyadkhadijah WWW.KhadijaFoundation.com 🔻بنیاد خیریه ام‌الیتامی خديجة الکبری(س) سایت | اینستاگرام | بله | ایتا | روبیکا | توئیتر
💢 یاوران غزه ❇️ پویش ملی جمع‌آوری کمک برای مردم غزه در ماه‌مبارک‌رمضان کمک‌ها به صورت مستقیم صرف تأمین غذا و ارزاق می‌گردد. 🔸بنیاد خیریه ام‌الیتامی خدیجه‌کبری(س)
6104338926896834
🔸بنیاد مردمی تحول‌اجتماعی
5041727010553517
🔸بنیاد خیریه جامعه‌ایمانی‌مشعر
5041721113532122
💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر@www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اشک‌ها و گریه‌های خانم مرضیه هاشمی (خبرنگار آمریکایی پرس‌تی‌وی )و درخواستِ جهاد از امام خامنه‌ای (فارغ از درست یا غلط بودن جهاد)، از جنسِ غیرته. خوشا به حالِ هرکسی که با شنیدنِ این فاجعه این چنین اشک ریخته. خوشا بحالش. ‌ ♻️👇🏻 ⚠️کانال : 🚨 https://eitaa.com/joinchat/2162098380Ccb4637833b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️یورام فان کلاورن ! یک سیاستمدار هلندی او تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری مساجد و حجاب در هلند کرد. اما...... ♻️👇🏻 ⚠️کانال : 🚨 https://eitaa.com/joinchat/2162098380Ccb4637833b
امام صادق علیه السلام إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها و سَلِ اللّهَ عز و جل الجَنَّةَ ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ. قرآن نبايد تندتند خوانده شود؛ بلكه با ترتيل و آرامش خوانده مى‌شود. هر گاه به آيه‌اى رسيدى كه ياد بهشت در آن است، درنگ كن و از خدا بهشت بخواه و هر‌گاه به آيه‌اى رسيدى كه ياد آتش در آن است، بِايست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر. الكافي : ج ۲ ص ۶۱۷ ح ۲ . ثبت نام حدیث روز العربیة : En احادیث معصومین منابع حدیث شیعه معارف حدیث علوم حديث متون حدیث شرح حدیث خدمات حدیث دارالحدیث >احادیث>احادیث معصومان(ع)>احادیث امام حسن(ع)>گزیده سخنان چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام امام حسن سلام الله علیه : لا أدبَ لِمَن لا عَقْلَ لَهُ . آن را كه خرد نيست ، ادب نيست . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۱ / ۶ امام حسن سلام الله علیه : لَمّا سَألَهُ أبوهُ عنِ الشُّحِّ : أن تَرى ما في يَدَيكَ شَرَفا وما أنفَقتَ تَلَفا . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش پدرش از او درباره تنگ چشمى ـ : تنگ چشمى آن است كه آنچه را دارى مايه شرافت پندارى و آنچه را انفاق كنى ، تلف شده و بر باد رفته انگارى . وسائل الشيعه : ۱۶ / ۵۳۹ / ۱ . امام حسن سلام الله علیه : وقد سُئلَ عن الجُبن : الجُرأةُ على الصَّديقِ ، والنُّكُولُ عَن العَدُوِّ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه : بزدلى چيست ؟ ـ : دليرى در برابر دوست و گريختن از برابر دشمن . امام حسن سلام الله علیه : لمّا سألَهُ أبوه عن تفسيرِ الجَهلِ : سُرعهُ الوُثوبِ علَى الفُرْصةِ قبلَ الاسْتِمْكانِ مِنها ، والامْتِناعُ عنِ الجَوابِ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش پدرش از تفسير نادانى ـ : زود پريدن روى فرصت پيش از آن كه آن را كاملاً به دست آورى و خوددارى كردن از جواب . معاني الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲ امام حسن سلام الله علیه : وقد سُئلَ عنِ الحِلْمِ : كَظْمُ الغَيظِ ومِلْكُ النَّفْسِ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از معناى بردبارى ـ : (بردبارى) فرو خوردن خشم و خويشتندارى است . امام حسن سلام الله علیه : مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَيءٍ . هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند . تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۰۸ امام حسن سلام الله علیه : ما فَتَحَ اللّه ُ عز و جل على أحدٍ بابَ مسألةٍ فَخَزنَ عَنهُ بابَ الإجابةِ . خداوند عز و جل باب مسألت (و دعا) را به روى هيچ كس نگشود ، كه باب اجابت را به روى او بسته باشد . امام حسن سلام الله علیه : أنا الضَّامِنُ لِمَن لَم يَهجُسْ في قلبهِ إلاّ الرّضا أن يَدعُوَ اللّه َ فَيُستَجابَ لَهُ . كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى (خدا) خطور نكند ، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند . بحارالانوار : ۲۵/۳۵۱/۴۳ امام حسن سلام الله علیه : مَن قَرَأ القرآنَ كانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً . كسى كه قرآن بخواند ، يك دعاى مستجاب شده دارد ، دير مستجاب شود ، يا زود . بحارالانوار : / ۹۳ / ۳۱۳ / ۱۷ امام حسن سلام الله علیه : مَنِ اتَّكَلَ على حُسنِ الاختِيارِ مِنَ اللّه ، لَم يَتَمَنَّ أ نّهُ في غَيرِ الحالِ التي اختارَها اللّه ُ لَهُ . هركه به حُســن انتخاب خداوند تكيه كند ، جز آن وضعى را كه خدا برايش برگزيده است ، آرزوى داشتن وضعى ديگر نكند . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۰۶ / ۶ امام حسن سلام الله علیه : كيفَ يكونُ المؤمنُ مؤمنا وهو يَسخَطُ قِسمَةُ ويُحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ والحاكِمُ علَيهِ اللّه ُ ؟ ! مؤمن چگونه مى تواند مؤمن باشد در حالى كه از قسمت خود ناخشنود باشد و منزلت و وضعيت خود را ناچيز شمارد با آن كه كه حاكم بر او (و تعيين كننده سرنوشتش) خداست ؟. بحارالانوار : ۴۳ / ۳۵۱ / ۲۵ امام حسن سلام الله علیه : ما نَقَصَتْ زكاةٌ مِن مالٍ قَطُّ . زكات ، هرگز چيزى را از ثروت كم نمى كند . بحارالانوار : ۹۶ / ۲۳ / ۵۶ امام حسن سلام الله علیه : لرجل جاءَ إلَيهِ يَستَشِيرُهُ في تَزويجِ ابنَتِهِ : زَوِّجْها مِن رَجُلٍ تَقِيٍّ ، فإنّهُ إن أحَبَّها أكرَمَها وإن أبغَضَها لَم يَظلِمْها . امام حسن عليه السلام ـ خطاب به مردى كه با ايشان در باره ازدواج دختر خود مشورت كرد ـ : او را به مردى باتقوا شوهر ده ؛ زيرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گراميش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ستم نمى كند . مكارم الأخلاق : ۱ / ۴۴۶ / ۱۵۳۴ امام حسن سلام الله علیه : إنّ المسألَةَ لا تَحِلُّ إلاّ في إحدى ثلاثٍ : دَمٍ مُفجِعٍ ، أو دَينٍ مُقرِحٍ ، أو فَقرٍ مُدقِعٍ . درخواست كردن روا نيست مگر در يكى از اين سه جا : خون بهاى سنگين ، يا بدهكارى توانفرسا ويا فقر كُشنده. امام حسن سلام الله علی
ه : الإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ مِن أكبَرِ السُّؤدُدِ . بخشيدن پيش از طلب كردن (كسى) از بزرگترين سرورى است . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۳ / ۷ امام حسن سلام الله علیه : وقد سُئلَ عنِ الشَّجاعةِ : مُواقَفَةُ الأقرانِ ، والصَّبرُ عِندَ الطِّعانِ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه شجاعت چيست ؟ ـ : ايستادگى در برابر هماوردان و پايدارى در نبرد . تحف العقول : ۲۲۶ امام حسن سلام الله علیه : في جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّي مِن شِيعَتِكُم : يا عبدَ اللّه ، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِيعَتِكُم ، ولكن قُل : أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم ، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ . امام حسن عليه السلام ـ در جواب مردى كه عرض كرد : من از شيعيان شما هستم ـ : اى بنده خدا ! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى ، راست مى گويى ، ولى اگر چنين نباشى ، پس با ادعاى منزلت والايى كه تو اهل آن نيستى ، بر گناهانت ميفزاى . مگو : من از شيعيان شما هستم ، بلكه بگو : من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم . در اين صورت ، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى . تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۰۶ امام حسن سلام الله علیه : قد أكثَرَ مِن الهَيبهِ الصامِتُ . آدم خموش ، بسيار پُر هيبت است . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۳ / ۷ امام حسن سلام الله علیه : نِعمَ العَونُ الصَّمتُ في مَواطِنَ كثيرَةٍ وإن كُنتَ فَصِيحا . در بسيارى جاها ، چه ياور نيكويى است ، خاموشى ؛ هر چند كه سخنور باشى . معاني الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲ امام حسن سلام الله علیه : المَصائبُ مَفاتيحُ الأجرِ . مصيبتها ، كليدهاى اجرند . أعلام الدين : ۲۹۷ امام حسن سلام الله علیه : صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بهِ . با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو رفتار كنند . أعلام الدين : ۲۹۷ امام حسن سلام الله علیه : بِالعَقلِ تُدرَكُ الدّارانِ جَميعا ، ومَن حُرِمَ مِنَ العَقلِ حُرِمَهُما جَميعا . با خرد است كه هر دو سرا به دست مى آيد و هر كه از خرد محروم باشد ، از هر دو سرا محروم شود . كشف الغمّه : ۲ / ۱۹۷ امام حسن سلام الله علیه : لَمّا سُئلَ عَنِ العَقلِ : التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ حَتّى تَنالَ الفُرصَةَ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به ايـن سؤال كه خرد چيست ؟ ـ : جام اندوه را جُرعه جُرعه نوشيدن تا به دست آمدن فرصت . معاني الأخبار : ۲۴۰ / ۱ امام حسن سلام الله علیه : لَمّا سَألَهُ أبوهُ عليه السلام عَنِ العَقلِ : حِفظُ قَلبِكَ ما استَودَعتَهُ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال پــدر بزرگوارش از او كه خرد چيست ؟ ـ : اين كه دلت آنچه را به او مى سپارى ، نگه دارد . معاني الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲ امام حسن سلام الله علیه : العاداتُ قاهِراتٌ ، فَمَنِ اعتادَ شَيئا في سِرِّهِ وخَلَواتِهِ ، فَضَحَهُ في عَلانِيَتِهِ وعِندَ المَلَأِ . عـادتها مقهور كننده اند . پس ، هر كس در نهان و خلوتهاى خود به چيزى عادت كند ، همان چيز او را در آشكار و ميان جمع رسوا سازد . تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۱۳ امام حسن سلام الله علیه : الغَفلَةُ تَركُكَ المَسجِدَ، وطاعَتُكَ المُفسِدَ . غفلت آن است كه مسجد (رفتن براى نماز) را ترك كنى و از شخص مفسد فرمان برى . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۰ امام حسن سلام الله علیه : إنّ اللّه َ عز و جل بِمَنِّهِ ورَحمَتِهِ لَمّا فَرَضَ عَليكُمُ الفَرائضَ لم يَفرِضْ علَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم (علَيكُم) لا إلهَ إلاّ هُو ، لَِيميزَ الخَبيثَ مِن الطَّيِّبِ ، ولِيَبتَلِيَ ما في صُدورِكُم ، ولُِيمَحِّصَ ما في قُلوبِكُم . خداوند عز و جل چون از روى كرم و رحمت خود فرايض را بر شما واجب ساخت ، نه بدان سبب بود كه به شما نياز داشت ، بلكه از سر مهر و رحمت آن خداى يگانه به شما بود ، تا ناپاك را از پاك جدا سازد و آنچه را در سينه هاى شماست ، بيازمايد و آنچه را در دلهاى شماست ، ناب و خالص گرداند . بحارالانوار : ۲۳ / ۹۹ / ۳ امام حسن سلام الله علیه : التفكُّرُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ . انديشيدن، مايه زنده دلىِ صاحب بصيرت است. بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۱ امام حسن سلام الله علیه : اُوصيكُم بتَقوَى اللّه وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ . شما را به تقواى الهى و تداوم انديشه سفارش مى كنم ؛ زيرا كه انديشيدن پدر و مادر همه خوبيهاست . تنبيه الخواطر : ۱ / ۵۲ امام حسن سلام الله علیه : اعلمْ أنَّ مُروَّةَ القَناعَةِ والرِّضا أكثرُ مِن مُرُوّةِ الإعطاءِ . بدان ، كه مردانگىِ قناعت و خرسندى ، بيش از جوانمردىِ بخشش است . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۱ / ۶ امام حسن سلام الله علیه : لا يَنبغي لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه أ
ن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللّه أن يَتَواضَعُوا ، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللّه أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ ) . سـزاوار نـيـست كـسى كـه بـزرگى خـدا را مى شناسد، خود بزرگ بين باشد ؛ زيرا بلند مرتبگى كسانى كه عظمت خدا را مى دانند ، در اين است كه افتادگى كنند و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را مى شناسند ، در اين است كه اظهار ذلّت كنند . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۰۴ / ۳ امام حسن سلام الله علیه : فِي المَائدةِ اثْنَتَا عَشرَةَ خَصْلَةً يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أنْ يَعْرِفَهَا : أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ ، وَ أرْبَعٌ سُنَّةٌ ، وأرْبَعٌ تأدِيبٌ . فَأمَّا الفَرْضُ : فَالمَعْرِفَةُ ، وَالرِّضَا ، وَالتَّسْمِيَةُ ، وَالشُّكْرُ . وَأمَّا السُّنَّةُ : فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ ، والجُلُوسُ عَلَى الجَانِبِ الأيْسَرِ ، والأكْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ . وَلَعْقُ الأصَابِعِ . وَأمّا التَّأدِيبُ : فَالأكْلُ مِمَّا يَلِيكَ ، وَتَصْغِيرُ اللُّقْمَةِ ، وَتَجْوِيدُ المَضْغِ ، وَقِلّةُ النّظَرِ فِي وُجُوهِ النّاسِ . آداب سفره دوازده تاست كه هر مسلمانى بايد آنها رابداند : چهارتاى آنها واجب است ، چهار تا سنّت (مستحب) و چهار تا از باب رعايت ادب مى باشد . امّا آن چهارتا كه واجبند : معرفت ، خشنودى ، نام خدا بر زبان آوردن و شكرگزارى . و آن چهار كه سنّت است : دست شستن پيش از غذا خوردن ، نشستن بر طرف چپ (بدن) ، خوردن با سه انگشت و ليسيدن انگشتها . و امّا آن چهار كه از باب رعايت ادب مى باشد : خوردن از آنچه در جلوى توست ، كوچك گرفتن لقمه ، خوب جويدن غذا و كمتر نگاه كردن به صورت مردم . بحارالانوار : ۷۳ / ۳۰۵ / ۲۳ الإمام الحسن عليه السلام : عَلِّمِ النّاسَ وتَعَلَّم عِلمَ غَيرِكَ ، فَتَكونَ قَد أتقَنتَ عِلمَكَ وعَلِمتَ ما لَم تَعلَم به مردم بياموز و دانش ديگران را فراگير ، تا دانش خود را استوار كرده و آنچه را كه ندانسته اى بدانى . كشف الغمّة : ۲ / ۱۹۷ . امام حسن عليه السلام : لا يَعزِبُ الرَّأيُ إلاّ عِندَ الغَضَبِ . رأى [درست] جز هنگام خشم پنهان نمى ماند . نزهة الناظر : ۷۲ / ۱۴ امام حسن عليه السلام : قَطعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّمينَ . دانش عذر دانش اندوزان را گسسته است . تحف العقول : ۲۳۶ . امام حسن عليه السلام : يا بنَ آدمَ ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده اى، پيوسته در راه ويران كردن [خانه ]عمرت قدم بر مى دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زيرا كه مؤمن توشه بر مى دارد و كافر خوش مى گذراند. بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۲ /۶ . امام حسن عليه السلام : أسلَمُ القُلوبِ ما طَهُرَ مِن الشُّبُهاتِ . سالمترين دلها، دلى است كه از شبهات پاك باشد. تحف العقول : ۲۳۵ . امام حسن عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عنِ الكَرَمِ ـ : الابتِداءُ بالعَطيَّةِ قَبلَ المَسألةِ ، و إطعامُ الطَّعامِ في المَحْلِ . امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه بزرگوارى چيست؟ ـ فرمود : دَهِش پيش از خواهش و اطعام كردن در قحطى. بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۰۲ /۲ امام حسن عليه السلام : مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ كَرَمَهُ . هر كه احسانهاى خود را بر شمرد، بخشندگى خويش را از بين برده است. بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۳ /۷ . الإمام الحسن عليه السلام ـ في ذَمِّ الدُّنيا ـ : الرّاغِبُ فيها عَبدٌ لِمَن يَملِكُها . امام حسن عليه السلام ـ در نكوهش دنيا ـ : دنياخواه، بنده دنيادار است. كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۱۴ ح ۴۴۲۳۶ امام حسن مجتبی(ع)چهل حدیث چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام (دانلود) چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام (دانلود) تازه ها گزیده سخنان امام حسن مجتبی عليه السلامگزیده سخنان امام حسن مجتبی عليه السلامچهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلامامام حسن مجتبی علیه السلامگزیده سخنان امام حسن عليه السلام پربازدیدترین ها تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تعلق دارد.درباره پایگاه | تماس با ما | نقشه پایگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شهادت را نمی‌فهمند کورند و نمی‌بینند 🔹فلسطین دم‌به‌دم می‌میرد اما زنده می‌ماند 🔹لحظاتی از شعرخوانی علی سلیمیان در دیدار امشب شعرا با رهبر انقلاب 🔹رهبر انقلاب: باید یک نهضتی برای ترجمه انجام بگیرد. اگر همین غزل در غزه ترجمه شود یک غوغایی بر پا خواهد کرد. این لحن و بیان و احساس منتقل شود. آن مردم و مبارزان به این طور قوت‌قلب‌دادن‌ها احتیاج دارند. 🇮🇷 کانال رسمی 👇🏻 @antarnational
🔴‏«رهبر انقلاب: غالباً راه رسیدن به حق سیاسی نیست...» واکنش قابل توجه رهبرانقلاب به یک بیت 🔹️ناصر فیض، شاعر: همیشه راه رسیدن به حق سیاسی نیست که گاه، چاره به جز حمله حماسی نیست ⏪تصحیح و تاکید معنادار رهبر انقلاب را ببینید گاه نه! غالباً همینجوریه... 🔴 👇 @bidariymelat