eitaa logo
محمدعلی انصاری
1.7هزار دنبال‌کننده
495 عکس
696 ویدیو
2 فایل
محمدعلی انصاری www.hedayatnoor.com ارتباط با ادمین @bhn_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰۲۲۹-چرا در آیات مختلف قرآن نام موسی (ع) برده شده و فراوان به ماجراهای زندگی این پیامبر الهی اشاره شده است؟ 🔹 البته فراوان آمدن نام موسی (ع) در قرآن دلایل مختلفی دارد که در ادامه به دو دلیل اشاره می کنیم: اول، شخصیت و زندگی حضرت موسی (ع) مجموعۀ جامعی از تجلیات صفات خداوند است. برای مثال ارادۀ تمام قدرتمندان زمانۀ موسی (ع) بر این تعلق گرفت که او اصلاً به دنیا نیاید. اما ایشان به ارادۀ خداوند به دنیا آمد یا اینکه آن‌ها می‌خواستند حضرت موسی (ع) زنده نماند و بزرگ نشود، اما خداوند اراده کرد که او در خانۀ قدرتمندترین طاغوت آن روزگار یعنی فرعون بزرگ شود، رشد کند و به جوانی برسد. دوم، تمام پیامبران ابتدا به سوی قوم خود فرستاده می شدند و با عبارت «ياَ قوَْمِ» سخن خود را آغاز می کردند. اما حضرت موسی (ع) پس از آنکه به پیامبری مبعوث شد، به سوی فرعون رفت و با اقتدار تمام به عرصۀ سیاست پا نهاد. او رسالت اصلاح گرانه و هدایت بخش خود را از برترین مقام سیاسی کشور شروع کرد و به نوعی میان دیانت و سیاست جمع نمود. بنابراین سطح کار حضرت موسی (ع) با پیامبران پیش از او متفاوت است. از این رو جا دارد کسی که بیش از همه نامش در قرآن برده شود، حضرت موسی (ع) باشد. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱،صص ،۵۴۳-۵۴۲. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از جمله رهنمودهایی که وابستگی و دلبستگی انسان به دنیا را می کاهد، «زُهْد » است. «زُهْد » در اصل به معنای بی رغبتی و بی میلی است. قرآن مجید در ماجرای حضرت یوسف (ع) پس از اینکه بیان می کند کاروانیان یوسف او را به عنوان غلام و به قیمتی اندک فروختند: «وَ شَرَوْه بثِمََنٍ بخَْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ » (و او را به بهایی ناچیز، چند درهم، فروختند)، می فرماید: «وَ كَانوُا فيِهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ» یعنی دلیل کار کاروانیان این بود که آنان به یوسف (ع)میل و رغبت نداشتند. پس، زهد یعنی انسان شیفته و دلدادۀ چیزی نباشد و پیوند و وابستگی خود را به آن بگسلد. در اسلام، زهدِ عملی که راهکار آزادی است، به معنای مصرف کمتر از دنیا و بازده بیشتر در دنیاست؛ اینکه انسان در دنیا از تمام ظرفیت دنیا استفاده نکند و به قدر کفاف و نیازش از آن بهره ببرد، اما بازدهش بیش از حد استفاده اش باشد. انسان زاهد مهار نفس خود را در اختیار دارد و از مناعت طبع و بلندی نظر برخوردار است. او حتی اگر به گشایش اقتصادی برسد، چنان نیست که هر آنچه را دارد ببلعد. درحقیقت، زهد، حرص و ولع را در وجود انسان مهار می کند. ▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، صص ۲۸۸-۲۸۷. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
69_Momenon_A28,P1_Rahe_Ertebate_Ba_Khodavand_Az_Darbkhaneye_Payambarane.mp3
1.78M
راه ارتباط با خداوند از درب خانه‌ى پيامبران الهى آغاز می‌شود ۶۹-سوره مباركه مؤمنون جلسه ١٨ آيه ٢٧ (قسمت پنجم) محمدعلى انصارى زمان: ۸:۳۷ حجم: ۱.۷ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعریف روزه داری از دیدگاه سیدالساجدین علیه‌السلام محمدعلی انصاری زمان: ۵:۳۳ حجم: ۲۳.۸ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
23_Khotbeh109_j6,P3_Chand_Tosif_Az_Halate_Ahle_Taat_Va_Ahle_Masiyat.mp3
4.72M
چند توصيف از حالات اهل طاعت و اهل معصيت در قيامت ٢٣-شرح خطبه ١٠٩، جلسه ٦ (بخش سوم) محمدعلى انصارى زمان: ١٩:١٨ حجم: ٤.٤ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خسارت دیده‌ترین انسان‌ها چه کسانی هستند؟ محمدعلی انصاری زمان: ۶:۴۰ حجم: ۳۰.۶ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3-Doa16.j1.P3.Hich Rah Va Panahi Joz Khodavand Nist2.mp3
2.33M
هيچ راه و پناهى جز خداوند نيست (قسمت دوم) ٣-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه، جلسه اول ( بخش سوم) محمدعلى انصارى زمان: ١١:٣٩ حجم : ٢.٢ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیایش، گفت و شنودی با حضرت سبحان محمدعلی انصاری زمان: ۳:۵۵ حجم: ۱۹.۵ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰۲۳۰-رفتار ما در برابر سنت‌های پیشینیان مانند عید نوروز و ... چگونه باید باشد؟ سیره معصومان در این‌باره چگونه بوده است؟ 🔹 آداب و سنن پیشینیان نه ماهیتاً منفی است و نه مثبت. نمی‌توان گفت چون گذشتگان کاری را انجام می‌دادند، پس این کار پسندیده است و آن را باید پذیرفت. از سوی دیگر نمی‌توان تماماً آنچه را آن‌ها به آن عمل می‌کردند روا ندانست. بلکه اگر عملکرد آنان عقلانی و مشروع است، آن را می‌پذیریم و از آن سنّت‌ها و روش‌ها استفاده می‌کنیم. سیرۀ ائمۀ اطهار (ع) نیز چنین بوده است. برای نمونه در روز نوروز هدیه ای برای امام علی (ع) آوردند. حضرت فرمود: این چیست؟ گفتند: ای امیرالمؤمنین، امروز نوروز است. امام (ع) فرمود: پس هر روز را برای ما نوروز کنید. امام صادق (ع) نیز سنّت نوروز را تأیید می‌فرماید. طبعاً خانه تکانی و دید و بازدید و نشاط و شادمانی‌ای که به بهانۀ نوروز رخ می‌دهد، شایسته و پسندیده است و تنوعی به زندگی انسان‌ها می‌دهد. این نو شدن‌ها منطبق با طبیعت است و چه نیکوست که این تحول و تغییر به بیرون ختم نشود و درون آدمی نیز متناسب با بهار، نو و تازه شود. اما در این میان برخی سنّت‌های پیش از نوروز مانند چهارشنبه‌سوری که درواقع چهارشنبه‌سوزی است یا سنّت سیزده به در، به بهانۀ واهیِ نحس بودن این روز، خرافه‌ای بیش نیست و باید از آن اجتناب کرد. اینکه مردم به طبیعت بروند و از آن لذت ببرند، اشکالی ندارد و بسیار پسندیده است. اما اینکه روز سیزده فروردین را نحس و نامیمون بدانند و با بیرون رفتن از خانه، نحسی آن را به در کنند، عملی نابخردانه و بی‌مبناست. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱،صص ۳۶۹-۳۶۷. @Hedayatnoor