🔰۲۶۶- عشق حقیقی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
🔹عشق اوج محبتی است که مبتنی بر معرفت است و از محدودۀ عقل و شرع خارج نمیشود. عشقِ حقيقی از عمق وجود انسان سر میزند و با شناخت و آگاهی از ويژگیهای پسنديدۀ معشوق تنيده و همراه شده است. عشقهايی که از سر نادانی و به خاطر زيبايی ظاهری و خط و خال و ابرو به وجود میآيند، عشق نيستند و ننگ آنها دير يا زود برملا میشود:
عشقهايی کز پی رنگی بود
عشق نبود عاقبت ننگی بود
رابطهای که بين عاشق و معشوق دست میدهد شگفتانگيز است. در ذات عشق، پاکبازی و خود رها کردن و از خود گذر کردن است.
جمله معشوق است و عاشق پردهای
زنده معشوق است و عاشق مردهای
انسانِ عاشق، عافيتطلب و مغرور نيست و معشوق را با تمام جان دوست دارد. نزديکترين واژۀ قرآنی به مفهوم عشق، «مودّت» است که محبتی سرشار بر مبنای معرفت است. والاترين عشق حقيقی، عشق به خداوند است. با اين حال، سخن گفتن دربارۀ عشق سخت و دشوار است و جز عاشق شدن راهی برای فهم مفهوم والای عشق نيست:
هرچه گويم عشق را شرح و بيان
چون به عشق آيم خجل گردم از آن
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ٢۷۰-۲۶۹
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
گام اول در تهذيب و تربيت نفس، زدايش رذايل است و گام بعد، پيدايش فضايل.
بايد در آغاز، غبار متراکم رذايلی چون کبر، حرص، بخل، حسد، دروغ و ترس را از سراچۀ دل جارو زد و آنگاه جان را به زيور فضايلی چون فروتنی، قناعت، سخاوت، غبطه، راستی و شجاعت آراست:
آيينه شو وصال پری طلعتان طلب
اول بروب خانه دگر ميهمان طلب
فضايل اخلاقی با وجود رذايل، در جان نمیآید و اگر بيايد ثمرۀ چندانی دربر ندارد. بايد يکی بیرون رود و فضا را برای آن ديگری باز بگذارد:
«ديو چو بيرون رود فرشته درآيد».
سنتّ و رويۀّ عالمان اخلاق در آموزههای خود نيز همواره در گام نخست بر «تخليه» يعنی دور افکندن رذايل و پالايش جان بوده است و در گام بعد «تحليه» يعنی آراستن دل به فضايل وجهۀ همت قرار میگرفته است.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، ص ۲۱۷.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
106-Momenon.A67,Khoye Eblisi Az Koja Shekl Migirad.mp3
4.29M
خوى ابليسى از كجا شكل میگیرد؟
١٠٦-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٩
آيه ٦٧
محمدعلى انصارى
زمان: ٢١:٠١ حجم: ٤ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
32-Khotbeh91.j9.P3.Shenakhte Ensan Dar Sayeye Vahy.mp3
5.99M
شناخت انسان در سايهى وحى
٣٢-شرح خطبه ٩١، جلسه ٩
(بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٢٩:٥٤ حجم: ٥.٧ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکار پیشگیری از
مـجـادله در روابـط
محمدعلی انصاری
زمان: ۱:۳۰ حجم: ۷.۴ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
2-Doa17.j1.P2.Rahe Moghabele Ba Sheytan.mp3
3.14M
راه مقابله با شيطان
٢-شرح دعاى ١٧ صحيفه سجاديه،
جلسه اول ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٥:٢٤ حجم :٢.٩ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى17
@Hedayatoor
🔰۲۶۷- چگونه باید با جرم و خطا برخورد کرد؟
🔹به طور کلی با جرم و خطا به سه صورت میتوان برخورد کرد:
اول اينکه، از کنار جرم بهسادگی گذر کنيم و به خطاکار و مجرم تذکری کوتاه بدهيم و با اغماض با او برخورد کنيم. در اين صورت، جرم قباحت خودش را از دست میدهد و مجرم آنچنان که لازم است بيدار نمیشود و به خود نمیآيد و چه بسا در انجام جرم گستاختر میگردد؛ زيرا حاشيۀ امنی در پيرامون خود حس میکند و با چنين احساسی به خود جرئت میدهد آن جرم را دوباره تکرار کند.
دوم اينکه، با شدت هرچه تمامتر با مجرم برخورد کنيم و او را بيش از جرمی که مرتکب شده است مجازات کنيم. در اين صورت مجرم مظلومنمايی میکند و مردم دلشان برای او میسوزد و چه بسا طرفدار او میشوند. در اين وضعيت، مجرم از طرف مردم حمايت عاطفی میشود و جرم و خطايش لوْث میشود. درنتيجه کمتر به خود میآيد و از ارتکاب گناه دست نمیکشد.
سوم اينکه، به انگيزۀ تربيت مجرم، به اندازۀ جرمی که مرتکب شده است، مجازاتی عادلانه تعيين کنيم و او را بسزای عملش برسانيم. اين شيوه، حمايت مردم را درپی دارد. آن فرد نيز سزای ارتکاب جرمش را میبيند و در ميان مردم سرافکنده میگردد. با چنين وضعيتی اميد است که مجرم به خطا و اشتباه خود پیببرد و بار ديگر آن را تکرار نکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۸۳-۲۸۲.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
تعليم الهی بر دو گونۀ مستقيم و غير مستقيم است. خداوند به پدر انسانها شرافتی بخشيده که خود، معلم مستقيم و بیواسطۀ او باشد:
«وَ عَلمَّ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلهَّا »
و تمامیِ نام ها را به آدم آموخت.
البته اين شرافت انسانی، فقط مختص به آدم ابوالبشر علیهالسلام نيست؛ بلکه بنا به کلام خدا، ديگر انسانها نيز گاه از علم مستقيم او بهره میبرند. راه رسيدن به چنين علمی نيز در کلامش تقوا معرفی شده است:
«اتقَّوا الله وَ يعَُلمِّكُمُ الله».
تقوا راهگشای عنايت خاص حق به بنده و آموزش مستقيم اوست و خداوند متعال علمش را در قلب هرکه بخواهد، میافکند:
«الَعْلِمُْ نوُرٌ يقَْذِفهُُ الله فيِ قلَبِْ منَْ يشََاءُ»
علم نوری است که خداوند آن را در قلب هرکسی که بخواهد قرار میدهد.
اين علم را در مدرسه و دانشگاه نمیتوان آموخت: «رموز علم ادريسی بود ذوقی نه تدريسی».
اما نوع دوم آموزش خداوند، آموزش باواسطه است. حضرت حق به پيامبرش آنچه را نمیدانسته میآموزد:
«وَ عَلمَّكَ مَا لمَْ تكَُنْ تعَْلمَُ»
و هر آنچه نمی دانستی به تو آموخت؛
آنگاه نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله آن آموختهها را به مردم انتقال میدهد: «يتَلْوُ عَليَهِْمْ آياَتهِ»
پیام هایش را بر ايشان بخواند.
آموزشی که ايشان به مردم میدهد، آموزش باواسطه از سوی خداوند است.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۲۲۱-۲۱۹.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
محمدعلی انصاری
زمان: ۰۰:۵۹ حجم: ۳.۹ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@Hedayatnoor