🔰۲۶۷- چگونه باید با جرم و خطا برخورد کرد؟
🔹به طور کلی با جرم و خطا به سه صورت میتوان برخورد کرد:
اول اينکه، از کنار جرم بهسادگی گذر کنيم و به خطاکار و مجرم تذکری کوتاه بدهيم و با اغماض با او برخورد کنيم. در اين صورت، جرم قباحت خودش را از دست میدهد و مجرم آنچنان که لازم است بيدار نمیشود و به خود نمیآيد و چه بسا در انجام جرم گستاختر میگردد؛ زيرا حاشيۀ امنی در پيرامون خود حس میکند و با چنين احساسی به خود جرئت میدهد آن جرم را دوباره تکرار کند.
دوم اينکه، با شدت هرچه تمامتر با مجرم برخورد کنيم و او را بيش از جرمی که مرتکب شده است مجازات کنيم. در اين صورت مجرم مظلومنمايی میکند و مردم دلشان برای او میسوزد و چه بسا طرفدار او میشوند. در اين وضعيت، مجرم از طرف مردم حمايت عاطفی میشود و جرم و خطايش لوْث میشود. درنتيجه کمتر به خود میآيد و از ارتکاب گناه دست نمیکشد.
سوم اينکه، به انگيزۀ تربيت مجرم، به اندازۀ جرمی که مرتکب شده است، مجازاتی عادلانه تعيين کنيم و او را بسزای عملش برسانيم. اين شيوه، حمايت مردم را درپی دارد. آن فرد نيز سزای ارتکاب جرمش را میبيند و در ميان مردم سرافکنده میگردد. با چنين وضعيتی اميد است که مجرم به خطا و اشتباه خود پیببرد و بار ديگر آن را تکرار نکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۸۳-۲۸۲.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
تعليم الهی بر دو گونۀ مستقيم و غير مستقيم است. خداوند به پدر انسانها شرافتی بخشيده که خود، معلم مستقيم و بیواسطۀ او باشد:
«وَ عَلمَّ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلهَّا »
و تمامیِ نام ها را به آدم آموخت.
البته اين شرافت انسانی، فقط مختص به آدم ابوالبشر علیهالسلام نيست؛ بلکه بنا به کلام خدا، ديگر انسانها نيز گاه از علم مستقيم او بهره میبرند. راه رسيدن به چنين علمی نيز در کلامش تقوا معرفی شده است:
«اتقَّوا الله وَ يعَُلمِّكُمُ الله».
تقوا راهگشای عنايت خاص حق به بنده و آموزش مستقيم اوست و خداوند متعال علمش را در قلب هرکه بخواهد، میافکند:
«الَعْلِمُْ نوُرٌ يقَْذِفهُُ الله فيِ قلَبِْ منَْ يشََاءُ»
علم نوری است که خداوند آن را در قلب هرکسی که بخواهد قرار میدهد.
اين علم را در مدرسه و دانشگاه نمیتوان آموخت: «رموز علم ادريسی بود ذوقی نه تدريسی».
اما نوع دوم آموزش خداوند، آموزش باواسطه است. حضرت حق به پيامبرش آنچه را نمیدانسته میآموزد:
«وَ عَلمَّكَ مَا لمَْ تكَُنْ تعَْلمَُ»
و هر آنچه نمی دانستی به تو آموخت؛
آنگاه نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله آن آموختهها را به مردم انتقال میدهد: «يتَلْوُ عَليَهِْمْ آياَتهِ»
پیام هایش را بر ايشان بخواند.
آموزشی که ايشان به مردم میدهد، آموزش باواسطه از سوی خداوند است.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۲۲۱-۲۱۹.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
محمدعلی انصاری
زمان: ۰۰:۵۹ حجم: ۳.۹ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@Hedayatnoor
107_Momenon_A68,A69_Pasokhe_Khodavand_Be_Etehamate_Vared_Shode_Bar.mp3
3.21M
پاسخ خداوند به اتهامات وارد شده بر پيامبر
(قسمت اول)
١٠٧-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٩
آيات ٦٨ و ٦٩
محمدعلى انصارى
زمان: ١٥:٤٣ حجم: ٣ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
37.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انفاق، مهمترین حوزه اثبات
ایمان مسلمانان
محمدعلی انصاری
زمان: ۷:۴۰ حجم: ۳۵.۹ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
33_Khotbeh91_j10_P1_Fereshtegane_Gomashte_Shode_Bar_Charkheye_Abr.mp3
2.26M
فرشتگان گماشته شده بر
چرخهى ابر و باران
٣٣-شرح خطبه ٩١، جلسه ١٠
(بخش اول)
محمدعلى انصارى
زمان: ١١:١٢ حجم: ٢.١ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
42.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اخلاص جوهر اصلی
انفاق پسندیده در قرآن
محمدعلی انصاری
زمان: ۹:۰۹ حجم: ۴۰.۶ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
3-Doa17.j1.P3.Rahe Nofoze Sheytan Be Ensan Chegone Ast.mp3
2.92M
راه نفوذ شيطان در انسان چگونه است؟
٣-شرح دعاى ١٧ صحيفه سجاديه،
جلسه اول ( بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٤:١٦ حجم : ٢.٧ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى17
@Hedayatnoor
🔰۲۶۸- آیا میتوان مجرمان و گناهکاران را سرزنش کرد و به آنان توهین نمود؟
🔹مکتب تربیتی اسلام پیروان خود را از سرزنش گناهکاران و توهین به خطاکاران نهی میکند و به جای آن، ارائۀ سخنان سازنده، راهگشا و پیشبرنده را توصیه میکند. یکی از مهمترین کارهایی که باید به جای سرزنش انجام گیرد، پیشگیری از وقوع جرم و خطاست. در منطق دینی به مسلمانان گفته می شود هنر و همّتتان را صرف کنید تا جرمی محقق نشود و خطایی دست ندهد.
حال اگر اقدامات پیشگیرانه به طور کامل جواب نداد و برخی افراد مرتکب جرم شدند، دیگران حق ندارند به آنها اهانت کنند و آنان را زیر تیغ ملامت ببرند. بلکه باید مجرم را به دستگاه قضا بسپارند تا قاضی برای او مجازاتی عادلانه در نظر بگیرد. در مکتب نورانیِ اسلام، شخصیت انسان حتی گناهکار، پاس داشته شده و تحقیر، توهین و سرزنش آنان ممنوع شده است.
تمام هنر انسان مسلمان این است که از وقوع جرم جلوگیری کند. اما آن زمان که جرمی به وقوع پیوست، دیگر تمام است و نباید کسی مجرم را سرزنش کند یا اینکه آزار و آسیبی به او برساند و از پیش خود رفتار قهرآمیزی را با او انجام بدهد.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله دربارۀ خطر و آسیب چنین برخوردی میفرماید:
«مَنْ عَيَّرَ مُسْلِماً بذَِنْبٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ».
اگر کسی مسلمانی را به خاطر ارتکاب گناهی سرزنش کند نمیمیرد تا اینکه خودش آن گناه را انجام دهد.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۹۸-۲۹۶.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
از آسیبهای جدی تجارت و اقتصاد، نداشتن مهارت لازم و ناآگاهی از آداب و احکام و اخلاق آن است. به همين دليل است که اميرالمؤمنين علیهالسلام فرموده است:
«ياَ معَْشَرَ التجُّار الفْقِهَْ ثمُّ المَْتجَْرَ الفْقِهَْ ثمُّ المَْتجَْرَ الفْقِهَْ ثمُّ المَْتجَْرَ».
ای جماعت تاجران، ابتدا احکام شرعی بياموزيد آنگاه به تجارت بپردازيد.
فقه، سپس تجارت؛ فقه، سپس تجارت.
تمام زندگی، از پيش پا افتادهترين کارها تا پراهميتترينشان، نيازمند مهارت و آموزش است. حتی نگهداری از حيوانی خانگی چون مرغ و کبوتر بدون آگاهی حاصل نمیشود؛ چه رسد به آنکه بحث تجارت و مبادلۀ مال و سرمايه در ميان باشد. کسی که بدون آگاهیهای لازم در عرصۀ اقتصاد پا میگذارد، نتايج زيانباری برای خود و جامعه به بار میآورد. به توصيۀ قرآن کريم در هر کاری بايد از راه درست آن وارد شد:
«وَ أتْوُا البْيُوُتَ منِْ أبَوَْابهَِا».
و به خانهها از در آنها درآ ييد.
نياموختن آداب و اصول و چهارچوب کار، به ضعفهای جبران ناپذير
فردی و اجتماعی منجر میشود:
«مَنْ ترََکَ الآدَابَ رُدَّ عَنِ البْاَبِ»
هرکه آداب را ترک کند از در رانده میشود.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۲۲۳-۲۲۱.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor