35_Khotbeh91_j10_P3_Bist_Sazo_Kar_Baraye_Rah_Yaftan_Be_Alame_Malakot2.mp3
3.85M
بيست ساز و كار براى ره يافتن به عالم ملكوت
(قسمت دوم)
٣٥-شرح خطبه ٩١، جلسه ١٠
(بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٩:١٧ حجم: ٣.٦ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
محمدعلی انصاری
زمان: ۱:۲۱ حجم: ۴.۶ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@Hedayatnoor
5_Doa17_j2_P2_Che_Zamani_Ensan_Ezat_Va_Sherafate_Haghighi_Peyda.mp3
1.5M
چه زمانى انسان عزت و شرافت حقيقى پيدا میكند؟
٥-شرح دعاى ١٧ صحيفه سجاديه،
جلسه دوم ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٧:٢٠ حجم : ١.٤ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى17
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۷۰- منظور از ایمان مستقر و ایمان مستودع در کلمات معصومین علیهمالسلام چیست؟
🔹حضرات معصوم علیهمالسلام ايمان را به ايمان «مُسْتَوْدَع» و ايمان «مُسْتَقَر» تقسيم میکنند و پيروان خود را به داشتن ايمان مستقر فرامیخوانند. ايمان مستقر ايمانی است که همواره در قلب انسان مؤمن حضور دارد و روز به روز بر آن افزوده میشود. اين ايمان چنان در جان مؤمن رسوخ کرده است که آنی و کمتر از آنی از او جدا نمیشود و او در همۀ حالات و لحظات مؤمنانه زندگی میکند. انسان مؤمن در دوران فقر و نداری به همان مقدار نشانهها و شواهد ايمان را نشان میدهد که در روزگار دولت و غنا.
درمقابل، کسی که ايمان مستودع دارد، با تغيير اوضاع و احوال، نشانههای ايمانی در گفتار و رفتارش کم و زياد میشود. برای برخی از اين افراد، تبديل شدن خانۀ ۵۰ متری به ۳۰۰ متری يا رسيدن به مقام صدارت، وزارت و وکالت مساوی است با سر آمدنِ دوران ايمان. اين افراد تا ثروت و قدرت ندارند، دست به دامن خدا میشوند که آنان را برخوردار کند؛ اما با برخوردار شدن از مواهب دنيوی پايبندیشان به اصول ايمان الهی کمرنگ میشود. آنان تابع شکل و شرايط محيط خود هستند و با هر بادی، به اين طرف و آن طرف ميل میکنند: «يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ».
ثبات شخصيت به برکت ايمان، بزرگترين سرمايهای است که هر انسان میتواند داشته باشد. آدمی با چنين سرمايهای از حيرانی و سرگردانی رها میشود و در صحنههای مختلف زندگی بدون هيچگونه تزلزلی فعاليت میکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۳۳۰-۳۲۹.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
اين تصور که ثواب و بازتاب اعمال انسان، يکجا در قيامت به آدمی میرسد نادرست است؛ بلکه بنا به آيات شريفۀ قرآن و روايات، بخشی از اين اجر و ثواب، در همين دنيا به انسان بازمیگردد. البته بنا به ماهيت جهان آخرت، آنچه در اين دنيا بازتاب عمل آدمی است با اجر و پاداش اخروی، قياس ناپذير است. بنابراين، چنين نيست که نگاه بندگان صرفاً عُقباگرايانه باشد و بپندارند بازتاب کارهای شايستۀ اجتماعی و مردمی و خيررسانی به دين و بندگان خدا، صرفاً به عالم آخرت بازمیگردد. قانون خداوند اين است که در همين دنيا نيز بخشی از اجر عمل دستگير آدمی شود. برای نمونه صلۀ رَحِم از اعمال صالحی است که فوايد آن در اين دنيا نصيب عامل آن میشود.
امام باقر علیهالسلام در روايتی، چهار فايدۀ دنيايی و يک فايدۀ اخروی برای صلۀ ارحام برمیشمرد:
«صلۀ ارحام، اعمال را پاک، اموال را افزون، بلاها را دفع و حساب را آسان می کند و اجل را به تأخير می اندازد».
همچنين از امام صادق علیهالسلام در ثمرات کمک رسانی به مؤمنان نقل شده است:
«هركه به فرياد برادر مؤمنِ غم زده و گرفتارش در زمانی که مبتلا به بيماری يا امری دشوار شده است، برسد و اندوهش را بزدايد و در روا شدن حاجتش او را كمك كند، به خاطر اين كار، خداوند هفتاد و دو رحمت خويش را برای او منظور کند، كه یکی از آنها را در همين دنيا برای بهبود وضع معيشتش به او دهد و هفتاد و یک رحمت ديگر را برای هول و هراسهای روز قيامتش ذخيره كند».
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۲۴۱-۲۳۹.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
110-Momenon.A73.Serat Bodane Din Be Che Manast.mp3
2.6M
صراط بودن دين به چه معناست؟
١١٠-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٣٠
آيه ٧٣
محمدعلى انصارى
زمان: ١٢:٤٧ حجم: ٢.٤ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor