📌 بنیاد جدید عالَم
[سؤال از امام خمینی]:
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بینالمللی را مطالعه نکردهاید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
جوابِ امام:
ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم. ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم
صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۱۶۰
#ایران
#امامت
#امام
#امام_خمینی
#عظمت
#خودباوری
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 نامربوطی رفراندوم درمانی با مسائل ایران
✍سیدمهدی موسوی
♦️بخش اول
🔸 برخی از نویسندگان و یادداشتنویسان مجازی به تبع برخی از سیاسیون کهنهکار همیشه در قدرت، همواره از رفراندوم نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران سخن میرانند و بر این مطلب تاکید دارند که علت و سبب جمهوری اسلامي رفراندوم سال ۱۳۵۸ بوده است و پس از آن نیز باید با رفراندوم درماني مشکلات و مسائل کشور را حل کرد. این جریان پر قدرت رسانهای، با غفلت از هستی انسان ایرانی و جوهرهی جمهوری اسلامی و همچنین فراموشی نقش جریان متبوع خود در ایجاد مشکلات اقتصادی و انحرافات فکری و فرهنگی، "رفراندوم درمانی" را تنها راه حل خروج از مشکلات جامعه تلقی میکنند آن هم رفراندومی که آنها طراحی کنند و نتایج مطلوبی برای آنها داشته باشد و الا همان رفراندوم هم محکوم به تقلب و مهندسی است.
🔹 "رفراندوم درمانی"، نمیتواند موجبات بلوغ سیاسی و اجتماعی جامعه و همچنین حل مشکلات اقتصادی جامعه ایرانی را فراهم کند. چرا که بلوغ اجتماعی و پیشرفت اقتصادی مرهون نظم و مشارکت اجتماعی و ثبات سیاسی و دوام سیاستگذاریهای منطقی در یک بازهی زمانی طولانی مدت است تا به نتایج مطلوب منتج شود. ماهیت و آثار رفراندوم در جامعهی ایرانی با جوهرهی این پدیدهی سیاسی در برخی از کشورهای اروپایی متفاوت است. رفراندوم در آنجا به جهت عقبه تئوریک و اهداف سیاسی، معنای ثبات سیاسی و دوام نظم اجتماعی دارد در حالی که در جامعهی ایرانی، به علت تلقیهای ژورنالیستی، نشانهای از تزلزل اجتماعی و بیثباتی سیاسی و ابزاری برای قبیلهگرایی سیاسی و حزبی تلقی میشود. این نگرش پوزیتیویستی است که مفاهیم و پدیدههای اجتماعی را مستقل از زمینههای فرهنگی و سیاسی تحلیل کرده و حکم به اینهمانی جوامع میکند و تجویزهای همسان ارائه میدهند.
🔸 "رفراندوم" و انتخابات در هیچ نظام سیاسی، علت و سبب نظم سیاسی محسوب نمیشود؛ بلکه با نگاه دقیق به تاریخ جوامع غربی معلوم میشود که رفراندوم معلول هستی اجتماعی انسان غربی و ابزاری در خدمت نظم سیاسی مدرن است. توضیح اینکه سیاست در غرب فاقد نفسالامر و حقیقت و صرفا امری اعتباری و قراردادی و در نسبت با قدرت و منفعت است. رفراندوم یک حالت متعیّن از آگاهی انسان غربی است که بواسطهی آن، صورتی از قدرت را برای دستیابی به منفعت اینحهانی آشکار میکند. از این رو، نحوهای از هستی و حضور جهان غربی است که در ادامهی اندیشهی اومانیسم و تحولات فکری و سیاسی برآمده از آن در عالم سیاست و راهی براي حل تعارضهای سیاسی دولت و ملت مطرح شده است.
🔹 انسان غربی با گسست (به ظاهر گسست) از سنت قرون وسطایی تحت غلبهی فکر کلیسا که با دستگاه ارسطویی تحکیم یافت عهد جدیدی را ذیل اندیشه اومانیسم آغاز کرد. در این عهد جدید، انسان به عنوان کنشگر آگاه و با اراده و مستقل از هر عامل غیرانسانی تعریف شد. با مرجعیت اومانیسم، این انسانِ انضمامیِ تاریخمند است که به اقتضای نحوهی هستی تاریخی خود به همه چیز معنا، ارزش و اعتبار میدهد. در این تلقی مفهوم "قدرت" در سیاست به عنوان معرِّف انسان برجسته شد، در حوزهی علم و فلسفه "طبیعت" به عنوان ابژه و مسخّر انسان اهمیت یافت و در عرصهی زندگی و اقتصاد "منفعت مادی" به مثابه غایت زندگی محوریت یافت.
🔸در این شبکهی مفهومی "حق طبیعی" به منزلهی شرط آگاهی و ارادهی انسان و شرط ماتقدم ارتباطات اجتماعی و برقراری نسبت با طبیعت مطرح شد. در تزاحم و تعارض حقوق طبیعی افراد، "قرارداد اجتماعی" راه حلی بود که به فکر انسان غربی خطور کرد تا از آن طریق حقوق عامه و منافع مشترک و طبیعی شهروندان جامعه در شرایط تعارض تأمین شود. در چنین بستری، رفراندوم به عنوان طریقی برای نظرخواهی از شهروندان در امور کلان، اختلافی و پرتعارض مطرح شد. از اینرو در برگزاریِ هر رفراندوم و انتخاباتی از نظم سیاسی و هستی اجتماعی محافظت و پشتیبانی میشود.
🔴 ادامه دارد...
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 نامربوطی رفراندوم درمانی با مسائل ایران
✍سید مهدی موسوی
♦️بخش دوم:
🔹رفراندوم حالت متعینی از هستی و اگاهی انسان غربی و عنصری از عناصر تعیّن بخش نظم سیاسی مدرن در فرهنگ غربی است که از کاربستهای سیاسی و اجتماعی معطوف به منافع مادی برخوردار شده است. لذا نمیتوان آن را "علت" و "سبب" هستی اجتماعی و نظم سیاسی جوامع غربی محسوب کرد؛ بلکه خود "معلول" هستی تعین یافتهی غرب و عنصری برای حفاظت و پشتیبانی از نظم سیاسی موجود است. اگر رفراندوم و یا انتخابات موجب خروج از نظم سیاسی مدرن باشد هیچ جایگاه و مشروعیتی ندارد.
🔸 تلقی "علیّت" و "سببیتِ" رفراندوم برای نظام جمهوری اسلامی ایران از یک سو ریشه در عدم دقّت در مقولهی علّت و سبب در حکمت و فلسفه دارد و از سوی دیگر ناشی از تحلیل تحصّلی (پوزیتیویستی) هستی ملت ایران و جوهرهی این نظم نوپدید است.
🔸"علیت" و "سببیت" در حکمت و فلسفه تبیینگر رابطهی وجودی دو حقیقت است که یکی عامل ایجاد و تحقق دیگری و خروج آن از عدم است. لذا قبل از این رابطهی وجودی، اصلا طرف دیگری وجود و تحققی نداشته است بلکه تنها به جهت این سبب به وجود آمده است. بر این مبنا، نمیتوان همهپرسی (رفراندوم) سال ۵۸ را علت حقیقی و تنها سبب ایجاد جمهوری اسلامی ایران دانست. چرا که از بهمن ۱۳۵۷ تا فروردین ۵۸ در حدود سه ماه، نظم پهلوی ساقط شده بود و نظام سیاسی جمهوری اسلامی بر امورات جامعه مستقر شده بود و بدین واسطه مردم خود عهده دار امور شدند. همچنین همین نظم سیاسی، مقدمات تشکیل خبرگان قانون اساسی را فراهم کرد و قانون اساسی را تدوین و در معرض رای مردم قرار داد. وجود این نظم سیاسی و اجتماعی تا قبل از فروردین ۵۸، بهترین دلیل بر نفی علیت و سببیت رفراندوم ۵۸ برای جمهوری اسلامی است. بلکه پیشتر مردم ایران، نظم اجتماعی و هستی سیاسی خود را انتخاب کرده بودند و برای تحقق آن به میدان انقلاب آمده بودند.
🔹جمهوری اسلامی ایران "معلول" همهپرسی(رفراندوم) نیست و رفراندوم تنها ملاک و معيارِ مردمی بودن این نظم سیاسی نیست. بلکه جمهوری اسلامی ایران معلول فطرت کمالخواهی انسان ایرانی و تحوّل باطنی برآمده از توجه عمیق به اسلام اجتماعی و سیاسی بود که نحوهی هستی و بودن حقیقی انسان مسلمان را آشکار کرد و به توفیق الهی در جان آحاد مردم ایران ریشهدار شد و به خلق هستی اجتماعی و نظم سیاسی نوینی منتهی شد. در این میانه، همهپرسی(رفراندوم) در سال ۵۸ پدیدهای متاخر و نشانهای از ظهور این تحوّل باطنی و هستی اجتماعی نوینی است که در ادامهی سنت تاریخی و حکمت عملی ملت در زمانهی ما به وجود آمد. بنیاد این هستی اجتماعی را اسلام و اخلاق، کرامت و استقلال، آزادی و عدالت، عقلانیت و مسئولیت، انتخاب و مشارکت تشکیل داده است.
🔸 ملت ایران در انقلاب اسلامی با روایت و رهبری امام خمینی از ارزشهای اسلامی و انسانی آن، هستی اجتماعی و نظم سیاسی مطلوب خود را کشف و انتخاب کردند و تا پای جان در راه پیشبرد آن تلاش و کوشش کردند تا به پیروزی رسید. رهبری امام خمینی و فرامین ایشان در تشکیل دولت موقت و تشکیل برخی نهادهای انقلابی و اجتماعی و مذهبی را با جان و دل پذیرفتند. همچنین خود ملت شکل کلی این هستی ظهور یافته و نظم سیاسی آشکار شده را در همهپرسی فروردین ۵۸ انتخاب کردند و سپس مجلس خبرگان قانون اساسی را انتخاب کرد تا آنها به نمایندگی از ملت، ابعاد مختلف این هستی اجتماعی و نظم سیاسی را معین کنند و سپس مصوبات آن را تایید کردند و با عمل به اجزای مختلف آن مصوبات بر ادامهی این نظم سیاسی تاکید دارند. بنابراین همهپرسی ۵۸ و بعد از آن فقط بخشی از نشانهی مردمی بودن جمهوری اسلامی است.
🔹نفی علیّت و سببیّت رفراندوم برای جمهوری اسلامی به معنای نفی "مردمی بودن" این نظم سیاسی نیست بلکه دفاعی از صور مختلف مردمی بودن آن و حفاظت از عقلانیت جمعی ملت ایران است که با "رفراندوم درمانی" نفی میشود. عقلانیتی که علیرغم تحریمها و تهدیدها، جنجالافرینیها و دوقطبیسازیهای توهمی، همواره مردم آن را آشکار کردهاند و بر بازگشت همگان به اهداف و ارزشهای جمهوری اسلامی تأکید کردهاند.
🔴 ادامه دارد ...
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 نامربوطی رفراندوم درمانی با مسائل ایران
✍سید مهدی موسوی
♦️بخش سوم:
🔸"عقلانیت جمعی" ملت ایران و "مردمی بودن" نظام جمهوری اسلامی را نباید در بنیاد "قرارداد اجتماعی" معطوف به منافع مادی جستجو کرد؛ بلکه بنیان آن را "فطرت" کمال طلبی و سعادت خواهی فضیلت محور انسان ایرانی میبایست به نظاره نشست. انسان ایرانی از آن جهت به انقلاب اسلامی آگاهانه و ارادی روی آورد که به حقیقت انسانی و الهی خود پی برد و در اتصال با نهضت تکاملی انبیای الهی از تاریخ و هستی غربی گسست و طریقی جدید را برای بودن و زندگی انتخاب کرد. از اینرو با نفی نظم سیاسی پهلوی به عنوان نظم دستنشاندهی غربی و همچنین کنار گذاشتن مکاتب فکری_سباسی ریشه دار در فرهنگ غربی، به تاریخ و هویت اسلامی و ایرانی خود بازگشت و صورتی از آگاهی دینی و اخلاقی را پذیرفت که در آن "قدرت"، "طبیعت" و "منفعت مادی" تنها معيار هستی و حضور نیست بلکه علاوه بر انها "اخلاق فضیلتمحور"، "غیب" و "سعادت توامان دنیا و آخرت" هم در شبکهی مفهومی مشارکت دارند و جهان معنایی متفاوتی را رقم زده است.
🔹 در جهان معنایی انسان ایرانی، انسان خلیفهی الهی است و مسئولیت سرنوشت خویش را دارا است و نمیتواند آن را به دیگری واگذار کند. از اینرو، "دولت" پدیدهای بیگانه از ملت و مستقل از مشارکت و ارادهی عمومی در جهت خلافت و مسئولیت انسان نیست. دولت را خودِ مردم از درون خود انتخاب میکنند و برای پیشبرد آن مشارکت فعّال و سازنده دارند. حضور در انتخابات مستمر (مجلس، شورای شهر، مجلس خبرگان) و احساس مسئولیت و مشارکت در ساخت اجتماعی بهترین نشانهی مردمی بودن جمهوری اسلامي است.
بنابراین آنچه موجب موفقیت و کارآمدی دولتها میشود مشارکت فعال و سازندهی مردم در همهی بخشهای کشور است و این منوط به "امید به آیندهی مطلوب" و "اعتماد به نیروها و سرمایههای داخلی" و "همبستگی و اعتصام اجتماعی" است.
🔸امید، اعتماد و همبستگی شروط ماتقدم موفقیت و کارآمدی نظم سیاسی جمهوری اسلامی است که از طریق کنشگران فعال، نخبگان و چهرههای علمی، اجتماعی، سیاسی و هنری (خواص) در جامعه نهادینه میشود. اگر به هر دلیلی این نخبگان و چهرهها(خواص) به جای گسترش امید و اعتماد و همبستگی به سیاهنمایی، بزرگ کردن اشتباهات، قبیلهگرایی سیاسی و جنجالهای رسانهای بپردازند طبیعی است که نظم سیاسی دچار اختلال میشود و اعتماد متقابل عمومی سلب میشود و تضادهای اجتماعی گسترش مییابد. در این صورت با رفراندوم و تغییر نظم سیاسی در هر سطحی مشکل حل نمیشود. چون مشکل اصلی چنین جامعهای عدم بلوغ اجتماعی و سیاسی نخبگان و چهرههای مطرح است که نمیتوانند در یک محیط اخلاقی و منطقی گفتگو کنند.
🔹 شواهد متعدد نشان میدهد که مسئلهی بسیاری از کنشکران و چهرههای سیاسی جامعهی ایرانی که دم از رفراندوم میزنند، مسئلهی مردم و آیندهی ایران نیست؛ مسئلهی آنها انگارههایی است که در ذهن خود ایجاد کردهاند و از آن منظر دیگران و مسائل را تحلیل میکنند. چهرههایی که خود همواره بخشی از قدرت و دولت و دانشگاه و رسانه بودهاند و از بیتالمال بیشترین بهره را بردهاند. اما هنگامی که صحنههای قدرت رسمی توسط مردم کنار گذاشته میشوند به قانون پشت میکنند. جنجالآفريني، بهانهتراشی، تحریک و تشویق به آشوب و هرجومرج ، عدم ورود به مباحثات عمیق عالمانه و منطقی، نداشتن هیچ طرح و برنامهی عینی و علمی و صرف کلیگویی و سیاهنماییهای غیرمنصفانه نشانههایی از این بیمسئلهگی و عدم التزام به قانون و مردم است.
🔸 امروز مسئلهی ملت ایران و رکن عقلانیت جمعی آنها، وحدت ملی و تمامیت ارضی، رشد همه جانبهی اقتصادی و اخلاقی، استقلال و حفظ عزت و افتخار ایران و همچنین مشارکت سازنده و فعّال همهی نخبگان و چهرهها و احزاب و گروهها در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران است که هستی اجتماعی ایرانی را بر پایهی اسلام و اخلاق، کرامت و استقلال، آزادی و عدالت، عقلانیت و مسئولیت، انتخاب فکرشده و مشارکت حداکثری بازسازی کرده است.
🔹امروز، شایسته است هر جریان سیاسی و اجتماعی نشان دهد که تاکنون چه خدماتی به نظم سیاسی ایران اسلامی داشته است و چه تقصیرها و قصورهایی مرتکب شده است و برای آیندهی ایران چه خدمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را میتواند و میخواهد ارائه دهد. بدون آنکه ورود یا عدم ورود به مجلس و دولت را بهانه قرار دهد و خود را بیاختیار و بیمنصب و مظلوم معرفی کند.
🔴 پایان
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فرایند تحولی و تکاملی عقل و علم
"تشکیکی بودن واقعیت و نقش تضارب آرا در کشف لایههای واقعیت و پیچیدگیهای امر اجتماعی"
🔹 جوهر انسان بر فطرت کمال خواهی و حقیقت جویی سرشته شده است که به نحو بالقوه وجود دارد اما بالفعل غایب است و آشکارشدن آن معلول تربیت نفوس، تلاش عقلي و تجمیع تجربهها و سنتهای بشری است.
🔸همانگونه که فطرت انسان به صورت تدریجی و اکتسابی بالفعل میشود عقل انسان نیز حقيقتي بالقوه است و به صورت تدریجی و اکتسابی تربیت میشود و تحول مییابد و در هر مرحلهای نسبت عمیقتری را با واقعیت برقرار میکند. در هر مرحله هم سطحی از سطوح واقعیت و یا لایهای از لایههای واقعیت ذو ابعاد و یا حیثیتی از واقعیت چند حیثیتی اکتشفات میشود.
🔹 به هر میزان از انکشاف واقعیت برای آگاهی و ذهن انسان، به همان میزان عقل انسان بالفعل میشود و زمینه ادراک عقلی سایر حقایق و لایههای عمیقتر فراهم میشود. از اینرو عقل یک حقیقت در حال تحوّل و تکامل است.
🔸 در این نگرش، واقعیت امری مقول به تشکیک است یعنی دارای مراتب و درجات وجودی متکثری است و به اعتبار هر درجهی وجودی از سطوح و لایههای مختلفی میتواند برخوردار باشد. بخصوص هر واقعیت این جهانیتر باشد از جنبه وحدت آن کاسته و بر جنبهها، لایهها و حیثیتهای متکثر آن افزوده میشود. بر این اساس، موجودات این جهانی، موجودات چند جنبهای، چند لایهای و چند حیثیتی است که هر کدام به نحو مستقل و یا مجموعی قابلیت ادراک و شناخت را دارند و انسانها براساس داناییهای پیشین و توانایی بالفعل عقلي میتوانند به همه یا بخشی از آنها آگاه شوند.
🔹 هر چه به عقبتر بر گردیم سطوح، لایهها و حیثیتهای کمتری از واقعیتها برای انسان مکشوف شده است و هر چه بشر به جلو آمده است به سطوح، لایهها و حیثیتهای واقعیتها پی بردهاند و بر گسترهی دانشی و عمق ادراکی خود افزوده است به نحوی که هر مرحلهای از مراحل حیات انسان، داراییهای مرحله پیشین را دارا است و بر آن افزودههایی دارد.
🔸 یکی از عوامل رشد و گسترش آگاهی و عقلانیت انسان، تضارب آرا، اختلافات فکری و علمی و ارائهی نظریات مختلف است. هرچند این تضارب آرا و اختلافات در کوتاه مدت زمینهی برخی از تضادها و کشمکشهای اجتماعی را فراهم میکند و امکان وقوع آثار و نتایج خسارت باری را به همراه دارد اما در دراز مدت موجب رشد عقلي و کشف حیثیتهای مختلف واقعیت را فراهم میکند. چرا که عموم متفکران و عالمان هر عصری دغدغهی حقیقت جویی و کشف واقعیت دارند تا زندگی بهتری را برای خود و دیگران فراهم کنند و یا اینکه به توجیه علمی نظام سیاسی و یا جریان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بپردازد. اما نکتهی مهم این است که هر کدام از این عالمان و متفکران، تلاش دارند تا روایتی از واقعیت را به عنوان حقیقت به مخاطب عرضه کنند و نظر او را جلب کنند. لذا همگان به گونهای درصدد کشف جنبهها و لایههایی از واقعیت هستند که پیش شرط امکان شناخت حقیقت و روایت آن است.
🔹 تضارب آرا و گفتگوهای انتقادی و اصلاحی در هر دورهای موجب انکشاف بخشهایی از سطوح و لایههای واقعیت میشود که مقصود متفکران و اندیشهورزان مرحلهی پیشین نبوده است. همچنین نتایج علمی را به وجود میآورد که خود موضوع مباحثات علمی نسلهای آینده میشود. به تعبیر دیگر، نسل متعلق به مرحلهی آینده از جایی کار فکری و انتقادی را آغاز میکنند که در مرحلهی پیشین به پایان رسیده شده است. لذا دیگر موضوع مباحثات و اختلافات فکری و علمی مرحلهی پیشین برای مرحلهی بعد چندان جذابیتی ندارد و حیثیتها و لایههای عمیقتری را از همان موضوع و یا موضوعات دیگر در دستور کار قرار میدهند. به تعبیر دیگر، برخی از مسائل اختلافی مرحلهی پیشین جزء مسلمات و حتی بدیهیات مرحلهی آینده است و البته برخی از مسائل هم حل و برخی دیگر از محور بحث خارج و به حاشیه رانده میشود.
🔸 بر این اساس، برخی از متفکران معتقدند اطلاع از تضارب آرا و اختلافات مراحل خیلی پیشین و آغازین لازمه علم آموزی و نظریهپردازی نیست و بدون اطلاع از آنها هم میتوان نظریهپردازی و تولید علم داشت. هرچند اطلاع از آنها بیفایده نیست و میتواند الهام بخش متفکر و نظریهپرداز باشد.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعای شب قدری که امروز اجابت شد!
🎥فیلمی از دعای شب قدر آیت الله سلیمانی و تصویری پس از شهادت ایشان
رضوان الله تعالی علیه
📌 ذهن تک ساحتی
🔹 ذهن انسان در فرایند رشد و تربیت و تحت تأثیر عوامل زمینهای به تدریج شکل مییابد و بدین جهت، دارای گونههای مختلفی میشود. هر گونهی ذهنی به نحوی خاص به وقایع مینگرد و از آن تفسیر و روایت ارائه میدهد. از اینرو تفسیرها و تحلیلهای مختلفی از وقایع و حوادث وجود دارد بخصوص وقایع اجتماعی که دارای پیچیدگیها و حیثیتهای متکثر و لایههای مختلف هستند. چون پای انسان و اگاهیها و اراده و قصد او در میان است.
🔸 لزوما اعتقاد به وجود گونههای ذهنی و ادراکی به معنای تقابل و همعرضی میان آنها نیست تا موجب نسبیگرایی معرفت و قیاس ناپذیری ادراکات شود. بلکه همهی ذهنها درکهای مشترکی از ظواهر آشکار و ملموس پدیدهها دارند. اختلاف میان آنها در ادراک حیثیتها مختلف و لایههای عمیقتر وقایع و پدیدههاست که محصول انگارهها و طرحوارههای ذهنی است که به تدریج شکل گرفته و تصلب یافته است.
🔹برخی از ذهنها ذهن #تک_ساحتی است و فقط از یک منظر به پدیدهها و وقایع مینگرد و تنها یک با دو حیثیت و لایهی محدود از واقعیت را میببینید و به تحلیل مینشیند و از سایر حیثیتها و لایههای واقعیت غفلت دارد. حتی در برابر آنها موضع انکار و تردید هم دارد. به طور مثال انسانی که با علوم ریاضی و مهندسی انس دارد نوعا واقعیتبودگی واقعیت را نظم و روابط هندسی میان اجزا و عناصر بیرونی دخیل در آن جستجو میکند لذا همواره در پی کشف و تحلیل نظم و ربط هندسی پدیدههاست. چنین ذهنی کمتر به عواملی درونی و معانی نهفته در پدیدهها و تلقی کنشگران توجه دارد و در فرایند واقعیتپژوهی آنها را یا لحاظ نمیکند و یا ارزش علمی زیادی برای آنها معتقد نیست. ذهن تک ساحتی، نگاه تقلیلگرایانه به واقعیت دارد و با تحویلینگری، حکم به عدم وجود و یا تاثیر لایههای عمیق و حیثیتهای غیر آشکار (غیاب) میدهد.
🔸همچنین انسانی که پرورش یافتهی جوامع ساده و بسیط است و در چنین سطحی، پدیدهها را مشاهده و تحلیل کرده است کمتر به پیچیدگیهای پدیدهها و لایههای عمیق و حیثیتهای متکثر آن توجه دارد و کمتر تلاش میکند به آنها راه پیدا کند. بارها مشاهده شده است که چنین فردی وارد فضای علمی هم که میشود و به صورت تخصصی به تعلیم و تعلم یک دانش میپردازد و حتی مدارج عالیه علمی و تخصصی را کسب میکند اما نسبت به جوانب دیگر حیات انسانی بسیار ساده و بسیط روبرو میشود و تحلیلهای کم عمق و سطحی عرضه میکند چرا که انگارههای ذهنی او تک ساحتی و کاریکاتوری است.
🔹ذهنهای تکساحتی در اولین مواجهه با پدیدهها و یا گفتارها، به سرعت اظهار نظر میکند و به تایید و یا انکار میپردازد و چندان خود را نیازمند پرسشهای استفهامی نمیداند.
✔️ذهن تک ساحتی با مشاهده تورم اقتصادی سریع دولت را متهم میکند و حکم به بیکفایتی دولت و یا نظام سیاسی میکند.
✔️ ذهن تک ساحتی چند خانم یا آقای بیحجاب را که میبیند سریع حکم به بیدینی افراد و تضعیف دینداری جامعه میکند و آن را معلول فلان قانون و یا فلان عملکرد میداند.
✔️ذهن تک ساحتی صفر و صدی مینگرد و یا حکم به خوب بودن گذشته و انحراف امروز میکند و یا گذشته را تحجرآمیز میداند و تجددگرایی را ارزش مطلق میپندارد.
🔹 در مقابل، ذهنهای #چند_ساحتی است که به پیچیدگیها وسطوح مختلف و حیثیتهای متکثر پدیدهها و وقایع توجه دارند و علاوه بر علت پدیدهها ازدلیل آنها هم پرسش میکند. ذهن چندساحتی، به این حقیقت واقف است که پدیدههای انسانی تک عاملی و تکحیثیتی نیستند لذا هم به عوامل بیرونی توجه دارد وهم قصد و ارادهی کنشگر را دخیل میداند. این چنین ذهنی قبل حکم دادن و یا رد و انکار به پرسشهای استفهامی میپردازد تا از جوانب مختلف پدیده و یا سخنی آگاه شود.
🔸 ذهن چندساحتی جامعنگر است، پیچدگیفهم است، حکم مطلق به خوب و یا بد گذشته و امروز، سنت وتجدد نمیدهد، برای هرچیزی در سر جای خودش ارزش قائل است و تلاش دارد تا جوانب مختلف، لایههای وجودی وحیثیتها متکثر وقایع و پدیدهها را دقیق رصد کند و میان آنها خلط نکند و هر کدام رابه اندازهی واقعی درتحلیل دخالت دهد.
🔹 ذهن چندساحتی، به حدود عقل وعلم خود واقف است و میداند که شناخت کامل واقعیات چندان ساده وبسیط نیست بخصوص واقعیاتی که لایههای عمیق و حیثیتهای متکثر دارد و او با محدودیتهای دانشی به تمامی جزئیات آشکار شدهی آن واقف نیست تا چه رسد به ابعادی که هنوز بشر به آن راه پیدا نکرده است. لذا به متخصصان مختلف مراجعه میکند وبه اجماع و عقلانیت جمعی خوشبینانه مینگرد چرا که طریقی برای کشف حقیقت است.
ذهن چندساحتی برای فهم پدیدهها و انتقال آن به استعارهها و تشبیههای تک لایه و ساده و مکانیکی اکتفا نمیکند و از استعارههای پیچیده و چندلایه و چند وجهی استفاده میکند.
#ذهن
#تک_ساحتی
#چند_ساحتی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 ذهن تک ساحتی 🔹 ذهن انسان در فرایند رشد و تربیت و تحت تأثیر عوامل زمینهای به تدریج شکل مییابد و
📌اشکال یکی از دوستان عزیز به یادداشت اخیر:
سلام علیکم استاد بزرگوار
بحث ذهن تک ساحتی و چند ساحتی روشن است.
و نزاعی در این مسئله نیست.
بلکه مسئله جای دیگری است.
مسئله این است که در ابتدا انقلاب را طوری برای مردم معرفی کردند که ذهن های تک ساحتی مردم پذیرفت و همراهی کرد و اصلا گفتند اصل انقلاب برای همین تک ساحتی هاست و آنها باید همه کاره باشند.
اما حالا بعد از ۴۰ سال تازه برخی از اصحاب قدرت دارند دم از این می زنند که ذهن های چند ساحتی می توانند خوب بفهمند و ذره ذره مردم را کنار می زنند.
و الا در درستی اینکه ذهن چند ساحتی برای درک مسائل بهتر است کسی شکی ندارد.
بلکه بد و زشت اینجاست که در ابتدا مردم را که غالبا دارای ذهن تک ساحتی هستند صاحبان انقلاب بدانی و حالا آنها را با عبارات زیبا و محترمانه فاقد فهم عمیق بدانی.
این یادداشت شما با اینکه ناظر به مسئله ای که من عرض کردم نبود اما مرا به یاد برخی از اصحاب قدرت انداخت.
...
لطفا یک عنایت ویژه ای بفرمایید در هم نواییِ ناخواسته با این صداها. شما برخلاف این جریانها از روی مطالعه و تفکر می فرمایید و قصد هم نوایی ندارید و چه بسا متنفر هم باشید اما در نتیجه این یادداشت ها حرف دل آنها را می زند
عده ای مردم را نمی بینند.
مردم مردمشان فقط پوششی است برای آرام نگه داشتن مردم.
اگر حضرت آقا را نداشتیم دق می کردیم.
لااقل یقین دارم مردم گفتن ایشان خالصانه است.
اما عده ای خیر.
مردم را باید به چشم انسان دید. انسان پر از خطاست.
مردم را نباید حی متاله در حال سلوک دید.
من لااقل از این یادداشت شما حس خوبی نگرفتم.
از چند یادداشت اخیر نیز.
این را هم عرض کنم.
من نمیخواهم مغالطات ... برخی اصلاح طلبان را استفاده کنم و بگویم مردم در نزد شما اهمیتی ندارند
خیر.
مردم در نزد شما اهمیت دارند.
اما به نظر می رسد برخی روشن فکران دینی ما در برزخ میان آزادی های مردم و تدین مردم گیر کرده اند و چون جهت تدین را غالبا ترجیح می دهند، از آن جهت ناخواسته می زنند.
...
📌 پاسخ
⏬⏬⏬
📌انقلاب اسلامی و مردم چند ساحتی
🔹 انقلاب اسلامی ملت شریف ایران، یک انقلاب چند ساحتی و چند حیثیتی بود و به همهی ابعاد حیات انسانی مرتبط بود. با مرور کتابهای متفکران و پیامهای رهبران انقلاب اسلامی و همچنین مراجعه به شعارها و مطالبات مردمی مشخص میشود که انقلاب اسلامی ایران، هم الهی بود و هم مردمی؛ هم سیاسی بود و هم اقتصادی؛ هم فکری بود و هم عملی؛ هم علوی بود و هم حسینی.
🔸 انقلاب اسلامی محصول رشد فکری و بینشی مردم ایران و تحول باطنی آنها بود تحول ذهن تک ساحتی به ذهن چندساحتی. تا قبل از آن، اسلام فقط یک سلسله مناسک و شعائر فردی و عادتواره بود که تامین کننده سعادت اخروی تلقی میشد. اما بواسطه تحول باطنی ملت ایران، شناخت جدیدی از اسلام و معارف قرآنی آشکار شد، ملت ایران خود را در صدر اسلام تلقی کردند و در جهان معنایی قرآن و پیامبر، سلمان و ابوذر، مقداد و اویس، یاسر و سمیه ، امام علی و امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهم) مشارکت کردند و معانی متعالی قرآن را دوباره مرور کردند و به ساحتهای مختلف قرآن و اسلام در عرصههای سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و حکومتی، معنوی و انقلابی آن پی بردند.
🔹آری انسان انقلاب اسلامی از ذهن تک ساحتی به جهان چند ساحتی اسلام تعالی وجودی پیدا کرد، هستی اجتماعی خود را یافت و انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد و حماسههای بزرگ را برای پایداری و پویایی انقلاب و نظام رقم زده است تا که امروز به قدرت بزرگ منطقهای و بازیگر جهانی تبدیل شده است.
🔸 راز پایداری و پویایی انقلاب اسلامی در همین نکته است که بسياري از مردم شریف ایران دارای ذهن چند ساحتی و عقلانیت ذوابعاد هستند و با تحلیل درست وقایع و حوادث، اصل را از فرع ؛ نظام را از اشخاص؛ اسلام را از افراد؛ دوست را از دشمن تشخیص و تفکیک میکنند و علیرغم سختیها و کمبودها، عقبماندگیهای تاریخی و کارشکنیهای مغرضان، جاماندنهای برخی از خواص و وادادگی برخی از مدیران همواره از آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع میکنند و عاقلانه به افقهای بلند تعالی و پیشرفت میاندیشند و امیدوارانه در تلاش و کوشش هستند.
🔹 متاسفانه برخی از رسانهها، خطیبان مذهبی و تریبونداران سیاسی تک ساحتی و چهرههای رسانهای مدعی هنر و ورزش و سیاست، ظلم بزرگی به ملت ایران کردند و چند ساحتی بودن انسان ایرانی را تضعیف کردند و به تکساحتی سازی ذهن جوان ایرانی پرداختند و با حصرگرایی و تقلیلگراییهای معرفتی و عملی، جامعهی انقلابی و عقلانی ایرانی را به یک جامعهی احساسی و تک ساحتی تنزّل دادند. به این معنا که مطالبات و نیازهای متنوع و متکثر آن را فقط به یک جنبه و یک بعد فرو کاستند. برخی تمام مطالبات انسان ایرانی را فقط اقتصادی و مادی تفسیر کردند برخی صرفا سیاسی و حزبگرایی و برخی هم معنوی و اشراقی، برخی هم غربستیزی و جنگطلبی. مجموعا به بهانههای مختلف از اهمیت و ضرورت مسئولیت پذیری و مشارکت فعال مردم در همهی صحنهها کاستند و بر نقش حکومت و دولت افزودند.
🔸 معدودی از سیاسیون و نویسندگان مجازیِ تکساحتی که همواره در پی قدرت و یا جمع ثروت و یا کسب مدرک بودهاند و امروز به خط پایان فکر و اندیشه رسیدهاند ناامیدی و نابینایی خود را به کل جامعه سرایت میدهند و در صدد سیاهنمایی کشور و ناامید کردن جوانان و مردم هستند. ذهنهای تکساحتی که براساس نظریات ترجمهای، ادعای اندیشمندی و همهچیز دانی دارند اما اطلاعی از تاریخ و هویت ایران و اسلام ملت ایران ندارند و به همین دلیل نمیتوانند ابعاد وجودی و لایههای عمیق مردم چندساحتی ایران و عمیق نفوذ انقلاب اسلامی در دلها و منطقه را درست تحلیل کنند. این ذهنهای تک ساحتی مجازی و جنجالی است که انقلاب را به اشخاص و نظام را به افراد و همه مسائل مردم را به امور روزمره تقلیل میدهند و در رسانههای داخلی و خارجی و یا صفحههای شخصی مجازی بوق و کرنا میکنند بدون آنکه طرحی برای حل مشکل داشته باشند و اقدام عملی انجام دهند. این افراد با حرف درمانی و رفراندوم درمانی فرافکنی میکنند و صورت مسئلهها را پاک میکنند.
🔹 دلسوزانِ مردمشناس و دغدغهمندان پیشرفت و اعتلای ایران، با ذهن چند ساحتی همواره به شناخت جامع مسائل ایران در بستر تاریخی میپردازند و با استقراء و ردهبندی آنها براساس نظام اولویتها ضمن امید بخشی، اعتماد آفرینی و تقویت همبستگی اجتماعی برای خروج از مشکلات و بحرانها طرح عملیاتی ارائه میدهند و خود #قاسمسلیمانیوار پای در میدان فکر و عمل میگذارند و در مشارکت فعال مردم مشارکت میکنند.
#ایران
#ذهن
#تکساحتی
#چندساحتی
#مردم
#حكمرانی_مردمی
#ذهن_چند_لایه
#ذهن_چند_ساحتی
#ذهن_تک_لایه
#ذهن_تک_ساحتی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 دولت کیست و مردم کیانند؟
🔹این روزها همه از مردم سخن میگویند از لیبرالهای مدافع سرمایهداری تا سوسیالیستهای عدالت خواه؛ از تریبونداران همیشه منتقد تا سیاسیون همیشه در قدرت؛ از برخی مدرکداران دانشگاهی تا عنوانداران حوزوی، از منبریهای سنتی تا خطبای سیاستمحور؛ حتی ثروتاندوزان بیرحم و مروت تا تحریمکنندگان و تحریمخواهان زالو صفت. خلاصه همه وکیل مدافع مردم شدهاند و متهم اصلی را هم نظام جمهوري اسلامي میدانند.
🔸همگان بیش از آنکه طرحی داشته باشند حرف دارند؛ قبل از آنکه در ریشههای بيانديشند از شاخ و برگ میگویند، به جای آنکه از قصورها و تقصیرهای خود و جریانات همسو بحث کنند دیگری را مقصر جلوه میدهند و به تخریب اعتماد عمومی و تکذیب پیشرفتهای بزرگ مشغولند. هرکسی خود و دوستان خودش را جزء مردم و غیر حکومتی میداند و طرف مقابلش را حکومتی و غیر مردمی میخواند. خلاصه نمیتوان فهمید که مردم چه کسانی هستند ضد مردم چه کسانی؟ دولت کیست و مردم کدام است؟ چه کسی مسئول است و دیگری سائل؟ چه کسی خادم است و دیگری مخدوم؟
🔹 برای من هنوز مشخص نیست که به چه ملاکی باید برخی از افراد جامعه را مردم و برخی را دولت دانست؟ محدودهی دولت تا کجاست؟ نمیدانم چرا همگان خود را غیر دولتی میخوانند و مدافع ملت.
خلاصه ملاک دولتی بودن چیست؟
✔️دریافت حقوق است
✔️ داشتن پست است
✔️داشتن میز و صندلی است
✔️ داشتن وزارت و وکالت و معاونت و ... است
✔️ داشتن درجه و مدرک است
✔️ بهرهمندی از امکانات عمومی است
آیا فقط وزیران و معاونان فعلی، دولت هستند و بقیه مردم؟
آیا کارمندان و حقوق بگیران دولت هستند و بقیه مردم؟
آیا نمایندگان مجلس و کارکنان دفاتر آنها دولتی هستند؟
دولت مردان سابق و مسئولان قبلی، دولتی هستند یا ضد دولت؟
قوه قضاییه، قضات و کارمندان و بازپرسان و مشاوران و وکلا دولتی هستند؟
اعضای شورای شهر و روستا، شهرداران، پیمانکاران و کارگران حقوق بگیر، دولتی هستند یا مردمی؟
آیا نظامیان دولتی هستند؟
آیا بسیجیان عضو دولتند یا مردم؟
حوزویان، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات چطور؟
آیا دانشگاهیان و اعضای هیات علمی و سایر کارمندان حقوق بگیر دانشگاه دولتی هستند؟
پزشکان و پرستاران و کادر درمان دولتی هستند؟
شرکتهای بزرگ که امتیازات فراوان بانکی دریافت میکنند چه؟
وارد کنندگان و صادرکنندگان که از مزایای اختصاصی بهرمند هستند چه؟
بازنشستگان ادرات و نهادهای دولتی، دانشگاهی و نظامی دولتی هستند یا نه؟
🔴 خلاصه دولت کیست و مردم کیانند؟
♦️اصلا آیا تقسیم جامعه به مردم و دولت عاقلانه است و وجه عقلایی و منطقی دارد؟
در روایت آمده است:
كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَ اَلْأَمِيرُ اَلَّذِي عَلَى اَلنَّاسِ رَاعٍ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَ اَلرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَ اَلمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ بَعْلِهَا وَ وُلْدِهِ وَ هِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَ اَلْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار کارگران:
باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد
🏷 #دیدار_کارگران
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از حمید پارسانیا
💢 امتداد فلسفه از منظر استاد پارسانیا
🔸 حکیم متأله استاد #پارسانیا از جمله حکیمان فرزانه و مجتهد در دانش فقه و اصول است که در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی نیز دارای تحصیلات عالیه است و بیش از سه دهه در زمینه امتداد حکمت و فلسفه تلاش عمیق نظری و عملی کرده است که ره آورد پژوهشی این سفر معرفتی آثار ارزشمندی چون #حدیث_پیمانه، #علم_و_فلسفه، #هستی_و_هبوط ،#جهان_های_اجتماعی ، #علم_فلسفه_ایدئولوژی و ده ها اثر دیگر است. البته باید تدوین عالمانه و حکیمانه #رحیق_مختوم جامع ترین شرح اسفار اربعه و تدوین #عین_النضاخ و تدوین #شریعت_در_آینه_معرفت و همچنین #براهین_اثبات_وجود_خدا از جمله آثار آیت الله جوادی املی آملی بر این فهرست افزود.
🔸 از سوی حضرت آیت الله خامنهای، کتاب #حدیث_پیمانه به عنوان یک اثر ارزشمند و موفق در حوزه امتداد حکمت و فلسفه معرفی شده است ولی متاسفانه عمق این کتاب در جامعه علمی حوزه و دانشگاه آن گونه که شایسته هست فهم نشده است.
🔸 از میان همه آثار حضرت استاد پارسانیا کتاب گرانسنگ #جهان_های_اجتماعی از اقبال عمومی زیادی برخوردار شد و حقیقتا در زمینه علوم اجتماعی یک تحول اساسی محسوب می شود که در ادامه تلاش نظری علامه #طباطبایی و شهید #مطهری در حوزه فلسفه اجتماعي و دانش جامعه شناسی قرار دارد.
🔸 استاد پارسانیا در زمینه امتداد فلسفه معتقدند که تلاش برای امتداد یک ضرورت است اما این امر متوقف بر شناخت عمیق، دقیق و منطقی از جغرافیای بحث و همچنین زمانه ای است که از یک سو بر "امتناع فلسفه و امتداد آن" اصرار دارد و از سوی دیگر توسط برخی جریانها "ضرورت امتداد فلسفه" را بدیهی انگاشته و از الگوی تحقق آن پرسش می کند. به نظر وی ورود به به عرصه امتداد حکمت و فلسفه امر جدی است و شوخی نیست و خیلی هم زود نباید آن را اجتماعی و سیاسی کرد. "سیاسی_تر از این حرفهاست که سیاسی و اجتماعی شود"
🔹 استاد پارسانیا پرسش از امتداد حکمت و فلسفه را در سه جهان قابل طرح می داند.
✅ در جهان اول پرسش از رابطه فلسفه با سایر علوم و دانشها است. در این جهان ارتباط و پیوند نفس الامری میان آنها برقرار است علی رغم اذعان و یا انکار عالمان و جامعه، همه نظریه های علمی ارتباط منطقی و معرفتی با فلسفه و متافیزیک دارند و از اصول فلسفي کمک می گیرند. همچنان که ابن سینا در برهان و الهیات شفا و علامه و شهید مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم بدان پرداخته اند.
✅ در جهان دوم پرسش از رابطه و پیوند فلسفه با نفس و جان فیلسوف است و از آثار انضمامی فلسفه سخن میگوید تا مشخص شود که فلسفه چه تحولاتی را در جان انسانی به وجود می آورد که به آن اعتبار #حکیم و #فیلسوف خوانده میشود. در این جهان لزوما رابطه منطقی و ضروري نیست، چون اراده و انگیز انسان تأثير گذار است ولی در عین حال کنش ها و رفتار هر فرد متفکر و آگاه با یک نظام معرفتی و فلسفی سازگار است و الا با چالشهایی روبرو است و ممکن است به قبول و یا نکول منجر شود. قبول فلسفه و ایمان به آن معرفت های دیگری را در پی دارد وبه نظامی ازکنشها ورفتارها می انجامد و العکس نکول به پیامدهای دیگری منتهی خواهدشد.
✅ جهان سوم، جهان فرهنگ و اجتماع و تاریخ است، حوزه بین الاذهانی برای فلسفه است. در این جهان از ظهور فلسفه در جامعه و از نقش و پیامدهای آن در تغییرات و تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی پرسش می شود. گاه میان فلسفه با حوزه زیستی همگونی و انسجام برقرار است و نظامی از رفتارها وساختارهای منسجم وهماهنگ رامی آفریند اما گاه میان فلسفه باحوزه زیستی همگونی وهماهنگی نیست وچالشها وتضادهایی را درپی خواهد داشت.
مطلب مهم توجه به این نکته است که میان "لازمه ذاتی فلسفه" در جهان سوم با "لوازم مستقر شده" تفاوت وجود دارد چرا که امکانهای جوامع متفاوت است.
#مدینه_فاضله نمونه جامعه همگون استکه معرفت عقلي درفرهنگ عمومی آن مستقر شده است و به کارها ونظامات اجتماعی معنا، جهت وسامان میدهد.
درمقابل #مدینه_فاسقه استکه میان معرفت و عمل هماهنگی نیست ونفاق، تحریف و انحراف بر آن غلبه دارد که نهایتا به #مدینه_ضاله منجر خواهد شد، مدینه ای که معرفت عقلي وشرعی از آن رخت بربسته وآگاهی کاذب ودانش برساخته برای توجیه اراده معطوف به قدرت و عمل برآمده در فرهنگ عمومی استقرار یافته است وهمگان براساس آن زیست میکنند.
🔸 نکته جالب توجه دراندیشه استاد این استکه امتداد فلسفه در هر کدام از این سه جهان، از منطق و روشی خاص پيروي می کند و نباید میان آنها خلط کرد. منطق و روش جهان اول استدلال و برهان است، در جهان دوم اخلاق و تربیت است و در جهان سوم، خطابه، جدل و شعر و عمل است. اگر کسي در جهان سوم با استدلال و برهان بخواهد به امتداد و استقرار فلسفه بپردازد ره به جایی نخواهد برد بلکه منطق و روش اقدام در این جهان می بایست هماهنگ با اقتضائات فرهنگ و جامعه باشد.
✍️ سید مهدی موسوی
💠 @parsania_net