📌ایده مرکزی عقلانیت اجتماعی امام خمینی(ره)
🔆قيام للَّه، تنها موعظه خدا
امام خمینی(ره):
🔹بايد جوانهاى ما، پيرهاى ما، زنهاى ما، مردهاى ما، بچههاى ما، همه در راه اسلام، براى عزت اسلام و براى عزت ميهن خودشان و براى عزت قرآن كريم #فداكارى كنند.
🔸يكى از فداكارىها اين است كه با هم #اختلاف نكنند، اگر يك اختلاف جزئى هست خودشان اصلاح كنند. و بحمد اللَّه الآن در بين ارتش ما و سپاهيان و همه اينها وحدت هست و با اين #وحدت دارند جلو مىروند و تا اين وحدت هست ان شاء اللَّه پيروزىها دنبال هم است.
[بنیان عقلانیت اجتماعی]
🔹و ما بايد هميشه توجه به اين داشته باشيم كه آنچه هست از خداست
أَ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ
هر چى هست از اوست. اگر ما توانستيم اين مطلب را به قلب خودمان وارد كنيم كه هر چه هست از اوست، ديگر نه از شكست مىترسيم، نه از چيز ديگر. همه از اوست، و اگر اين معنا در قلب ما حاصل باشد شكست هم نيست تو كار.
[هویت عقلانیت اجتماعی]
🔸براى خدا قيام كنيد
إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ،
از تمام موعظهها خداى تبارك و تعالى انتخاب كرده اين يك موعظه را:
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ
يعنى همين يكى را من موعظه مىكنم، چون همه چيز تو اينجاست
إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ
🔹همه چيز در #قيام_للَّه است.
📌قيام للَّه معرفت اللَّه مىآورد.
📌قيام للَّه فدايى براى اللَّه مىآورد.
📌قيام للَّه فداكارى براى اسلام مىآورد.
🔸همه چيز در اين قيام للَّه است،
🔹و لهذا تنها موعظهاى كه انتخاب كرده خداى تبارك و تعالى از بين موعظهها همين موعظه است كه
أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى (سوره سبأ آیه 46)
اجتماعى و انفرادى قيام للَّه بكنيد.
📌انفرادى براى وصول به معرفت اللَّه،
📌اجتماعى براى وصول به مقاصد اللَّه.
🔸و من اميدوارم خداى تبارك و تعالى به ما و شما و به همه ملتها توفيق عنايت كند كه اين راه را برويم و براى خدا كارها را انجام بدهيم.
منبع:
صحيفه امام ج18 ص : 125
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌خطر تحریف را جدی بگیریم❗️❗️
🔹خطر بزرگ برای هر انقلابی نفی #عقلانیت_اجتماعی رهبران و متفکران اصیل آن و ادعای تاسیس فلسفه و عقلانیت نوین برای آن بر بنیانهای متفاوت است.
🔸انقلاب اسلامی در معرض خطر بزرگ عبور از حکمت و فقاهت امام خمینی و امام خامنه ای و افتادن در ورطه تحریف و استحاله فکری به بهانه تحول و تکامل است.
🔹چرا دلسوزان انقلاب کمتر به فکر هستند و هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره تحریف و التقاط و تغییر دستگاه محاسباتی جدی تلقی نمی شود و آن را فقط به یک جریان سیاسی مقابل(اصلاح طلبان) تقلیل می دهند.
🔸خطر تحریف و التقاط و تغییر عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی، در همین اطراف ما و در #برخی فعالیت های زیر پرچم تحول خواهی، یا عدالت خواهی و یا انقلابی گری و در تلیبون ها و منبرهای به ظاهر انقلابی، ولایی، تربیتی و سیستمی است. خطر اصلی در جبهه خودی و نفوذ #برخی فلسفه ها و اندیشه های زاویه دار با فلسفه و اندیشه امام خمینی و سایر متفکران اصیل انقلاب اسلامی است که در تلاش برای کنار گذاشتن بنیانهای فکری انقلاب اسلامی و جایگزین کردن ره آوردهای فکری و علمی خود هستند.
🔹البته این به معنا نفی تولید علم جدید و نفی استفاده از دانش ها و ره آوردهای فکری افراد جریانها نیست. بلکه مقام بحث، مقام زیربناهای فکری و فلسفی انقلاب اسلامی است. به عبارت دیگر، بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی، طرح واره جامع بهره گیری از همه علوم و فنون و تأملات و نوآوری ها فراهم می شود.
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌الگوی عقلانیت اجتماعی
امام خمینی (ره):
🔹آنچه كه خود شما مىدانيد ولى باز هم بايد تذكر داد، اين است كه مجلس اعلا كه از مجاهدين عراقى تشكيل شده است بايد سعى كند كه تمام كارها را براى خدا انجام دهد و جهات اسلامى و دينى را كاملًا ملاحظه نمايد.
🔸شما بايد سعى كنيد تا تمام #توجهتان به خداى متعال باشد. باطن ذات انسان محفوف است به چيزهايى كه تمام هدايتها و انحرافات از آن سرچشمه مىگيرد.
🔹بايد توجه داشته باشيد كه در سر هم هواهاى نفسانى بر شما غلبه نكند، يعنى در سرتان هواى اينكه ما غلبه كنيم و حكومت كنيم نباشد، بلكه در نظرتان اين باشد كه حكومت اسلامى تشكيل دهيم و احكام خدا را جارى سازيم. حضرت امير- عليه السلام- در رأس زهاد بود و حكومت مىكرد، ولى حكومت براى خودش نبود، بلكه هر چه كوشش مىكرد براى اسلام بود.
🔸شما #مجاهده كنيد تا هر چه در دل داريد زدوده شود، كه اگر براى خدا #خالص شديد در پيروزيتان موثر است. بايد #اتكايتان فقط به خدا باشد، و اين نمىشود مگر اينكه از نفسانيات بكاهيد منشأ #اختلافات از هواى نفس است. هر كجا اختلاف بين خودتان ديديد، مطمئن باشيد كه از هواى نفس سرچشمه گرفته است. البته اختلاف بين انبيا و افراد مقابل آنها و اسلام و كفر هميشه بوده است، ولى آن اختلاف از عبوديت سرچشمه مىگيرد. شما اختلافاتى را كه از نفسانيت سرچشمه مىگيرد بايد از بين ببريد و مطمئن باشيد كه اگر كارهايتان از الوهيت سرچشمه نگيرد و از وحدت اسلامى بيرون برويد، مخذول مىشويد.
🔹اميدوارم موفق باشيد تا براى آزادى و استقلال عراق كوشش كنيد، و تلاش نماييد كه عراق از سلطه جباران آزاد گردد. بايد همان گونه كه حضرت موسى در مقابل فرعون قيام كرد و نظرش اين بود كه حق را مستقر كند و به هيچ وجه در نظرش نبود تا خودش حكومت كند،
شما هم در قلبتان اين معنا باشد كه مجلس را الهى كنيد، زيرا اگر اختلاف در مجلستان پيدا شود همه از بين مىرويد، و اگر با هم بوديد همه پيروز مىشويد. چون شما براى خدا مىخواهيد اين ظلم را ريشه كن كنيد، ان شاء اللَّه موفق مىشويد و اين توفيق زمانى حاصل مىشود كه بين خود آقايان نگرانى نباشد.
🔸و سرّ اينكه ايران پيروز شد براى اين بود كه بين تمام افراد اتحاد بود و هيچ اين حرفها نبود كه هر كس طرف خودش بكشد. شما با هم متحد باشيد كه بحمد اللَّه هستيد و وقتى در حلقه اول اتحاد بود، در حلقههاى بعد اختلاف پيدا نمىشود. شما سعى كنيد كه در سرّ قلبتان چيزى مخالف الوهيت نباشد، و اگر ديديد هست سركوبش كنيد.
كراراً عرض كردم كه اگر انبيا در يك مكان جمع شوند با هم اختلاف پيدا نمىكنند، زيرا مقصد و هدف و مقصود، يكى و الهى است. اگر در مجلس شما توحيد واقعى به معناى واقعى آن تحقق پيدا كند قهراً افرادى كه متصل به شما مىشوند اختلاف پيدا نخواهند كرد. و وحدت واقعى، يعنى قلب همه شما براى يك چيز بتپد كه آن اسلام است. اگر اين طور شد خداوند شما را تأييد مىكند.
🔹ما بايد همه چيز خودمان را از او بدانيم. شما نه افراد زياد داريد و نه سلاح و سازوبرگ جنگى زياد، ولى طرف مقابل شما از همه دنيا به او كمك مىشود. وقتى اين طور شد، آن كسى كه هيچ ندارد بايد با #جهات_معنوى مقابله كند، با #جهات_صورى كه نمىشود.
[تبلور عقلانیت اجتماعی در مردم ایران]
🔸شما خوب مىدانيد كه شاه سابق مجهز بود به جهاز بسيار، و امريكا بود كه ايران را پر از سلاح و مهمات كرد براى اينكه مىخواست ايران پايگاه آنها باشد؛ و شاه همه چيز داشت، پشتيبانى تمام ابرقدرتها، لشكر منظم تا دندان مسلح، ولى مردم ايران هيچ نداشتند، از مدرسه فيضيه شروع شد و وقتى مردم ديدند كه اختلافى نيست، مجتمع شدند و با نيروى ايمان پيروز گرديدند. مردم ايران كه سلاح نداشتند، آنها با مشت گره كرده و فرياد بر دشمن پيروز شدند. اين قدر فرياد كشيدند كه دشمن تا بن دندان مسلح را شكست دادند. بعد هم خود مردم، كميتهها و سپاه را تشكيل دادند. امروز ايران وضعى الهى دارد. وقتى جوانان ما در جبههها آن فداكارىها را مىكنند، يا مىآيند و با من صحبت مىكنند، از روح بزرگ و صافى آنها حسرت مىخورم. اين وضع هر كجا پيدا شد پيروزى را به دنبال دارد. اين مطلب هر كجا باشد، عنايات خدا را به دنبال دارد. پس از عنايت خدا، پيروزى حتمى است. خداوند ما را اصلاح كند تا بتوانيم خدمت كنيم.
سخنرانى در دیدار با آیت الله شهید سيد محمد باقر حكيم و جمع اعضاى مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق
صحيفه امام، ج18، ص: 134
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌منظومه فکری انقلاب اسلامی
حکیم انقلاب اسلامی آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹انقلاب اسلامی یک منظومه ی فکری دارد.
🔸 اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علّت این بود که یک منظومه ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومهی فکری در حال پیشرفت است.
🔹با وجود سعیای که در اخفاء آن و کتمان آن میکنند، این منظومهی فکری دستبهدست میگردد و بسیاری از دلها در دنیا -چه در دنیای اسلام، چه در حدّ کمتری در خارج از دنیای اسلام- [به آن] جذب می شوند؛ دلها هنوز متوجّه این منظومه است و این منظومه ی فکری همچنان طراوت و تازگی خودش را حفظ کرده. ...
🔸حرکت اساسی خودمان را حول محور همان منظومهی فکری پیش ببریم.
🔹 باید همه تلاش کنند، همه کوشش کنند، همه کار کنند و همه بدانند دشمن میخواهد چهکار کند؛ حواسشان همه جمع باشد.
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 2/7/1388.
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
حکیم انقلاب اسلامی آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹انقلاب عظیم اسلامی ما ناشی از یک #عقلانیت بود.
🔸اینطور نبود که مردم همینطور بیحساب و کتاب به خیابان بیایند و بتوانند یک رژیم آنچنانی را ساقط کنند؛ #محاسبات_عقلانی و کار عقلانی و کار فکری شده بود.
🔹در طول سالهای متمادی - به تعبیر رایج امروز - یک گفتمان حقطلبی، عدالتخواهی و آزادیخواهی در بین مردم به وجود آمده بود و منتهی شد به اینکه نیروهای مردم را استخدام کند و به میدان جهاد عظیم بیاورد و در مقابل آن دشمن صفآرایی کند و بر آن دشمن پیروز کند.
🔸بنابراین #عقلانیت گاهی منشأ چنین تحولات عظیمی است.
۱۳۸۴/۰۶/۰۸
بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تأثیر مطالعه کتب فلسفی و عرفانی
حضرت آبت الله العطمی امام خمینی:
كتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و كتب اهل حال و عرفان هر كدام اثرى دارد. اوّلىها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا مىكند با ما وراء طبيعت، و دوّمىها خصوصاً بعضى از آنها چون «منازل السائرين» و «مصباح الشريعه» كه گويى از عارفى است كه به نام حضرت صادق- عليه السلام- به طور روايت نوشته است، دلها را مهيّا مىكنند براى رسيدن به محبوب و از همه دلانگيزتر مناجات و ادعيه ائمه مسلمين است كه راهبرند به سوى مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را مىگيرند و به سوى او مىبرند، افسوس و صد افسوس كه ما از آنها فرسنگها دور هستيم و مهجور.
نامه به خانم فاطمه طباطبايى(اندرزهاى اخلاقى - عرفانى)
صحيفه امام ج18 453
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تحول درونى ملت، منشأ انقلاب اسلامى
حضرت امام خمینی:
🔸اين انقلاب، انقلاب ايران نيست. اين انقلاب با انقلابهاى ساير كشورها و انقلابهايى كه در دنيا اتفاق افتاده است، فرق دارد.
🛑[ماهیت ساير انقلابها]
🔹 انقلابهايى كه در دنيا تا كنون اتفاق افتاده است، قدرت را از دست يك قدرتمند، يك جابر، به دست يك جابر ديگرى كه يا مثل اين يا بالاتر از اين است منتقل مىكردند. شما مطالعه كنيد در حال انقلابهايى كه در دنيا پيدا شده است يا كودتاهايى كه هر روز واقع مىشود و شده است، ببينيد كه آيا وضع آنجا چطور است؟ جز اين است كه با #اغفال_مردم يك انقلاب پيدا شده است و يك قدرتى را كنار گذاشتهاند، يك قدرت مشابه او يا بدتر از او را سر كار آوردهاند؟ هيچ در حال ملتها فرق حاصل نشده است يا حال ملتها بدتر شده است. اين انقلاب فرانسه، آن انقلاب شوروى، مطالعه كنند اشخاص، ببينند كه آيا قبل از اين انقلابها چه بوده است و حالا چى هست و آيا به حال ملتها يك اثرى حاصل شده است؟ فكرى براى ملتهاشان كردهاند يا همهاش اعمال زور است و قدرت؟
🛑[انقلابى در باطن مردم]
🔸انقلابى كه در ايران واقع شد، قبل از انقلاب مهم كه كوبنده بود، يك انقلابى در باطن مردم حاصل شد. آن انقلاب گرايش اقشار ملت به اسلامى كه تا اين عصر خصوصاً، در اين سدههاى آخر به طاق نسيان سپرده شده بود و از اسلام جز يك آداب خشك كه هيچ به حال ديگران ضررى نداشت و هيچ در فكر ملتها نبودند، همين باقى مانده بود. اين ملت به خواست خداى تبارك و تعالى و با عنايات خاصه او، اول منقلب شد در معنويات.
🛑[تحول در اسلام شناسی، ریشه تحول باطنی]
🔸جوانها از آن حال سابق برگشتند به يك حال اسلامى و فهميدند كه اسلام چه بايد باشد و چه بايد بكند، دنبال او آن انقلاب حاصل شد. اگر آن مسأله حاصل نشده بود، انقلاب اينجا هم مثل يكى از انقلابهاى ديگرى بود كه حالشان را مىبينيد و ديديد. آن چيزى كه در اينجا حاصل شد و بايد او را جزء معجزات، ما حساب بكنيم، همان #انقلاب_درونى اين ملت بود.
🔹 #انقلاب_درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد و همان انقلاب درونى آنها و شناخت آنها از اسلام و توجه آنها به خداى تبارك و تعالى موجب شد كه در تمام اين دورهاى كه ما در آن هستيم، از اوّلى كه قيام شد و بعد به انقلاب مبدل شد و بعد پيروز شد و تا الآن، روز به روز مىبينيد كه حضور ملت و تعهد ملت رو به افزايش است. اين نه براى انقلاب است، براى #انقلاب_درونى است. انقلاب همه جا بوده است، بسيارى از جاها بوده است، اين انقلاب درونى است كه پيدا شد در اين كشور و در اين مملكت و نيست الّا به عنايات خداى تبارك و تعالى.
🔹 ما از خود چيزى نداريم، هر چه بود عنايات او بود كه اين عنايات موجب شد كه اين #انقلاب_باطنى پيدا بشود و از آن حالتى كه همه خود ملت ما مىدانند در سابق بود، به اين حالت كه حالا مىبينند متحول شده است. اين موجب شد كه انقلاب پيروز شد.
🛑[پیروزی محصول انقلاب درونی مردم]
🔸پيروزى را ما بايد از انقلاب درونى مردم جستجو كنيم و تا اين معنا حاصل نشود انقلابها يك انقلابهاى تحويل قدرت از او به قدرت ديگر است و وضع براى ملت همان جور كه بوده، مىباشد.
صحيفه امام، ج19، ص: 478.
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تلنگر:
اگر تحول درونی و تعمیق اسلام شناسی و رشد عقلانیت اجتماعی و وحدت ذیل اندیشه امام خمینی عامل خیزش مردمی و پیروزی انقلاب اسلامی شد
پس
بلا شک تغییر درونی و تضعیف اسلام شناسی و احساسی شدن جامعه ، تشتت فکری در بنیانهای فکری عامل اصلی رخوت مردمی و بی تفاوتی عمومی و ناامیدی انقلابیون است.
فتأمل
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌امام ما حکیم بود
حکیم انقلاب اسلامی آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقائقی را مشاهده میکند که از چشمهای دیگران مغفولٌعنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، اما هر چه میشکافید، میبینید لایهها و عمقهای بیشتری دارد. امام اینجوری بود. و شما نگاه کنید به قرآن، آنجاهائی که حکمت به کار رفته است: «ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة»، ببینید اینها چه است. میبینید به حسب ظاهر توصیههای معمولی است. همین است که ما به همدیگر دائم میگوئیم؛ اما هر چه میشکافید، میبینید عمقش زیادتر است.
۱۳۸۷/۰۲/۱۲
بیانات در دیدار معلمان استان فارس
#عقلانیت_اجتماعی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شرایط فهم و درک حکمت متعالیه
فیلسوف انقلاب اسلامی آیت الله #شهید_مطهری
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🔰 مکتب سلیمانی عبارت است از «صدق» و «اخلاص»
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را میگذاریم مکتب سلیمانی، این را تبیین کنیم در یک دو جملهی کوتاه، باید بگوییم این مکتب عبارت است از صدق و اخلاص. این دو تا کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایهی مکتب سلیمانی است. «صدق» یعنی همان چیزی که در آیهی شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ» که حالا مختصری توضیح عرض میکنم. «اخلاص» هم همین که در آیات متعدد قرآن از جمله این آیهی شریفه «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ» این دو عنوانِ قرآنی تشکیل دهندهی حرکت شهید سلیمانی بود. این حرکت با برکت که هم زندگیِ این مرد سر تا پا برکت شد، هم شهادت او.
💠 اولین سالگرد ارتحال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
▪️ از شبی که آیت الله مصباح یزدی رحلت کرد تا همین امروز هیچ شبی نبوده است که بنده ایشان را فراموش کرده باشم.
▫️ هنوز آنچنان که باید #مقام_علمی شایسته ایشان دیده نشده است.
▫️ الان به برکت انقلاب اسلامی و خون های پاک شهدا این علم و فن شریف فلسفه از مظلومیت به در آمده است، شایسته است با مطالعه دقیق اشکالات و #شبهات_فلاسفه برجسته غربی پاسخ های حضرت آیت الله مصباح یزدی به این مشکلات اساسی و مسائل عمده را به صورت وزین و متقن تبیین نموده و به جامعه علمی داخلی و بین المللی ارائه نمایید تا در یک سطح برتری #اندیشه_آیت_الله_مصباح_یزدی معرفی شود.
▫️ در معرفی دیدگاه ها و اندیشه آیت الله مصباح یزدی همّت بلند داشته باشید، چرا که دیدگاه ها و اندیشههای ایشان #آبروی_علمی برای جمهوری اسلامی است.
📚 دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی
تاریخ: 1400/09/09
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تجلّی ولایت عرفانی امام خمینی (ره) در نامه به گورباچف
آیت الله العظمی جوادی آملی
توضیح:
نامه تاریخی امام خمینی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از آیت الله العظمی جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم مرضیه حدیده چی دباغ، 13دی 1367در مسکو به گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی تحویل داده شد.
پس از 33 سال، اهمیت آن نامه از زبان آیت الله العظمی جوادی آملی از این قرار است:
🔸آن نامه بزرگ مرجع جهان اسلام را وقتی برای جناب گورباچف می نویسد، آنجا سخن از فقه فصوص و فتوحات است. فرمود: در فتوحات این است، در فصوص این است، حرف های ابن عربی این است؛ باید کسانی به ایران اسلامی بیایند، این معارف بلند را از حوزه پر برکت قم و امثال قم فرا بگیرند.* آنجا نامه از فتوحات و فصوص است، اینجا (ایران) دستور از فقه جواهری است. (امام) هم والی ولایت فقیه جواهری بودند، هم والی ولاین فقه عرفانی بودند که توانستند بلند اندیشی کنند، نه بیراهه بروند، نه راه کسی را ببندند.
🔹(امام) به این فکر بود که آن قطب عظیم سیاسی روز را به نامه (تعلیم) کند و نه (تسلیم)! هیات اعزامی را دستور داد این نامه را تعلیم کنید نه تسلیم ؛ هیات اعزامی* هم تعلیم کرد و نه تسلیم. این مقام شامخ عرفان است. این آسمانی فکر می کند نه زمینی، این الهی فکر می کند نه زمینی؛ راه امام یعنی این!
🔸غرض آن است: اخلاق هدف هست و حکومت وسیله است که به این بارگاه امین باید رسید. و امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت ( فقه اکبر ) برای میخائیل گورباچف آنطور نامه می نویسد، با داشتن ولایت ( فقه اصغر ) ایران اسلامی را احیاء می کند، از اسنبداد ، از استعمار ، از استحمار آزاد می کند؛ و با جهان ارتباط برقرار می کند، امّا عزیزانه با همه کشورهایی که نه بیراهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند، نه قصد ایذاء دارند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌امتداد حکمت و فلسفه اسلامی در نامه حکیم بزرگ امام خمینی به گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی
🔹امام به گورباچف توصیه میکنند که برای دستیابی به منازل معرفت و درک حقیقت خبرگان تیزهوشی را برای یادگیری و آشنایی با ظرایف معرفت الهی به قم گسیل دارد تا از نوشته های فارابی، بوعلی سینا و اندیشه های سهرودری، ملاصدرا و محیی الدین بن عربی میوه های حقیقت را بچینند.
🔸همچنین امام در این بخش از نامه خویش با ماتریالیسم و اکونومیسم که پایه و زیربنای اندیشههای مارکسیستی و کمونیستی است، حمله میبرد و با سلاح عقل و منطق به رد این عنصر اساسی از اندیشههای مارکسیستی میپردازد و مباحثی عقلی در اثبات معاد، خدا، نبوت و عالم غیب و شهادت با استفاده از مثال ¬های ساده و روشن در خطاب به گورباچف ذکر می ¬فرمایند و به وی گوشزد میکنند: «... لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهانبینی مادی و الهی بیندیشید».
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌امر مغفول بسیاری از مؤمنین:
امر به معروف طبیبانه،
امر به معروف پدرانه،
امر به معروف برادرانه
امر به معروف خواهرانه
و
خلاصه (امر به معروف پیامبرانه)
🔸مؤمنین دغدغه مند نسبت به وضعیت اخلاقیِ اجتماع و سعادت همه افراد جامعه هستند و،
همواره به تعالی فرد و جامعه می اندیشند و از #غفلت و بی دقتی حتی یک فرد نسبت به سعادت خودش و امنیت اخلاقی جامعه، هم نگران و دردمند است و دلسوزانه غصه می خورد و در پی راهی برای کمک به اوست.
🔹در چنین مواردی بهترین و اولین اقدام، توجه به #قلب خود و اتخاذ نوع چشم انداز به مسئله و انتخاب نوع رویکرد است. این رویکرد اگر دلسوزانه، طبیبانه، پدرانه، برادرانه و یا خواهرانه (براساس سن و جنسیت آمر به معروف) باشد قطعا روشها، شیوه ها و نوع خاصی از کنش اجتماعی را در پی دارد که مهمترین آن القا حس محبت و دلسوزی و "تنبه بخشی طبیبانه" است به گونه ای که به مخاطب احساس خوب منتقل شود و دقایقی او را به تفکر وا دارد. حتی اگر در مواجهه مستقیم واکنش نشان دهد و مقاومت کند اما در ناخودآگاه او تأثير می گذارد و در خلوت او را درگیر می کند و به فکر فرو می برد.
همان کاری که انبیا (علیهم السلام ) کرده اند:
🔸امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام و روحی له الفدا) می فرمایند:
فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ
۱. لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ
وَ
۲. يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ
وَ
۳. يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ
وَ
۴. يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ
وَ
۵. يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ مِنْ [1] سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ [2]مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ [3]مَعَايِشَ تُحْيِيهِمْ وَ [4]آجَالٍ تُفْنِيهِمْ وَ [5] أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ [6] أَحْدَاثٍ [تَتَتَابَعُ] تَتَابَعُ عَلَيْهِمْ
📌چقدر برای این روش های طبیبانه در امر به معروف فکر کرده ایم و شیوه ها و ابزارهای جذاب و عاقلانه و کارآمد تولید کرده ایم؟
《طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه قَد اَحکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ اَحمیٰ مَواسِمَه》
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شفاعت
حدود 20سال پیش، آقا در حضور خانواده شهید
از جمع ما کسانی که میتوانند شفاعت کنند:
اول شهدا هستند، دوم خانواده شهدا
پس از کمی تأمل..
سوم...
این حاج قاسم ....
📌مکلف بودن تمام مردم در حفظ جمهوری اسلامی
در هر صورت تکلیف زیاد است، بزرگ است برای همه مان. ما برای ادامۀ این انقلابی که هست و ادامۀ این، تکلیف زیاد داریم؛
دولت تکلیف دارد،
رئیس جمهور تکلیف دارد،
رئیس مجلس تکلیف دارد،
کشاورز تکلیف دارد؛
کارگر تکلیف دارد،
هر کس در هر گوشه ای از این کشور واقع شده است تکلیف دارد. تکلیف مال یک نفر دو نفر نیست، آحاد مردم یکی یکیشان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی، یک واجب عینی، اهم مسائل واجبات دنیا، اهم است، از نماز اهمیتش بیشتر است؛
برای اینکه این حفظ اسلام است، نماز فرع اسلام است.
این تکلیف برای همۀ ماست، هیچ فرقی مابین ترک و فارس و ـ عرض می کنم که ـ کجا و کجایی ندارد، سیستانی و بلوچستانی و اینها.
و
این تکلیف برای همۀ دنیاست.
حفظ دینِ حق، یک حکمی است برای همۀ دنیا، در رأس واجبات برای همۀ دنیا واقع شده، منتها غیر مسلمین چون اعتقاد به اسلام ندارند می گویند خوب، اسلام واجب کرده، به ما چه، اما مسلمین که اعتقاد دارند.
آن مسلمی که در افریقاست، حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است؛ برای اینکه از اینجا ممکن است که ـ یعنی، ان شاءالله ، خواهد شد ـ انعکاسش در همه جا خواهد شد و شده است الآن.
صحیفه امام جلد 19 صفحه 486
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تأملی در تفسیر وقایع تاریخی
🔺تأمل اولی:
🔹آیا تفسیر وقایع تاریخی می تواند فکت محور و فارغ از هر گونه ارزش گذاری باشد؟
🔸خود تفسیر یک کنش ارادی معطوف به هدف است و هدف نوعی ارزش است و بدون آن هیچ کنشی شکل نمی گیرد.
🔸مفسر تاریخ، هم هدفی از پژوهش دارد و آن هدف را آگاهانه انتخاب کرده و اعتقاد دارد و براساس آن واقعیت تاریخی را روایت می کند.
🔹البته به نسبيت ارزشها معتقد نیستم و به امکان داوری و قیاس پذیری ارزشها معتقدم که فلسفه ک کلام عهده دار آن هستند.
🔺تأمل دوم:
درست می فرمایید کسانی که معتقدند ارزشها قابل داوری اند و میزان دخالت ارزشها قابل کنترل و ارزش گذاری است از این رو، تفسیرها نیازمند بازگشت به ارزشها و مبانی فکری مفسر است.
خوب است از این نظر، تفسیر محققانه مفسران تاریخ هم ارزیابی شود و از منظر مبانی کلامی تشيع بررسی شود همچنان که برخی از محققان از این منظر به سنجش متن و داوری های مفسران تاریخ نظر افکنده اند.
🔸این همان تحقق عقلانیتی است که به خوبی گفته شده، ابر مسئله امروز ماست.
🔺تأمل سوم:
🔹در تحلیل تاریخ اسلام این پرسش مطرح است که آیا بدون اتخاذ یک دیدگاه کلامی روشن و واضح امکان فهم وقایع تاریخ اسلام ممکن است؟
🔸علامه عسگری و علامه مرتضی و حضرت آقا معتقدند همه تاریخ نگاران دوران اسلامی، براساس مبانی کلامی خود که عمدتا اشعری هستند تاریخ را روایت کرده اند. از این رو فکت های خنثی از تاریخ به دست ما نرسیده است و باید داده های تاریخی را از لحاظ سند و دلالت بازخوانی کرد و براساس اصول فهم صحیح قرآنی، تاریخ را روایت کرد.
🔹جدال تفسیرها، در واقع جدال مبانی فلسفی و کلامی و فلسفه تاریخ است.
🔸اگر ۱. دستگاه فلسفي و کلامي مستدل و محکم بود و ۲. نصوص معتبری انتخاب شد ، آنگاه می توان به تفسیری اعتماد کرد.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌اقسام مردم:
استاد شهید مطهری:
🔹مردم همان طوری كه علی علیه السلام فرمود دو دسته اند:
1️⃣یك دسته در بازار این جهان خود را می فروشند به پول و مقام و هوا و هوس و تجمل و مد و تقلید؛
2️⃣و دسته ی دیگر در این بازار خود را خریداری می كنند و شخصیت واقعی و انسانی خود را باز می یابند، یك دنیا بزرگواری و عزت نفس و مناعت و شرافت و راستی و استقامت و عدالت و تقوا و حقیقت خواهی و ایمان و معنویت برای خود ذخیره می كنند، در این بازار آن نرخی را به رسمیت می شناسند كه قرآن تعیین كرد كه هیچ چیزی ارزش ندارد كه آدمی خود را به آن بفروشد.
🔹امام صادق علیه السلام در ضمن اشعاری می فرماید:
🔸من این نفس گرانبها را در بازار وجود و هستی فقط یك قیمت برایش قائل هستم، فقط یك گوهر است كه شایسته است بهای این متاع گرانبها قرار گیرد؛ آن گوهر همان است كه از صدف كون و مكان بیرون است؛ من در میان تمام مخلوقات جهان چیزی كه ارزش بهای این كالا را داشته باشد سراغ ندارم.
🔹اگر من خود را و نفس خود را به یك كالای دنیایی بفروشم، به موجب اینكه كالای دنیایی فانی شدنی است از بین می رود و متاع گرانبهای روح و نفس من نیز به موجب اینكه فروخته شد از دستم رفته است، دیگر من دست خالی هستم، نه متاع در دستم هست و نه بهای آن.
غلام همت آنم كه زیر چرخ كبود
ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121