eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.2هزار دنبال‌کننده
460 عکس
130 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
40313922604.pdf
603.7K
📌امتداد مهدویت در فلسفه تربیت ❇️مقاله: 🔸تربيت حماسي، الگوي تربيت مهدوي 📍سید مهدی موسوی منبع: مشرق موعود تابستان 1392 , دوره 7 , شماره 26 ; از صفحه 91 تا صفحه 114 . ❇️چکیده: تنها الگوي تربيتي براي ساختن انسان منتظر و زمينه ساز ظهور، الگوي «تربيت حماسي» است. به عبارت ديگر تربيت حماسي، الگوي جامع تربيت مهدوي است؛ زيرا عصر غيبت، عصر ظهور بلاها و مشکلات است و هر کسي نمي تواند با ابتلائات بزرگ آخرالزمان روبه رو شود و کبريت احمر بماند، بلکه نيازمند الگويي ويژه و متفاوت است که بتواند ويژگي هايي که معصومان (ع) براي مومنان عصر غيبت و ياران امام زمان (عج) بيان کرده اند را دربر بگيرد. از آن جا که صدر و ساقه آموزه مهدويت با حماسه و مجاهدت، صلابت و ايثار و شور و شعور گره خورده است، بايد چگونگي انتظار، زمينه سازي ظهور و آمادگي براي درک حضور، بر اساس الگوي حماسه و حماسه سازي شکل گيرد ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌امتداد فلسفه در تبیین فلسفی مهدویت ❇️معرفی کتاب 📌قیام و انقلاب مهدی (ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ 📍فیلسوف انقلاب اسلامی ، استاد شهید مطهری ⏬⏬ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌امتداد حکمت و فلسفه در تبیین فلسفی مهدویت ❇️معرفی کتاب 📌قیام و انقلاب مهدی (ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ 📍فیلسوف انقلاب اسلامی ، استاد شهید مطهری 🔹این کتاب علی‌رغم اختصار، عمق تفکر مهدویت و ضرورت قیام جهانی مهدی (امام دوازدهم شیعیان) را از جهت عقل و فلسفی به بررسی می‌کند و ثابت می‌کند انسان و جامعه انسانی برای رسیدن به کمال خویش به حکومت مهدوی محتاج اند. 🔸این کتاب به نقد دیدگاه های فلسفه های هگل و مارکسیست و منطق دیالکنیک و فلسفه شدن در باب حرکت و تکامل بشر براساس می پردازد. 🔸کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ بیان می‌کند که انتظار فرج باید به نحوی سازنده باشد. نه اینکه انتظار فرج ویرانگر و اسارت بخش باشد. بدین ترتیب در می‌یابیم که انتظار فرج نشستن و دست روی دست گذاشتن نبوده، بلکه باید انسان ذهن و روح خود را آماده نماید. انسان باید زندگی خود را به گونه ای پیش ببرد که اگر امام زمان نیز در کنار او باشد، خجالت زده نشود. کسی که زندگی خود را این گونه پیش می‌برد، توانسته انتظار فرج را به درستی درک نماید. 🔹مشخصات انتظار بزرگ: 1. خوشبینی به آینده بشریت; 2. پیروزی نهایی صلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استعباد و ظلم و اختناق; 3. حکومت واحد جهانی; 4. عمران تمام زمین در حدی که نقطه خراب و آباد ناشده باقی نماند; 5. بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروی از فکر و ایدئولوژی و آزادی از اسارت شرایط طبیعی و اجتماعی و غرایز حیوانی; 6. حداکثر بهره گیری از مواهب زمین; 7. برقراری مساوات کامل میان انسانها در امر ثروت; 8. منتفی شدن کامل مفاسد اخلاقی از قبیل دزدی، ربا، شراب خواری، خیانت، آدمکشی و غیره و خالی شدن روانها از عقده ها و کینه ها; 9. منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و محبت و تعاون; 10. سازگاری انسان و طبیعت. ❇️استاد مطهری در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می‌نویسد: 🔹آنچه در بخش یکم آمده‌است فلسفه تاریخ نیست، بلکه بررسی یک ایده اسلامی از دیدگاه است و ضمناً اشاره‌ای به فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن و معارف اسلامی هست. این بخش اشتیاق فراوانی در خوانندگان برانگیخته است که مفصلاً بحث را از دیدگاه معارف اسلامی به صورت همه‌جانبه مطرح کنیم. این بنده در حدود سه سال است که درسی را به این مبحث و اختصاص داده‌ام و از نظر خودم به رسیده‌ام. قسمتی از مبحث در کتابی که هم‌اکنون به نام " مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی " در دست تألیف دارم تحت عنوان " جامعه و تاریخ " آورده شد. امیدوارم توفیق حاصل کنم همه را یک جا به دوستان عزیز اهدا نمایم. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌وظیفه مغفول حوزه 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔸کج‌سلیقه‌هایى می‌آیند یک سِرى مطالب عجیب‌غریبِ صورتاً عرفانى و باطناً پوچ [بیان میکنند]؛ هر چیز که ظاهر آن عرفانى است که باطن آن عرفان نیست؛ 🔹مثل شعر نو، اوایلى که شعر نو رایج شده بود، یک عدّه از جوانها می‌آمدند همین‌طور یک چیزى میگفتند و وسط‌هاى آن را پاک میکردند که البتّه این شایع بود، واقعیّت هم دارد، مواردى به‌نحو موجبه‌ی جزئیّه اتّفاق هم افتاده، خیال میکردند شعر نو این است؛ 🔹بعضى خیال میکنند عرفان همین است که آدم یک چیزى ببافد؛ دیده‌اند یک کسى که عرفان میگوید آدم نمیفهمد، خیال کردند هرچه آدم نفهمید عرفان است؛ یک چیزى میسازند و با یک زبان بی‌ربط چرندى در رسانه‌هاى ما پخش میکنند که هرچه آدم فکر میکند، میبیند هیچ‌چیز از توى آن درنمی‌آید، هیچ معنى ندارد- 🔸اعتراض میکردم که چرا این‌جورى است. 🔹خود من به خودم جواب دادم، در دلم البتّه، که خب اینها چه‌کار کنند؟ 📌به چه کسى مراجعه کنند؟ 📌از چه کسى بخواهند؟ 🔸تا من بگویم چرا، میگوید خیلى خب، بنویس تا من برایت بخوانم. 📌من چه جوابش را بدهم؟ 🔹ببینید، وضع تبلیغ ما این است! و حوزه‌ی علمیّه در این زمینه‌ها موظّف است. ۱۳۶۸/۰۹/۰۷بیانات در دیدار اعضاى مجمع نمایندگان طلّاب و فضلاى حوزه‌ی علمیّه‌ی قم ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌فلسفه یک امتیاز و افتخار 📌ضرورت معرفی فلاسفه شیعه 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔸سابقاً «ملاّ اسماعیل خواجویی» در اصفهان - که جزو تلامذه‌ی به واسطه‌ی ملاّ صدرا بوده - با آن مقام علمی و عظمت، جرأت نمیکرده فلسفه تدریس کند. 🔹سرنوشت بعضی از اقران ایشان - مثل مرحوم «بیدآبادی» و دیگران - طوری برای اینها تجربه‌های تلخ درست کرده بود که جرأت نمیکردند فلسفه تدریس کنند. 🔸ملاّ اسماعیل خواجویی، هم رجالی است، هم فقیه است، هم اصولی است و هم از بزرگان فلاسفه‌ی ماست. متأسفانه اینها شناخته شده هم نیستند. 🔹همین‌جا داخل پرانتز عرض کنم: یکی از کارهایی که باید صورت گیرد، معرفی فلاسفه‌ی شیعه در دوره‌های مختلف است. متعلّمین فلسفه‌ی ما هم اینها را نمیشناسند؛ چند نفر معروف را میشناسند. عرض میکردم این افراد از ترس جرأت نمیکردند اظهار فلسفه کنند. 🔸امروز این‌طور نیست؛ فلسفه یک امتیاز و یک افتخار است؛ نه فقط در چشم حوزویها، بلکه در چشم مردم هم همین‌طور است. 🔹 بعضیها که حتی اهل فلسفه هم نیستند، برای همین امتیازات ظاهری، ادّعای استادىِ فلسفه میکنند. 🔸بنابراین، این‌طور هم فضا را مأیوس‌کننده نبینید که حالا مثلاً باید خود را فدا کنیم و وارد عرصه‌ی فلسفه شویم؛ نه، امروز فلسفه امتیاز دارد. 🔹 با توسعه‌ی فضاهای دانشگاهی و با گسترش علم و معرفت در بین جوانان، امروز وقتی یک طلبه‌ی فاضلِ فلسفه‌خوان یا فلسفه‌دان در جامعه مطرح میشود، امتیاز احترام کسب میکند. 🔸 به نظر من همین جریان را باید تقویت کرد. نگذارید حوزه از مرکزیّت فلسفه بیفتد. در این زمینه هر کاری میشود کرد، باید انجام داد. شما که جوان هستید و نیرو و حوصله و نشاط دارید، امروز این بار بر عهده‌تان است. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی 29/10/1382 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌مخالفت با خواندن فلسفه؟! ❇️سؤال: در بعضی نشریات و سایت‌های اینترنتی، منتشر شده که حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت رحمه‌الله با خواندن فلسفه مخالف بوده‌اند، درست است یاخیر؟ ❇️پاسخ: بسمه تعالی. 🔹حضرت آقا از استاد خود مرحوم آیت‌الله غروی کمپانی قدس‌سره نقل می‌فرمودند که بدون خواندن فلسفه، کتاب «کفایةالاصول» فهمیده نمی‌شود. 🔹و همچنین معظم‌له می‌فرمودند: یک روز استاد (ره) درس اصول را خیلی عمیق و دقیق بیان فرمودند، به‌حدی که موجب اعتراض شاگردها گردید که متوجه نشده‌اند؛ بعد از درس درحالی‌که همراهشان بودم به بنده فرمودند: عمداً دقیق وارد بحث شدم تا لااقل «منظومه» را خوب بخوانند! 🔸البته حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره می‌فرمودند: «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلم علم کلام و بررسی روایات، سپس اشتغال به فلسفه نمایند؛ خصوصاً آنان که استعداد بیشتری برای تعلّم فلسفه دارند. ولی کسانی که استعداد و ذوق تحصیل آن را ندارند، ادامه آن برای ایشان مفید نیست». 🔸لذا با توجه به مطالب مذکور، شایعات پیرامون مخالفت معظم‌له با یادگیری فلسفه صحیح نمی‌باشد. مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد 📌دعوت جوانان به فلسفه 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ 🔸توجّهِ حوزه‌ها به علوم عقلی و بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. 🔹بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و این حرفها در قم زیاد شده؛ بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان می‌بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به‌عنوان فلسفه‌دان شناخته میشوند و مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده‌اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزه‌ی علمیّه باشد. 🔸تهران هم همین‌جور؛ حوزه‌ی علمیّه‌‌ی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده، امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود ان‌شاءالله. بیانات در دیدار دست‌اندرکاران همایش ملی حکیم طهران (مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) 3/2/1397 🔹فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. 🔸یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. 🔹بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ میگفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس میکنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد میدهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. 🔸من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. 🔹 بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی 29/10/1382 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌سیزده بدر از منظر حکیم 📍شهید مطهری: 🌱 سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، 🌹از خانه‌های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملکات پست خودمان خارج شویم، 💐 از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم. 📖 یادداشت‌های استاد مطهری، ج ۶ ص ۱۳۱ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 لذت مناجات با حق ◻در فرصت باقی‌مانده از ماه شعبان بشنویم نکاتی از مناجات شعبانیه را از حضرت استاد یزدان‌پناه ▫️حضرت امام خمینی ره تأکید زیادی بر مناجات شعبانیه داشتند و این فراز را دائما می‌خواندند: الهی هب لی کمال الانقطاع الیک... ▫️اسرار زیادی در مناجات شعبانیه هست و اصل حرف در مورد غفلت ما انسان‌هاست. ▫️الهی الحقنی بنور عزک... فراز نزدیک به آخر مناجات است. صحبت از عز قدس و معدن عظمت است. این که حجب نوری را پاره کنیم تا به عز قدس برسیم. ▫️رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تا جایی رفت که جبرئیل بالاتر نتوانست برود. این مرحله پاره کردن حجاب‌های نورانی است و نور عز خداست و لذت در همین ناحیه است. ▫️ اگر کسی رسید به نور ابهج، تازه معرفت به خدا برایش پیدا می‌شود؛ فاکون لک عارفا. ▫️در فضای سلوکی بدانیم که اوج آنجاست اما باید ذره ذره شروع کنیم؛ اولین کار داشتن لذت مناجات حق است. گرفتن لذت مناجات عذاب بر شخص است. ▫️این که می‌بینیم کسی مثل آیت الله بهجت ره چندین ساعت عبادت می‌کند، این لذت عبادت به او قوت و غذا داده است که توانسته این جور عبادت کند و الا هر کسی نمی‌تواند این چنین عبادت کند.