⚫️ امشب پیکر مطهر حضرت علامه میهمان اهل منزل و اهل ایراست.
و فردا سه شنبه به خاک سپرده خواهد شد.
وداع با پدری دلسوز و عالمی بی بدیل،
وداع با علامه ی دهر
الهی
آهم جهنم سوز است.
واگویه های ادمین:
آقای من
مولای من
پدر ربانی من
و علَی الدّنیا بعدک العفا
چندی پیش که در وارده ای رحمانی خبر رحلت خویش را به من دادید، باورم نمی شد به این زودی به حقیقت بپیوندد.
عزم خود را جزم کردم که تا توان در بدن دارم، بکوشم تا برایتان فرزندی کنم.
و خدا می داند که با آثارتان، با صوتها و گفتارهایتان، چه ساعتها و روزها را سپری کردم.
آقای من
می سوزم ازینکه قدر شما را دانستن، کار امثال ما نیست.
چه کنم با اینهمه بار سنگین و تنهایی و درد و سوز و گداز؟
که شما خودت می دانی و واقفی از تمام اسرار درونم.
مولای من
جانان من
استاد من
ای انیس و مونس شبها و سحرهای من
مرا دریاب
و ما همه را دریاب.
که بعد از رفتنتان
وای بر ما.
وای بر ما.
چه درسها بمن دادید.
چه نکته ها بمن آموختید.
تمام لحظه های این چند سال انسی که با شما داشتم،
با شما زیستم،
و با شما نفس کشیدم.
دل از همه برگرفتم،
و با شما خلوتی دلنشین داشتم.
چه بگویم؟
از کجا بگویم؟
از کدامین صفات و خصوصیات عرشی و ربانی شما گویم که گفتنی نیست.
« هل مِن مُعینٍ فأطیل معه العویل و البکاء؟ »
می دانم که می بینید.
و می دانم که می شنوید.
یا سمیع یا بصیر
یا ناظر یا شاهد
ای مظهر صفات حق.
سلام و درود خدا و ملائکه ی او و انبیا و رسولان برحقش بر تو باد.
که اَرجت مکنون و قَدرت مستور است.
ألسلام علیک یا صاحب العصر و الزمان
آجرک الله
📣 کلیه ی صوتها و عکسنوشته های این کانال
برای اولین بار تهیه می شوند،
به هیچ عنوان بنده مطلبی از جایی کپی یا فوروارد نمیکنم، اگر هم باشد،
بدون هیچ تغییر یا حذف، اینجا گذاشته می شود
برای همین
به هیچ عنوان از نشر یا فوروارد بدون ذکر نام کانال یا سایت،
شرعاً، عرفاً، قانوناً
رضایت ندارم.
جای تعجب است کانالهای به اصطلاح معرفتی و مذهبی این قوانین را براحتی نادیده می گیرند.
📣 سعی می کنم کانالهای موجود در حال حاضر،
که هرکدام به نوعی زحمت می کشند و آثار حضرت آقا را منتشر می کنند را معرفی کنم تا عزیزان بنا به نیازهای خود، کانالهای دلخواهشان را انتخاب کنند.
حقیر به کلیه ادمینهای این کانالها، ارج و احترام قائلم و تقریبا می شود گفت با اکثر این کانالها کار کرده ام و ادمینهای آنها را می شناسم.
سبک و سیاقی که بنده انتخاب کرده ام در حفظ و نشر آثار حضرت آقا در فضای مجازی،
با بقیه عزیزان متفاوت است.
منیتی در کار نیست که خدای ناکرده عزیزان فکر کنند دلیل اینکه بنده اجازه نشر بدون ذکر منبع را نمی دهم، منیت و نفسانیات است، خیر الحمدلله.
ما باید یاد بگیریم به ارزشهای یکدیگر احترام بگذاریم و حریم و حدود شخصیتی مان را حفظ کنیم و زحمات یکدیگر را ارج بنهیم.
منتظر معرفی کانالهای ویژه نشر حضرت علامه باشید.
👈 لیست کانالهایی که بنده می شناسم در فضای مجازی تلگرام که بیانات حضرت علامه را نشر می دهند، برخی هم در ایتا نیز فعالیت دارند.
1️⃣ کانال علامه دهر:
🆔 @amol6
2️⃣ کانال شاخه طوبی:
🆔 @shakhehtoba
3️⃣ کانال شجره طیبه:
🆔 @abdesaleh
4️⃣ کانال علامه حسن زاده آملی:
🆔 @samad1001
5️⃣ کانال توحید صمدی قرآنی:
🆔 @tohidesamadi
6️⃣ کانال معرفت نفس:
🆔 @marefatenafs
7️⃣ کانال نورٌ علی نور:
🆔 @Allahomasalealamohamadvaalehi
8️⃣ کانال مجمع البحرین:
🆔 @magmaulbahrin
؛_______________________________________
👈 اینها کانالهایی بود که بنده می شناختم، و بطور تخصصی صرفاً مطالب حضرت آقا را نشر می دهند. ممکن است کانالهای دیگری هم باشند که حقیر بی اطلاعم.
چون مدتی هست با هیچ کانال یا ادمینی در ارتباط نیستم.
بشخصه بخاطر ارادت خاصی که به حضرت علامه دارم،
نسبت به ادمینهای همه ی این کانالها عرض ادب و احترام دارم و زحمات آنها را ارج می نهم و از همه ی آنها سپاسگزارم.
✳️ بیانی از استاد رمضانی در خصوص ریاضتهای حضرت علامه ✳️
👈 یک وقتی می فرمودند:
فلانی همین جیک جیکی که می کنیم نتیجه ی همان اربعینیاتی است که داشتیم.
یک انباری به گنجایش زمین
و پر باشد از دانه ی ارزن،
یک پرنده ای را بگویند از این انبار ارزن روزی یک دانه ببر و همین طور ببر و ببر تا این انبار خالی بشود.
باز دوباره این انبار پر بشود، باز خالی بشود.
اگر چهل بار بگویند این انبار پر شود و خالی بشود، شما باید ریاضت بکشید، در مسیر باشید تا ما به شما نگاهی بکنیم.
والله می ارزد.
رنج راحت دان چو مطلب شد بزرگ
خاک گله توتیای چشم گرگ
( شیخ بهایی- نان و حلوا )
ایشان می فرمودند بالاترین ریاضت همین دینداری است.
حلال خوردن، حلال دیدن و حلال گفتن، پاک بودن بالاترین ریاضت است.
منتها در کنار اینها یکسری برنامه های دیگر هم هست که باید در نزد استاد صاحب فن و خدمت کرده و راه رفته فرا بگیرد انسان.
@hekmateallam
┈┈••✨🏴✨••┈┈
⚫️ حکمت علّام
در ایتا، تلگرام، و اینستاگرام
👈 هرگونه نشر و کپی مطالب این کانال، بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.
👈 یکی از اشعار حضرت علامه که در قالب مثنوی سروده اند، شعری است که دلالت دارد بر تسلط حضرت ایشان بر علم شریف رمل.
ابتدا این شعر را می آورم، و سپس توضیحات اندکی ارائه خواهم داد.
البته شاید این پست، تخصصی باشد، ولی به هر حال هدف این کانال، پرداختن به حکمت علّام حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه است.
👇👇👇👇👇👇👇👇
ای خداوند کریم کارساز
سوی تو آورده ام روی نیاز
ای تو جمله آرزوهای حسن
ای به یادت های و هو های حسن
ای تو اسطرلاب و رمل و تخت من
فرد و زوج و شکل و بیت بخت من
گر بود طالع هزاران جودله
دست ما و ذیل بای بسمله
علم خواهم از تو ای نیکو خصال
نی ز سطر و نقطه ی قرن الغزال
نصرت ار چون قبض خارج، داخل است
بی مدد از تو، تمامی باطل است
اجتماعش فرقت و عتبه عتب
حمره جمره باشد و لحیان لهب
اتصال و جمع اندر انفصال
در طریق عقله انکیسی عقال
غیب خواهم از تو ای دانای غیب
نی ز سهم غیب و سمت و ظل و جیب
ای تو اوتاد من و اوتار من
ای تو جفر جامع اسرار من
راز خواهم از تو حیّ لا یموت
نی ز اسطرلاب بیت عنکبوت
وای بر من وای بر احوال من
پای بند من شده آمال من
جان ما خود دفتر کل حق است
مظهر حق است و از حق مشتق است
؛................
@hekmateallam
ای دریغا روزگار روز کار
رفته از دست و نمانده روزگار
در جوانی آرزو بسیار بود
وای دل، کو غافل از دلدار بود
گه به مشّاقی به نزد اوستاد
این بود قدّ الف وآن چشم صاد
گاه در تحصیل فقه و در اصول
گاه اندر بحث ارباب عقول
گاه سرگرم به اسطرلاب و زیج
گاه در مستحصله بودست گیج
گاه تدریس اُکَر بود و اصول
گاه اندر ردّ و گاهی در قبول
گاه در استاره یابی تا سحر
یک به یک استاره بودی در نظر
گاه در تألیف و تصنیف کتاب
گاه در فکر سؤال و گه جواب
دل به اوفاق و عدد همراز بود
با مجسطی و اُکر دمساز بود
آمده عمر حسن اندر چهل
هست از عمر چهل ساله خجل
@hekmateallam
نکته برداری شرح اسفارعلامه
ای خداوند کریم کارساز سوی تو آورده ام روی نیاز ای تو جمله آرزوهای حسن ای به یادت های و هو های حسن
این مثنوی
تماماً الفاظ و اصطلاحات علوم غریبه است بویژه علم شریف رمل.
علم شریف رمل
یکی از شاخه های علوم غریبه است که بسیار مهجور مانده بلحاظ فهم و درک عمیق معرفتی و توحیدی اش.
چه بسا بسیاری افراد به این علم رو آورده و به زعم خویش اسرار این علم را هم آموخته باشند، ولی غافل از اینکه آنها فقط فنون را آموخته اند نه کنون را.
حضرت علامه صد حیف که بسیار اندک و جزئی و مختصر در این شعر اشارتاً به ابواب توحیدی این علم شریف اشاره فرموده اند که کارساز و کارگشای فرهیختگان این علم است، ولی آنهایی که در پی ابواب و رموز توحیدی و معرفتی و عرفانی هستند.
علم شریف رمل، در حقیقت به حضرت دانیال نبی علیه السلام منسوب است و صد البته که به فرموده ی حضرت رسول صلوات الله علیه: « أنا مدینة العلم و علي بابها »
آنهایی که در این علم شریف دستی دارند بخوبی به این اصطلاحات آشنایند.
علم شریف رمل، علم النقاط است. علم نقطه و خط. علم فرد و زوج. بعبارتی علم فردیت و زوجیت. علم اتصال و انفصال. علم الأشکال، اشکالی که از نقطه متشکل شده اند.
در یک روش، با نقطه ریزی می توان زایجه ی طالع و سؤال و نیت سائل را از همان نقطه ها و تشکیل اشکال شانزده گانه به دست آورد. که در نتیجه شانزده شکل، در شانزده بیت مشخص، تسکین می یابند و قرارگاه سکن آنها مشخص می شود.
سپس عالم به این علم شریف، بر اساس دایره های مختلفی که آموخته است ( ابدح، اصح، سکن و ... ) مطابق با نحوه ی تسکین اشکال در این بیوت شانزده گانه، و سعد و نحس آنها و انفصال و اتصال آنها و نظرات کواکب آنها، و داخل یا خارج بودن آنها و در مراحل بالاتر، ممزوج با امتزاج و تکسیر و طلسمات، می تواند به اسرار و رموز نهفته در آن زایجه و قرعه ی سائل پی ببرد.
اصطلاحاتی که در این شعر آمده:
جودله ، نصرت داخل، قبض خارج، اجتماع، عتبه، حمره، لحیان، عقله، انکیس،
جزو اشکال شانزده گانه ی علم شریف رمل هستند.
که هریک منسوبات خاص خود را دارند.
نقطه ی قرن الغزال
یک نوع نقطه ریزی است که حالت انحنایی دارد.
سهم و سمت و ظل و جیب جزو علم نجوم احکامی هستند.
اوتاد
مربوط است به علم شریف رمل.
اوتاد، مایل الأوتاد و زایل الأوتاد و وتدالوتد.
زیج و اسطرلاب نیز به علم نجوم احکامی مربوط می شوند که وسایل و ابزار تعیین دقیق ساعات ایام، نظرات کواکب، زمان و مدت استقرار طلوع کواکب و ... می باشند.
مستحصله
جزو مراحل استخراج جواب در علم شریف جفر است.
اوفاق
علم شریفی است که علم الجداول نیز نامیده می شود.
مجسطی و اکر هم به علم نجوم احکامی مرتبط می باشند.
مجسطی، کتاب شریفی است از بطلمیوس در علم نجوم و ریاضیات نجومی.
@hekmateallam