eitaa logo
حکمت بیان
2.8هزار دنبال‌کننده
72 عکس
9 ویدیو
339 فایل
منبر مکتوب ویژه مبلغان نخبه و مخاطبان هوشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
اربعین، آغازی برای یک پایان.pdf
273.2K
🌀 اربعین آغازی برای یک پایان 🔻اربعین فقط یک تفریح معنوی نیست، اصلی ترین کارکرد آن، تمدن سازی و تمدن سوزی است. 🔻اربعین حرف تازۀ ما برای بشریت خسته از مدیریت ناکارآمد جهانی است. 🔻تمدن غرب اگرچه گرۀ از گره های بشریت را باز کرده است، اما هزاران گره ناگشوده، در زندگی بشر ایجاد کرده است. 🔻اربعین، آغازی است برای پایان تمدن پوسیده و ناکارآمد غرب. ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
اربعین، زندگی به سبک عصر ظهور.pdf
295.7K
🌀«اربعین؛ زندگی به سبک عصر ظهور» 📌 موضوع: 🔸اگرچه زیارت مقصد عالی تمام زائرین اربعین است. اما این مقصد عالی، یک مقدمۀ مهم و زیربنایی دارد و آن تمرین یک زندگی جمعی و فوق العاده عالی در متن پیاده روی زیارت اربعین است. 🔸مهم‌ترین شباهت زندگی در اربعین و عصر ظهور، در اوج بودن روابط انسانی و عاطفی، است به حدی که مردم حاضر می‌شوند با دل و جانشان از جیبشان بگذرند به خاطر محبت به امام همان چیزی که حضرت شرط دیدار خودشان را بیان کردند؛ یعنی اجتماع قلوب حول امام. ✅کانال منبر مکتوب ╭┅─────────┅╮ 🆔@menbarahemaktob ╰┅─────────┅╯
زندگی به سبک اربعین.pdf
749.2K
👌پنج جلسه منبر مکتوب ویژه اربعین با عنوان «اربعین شروعی برای زندگی تازه» 🔰نسخه موبایل 🔹عناوین پنج جلسه منبر مکتوب اربعین ▫️| جلسه اول | «زیارت اربعین تفریح یا تکلیف؟!» ▫️| جلسه دوم | «هم دلی؛ در زیارت اربعین» ▫️| جلسه سوم |«مهم ترین حرکت به سوی ظهور» ▫️| جلسه چهارم | «تمرین ظهور در زیارت اربعین» ▫️| جلسه پنجم | «چگونه زائران اربعین، یاوران امام‌زمان(عج) می‌شوند؟» ▫️| خشاب اضافه| «چند عبارت کوتاه به همراه ترجمه عربی برای تشکر از مردم عراق» ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ eitaa.com/joinchat/1297022998C4ad0b7f8cd @Hawzah_Panahian
🌀منبر مکتوب ویژه اربعین 🔅روی عنوان کلیک کنید👇 🔺اربعین شروعی برای زندگی تازه 🔺چرا به زیارت اربعین برویم⁉️ 🔺 اربعین آغازی برای یک پایان 🔺اربعین؛ زندگی به سبک عصر ظهور (ع) ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀خلاصه فیش منبر شب شهادت رسول الله الاعظم(ع) بسم الله الرحمن الرحیم 🔻مقدمه: ضرورت مطالعه تاریخ و تاریخ نبوی الف) اهتمام ویژه امیرالمومنین به مطالعه تاریخ در نامه ۳۱ أَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ‏ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذَلِكَ مِنْ كَدَرِهِ وَ نَفْعَهُ مِنْ ضَرَرِهِ فَاسْتَخْلَصْتُ لَكَ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [جَلِيلَهُ‏] نَخِيلَهُ‏إ وَ تَوَخَّيْتُ‏ لَكَ جَمِيلَهُ وَ صَرَفْتُ عَنْكَ مَجْهُولَه‏ وقتی امیرالمومنین می خواهد بگوید من حرف حسابی می زنم می فرماید من تاریخ را ورق ورق کردم انگاری یکی از آن گذشتگان بودم ب) اهتمام قرآن به تاریخ انبیا قرآنی که دیدگاه می دهد هذا بصائر الناس قرآنی که هدایت گر هست روش بیانش چیست؟ تاریخ آمار و حجم تاریخ انبیا را ببینید: 27 پیغمبر اسمش آمده و اکثر داستانهایشان در کل سه پنجم آیات قرآن (3741آیه از 6236آیه) را آیات تاریخی تشکیل می دهند. تاریخ برای تاریخ نه«فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏»(اعراف،176) تلاوت با تدبر روایت با درایت تاریخ با تفکر.... یعنی چه؟ به ریشه ها و عوامل شکست یا پیروزی جوامع دقت کن آیت الله بهجت ره:«مطالعه سرگذشته علما اثرش از مطالعه کتب اخلاقی بیشتر است» چرایی: اثر مطالعه تاریخ علما از خواندن کتاب اخلاقی بیشتره چرا؟ چون تکبر بد هست را یا حسادت بد هست را حس میکنی لمس میکنی. بدی ها و خوبی ها لباس می پوشند حجم کلاس تاریخ باید بیشتر از کلاس اخلاق باشد یا خیر؟ ج) خصوصا تاریخ پیغمبر امام سجاد ع:«كنا نعلم مغازي رسول الله ص كما نعلم السورة من القرآن؛ ما اهل‌بیت جنگ‌های پیغمبر را مثل سوره‌های قرآن به بچه‌هایمان آموزش می دادیم.»(البدایة و النهایة، ج3، 242) رهبری: زندگی پیغمبر رو میلی متری مطالعه کنید د) اموزش و پرورش جایگاه تاریخ نبوی کجاست؟ ما نیاز به سریال محمد رسول الله ص داریم ما نیاز به بازی داریم بچه ها بروند در بدر پای رکاب رسول الله ص بجنگند در احد بروند پای رکاب رسول الله ص بجنگند و با جزییاتش آشنا بشند مگر این مرد عنکبوتی چی دارد؟ بعد فیلم بازی اش رو ساختند حالا انیمیشبنش رو براساس بازی ساختند اینکه یک توهم بیشتر نیست بیا واقعیت یک شخصیت واقعی را ببین یعنی رسول الله الاعظم ص 🔻ذی المقدمه: 2 نوع غربت در تاریخ پیغمبر می بینیم ۱. غربت در دوران قبل از به قدرت رسیدن: (زیاد شنیدیم) از شکمبه ریختن تا سنگ زدن 2. اما غربتی که کمتر از ان شنیدیم غربت در دوران به قدرت رسیدن ۱۳ سال در مدینه پیغمبر زندگی کردند مدینه یعنی در اوج قدرت چرا از غربت رسول الله در اوج قدرت و محبوبیت کمتر میگوییم؟ 🔅مسئله: چرا پیغمبر غریب بود در شهری که اصلا شهر را به نامش زدند مردم مدینه کشته و مرده پیغمبر بودند شهری که به یمن وجود پیغمبر از اختلافات نجات پیدا کرد «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا»(آل عمران،103) کدورت ها تبدیل به محبت شد. اینها هم به یمن وجود رسول الله ص بود در اوج محبوبیت در اوج‌ قدرت اما در عین حال بوی غربت رسول الله ص رو حس می کنیم؟ 🔅پاسخ: راز غربت پیغمبر در شیوه مدیریتش بود. بعضی ها رو پرو کرد «یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُم‏»(توبه،61) دیکتاتور مابانه مدیریت نمی کرد «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ»(غاشیه،22) «أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُون‏»(هود،28) الان در انقلاب اسلامی خیلی ها از انقلابی ها از ولایت فقیه دیکتاتوری می طلبند در حالی اگر ولایت فقیه به قول امام همان ولایت رسول الله هست. یکبار رهبری فرمود:« ولایت مطلقه فقیه ولایت انعطافی است.»(۱۷ شهریور ۱۳۹۰ / دیدار با اعضای مجلس خبرگان ) در تربیت پدر و مادر میخواهند دیکتاتوری عمل کنند کنترل شدید بچه ها رو خفه میکنند زود به نتیجه میرسند به هر قیمتی بچه ها رو مسجدی کنیم نداریم حتی با تشویق بیرونی کوتاه مدت اثر داره اما بلندمدت اسیب داره پس فردا میره دانشگاه یک شوق دیگری او را با خودش میبرد انگیزه ها اصالت نداره الان به عشق امام جماعت میآد مسجد پس فردا که دانشگاه رفت به عشق فلان دختر یا پسر میرود جای دیگر. چه دین شیکی داریم به خدا «لا إِكْراهَ فِي الدِّين‏»(بقره،256) خدایا چقدر با عزت اعلام میکنی ... روز اول هم به شیطان گفت برو هرکی رو تونستی جدب کنی مال تو... پیغمبرم دوست داری همه رو هدایت کنی اما «إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْت‏»(قصص،56) همین شیوه مدیریت انعطافی و آزادانه انقدر بعضی ها رو جسور کرد هیزم اوردند درب خانه دخترش رو آتش زدند. ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀منبر مکتوب ویژه وفات حضرت سکینه(س) ⚜️پنجم ربیع الاوّل 117 ق 🔅روی عنوان کلیک کنید👇 🔻دختر دوست داشتنی بابا! 🔻 گوهر آرامش ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀منبر مکتوب ویژه هفته دفاع مقدس 🔅روی عنوان کلیک کنید👇 🔻جنگ عامل پیشرفت یا پسرفت 🔻فرهنگ مدیریتی دفاع مقدس در نگاه حاج قاسم 🔻«چگونه بسیج، مدلی برای حل مشکلات امروز است؟» ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀منبر مکتوب ویژه شهادت امام عسکری (ع) 🔅روی عنوان کلیک کنید👇 🔻قواعد رزق و روزی (جدید) 🔻 نسخه طلایی امام عسکری ع برای رهایی از غم ها (جدید) 🔻 شیعه واقعی از منظر امام عسکری (ع) (جدید) 🔻 کشتۀ شک و تردید شیعه 🔻چشم ها را باید شست 🔻سفارش راهبردی امام عسکری(ع) ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀هجوم به خانۀ امام عسکری(ع) بعد شهادت پدر و دفاع امام زمان(عج) از خانه 🔻عنْ بَعْضِ جَلَاوِزَةِ السَّوَادِ قَالَ: شَاهَدْتُ سِيمَاءَ آنِفاً بِسُرَّ مَنْ رَأَى وَ قَدْ كَسَرَ بَابَ الدَّارِ فَخَرَجَ عَلَيْهِ وَ بِيَدِهِ طَبَرْزِينٌ فَقَالَ لَهُ مَا تَصْنَعُ فِي دَارِي فَقَالَ سِيمَاءُ إِنَّ جَعْفَراً زَعَمَ أَنَّ أَبَاكَ مَضَى وَ لَا وَلَدَ لَهُ فَإِنْ كَانَتْ دَارَكَ فَقَدِ انْصَرَفْتُ عَنْكَ فَخَرَجَ عَنِ الدَّارِ قَالَ- عَلِيُّ بْنُ قَيْسٍ فَخَرَجَ عَلَيْنَا خَادِمٌ مِنْ خَدَمِ الدَّارِ فَسَأَلْتُهُ عَنْ هَذَا الْخَبَرِ فَقَالَ لِي مَنْ حَدَّثَكَ بِهَذَا فَقُلْتُ لَهُ حَدَّثَنِي بَعْضُ جَلَاوِزَةِ السَّوَادِ فَقَالَ لِي لَا يَكَادُ يَخْفَى عَلَى النَّاسِ شَيْ‏ءٌ. 🔻على بن قيس از قول يكى از پاسبانهاى عراق نقل ميكند كه به همين تازگى (بعد از وفات امام عسكرى عليه السلام) سيماء[مامور خلیفه] را در سامرا ديدم كه در خانه امام عسكرى عليه السلام را شكسته بود، امام دوازدهم عليه السلام با تبرزينى[نوعی سلاح است بشکل طبر.] كه در دست داشت، جلو او درآمد و فرمود: در خانه من چه ميكنى؟ سيماء گفت: جعفر عقيده دارد كه پدر شما مرده و فرزند ندارد، اگر خانه شماست، من برميگردم و سپس از خانه بيرون رفت. على بن قيس گويد: سپس يكى از خادمان خانه بيرون آمد و من راجع به اين خبر از او پرسيدم، به من گفت: چه كسى بتو اين خبر را گفته است؟ گفتم: يكى از پاسبانهاى عراق، گفت: چيزى از مردم پنهان نمى‏ماند. 📚 کافی، ج1، ص331 (عج) ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
منجی جهان را چگونه نجات می دهد؟.pdf
446.4K
🌀منجی چگونه جهان را نجات می دهد⁉️ 🔰 مناسبت: (عج) ✍️ پیام: «حکومت امام زمان، حکومت صد در صد مردمی است»(مقام معظم رهبری) 1️⃣. لشکر آسمانی، حلال مشکلات بشر؟ 2️⃣. سیصد و سیزده نفر از مدیران سیاسی قوی 3️⃣ رهبری قوی به تنهایی؟ 4️⃣✅ تحول در شیوه حکمرانی عاملی مهم تر از این سه عامل برای حل مشکلات 🔻واگذاری کارها به مردم، شیوه حکمرانی منجی 🔻قوی کردن مردم، نقش دولت در حکومت منجی 🔻واگذاری کارها به مردم، سلب مسئولیت از دولت نیست؟ ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀 حیای فاطمی 🔅 «توصیف و تحلیل جایگاه حیا در دین» ✅ مناسبت فاطمیه 🔻مبحث اول:«بانوی حیا» 🔻مبحث دوم: «زیبایی حیا» 🔻مبحث سوم: «فعال سازی چشمۀ زیبای حیا» 🔻مبحث چهارم: «حیای در محیط خانواده» 🔻مبحث پنجم: «حیای از ولایت» ✅ حکمتِ بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
❤️عشق محمد(ص)❤️ 💫عشق خوب است اگر یار خدایی باشد✨ 🔻اگرچه عشق در روایات ما، مذمت شده است. در تعریف عشق گفته اند: «دلی که خالی از یاد خدا باشد، خدا آن دل را تنبیه می کند به اینکه محبت غیر خدا را بچشد؛ ٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْعِشْقِ قَالَ قُلُوبٌ خَلَتْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَيْرِهِ.»(امالی صدوق، ص668) اما اگر این عشق به آسمان گره بخورد، نه تنها آدم را زمین گیر نمی کند، بلکه آدم را تا آسمان پرواز می دهد. 🔻حالا اگر این عشق، از دختری شروع شود، که خواستگاران فراوانی دارد، اوضاع اقتصادی خوبی دارد، قضیه عشق او، یک رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. 🔻حضرت خدیجه(س)، آن بانوی عاشقی است، که عشق او به پیامبر، او را تا عرش بالا برد. فرمود: «برترین بانوان بهشت، چهار بانو هستند یکی از آنها حضرت خدیجه(س) است ؛ أَفْضَلُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ أَرْبَعٌ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْن‏»(خصال، ج1، ص205.) 🔻حضرت خدیجه(س)، برای عاشقی هم، فدایی های فراوانی داد. اول از مالش گذشت و آخر از جانش. می فرماید: «کسانی که از مال و جان خود بگذرند، فضیلت دارند هم در درجات بهشتی هم در اجر و مزدی که خدا به آنها می دهد؛ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيماً»(نساء،95.) 🔻ما دو جور عاشق داریم، یک جور عاشق خود خواه هست، معشوق را برای خودش می خواهد، چون خودش را خیلی دوست دارد، دنبال معشوق است. نه اینکه واقعا معشوق را دوست داشته باشد. حالا اگر در این رابطه بخواهد خودش را فدا کند، کم می آورد. حاضر نیست فدا کند نه مالش را نه جانش را. 🔻وقتی این عشق آسمانی شد، معشوق هم عاشق می شود. عشق نبوی به بانوی خودش، مثال زدنی است. آنقدر عشق نبی به همسرش، بی حد و عدد بود که هر گاه یادی از حضرت خدیجه(س)، نزد ایشان می شد، گریه می کردند. بعد فرمودند:« چه کسی مثل خدیجه می شود؟؛ أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ آزَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا»(کشف الغمه، ج1، ص360.) و فرمود: «من عاشق خدیجه(س) بودم؛ كنت لها عاشقا»(عوالم،ج11، ص34) 🔻در وصف این وصلت و عشق آسمانی فقط به این بیت از سعدی بسنده می کنم که گفت: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی. عشق محمد بس است و آل محمد.» 💫سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (ع) مبارکباد. ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀نیاز به امام! 🔅چگونه نیاز به امام زمان (عج) را در جان خودمان و جهان بیدار کنیم؟ 🔰 مناسبت: (عج) 🧷 معرفی بحث: 🔻بعضی از نیازها در انسان فعال هستند بدون تلاش و هیچ گونه فعالیتی این نیاز در شما فعال شده است. 🔻اما بعضی از نیازها در وجود انسان، این طوری نیست که خود به خود فعال شود، برای فعال شدن این نیازها باید شما فعالیت کنید. تلاش کنید تا این نیاز در شما فعال شود. 🔻لذت بیشتر در نیاز های عمیق تر و البته غیر فعال طراحی شده است. اصلا دعوای دین سر لذت بردن یا نبردن نیست؛ دعوا سر لذت کم و لذت بیشتر است. حواسمان باشد در آموزش دین دچار اشتباه نشویم 🔻 مستکبرین عالم روی نیازهای فعال حداقلی موج سواری می کنند. 🔻شاید بتوان گفت که نیاز به امام، عمیق ترین نیاز بعد از نیاز به پرستش هست. امام جدای از اینکه نیازهای ما را برطرف می کند مثل نیازهای عاطفی ما را، خود امام داشتن یک نیاز هست. 🔻دوران غیبت، چه دورانی است؟ دورانی است که نیاز به امام، نیاز به مدیریت امام در این سطح عالی مطالبه جهانی شود. 🔻یاس از مدیریت نظام سلطه، مقدمه بیدار شدن نیاز جهان به مدیریت امام و منجی است. 🔻حداقل فعالیت برای بیدار کردن نیاز به امام، برای جامعه نشان دادن عدم کارآمدی مدیریت نظام سلطه و غربی بر جهان است. 👌متن تفصیلی و pdf اینجا:👇👇 https://eitaa.com/hekmatebayan/1026 (عج) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🔅 مراسم خواستگاری حضرت خدیجه(س) از زبان امام صادق(ع) 🔻عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يَتَزَوَّجَ خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ أَقْبَلَ أَبُو طَالِبٍ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ وَ مَعَهُ نَفَرٌ مِنْ قُرَيْشٍ حَتَّى دَخَلَ عَلَى وَرَقَةَ بْنِ نَوْفَلٍ عَمِّ خَدِيجَةَ (زمانی که رسول خدا اراده کرد با خدیجه بنت خویلد ازدواج کند، ابوطالب با اهلبیتش و عده‌ای از قریش وارد بر ورقة بن نوفل، عموی خدیجه شدند) 🔻فابْتَدَأَ أَبُو طَالِبٍ بِالْكَلَامِ فَقَالَ الْحَمْدُ لِرَبِّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنْ زَرْعِ إِبْرَاهِيمَ وَ ذُرِّيَّةِ إِسْمَاعِيلَ وَ أَنْزَلَنَا حَرَماً آمِناً (ابوطالب شروع به صحبت کرد و فرمود: حمد برای پروردگار این خانه‌ای است که ما را از نسل ابراهیم و ذریۀ اسماعیل قرارداد و ما را در حرم امنش قرارداد) 🔻 و جَعَلَنَا الْحُكَّامَ عَلَى النَّاسِ وَ بَارَكَ لَنَا فِي بَلَدِنَا الَّذِي نَحْنُ فِيهِ (و ما را حاکمان بر مردم قرار داد و به ما در این شهر برکت داد) 🔻 ثمَّ إِنَّ ابْنَ أَخِي هَذَا يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ ص مِمَّنْ لَا يُوزَنُ بِرَجُلٍ مِنْ قُرَيْشٍ إِلَّا رَجَحَ بِهِ وَ لَا يُقَاسُ بِهِ رَجُلٌ إِلَّا عَظُمَ عَنْهُ وَ لَا عِدْلَ لَهُ فِي الْخَلْقِ (این پسر برادرم، [مرادش رسول خدا بود] از کسانی است که هیچ مردی از قریش هم وزن او نیست و با هیچ مردی مقایسه نشد مگر اینکه از او بزرگتر بود و هیچ همتایی در خلق برای او نیست) وَ إِنْ كَانَ مُقِلًّا فِي الْمَالِ فَإِنَّ الْمَالَ رِفْدٌ جَارٍ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ (اگر چه او از ناحیه مال فقیر است، همانا مال عطا و صلۀ گذرا و سایۀ از بین رونده است) 🔻 و لَهُ فِي خَدِيجَةَ رَغْبَةٌ وَ لَهَا فِيهِ رَغْبَةٌ وَ قَدْ جِئْنَاكَ لِنَخْطُبَهَا إِلَيْكَ بِرِضَاهَا وَ أَمْرِهَا وَ الْمَهْرُ عَلَيَّ فِي مَالِيَ الَّذِي سَأَلْتُمُوهُ عَاجِلُهُ وَ آجِلُهُ (و برای او در خدیجه میل و رغبت است و خدیجه هم به او میل و رغبت دارد، و ما آمدیم برای خواستگاری او با رضایتش و امرش، و مهر او هم بر گردن من در مالم، هر زمانی که طلب کند الان یا بعداً) 🔻 و لَهُ وَ رَبِّ هَذَا الْبَيْتِ حَظٌّ عَظِيمٌ وَ دِينٌ شَائِعٌ وَ رَأْيٌ كَامِلٌ (و برای او [رسول خدا] قسم به پروردگار خانه خدا، بهرۀ بزرگ و دین شایع و رای کاملیست) 🔻 ثمَّ سَكَتَ أَبُو طَالِبٍ وَ تَكَلَّمَ عَمُّهَا وَ تَلَجْلَجَ وَ قَصَّرَ عَنْ جَوَابِ أَبِي طَالِبٍ وَ أَدْرَكَهُ الْقُطْعُ وَ الْبُهْرُ وَ كَانَ رَجُلًا مِنَ الْقِسِّيسِينَ (سپس ابوطالب سکوت کرد و عموی خدیجه شروع به صحبت کرد اما زبانش سنگین شد و به لکنت افتاد و نتوانست جواب ابوطالب را بدهد و نفسش گرفت و او مردی از قسیسین بود) 🔻 فقالَتْ خَدِيجَةُ مُبْتَدِئَةً يَا عَمَّاهْ إِنَّكَ وَ إِنْ كُنْتَ أَوْلَى بِنَفْسِي مِنِّي فِي الشُّهُودِ فَلَسْتَ أَوْلَى بِي مِنْ نَفْسِي (سپس خدیجه س ابتدائاً گفت: ای عمو، تو اگر چه در شهادت دادن بر من اولی هستی اما نسبت به خودم بر من اولی نیستی) 🔻 قدْ زَوَّجْتُكَ يَا مُحَمَّدُ نَفْسِي وَ الْمَهْرُ عَلَيَّ فِي مَالِي فَأْمُرْ عَمَّكَ فَلْيَنْحَرْ نَاقَةً فَلْيُولِمْ بِهَا وَ ادْخُلْ عَلَى أَهْلِكَ ([اینجا حضرت خدیجه خطبه عقد را می‌خواند] خودم را به ازدواج تو در می‌آورم ای محمد و مهر هم بر گردن خودم در مالم باشد. به عمویت بگو شتری قربانی کند و با آن ولیمه بدهد و بعد بر اهلت وارد شو) 🔻 قالَ أَبُو طَالِبٍ اشْهَدُوا عَلَيْهَا بِقَبُولِهَا مُحَمَّداً وَ ضَمَانِهَا الْمَهْرَ فِي مَالِهَا (ابوطالب گفت شاهد باشید که او محمد را قبول کرد و مهر را در مال خودش ضامن شد) فَقَالَ بَعْضُ قُرَيْشٍ يَا عَجَبَاهْ الْمَهْرُ عَلَى النِّسَاءِ لِلرِّجَالِ (بعضی از قریش گفتند عجب! مهر شده برای مردان بر گردن زنان؟) 🔻 فغَضِبَ أَبُو طَالِبٍ غَضَباً شَدِيداً وَ قَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ وَ كَانَ مِمَّنْ يَهَابُهُ الرِّجَالُ وَ يُكْرَهُ غَضَبُهُ (ابوطالب به شدت ناراحت شد و روی پا ایستاد و او از کسانی بود که مردان از او می‌ترسیدند و غضبش را دوست نداشتند) 🔻 فقَالَ إِذَا كَانُوا مِثْلَ ابْنِ أَخِي هَذَا طُلِبَتِ الرِّجَالُ بِأَغْلَى الْأَثْمَانِ وَ أَعْظَمِ الْمَهْرِ وَ إِذَا كَانُوا أَمْثَالَكُمْ لَمْ يُزَوَّجُوا إِلَّا بِالْمَهْرِ الْغَالِي (ابوطالب گفت: اگر مردان مثل پسر برادرم باشند با بالاترین بها و بزرگترین مهر، طلب می‌شوند، و اگر مردان مثل شما باشند، با آنها ازدواج نمی‌شود مگر با مهر سنگین) وَ نَحَرَ أَبُو طَالِبٍ نَاقَةً وَ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِأَهْلِهِ ... (ابوطالب شتری را قربانی کرد و رسول خدا به اهلش وارد شد) 📚کافی، ج5، ص375. ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌹 | من عاشق او بودم ... ❤️عشق محمد(ص)❤️ 💫عشق خوب است اگر یار خدایی باشد✨ 💫سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (ع) مبارکباد. ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀وحدتی برای برائتی بزرگ 🧷 چگونه مسئله وحدت؛ به نفع برائت است نه مقابل برائت؟! 🔰 مناسبت: هفتۀ 🔅 معرفی بحث: 🔻 یکی از موضوعات مهم آخرالزمانی در روایات، اختلاف بین شیعیان است. یکی از منشاهای اختلاف بین شیعه، سر تشخیص اولویت ها و مصادیق است. مثلا امروز روز وحدت است یا برائت؟! 🔻امروز یکی از منشا های اختلاف بین شیعیان، مسئلۀ است به نام «وحدت»، از آن طرف عدۀ هم نقطه مقابل وحدت، مسئلۀ کلیدی دیگری را به نام «برائت» مطرح می کنند. می گویند: «آقا پس برائت ما چه می شود؟» در حالی که اگر معنای دقیق وحدت فهم می شد اصلا دعوا به اینجا کشیده نمی شد. 🔻این سخنرانی در پی حل دو گانۀ کاذب وحدت و برائت است. ___________________ 🔖فهرست مطالب: 🔻اختلافات شیعه در آخرالزمان در روایات؛ منشا اختلاف وحدت یا برائت؟! 🔻دشمنی با وحدت از سر جهالت است نه از سر علم و آگاهی 🔻رهبری: منظور از وحدت، وحدت مذهبی نیست بلکه وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است 🔻لازمۀ حفظ منافع امت اسلامی تشخیص درست دوست و دشمن است 🔻مهم ترین فلسفه وحدت، برائت علیه دشمن مشترک است 🔻پیشنهاد وحدت امیرالمومنین با خوارج علیه معاویه 🔻چرا نفرین بر برائتی هایی که عاشق آمریکا هستند و دشمن انقلاب اسلامی؟ 🔻مهم ترین ثمره وحدت شیعه و سنی برای برائت بزرگ نابودی داعش بود 🔻امام زمان(عج) قبل از عدالت اول وحدت را ایجاد می کنند 👌متن تفصیلی و pdf اینجا:👇👇 https://eitaa.com/hekmatebayan/1026 (عج) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀منبرهای مکتوب ویژه ولادت (ص) 🔅روی عنوان کلیک کنید👇 🔖 منتشر شده در کانال عمومی: (سالهای گذشته) 🔻پیامبر در قرآن، «شخصیت اخلاقی»، یا «شخصیت سیاسی»؟!! 🔻محبت، شیوه تربیت با ختمی مرتبت 🔻پیغمبر الگوی اخلاق یا الگوی حکمرانی 🔻بعد فراموش شدۀ شخصیت پیامبر __________________ 🔖 منتشر شده در کانال خصوصی:(ویژه 1402) 🔻از مهم ترین وظیفه امت تا مهم ترین انتظار نبوت: 🔻وحدتی برای برائتی بزرگ 🔻رسول خدا(ص) معلم اخلاق یا مدیر سیاسی!؟" کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀از مهم ترین وظیفه امت تا مهم ترین انتظار نبوت 🧷مهم ترین وظیفۀ امروز ما نسبت به رسول الله(ص) و مهم ترین انتظار امروز رسول الله(ص) از ما چیست؟ 🔰 مناسبت: ولادت رسول الله(ص) و امام صادق(ع)_ ویژه 1402 ✍️ مقام معظم رهبری: «آنچه در سالگرد ولادت پیامبر اعظم برای دنیای اسلام و جامعه‌ی اسلامی مهم است، این است كه انتظارات پیامبر اكرم از جامعه‌ی اسلامی را مدّ نظر قرار بدهد و سعی كند و مجاهدت كند كه این انتظارات برآورده شود؛ سعادت دنیای اسلام در این است و لاغیر.»( ۱۳۹۲/۱۰/۲۹) 🔅 معرفی بحث: 🔻شب میلاد رسول الله(ص)، شب با عظمتی است. همۀ عظمت اهل بیت(ع)، در پرتو عظمت وجود رسول الله(ص) و شعاعی از خورشید با عظمت رسول الله الاعظم(ص) است. اما وقتی در کنار خورشید وجود رسول الله(ص) چرا اینقدر این عظمت را به رخ ما می کشند؟ 🔻چرا امام صادق(ع) اینقدر برای پیغمبر حرمت نگه می دارد؟ چرا امیرالمومنین اینقدر فاصله را با شخص رسول الله(ص) رعایت می کند؟ امشب می خواهیم از انتظارات رسول الله(ص) از امتش بگوییم از تک تک ما پیغمبر چه انتظاراتی دارند؟ اما قبل از آن، اول از مهم ترین وظیفه خودمان نسبت به رسول الله(ص) بگویم و بدانیم. 🔻این سخنرانی در پی تبیین مهم ترین وظیفه امت نسبت به رسول الله(ص) و مهم ترین انتظار رسول الله(ص) از امتش است. 👌متن تفصیلی و pdf اینجا:👇👇 https://eitaa.com/hekmatebayan/1026 ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
قدر اینها را بدان! رفقا! یک دفعه من تفال زدم به قرآن، ای پروردگار من دارم برای اینها زحمت می‌کشم، حدیث می‌گویم از توی این کتاب، از توی آن کتاب، اینها را که در یک کتاب ننوشته اند باید جستجو کرد؛ من اینها را باید از کتاب های مختلف جمع آوری کنم. پروردگارا! آیه آمد «رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرين‏» یعنی قدر اینها را بدان. 📚 آیه الله حق شناس(ره)، (مواعظ، ص54) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
زحمت بکش! یک کسی به من گفت آقا یک همچین آیه ای بخوان و برای مردم ترجمه کن ، بروند دنبال کارشان گفتم این طوری که تو می گویی نیست آقا باز من قرآن را باز کردم گفتم پروردگارا من چه کنم؟ سوره برائت آمد یعنی اگر تو این کار را بکنی ما بیزار هستیم از تو ، بنده ترسیدم. 📚 آیه الله حق شناس(ره)، (مواعظ، ص54) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
بلا نازل خواهد شد خدا شاهد است كه وقتى در حرم ثامن الحجج (ع) و در محضر ايشان بودم، استخاره كردم كه يكى ازجلسات سخنرانى مسجد را كم بكنم، قرآن را كه باز كردم، آيه آمد كه بلا نازل خواهد شد. 📚آیه الله حق شناس(ره)، (مواعظ، ص54) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
رزق مردم دست شماست خدمت ثامن الحجج (ع) عرض ‏كردم: آقا! اگر اجازه بفرماييد صحبت شبهاى چهارشنبه تعطيل بشود. در خواب گفتند: آقا مى ‏فرمايد: ما ارزاق اين مردم را به دست شما داده ‏ايم كه به آنها برسانى. گفتم: بعضى‏ها نمى ‏گذارند. گفتند: آقا فرمودند: آن بعضى‏ها بر عهده ‏ى ماست! 📚 آیه الله حق شناس(ره)، (مواعظ، ص54) ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
پرسش: 👆⁉️ ✅پاسخ: 🔻بنده هم بسیاری از اوقات همه سخنرانی رو نمیگم چون قرار نیست همه مطالب گفته بشه. چرا؟ 1️⃣. گاهی سخنران حس و حال قبلی رو نداره 2️⃣. گاهی مخاطب جلسه مخاطب این کلام نیست 3️⃣. مقتضی جلسه: زمان اجازه نمی ده که همه سخنرانی رو بگم البته ما در مراحل تولید متن سخنرانی چهار گام داریم ➖ مبانی سخنرانی: 🔻«انسان شناسی، حیات شناسی، دین شناسی، اصول و مبانی تبلیغ» ➖ ملات سخنرانی: 🔻«انتخاب موضوع، بسط موضوعات، چینش سخنرانی» ➖مواد سخنرانی: 🔻«استخراج آیات و روایات ناب از نرم افزارها» ➖ متن سخنرانی: 🔻«تک جلسۀ و چند جلسۀ، مناسبتی و هفتگی، کوتاه و بلند» 🔻متن سخنرانی گام آخر است اگر را گفتگو نکردیم تاثیر سخنرانی کاسته و کم می شود و ارتباط برقرار نمی کنیم. طبیعتا بخشی از وجود ما نیست که آن را حفظ کنیم ✍️ اما نکته روشی: در سخنرانی نباید الفاظ را معمولا حفظ کنیم بلکه حفظ معنای بر حفظ الفاظ رجحان دارد اگر یک سیره خلاصه از منبر و مستندات بنویسید و بقیه را با ادبیات خودتان بیان کنید اثرش دو صد چندان است. ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
راه حل حفظ سخنرانی: 1️⃣. درونی سازی سخنرانی اگر بتوانید موضوع را درونی سازید، شما نکات کلیدی سخنرانی خود را به خاطر داشته و سپس سخنرانی خود را بر اساس نکات کلیدی پیش می برید. در این صورت ممکن است برخی از کلماتی که شما حفظ کرده اید دقیقا بیان شوند، اما زمانی که موضوع را به بخشی از وجود خود تبدیل کرده باشید، به حدی به موضوع تسلط خواهید داشت که می توانید در طول سخنرانی به موضوع دیگری نیز اشاره داشته و سپس نکات مهم مورد نظر خود را با استفاده از کلمات دیگری بیان کنید. تبدیل کردن سخنرانی و موضوع به بخشی از ذات خود به معنای توانایی پیروی از یک ساختار می باشد. سخنرانی را به عنوان یک صحبت بدون استفاده از یادداشت تلقی کنید. ✅ کانال حکمت بیان ╭┅─────────┅╮ 🆔@hekmatebayan ╰┅─────────┅╯