#رمضانی_خاص
❓ شاید برای خیلی از ما این سؤال پیش آمده باشد که علامت و نشانه روزه داری حقیقی چیست؟
حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه در این باره عبارت پرمعنایی دارند، ایشان میگویند: "چنانچه با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند محقق نشده است. "
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه5⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
💫إنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيلَةِ الْقَدْرِ.
«ما آن [= قرآن] را در شب قدر نازل کرديم!»
💫وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيلَةُ الْقَدْرِ.
«و تو چه ميداني شب قدر چيست؟!»
نمیفرماید: «و ما ادراک ما هو»؛ و تو چه ميداني آنچه نازل شده.
یا «و ما ادراک ما أنزلنا»؛ و تو چه ميداني چه حقیقت عظیمی را نازل کردیم.
بلکه میفرماید: 💫وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيلَةُ الْقَدْرِ.
یعنی خداوند به ما میفهماند مظروف شب قدر پیشکش، عظمت خود ظرف یعنی شب قدر، قابل تشخیص و احصاء نیست و این ظرف، فوق حدّ تصور است.
خداوند مبالغه نمیکند و این مطلب نشاندهندۀ عظمت فوقالعادۀ شب قدر و بالاتر، عظمت غیرقابلتصور مظروف شب قدر یعنی قرآن کریم است.
در این ظرفِ نزول قرآن کریم که همان ماه مبارک رمضان است، سه عامل رشد مطرح شده:
◀ یکی از آنها روزه است که واجب است.
◀ به دو امر مستحب هم تشویق و تأکید شده است؛ یکی قرآن و دیگری دعا.
ما باید همت ویژه به قرآن و دعا داشته باشیم.
ادامه👇👇👇
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه6⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
شبهای ماه مبارک هزار رکعت نماز دارد شبی 20 الی 30 رکعت.
هر فردی نیت خود را وصل کند و بگوید دلم پر میکشد که تمام این اعمال را اعم از نمازها و دعاهایش را انجام دهم، هرقدر هم میتواند انجام دهد.
اگر اینطور باشد آن مقداری که نمیتواند، با نیت و عمل صادقانهاش، وصل میشود.
صدقِ نیت و صدقِ عمل، کاستیها را جبران میکند.
چرا که خداوند جابر است.
ادامه دارد..
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🔁 لینک قسمتها و موضوعهای برنامه بی کران، پخش شده از شبکه قرآن سیما 🕒 در رمضان ۱۴۴۱ باحضور *اقای دکترهاشمی گلپایگانی*
#قسمت_اول
#تفسیر_بسم_الله_الرحمان_الرحیم
https://www.aparat.com/v/VgJtZ
🤔آیا معنی بسم الله الرحمن الرحیم، بنام خداوند بخشنده مهربان است❓
🔸دو ريشه ی کلمه "اسم" و "الله" چیست❓
🔸رحمت رحمانیه پروردگار حدومرزش کجاست که اگر عبور کنیم به رحمت رحیمیه میرسیم❓
🔸آیارحمت رحمانیه شامل افراد گنهکار و اهل جهنم هم شده است❓
#قسمت_دوم
#سوره_حمد
https://www.aparat.com/v/A2xIY
🤔سه مفهومی که در حمدالهی وجود دارد، کدامست❓
🔸چگونه میتوان شکر نعمت رابجا آورد❓
🔸مفهوم کلمه رب چیست❓
#قسمت_سوم
https://www.aparat.com/v/PXZG3
🤔ربِ ناس با ربِ فلق چه فرقی دارد❓
🔸چرایکی از بدترين شعرهای نقل شده درکتابهای ما، شعر ناقص موسی وشبان مولوس ست❓
🔸آیا "ایاک نعبد وایاک نستعین" که درهر نماز میگوییم، دروغ بزرگی نیست❓
#قسمت_چهارم
https://www.aparat.com/v/q7x3X
🤔فرق صراط و سبیل چیست❓
🔸نشانه ی انسانهای ولا الضالین (راه گم کرده ها) چیست❓
🔸صراط مستقيم ائمه هستند، یعنی چه❓
#قسمت_پنجم
#سوره_توحید
https://www.aparat.com/v/uwgR5
🤔واحد با احد چه فرقی دارد❓
🔸الله صمد است، به چه معناست❓
🔸تبیین "سبحان ربی الاعلی وبحمده" در نماز
https://eitaa.com/binesh_motahar_kish1
#بینش_مطهر
#بینش_و_رفتار_قرانی
👌 #بی_کران همچو قرآن باشید.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#حدیث
🔆امام حسن(ع):
صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بِه.
با مردم به گونه اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند.
📚أعلام الدّین، ص ۲۹۷
🌹میلاد کریم اهل بیت مبارکباد🌹
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
کتاب رفاقت به سبک تانک
(کتاب نوجوان)
کتاب «رفاقت به سبک تانک» ۴۷ حکایت کوتاه و #طنزآمیز از داوود امیریان از وقایع جنگ تحمیلی است.
#داوود_امیریان که در سالهای جنگ نوجوانی بوده که با دستکاری شناسنامهاش راهی جبههی جنگ شده، خاطرات و دیدهها و تجربیاتش را از همان روزها برای #نوجوانان روایت میکند.
البته در کنار خاطرات شخصی وی برای نگارش این کتاب از خاطرات دیگر رزمندگان نیز استفاده شده است و این مشخصه کتاب را بیشتر از پیش جذاب میکند.
در نگاه اول به نظر میرسد که این کتاب مجموعهای پراکنده از طنزهای جبهه است، ولی در نگاه بهتر به آن یک سیر کلی در این مجموعه به چشم میخورد.
نویسنده سعی کرده برای کتاب خود شروع و پایانی مناسب داشته باشد. جنگ فقط فولاد و باروت نیست شاید رفاقتهایی هم به سبک تانک داشته باشد!
#معرفی_کتاب
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
✨ تولد در شریفترین خانواده در شهر مدینه
🔻پدرش، اميرالمؤمنين علىبن ابىطالب (عليه السّلام) و مادرش، مهتر زنان، فاطمه، دختر پيامبر خدا است (درود و رحمت خدا بر آنان).
در تاريخ از اين كوتاهتر و در عالم نسبها، از اين پرشرافتتر نسبى وجود ندارد. در شهر مدينه، شب نيمهى ماه رمضان سال سوّم هجرت، تولّد يافت.
فرزندِ نخستينِ پدر و مادرش بود. رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله) بلافاصله پس از ولادتش او را گرفت؛ در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت.
✨ انتخاب نام «حسن» توسط پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
🔻رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله) او را حسن نام داد و اين نام در جاهليت سابقه نداشت.
سپس براى او گوسفندى قربانى كرد؛ سرش را تراشيد و هموزن موى سرش، كه يك درم و چيزى افزون بود، نقره به مستمندان داد؛ دستور داد تا سرش را عطرآگين كنند و از آن هنگام آئين عقيقه و صدقه دادن به هموزن موى سر نوزاد پديد آمد.
✨شبیهترین فرد از نظر اخلاق به پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
🔻«هيچكس از جهت منظر و اخلاق و پيكر و رويه و مجد و بزرگوارى به رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله) شبيهتر از او نبود.»
✨ بخشش تمام داراییها در راه خدا
🔻سه نوبت دارايىاش را با خدا تقسيم كرد و دو نوبت از تمام مال خود را براى خدا گذشت و در تمامى حالات به ياد خدا بود. گفتهاند: «در زمان خودش آن حضرت، عابدترين مردم و بىاعتناترين مردم به زيور دنيا بود.»
📝 گزیدههایی از کتاب «صلح امام حسن (علیهالسلام) ترجمه حضرت آیتالله خامنهای
🌙 @khamenei_ir
💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
؛🌺🌷🌺🌷🌺
؛🌷🌺🌷🌺 #کلام_بزرگان
؛🌺🌷🌺 مقام معظم رهبری
؛🌷🌺
؛🌺
💢 حضور قلب در نماز 💢
حضور قلب در نماز یعنی انسان از آنچه که میگوید و آنچه که در ذهنش میگذرد و بر زبانش جاری میشود، غافل نباشد؛ اینجور نباشد که نفهمد. مثلاً من که حالا دارم با شما حرف میزنم، خب، شما مخاطبید. انسان توجه دارد که یک مخاطبی دارد و دارد گوش میکند و دارد حرف میزند. در نماز هم همین جور باشد؛ یک مخاطبی داشته باشیم، با او حرف بزنیم. من حتّی عرض میکنم اگر کسی معنای نماز را هم نداند، اصلاً هیچ نداند معنای این عبارات چیست، اما همین قدر بداند دارد با یکی حرف میزند، دارد با خدا حرف میزند، این قضیه انسان را نزدیک میکند - «قربانُ کلّ تقىّ [در روایت آمده است نماز، مایهٔ تقرّب هر انسان با تقوایی است]» - این خودش مقرِّب (و نزدیککننده) است؛ تا اینکه حالا مثل ماها که معنایش را میدانیم و تفسیرش را میدانیم و چندین کتاب دربارهاش خواندهایم، اما وقتی که نماز میخوانیم، بالمرّه [یکدفعه] یادمان میرود که چه کار داریم
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه7⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در بحث اعجاز قرآن، اصطلاح قرآنی معجزه و اینکه برای معجزه، قرآن کریم چه اصطلاحاتی را به کار میبرند بیان کردیم.
اصطلاح اول، «آیت» بود که این اصطلاح پیامهای خاصی دارد.
◀ اولین پیامش آن بود که حکمت و موعظه و خیرخواهی و دلسوزی باید حرف اول را بزند.
با حکمت و موعظۀ حسنه، هشتاد یا نود درصد کار، جلو میرود.
توضیح اینکه برای هدایت و دعوت انسانها، قرآن کریم میفرماید اگر میخواهی نفوس را به خداوند دعوت کنى، سه ابزار وجود دارد که در آیه 125 سوره مبارکه نحل آنها را بیان فرموده است:
💫اُدْعُ إِلىَ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالحْكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جَدِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ.
«با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما!
و با آنها به روشي که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن!
پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است؛
و او به هدايتيافتگان داناتر است.»
در این آیه شریفه میفرماید با چند ابزار به راه خداوند دعوت کنید:
ادامه👇👇👇
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه8⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
1. حکمت؛ یعنی بیان حکیمانه، منطقی و استوار.
2. موعظۀ حسنه؛ یعنی بیان اینکه پذیرش این دعوت به نفع خود فرد پذیرنده است.
در آیه میفرماید دو کار بکن و به دو موضوع امر شده و آن دو امر، «دعوت و جدال» است.
⏪دعوت کن (اُدعُ) با دو روش حکمت و موعظۀ حسنه
⏪و جدال کن (جادِل) که جدال در مرحلۀ پس از دعوت است.
با حکمت و موعظۀ حسن، دعوت تمام است.
حال اگر از این دو طریق فرد نپذیرفت، به جدال احسن میرسد.
جدال احسن یعنی؛ حرف حق بگو منتهی حرف حقی که با آن فرد، یک وجه مشترک دارد.
آن وجه مشترک را کمک بگیر تا خودش بفهمد که حرف حق کدام است و دیگران که ناظر صحنه هستند، به روشنی برایشان حق از باطل، جدا شده و بتوانند تشخیص دهند.
پس ابزار دعوت دو تاست و سومی مکمل و متمم دعوت بوده و در موارد استثنایی که دعوت جواب نمیدهد به کار میآید.
شاهدهایی که از جدال در قرآن کریم بیان فرموده عمدتاً به نتیجه نرسیده و باز هم فرد مقابل حق را قبول نکرده است.
یک نمونه نمرود است که در بحث با حضرت ابراهیم (علیه السلام) گفت: من خدا هستم.
گفتند چرا؟
گفت مرده زنده میکنم. میکُشم و زنده میکنم.
بعد حضرت ابراهیم گفت پس خورشید را از مغرب در بیاور.
اینجا مغلوب و ساکت شد.
اما دست از خدایی خودش برنداشت.
عمدۀ نفوس که متوسطاند و آمادگی دارند، نیازمند جدالاند.
خوبها با همان دعوت و حکمت اولیه میآیند و عالیها بدون حکمت و با شهود میآیند.
کسانی که دعوت پیامبر را اجابت کردند، چند دستهاند:
دستۀ اول : کسانی که ایمان میآورند بدون درخواست پیامبر، مثل حضرت امیر (علیه السلام).
دستۀ دوم: نفوس آماده و قلوب غیر زنگار گرفته است که بلافاصله بعد از عرضه شدن حجت و دعوت حضرت، آمادگی دارند و میپذیرند.
کسانی مثل حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و سلمان فارسی که آمادگیهای عقل و قلبی آنان، در حد اعلا است، درنگی در پذیرش دعوت ندارند.
دستۀ سوم: گروهیاند که آینهشان آنقدر صیقلی و شفاف نیست. اما اگر عرضه شود و موعظه گردند؛ یعنی به آنان توجه داده شود که دعوت حضرت حکیمانه بوده و نفع وضرر آنها نیز در پذیرش و عدمپذیرش دعوت نهفته است، میپذیرند.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1