3632-fa-shareh-khotebeh-fadakeyeh.pdf
3.2M
فایل کتاب شرح خطبه فدكيه
( 55 جلسه)
حضرت آيت الله مصباح يزدي (ره)
#خطبه_فدکیه
KHotbeHazratZahra(as).PDF
456.3K
فایل کتاب ترجمه خطبه حضرت زهرا س
➕همراه بیان اسناد خطبه فدکیه
➕و واژه نامه کلمات داخل خطبه
نویسنده : آیة الله العظمى مکارم شیرازى
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از مدرسه مجازی💠آوای توحید💠
34.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️غوغا کرد، حتما ببینید
🌸 چه شعری خوند هر یک بیتش یک منبر کامله
🔺شعرخوانی آقای سیدمحمدرضا یعقوبی آل در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام با رهبر انقلاب.
هدایت شده از حامد کاشانی
مناظره_امام_باقر_علیه_السلام_در_مورد_امیرالمومنین_صلوات_الله_علیه.mp3
662.8K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
💢 مناظره امام باقر سلام الله علیه در مورد امیرالمومنین صلوات الله علیه
📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 7 مرداد 99
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
1⃣⬇️ 🔆الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا
1⃣⬇️⬇️
حيات؛ بزرگترين نعمت الهي
✅✅✅نكته سومي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه ميفرمايد:
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ.
كارهاي خوبي كه خداي متعال انجام ميدهد همه براي بندگان نعمت است؛ پس وقتي كسي خدا را حمد ميكند انگيزه او براي حمد، توجه به نعمتهاي خداست.
🔅اما نعمت چيست؟ إنعام يعني اعطاي نعمت. اصل ريشه نعمت (ن، ع، م) به معناي نرمي
و ملايمت است. كلمه نعومة هم از همين ريشه است. وقتي ميخواهند پارچه اي كه نرم است يا برگ گلي كه نرم است را توصيف كنند از اين واژه استفاده ميكنند.
🔅علت نام گذاري نعمتها به نعمت، اين است كه نعمت براي دريافت كننده آن، مناسب و مفيد است و با وجود او ملائمت دارد. اگر چيزي باشد كه به حال او ضرر داشته باشد به آن نعمت نمي گوييم.
🔅اگر بخواهيم اين معناي لغوي را با اصطلاح اهل معقول تطبيق دهيم بايد بگوييم: نعمت چيزي است كه در جهت كمال شيء واقع ميشود. هم خود كمال براي يك موجود نعمت است و هم آنچه موجب كمال او ميشود؛ اما اگر موجب ضرر و نقص يا موجب از بين رفتن آن شود ديگر براي او نعمت نخواهد بود. در يك تحليل دقيق عقلي ميتوان گفت: ✳️وقتي كمالات وجود براي ما مطلوب است خود وجود به طريق اولي مطلوب است؛ از اين روست كه ميبينيم هر موجود زنده اي سعي ميكند تا آن جايي كه ميتواند حيات خود را حفظ كند و زنده بماند؛ حتي حشرات هم تا آن جايي كه ممكن است حركتي ميكنند بلكه يك لحظه بيشتر زنده بمانند. اين حالت به خاطر اين است كه حيات مطلوب ترين چيزهاست. پس همان طور كه كمالات وجود براي انسان مطلوب و نعمت است، اصل وجود هم براي انسان نعمت است.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
1⃣⬇️⬇️⬇️
همه کمالات انسان بدون وجود هیچ است
🔅 وقتي كمالاتي مانند عمر طولاني تر، قدرت بيشتر، علم بيشتر و... نعمت است، خود حيات من نعمت نيست؟! هست، بلكه بزرگ ترين نعمت است. خدا به هر چيز كه وجود و حيات داده، اين بزرگ ترين نعمتي است كه به او داده است. اين كه خدا من را ايجاد كرده و من هست شدم بيش از همه چيز شكر ميطلبد؛ چون همه آنچه داريم فرع اين وجود است؛ آنها مطلوبند چون اين را كامل ميكنند. خود اين كه لحظه به لحظه خدا به ما حيات ميدهد نعمت است. اگر يك لحظه را امساك كند هيچ چيز نخواهد بود. همه اينها نعمتهايي است كه خداي متعال دائماً دارد به ما افاضه ميفرمايد. وقتي توجه پيدا كنيم كه خدا چنين چيزهايي (وجودمان، شعورمان، سلامتمان و... ) در اختيار ما گذاشته، آن وقت بايد گفت: الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ.
استعمال دیگر نعمت، نعمتِ در برابرِ بلاء
🔅در اين جا همان طور كه ملاحظه فرموديد براي نعمت يك معناي لغوي بدست آورديم كه از مقايسه چيزي با يك چيز ديگري كه ملائم با آن است انتزاع ميشود. در برخي استعمالات، نعمت گاهي به گونه ديگري استعمال ميشود. در يك اطلاق، حوادثي كه در عالم اتفاق ميافتد و با ما ارتباط پيدا ميكند به دو دسته تقسيم ميشود: نعمت و بلا. آنچه ما به حسب ادراكات خودمان در ابتدا از آن خوشمان ميآيد و از آن لذت ميبريم نعمت شمرده ميشود آن چه اين گونه نيست مانند بيماريها، سختيها، اهانتها و... را نعمت نمي دانيم؛ بلكه بلا ميدانيم.
اما نگاه فراتر نسبت به بلا و نعمت در قرآن
🔅اما در يك بينش توحيدي كه قرآن به ما تعليم ميدهد مطلب بسيار دقيق تري به دست ميآيد و آن اين است كه خيلي چيزهايي كه آدم از آن خوشش ميآيد و آنها را نعمت ميداند اينها اسباب امتحان او ميشود؛ ولي او در امتحان مردود ميشود و سقوط ميكند؛ مثلاً انسان از پولدار بودن خيلي خوشش ميآيد؛ اما آيا ثروتي كه موجب بخل ورزيدن و ترك حقوق واجب شود، باز هم نعمت است؟! وقتي موجب بدبختي انسان در دنيا و آخرت شود گرچه انسان از آن لذت ميبرد آيا باز نعمت است؟! از طرف ديگر انسان از برخي چيزها خوشش نمي آيد، مانند بيماري، تهي دستي، گرفتاري و... ؛ اما اگر همه اينها موجب شد كه هم در دنيا پيشرفت كند و آب ديده شود و هم در آخرت ثوابهاي كلاني ببرد، آيا اين سختيها كه به حسب ظاهر بلا بود واقعاً بلاست يا نعمت است؟ برخي گفته اند: ✳️هر چه را كه انسان براي رسيدن به قرب خدا استفاده كند نعمت حقيقي است و اگر چيزهايي با اين كه لذت بخش است و چه بسا انسان خدا را هم مرتب شكر كند كه اينها را به او داده، اما سرانجام باعث عذاب آخرت شود نعمت نخواهد بود.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
#حدیث
◾️حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت امام هادی(ع)
شهادت امام علی النقی(ع) تسلیت باد🏴
هدایت شده از غربنما 📸
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😳 این فقط نوک کوه یخ این #اقتصاد آزاد است: کمپانی داروسازی #مدرنا میخواهد #واکسن 2دلاری را 110دلار بفروشد!!!
🎙 برنی سندرز، سناتور ترقیخواه ایالت ورمانت: آنچه اینجا در مدرنا میبینید، فقط نوک کوه یخ است که در #صنعت_داروسازی میگذرد. ما بهمراتب بالاترین قیمت در جهان را برای داروهای تجویزی پرداخت میکنیم. در برخی موارد تا 10 برابر گرانتر از همان دارویی است که در کشورهای دیگر فروخته میشود.
🔺 مدرنا، با مشارکت NIH (موسسه ملی بهداشت) تولید شده است. NIH در واقع یک سازمان دولتی تحت حمایت مالیاتدهندگان آمریکایی است. علاوه بر این، دولت 1.9 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ مدرنا اختصاص داد و میلیاردها دلار فروش مدرنا را تضمین کرد.
🧐 اکنون مدرنا بهعنوان تشکر! از مالیاتدهندگان آمریکایی میگوید که پساز اتمام عرضهٔ واکسنهای رایگان دولتی، قیمت این واکسن را چندین برابر خواهد کرد.
📌 ترجمه BarahootTV
👁🗨با غربنما، غرب را بدون روتوش و سانسور ببینید👀👇
↘️↘️ eitaa.com/joinchat/2851143926Ce2dddd33f9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهربانی عجیب امام هادی علیه السلام در کلام مرحوم استاد فاطمی نیا
اشاره استاد فقید ظاهراً به نقل از کتاب اثبات الوصیة است:👇
كتب بريحة العباسي صاحب الصلاة بالحرمين الى المتوكل: ان كان لك في الحرمين حاجة فأخرج علي بن محمد منهما فانّه قد دعا الى نفسه و اتبعه خلق كثير.
و تابع بريحة الكتب في هذا المعنى، فوجّه المتوكل بيحيى بن هرثمة و كتب معه الى أبي الحسن (عليه السّلام) كتابا جميلا يعرفه انّه قد اشتقاقه و يسأله القدوم عليه و أمر يحيى بالمسير معه كما يجب و كتب الى بريحة يعرفه ذلك.
فقدم يحيى بن هرثمة المدينة فأوصل الكتاب الى بريحة و ركبا جميعا الى أبي الحسن (عليه السّلام) فأوصلا إليه كتاب المتوكل فاستأجلهما ثلاثا.
فلما كان بعد ثلاث عاد الى داره فوجد الدواب مسرجة و الأثقال مشدودة قد فرغ منها.
و خرج صلّى اللّه عليه متوجها نحو العراق و اتبعه بريحة مشيعا، فلما صار في بعض الطريق قال له بريحة قد علمت وقوفك على اني كنت السبب في حملك، و علي حلف بأيمان مغلظة لئن شكوتني الى أمير المؤمنين او الى أحد من خاصته و ابنائه لأجمرن نخلك و لأقتلن مواليك و لأعورن عيون ضيعتك و لأفعلن و لأصنعن.
فالتفت إليه أبو الحسن فقال له: اِنَّ أَقرَبَ عَرضِی إِیّاکَ عَلَى الْبارِحَهِ وَ ما کُنْتُ لَأعْرَضَنَّکَ عَلَیهِ ثُمَّ لَأَشکُونَکَ إلَى غَیرِهِ مِنْ خَلقِهِ
قال: فانكب عليه بريحة و ضرع إليه و استعفاه.
فقال له: قد عفوتُ عنك."
نام کتاب : اثبات الوصية نویسنده : المسعودي، علي بن الحسين جلد : 1 صفحه : 233
@kashani1395
میان شعله میسوزد مگر باران؟ نمیسوزد
اگرچه «جسم» هم آتش بگیرد، «جان» نمیسوزد
به آتش میکشند این روزها قرآنِ ما را... لیک
نمیدانند «فجر» و «طارق» و «فرقان» نمیسوزد
نمیدانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان
که «حمد» آتش نمیگیرد که «الرحمان» نمیسوزد
خدای قصۀ قرآنیِ «عاد» و «ثمود»! آخر
چرا این شهرها در آتشِ کفران نمیسوزد؟
مگر قرآن چه دارد؟ سوره سوره، خط به خط، ایمان
دل مردم برای این همه ایمان نمیسوزد؟
به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی
بگو قرآن نمیسوزد، بگو قرآن نمی سوزد
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
1⃣⬇️⬇️⬇️ همه کمالات انسان بدون وجود هیچ است 🔅 وقتي كمالاتي مانند عمر طولاني تر، قدرت بيشتر، علم بي
1⃣⬇️⬇️⬇️⬇️
نعمت بالذات و نعمت بالتبع
🔅در اين عالم برخي از چيزها خودشان هدف ماست؛ يعني سراغ آنها را ميگيريم چون خودشان را دوست داريم. در مقابل، بسياري از چيزها مطلوبند و چه بسا لذت بخش هم هستند، اما هدف اصلي ما خود آنها نيست؛ بلكه وسيله اي است براي امري بالاتر.
مثلاً هدفِ بيماري كه دارو ميخورد به دست آوردن سلامتي است. اين تلاشها براي وي مطلوبيت ذاتي ندارد؛ بلكه مطلوبيت بالغير دارد. مطلوب ذاتي، سلامتي است.
همه انسانها يك سري امور را مطلوب ذاتي خودشان قرار ميدهند و آنها برايشان اصل ميشود. كفار همين لذتهاي دنيا برايشان مطلوب بالذات است. اصلاً زندگي ميكنند كه لذت ببرند و چيز ديگري نمي خواهند! اما لذت دنيا براي مؤمن مطلوب بالذات نيست؛ چون ميداند سرتا سر اين دنيا مقدمه و سفر است؛ مقصد جاي ديگري است. اگر مؤمن به مقتضاي ايمانش عمل كند به هيچ چيز دنيا به عنوان مطلوب بالذات نگاه نمي كند. همه چيز را براي آن نتيجه ابدي ميخواهد. مطلوب مؤمن سعادت ابدي است. اين امور زودگذر براي او همه جنبه وسيله اي دارد.
🔅پس اين جا دو گونه نعمت پيدا ميكنيم؛ نعمت بالذات و نعمت بالتبع. يعني نعمت حقيقي براي مؤمن رسيدن به آن كمال نهايي است و بقيه نعمت بالتبع يا بالعرض است. اين يك تحليل كه شاهد قرآني آن در سوره حمد است. همه ما حداقل روزي ده مرتبه سوره حمد را ميخوانيم و ميگوييم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ؛ خدايا! به ما راه راست را نشان بده؛ راه كساني كه به آنها نعمت دادي».
آيا ما در نماز از خدا راه سرمايه داران آمريكايي را ميخواهيم؟!
🚫متأسفانه بعضي از شخصيتهاي شاخص به اين آيه استدلال كردند و گفتند: «بله، جمع ثروت خوب است؛ ثروت نعمت خداست و ما در نماز هم ميخوانيم: راه كساني كه به آنها نعمت دادي به ما بياموز! يعني به ما ياد بده چگونه ثروت به دست آوريم؛ البته ثروت حلال! »
در حالي كه خود قرآن أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ را معرفي كرده است؛ ميفرمايد: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحين؛ چهار دسته اند كه كه خدا به آنها نعمت داده؛ انبياء، صديقين، شهداء، صالحين. در نماز كه ميگوييم: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ يعني راه اينها را به ما نشان بده؛ نه راه پولدارها را، نه راه سرمايه داران غربي را، نه راه ستمگران را. آنها كه راه عذاب و بدبختي است! اين نعمتي كه ما در نماز تقاضا ميكنيم آن نعمت نهايي و آن مطلوب بالذاتي است كه مؤمن ميخواهد؛ يعني راه كساني كه آنها را به مقصد نهايي رساندي و خود قرآن آنها را چهار دسته ميداند.
بعد ميفرمايد كساني هستند كه به آنها ملحق ميشوند و شرط ملحق شدن به آنها اطاعت خدا و پيغمبر است. آن مقام براي آن چهار دسته است و ما اگر خدا توفيق بدهد و همت كنيم، همتهاي مضاعف و اطاعت خدا و پيغمبر نماييم، آن وقت لياقت معيت با آنها را پيدا خواهيم كرد. پس نعمت آن چيزي است كه خدا به پيغمبران داده است و به مابقي مجازاً نعمت گفته ميشود.
🔅از اين ديدگاه ✳️نعمت، آن چيزي است كه انسان را به مقصد نهايي برساند. اگر چيزي انسان را به آن جا نرساند خنثي است و ارزشي ندارد و اگر مانع رسيدن به آن كمال شود، اگرچه براي انسان لذت بخش باشد نقمت است.
✳️در روايات از چيزي كه انسان را به آن مقصد نهايي ميرساند به «ولايت» تعبير شده است؛ ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم. در روايت آمده كه مقصود از نعيم ولايت اهل بيت عليهم السلام است. اين نعمت حقيقي است.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه