eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
61 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر المؤمنین علیه السلام «تَنْزِلُ‏ الْمَعُونَةُ عَلَى‏ قَدْرِ الْمَئُونَة»؛ كمك [الهى] به اندازه حاجت و نياز نازل مى‌شود
عنه صلى الله عليه و آله : إذا رَأيتُمُ المؤمنَ صَمُوتا فادْنُوا مِنهُ فإنّهُ يُلَقّى الحِكمَةَ .[بحار الأنوار:78/312/1.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه مؤمن را خاموش ديديد ، به او نزديك شويد كه به او حكمت القا مى شود
عنه عليه السلام : مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ .[نهج البلاغة:الحكمة31.] امام على عليه السلام : هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود
💎 روایتی برای پدران 🌺أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ ✨ به پدران خود خوبى كنيد، تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند. 📚 غررالحكم: ج ۳، ص۲۶۷ ‌
🛑 قال الامام الباقر علیه السلام المؤمنُ أصْلَبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ يُسْتَقَلُّ مِنه، والمؤمنُ لا يُسْتَقَلُّ مِن دِينِه شَيءٌ. 🔰امام باقر علیه السلام: مؤمن از كوه استوارتر و سخت‏تر است. از كوه كم‏ مى ‏شود اما از دين‏ مؤمن چيزى‏ كاسته نمى ‏شود. 📚الکافی ج 2 ص 241
➖ناامیدی کامل از مردم 🛑عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لاَ يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلاَّ عِنْدَ اَللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ . 🔰امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه يكى از شماها از خداى خود چيزى را بخواهد كه به او بدهد بايد از مردم نااميد شود و اميدى جز به خدا نداشته باشد و چون خداوند در دلش چنين ببيند هرچه را خواهد به او دهد. 📚: الکافي ج ۲، ص ۱۴۸
🛑عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِأَيِّ عِلَّةٍ أَغْرَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّنْيَا كُلَّهَا فِي زَمَنِ نُوحٍ ع وَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ وَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ فَقَالَ مَا كَانَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِينَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِيهِمْ مَا كَانَ اللَّهُ تَعَالَى لِيَهْلِكَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ ع فَأُغْرِقُوا لِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ نُوحٍ ع وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ تَكْذِيبَ الْمُكَذِّبِينَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَاهَدَهُ وَ أَتَاهُ. 🔰 عبد السّلام بن صالح هروى نقل مى‏كند كه وى گفت: محضر حضرت رضا عليه السّلام عرضه داشتم: چرا خداوند عزّ و جلّ در زمان حضرت نوح عليه السّلام تمام دنيا را در آب غرق نمود با اين كه در ميان مردم اطفال و كسانى كه بى‏گناه بودند وجود داشتند؟ حضرت فرمودند: در ميان غرق‏شدگان نه اطفال بود و نه بى‏گناه. امّا اطفال نبود زيرا حقّ عزّ و جلّ چهل سال قبل از غرق نمودن دنيا صلب مردان و رحم زنان قوم نوح را عقيم نمود لذا در هنگام غرق طفلى وجود نداشت. و امّا بى‏گناه در آنها نبود زيرا هيچ گاه قادر متعال كسى را كه گناه ندارد با عذاب خود هلاك نكرده است و افراد غرق شده دو دسته بودند: الف: آنان كه پيامبر خدا يعنى نوح عليه السّلام را تكذيب نمودند. ب: كسانى كه راضى به تكذيب دسته اوّل بودند اگر چه به ظاهر تكذيب نمى‏كردند. بدون ترديد هر دو دسته گناهكار محسوب مى‏شوند. 📚:علل الشرائع، ج‏1، ص: 30
🌸امام سجاد علیه السلام 🌸 🔶وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛ 🔷گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان. 📚وسایل الشیعه ج 16 ، ص 281 ، ح 21556
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ الرَّجُلَ يُذنِبُ الذَّنبَ فَيُحرَمُ صلاةَ اللَّيلِ، و إنَّ العَمَلَ السَّيِّءَ أسرَعُ في صاحِبِهِ مِن السِّكِّينِ في اللَّحمِ .[الكافي : 2/272/16 .] امام صادق عليه السلام : آدمى گناهى مى كند و بدان سبب از نماز شب محروم مى شود ؛ تأثير كار بد در صاحب آن، سريعتر است از تأثير كارد در گوشت .
عنه عليه السلام : قُلتُ : اللّهُمَّ لا تُحْوِجْني إلى أحَدٍ مِن خَلقِكَ ، فَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يا عَليُّ ، لا تَقولَنَّ هكَذا فَلَيسَ مِن أحَدٍ إلاّ وَ هُوَ مُحتاجٌ إلى النّاسِ . قالَ : فَقُلتُ : كَيفَ يا رَسولَ اللّه ِ ؟ قالَ : قُل : اَللّهُمَّ لا تُحْوِجْني إلى شِرارِ خَلقِكَ .[بحار الأنوار : 93/325/6 .] امام على عليه السلام : عرض كردم : پروردگارا ! مرا محتاج هيچ يك از آفريدگانت مگردان . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اى على! چنين مگو ؛ زيرا هيچ كس نيست كه محتاج ديگران نباشد . عرض كردم : پس ، چه بگويم ، اى رسول خدا؟ فرمود : بگو : خدايا! مرا محتاج آفريدگانِ بدِ خود مفرما
🏴🏴🏴🏴🏴 تحف العقول : قيلَ لَه [ الإمامِ الصّادقِ] عليه السلام :أينَ طَريقُ الرّاحَةِ ؟ فقالَ عليه السلام : في خِلافِ الهَوى . قيلَ : فمَتى يَجِدُ عَبدٌ الرّاحَةَ ؟ فقالَ عليه السلام : عِندَ أوَّلِ يَومٍ يَصيرُ في الجَنَّةِ . [ تحف العقول : 370. ] تحف العقول : به امام صادق عليه السلام گفته شد : راه آسايش در چيست؟ حضرت فرمود: در مخالفت با هوس. عرض شد: پس، آدمى كى به آسايش دست مى يابد؟ فرمود: در نخستين روزى كه به بهشت مى رود.
بحار الأنوار عن الإمام الصادق عليه السلام ـ لأصحابِهِ ـ : لا تَتَمَنَّوا المُستَحِيلَ ، قالوا : و مَن يَتَمَنَّى المُستَحيلَ ؟ ! فقالَ : أنتُم ، أ لَستُم تَمَنَّونَ الراحَةَ في الدنيا ؟! قالوا : بَلى ، فقالَ : الراحَةُ للمُؤمِنِ في الدنيا مُستَحيلَةٌ .[بحار الأنوار : 81/195/52 .] بحار الأنوار : امام صادق عليه السلام به اصحاب خود فرمود : آرزوى محال نكنيد! عرض كردند : مگر چه كسى آرزوى محال مى كند؟ فرمود : شما ؛ مگر نه اين كه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند : چرا . فرمود : آسايش براى مؤمن در دنيا محال است .