#تقیه
➖وصی امام صادق علیه السلام چه کسی بود؟
🛑رَوَی أَبُو أَیُّوبَ الْخُوزِیُّ قَالَ: بَعَثَ إِلَیَّ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ
فَدَخَلْتُ عَلَیْهِ وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَی کُرْسِیٍّ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ شَمْعَةٌ وَ فِی یَدِهِ کِتَابٌ فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلَیْهِ رَمَی الْکِتَابَ إِلَیَّ وَ هُوَ یَبْکِی وَ قَالَ هَذَا کِتَابُ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ یُخْبِرُنَا أَنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ قَدْ مَاتَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثَلَاثاً وَ أَیْنَ مِثْلُ جَعْفَرٍ- ثُمَّ قَالَ لِی اکْتُبْ فَکَتَبْتُ صَدْرَ الْکِتَابِ ثُمَّ قَالَ اکْتُبْ إِنْ کَانَ أَوْصَی إِلَی رَجُلٍ بِعَیْنِهِ فَقَدِّمْهُ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ قَالَ فَرَجَعَ الْجَوَابُ إِلَیْهِ أَنَّهُ قَدْ أَوْصَی إِلَی خَمْسَةٍ أَحَدُهُمْ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ مُوسَی ابْنَیْ جَعْفَرٍ وَ حَمِیدَةَ فَقَالَ الْمَنْصُورُ لَیْسَ إِلَی قَتْلِ هَؤُلَاءِ سَبِیلٌ.) 1
🔰 ابو ایوب خوزی گفت:
منصور دوانیقی نیمه شب به دنبال من فرستاد، وقتی رفتم روی تخت نشسته بود، شمعی در مقابلش میسوخت و در دست نامه ای داشت، تا سلام کردم نامه را پیش من انداخت و شروع به گریه کرد.
گفت این نامه محمّد بن سلیمان است که نوشته جعفر بن محمّد از دنیا رفته است «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» سه مرتبه این عبارت را گفت کجا میتوان کسی چون جعفر بن محمّد پیدا کرد.
سپس به من گفت بنویس.
اول نامه را نوشتم، گفت بنویس اگر شخص معینی را وصی خود قرار داده گردنش را بزن.
جواب آمد که پنج نفر را وصی خود قرار داده است، یکی از آنها خود منصور ابو جعفر است، علی بن سلیمان، عبد اللَّه و موسی دو پسرش و حمیده. منصور گفت نمی توان اینها را کشت.
👇شرح روایت👇
🛑وجه التقية في تشريك هؤلاء ظاهر و مع ذلك أوضح الأمر إذ معلوم أن ذكر منصور بن سليمان للتقية، و معلوم أيضا أن حميدة لم تكن قابلة للإمامة فبقي الأمر مترددا بين الوالدين، و لو كان الأكبر قابلا للإمامة لم يضم إليه الأصغر فبين عليه السلام بذلك أنه غير قابل لذلك، فتعين موسى عليه السلام.)2
🔰 علامه مجلسی رحمه الله علیه:
وجه تقیه در حدیث مشهود است با وجود تقیه امر{امامت} واضح است چون معلوم است که نام بردن منصور دوانیقی برای تقیه است{ چون انسان فاجر صلاحیت امام شدن را ندارد و همچنین حمیده{ همسر امام صادق علیه السلام} زیرا نِسوان قابلیت امام شدن را ندارند.پس امامت مردد میشود بین دو فرزند امام صادق علیه السلام یعنی عبدالله و موسی و اگر فرزند بزرگتر { عبدالله} لیاقت امامت را داشت هیچ وقت فرزند کوچکتر { امام کاظم علیه السلام} را در وصیت نام نمیبرد لذا امام صادق علیه السلام امر را واضح بیان کرده است و در بین وصی ها فقط امام موسی کاظم علیه السلام قابلیت امام شدن برای جامعه را دارد .
📚: منابع
1:الکافی ،ج ۱ ،ص ۳۱۰
2: مرآة العقول ج3، ص: 338
▪️➖وصیّ واقعی امام صادق علیه السلام
🛑دَاوُدُ بْنُ كَثِيرٍ الرَّقِّيُّ قَالَ- أَتَى أَعْرَابِيٌّ إِلَى أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ فَسَأَلَهُ خَبَراً فَقَالَ تُوُفِّيَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ فَشَهِقَ شَهْقَةً وَ أُغْمِيَ عَلَيْهِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ أَوْصَى إِلَى أَحَدٍ قَالَ نَعَمْ أَوْصَى إِلَى ابْنِهِ عَبْدِ اللَّهِ وَ مُوسَى وَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فَضَحِكَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ بَيَّنَ لَنَا عَنِ الْكَبِيرِ وَ دَلَّنَا عَلَى الصَّغِيرِ وَ أَخْفَى عَنْ أَمْرٍ عَظِيمٍ فَسُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ فَقَالَ بَيَّنَ عُيُوبَ الْكَبِيرِ وَ دَلَّ عَلَى الصَّغِيرِ لِإِضَافَتِهِ إِيَّاهُ وَ كَتَمَ الْوَصِيَّةَ لِلْمَنْصُورِ لِأَنَّهُ لَوْ سَأَلَ الْمَنْصُورُ عَنِ الْوَصِيِّ لَقِيلَ أَنْتَ.
🔰داود بن كثير رقى گفت:
مرد عربى پيش ابو حمزه ثمالى آمده چيزى پرسيد-ابو حمزه گفت حضرت صادق از دنيا رفت.
عرب نالهاى زده بيهوش شد.
وقتى بهوش آمد پرسيد كسى را وصى قرار داده گفت بلى و پسر خود عبد اللّٰه و موسى و منصور دوانيقى را وصى خود قرار داده ابو حمزه لبخندى زده گفت الحمد للّٰه كه ما را هدايت نمود و ما را به بزرگتر آشنا كرد و كوچكتر را معرفى نمود و مطلب بزرگى را پنهان داشت.
توضيح خواستند از اين جملات مبهمش گفت عيبهاى پسر بزرگتر را نمود و ما را راهنمائى به فرزند كوچكتر موسى بن جعفر نمود و وصى واقعى را از منصور پنهان كرد اگر او بگويد وصى جعفر بن محمّد كيست بگويند خودت.
📚: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص: 320
#اهل_بیت
#دنیا
#آخرت
#خاص
➖دلیل دوری امام صادق علیهالسلام از منصور دوانیقی ملعون
🛑قَالَ اِبْنُ حُمْدُونٍ: كَتَبَ اَلْمَنْصُورُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ: لِمَ لاَ تَغْشَانَا كَمَا يَغْشَانَا سَائِرُ اَلنَّاسِ فَأَجَابَهُ: «لَيْسَ لَنَا مَا نَخَافُكَ مِنْ أَجْلِهِ وَ لاَ عِنْدَكَ مِنْ أَمْرِ اَلْآخِرَةِ مَا نَرْجُوكَ لَهُ وَ لاَ أَنْتَ فِي نِعْمَةٍ فَنُهَنِّيَكَ وَ لاَ تَرَاهَا نَقِمَةً فَنُعَزِّيَكَ بِهَا فَمَا نَصْنَعُ عِنْدَكَ.» قَالَ: فَكَتَبَ إِلَيْهِ: تَصْحَبُنَا لِتَنْصَحَنَا. فَأَجَابَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا لاَ يَنْصَحُكَ وَ مَنْ أَرَادَ اَلْآخِرَةَ لاَ يَصْحَبُكَ.» فَقَالَ اَلْمَنْصُورُ: وَ اَللَّهِ لَقَدْ مَيَّزَ عِنْدِي مَنَازِلَ اَلنَّاسِ مَنْ يُرِيدُ اَلدُّنْيَا مِمَّنْ يُرِيدُ اَلْآخِرَةَ وَ أَنَّهُ مِمَّنْ يُرِيدُ اَلْآخِرَةَ لاَ اَلدُّنْيَا.
🔰از ابن حمدون نقل شده است:
منصور دوانیقی (در نامهای) خطاب به امام صادق (علیهالسلام) نوشت:
چرا همانطور که مردم نزد ما میآیند، تو نزد ما نمیآیی؟
امام صادق (علیهالسلام) به او پاسخ دادند:
ما [از امور دنیوی] چیزی نداریم که بهخاطر [از دست دادن] آن از تو بترسیم و تو نیز چیزی از امور آخرتی نداری که ما برای [به دست آوردن] آن به تو امید داشته باشیم.
و (همچنین) تو در نعمتی نیستی تا برای تبریک نزد تو بیاییم و این [حکومت که بهدست آوردهای] را نقمت (عقوبت) هم نمیدانی تا برای تسلیت نزدت بیاییم.»
منصور خطاب به حضرت نوشت:
با ما همنشینی کن، تا ما را نصیحت کنی!
حضرت به او پاسخ دادند:
«کسی که دنیا را بخواهد، تو را نصیحت نخواهد کرد و کسی که آخرت را بخواهد، با تو همنشین نخواهد شد.»
منصور [به اطرافیانش] گفت:
به خدا قسم، او (امام صادق علیهالسلام) تفاوت جایگاه مردم را برایم آشکار کرد؛ (تفاوت) کسانی که دنیا را میخواهند را از کسانی که آخرت را میخواهند. به راستی که خودِ او از کسانی است که آخرت را میخواهد، نه دنیا را.
📚:کشفالغمةفيمعرفةالأئمة، ج۲، ص۲۰۸
#اهل_بیت
#دنیا
#خاص
💠
نزاهت اولیاء▫️ از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند امام بعد از شما کیست؟ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود حضرت فرمود کسی که «لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَب»؛ امام هفتم، امام بعد از من، کسی است که اهل بازیچه نیست، همین! ▫️همزمان با اینکه این سائل این سؤال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد، وجود مبارک امام کاظم که کودکی بود و برّه ای برای بازی به او داده بودند، وارد شد _ حالا امام صادق می بیند، آن سائل هم می بیند که این بچه وارد شد _ و این بچه به این برّه می گوید: «اسْجُدِی لِرَبِّك»؛ در پیشگاه پروردگارت سجده کن! آنگاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد و فرمود: «بِأَبِی وَ أُمِّی مَنْ لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَبُ»، تا به آن شخص بفهماند که امام هفتم همین است. ▫️ کسانی که اهل بازیچه نیستند این طورند و تا آخر عمر هم حالا بشود رئیس، بشود عُظما، بشود اعظم، می داند اینها بازی است! وقتی می داند بازی است، دیگر وارد گود نمی شود؛ هرگز در این، #به_عنوان_ابزار_بازی_وارد_نمی_شود، حالا به او بگو اعظم به او بگو عظما! وقتی می داند بازی است قبول نمی کند. فرمود قبول نکنید، چون اگر قبول کردید شما را به بازی می گیرد؛ کل بساط دنیا همین است! بازی و بازیگری در عالم نیست و مردان الهی هم اهل بازی نیستند. #شهادت_امام_صادق_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/04
#خاص
عنه عليه السلام :
الغِنى والفَقرُ بعدَ العَرضِ علَى اللّه ِ .
[ نهج البلاغة : الحكمة 452 . ]
➖امیدی فراتر از امید
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَارا فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَجَعَ نَبِيّا وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ كَافِرَة فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ وَ خَرَجَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ.
🔰امام صادق عليه السّلام از قول على عليه السّلام نقل مى كند:
نسبت به آنچه اميد ندارى اميدوارتر از آنچه به آن اميد دارى باش،چون موسى عليه السّلام رفت كه براى خانوادهاش آتشى برگيرد و بياورد ولی خدا با وی صحبت کرد و در حالی برگشت که نبئ الهی شده بود.
تا براى امتش از خدا طلب آتش كند،خداوند با او سخن گفت و به عنوان رسالت مراجعت كرد،ملكۀ سبا نيز كافر از شهر خارج شد ولى نزد سليمان مسلمان شد،و جادوگران فرعون برايش طلب عزّت مى كردند ولى خودشان با ايمان بازگشتند.
📚:الکافي ج۵ ص۸۴
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاء.
رسول اكرم صلی الله علیه وآله به بعضى از كودكان نظر كرده و فرمودند: واى بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان!. سؤال شد: يا رسول اللَّه! از پدران مشرك آن ها؟. حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان كه چيزى از فرائض دينى را به آن ها ياد نمي دهند و اگر فرزندان، هم پى فراگيرى بروند، آن ها را منع مي كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچيز باشد. سپس فرمود: من از اين پدران بيزارم و آنان نيز از من بيزارند!.
جامع الأخبار، ص: 106
آخرین سفارشات حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) را در فرمایشی بازگو نمودند.
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام قَالَ: كَانَ آخِرُ مَا أَوْصَى بِهِ الْخَضِرُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ علیه السلام أَنْ قَالَ لَهُ لَا تُعَيِّرَنَّ أَحَداً بِذَنْبٍ وَ إِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَلَاثَةٌ الْقَصْدُ فِي الْجِدَةِ وَ الْعَفْوُ فِي الْمَقْدُرَةِ وَ الرِّفْقُ بِعِبَادِ اللَّهِ وَ مَا رَفَقَ أَحَدٌ بِأَحَدٍ فِي الدُّنْيَا إِلَّا رَفَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ رَأْسُ الْحِكْمَةِ مَخَافَةُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی.
امام زين العابدين علیه السلام فرمود: آخرين سفارشى كه خضر(ع)به موسى بن عمران كرد اين بود كه به او گفت: هيچ وقت كسی را به گناهى سرزنش مكن و همانا محبوب ترين كار نزد خداوند سه چيز است: ميانه روى در حال توانگرى، گذشت در حال قدرت و مدارا با بندگان خدا؛ و هيچ كس با كسى در دنيا مدارا نمیکند مگر آنكه خداى عز و جل در روز قيامت با او به مدارا رفتار میکند و سرآمد حكمت، ترس از خداى تبارك و تعالى است.
الخصال، ج1، ص: 111
#اهل_بیت
#دین
🔹 وجود مبارك #امام_رضا_سلام_الله_علیه می فرماید امامت، منزله انبیاست و ارث اوصیاست، امامت خلافت الله است، امامت خلافت رسول الله است، مقام امیرالمؤمنین است، خلافت الحسن و الحسین(علیهم السلام) است،
«إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّینِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلاَحُ الدُّنْیا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلاَمِ النَّامِی وَ فَرْعُهُ السَّامِی بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلاَةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّیامِ وَ الْحَجِّ، وَ الْجِهَادِ وَ تَوْفِیرِ الْفَیءِ وَ الصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ الْحُدُودِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ الثُّغُورِ وَ الْأَطْرَاف».
امام كه باشد دین زنده است.
🔹
در آن روایتی كه دارد: «بُنِی الإسلامُ على خَمْسَةِ أشْیاءَ»، وقتی سؤال می شود كه در بین این مبانی پنج گانه اسلام كه فرمودید: «بُنِی الإسلامُ على خَمْسَةِ أشْیاءَ عَلى الصَّلاةِ و الزَّكاةِ و الحَجِّ و الصّومِ و الوَلایةِ»، کدام افضل است: «أی شَیءٍ مِنْ ذلِكَ أفْضَلُ ؟»، فرمود: «الوَلایةُ أفْضَلُ»، چرا؟ «لأنّها مِفْتاحُهُنَّ و الوالی هُوَ الدَّلیلُ عَلَیهِنَّ». معلوم می شود #ولایت به معنای دوستی نیست، به معنای #والی_داشتن است.
🔹 با ولایت، نماز زنده است، با ولایت، روزه زنده است، چون والی، كلید اجرای احكام است. وجود مبارك امام هشتم می فرماید امام، زمام دین است، رهبر دین است، نظام مسلمین است، صلاح دنیاست، عزّ مؤمنین است!
امام، «أُسُّ الْإِسْلاَمِ» است، «بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلاَةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّیامِ وَ الْحَجِّ، وَ الْجِهَادِ»، خب جهاد، بی سیاست میشود؟! «وَ تَوْفِیرِ الْفَیءِ وَ الصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ الْحُدُودِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ الثُّغُورِ وَ الْأَطْرَاف». بعد بحث های مفصلی دارد.
بعد فرمود: «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ»؛ در تمام روزگار، كسی مثل امام نیست، «لَا یدَانِیهِ أَحَدٌ وَ لَا یعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا یوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ»؛ این انسان كامل است كه مظهر ﴿لَیسَ كَمِثْلِهِ شَیءٌ﴾ است، «وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِیرٌ»؛ امام این است!
.
#خاص
عنه عليه السلام ـ أيضا ـ : يا مُحَمَّدُ، عِشْ ما شِئتَ فَإنَّكَ مَيِّتٌ ، و أحبِبْ مَن أحبَبتَ فإنَّكَ مُفارِقُهُ ، وَ اعمَلْ ما شِئتَ فإنَّكَ مُلاقيهِ .[كنز العمّال : 42114.]
جبرئيل عليه السلام ـ در مقام پند و اندرز به پيامبر صلى الله عليه و آله ـ گفت : اى محمّد! هر چه مى خواهى زندگى كن، سرانجام مى ميرى. هر كس را مى خواهى دوست بدار، سرانجام از او جدا مى شوى. و هر كارى كه مى خواهى بكن، اما بدان كه آن را ديدار خواهى كرد.
#دنیا
#عمل
#حب
#خاص
#تربیتی
🔅#امام_جواد_علیه_السلام :
✓ «هر كه از مدارا كردن فاصله گيرد، ناخوشايندى به او نزديك شود».
⁙ «مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكروهُ».
📚 الدرّة الباهرة :ص٣٩
#علم
پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما ؛ [ كنزالعمّال ، ح 28873 .]
پيامبر صلي الله عليه و آله :من معلّم برانگيخته شدم
#اهل_بیت
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «ما ريشه همه خوبیها هستيم و هر نيكى، ثمره شاخههاى ماست. از جمله نيكيهاست: توحيد، نماز، روزه، فرو خوردن خشم، گذشت از بدىكننده، ترحّم به فقير، رسيدگى به همسايه و اعتراف به فضل فضلا. دشمن ما (نيز) ريشه همه بديهاست و هر زشتى و بدكارى، ثمره شاخه هاى اوست... پس دروغ مىگويد كسى كه بگويد با ماست ولى به شاخههاى دشمن ما چنگ آويزد».
⁙ «نَحْنُ أصلُ كُلِّ خَيْرٍ و مِن فُرُوعِنا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ البِرِّ : التَّوحيدُ و الصّلاةُ، و الصّيامُ و كَظْمُ الغَيْظِ و العَفْوُ عَنِ المُسيءِ و رَحْمَةُ الفقيرِ و تَعَهُّدُ الجارِ و الإقرارُ بالفَضْلِ لأهلِهِ. و عَدُوُّنا أصلُ كُلِّ شَرٍّ و مِن فُرُوعِهم كُلُّ قَبيحٍ و فاحِشَةٍ،... فكذَبَ مَنْ زَعَمَ أنّهُ معَنا و هو مُتَعلِّقٌ بِفُرُوعِ غَيْرِنا ».
📚 الكافی : ج ٨ ص ٢٤٢ ح ٣٣٦