#جلسه_دوازدهم
#حدیث_وصیت
#نقد_فرقه_احمد_الحسن
#ادعا_احمد_بصری
احمد بصری در دفاع از قطعی الصدور بودن حدیث موسوم به وصیت گفته است:
«در باور شیعیان، اثبات صحت سند روایت؛ به معنای قطعی بودن صدور آن از معصوم(علیه السلام) نیست، بلکه نهایت چیزی که از سند روایت به دست می آید، گمانهزنی در خصوص صدور روایت است که آن هم در فقه معمول بوده و در عقاید چنین نیست. لذا مسأله صحت سند در مباحث اعتقادی اصالت ندارد و آنچه در آن شرط میشود، علم و یقین به محتوای روایت است که از معصوم صادر گردیده باشد. و این یقین با صحت سند حاصل نمیشود. بلکه یقین با دو طریق «تواتر و قرائن صحت» حاصل میشود. و موضوع روایت وصیت نیز اعتقادی است و باید با این دو روش مورد بررسی قرار گیرد. روایت وصیت متواتر معنوی است و با قرائن نیز تایید میشود. نتیجه اینکه همانا روایت وصیت قطعی الصدور از پیامبر(صل الله علیه و آله) است زیرا دارای تواتر معنوی بوده و با قرائن تقویت شده است. مهمترین قرائن عبارتند از: موافقت با قرآن، موافقت با سنت پاک پیامبر(صل الله علیه و آله) و اهل بیت او. این روایت با تایید خداوند و رسول و ائمه(علیهم السلام) از تایید علم رجال بی نیاز می گردد»
(الوصیة المقدسة الکتاب العاصم من الضلال، احمد الحسن، ص4)
#نقد
• 1- ادلّه اسماعیل بصری برای بدعت بودن علم رجال، به طریق اولی به علم درایة نیز وارد است؛ زیرا این علم از ابداعات علمای شیعه بوده و ظاهراً اولین کتاب منسجم تألیف شده در این باره، کتاب «الدرایة» شهید ثانی است. (م911 هـ.ق)
#نقد
• -2- قاعده پیشنهادی بصری با اخبار آحاد اعتقادی سازگاری نداشته و قرائن صحت و تواتر معنوی نیز درباره اخبار آحاد راهی ندارند. به عنوان نمونه: روایاتی که درباره عذاب فلان عمل در جهنم، ثواب فلان عمل در بهشت، اولین گروهی که وارد بهشت می شوند و... صادر شده اند، که اغلب آنها خبر واحد بوده و با قاعده احمد بصری قابلیت کسب یقین ندارند. لذا می توان در این موارد قائل به حجیت خبر واحد باشیم که در این صورت ناچار به بررسی سندی خواهیم بود. بنابراین قاعده احمد بصری در خصوص روایات اعتقادی کلیت ندارد.
• 3- بررسی سندی احادیث اعتقادی شرط لازم است، اما هرگز به عنوان شرط کافی برای تشخیص صحت روایت لحاظ نمی گردد.
• 4- اصول اعتقادی در اسلام صرفا بر اساس تواتر لفظی به دست آمده و تواتر معنوی در مقام اثبات این اصول نیست؛ زیرا اصل اعتقادی در صورتی محقق میشود که تکرارِ به لفظ، تا حدی باشد که بتواند آن را در ردیف ضروریات دین قرار دهد. لذا در صورتی که این تکرار به لفظ تا حدی کم باشد که برای اثبات آن به تواتر معنوی نیاز داشته باشیم، نمیتوان آن را یک اصل اعتقادی دانست
عنکبوت های دکان دار.apk
2.28M
نرم افزار عنکبوت های دکان دار در شناخت جریان مدعی منتسب به احمد الحسن بصری ( مخصوص اندروید )
ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ،کلاس حدیث خوانی مهدویت روز دوشنبه 1 بهمن 1397 تعطیل می باشد.
3021e91047d35bcf7dd2f7218b0c36fe887a1a4c.mp3
18.87M
#صوت
#جلسه_سیزدهم
درس حدیث خوانی مهدویت- استادکریم زاده(جلسه سیزدهم نقدفرقه احمدالحسن 3
👈با سلام و عرض تسلیت ایام فاطمیه،ان شالله جلسه بعدی کلاس حدیث خوانی در تاریخ 29 بهمن ماه 1397 برقرار خواهد بود.
7b8e5c424c5e8c897f11778623e4ab2fc0e44438.mp3
23.67M
درس حدیث خوانی مهدویت،
حجت الاسلام استادکریم زاده،
جلسه چهاردهم
(نقدفرقه احمدالحسن4)
https://eitaa.com/hmahdaviat
5b3e10bc0038b77c98fe5a41_6919227620273710940.mp3
16.97M
💠درس حدیث خوانی مهدویت
استادکریم زاده،جلسه پانزدهم
(آسیب شناسی معارف مهدویت
بحث توقیت حول ظهورحضرت ع)
https://eitaa.com/hmahdaviat
5b3e10bc0038b77c98fe5a41_5512294740340981615.mp3
21.13M
💠درس حدیث خوانی مهدویت
استادکریم زاده
جلسه شانزدهم
(ادامه بحث آسیب شناسی معارف مهدویت)
https://eitaa.com/hmahdaviat
جلسه 16 توقیتpdf.pdf
4.39M
متن جلسه شانزدهم حدیث خوانی مهدویت pdf