14- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
29.57M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهاردهم/ بخش چالشها و قواعد
❗️ چالش بردن مردم به بهشت!
• این چالش در دوره مدرن جلوه کرده: جامعه دارای تکثرهای واقعی و ساختگی/ راه های بهشت ثابت!
• دو دیگری راه درست: قائلین به دولت مدرن/ مشرب های طالبانی
• صورت درست مساله:
- هر حکومتی به آخرتی می برد (برهان عقلی/ قرآن: ۴۱قصص؛ ۲۸ابراهیم)
- حکومت اسلامی نمی تواند غیر بهشت ببرد.
• خطبه ۱۵۶؛ تصرح امیرالمومنین(ع)
• این اطاعت همان نقطه اتصال ولاء عرضی به طولی است؛ "عطاکردنی" است با دو ویژگی(خ۱۶۹)
• در بیان رهبر انقلاب اسلامی(۹۳/۲/۲۳):
تسهیل کار، هموار کردن راه؛ نه زور و تحمیل
• الزام ها و اجبارهای شرعی چه؟
• نمونه از سیره علوی (بدعت نافله جماعت)
الکافی ج۸ص۶۲و۶۳
☑️ @m_ghanbarian
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ببینید | مهمان طفیلی
🔺️همه ما حکم آن بچهای را داریم که همراه پدرش به مهمانی میرود
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شبی برای غیرخدا !
🎙 عینصاد
#️⃣ #ویدیو #کلیپ #سیر_و_سلوک
📥: download
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
17.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔅قدرت تشخیص اولویتها
وجود مبارك سيدالموحدين علیهالسلام با اينكه باطن جامعه خراب بود حق ولايت خودشان را ترك كردند تا جهتگيری توحيدی باقی بماند و بتپرستی رسم نشود. وقتی هم حكومت دست خودشان آمد با حاكم بودن معاويه مخالف بودند و با آن میجنگيدند ولی با شريح قاضی نمیجنگيدند و دعوا نمیكردند. يا مثلا حكم حج تمتع در طواف النساء و حكم متعه عوض شده بود و حضرت میگفتند اين خلاف شرع است، ولی سر اين مطلب دعوا نمیكردند.
اين سؤال مهمی است كه چرا حضرت سر اين مطلب دعوا نمیكردند ولی سر مطلبی كه ابن عباس میگفت: «حالا با معاويه بساز تا بعدا او را عزل كنی» میايستادند و مخالفت میكردند. چرا در امر ولايت خودشان مدتها ساكت بودند ولی در مورد ولايت معاويه اينگونه مخالفت میكردند؟
وقتی این مطلب روشن شد مشخص میشود كه در شرايط مطلوب روحانيت در چه طبقهای از امور نباید کوتاه بیاید و در چه موضوعاتی بايد کوتاه بیاید؛ بايد كجا را بپذيرد و در چه زمانی چه چيزی را فدای چه چيز بكند.
◾️مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از دل نگار🍃|یادداشت های یک طلبه
enc_16809182647445382468819.mp3
2.34M
تمام دلخوشی
زندگی من این است
که وقت مرگ می آیی و
مرگ شیرین است
#السلام_علیک_یا_امیر_المومنین 🖤
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 روز جهوری اسلامی روزِ امامتِ اُمّت!
⬅️ برشی از گفت و گو با استاد قنبریان...
🔺خمینی بدون مردم شیخ انصاری در یک حجره و نائینی در مشروطه است که باید کتابهایش را جمع کند. مردم بدون خمینی هم به جایی نمی رسند. نه ولی تنها و نه مردم تنها.
🔺 اسلام نظام امامت و امت است. نظامی که می رود به سمت امامت امت. امام قرائتی از اسلام را ارائه داد که در آن مردمسالاری دینی، آزادی و حق انتقاد وجود داشت.
🔗 مشاهدهی فیلم کامل این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/VJfsy
@marghoomat
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
▫️جمهوری اسلامی؛ نظامی مردمی برپایه اسلام
نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با انتخاب و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام.
بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ايدئولوژيك ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست.
و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى
#جمهوریت
#اسلامیت
#شهید_بهشتی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من شخصا از دو لب مبارک حضرت امام خمينی (ره) در مسجد مرحوم شيخ انصاری در نجف اشرف شنيدم که فرمودند: كه اگر كسی ميل داشته باشد بند كفشش از بند كفش ديگری بهتر باشد مشمول آن آيه مباركه است: «تلك الدارُ الاخِرَة نَجعلُها لِلّذين لايُريدونَ علُوّاً فی الارضِ و لا فَساداً». يعنی اين خانه آخرت را خدا برای كسی قرار داده است كه در زمين اراده علو نكند. نه اينكه فقط انجام ندهد بلکه حتی تصميم به برتری نگيرد.
حال آيا اكثر لباسهایی كه پوشيده میشود سعی به برتری از يک حالت به حالت ديگر و از يک قشر به قشر ديگر نيست؟!
۱۳۷۰/۲/۱۴
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از محسن قنبریان
16-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.81M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه شانزدهم
❗️ تعمیم الزام با ادله امر به معروف
❓آیا نقض قاعده پیش گفته(حفظ پیوند اجتماعی) است؟!
• روایت ریان بن صلت
• بستره "النصیحة خشنة":
- جاسوسی برادر زاده امام کاظم(ع)
- تهمت عدم طیب مولد به امام جواد(ع)
- شکایت برادر از امام رضا(ع)
- معارضه های سیاسی: دیباج/ زیدالنار/ ابراهیم(قصاب)
• امام رضا(ع) برای امر به معروف به روی دیگر ولایت عرضی پرداخت:
- هزار دینار بدهی ابراهیم را داد...
- در ماجرای شکایت فرمود: از همراهی و احسان به شما کوتاهی نمی کنم!
❗️سبک علوی و سبک اموی بردن بهشت!
• روایت عمار بن ابی الاحوص
• حضرت امیر(ع): فِي حَمْلِ عِبَادِ اَللَّهِ عَلَى أَحْكَامِ اَللَّهِ اِسْتِيفَاءُ اَلْحُقُوقِ وَ كُلُّ اَلرِّفْق
* مطلب مرتبط: وقتی نصیحت هم خشونت میشود!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
17-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.98M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفدهم
▫️ جمهور مردم و انعقاد ولایت
• نقطه اتصال ولاء عرضی و طولی
• اگر حاکمیت با حضور جمهور منعقد نشود، دیگر راهی برایش نمی شناسم(خ۱۷۳)
• توصیف بیعت با خود(خ۵۴ و خ۲۲۹)
• بیعت جمهور، شرط وجوب:
رهبر انقلاب: "حتی کسی مثل امیرالمومنین اگر مردم با او نباشند، می گوید من تکلیفی ندارم"!
• در حکمرانی هم، جمهور ، عمود دین اند(نامه ۵۳)
- آیت الله جوادی آملی: "نام مردم را بی وضو نمی شود برد اگر خدای نکرده با این مردم بد رفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است".(۱۴۰۰/۴/۲۱)
• بهترین راه کشف صلاحیت هایند (نامه ۵۳)
• عزل حاکم شرع در صورت کراهت مردم و انقیاد به کسی دیگر با صلاحیت کمتر (القواعد و الفوائد/ قاعده ۱۴۷)
❓این اتصال چگونه و تا کجا؟
• تا: "ظهور دوستی مردم" (ظهورُ مودّةِ الرعیة)
با: "از سر میل خود گرد ولات امر جمع شدن"(بحیطتهم علی ولاة الامور). (نامه ۵۳)
• در جانب حاکم هم حسن ظن به مردم لازم است که با سه کار از طرف خودش، حاصل می شود:
- احسان کردن (احسانه الیهم)
- سبک کردن هزینه های زندگی (تخفیفه المئونات علیهم)
- اکراه و الزام نکردن در اموری که به آنها مربوط نیست (ترک استکراهه ایاهم علی مالیس له قِبَلَهم). (نامه ۵۳)
☑️ @m_ghanbarian