🔺سید حسن نصرالله، از معدود شخصیتهای جهان تشیع بود که به اذعان متخصصین، قواعد بازی رسانه را به خوبی میشناخت و کمی فراتر، سبک خاص خود را در رسانه داشت.
✅در روزهای فقدان این فرمانده، مروری داشتهایم بر چند روش خاص رسانهای چهره محبوب حزبالله...
(در استخراج این روشها، مقاله "راهبردهای رسانهای حزبالله در همراهسازی مردم" از دانشگاه آمستردام و این مقاله" از دانشگاه انپیاس مرور شدهاند.)
🔸 @Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅عجایب یک سرزمین: قم چگونه در لنز اینفلوئنسرهای غربی بازتاب یافته است؟
@Hodaacademy
🔺در سالهای اخیر، بیش از ده اینفلوئنسر و ویدئوبلاگر، تجربه سفر خود به قم و حرم حضرت معصومه را منتشر کردهاند.
🔸 این چهرههای غیرمسلمان از آلمان، آمریکا، لهستان، انگلیس و هند و صاحب کانالهای پربازدیدی در یوتیوب بودهاند.
✅تحلیل اولیه آکادمی هدی نشان میدهد در گزارش این افراد از شهر قم، این موارد بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند:
۱- مهمانپذیری مردم قم از خارجیها
۲- آرامشِ حرم حضرت معصومه
۳- معماریِ زیبای حرم حضرت معصومه
و البته جای این سوال باقیست که چگونه در شهری که بسیاری دغدغه تبلیغ جهانی مذهب را دارند، این ظرفیتهای آماده در روایت مفاهیم و پیشینه تشیع و شخصیت حضرت معصومه(س) مغفول ماندهاند.
@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پاریس و در میان مزارع سرسبز، وقتی صدای پرندگان در آرامش غروب کم میشود، کشاورز جوانی به بلندی می رود تا با اذانش، مردان و زنان فرانسوی را برای نماز، مغرب در حسینیه کندلی هرپی جمع کند.
✅چه رسانههایی مفاهیم شیعه را به این روستای دور افتاده رساندهاند؟ چه پیامهایی از مذهب، بر پیر و جوان این روستا تاثیرگذار بوده است؟ مستند دلانگیز "مولینت" از شبکه اهلالبیت، به این سوالات پاسخ میدهد و البته باب تفکر در روشهای موثر تبلیغ دین را، به روی دغدغهمندان میگشاید.
🔸این مستند زبان اصلی را میتوانید از اینجا تماشا کنید. در صورت تمایل به دریافت نسخه زیرنویس شده هم، زیر این پست کامنت بگذارید!
@Hodaacademy
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کمدی مقدس؛ چگونه مذهبیها روایتی طنز از داستان موسی(ع) ارائه دادند؟
✅«سرزمین موعود» سریال کمدی-مذهبی جدیدی ست که داستان قوم یهود را به طنز و با -ادعای- وفاداری به کتاب مقدس روایت میکند.
🔺تا به اینجا قسمت صفر این سریال (برای تست میزان مخاطب) در یوتیوب حدود ۶۰۰ هزاربار دیده شده و در اینستاگرام نیز ۱۵۰ هزار فالورر کسب کرده که عدد قابل توجهی تلقی میشود.
✅روانشناسان اجتماعی، علت اقبال به این کار را حرکتی دقیق در مرز بین پرداخت کمدی در عین وفاداری به داستانهای مذهبی دانستهاند.
🔺این سریال برای تحقق طنز در روایتی دینی، از کاریکاتوریزه کردن حواشی تبلیغ دینی حضرت موسی پرداخته است. از چالشهای هجرت در بیابان و شکاف دادن نیل، تا حماقت اطرافیان، نمودی از یافتن موقعیتهای طنز در داستان حضرت موسی ست.
✅میچ هادسون کارگردان فیلم که ساخت اثری جدی درمورد حضرت عیسی را نیز در کارنامه دارد، مخاطبان این کمدی را نسل های زد و ایگرگ عنوان کرده و گفته است دوست دارم مخاطبان با دیدن فیلم به خوانش دوباره داستان حضرت موسی و قوم یهود ترغیب شوند.
🔺حال باید دید که ادامه دادن این روایت طنز، موجب افزایش اعتقادات، در کنار سرگرمی نیز خواهد شد یا نه؟
@Hodaacademy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅هر مذهب در دنیای امروز به صدایی شناخته میشود؛ صداهایی که الزاماً از روشهای سنتی در تبلیغ عقاید استفاده نمیکنند.
🔺فصل اول گنبد مینا تاملی بود بر نهادهای رسانهای مذهبیِ دنیا و حالا فصل دوم را به یکی از مهمترین فرمهای رسانهای، یعنی اینفلوئنسرهای مطرح مذاهب اختصاص دادیم.
🔸#گنبد_مینا قرار است کمکی باشد برای فهم روشهایی که توانستهاند پیامهای کهن را به مخاطبان سختگیر امروزی برسانند؛
پس منتظر ما باشید،
در یوتیوب و تلگرام آکادمی هدی، از نیمه دوم آبان...
🔸 @Hodaacademy
از یاد نخواهیم رفت:
چند برند و چند ده هزار پست
🔸یکی از مورد توجهترین متون تاریخی شیعه، خطبهایست که حضرت زینب در شرایط اسارت در کاخ قرائت میکنند. در فرازی از آن نقل شده:
"...اگر شما همه مکر خود را به کار گیرید و با همه وجود بکوشید، به خدا که باز یاد ما را از بین نخواهید برد..."
✅حالا این روزها عبارت "فوالله لن تمحو ذکرنا" از فراز فوق، تبدیل به یکی از پرتکرارترین عبارات در توئیتها و فیسبوکهای شیعیان - با گرایشهای مختلف- شده است.
🔸در توئیتر مشاهده میکنیم که بیش از ۲۰ هزار توئیت با این عنوان منتشر شدهاند: از موکبهای عراقی تا هواداران حزبالله لبنان (در آخرین سخنرانی سید صفیالدین نیز این عبارت استفاده شد) و شیعیان قطیف در عربستان.
✅صفحهای در فیسبوک نیز با همین عنوان، توانسته نزدیک ۸۰۰ هزار دنبال کننده بگیرد، چندین صفحه دیگر نیز به این نام مشغول فعالیت هستند.
🔸استیکر و محصولاتی با این جمله ساخته شده است که نسبتاً فروش بالایی نیز داشتهاند. بسیاری از مرثیهسرایان شیعی نیز با این عبارت اشعاری خواندهاند: باسمالکربلایی، محمدالجنامی و مرتضیالحرب.
✅امّا به واقع علت فراگیری این شعار چیست؟ پروفسور برگر استاد نورثوسترن، دلایل فراگیر شدن شعارها را در ۷ مورد میشمرد که ۴ مورد آن در این شعار نیز دیده میشود:
✅بیانیاز حرف دل آن جامعه (حفظ عاشورا)
✅قابلفهمبودن
✅بار احساسی داشتن (در اینجا حماسی بودن)
✅پیشینه داستانی داشتن (خطبه حضرت زینب)
🔸شاید هم فرای همه اینها باید علت فراگیری را در قدرت همان چند کلمه یافت:
"به خدا قسم
که یاد ما را
از بین نخواهید برد."
@Hodaacademy
🏆نگاهی به ردهبندی وبسایتهای پرمخاطب دینی جهان خبر از تغییراتی مهم در معادلات رسانههای دینی میدهد.
✅اولین نکته اینکه میانگین بازدید این وبسایتها نسبت به سال قبل، نه تنها رشد نداشته که عمدتاً کاهش بازدید داشتهاند. (آمار پارسال را ببینید)
✅این مساله در کنار رشد رسانههای اجتماعی همین پایگاهها، خبر از افت جایگاه رسانهای وبسایت در کار مذهبی میدهد.
✅نکته بعدی اینکه همچنان یهودیان -با کمتر از سه درصد جمعیت جهان- ۱۸ درصد سهم پایگاههای اینترنتی پربازدید کل جهان را دارند.
✅پایگاه شاهدان یهوه با ۱۱۷ میلیون بازدید در ماه، برای سومین سال متوالی پرمخاطبترین سایت مذهبی است.
✅امّا در مورد پایگاههای شیعی، بالاترین جایگاه با رتبه ۴۱۶ متعلق به وبسایت قدیمی "الاسلام" است که وارد سیامین سال فعالیت خود میشود!
سایت ادعیه مفاتیح "دعا" در جایگاه بعدیست و در میان مراجع تقلید نیز پرمخاطبترین وبسایت، متعلق به آیتالله سیستانی با نزدیک ۱.۲ میلیون بازدید در ماه و جایگاه ۵۳۸ جهان است.
✔️امّا آیا این رنکینگ نشاندهنده اثربخشی تبلیغی این نهادهاست؟
صرف پربازدیدبودن یک وبسایت، الزاماً ربطی به اثربخشی آن ندارد و البته در بازدید بالای یک وبسایت عوامل دیگری نیز اثر دارند. مثلاً برخی از این پایگاهها، کارکرد متون مرجع دارند. از آنسو هجمههای رسانهای، ترندهای فرهنگی و توجهات سیاسی نیز عوامل دیگری در مراجعه به پایگاههای یک مذهب هستند.
🔸 @Hodaacademy