eitaa logo
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام
243 دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
1 فایل
(محتوا با محوریت کتب شهید مطهری و سیدمحمدحسین راجی) جهت پرسش سوالات و شبهات و.. به آیدی زیر مراجعه فرمائید. @abdoli313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙☘🌙☘🌙☘🌙☘ 🌼بسم الله الرحمن الرحیم☘ یک انسان است و انسان میل برتری دارد چرا باید زن به خاطر مصالح اجتماع در منزل را تحمل کند؟ 🍂🍀🍂🍀🍂 پاسخ : ابتدا باید بدانیم آیا واقعا ابا دارد از این حکومت وفقط به خاطر مصالح این اجتماع منزلی باید تحمل کند؟ یا اینکه نه؛ طبیعت زن از قبول این جهت ابا وامتناع ندارد ؟ 🍂🌷🍂🌷🍂🌷 در اجتماع بزرگ مسلم این جور است که همه افراد علی السویه میل دارند مطاع باشند ولی خوب نمی شود همه مطاع باشند. بالاخره بعضی از افراد باید انتخاب بشوند به یک مقامی ودیگران از او اطاعت کنند. ☘⚜☘⚜☘⚜ اینجا همان ضرورت ومصلحت اجتماع ایجاب می کند (که یکی رئیس ودیگری مرئوس باشد.) 🌹🍃🌹🍃🌹 ولی در چطور؟ بدون شک درزن هم چون یک انسانی است ؛ وانسان خود خواه است ومیل برتری درهمه وجود دارد نمی شود بگوییم که در طبیعت زن میل برتری ومیل تسلط بر مرد وجود ندارد؛ بدون شک وجود دارد. 🍀🍂🍀🍂🍀🍂🍀 ولی میل تسلطی که برزن قرار داده است ؛ نه از طریق آمرانه است؛ بلکه از طریق همان تسلط معنوی وقلبی است که مکرر عرض کردیم درهر جا میل به تسلط دردو فرد منجر به تنازع وکشمکش می شود؛ مگر میل به تسلط مرد برزن وزن بر مرد که درعین اینکه وجود دارد ( موجب تنازع نمی شود) یعنی مرد طبعا مایل است درخانه حالت تسلطی برزن داشته باشد وزن هم طبعا مایل است تسلط برمرد داشته باشد؛ 📢📢📢 توجه : ولی چون از دوراه مختلف قرار داده شده است منجر به وکشمش نمی شود. بلکه همین میل به تسلط ها بیشتر ایجاد وحدت می کند چرا؟ به جهت اینکه مرد می خواهد از راه همان به اصطلاح مردانگی وآمریت واینها تسلط داشته باشد یعنی به ظاهر فرمان بدهد؛(بکن ونکن ) وزن اطاعت بکند. ولی زن می خواهد از آن راه زنانگی که همان راه جمال ومحبوبیت است تسلط داشته باشد. به طوری که بر مرد نفوذ کرده باشد. 🌷🌟🌷🌟🌷🌟🌷 امروزه می گویند : زن از مردی که مثل یک نوکر از او اطاعت بکند وفقط ببیند که تسلطش برمرد این است که (آن مرد فقط) ازاو می ترسد ؛ اما دوستش ندارد واو در قلب این مرد نفوذ نکرده است تنفر دارد. آن میل تسلطی که طبیعت درروح او قرار داده است از این طریق است 🌷⚜🌷⚜🌷⚜🌷⚜ ولذا هیچ زنی درخودش احساس حقارت نمی کند از تسلط ظاهری مرد🔰 ولی به شرط اینکه تسلط معنوی وهمان وظیفه ای که فطرت وطبیعت برعهده او گذاشته است را حفظ کرده باشد. ⚜⚜⚜⚜⚜ آن وقت دو تسلط از دوطریق خواهد بود واین دو تسلط به جای اینکه ایجاد تنازع وکشمکش واختلاف بکند؛ بیشتر ایجاد وحدت می کند. 💢💢💢💢💢💢💢. خانواده مثل یک شرکتی می ماند که باید مدیر داشته باشد. ولی این شرکت ؛ یک شرکت طبیعی است ؛ یک شرکتی است که فطرت وخلقت اینها را خلق کرده است برای وحدت وقهرا دراین چیزی قرار داده است که درآن نیست. درآن چیزی قرارداده است که دراین نیست. (که دراین صورت) قهرا ایجاد وحدت می شود. 📚منبع: (مبانی ) حقوق زن ومرد در اسلام شهید مطهری ✅ وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم . 💦✨💦✨💦✨💦 ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید. https://eitaa.com/hoghogezan
می گویند آزادی های جنسی در غرب باعث رفع عقده ها و حریص شدن ها می‌شود!! الان بعد از آزادی جنسی، چرا غربی ها به سمت هم جنس بازی رفته اند؟؟ آیا این چیزی جز نتیجه ی مخرب آزادی در پوشش و ارتباط نیست؟ نه تنها اغنا نشده اند بلکه در منجلاب تنوع طلبی هر روز بیشتر فرو می روند. https://eitaa.com/hoghogezan
اولین کسی که در مقابل ادعای خداوندی فرعون، دلیرانه به پاخاست، یک مرد نبود بلکه یک زن بود. (بانو آسیه) 🍃 اولین انسانی که ظرف های پر از میوه و غذای او از بهشت تامین شد، یک زن بود. (بانو مریم) 🍂 اولین کسی که مکه و کعبه را آباد کرد، یک زن بود. (بانو هاجر) 🍃 اولین کسی که از مقدس ترین چشمه روی زمین (زمزم) نوشید، یک زن بود. (بانو هاجر) 🍂 اولین کسی که سعی صفا و مروه را انجام داد، یک زن بود. (بانو هاجر) 🍃 اولین کسی که خونش برای اسلام ریخت و شهید شد، یک زن بود. (بانو سمیه) 🍂 اولین کسی که تمام اموالش را در راه اسلام داد، ‌یک زن بود. (بانو خدیجه) 🍃 تنها انسانی که دیوار خانه کعبه در مقابلش شکافت تا او وارد کعبه شود، یک زن بود. (بانو فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی ع) 🍂 نام گذاری یکی از بزرگترین سوره های قرآن بنام زنان است نه مردان. (سوره مبارکه النساء) 🍃 تنها کسی که بعد از فوت پیامبر (ص) جبرئیل بر او نازل می شد و خداوند به او وحی می رساند، یک زن بود. (حضرت فاطمه زهرا س) 🍂 کسی که کاخ یزید را به لرزه درآورد و نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، یک زن بود. (حضرت زینب س) 🍃زن بودن در فرهنگ توحیدی یک افتخار است، اگر یک زن مسلمان قدر خودش را بداند و به فرهنگ توحیدی خودفخرنماید و ثابت قدم بماند . https://eitaa.com/hoghogezan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 ایکسونامی منتشر شد حقایقی از انقلاب جنسی در آمریکا 🔸دیدن این فیلم به هیچ کس توصیه نمی شود! 🌐 پخش انحصاری و رایگان در فیلم‌گردی 💯 اشتراک رایگان هنگام ثبت نام💯 🔗 bit.ly/2sUVNG9 ⛔️تماشای این مستند برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی‌باشد. ‏⛔️@XSUNAMI_Movie https://eitaa.com/hoghogezan
وقتی یک زن آمریکایی علی نژاد را خطاب قرار می‌دهد! علینژاد آمریکا را نمی‌شناسد! ✔ نویسنده فمنیست معروف آمریکایی در مطلبی در خصوص فعالیتهای اینگونه می نویسد: «...من خانم که به تازگی به آمریکا آمده را نمی‌شناسم و او را درک نمی‌کنم. من او را در یک برنامه تلویزیونی دیدم که خطاب به مردم ایران می‌گفت این‌جا نهایت امنیت و آزادی است. من او را دیدم که با یک دوربین در خیابان‌های آمریکا راه می‌رفت و را تشویق به ترک و شبیه شدن به می‌کرد. او را نمی‌شناسم و نمی‌دانم در چه شرایطی قرار گرفته که این کار را انجام می‌دهد. اما این را می‌دانم که او یا آمریکا را نمی‌شناسد یا می‌خواهد از زنان کشورش انتقام بگیرد! 🔸ره آورد فرهنگ ما با زنان در آمریکا این بوده که طبق آمار ۴۱ درصد زنان ۱۶ تا ۳۰ ساله از این‌که مورد تجاوز قرار بگیرند، همیشه نگرانند! بیش از ۱۱ درصد از زنان ما معتقدند که به هر حال یک روزی از سال مورد تجاوز قرار خواهند گرفت! شاید خانم علی‌نژاد ایرانی، فردی باشد که از این موضوع لذت می‌برد ولی اکثریت زنان آمریکایی مثل او نیستند. در کشور ما ۴ درصد از زنان از آژیرهای هشداردهنده استفاده می‌کنند و ۷ درصد از زنان، کلاس‌های دفاع از خود را دیده‌اند. 🔸این را هم بد نیست بدانید که در ایالت نیوجرسی هزاران دلار از بودجه دولتی صرف رساندن پیام حفظ خویشتن داری به جوانان در کلاس‌های آموزشی سراسر کشور شده است. یعنی میلیون‌ها دلار در اختیار مؤسسات مذهبی آمریکا قرار گرفته تا با آموزش‌های خود، از دختران نوجوان تعهد بگیرند که عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند. برای من تعجبی ندارد که می‌بینم دولت آمریکا عکس این کار را می‌خواهد با مردم ایران انجام دهد یعنی میلیون‌ها دلار خرج می‌کند تا زنان و جوانان ایران خویشتن‌داری را رها کنند اما تعجب من آن‌جاست که زنانی از ایران حاضرند به کشور خود در راه اهداف یک دولت دیگر خیانت کنند.» https://eitaa.com/hoghogezan
🍀🍂🍀🍂🍀🍂🍀🍂 🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷 : چرا دراسلام مرد باید باشد و زن باشد ؟ ⬅️ تحلیل مردان برزنان:➡️ الرجال قوامون علی النساء سوره نساء آیه 34 قوامون (جمع قوام است ) از ماده قیام یعنی ایستادن. یعنی مردها بالا سر زنان ایستاده اند. یعنی اختیار در دست آنها. باید ببینیم این اختیار در چه جهتی باید باشد. آیا در اجتماع منزلی یعنی در محیط خانواده اختیاز با مرد است ؟ یعنی با مرد است واو فرمان می دهد وزن اجرا می کند. 🔶🔶🔹🔶🔶 این به طور اجمال از مسلمات اسلام است که زن وشوهر در داخل منزل ؛ زن وظیفه مطیع را باید داشته باشد ومرد مطاع 🌷🍁🌷🍁🌷 حدودش چه هست ؟ آیا این عمومیت دارد؟ ابتدا باید برتری متقابل مرد وزن را بررسی کرد. الرجال قوامون علی النساء دو دلیل برای این ذکر می کند: 1:به موحب ( بما فضل الله بعضهم علی بعض ) 2: (بما انفقوا من اموالهم ) یعنی به موجب اینکه خدا بعضی از آنها را بر بعضی از آنها برتری داده است. 🌷🌷🌷🌷 در آن آیه برتری مرد برزن یک صراحتی داشت(و علیهن درجه) ولی اینجا نفرمود که (بما فضل الله الرجال علی النساء ) فرمود: بما فضل الله بعضهم علی بعض: اگر این جور معنا کنیم که مقصود برتری مردان برزنان است. یعنی به موجب اینکه مردان برزنان برتری ودرجه دارند؛ پس حکومت با باید باشد. خوب اگر این علت باشد این هم دراجتماع منزلی هست هم دراجتماع مدنی وهم دراجتماعی که نه منزلی است ونه مدنی. ولی اگر که بگوییم اینجا که قرآن فرموده است. بما فضل الله بعضهم علی بعض چون خواسته بگوید که برتری هایی مردبر زن دارد وبرتری هایی زن برمرد دارد ولازمه این دوتا برتری حکومت مرد است برزن. 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 مثلا فرض کنید در مبارزات اجتماعی وسیاسی: یک مرد ممکن است ده یا بیست سال مبارزه ای را ادامه بدهد ؛ بلکه تا آخر عمرش هم ادامه بدهد ؛ اما زن ابدا این حال وحوصله هارا ندارد که این جور ادامه بدهد در کارهایی که درآن کارها خوف وترس ونبرد ومبارزه است. دراین جور چیزها خیلی زن کم حوصله تر است از مرد 🌸🍂🌸🍂🌸 ولی درعین حال دریک کارهایی واقعا ظرفیت وحوصله زن ازمرد بیشتر است. درهمان کارهایی که مطابق ذوق زن هست مثلا همین کارهای بچه داری. واقعا مرد یک در صد زن هم حوصله ندارد 🌷🍁🌷🍁🌷 اساسا این هم مربوط به این نیست که بگوییم اجتماع تحمیل کرده است. 🌸🍁🌸🍁🌸🍁 اساسا پسر بچه با دختر بچه روحیاتشان فرق می کند.) اینها که دیگر به تعلیم کار ندارد . ارث هم غلط است که می گویند دختر بچه ارث می برد. چون ارث راپسر ودختر متساوی می برند از زن ومرد هردو.💑 توجه 📢📢 درعین حال شما می بینید که یک دختر بچه های دوساله ؛ سه ساله؛ وچهارساله باپسر بچه های دوساله وسه ساله وچهار ساله نوع سرگرمی شان به بازی متفاوت است.🏄⛹‍♀ 🍂🌷🍂🌷🍂 واقعا متفاوت است. این با عروسک؛ بازی می کندبازی هم که می کنند در آنجا باز همان بازی بچه داری است؛ بازی عروسک شدن است . بازی این جور چیزهاست . 🍀🍂🍀🍂🍀🍂 فطرت وطبیعت زن این جور چیز هاست تمایلش به این جور امور قطعا بیشتر از مرد است وحوصله اش هم قطعا بیشتر است. 💫🌴💫🌴💫 همین کارهایی که مربوط به ظرافت ونظافت واینهاست ؛ مطلقا چه درداخل خانواده وچه درخارج خانواده. دراین جور کارها حوصله زن بیشتر از مرد است. 🍀🌹🍀🌹🍀🌹 تفاوت زن و مرد: از لحاظ عواطف ورقت به طور کلی زن برمرد برتری دارد مثلا بچه گریه می کند مرد اگر باشد می گوید بگذار گریه کند اما زن تا بچه فریاد می کند از جا بلند می شود؛ اصلا خوابش نمی برد. این یک فضیلتی است درزن فضیلتی که خلقت در او قرار داده است. واقعا نمی شود از این تعبیر صرف نظر کرد وگفت که ( بمافضل الله بعضهم علی بعض) معنایش این است که فقط ناظر به فضیلت مردان بر زنان است وناظر به فضیلت زنان بر مردان نیست پس حکومت با مرد است. وقتی که به این تعبیر گفته است که ناظر به برتری های زن هم هست بر مرد آن وقت باید ببینیم این برتری های مجموع در خصوص اجتماع منزلی است یادر احتماع مدنی هم هست؟ 🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟 ج: این برتری های مجموعه ای اختصاص دارد به اجتماع منزلی در اجتماع منزلی است که زن دارای یک مزایایی هست که مرد دارای آن مزایا نیست وما عرض کردیم که خداوند طوری خلق کرده است زن ومرد راو طوری امتیازات متفاوتی برای مرد وزن قرار داده است. ☘💫☘💫☘💫 یعنی مرد را درجهتی قوی کرده است ودرجهتی ضعیف وزن رادر جهتی قوی کرده است ودرجهتی ضعیف که نتیجه این دو این است: این دو وقتی که با یکدیگر پیوند پیدا می کنند یک وحدت میان اینها ایجاد می شود. تعبیر قرآن درمرد نسبت به زن بسطه در جسم است؛ یعنی قدرت جسمانی به او داده شده است؛ @hoghogezan ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 ⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜ ✳️راه زن برمرد ✳️ در بحث گذشت عرض کردم به برتری مرد نسبت به زن بسطه در جسم است دراجتماع منزلی. یعنی قدرت جسمانی به او داده شده است ؛ تسلط های جسمانی برزن که واقعا اگر پای تنازع بقا بخواهد باشد امکان ندارد که زن ها بتوانند با مردها مبارزه بکنند. خوب حالا هرچه هست خداوند زن رااز راه دیگر بر مرد مسلط کرده است که از راه معنا وباطن ونفوذ معنوی باشد وبه موجب همین نفوذ است که قدرت جسمانی مرد بر زن خنثی می شود یعنی آن قدرت معنوی زن ؛ آن قدرت جسمانی مرد را خنثی می کند. 🌸🌸🌸🌸🌸 شما در عمل ببینید ❗️ بالضروره خیلی از مردها برخیلی از زن ها ظلم کردند و هنوز هم می کنند. ولی باز هم چقدر مردها هستند که تحت تاثیر زنانشان هستند و زنانشان بر آنها مسلط اند. شهید مطهری می فرماید: من این جور خیال می کنم که صدی هشتاد این جوری است که زن برمرد درخانه مسلط است. ؛ نفوذ دارد اعمال نفوذ می کند؛ اما نه از راه زور وجبر واخم کردن و شلاق زدن بلکه از همان راهی که خودش دارد از راهی که خلقت برای او قرار داده است. گاهی از راه زبان خوش وزیبایی وتجمل ونمایش دادن. گاهی اگر عرصه به او تنگ شد تازه ابزارش دو قطره اشک است وواقعا این اشک کارخودش را می کند. درمیان صد مرد شما ده مرد پیدا نمی کنید که حقوق زن را که می دهد به همان حدی که اسلام گفته قناعت کند. همیشه بیش از حدی که اسلام می گوید می دهد. یعنی تقاضای زن را برمی آورد؛ میل وخواهش های اورا؛ هر لباسی می خواهد؛ هرزینتی می خواهد برایش فراهم می کند اینها که براو واجب نیست. توجه: اینها 👆👆👆 همان فضیلت ها و های دیگری است که خداوند برای زن ازاین راه برمرد داده است. پس نفوذ معنوی از زن ونفوذ ظاهری برمرد یعنی آنجا که پای فرمان دادن است دراین فرمان دادن مرد است وآنجایی که پای آمریت وامر است ؛واقعا بکن ونکن است به اینک قضیه جدی باید فیصله بشود واقعا دوتا رای است: زن می گوید این کار بشود ومرد می گوید این کار بشود دراین دوتا رای مرد باید حرف بزند. اما آنجایی که پای فرمان دادن نه از طریق آمریت است؛ بلکه از طریق نفوذ وتحت تاثیر قرار دادن است ؛ عملا خلقت وطبیعت این نفوذ را برای زن قرار داده است. 🍀⚜🍀⚜🍀⚜🍀 درنتیجه: اگر مااین جمله (بما فضل الله بعضهم علی بعض ) (درست به این نکته توجه بفرمایید)راهمین جوری که تعبیر آیه قرآن است اعم گرفتیم فضلیت مرد برزن وزن برمرد است. @hoghogezan
☘بسم الله الرحمن الرحیم ☘ شبهه🔰 آیا درست است که اسلام به زن استقلال اقتصادی و اجتماعی نداده و او را جیره خوار و قرار داده است؟ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃 آیه ( علی النساء) این آیه دلالت ندارد براینکه زن به حکومت نمی رسد. فقط ناظر به همان اجتماع منزلی است وبس خصوصا به قرینه علت دومش (وبما انفقوا من اموالهم ) مردان برزنان حکومت دارند به موحب برتری ای که بعضی بربعضی دارند وبه موجب اینکه خرج به عهده مردان است. نفرموده که خرج زن به عهده اوست ؛(بلکه فرمود مطلق) پولی که مرد خرج می کند -- که شامل مهر وشامل انفاقات وهمه اینها به عهد مردان است. یعنی وقتی که ازاین جهت ما سنگینی ومخارج را به عهده مرد قرار داده ایم وزن مالک مایملک خودش هست ؛ ولی در عین حال خرج به عهده او نیست این 👆👆 امتیاز را برای زن قرار دادیم. درقبال آن امتیازات زن این حکومت در اجتماع منزلی را قرار می دهیم. 🍀🍂🍀🍂🍀🍂 📢📢📢 توجه : اینجا یک نکته ای هست : راجع به مهر ونفقه که در بعضی از کتاب ها صحبت می شود می گویند که اسلام برای زن این امتیاز را قرار داده است که نفقه اورا به عهده مرد قرار داده وبرایش مهر قرار داده است ودر نتیجه: اگر زن از راه ارث یاراه کار یا کسب ؛ واز هر راهی؛ هرچه به دست بیاورد مال خودش است ولزومی ندارد خرج بکند. این چیزی نیست. وقتی که اسلام تسلط را از برای مرد بر زن قائل شده است وحال (به تعبیر آنها) مرد را مالک زن قرار داده است خود به خود می گوید: ای کسی که مالک چیزی هستی؛ به این مملوکت یک نان بخور نمیری هم بده ‼️ یعنی به موجب اینکه مالک زن است باید انفاق کند. 💠💠💠💠💠 درحالی که قرآن می گوید به موجب اینکه انفاق می کند این اختیار را دارد ؛ یعنی انفاق را علت می داند وحکومت را معلول. ⚜🌴⚜🌴🌴⚜ البته انفاق یکی از دوعلت هاست. دیدید که علت اصلی (ما فضل الله ) بود. وفریضه دیگر این است که مرد چون حکومت می کند انفاق می کند. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂 می گویند که شما انفاق کنید چون حکومت می کنید. این همان توجیهی است که امروزی ها می کنند. امروزی ها در باره قانون مدنی ما می گویند: سر اینکه درقانون مدنی ما ودر بعضی قوانین دنیا به مرد گفته اند که انفاق بکن ؛ این است که در درجه اول به مرد حق حکومت داده اند ومرد را مالک زن قرار داده اند. طبع مالکیت این است: وقتی آدم مالک چیزی بود از مزایایش که بهره مند می شود؛ قطعا مخارجش را هم باید به عهده بگیرد. یک اتومبیل هم که آدم داشته باشد باید که بنزینش را ؛ روغنش را متحمل بشود. 🍀🍂🍂🍂🍂🍀 در نتیجه: (الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقوا من اموالهم ) قرآن انفاق را علت حکومت ذکر می کند. نه حکومت را علت انفاق. ☘🍃☘ چرا مرد باید حکومت کند ؟ می گوید چون انفاق می کند. 🌷🍂🌷🍂🌷🍂🌷. 📚 منبع: حقوق زن ومرد در اسلام (مبانی) شهید مطهری . وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم.
🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼 اوصاف از منظر قرآن و اسلام فالصالحات قانتات للغیب بما حفظ الله. بنابراین زنان صالحه زنان شایسته زنان مسلمان که به دستور خدا گردن می نهند () اینها قانت هستند؛ قانت: یعنی خاضع ومطیع ؛ یعنی درمقابل شوهران خودشان خاضع هستند؛ 💦🌙💦🌙💦🌙 امر شوهر را تمرد نمی کنند (حافظات للغیب) حافظ ونگه دارنده نهان مرد هستند. حفظ غیب درزبان عربی کنایه است ؛ یعنی اگر کسی نباشد وشما درغیاب او حیثیت اورا حفظ بکنید. ☘⚜☘⚜☘⚜ می گویند حفظ الغیب می کند؛ می گویند حفظ الغیب برادر مومنتان را بکنید یعنی در نبودن اواحترامات اورا حفظ کنید ؛ نه خودتان غیبتش را بکنید؛ نه بگذارید کس دیگر غیبتش را بکند. 🌼🌴🌼🌴🌼🌴 یافرض کنید که اگر مال او اینجا هست وخودش نیست شما مال اورا حفظ کنید در نبودش. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 می فرماید زن های صالحه حفظ الغیب شوهرانشان را می کنند؛یعنی دروقتی که شوهرانشان نیستند خیانتی در مال آنها نمی کنند خیانتی درناموس آنها نمی کنند آبروی آنها را حفظ می کنند؛ در نبودن شوهر آبروی شوهر را حفظ می کنند (بما حفظ الله) این را دوجور می شود معنی کرد 1:مای مصدریه وبای آلت به اصطلاح (بگیریم که در این صورت معنا این می شود :) حفظ می کنند به حفظ الله ؛ یعنی با تایید خدا حفظ می کنند. 2: )آنها حفظ می کنند غیب شوهر خودرا به موجب آنچه که خدا حفظ کرد برای آنها از حقوق یعنی: به موجب اینکه خداوند برای آنها این حقوق را مقرر کرده است 👇👇👇👇 آنها هم شکر این نعمت را به جا می آورند ؛غیب شوهران خودشان را حفظ می کنند. وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم . ☘⚜☘⚜☘⚜☘⚜ ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید. @hoghogezan 🌹🍃🍂🍃🌹🍂
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 آیا در خانواده ضرورت دارد که یک وحکومتی باشد یا نه؟ ج: فرضیه اسلام براین اساس است که اجتماع منزلی بدون حکومت نیست. معنای خانوادگی که مرد حکومت می کند این نیست که تمام آزادی ها را از زن سلب بکند. حدود معین دارد. چیست ⁉️ حدودش بطور کلی این است: خانوادگی. راجع به این دراسلام خیلی اهمیت داده شده است وفوق العاده هم اهمیت دارد. 🍂⚜🍂⚜🍂⚜ مسله : یعنی اجتماع خانوادگی که باید محفوظ باشد ثابت باشد پاک باشد درجنگ ودعوا وجود نداشته باشد مشاجره نباشد درمسله تربیت فرزندان که فرزندان به پدران ومادران با چه چشمی نگاه کنند 🍂🌹🍂🍂🌹🍂🍂 دراین اجتماع اسلام می گوید حکومت باید باشد ؛ اما این معنایش تحکم نیست که مرد حق تحکم داشته باشد بلکه مرد درحدود مصالح خانوادگی حق حکومت دارد. پس ببینید این مسله هم خیلی باید مورد توجه واقع شود که فرق است بین حق حکومت وحق تحکم واینکه حدود حکومت مرد چیست؟ 🌟🌹🌟🌹🌟🌹 دراین اجتماع منزلی هم ایجاب می کند به این که باید درآن یک قدرتی وجود داشته باشد؛ یعنی اینکه مرد آزاد مطلق وزن هم آزاد مطلق(نباید باشد به نحوی که ) این برای خودش وآن برای خودش. 🌴🌴🌴🌴🌴 مثل یک اداره ای باشد که دو عضو و یا چند عصو دارند کار می کنند نه این قانونا مطاع است برای او ونه اوقانونا مطاع است برای این. ☘🌾☘🌾☘🌾 این از نظر مصالح اجتماعی منزلی خوب نیست. وبالاخص اگر که حساب تربیت فرزندان رادر نظر بگیرید نیز وجود یک مقام مطاع در منزل بسیار لازم وضروری است. 🍂⚜🍂⚜🍂 دراینجا یک بحثی پیش می آید وقتی که مایک مقام مطاع باید داشته باشیم مطاعی که فقط درحدود مصالح اجتماع منزلی حق حکمرانی دارد؛ نه اینکه حق زور گویی هر حرفی را که خودش بخواهد بزند ولو اینکه هیچ ربطی به مصالح منزلی نداشته باشد یا احیانا برخلاف مصالح اجتماع منزلی باشد مسلما اصلا چنین حقی نیست. ☘🍂☘🍂☘🍂 اصلا حق تحکم را به احدی نمی توان داد ؛ حتی به معصوم هم نمی شود داد. چون خود این اصلا زشت وقبیح است که حق تحکم کردن بدهند. 🌟🍃🌟🍃🌟🍃 پیغمبر که ( النبی اولی بالمومنین من انفسهم ) سوره احزاب آیه 6 همان حق اولویتی که دارد باز معنایش حق حکومت بر طبق مصالح است؛ نه اینکه حق تحکم داشته باشد چون پیغمبر است پس حق تحکم وزورگویی به او داده شده است. منتها چون تحکم نمی کند بردیگران اولویت دارد اصلا این حق داده نمی شود. اصلا قابل اعطا نیست؛ ولو اینکه این طرف معصوم هم باشد. وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم ☘⚜☘⚜☘⚜☘⚜ @hoghogezan ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام
🌼بسم الله الرحمن الرحیم☘ زن یک انسان است وانسان میل دارد چرا باید زن به خاطر مصالح اجتماع در منزل حکومت مرد را تحمل کند؟ پاسخ : ابتدا باید بدانیم آیا طبیعت زن واقعا ابا دارد از این حکومت وفقط به خاطر مصالح این اجتماع منزلی باید تحمل کند؟ یا اینکه نه؛ زن از قبول این جهت ابا و امتناع ندارد ؟ 🍂🌷🍂🌷🍂🌷 در اجتماع بزرگ مسلم این جور است که همه افراد علی السویه میل دارند مطاع باشند ولی خوب نمی شود همه مطاع باشند. بالاخره بعضی از افراد باید انتخاب بشوند به یک مقامی ودیگران از او اطاعت کنند. ☘⚜☘⚜☘⚜ اینجا همان ضرورت و مصلحت اجتماع ایجاب می کند (که یکی رئیس ودیگری مرئوس باشد.) 🌹🍃🌹🍃🌹 ولی دراجتماع منزلی چطور؟ بدون شک درزن هم چون یک انسانی است ؛ وانسان خود خواه است ومیل برتری درهمه وجود دارد نمی شود بگوییم که در طبیعت زن میل برتری ومیل تسلط بر مرد وجود ندارد؛ بدون شک وجود دارد. 🍀🍂🍀🍂🍀🍂🍀 ولی شاهکار میل تسلطی که برزن قرار داده است ؛ نه از طریق تسلط آمرانه است؛ بلکه از طریق همان تسلط معنوی و قلبی است که مکرر عرض کردیم درهر جا میل به تسلط دردو فرد منجر به تنازع و کشمکش می شود؛ مگر میل به تسلط مرد برزن وزن بر مرد که درعین اینکه وجود دارد ( موجب تنازع نمی شود) یعنی مرد طبعا مایل است درخانه حالت تسلطی برزن داشته باشد وزن هم طبعا مایل است تسلط برمرد داشته باشد؛ 📢📢📢 توجه : ولی چون از دوراه مختلف قرار داده شده است منجر به تنازع و کشمش نمی شود. بلکه همین میل به تسلط ها بیشتر ایجاد وحدت می کند چرا؟ به جهت اینکه مرد می خواهد از راه همان به اصطلاح مردانگی وآمریت واینها تسلط داشته باشد یعنی به ظاهر فرمان بدهد؛(بکن ونکن ) وزن اطاعت بکند. ولی زن می خواهد از آن راه زنانگی که همان راه جمال ومحبوبیت است تسلط داشته باشد. به طوری که برقلب مرد نفوذ کرده باشد. 🌷🌟🌷🌟🌷🌟🌷 امروزه می گویند : زن از مردی که مثل یک نوکر از او اطاعت بکند وفقط ببیند که تسلطش برمرد این است که (آن مرد فقط) ازاو می ترسد ؛ اما دوستش ندارد واو در قلب این مرد نفوذ نکرده است تنفر دارد. آن میل تسلطی که طبیعت درروح او قرار داده است از این طریق است 🌷⚜🌷⚜🌷⚜🌷⚜ ولذا هیچ زنی درخودش احساس حقارت نمی کند از تسلط ظاهری مرد🔰 ولی به شرط اینکه تسلط معنوی وهمان وظیفه ای که فطرت وطبیعت برعهده او گذاشته است را حفظ کرده باشد. ⚜⚜⚜⚜⚜ آن وقت دو تسلط از دوطریق خواهد بود واین دو تسلط به جای اینکه ایجاد تنازع وکشمکش واختلاف بکند؛ بیشتر ایجاد وحدت می کند. خانواده مثل یک شرکتی می ماند که باید مدیر داشته باشد. ولی این شرکت ؛ یک شرکت طبیعی است ؛ یک شرکتی است که فطرت وخلقت اینها را خلق کرده است برای وحدت ▶️ وقهرا دراین چیزی قرار داده است که درآن نیست. درآن چیزی قرارداده است که دراین نیست. (که دراین صورت) قهرا ایجاد وحدت می شود. @hoghogezan 📚منبع: (مبانی ) حقوق زن ومرد در اسلام شهید مطهری ✅ وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم .
⚜ بسم الله الرحمن الرحیم⚜ ایا اسلام اختیاراتی به مرد داده است که زن را ؟؟ 💠💠💠💠 ابتدا تحلیل وبررسی می کنیم. (واللاتی تخافون ) زنانی که شما بیم بودن آنها را دارید چه بکنیم ؟ (فعظو هن) پس آنها را موعظه کنید تا به راه بیایند. ❇️❇️❇️❇️ (واهجروهن فی المضاج ) در خوابگاه از آنها کناره گیری کنید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃 درسه مرحله پشت سر همدیگر ذکر می کند. 1: اول اینها را نصیحت وموعظه بکنید. اگر مفید واقع شد فبها اگر نشد: 2: ( واهجروهن فی المضاجع) آیا مقصود این است که رختخواب خودتان را جدا کنید یا نه در رختخوابی که هستید یک خورده خودتان را کنار بکشید ؛ حتی حدیث دارد بیش از این نه (بلکه فقط همین) همین مقدار یعنی لزومی ندارد که رختخواب را جدا بکنید درهمان رختخواب که هستید یک خورده خودتان را کنار بکشید. پشتتان را به طرف بکنید. بعد از آن اگر این هم مفید واقع نشد. یعنی زن آنچنان سر سختی به خرج داد که حتی این هم فایده نکرد. (واضربوهن ) بزنید آنهارا . این از مسلمات فقه شیعه وسنی هم هست. 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمود: که این (آخر الدواء ) است. ودر عین حال (و ضربا غیر مدمی ولا مبرح ) وسائل شیعه جلد 21ص517 یعنی ضربی که فقط علامت تنفر باشد؛ تنفر شدید. یعنی نباید خون بیاورد؛ وخون بریزد ونه مبرح باشد ؛ یعنی تغییر رنگ بدهد. یعنی ضربی نباشد که بزند جایش سیاه بشود. یاحتی جایش قرمز بشود. 🍂🌺🍂🌺🍂🌺 یک روایتی دیگر که باز شیعه وسنی نقل می کنند. پیغمبر اکرم فرمود: (ان انسائکم علیکم حقا ولکم علیهن حقا) زنان شما بر شما حق دارند وشما بر آنها. (حقکم علیهن ان لا یوطئن فرشکم ) حق شما برآنها این است که قدم کس دیگر را به فراش شما نیاورند. خیانت آن جوری نکنند. (ولا یدخلن بیوتکم احدا تکرهونه ) در خانه شما کسی را که شما دلتان نمی خواهد اوبیاید؛ اورا وارد نکنند درقلمرو شما. (الا باذنکم ) مگر اینکه قبلا از شما اجازه بگیرند. 🍃🍃🍃🍃 (وان لا یاتین بفاحشه ) نه تنها برای فراش شما بلکه به طور کلی دچار فاحشه وعمل زشت نشوند. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 (فان فعلن) پس اگر این کار را کردند (فان الله قد اذن لکم) آن وقت خداوند به شما اجازه داده است .(ان تعظوهن) اول آنهارا موعظه کنید (وتهجروهن فی المضاجع) وبعد هم در خوابگاه از آنها کناره گیری کنید وبعد هم (وضربوهن ضربا غیر مبرح) بزنید آنها را زدنی که اثری نداشته باشد ؛ یعنی اثری در بدن او ایجاد نکند. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂 (فاذا انتهین) اگر به راه آمدند (واطعنکم ) اطاعت کردند شمارا آن وقت دیگر از نشوز خارج می شوند. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 (فعلیکم رزقهن وکسوتهن بالمعروف ) آن وقت روزی آنها وحقوقی که دارند از نفقه واینها را باید بدهید در آن حدی که لازم است. ⚜🍂⚜🍂⚜🍂⚜ نشوز چیست ؟ مقصود نشوز که این به اصطلاح همان قیام وارتفاع است این است که هم مرد باید تسلیم حقوق و وظایف خودش باشد وهم زن باید تسلیم حقوق وظایف خودش باشد؛ اگر تسلیم آن حق و وظیفه که دارند نشوند مرد آن وقت ناشز می شود وزن هم می شود ناشزه .(گردنکشی کردن از امر است) پس نشوز معنایش تمرد امر زن از مرد نیست والا در مورد مرد گفته نمی شد. @hoghogezan 📚 منبع: حقوق زن ومرد دراسلام شهید مطهری . وصلی الله علی محمد وال محمد وعجل الفرجهم. 🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫 ✨پاسخ به شبهات حقوق زن در اسلام در این کانال کلیه ی شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام را می توانید مشاهده کنید. لطفا لینک کانال را در گروه ها به اشتراک بگذارید.
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 ✨چرا زن براى رفتن به هر جا بايد از شوهر بگيرد، ولى مرد آزاد است؟ آيا اين نشانه در اسلام نيست؟ قسمت اول1⃣ قبل از هر چيز در جهت داشتن تصويرى روشن از مسئله «اذن از شوهر» بايسته است به برخى احكام و مقررات مربوط به آن توجه كنيم. بر اساس منابع فقهى لازم است زن جهت خروج از منزل رضايت همسر را جلب نمايد. از اين قانون كلى موارد زير استثنا شده است: 1. خروج از منزل براى كسب معارف اعتقادى به مقدار لازم و ضرورى و همين طور براى فراگيرى وظايف شرعى الزامى. 2. معالجه بيمارى چنانكه امكان درمان درمنزل نباشد. 3. خروج براى فرار از ضررهاى جانى، مالى و عرضى. 4. خروج براى انجام واجبات عينى مانند حج، شركت در انتخابات، نجات نفس محترمه. 5. چنانچه ماندن در منزل توأم با عسر و حرج غيرقابل تحمل باشد خروج جايز است. 6. چنانچه در ضمن عقد نكاح انتخاب مسكن و اشتغال به مشاغل ادارى به زوجه محول شده باشد و به عنوان شرط ضمن عقد براى خود سلب محدوديت كرده باشد. 7. خروج براى تأمين معاش چنانچه شوهر او قادر به آن نباشد يا از انفاق سرپيچى كند. 8. خروج از منزل براى تظلّم و دادخواهى.جامع‏المسائل، فاضل لنكرانى، ج 1، ص 460، استفتاء 1625. در صورتى كه مرد با زن كارمند يا شاغل ازدواج كند و هنگام ازدواج شرطى براى عدم ادامه كار نكند بعد از ازدواج حق ممانعت از اشتغال همسر را ندارد.همان، ص 463. حكمت لزوم اذن براى خروج همسر خانواده اجتماعى كوچك است كه زيربناى اصلى تعالى فرد و اجتماع بشر را تشكيل مى‏دهد از اين رو اهميت بسزايى در انديشه اسلامى دارد و از ساز و كار ظريف و پيچيده‏اى تبعيت مى‏كند كه تمام جوانب مصالح فردى و خانوادگى و اجتماعى اعم از مصالح دنيوى و اُخروى در آن لحاظ شده است. بر اساس الگوى دقيق و همه جانبه اسلام، زن به لحاظ جسم و طبع لطيف، وظيفه مادرى و همسرى به او واگذار شده و همواره بر لزوم حفظ اين لطافت كه لازمه مادرى و همسرى است تأكيد گرديده است. در اين راستا احكام مختلفى براى زن و مرد معيّن گرديده است. لزوم تأمين كليه نيازهاى زن به وسيله شوهر و به حداقل رساندن نياز زن به خروج از خانه از اين دسته احكام است. همچنين وظيفه مديريت اين اجتماع كوچك به شوهر محوّل گرديده است. مديريت خانواده مانند مديريت هر نهاد ديگر اقتضائاتى دارد كه نظارت بر عملكرد اعضا خانواده و از جمله «لزوم اذن خروج همسر» تحت شرايط و احكام ويژه از آن جمله است. همان گونه كه مديريت در يك نهاد ساده و ابتدايى مانند اداره يا كارخانه مقتضى هماهنگى و قانون مدارى اعضاء و احساس مسئوليت در مورد تكاليفشان است در نهاد زيربنايى و مهم خانواده نيز اين سازوكار بايستى بر اساس مصالح افراد خانواده رعايت شود. ناگفته پيداست كه نحوه نظارت مدير خانواده نه بر اساس روابط خشك ادارى بلكه بر اساس قاعده رعايت معروف و مصلحت خانواده و تك تك اعضاى آن است. شهيد مطهرى در اين باره مى‏گويد: «مصلحت خانوادگى ايجاب مى‏كند كه خارج شدن زن از خانه توام با جلب رضايت شوهر و مصلحت انديشى باشد. البته مرد هم بايد در حدود مصالح زندگى نظر بدهد و نه بيشتر».مسأله حجاب، مرتضى مطهرى، ص 88. بى‏شك منطق اسلام با سالارى‏گرى به معنى تحكّم و حاكميت مطلق سلايق شخصى در مورد مديريت يك جامعه به شدّت مخالف است. سالارى‏گرى به معناى خودرأيى و خودمحورى ملازم نوعى خود برتربينى، جبّاريت و در نتيجه زورگويى است كه در آيات در آيات متعدد قرآن از جبارين به بدى ياد شده است هود: 59 و مائده: 22 و مريم: 14 و 32 و... و در آيه 15 سوره ابراهيم سرانجام جبارين را نااميدى و نابودى وعده داده است. و روايات به شدّت از آنها نهى شده و مورد لعن و نفرين خدا و پيامبر او قرار گرفته‏اند.«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنِّى لَعَنْتُ سَبْعَةً لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُجَابٍ ... وَ الْمُتَسَلِّطُ بِالْجَبْرِيَّةِ لِيُعِزَّ مَنْ أَذَلَّ اللَّهُ وَ يُذِلَّ مَنْ أَعَزَّ اللَّهُ وَ الْمُسْتَأْثِرُ عَلَى الْمُسْلِمِينَ بِفَيْئِهِمْ مُسْتَحِلًّا لَهُ وَ الْمُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل»، بحارالأنوار، ج109، ص 107، باب 10، ح 4532. در روايتى از پيامبر اشاره شده است كه «چه بسا فردى از زمره جبّارين به شمار آيد حال آنكه تنها سرپرستى خانواده‏اش را بر عهده دارد» .ميزان الحكمه، ج 8، ص 300. از اين رو مردسالارى به عنوان رويكرد مديريتى در خانواده به شدّت نفى مى‏گردد و به جاى آن انديشه تقسيم كار، همكارى، مشورت و مصلحت حكم‏فرماست. @hoghogezan
چرا زن هنگام از منزل باید از مرد بگیرد؟ قسمت دوم2⃣ حال كه بنا شد بنا بر تقسيم حقوق و تكاليف بر اساس مدل اسلامى خانواده، مرد وظيفه‏ دار تأمين معاش و امنيت مالى و مادى و پشتوانه ی خانواده باشد زن نيز بايستى با التزام به تكاليف ويژه همسرى و مادرى مانند تمكين و اذن شوهر در خروج از منزل محيطى امن از نظر تربيتى و روانى براى همسر و فرزندان ايجاد نمايد. بديهى است آسيب‏پذيرى ويژه زن در خارج از منزل به خاطر لطافت جسمى و روحى امرى است كه بر هيچ‏كس پوشيده نيست. ضمن آنكه عدم كنترل خروج زن ممكن است زمينه گرايشات انحرافى يا اشتغالات منافى وظايف و تكاليف خانوادگى را ايجاد نمايد. علاوه بر اين چه بسا خروج زن از منزل بدون رضايت شوهر مفاسدى براى زن و ديگر اعضا خانواده در پى داشته باشد. چه بسيار خانواده‏هايى كه به لحاظ عدم پاى‏بندى به اين حكم مترقّى اسلامى كانون‏هاى گرم آنها از هم متلاشى شده است. البته در صورتى كه مرد بيش از حد متعارف و خارج از مصلحت خانواده، زن را در محدوديت قرار دهد، به گونه‏اى كه عرفاً سوء معاشرت دانسته شود، زن مى‏تواند دادخواهى كند، تا دادگاه مرد را مكلّف به حُسن معاشرت كند. در صورت زير بار نرفتن يا عدم امكان اجبار وى به گونه‏اى كه ادامه زندگى زن با او غيرقابل تحمّل (حرجى) باشد، بنا به درخواست زن، دادگاه حكم عدم امكان سازش و جواز طلاق را صادر میکند. @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط را محدود می کند؟ در می گویند که زن و مرد یکسان آفریده شده اند پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد پس مردها هم باید حجاب داشته باشند. ✨قسمت اول1⃣ پاسخ اجمالی زن و مرد از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر و بهره مندی از حقوق اجتماعی همانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و...، مساوی هستند. ولی از لحاظ فیزیکی و روحی تفاوتهای فراوانی با هم دارند، که همین اختلافات باعث می شود تا احکامی همچون حفظ و رعایت حجاب در جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است، قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد. البته این گونه هم نیست که پوشش مخصوص خانم باشد و بر مردان اصلا حجابی لازم نباشد. پاسخ تفصیلی برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است: 1. زنان و مردان از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر[1]، و بهره مندی از حقوق اجتماعی همچون؛ ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند. 2. زن و مرد در عین این که از جهات متعدد مساویند از جهات متعدد دیگر با هم اختلاف دارند. علامه طباطبایی در این مورد چنین می فرمایند:«زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد، چون ویژگی های ساختمانی متوسط زنان نظیر: مغز ، قلب ، شریانها ، اعصاب ، قامت و وزن ، طبق آن چه که در کالبد شناسی توضیح داده شده است از متوسط مردان در همان ویژگی ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیفتر و نرم تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت تر و سخت تر باشد. و احساساتی لطیف نظیر: دوستی ، رقت قلب ، زیباگرایی و آرایش جویی در زن بیشتر و اندیشه گرایی در مرد فزون تر شود . بنابر این؛ زندگی زن « احساس گرا » و زندگی مرد « اندیشه گرا » است».[2] منابع: [1] نساء، 1 "یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسالون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا". [2] ترجمه المیزان، ج‏2، ص 416. @hoghogezan
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✨ چیست؟ چرا اسلام حجاب را برای ضروری می داند؟✨ قسمت دوم2⃣ یکی از شبهاتی که امروزه در جامعه ما مطرح می‌شود این است که هدف اصلی حکم حجاب حفظ عفت و حیا است، اما برای حفظ عفت و حیا لزوماً نیازی به پوشاندن موها و گردن نیست؛ پوشش یک زن می‌تواند خالی از هر گونه جلوه‌گری جنسی و تبرّج باشد اما درعین‌حال منطبق با پوشش شرعی نباشد. جدای از مناقشاتی که در زمینه مقدمه این ادعا شده که بعدا به این مناقشات اشاره خواهد شد، پاسخ این اشکال، از مباحث گذشته نیز روشن می‌شود؛ یعنی حتی اگر ادعای مطرح شده در این شبهه مبنی بر امکان حفظ عفاف بدون پوشش شرعی را بپذیریم، حجاب صرفاً برای حفظ ملکه حیا و عفت در زن نیست بلکه عوامل متعدد دیگری مانند حفظ آرامش روانی، بالا بردن ارزش زن در مقابل مردان، جلوگیری از آشفتگی زنان و مردان جامعه، حفظ و تاکید بر هویت اسلامی و ... را نیز در بر می‌گیرد. هر یک از این امور، اگرچه نسبتی با «حفظ عفت» دارند، اما دارای کارکردها و آثار متفاوتی نیز هستند و لذا حجاب علاوه بر مساله عفت و حیا می‌تواند ثمرات فراوان دیگری نیز داشته باشد. منبع: کتاب مسئله حجاب شهید مطهری @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ ✨قسمت سوم3⃣ 3. اصل پوشش مخصوص خانمها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است[3]. 4. به نظر ما فلسفه پوشش برای بانوان به چند چیز برمی گردد. بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی. الف). از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‏کند. ب). از جنبه خانوادگی‏ حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‏گردد. ج). از جنبه اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‏گردد. به عبارت دیگر اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت ‏باشد. بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم می‏آمیزد اسلام می‏خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.[4] 5. دلیل لزوم بیشتر و کامل برای زنان علاوه بر نکات گفته شده ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد. لذا با این که دستور پوشیدن برای مردان (مثل زنان) مقرر نشده است عملا مردان پوشیده‏تر از زنان از منزل بیرون می‏روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به‏ خودنمایی، و بر عکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. تمایل‏ مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می‏کند و به همین جهت ‏«تبرج‏» (بزک نمودن) از مختصات زنان است.»[5] نکته ی پایانی این که پوشش بیشتر زن، سبب می‏گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگهداشتن زن میان خود و مرد یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تاکید کرده است که زن متین‏تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد برای آن است که بر احترام زن افزوده ‏شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است.[6] بعبارت دیگر؛ پوشیده بودن زن ، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت واحترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد، پس حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه. برای مطالعه بیشتر : 1. آیت الله احمد محسنی گرگانی ، "در ناب در صدف حجاب " انتشارات علوم اسلامی . 2. محمدی اشتهاردی ؛محمد؛حجاب بیانگرشخصیت ،چاپ اول نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا. 3. رزاقی،احمد،عوامل فساد وبد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،چاپ چهارم ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی ،1371ش. 4. شجاعی ،محمد درّوصدف،چاپ سوم ،نشرــ 1378ش. 5. مطهر ی،مرتضی ،مسئله حجاب ،نشر صدرا . 6. قرائتی ،محسن ،پوشش زن دراسلام ،چاپ نهم ،نشر ناصر ،1370ش. 7. جوادی آملی ،زن درآئینه جلال وجمال ،چاپ دوم ،نشر فرهنگی رجاء 1371ش. 8. فتاحی زاده ،فتحیه ،حجاب از دیدگاه قرآن وسنت ،چاپ دوم ،نشر دفتر تبلیغات اسلامی ،1376ش. منابع: [3] مثلا پوشش عورت واجب است و پوشش بقیه بدن در صورتی که در معرض نگاه نامحرم و سبب فتنه وفساد شود نیز واجب است مگر آن مقداری که به صورت متعارف (مثل سر و صورت) آشکار است. مسائل جدید، ج3، ص227 و 228. [4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 432. [5] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 19، مسأله حجاب، ستر عورت. [6] نک: همان، با اندکی تغییر https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
✨✨ چیست؟ چرا اسلام فقط را محدود می کند؟ ✨قسمت چهارم4⃣ در مقاله استاد سوزنی به فلسفه در نگاه شهید می پردازد. از نظر وی حجاب ۴ فلسفه دارد؛ ۱-آرامش روانی۲-حفظ ارزش و بالا بردن احترام ۳-استحکام پیوند خانوادگی ۴-استواری اجتماع. به گزارش پايگاه شهيد مطهري به نقل از خبرگزاری مهر، در نوشتار پیش‌رو حجت الاسلام دکتر سوزنچی به بیان «فلسفه حجاب» در نگاه شهید مطهری می پردازد؛ شهید مطهری معتقد است بحث اصلی درباره حجاب این نیست که زنان باید برای حضور در اجتماع، آزاد باشند یا محدود؛ بلکه بحث اصلی آن است که آیا بهره‌گیری جنسی و شهوانی از زنان باید برای هر مردی مطلقاً امکان‌پذیر باشد یا خیر؟ آیا هر مردی باید اجازه تمتع بصری و لمسی از یک زن را در عرصه اجتماع داشته باشد؟ در واقع شهید مطهری در اینجا هم همانند مباحث حقوق زن، نشان می‌دهند که این نحوه طرح مساله که در جامعه ما شایع شده بازی کردن در میدان بازی غربی‌هاست و ابتدا سعی می‌کنند میدان بازی را اصلاح کنند و سپس بازی را شروع کنند. دقت در همین نحوه طرح مسئله می‌تواند پاسخ مناسبی به بسیاری از شبهات بحث حجاب باشد.  بعد از بیان این مقدمه، شهید مطهری به ۴ فلسفه برای حجاب اشاره می‌کنند: ۱- آرامش روانی ۲- حفظ ارزش و بالا بردن احترام زن. ۳- استحکام پیوند خانوادگی ۴- استواری اجتماع امروزه مسئله حجاب را بیشتر از زاویه حفظ عفت و حیا مورد توجه قرار می‌دهند درحالی‌که توجه کردن به مقوله حجاب، صرفاً از این زاویه، تصویر جامعی از این حکم الهی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. ضرورت حجاب صرفاً حفظ عفت نیست بلکه کارکردهای اجتماعی و خانوادگی این دستور نیز در جای خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  در مباحث گذشته اشاره شد که انسان دارای سه حیطه فردی، خانوادگی و اجتماعی است. مواردی که شهید مطهری به عنوان فلسفه حجاب ذکر می‌کند همه این حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. دو مورد اول به جنبه فردی مربوط است، مورد سوم به خانواده و مورد چهام به اجتماع مرتبط است: از جنبه فردی، یک مسئله، مربوط به مردان است و یک مسئله مربوط به زنان، از زاویه تأثیر بر مردان باید گفت حفظ حجاب به لحاظ فردی موجب ایجاد آرامش روحی و کم شدن هیجانات و التهابات کاذب در مردان می‌شود؛ و ازمنظر زنان، حجاب موجب بالا رفتن ارزش ذاتی و مقام انسانی زنان می‌گردد.   از جنبه خانوادگی، حجاب موجب استحکام خانواده و پیوند زناشویی می‌شود چرا که مرد یا زنی که به لحاظ بصری و لمسی از فردی غیر از همسر خود بهره نگرفته است نسبت به همسر خود علاقه بیشتری احساس می‌کند و همین علاقه و لذت بیشتری که به تبعِ آن می‌ّبرد، به پایبندی بیشتر او به خانواده منجر می‌شود و همین بر روحیه زن و دلگرمی او به تلاش در محیط خانواده نیز اثر مستقیم می‌گذارد. اما کسی که با زنان و مردان گوناگونی ارتباط دارد زمینه این را پیدا می کند که بعد از مدتی نسبت به همسر خود سرد و بی‌تفاوت شود؛ و در نتیجه همسرش نیز در اثر چنین برخوردی به سردی خواهد گرایید.  حجاب به لحاظ اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است و موجب تمرکز بیشتر افراد در فعالیت‌های کاری می‌شود. هر بخشی از فعالیت‌های اجتماعی که دارای اهمیت و جدیت است باید از جلوه‌گری‌های جنسی دور باشد؛ این مسئله حتی در جوامع غربی نیز به خوبی قابل مشاهده است یعنی پوشش زنان در کارخانه‌ها با آنچه در سطح جامعه و مثلا فروشگاهها دیده می‌شود کاملاً متفاوت است. آنجا که بحث از تولید و سر و کار داشتن با ماشین آلات صنعتی و امثال آن است جلوه گری‌های جنسی هیچ جایگاهی ندارد اما آنجا که بحث فروشندگی و تبلیغ کالاست این مسئله (خودنمایی جنسی) خودنمایی می‌کند لذا در بسیاری از کشورهای غربی، چهره جامعه به لحاظ پوشش، در ساعات کاری (صبح) با ساعات غیر کاری (بعد از ظهر و شب) کاملاً متفاوت است چرا که پوشش‌های نامتعارف و نیمه برهنه تناسبی با فعالیت جدی و کاری افراد ندارد لذا در ساعاتی کاری، این امور نمود بسیار کمتری در جامعه دارد. فعالیت کاباره‌ها، شب نشینی ها و مواردی از این دست نیز عمدتاً در ساعات تعطیلی مراکز کاری آغاز می‌شود.  علاوه بر این مواردی که شهید مطهری مطرح کرده، امروزه متوجه یک عامل دیگر در زمینه حجاب می‌شویم و آن حفظ و تاکید بر هویت مسلمانی افراد است. امروزه مخالفت بسیاری از کشورهای غربی با حجاب اسلامی و از سوی دیگر، زحماتی که مسلمانان در رعایت حجاب در این جوامع متحمل می‌شوند، پیش و بیش از هر چیز به خاطر این است که حجاب یک کارکرد فرهنگی و هویت‌ساز پیدا کرده که ارزش آن به هیچ وجه از چهار فلسفه فوق کمتر نیست. https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🚻 چگونه پیدا شده و چه فلسفه ای در اسلام دارد؟ قسمت 1⃣ 💠تاریخچه مهر: می گویند در ادوار ماقبل تاریخ که بشر به حال توحش می زیسته و زندگی شکل قبیله ای داشته به علل نامعلومی ازدواج باهم خون جایز شمرده نمی شده است. جوانان قبیله که خواستار ازدواج بوده اند ناچار بوده اند ازقبیله دیگر برای خود همسر انتخاب کنند. وبه میان قبایل دیگر می رفته اند. درآن دوره ها مرد به نقش خویش درتولید فرزند واقف نبوده است. فرزندان را به عنوان فرزند همسر خود می شناخته نه به عنوان فرزندان خود بااینکه شباهت فرزندان را باخود احساس می کرده نمی توانسته علت این شباهت را بفهمد. مردان موجودات عقیم ونازا به حساب می آمده اند وپس از ازدواج به عنوان یک طفیلی که زن فقط به رفاقت با او وبه نیروی بدنی او نیازمند است در میان قبیله زن به سر می برده است. دیری نگذشت مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف شد وخود را صاحب اصلی فرزند شناخت. ازاین وقت زن راتابع خودساخت و ریاست خانواده رابه عهده گرفت. دراین دوره هم ازدواج باهم خون جایز شمرده نمی شد ومرد ناچار بود ازمیان قبیله دیگر برای خود همسر انتخاب کند. چون حالت جنگ وتصادم میان قبایل حکمفرما بود انتخاب همسر از راه ربودن دختر ازقبیله دیگر صورت می گرفت. تدریجا صلح جای جنگ را گرفت و قبایل مختلف می توانستند هم زیستی مسالمت آمیزی داشته باشند. دراین دوره رسم ربودن زن منسوخ شد؛ ومرد برای اینکه دختر مورد نظر خود را به چنگ آورد می رفت میان قبیله دختر ؛ اجیر پدر زن می شد ومدتی برای او کار می کرد وپدر زن درازای خدمت داماد ؛ دختر خویش را به او می دادو او دختر را به میان قبیله خود می برد. تا اینکه ثروت زیاد شد. ومرد دریافت که به جای اینکه سال ها برای پدر عروس کارکند بهتر این است که یکجا هدیه لایقی تقدیم اوکند و دختر را از او بگیرد. این را کرد و از اینجا مهر پیدا شد. در نتیجه: درمراحل اولیه ؛ مرد به عنوان طفیلی زن زندگی می کرده وخدمتکار زن بوده است. دراین دوره زن برمرد حکومت می کرده است. درمرحله بعد که حکومت به دست مرد افتاد مرد زن را از قبیله دیگر می ربوده است. درمرحله سوم مردبرای اینکه زن رابه چنگ آورد به خانه پدر زن می رفته وسال ها برای اوکار می کرده است. درمرحله چهارم مرد مبلغی را به عنوان 《پیشکش》تقدیم پدر زن می کرده است ورسم مهر از اینجا ناشی شده است می گویند مرد وقتی حکومت اجتماع خانواده را دردست گرفت ؛ زن را در حکم برده و لااقل درحکم اجیر و مزدور خویش قرار داد و به او به چشم یک ابزار اقتصادی که احیانا شهوت او را نیز تسکین می داد نگاه می کرد به زن اسقلال اجتماعی واقتصادی نمی داد. محصول کارها و زحمات زن متعلق به دیگری بود زن حق نداشت به اراده خود شوهر انتخاب کند ونیز برای خود فعالیت اقتصادی داشته باشد. پولی که مرد به عنوان مهریه می داده ومخارجی که به عنوان نفقه می کرده است درمقابل بهره اقتصادی ای بوده که از زن در ایام زناشویی می برده است. 🔰 ادامه دارد https://t.me/joinchat/AAAAAEAXaSWPL8DRCrvU5w @hoghogezan