این چنین بود که انقلاب صنعتی و تولید انبوه، پای زنان را به عرصه اشتغال بیرون از خانه باز کرد. به مرور به دلیل نیاز روزافزون صنایع به نیروی کار ارزان قیمت، اشتغال بیرون از خانه برای زنان غربی تبدیل به یک فرهنگ و ضرورت اجتناب ناپذیر شد.
این لفاظی ها واقعیتهای خشن کار در کارخانه را برای زنان پوشانده بود. زنان برای انجام کارهای مشابه، اغلب نصف یا کمتر از مردان دستمزد می گرفتند. طبق برخی گزارشها تفاوت دستمزدها حتی تا چهار برابر نیز بوده است. آنها ساعات طولانی گاهی اوقات تا ۱۴ ساعت در روز تحت شرایط خطرناک و ناسالم کار میکردند و با آزار جسمی و جنسی ناظران و کارفرمایان مرد مواجه میشدند و حتی در مورد شرایط کاری با دستمزد خود توان اظهار نظر نداشتند. همچنین از آنها انتظار میرفت که پس از یک روز طاقت فرسا در کارخانه، وظایف خود در منزل را نیز انجام دهند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۷
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
هدایت شده از میثم تـمّار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥برابری حقوق زن و مرد در غرب اینطوری هست .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅کانال #میثم_تمار 👇
@meysame_tammarr
❌این بنده خدا اگرچه کمی دیر فهمیده و بیست و سه سال از وقت خودش و وقت و جایگاه مردان دیگر را هدر داده و اشغال کرده، اما این کلاه بزرگ سرمایه داری بر سر جامعه های مدرن بشری از قرن هجده به بعد بود.
🔹وقتی کارخانه های پنبه ریسی و نخ سازی در منچستر و جای جای انگلیس رونق گرفت، نیروی کار ارزان غیر برده تنها زنان بودند که باید به کارخانه ها کشیده می شدند.
🔸دستمزدها میان مردان و زنان تقسیم شد، زنان از مزارع حاشیه ای به شهرها کشانده شدند و جایگاه اجتماعی زن به کل عوض شد. امروز بعد از دویست سیصد سال هنوز داستان همین است و غرب دروغگو با شعارهای رنگارنگ قدرت بخشی به زنان آنها را از کارکرد اصلی آنها دور می کنند و به شغل های مردانه شهری می کشاند.
🔸سرمایه داری کلاه بزرگی بود که بر سر انسان امروزی رفت.
✍🏻مجید سرگزی
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
در چنین شرایطی برخی از زنان با سازماندهی اعتصابات، اعتراضات، طومارها و نشریات در برابر این استثمار مقاومت کردند. آنها خواهان دستمزد بهتر، ساعات کاری کوتاه تر، شرایط کار ایمنتر و احترام بیشتر کارفرمایان به خود بودند. آنها همچنین
به جنبشهای اجتماعی گسترده تر برای ایجاد عدالت جنسیتی و حق رأی پیوستند. برخی از زنان در کنوانسیونهای حقوق زنان شرکت می کردند. اولین کنوانسیون در سنكا فالز نیویورک در ژوئیه ۱۸۴۸ ایجاد شد. این کنوانسیون جایی بود که زنان برای
احقاق حقوق خویش دور هم جمع شدند و مطالبات خود را مطرح می کردند.
انقلاب صنعتی تغییرات بزرگی برای زنان در ایالات متحده و اروپا ایجاد کرد. نقش آنها را در خانه باز تعریف کرد و فرصتهای جدیدی از جمله دریافت دستمزد در ازای کار در خارج خانه را به روی آنان باز کرد. با این حال زنان در معرض اشکال جدیدی از استثمار و سرکوب توسط سرمایه داران مرد قرار گرفتند که از شعارهای حقوق زنان برای توجیه برنامههای سود محور خود استفاده می کردند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۸
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
مصرف انبوه؛ ضرورت تضمین سود سرمایه داران:
جوامع غربی با آغاز انقلاب صنعتی به قدرت تولید انبوه دست پیدا کردند. تداوم تولید انبوه برای شرکتها وابسته به مصرف انبوه، توسط تودههای مردم بود. مردمی که فقط براساس نیاز ضروری خود خرید میکردند اکنون میبایست به سمت مصرف انبوه گرایش پیدا می کردند.
یکی از شخصیتهای قرن بیستم آمریکا که نقش جدی و مهمی در این زمینه ایفا کرد «ادوارد برنایز»، خواهرزاده زیگموند فروید روانکاو معروف اتریشی است. او اولین شخصی بود که از ایدههای فروید برای فریب توده ها استفاده کرد.
فرويد معتقد بود که نیروهای اولیه جنسی و خشن در عمق ذهن همه انسانها پنهان شده است؛ نیروهایی که اگر کنترل نشود موجب تخریب و هرج و مرج در جامعه می شود. او آغاز جنگ جهانی اول و خشونت وحشتناک جنگ را به عنوان سندی برای یافتههای خود در نظر گرفت و گفت از نظر روانکاوی این حوادث کاملاً قابل پیش بینی بود. فروید باور داشت که دولتها افسار نیروهای اولیه نوع بشر
را آزاد کردند.
برنایز به این مسئله اندیشید که آیا میتوان با مدیریت افکار عمومی و تودههای مردم از طریق پروپاگاندا ، آنها را به خرید و مصرف ترغیب کرد و برای تولید انبوه صورت گرفته در جامعه صنعتی آمریکا مشتریهای بیشتری ایجاد کرد؛ لذا وی به ایده دایی خود زیگموند فروید روی آورد به این روش برنایز به شرکتهای آمریکایی یاد داد چگونه میتوانند تودهها و مردم را نسبت به کالا یا چیزهایی که تا به حال اصلاً نیازی به آن نداشتند علاقه مند و خواستار کنند؛ یعنی ایجاد پیوند میان کالاهای تولید شده به صورت انبوه و نیازهای ناخودآگاه مردم.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۸و۳۹
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
شرکت دخانیات:
برنایز مبتنی بر این ایده، ذهن «طبقات عمومی» را آزمایش کرد؛ مهمترین و قابل توجه ترین آزمایش او ترغیب زنان به سیگار کشیدن بود. یکی از اولین مشتریان او «جرج هیل» رئیس شرکت دخانیات آمریکا بود و از برنایز خواست که سیگار کشیدن
زنان را که در آن زمان یک تابو محسوب میشد، رواج دهد!
برنایز از روانکاوی به نام «آبراهام بریل» درخواست کرد تا معنی و مفهوم سیگار برای زنان را تحلیل کند. پاسخ بریل این بود که سیگار در نگاه زنان سمبل قدرت جنسی مردان و مردانگی است. او به برنایز گفت که باید سیگار کشیدن را برای زنان به عنوان عملی برای به چالش کشیدن قدرت مردان نشان دهیم؛ در این صورت سیگار خواهند کشید و نماد قدرت خود را خواهند داشت!
برنایز از پیاده روی هزاران نفره عید پاک، کار خود را شروع و یک نمایش ساختگی را طراحی کرد. او از گروهی از دختران طبقه ثروتمند خواست که هر یک سیگاری را زیر لباس خود مخفی کرده و زمانی که او علامت داد، همه هم زمان سیگار خود را روشن کنند؛ او یک گروه خبرنگار را هم برای تهیه و انتشار فیلم از این زنان همراه خود کرد. آنها اسم این کار را تظاهرات گذاشته و سیگار را «مشعل های آزادی» نامیدند.
او سیگار کشیدن زنان را از نظر اجتماعی، با یک عمل نمادین مشروع کرد. ایده برنایز این بود که اگر یک زن سیگار بکشد قدرتمندتر و مستقل تر خواهد بود و تبعیض بین زن و مرد را به چالش خواهد کشید. این ایده، غیر منطقی بود؛ ولی به زنان حس استقلال می داد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۹ و ۴۰
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
گذر از «احساس نیاز» و رسیدن به «میل در مصرف»:
برنایز به این نتیجه رسید که برای ایجاد مصرف انبوه باید روحیه مردم آمریکا را از فرهنگ نیاز به فرهنگ میل تغییر دهد. باید به مردم یاد داد که حتی در مواقعی که نیازی وجود ندارد و یا کالای قبلی همچنان باقی است، میل به مصرف کالای جدید داشته باشند. باید امیال انسان بر نیازهای او غلبه کند. او این نکته را ارائه کرد که در خرید و مصرف فقط منطق مهم نیست بلکه مهم این است که شما چیزی را میخرید که از خریدن و استفاده اش حس خوبی دریافت و بتوانید با کالا یا خدمت ارتباط عاطفی برقرار کنید.
«استوارت اوین» تاریخ دان رشته روابط عمومی میگوید:
تا قبل از این واقعه چیزی به اسم مصرف کننده آمریکایی نداشتیم؛ فقط کارگر و مالک آمریکایی داشتیم که عناصر تشکیل دهنده تولید انبوه بودند و با توجه به نیاز واقعی خودشان مصرف میکردند و نه امیال. مردی که پشت این تغییر ذهنیت از نیاز به میل بود، برنایز بود.
برنایز به ساخت تکنیکهای اقناع مخاطب برای مصرف انبوه پرداخت. «ویلیام رندال» او را در مجله «زنان جدید» استخدام کرد و برنایز از طریق این مجله و مجله های دیگر کاری کرد که سلبریتی ها کالای مشتریان رندال را برای تبلیغ بپوشند. او همچنین ابداع کننده استفاده از کالا در فیلمها برای تبلیغ بود. برنایز پزشکان مختلف مانند دونالد لایرد را استخدام کرد که پژوهشهای به ظاهر بی طرفانه ای را انجام دهند و بگویند کالاها برای سلامتی شما خوب هستند.
ترویج مصرف گرایی برنایز، همچنین باعث انفجار بازار سهام شد. او مردم را ترغیب
کرد که از بانکهای که مشتری او بودند وام بگیرند و مردم را تشویق به خرید و فروش سهام در بازار بورس کرد. میلیونها نفر نیز به توصیه های او عمل کردند.
دیدگاههای برنایز مبنی بر کنترل تمایلات مردم هم از ناحیه کمپانیها و شرکتها و هم از ناحیه دولتمردان آمریکایی مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۱۹۲۸ هربرت هوورا اولین رئیس جمهور آمریکا که با برنايز نگاه همسویی داشت ایده «مصرف گرایی موتور زندگی آمریکایی خواهد شد» را ایجاد کرد او به جمعی از بازاریابها و متخصصان روابط عمومی گفت که کار شما ایجاد میل و تبدیل کردن مردم به ماشینهای متحرک لذت گرا است، ماشینهایی که کلید پیشرفت اقتصادی خواهند بود. در دهه ۱۹۲۰ ایده مدیریت تودهها مطرح شد و مرکز آن «خود مصرف گرا» بود.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۳و۴۴
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
استفاده از جذابیت جنسی در رونق بخشیدن به تجارت:
درک اثر امیال درونی در گرایشها و تصمیمات انسان این فرصت را برای صاحبان صنایع و سرمایه داران فراهم کرد که از تکنیکهای تبلیغاتی برای فروش محصولات خود استفاده کنند. در این بین یکی از مؤثرترین ابزارها سوء استفاده از زنان و بهره کشی جنسیتی از آنها در عرصه فروش بوده است. جذابیت جنسی و استفاده از زیباییهای زنانه ابزاری است که عمر استفاده از آن، تقریباً به اندازه عمر انقلاب صنعتی است. این سوء استفاده و استثمار بیش از پیش به نگاه ابزاری نسبت به زنان دامن زد و این ظلم را امتداد داد و تقویت کرد.
یکی از اولین نمونههای استفاده از زنان و جذابیتهای جنسی، تبلیغات شرکت «تنباکو پی پرل» در سال ۱۸۷۱ است که تصویر یک زن برهنه را روی بسته محصول خود استفاده کرد. در سال ۱۸۸۵ شرکت دوک و پسران نیز کارتهای تبلیغاتی حاوی
تصـاویر تحریک آمیزی از بازیگران زن را در پاکت های سیگار قرار دادند. شرکت دوک تا سال ۱۸۹۰ به برند پیشرو سیگار آمریکایی تبدیل شد.
استفاده از عناصر جنسی در تبلیغات برای برانگیختن علاقه جنسی بیننده استفاده میشود. تحقیقات نشان داده که تحریک جنسی مخاطب در یک آگهی بر ارزیابی کلی آگهی در ذهن او و شانس خرید آن کالا در آینده تأثیر می گذارد.
یگر از برندهای پیشگام در استفاده از چنین جذابیتهای در فروش توسط شرکت صابون صورت وودبری انجام گرفت. شعار تبلیغاتی آنها که با تصاویر زوجهای عاشق و وعده عشق و صمیمیت برای کسانی که از این محصول استفاده میکنند همراه بود، توسط آژانس جی. والتر تامپسون طراحی شد. این شعار با عنوان «زنانی که از این صابون استفاده میکنند دارای پوستی هستند که دوست دارید لمس کنید» چنان محبوب شد که وودبری تا دهه ۱۹۴۰ از آن استفاده می کرد. همچنین وودبری یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۳۶ از برهنگی در تبلیغات خود استفاده کرد. حضور بازیگران مشهور نیز در تبلیغات این شرکت پس از این بسیار دیده می شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۴_۴۶
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
لطفاً در نشر پیام کوشا باشید 🌸
بنا به گزارش برخی شرکتهای تحقیقاتی که در حوزه تبلیغات و بازاریابی فعالیت می کنند، در بیش از ۵۰ سال آزمایش اثربخشی تبلیغات، استفاده از تکنیکهای تحریک شهوانی، به عنوان یک تکنیک بسیار بالاتر از حد متوسط در برقراری ارتباط با بازار شناخته می شود و نتایج این تحقیقات نشان می دهد که «موضوعات جنسی می فروشد» در طول دههها به خوبی ثابت شده که استراتژی های بازاریابی حول محور رابطه جنسی موفق بوده اند.
استفاده از تمایلات و جاذبههای جنسی در تبلیغات، در جلب توجه مصرف کنندگان بسیار موثر است و پس از جلب توجه، آنها پیام تبلیغ را به خاطر می سپارند. این بزرگترین مشکل در تبلیغات را حل می کند که خریدار بالقوه را وادار به نگاه کردن و به خاطر سپردن تبلیغات می کند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۹_۴۷
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
مرگ دموکراسی:
برنایز این گونه تحلیل کرد که اگر بتوان امیال و نیروهای درونی بشر که فروید معتقد به کنترل و یا سرکوب آنها بود، را مدیریت کنیم، میتوانیم تصمیم گیریهای فردی و یا گروهی جوامع را به سمت چیزی که میخواهیم سوق دهیم. او براساس نظریه فروید، این گزاره که «تصمیم گیری فردی و گروهی و رفتار انسان براساس اطلاعات و آگاهی است» را زیر سؤال برد. این برداشت، به نحوی زیر سؤال بردن پیش فرض های دموکراسی غربی بود.
«والتر لیپمن» نویسنده برجسته آمریکایی نوشت:
اگر چنین است [که ایدههای فروید در مورد ذات انسان درست باشد] پس لازم است که در مورد دموکراسی تجدید نظر کنیم. ما نیازمند نخبه های جدیدی هستیم که گله های گیج را مدیریت کنند. باید ناخودآگاه توده ها را کنترل کنیم. مکانیسم ذهنیت توده ها، بر پایه منطق و عقل نیست. بلکه بر پایه محرکه حيواني ناخود آگاه آنهاست.
لذا از روان شناسی برای فهم شيوه عمل ذهن عموم مردم، با هدف فهم چگونگی به کارگیری آن در جهت کنترل اجتماعی، استفاده شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۰
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
⭕️ استفاده از زنان برای توجیه حضور استعماری:
استعمار و به تعبیر درست تر استثمار کشور و ملتهای دیگر توسط قدرتهای روز از را دیرباز در جریان بود. هر کشوری که میتوانست با زور سرنیزه و سلاح خود، دیگر ملتها را غارت کند از این کار دریغ نمیکرد و برای این غارت و چپاول نیز احتیاج به ارائه هیچ گونه دلیلی نداشت این پدیده در دوران انقلاب صنعتی و پس از آن نیز ادامه داشت.
⬅️ تا آغاز جنگ جهانی اول، بریتانیا قدرت بلامنازع جهان بود، اما آمریکا به تنهایی از قرن نوزده در حال تبدیل شدن به یک امپراطوری بود از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ بریتانیا به عنوان بزرگترین امپراتوری باقی ماند. اما قدرت این کشور رو به افول بود. در همین حال، ایالات متحده آمریکا صعود چشمگیری کرد؛ زیرا دو جنگ جهانی از یک سو موجب خیزش شگرف اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر سبب نابودی اقتصاد کشورهای جنگ زده اروپایی شد.
⏪در این دوران هر دو قدرت امپریالیستی بریتانیا و آمریکا، با چالشهای جدی در فضای بین الملل نیز روبرو بودند. از یک سو تهدیداتی نظیر ظهور کمونیسم و انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، تلاش ژاپن برای پیوستن به جرگه ابرقدرتها رکود اقتصادی جهانی و تهدید علیه سرمایه داری و... متوجه این دو ابرقدرت شده بود و از سوی دیگر شاهد بروز تحولات اجتماعی و جنبشهای استقلال طلبی در مستعمرات خود نظیر ظهور جنبشهای استقلال طلبی هند و مصر (از ۱۹۰۵) استقلال ایرلند، و... شده بودند.
◀️🔔پیدایش این جنبشها و نگرشهای منفی نسبت به استعمار، موجب همکاری دو قدرت آمریکا و بریتانیا در راستای کنترل مستعمرات و ارائه توجیههای به ظاهر منطقی برای تداوم اشغال شد. در این دوران همان روند استعمار کهنه از سوی کشورهای استعمارگر ادامه پیدا کرد؛ با این تفاوت که از بهانههایی نظیر متمدن سازی و نجات مردم علی الخصوص #زنان این کشورها به عنوان پوشش استعمار استفاده می شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۰ و ۵۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
با این ملاحظات تولید برخی آثار از جمله دو کتابی که توسط «کاترین مایو»، نویسنده آمریکایی نوشته شد به خوبی درک می شود. مایو کتاب «جزایر ترس: حقیقت در مورد
فیلیپین» را در سال ۱۹۲۵ و کتاب «مادر هند» را در سال ۱۹۲۷ با هدف توجيه حضور استعماری بریتانیا و ایالات متحده در این دو کشور نوشت و بر مسئولیت مشترکی که آنها در قبال مردم عقب مانده شرقی دارند تأکید کرد و معتقد بود که باید در برابر خواستههای ایشان برای استقلال مقاومت کنند.
هند
امپریالیسم غرب، به صورت ویژه بریتانیا و آمریکا، برای توجیه حضور استعماری خود در شبه قاره هند و به طور کل مشرق زمین از زنان و مسئله زنان به عنوان یک ابزار مناسب استفاده کرد. راهبرد مهم بریتانیا و آمریکا در این مسیر نمایش برتری نژادی فرهنگی و تمدنی خود نسبت به شرق از طریق ساخت روایتهایی جعلی از هند به خصوص در حوزه زنان بود.
روایتهایی که در قالب شرق شناسی از کشور هند و سایر مستعمرات تولید شد. چهره ای عقب مانده فقیر و محتاج ترحم از سوی غربیها ارائه کرد که هم اکنون نیز این باور را در بین مردم اروپا و آمریکا از شرق تثبیت کرده است. در این روایتها انسان و زن شرقی هیچ صدا و تریبونی ندارد. زن غربی متأثر از القائات شرق شناسی زنان شرقی را بی عقل، حقیر و زیر سلطه مرد شرقی می بیند. شدت و میزان تولید این تصویر ذهنی به قدری بود که حتی فمینیستهای حامی استقلال هند نیز به حضور
بریتانیا برای نجات زنان رضایت دادند!
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۲ و ۵۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
بزرگ ترین و اثرگذارترین فمینیستی که امپریالیسم بریتانیا در هند را توجیه کرد، مایو با کتاب مادر هند بود. ماری دالی نیز، از مریدان وفادار او با کتاب «زنان/ اکولوژی» همین روایت را بازتولید کرد. پس از کتاب مادر هند در افکار عمومی بریتانیا, زنان هندی آن قدر رقت انگیز, ستمدیده و قربانی جلوه داده شدند که خشم تمام اقشار جامعه بريتانيا، حتى مخالفین سرسخت امپریالیسم را برانگیخت. زن هندی به عنوان «برده، حقیر و نیازمند نجات» نشان داده شد و مجلات فمینیستی اوایل قرن بیستم به طور منظم و با همین فرمول، روایتهایی دروغین را بازتولید کردند و عملاً توجیه امپریالیسم بریتانیا در افکار عمومی با موفقیت انجام شد. از دیگر تصویرسازیها این بود که انسان هندی از عدم وفاداری، نشاط و قدرت رنج میبرد و این ویژگی تمام هندیها در تمام تاریخ است؛ به طور کلی مردم هندی ذهنیت بردگی دارند و این به بیولوژی آنها بر میگردد؛ برای همین است که آنها لایق حکومت بر خود نیستند از نظر غربی ها ذهن مردم مشرق زمین نمیتواند «روح دموکراسی را درک کند».
• تحریف تاریخ بلند جنبشهای زنان هند
امپریالیسم، در هند به تحریف تمام تلاشها و فعالیتهای شگرف سیاسی زنان هندی از جمله استقلال هند، مبادرت ورزید. در سال ۱۹۲۷ مایو در حالی به تحریف تاریخ فعالیتهای سیاسی زنان اقدام نمود که در همان سال «کنفرانس زنان سراسر
هند»، بزرگترین و تاثیرگذارترین سازمان جنبش زنان هند، تاسیس شد.
همین طور ده سال پیش از آن نیز در ۱۹۱۷، انجمن زنان هندی برای گرفتن حق رأى تأسيس شده بود. در آن دوره در هند زنان نه تنها در مقاومت علیه بریتانیا فعال بودند، بلکه کمپینهایی را علیه پوردا (پرده نشینی که به دو شکل بود: یکی تفکیک جنسیتی و دیگری حجاب کردن زنان)، ازدواج کودکان و ظلم به بیوهها به راه انداخته بودند. البته اکثر آنها زنان طبقه متوسط بودند؛ بنابراین دغدغه هایشان نیز مربوط به طبقه خودشان بود.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۳
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
• استفاده از پدیده ازدواج کودکان
بحث ازدواج کودکان نیز بسیار مورد استفاده امپریالیسم قرار گرفت که در کتاب مایو شدیداً بر آن تأکید شده بود. سرانجام در سال ۱۹۲۹ در هند قانونی علیه آن تصویب شد که عملاً هیچ وقت اجرا نشد و تنها کارکرد آن برای افکار عمومی بریتانیا و توجیه حضور استعمار بریتانیا در این کشور بود کتاب مذکور، در هند موجب خشم مردم و زنان هندی شد.
مجله بریتانیایی «نیو استیتسمن» در تمجید مادرْهند شدیداً بر ناسیونالیسم
هندی می تازد:
این کتاب یک حمله به مجموعه نظام اجتماعی هند در تمام جنبه های آن و عملاً یکی از قدرتمندترین دفاعیاتی است که تا کنون برای حضور بریتانیا (در هند) نوشته شده است. هرکس هند را دیده باشد از شرارت های هندوئیسم، ازدواج کودکان، رذیلتهای جنسی... عادات كثيف شخصي، حتی در تحصیل کرده ترین طبقات آن آگاه است؛ برای مثال شدت تحقیر زنان هندو به گونه ای است که شما مانند آن را حتی در بین وحشی های آفریقایی یا استرالیایی نمی بینید مایو به درستی استقلال هند را بیهوده میخواند و انجام
آن را جرم می داند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۴و۵۵
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
• ساتی عمل غیر رایجی که توسط امپریالیسم رایج جلوه داده شد
«ساتی» یا «سوتی» یک آیین در مذهب هندوئیسم است که در آن زن بیوه با نشستن بربالای جسد همسرش خود را به آتش کشیده و قربانی میکرد. از قرن شانزده این آیین توسط مسلمانان هند ممنوع اعلام شد اما در اوایل قرن نوزدهم کمپانی هند شرقی بریتانیا در راستای گسترش سلطه خود بر هند از این عمل چشم پوشی کرد و اجازه اجرای آن را داد. البته آیین مذکور آیین رایجی نبوده است. این آیین در فرهنگ بخشی از هندوها وجود داشت که آن هم خیلی رایج نبود؛ فقط در میان اريستوکرات های هندی (طبقات بسیار بالا) انجام می شد.
در کتاب «فمینیسم امپریالیسم و شرق شناسی: چالش زنان هندی» نویسنده رویکرد یک فمینیست امپریالیست را توضیح داده و نقد می کند؛ وی بیان میدارد:
اولین مشکل این است که دالی با ارائه تصویری از زن هندی به عنوان قربانی در سطح جهان، اشتباهات گذشته (فمینیستهای امپریالیست) را تکرار می کند. او هیچ توجهی به مقاومت زنان هند در برابر مراسم هولناک ساتی، ازدواج کودکان، یا هر یک از آزارهای مردسالارانه دیگر که به نام مذهب هندو بر زنان هندی انجام می شد، نمی کند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۵
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
• استفاده از شیوه به دنیا آوردن بچه توسط ماماهای هندی
در ارتباط با سنت ماماهای هندو شایعاتی درست شده بود. آنها (فمینیستهای امپریالیست) بدون منبع موثق، ادعا کردند که ماماها شیوه درستی برای به دنیا بچه به کار نمی برند. ماماهای هندی به شیوههای سنتی خود باور داشتند؛ از جمله اینکه آنها به زنان باردار توصیه میکردند برای زایمان به پشت دراز بکشند (برخلاف نظر پزشکان غربی)؛ ترویج این شایعات در حالی بود که پزشکان غربی ید طولایی در افتضاح به بار آوردن در زمینه مامایی داشتند.
منتقدان ماماهای هندی را «کثیف ترین» و «نادان ترین» خواندند. در واقع اینجا نیز ما با نفوذ شرق شناسی در میان پزشکان غربی مواجه هستیم؛ آنها بیماریهای هندی را «تهدید جهانی» خوانده و طب سنتی هند را به طور کامل باطل اعلام کردند.
این در حالی است که اکنون تعدادی از این شیوههای سنتی پس از دهه ها شک و تردید توسط تحقیقات پزشکی مدرن تأیید شده است. چاندان آرون، افسر برنامه در انجمن سلامت داوطلبانه هند در دهلی نو و متخصص طب گیاهی میگوید: «رژیم غذایی که در دوران بارداری توسط ماماهای هندی توصیه میشود صحیح است».
جالب است که مایو هیچ آمار، شواهد یا تحقیقی برای اثبات هیچ یک از ادعاهایش در مورد مادران هندی به ما
نمی دهد.
این روایت سازی ها دقیقا در چین ،ژاپن آفریقا و استرالیا و... نیز اتفاق افتاده است. هدف این روایت سازی ها محو کامل تاریخ جنبش زنان در جهان غیر غربی و در مقابل بزرگ سازی و متعالی جلوه دادن زنان آمریکایی، به عنوان رهبران فمینیسم جهانی
(دست راست امپراتوری غرب)، می باشد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۶ و ۵۷
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
فیلیپین
آمریکا در اواخر سده نوزدهم توانست پورتوریکو و گوام را از مستعمرات اسپانیا خارج و به مستعمرات خود ملحق کند. پس از آن، برای به دست آوردن فیلیپین خیز برداشت و در آنجا با اسپانیا درگیر شد نهایتاً آمریکا موفق شد طی معاهده پاریس (دسامبر ۱۸۹۸) مجمع الجزایر فیلیپین را از چنگ اسپانیا درآورد. آمریکا برای توجیه حضور استعماری خود نیازمند این بود که مسائلی را در اذهان عموم مطرح کند. در گام اول به بهانه این که فیلیپینی ها نمیتوانند بر کشور خود حکومت کنند؛ چرا که آنها انسانهایی دور از تمدن و عقب مانده هستند که خوی وحشی گری دارند، به خود اجازه داد تا در امورات داخلی این کشور دخالت کند.
• مردم ،فیلیپین وحشیان نامتمدن
آمریکاییها روحیه سلحشوری و جنگ آوری را یک ویژگی مثبت برای سربازان خود تلقی می کردند، اما همین ویژگی در فیلیپینیها موجب آن شد که آنان را وحشی، بی رحم و بی عقل بنامند. آنها جبهه آزادی بخش مورو در جنوب فیلیپین را افرادی
جنگ طلب میدانستند و ویلیام ها وارد تفت، رئیس جمهور آمریکا که در آن زمان به عنوان فرماندار نظامی فیلیپین فعالیت میکرد، درباره آنان گفته است:
جنگ برای آنها مانند زندگی مسالمت آمیز است.( آنها جنگ طلب هستند.)
ویلیام مک کینلی، رئیس جمهور آمریکا، مردم فیلیپین را بچه هایی میدانست که باید از آنها سرپرستی کرد. آقای ساویسویک، نماینده مجلس آمریکا :«گفت دروس مهدکودکهای خود را برای آموزش فیلیپینی ها میآوریم!»
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص57و58
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
معرفی فیلیپینی ها به عنوان یک مشت بچه این که آمریکا وظیفه سرپرستی از این کودکان را دارد باعث شد تا سیاستهای امپریالیستی تحت عنوان خیرخواهی آمریکا مطرح شود. آنها اقدامات مختلفی را برای توجیه مردم آمریکا برای حضور نظامی این کشور در فیلیپین انجام دادند. کاریکاتور منتشر شده در استار تریبون باعث شد این ایده به ذهن مخاطب آمریکایی برسد که ایالات متحده موظف است از فیلیپین مراقبت کند. با به تصویر کشیدن یک عمو سام پدرانه (عمو سام = آمریکا) که در حال تاب دادن گهواره نوزاد فیلیپینی است این ایده منتقل میشد که اگر ایالات متحده جزایر (فیلیپین) را به پرستار نامرتب (استقلال) واگذار کند، آنها بدون شک از دستان
فاسد رنج خواهند برد.
ایالات متحده آمریکا برای توجیه اقدامات خود در کشور فیلیپین باید به اذهان عمومی این گونه القا میکرد که زنان فیلیپینی عقب مانده و مظلوم هستند و نیز با سوء استفاده از برهنگی و پوشش کم آنها تصویری غیر واقعی از فیلیپین برای اذهان عمومی میساخت تا بتواند پوشش خیرخواهانه حضور خود را قوت بخشیده و به
اهداف استعماری خود برسد.
در همین راستا دین ورکستر، استاد جانورشناسی دانشگاه میشیگان که بعدها به یک مقام عالی رتبه استعماری در فیلیپین تبدیل شد، از فیلیپینی هایی که پوشش بسیار نامناسبی داشتند عکس میگرفت و چاپ می کرد. یکی از این عکسها که
در سال ۱۹۱۲ در مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد ورکستر را نشان میدهد که در کنار یک بومی ناشناس ایستاده است. تصویر سازی های مذکور برای نشان دادن تفاوتهای جنسیتی، نژادی و بلکه تمدن و مدرنیته است. در عکسی دیگر ورکستر در کنار بومیان به ظاهر غیرمتمدن حضور دارد، او لباس کامل قدبلند و ظاهر تمیزی دارد و در کنار بومیانی که تقریباً عریان و دارای پوست سیاه و کوتاه قد هستند ایستاده است.
عکس دیگری در مجموعه شخصی ورکستر در دانشگاه میشیگان که در نشنال جئوگرافیک پخش شد دو زن جوان از یک جامعه بومی را به نحوی نشان میداد که زنان با سینه برهنه جلوی دوربین ژست گرفتند و روی تخته سنگی بزرگ در کنار رودخانه در منظرهای استوایی نشسته اند. استعمارگران با نمایش چنین تصاویری تلاش میکردند تا زنان سینه برهنه فیلیپینی را به عنوان مظهر انحراف و افراط جنسی
نمایش دهند و بگویند که زنان فیلیپینی به حدی از خودنمایی جنسی شهوت انگیزی مشغول هستند که از حیث بی بندوباری جنسی به مرحله حیوانیت رسیده اند. تصویرسازی از سینه های زنان رنگین پوست شاخصی برای برخی پژوهشگران از جمله تریسا بالکه گردید که اصطلاح «تصویر سازی شهوانی امپراطوری آمریکا» را ابداع کنند و به استناد آن مردم فیلیپینی را نژادی وحشی قلمداد کرده و استعمار آنان را از طریق
ابزارهای خشن مشروع گرداند.
زنان امپریالیست چون در مدیریت رفتار ناپسند جنسی مردان خود ناتوان بودند نوک پیکان را به سوی زنان فیلیپینی گرفتند. آنها این موضوع را «رسالتِ زنانگی ویکتوریایی» خود میدانستند و تلاش میکردند تا فرهنگ مخصوص به خود را به مردم فیلیپین تحمیل کنند. در همین راستا زنان امپریالیست به تأدیب بدن زنان فیلیپینی روی آوردند. برای مثال در آموزش و پرورش فیلیپین ورود کردند و دختران فیلیپینی را در کنار آموزش بافتنی و... مجبور به رعایت پوشش مخصوص میکردند برنامه تحصیلی دختران فیلیپینی بر اساس این موضوع بود.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۸تا۶۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
سربازان آمریکایی منجی زنان فیلیپینی:
آمریکایی ها در تصویر سازی هایی که انجام می دادند سعی داشتند تا مردان فیلیپینی را در یک تصویر سازی منفی، افرادی وحشی معرفی کنند. سناتور جان سی اسپونر هنگامی که توجهها را به زنان اروپایی ساکن در مانیل (پایتخت فیلیپین) جلب کرد، از را کارتِ ترس «متجاوزین تیره پوست» استفاده کرد و گفت:
ما نمی توانیم [از فیلیپین] عقب نشینی کنیم. [باید بمانیم و زنان را حفظ کنیم.] آمریکایی ها به وسیله تصاویر برهنه زنان فیلیپینی، آنها را به عنوان مردمی وحشی در ذهن خوانندگان آمریکایی توصیف می کردند. در متن یکی از شرق شناسان معروف آمریکایی آمده است:
زن فیلیپینی دوست نداشتنی ترین زن است. چشمانش بزرگ است و نفرت در
چشمانش است.
سفرنامهها، عملاً فهرستی بصری از حقارت نژادی فیلیپینیها بود. کتاب خوزه اولیوارس، ژورنالیست و نویسنده آمریکایی، در همین راستا نوشته شد. نام این کتاب «جزایر ما و مردم آنها» بود. برای مثال در متن خوزه اولیوارس (و دیگر نویسندگان)، زنان فیلیپینی هم به عنوان هدفی برای تأمین میل جنسی مردان و هم موضوعی برای تمسخر نژاد آن مردم و تفاخر نژادی-تمدنی غربیها در نظر گرفته می شد. از طرفی خود اسم کتاب نیز گویای ماجراست؛ در واقع جزایر مردم بومی فیلیپینی دارایی و مِلک شخصی کشور آمریکا در نظر گرفته می شد! فیلیپین نه تنها یک دارایی سیاسی بود، بلکه یک دارایی بصری نیز بود دارایی که هر آمریکایی در خانه اش میتوانست به آن زل بزند.
. زنان فیلیپینی تأمین کننده نیاز جنسی سربازان آمریکایی
آمریکا همزمان با این تصویرسازی منفی، سعی داشت برای سربازان خود، زنان فیلیپینی را بسیار زیبا نشان دهد تا بتواند آنها را برای حضور در این کشور ترغیب کنند. در راستای همین هدف، آنها نقاشیها و عکسهای زنان فیلیپینی جوان را منتشر می کردند. آمریکاییها عناوینی همچون «باز هم زن فیلیپینی! مثل همیشه تماما زیبا»، «حمام کردن زنان فلیپینی» و «ونوس های سیاه پوست» منتشر می کردند و این کشور را به عنوان سرزمین زنان دارای ویژگی های زنانه و از نظر جنسی مطلوب، نشان می دادند!
حتی وزارت جنگ آمریکا، در یک گزارش به این موضوع اشاره کرد که زنان فلیپینی مشتاق هستند تا توجه مردان آمریکایی را جلب کنند. در رسانه های آمریکایی فلیپین را به عنوان جزایری جلوه می دادند که زنان در آنجا منتظر یک خواستگار با میل جنسی بالا هستند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص61تا 63
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
استفاده از جذابیت های جنسی فیلیپین در رسانه و گفتمان سیاسی رسمی ایالات متحده
ایالات متحده آمریکا در رسانه و گفتمان سیاسی رسمی خود از جذابیتهای جنسی استفاده میکرد و این خود باعث شد که زنان فیلیپینی مصیبت های وحشتناکی را متحمل شوند. برای مثال آمریکاییها برای تأمین نیاز جنسی سربازان خود روسپی گری را در فیلیپین قانونی اعلام کردند و نیز به سربازان خود وعده دادند که در فیلیپین زنان با میل جنسی بالا و مایل به مردان آمریکایی حضور دارند. اوضاع چنان بحرانی شد که زنان آمریکایی در اعتراضات گسترده خواهان لغو این قانون شدند. سازمان جنبش حق رأی زنان آمریکا شخصی را برای نوشتن گزارش به فیلیپین فرستاد وی با داستانهای متعدد درباره روسپی بازی و معشوقه بازی سربازان آمریکایی به آمریکا بازگشت. مارگارت دی ،آلیس یکی از فعالان جنبش ضد مشروبات الکلی بیان داشت که:
آمریکاییها صدها زن را دسته دسته به فلاکت و هرزگی می کشاندند.
بر خلاف ادعای آمریکاییها که مردم فیلیپین را افرادی وحشی معرفی میکردند، آنها خود مست شهوت و تجاوز بودند. یک سرباز آمریکایی در نامه ای به سناتور کارمک بخشی از این وضعیت را توضیح داد. او نوشت:
وحشی گری بلافاصله شروع شد. در ملابون سه زن توسط سربازان مورد تجاوز قرار گرفتند. سربازان کارشان نوشیدن وینو و ویسکی بود و خبری از خیر خواهی
آمریکایی نبود.
• اعترافات سیاست مدار مطرح آمریکایی در مورد تجارت برده جنسی
یک سیاست مدار مطرح آمریکایی بیان میدارد که در بدو ورود سربازان آمریکایی فاحشه خانهها ایجاد شدند. اما فقط ماجرا در همین جا تمام نمیشد. آمریکاییها از سراسر دنیا مانند ولادیوستوک، سنگاپور، یوکوهاما هنگ کنگ، کلکته و دیگر بنادر معروف شروع به جمع آوری زنان بی سرپرست و وارد کردن آنها به بازار روسپیگری کردند. در یک مورد آنها فقط در یک کشتی ۳۰۰ فاحشه را وارد فیلیپین کردند.
. شیوع گسترده بیماریهای جنسی
گستردگی روسپیگری به حدی بود که بسیاری از دولتمردان آمریکایی به سربازان خود خدمات بهداشتی جنسی ارائه میدادند تا آنها از بیماریهای مقاربتی در امان بمانند. حتی رئیس جمهور وقت مک کینلی نیز در این مورد سخنرانی و این خطر را
جدی اعلام کرد سناتور «هنری تلر» با بیان نگرانی خود نسبت به خطر افتادن خلوص نژاد و خون آمریکایی بیان داشت که همان بلایی که سر بریتانیاییها آمد و بیماری جنسی گرفتند، سر سربازان آمریکایی نیز آمده است. نکته قابل توجه آن است که مسئولین آمریکایی بیشتر نگران به خطر افتادن خلوص نژاد خود بودند و هیچ اهمیتی برای زنان فیلیپینی قائل نبودند. یکی از پزشکان ضد امپریالیستی گزارش تلخی را ارائه می کند:
ارتش یک سیستم بازرسی پزشکی هفتگی از صدها زن توسط جراحان ارتش آمریکا ایجاد کرده بود تا افسران و سربازان و ملوانان ما و عموماً مردان و پسران با خیال راحت مرتکب فاحشه بازی و زنا شوند. این سیستم سلامت و بقای آنها را تضمین کرد، اما روح آنها را نابود کرد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۶۳تا۶۵
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan