#ظلم_به_زن_در_قرون_وسطی
#فرانسه
وضعیت زنان در قرون وسطی نه تنها در بین عوام اسف بار ،بود بلکه حتی در مجامع علمی نیز انسانیت زن تهدید می شد. در سال ۵۸۶ ،میلادی ،کنفرانسی در فرانسه برای بررسی این موضوع که آیا زن انسان است یا نه؟ شکل گرفت و پس از بحث بررسیهای زیاد در نهایت به این نتیجه رسیدند که زن انسان است؛ اما انسان حقیقی که فقط برای خدمت به مردان خلق شده است. حتی در اندیشه های قرون وسطایی در قبال اصل این که آیا زنان دارای (روح) هستند یا نه، ایجاد شک و تردید شده بود و پس از بحث و تبادل به این نتیجه رسیدند که زنان دارای روح هستند، اما روح حیوانی!
#آلمان
در آلمان قرون وسطی زنان عموماً از ایفای نقش به عنوان مقامات منتخب شهر منع می شدند و تنها در صورتی میتوانستند در جلسات شهر یا روستا شرکت کنند که مجرد یا بیوه باشند. یک زن رعیت، رعیت بودن خود را به فرزندانش منتقل می کرد؛ این در حالی بود که نجیب زادگی از طرف پدر به ارث می رسید.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۲۷ و ۲۸
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
#ظلم_به_زن_در_عصر_روشنگری و پس از آن
نگاه تحقیرآمیز به زن حتی در عصر روشنگری و پس از آن هم ادامه پیدا میکند؛ مرور نظرات تعدادی از افراد صاحب نظر و تأثیرگذار میتواند تا حدودی ابعاد عملی ظلم به
زن در غرب معاصر را روشن کند.
دیدگاه #روسو:
ژان ژاک روسو فیلسوف نویسنده و نظریه پردازی سیاسی و متولد سوئیس بود رساله ها و رمانهای روسو الهام بخش رهبران انقلاب فرانسه شد. روسو شخصیتی بیان میدارد دانشگاهی و از بسیاری جهات تأثیرگذارترین فیلسوف عصر روشنگری اروپا بود. وی
بیان می دارد:
طور کلی زنان هیچ هنری را دوست ندارند و قدردانی نمیکنند و هیچ نبوغی
ندارند.
دیدگاه #ناپلئون:
اپلئون بناپارت، ژنرالی فرانسوی و اولین امپراتور فرانسه، یکی از مشهورترین شخصیت های تاریخ غرب است. اصلاحات فراوان ناپلئون، اثری ماندگار در نهادهای
فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپای غربی برجای گذاشت. وی بیان می دارد:
ما با زنان خیلی خوب رفتار میکنیم؛ اما همه چیز را خراب کرده ایم. ما با رساندن آنها به سطح خود، کار غلطی انجام داده ایم. در واقع طبیعت، زن را برده ما کرده است. زن به مرد داده میشود تا بچه دار شود... در نتیجه زن جزو مالکیت مرد است، همچنان که درخت میوه، مال باغبان است.
دیدگاه #شوپنهاور:
آتور شوپنهاور، فیلسوفی آلمانی است که نوشته های او بعدها بر فلسفه وجودی و روان شناسی فرویدی تأثیر گذاشت. وی بیان می دارد:
زنان دقیقاً مناسب هستند تا پرستار و معلم کودکی ما باشند؛ زیرا خودشان خام، احمق و کوته بین اند. در یک کلام بچه های بزرگی هستند که تمام عمرشان همینگونه اند؛ نوعی مرحله میانی بین کودک و مرد؛ انسان واقعی «مرد» است... فقط عقل مردی که از میل جنسی تیره شده باشد میتواند جنس کوتاه قد، شانه باریک، باسن پهن و پاکوتاه را یک جنس زیبا بنامد... به طور مناسب تر... زنان را باید جنس غیر زیبایی نامید.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۲۸ و ۲۹
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
#ظلم_به_زن_در_عصر_روشنگری و پس از آن
دیدگاه #نیچه:
فریدریش نیچه، دانشمند، فیلسوف و منتقد فرهنگ کلاسیک آلمانی است که به یکی از تأثیرگذارترین متفکران مدرن تبدیل شد. وی این چنین توصیه میکند که:
به دیدن زنها می روید؟ شلاق را فراموش نکنید!
#انقلاب_کبیر_فرانسه
نکته قابل توجه اینجاست که این دیدگاهها همچنان بر عملکردها نیز تأثیر گذار است .
و #ظلم_به_زنان به عنوان واقعیتی تلخ در سطح جوامع ادامه پیدا می کند. برای مثال می توان نمونه آن را در انقلاب فرانسه مشاهده کرد.
انقلاب کبیر فرانسه که در سالهای ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ اتفاق افتاد، دوره ای از دگرگونی های اجتماعی- سیاسی در تاریخ سیاسی فرانسه و اروپا، به دست مردم فرانسه بود که با آشفتگیهای خشونت آمیزی شامل اعدامها و سرکوبهای مختلفی در طی دوران حکمرانی همراه بود. یکی از اسناد بنیادین انقلاب فرانسه که حقوق فردی و اجتماعی همه رستههای اجتماعی را جهان شمول به شمار میآورد «اعلامیه حقوق بشر و شهروند» است. با آن که این اعلامیه، حقوق بنیادین شهروندان فرانسوی و «اعضای جامعه مدنی» را تبیین میکند اما اشارهای به #حقوق_زنان و بردگان ندارد. همین موضوع باعث شد تا زنانی مانند «المپ گوگز» اعلامیه جداگانه ای تحت عنوان «اعلامیه حقوق زن و شهروند» صادر کردند؛ اما انقلابیون فرانسه این اقدام او را نپسندیده و با #گیوتین سر او را جدا کردند!
همان طور که بیان شد، علی رغم نامی که بر این عصر گذاشته شد، یعنی #عصر_روشنگری، نه تنها حقوق زنان به رسمیت شناخته نشد، بلکه حتی نگاه تحقیر آمیز به
زن به خصوص از سوی مردان غربی، همچنان با وقاحت تمام ادامه پیدا کرد.
در فصل بعد و با آغاز #انقلاب_صنعتی شاهد چرخش کامل عملکرد مردان نسبت به زنان و به رسمیت شناختن بعضی از حقوق ایشان، مانند #حق_مالکیت و #حق_رأی خواهیم بود؛ اما با گذشت زمان و با مرور موشکافانه تاریخ مشخص میشود که این چرخش صد و هشتاد درجه ای نیز با هدف جبران ظلم های تاریخی به زنان نبوده و با انگیزه سوء استفاده از این عضو حیاتی جامعه، صورت گرفته است.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۰ و ۳۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدارهای خانم #فرانسوی به خانمهای دیگر برای جلوگیری از تعرض و تجاوز هنگام برگزاری #المپیک!
🔺زندگی روزمره زنان فرانسوی در حال حاضر یک کابوس است که ما منتظر بدترین اتفاقات برای المپیک هستیم.
🔺شبها تنها بیرون نروید، #تجاوزهای بیشمار در میدان مارس با تعداد زیادی گردشگر زن در میان قربانیان، باید شما را از رفتن به آنجا بازدارد.
☑️ @Masaf
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
🗂جریان شناسی سوء استفاده ابزاری از #مسائل_زنان از #انقلاب_صنعتی تا انتهای قرن بیست📰
🗂جریان شناسی سوء استفاده ابزاری از #مسائل_زنان از #انقلاب_صنعتی تا انتهای قرن بیست📰
#انقلاب_صنعتی
در فصل قبل به نمونه ای از ظلم های تاریخی علیه زنان در طی سده های گذشته تاکنون اشاره کردیم. در جوامع مختلف همواره ظلم های گوناگونی در حق زنان اعمال و برخی حقوق اساسی آنها پایمال می شده است. در مقابل همواره اعتراض و #جنبش های زنان برای مطالبه این حقوق پایمال شده وجود داشته است؛ مطالبه حقوق اولیه انسانی از جمله حق مالکیت، حق رأی، جایگاه قانونی و حقوقی در محاکم قضایی و... از جمله این مطالبات بوده است در این بین، بی شک میتوان انقلاب صنعتی را نقطه عطفی در وضعیت زنان دانست. رخدادی که میتوان گفت ظلم به زن را نه تنها پایان نبخشید، بلکه آن را در شکل جدیدی بازتولید کرد و صورت موجهی به آن بخشید. بررسی وضعیت زن غربی طی دو سده گذشته روشن کننده حقایق زیادی از جنبشهای زنان و سیر تطور آنهاست.
تولید انبوه و #اشتغال_زنان
تا کمتر از دو قرن پیش زن غربی از حقوق ابتدایی انسانی خود محروم بود. زنان به طور سنتی در تولیدات داخلی مانند ریسندگی بافندگی و خیاطی و همچنین کارهای خانه و فرزند پروری شرکت داشتند. آنها فاقد حقوق قانونی و سیاسی و برای بقای اقتصادی خود تا حد زیادی به مردان وابسته بودند. زن در جوامعی نه تنها حق مالکیت شخصی و داشتن املاک و اموال خصوصی نداشت، بلکه باید در منزل همسر خود همانند یک نیروی کار مجانی کار میکرد و در عوض همانند یک برده خورد و خوراک او تأمین
می شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۵
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
اما در ابتدای قرن بیست، کشورهای غربی برای اولین بار این حق را برای زنان به رسمیت شناختند. انقلاب صنعتی که اروپای غربی و ایالات متحده را در طول قرن نوزدهم متحول کرد، ریشه در معرفی ماشینهای مبتنی بر قدرت در صنایع نساجی انگلیس و اسکاتلند در نیمه دوم قرن هجده داشت. این تغییر تکنولوژیک فرصت های جدیدی برای اشتغال فراهم نمود که نیاز به نیروی کار را تشدید میکرد. با ظهور کارخانه ها و با توجه به اشتغال مردان در مشاغل سنتی، سرمایه داران مرد برای استثمار نیروی کار ارزان و قابل کنترل یعنی زنان، فرصت یافتند. لازمه ی تشویق زنان به اشتغال در صنعت، به رسمیت شناختن حق مالکیت و استقلال اقتصادی زنان توسط مردان غربی بود.
در واقع این احساسات انسانی مردان اروپایی نبود که حق مالکیت را به زنان داد، بلکه «ماشین» چنین کاری را انجام داد! چراکه این انقلاب صنعتی بود که به حضور زنان برای سرعت بخشیدن به حرکت خود احتیاج داشت.
سرمایه داران مرد برای توجیه استثمار زنان به عنوان کارگر کارخانه ها، شروع به استفاده از ادبیات حقوق زنان کرده و استدلال میکردند که ارائه شغل به زنان در کارخانه ها باعث ارتقای برابری جنسیتی می شود. آنها مدعی بودند که با فراهم کردن فرصتهای شغلی برای زنان، آنها را توانمند کرده و به آنان کمک میکنند تا از مردان استقلال پیدا کنند. جان نیل، اولین سخنران حقوق زنان در آمریکا، خواستار
فرصتهای اقتصادی برای زنان شد و گفت:
امیدواریم روزی را ببینیم که زنان ما در تمام سنین... بتوانند شغل داشته باشند، بدون این که مجبور باشند برای نان ازدواج کنند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۶
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
این چنین بود که انقلاب صنعتی و تولید انبوه، پای زنان را به عرصه اشتغال بیرون از خانه باز کرد. به مرور به دلیل نیاز روزافزون صنایع به نیروی کار ارزان قیمت، اشتغال بیرون از خانه برای زنان غربی تبدیل به یک فرهنگ و ضرورت اجتناب ناپذیر شد.
این لفاظی ها واقعیتهای خشن کار در کارخانه را برای زنان پوشانده بود. زنان برای انجام کارهای مشابه، اغلب نصف یا کمتر از مردان دستمزد می گرفتند. طبق برخی گزارشها تفاوت دستمزدها حتی تا چهار برابر نیز بوده است. آنها ساعات طولانی گاهی اوقات تا ۱۴ ساعت در روز تحت شرایط خطرناک و ناسالم کار میکردند و با آزار جسمی و جنسی ناظران و کارفرمایان مرد مواجه میشدند و حتی در مورد شرایط کاری با دستمزد خود توان اظهار نظر نداشتند. همچنین از آنها انتظار میرفت که پس از یک روز طاقت فرسا در کارخانه، وظایف خود در منزل را نیز انجام دهند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۷
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
هدایت شده از میثم تـمّار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥برابری حقوق زن و مرد در غرب اینطوری هست .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅کانال #میثم_تمار 👇
@meysame_tammarr
❌این بنده خدا اگرچه کمی دیر فهمیده و بیست و سه سال از وقت خودش و وقت و جایگاه مردان دیگر را هدر داده و اشغال کرده، اما این کلاه بزرگ سرمایه داری بر سر جامعه های مدرن بشری از قرن هجده به بعد بود.
🔹وقتی کارخانه های پنبه ریسی و نخ سازی در منچستر و جای جای انگلیس رونق گرفت، نیروی کار ارزان غیر برده تنها زنان بودند که باید به کارخانه ها کشیده می شدند.
🔸دستمزدها میان مردان و زنان تقسیم شد، زنان از مزارع حاشیه ای به شهرها کشانده شدند و جایگاه اجتماعی زن به کل عوض شد. امروز بعد از دویست سیصد سال هنوز داستان همین است و غرب دروغگو با شعارهای رنگارنگ قدرت بخشی به زنان آنها را از کارکرد اصلی آنها دور می کنند و به شغل های مردانه شهری می کشاند.
🔸سرمایه داری کلاه بزرگی بود که بر سر انسان امروزی رفت.
✍🏻مجید سرگزی
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
در چنین شرایطی برخی از زنان با سازماندهی اعتصابات، اعتراضات، طومارها و نشریات در برابر این استثمار مقاومت کردند. آنها خواهان دستمزد بهتر، ساعات کاری کوتاه تر، شرایط کار ایمنتر و احترام بیشتر کارفرمایان به خود بودند. آنها همچنین
به جنبشهای اجتماعی گسترده تر برای ایجاد عدالت جنسیتی و حق رأی پیوستند. برخی از زنان در کنوانسیونهای حقوق زنان شرکت می کردند. اولین کنوانسیون در سنكا فالز نیویورک در ژوئیه ۱۸۴۸ ایجاد شد. این کنوانسیون جایی بود که زنان برای
احقاق حقوق خویش دور هم جمع شدند و مطالبات خود را مطرح می کردند.
انقلاب صنعتی تغییرات بزرگی برای زنان در ایالات متحده و اروپا ایجاد کرد. نقش آنها را در خانه باز تعریف کرد و فرصتهای جدیدی از جمله دریافت دستمزد در ازای کار در خارج خانه را به روی آنان باز کرد. با این حال زنان در معرض اشکال جدیدی از استثمار و سرکوب توسط سرمایه داران مرد قرار گرفتند که از شعارهای حقوق زنان برای توجیه برنامههای سود محور خود استفاده می کردند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۸
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
مصرف انبوه؛ ضرورت تضمین سود سرمایه داران:
جوامع غربی با آغاز انقلاب صنعتی به قدرت تولید انبوه دست پیدا کردند. تداوم تولید انبوه برای شرکتها وابسته به مصرف انبوه، توسط تودههای مردم بود. مردمی که فقط براساس نیاز ضروری خود خرید میکردند اکنون میبایست به سمت مصرف انبوه گرایش پیدا می کردند.
یکی از شخصیتهای قرن بیستم آمریکا که نقش جدی و مهمی در این زمینه ایفا کرد «ادوارد برنایز»، خواهرزاده زیگموند فروید روانکاو معروف اتریشی است. او اولین شخصی بود که از ایدههای فروید برای فریب توده ها استفاده کرد.
فرويد معتقد بود که نیروهای اولیه جنسی و خشن در عمق ذهن همه انسانها پنهان شده است؛ نیروهایی که اگر کنترل نشود موجب تخریب و هرج و مرج در جامعه می شود. او آغاز جنگ جهانی اول و خشونت وحشتناک جنگ را به عنوان سندی برای یافتههای خود در نظر گرفت و گفت از نظر روانکاوی این حوادث کاملاً قابل پیش بینی بود. فروید باور داشت که دولتها افسار نیروهای اولیه نوع بشر
را آزاد کردند.
برنایز به این مسئله اندیشید که آیا میتوان با مدیریت افکار عمومی و تودههای مردم از طریق پروپاگاندا ، آنها را به خرید و مصرف ترغیب کرد و برای تولید انبوه صورت گرفته در جامعه صنعتی آمریکا مشتریهای بیشتری ایجاد کرد؛ لذا وی به ایده دایی خود زیگموند فروید روی آورد به این روش برنایز به شرکتهای آمریکایی یاد داد چگونه میتوانند تودهها و مردم را نسبت به کالا یا چیزهایی که تا به حال اصلاً نیازی به آن نداشتند علاقه مند و خواستار کنند؛ یعنی ایجاد پیوند میان کالاهای تولید شده به صورت انبوه و نیازهای ناخودآگاه مردم.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۸و۳۹
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
شرکت دخانیات:
برنایز مبتنی بر این ایده، ذهن «طبقات عمومی» را آزمایش کرد؛ مهمترین و قابل توجه ترین آزمایش او ترغیب زنان به سیگار کشیدن بود. یکی از اولین مشتریان او «جرج هیل» رئیس شرکت دخانیات آمریکا بود و از برنایز خواست که سیگار کشیدن
زنان را که در آن زمان یک تابو محسوب میشد، رواج دهد!
برنایز از روانکاوی به نام «آبراهام بریل» درخواست کرد تا معنی و مفهوم سیگار برای زنان را تحلیل کند. پاسخ بریل این بود که سیگار در نگاه زنان سمبل قدرت جنسی مردان و مردانگی است. او به برنایز گفت که باید سیگار کشیدن را برای زنان به عنوان عملی برای به چالش کشیدن قدرت مردان نشان دهیم؛ در این صورت سیگار خواهند کشید و نماد قدرت خود را خواهند داشت!
برنایز از پیاده روی هزاران نفره عید پاک، کار خود را شروع و یک نمایش ساختگی را طراحی کرد. او از گروهی از دختران طبقه ثروتمند خواست که هر یک سیگاری را زیر لباس خود مخفی کرده و زمانی که او علامت داد، همه هم زمان سیگار خود را روشن کنند؛ او یک گروه خبرنگار را هم برای تهیه و انتشار فیلم از این زنان همراه خود کرد. آنها اسم این کار را تظاهرات گذاشته و سیگار را «مشعل های آزادی» نامیدند.
او سیگار کشیدن زنان را از نظر اجتماعی، با یک عمل نمادین مشروع کرد. ایده برنایز این بود که اگر یک زن سیگار بکشد قدرتمندتر و مستقل تر خواهد بود و تبعیض بین زن و مرد را به چالش خواهد کشید. این ایده، غیر منطقی بود؛ ولی به زنان حس استقلال می داد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۳۹ و ۴۰
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
گذر از «احساس نیاز» و رسیدن به «میل در مصرف»:
برنایز به این نتیجه رسید که برای ایجاد مصرف انبوه باید روحیه مردم آمریکا را از فرهنگ نیاز به فرهنگ میل تغییر دهد. باید به مردم یاد داد که حتی در مواقعی که نیازی وجود ندارد و یا کالای قبلی همچنان باقی است، میل به مصرف کالای جدید داشته باشند. باید امیال انسان بر نیازهای او غلبه کند. او این نکته را ارائه کرد که در خرید و مصرف فقط منطق مهم نیست بلکه مهم این است که شما چیزی را میخرید که از خریدن و استفاده اش حس خوبی دریافت و بتوانید با کالا یا خدمت ارتباط عاطفی برقرار کنید.
«استوارت اوین» تاریخ دان رشته روابط عمومی میگوید:
تا قبل از این واقعه چیزی به اسم مصرف کننده آمریکایی نداشتیم؛ فقط کارگر و مالک آمریکایی داشتیم که عناصر تشکیل دهنده تولید انبوه بودند و با توجه به نیاز واقعی خودشان مصرف میکردند و نه امیال. مردی که پشت این تغییر ذهنیت از نیاز به میل بود، برنایز بود.
برنایز به ساخت تکنیکهای اقناع مخاطب برای مصرف انبوه پرداخت. «ویلیام رندال» او را در مجله «زنان جدید» استخدام کرد و برنایز از طریق این مجله و مجله های دیگر کاری کرد که سلبریتی ها کالای مشتریان رندال را برای تبلیغ بپوشند. او همچنین ابداع کننده استفاده از کالا در فیلمها برای تبلیغ بود. برنایز پزشکان مختلف مانند دونالد لایرد را استخدام کرد که پژوهشهای به ظاهر بی طرفانه ای را انجام دهند و بگویند کالاها برای سلامتی شما خوب هستند.
ترویج مصرف گرایی برنایز، همچنین باعث انفجار بازار سهام شد. او مردم را ترغیب
کرد که از بانکهای که مشتری او بودند وام بگیرند و مردم را تشویق به خرید و فروش سهام در بازار بورس کرد. میلیونها نفر نیز به توصیه های او عمل کردند.
دیدگاههای برنایز مبنی بر کنترل تمایلات مردم هم از ناحیه کمپانیها و شرکتها و هم از ناحیه دولتمردان آمریکایی مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۱۹۲۸ هربرت هوورا اولین رئیس جمهور آمریکا که با برنايز نگاه همسویی داشت ایده «مصرف گرایی موتور زندگی آمریکایی خواهد شد» را ایجاد کرد او به جمعی از بازاریابها و متخصصان روابط عمومی گفت که کار شما ایجاد میل و تبدیل کردن مردم به ماشینهای متحرک لذت گرا است، ماشینهایی که کلید پیشرفت اقتصادی خواهند بود. در دهه ۱۹۲۰ ایده مدیریت تودهها مطرح شد و مرکز آن «خود مصرف گرا» بود.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۳و۴۴
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
استفاده از جذابیت جنسی در رونق بخشیدن به تجارت:
درک اثر امیال درونی در گرایشها و تصمیمات انسان این فرصت را برای صاحبان صنایع و سرمایه داران فراهم کرد که از تکنیکهای تبلیغاتی برای فروش محصولات خود استفاده کنند. در این بین یکی از مؤثرترین ابزارها سوء استفاده از زنان و بهره کشی جنسیتی از آنها در عرصه فروش بوده است. جذابیت جنسی و استفاده از زیباییهای زنانه ابزاری است که عمر استفاده از آن، تقریباً به اندازه عمر انقلاب صنعتی است. این سوء استفاده و استثمار بیش از پیش به نگاه ابزاری نسبت به زنان دامن زد و این ظلم را امتداد داد و تقویت کرد.
یکی از اولین نمونههای استفاده از زنان و جذابیتهای جنسی، تبلیغات شرکت «تنباکو پی پرل» در سال ۱۸۷۱ است که تصویر یک زن برهنه را روی بسته محصول خود استفاده کرد. در سال ۱۸۸۵ شرکت دوک و پسران نیز کارتهای تبلیغاتی حاوی
تصـاویر تحریک آمیزی از بازیگران زن را در پاکت های سیگار قرار دادند. شرکت دوک تا سال ۱۸۹۰ به برند پیشرو سیگار آمریکایی تبدیل شد.
استفاده از عناصر جنسی در تبلیغات برای برانگیختن علاقه جنسی بیننده استفاده میشود. تحقیقات نشان داده که تحریک جنسی مخاطب در یک آگهی بر ارزیابی کلی آگهی در ذهن او و شانس خرید آن کالا در آینده تأثیر می گذارد.
یگر از برندهای پیشگام در استفاده از چنین جذابیتهای در فروش توسط شرکت صابون صورت وودبری انجام گرفت. شعار تبلیغاتی آنها که با تصاویر زوجهای عاشق و وعده عشق و صمیمیت برای کسانی که از این محصول استفاده میکنند همراه بود، توسط آژانس جی. والتر تامپسون طراحی شد. این شعار با عنوان «زنانی که از این صابون استفاده میکنند دارای پوستی هستند که دوست دارید لمس کنید» چنان محبوب شد که وودبری تا دهه ۱۹۴۰ از آن استفاده می کرد. همچنین وودبری یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۳۶ از برهنگی در تبلیغات خود استفاده کرد. حضور بازیگران مشهور نیز در تبلیغات این شرکت پس از این بسیار دیده می شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۴_۴۶
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
لطفاً در نشر پیام کوشا باشید 🌸
بنا به گزارش برخی شرکتهای تحقیقاتی که در حوزه تبلیغات و بازاریابی فعالیت می کنند، در بیش از ۵۰ سال آزمایش اثربخشی تبلیغات، استفاده از تکنیکهای تحریک شهوانی، به عنوان یک تکنیک بسیار بالاتر از حد متوسط در برقراری ارتباط با بازار شناخته می شود و نتایج این تحقیقات نشان می دهد که «موضوعات جنسی می فروشد» در طول دههها به خوبی ثابت شده که استراتژی های بازاریابی حول محور رابطه جنسی موفق بوده اند.
استفاده از تمایلات و جاذبههای جنسی در تبلیغات، در جلب توجه مصرف کنندگان بسیار موثر است و پس از جلب توجه، آنها پیام تبلیغ را به خاطر می سپارند. این بزرگترین مشکل در تبلیغات را حل می کند که خریدار بالقوه را وادار به نگاه کردن و به خاطر سپردن تبلیغات می کند.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۴۹_۴۷
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
مرگ دموکراسی:
برنایز این گونه تحلیل کرد که اگر بتوان امیال و نیروهای درونی بشر که فروید معتقد به کنترل و یا سرکوب آنها بود، را مدیریت کنیم، میتوانیم تصمیم گیریهای فردی و یا گروهی جوامع را به سمت چیزی که میخواهیم سوق دهیم. او براساس نظریه فروید، این گزاره که «تصمیم گیری فردی و گروهی و رفتار انسان براساس اطلاعات و آگاهی است» را زیر سؤال برد. این برداشت، به نحوی زیر سؤال بردن پیش فرض های دموکراسی غربی بود.
«والتر لیپمن» نویسنده برجسته آمریکایی نوشت:
اگر چنین است [که ایدههای فروید در مورد ذات انسان درست باشد] پس لازم است که در مورد دموکراسی تجدید نظر کنیم. ما نیازمند نخبه های جدیدی هستیم که گله های گیج را مدیریت کنند. باید ناخودآگاه توده ها را کنترل کنیم. مکانیسم ذهنیت توده ها، بر پایه منطق و عقل نیست. بلکه بر پایه محرکه حيواني ناخود آگاه آنهاست.
لذا از روان شناسی برای فهم شيوه عمل ذهن عموم مردم، با هدف فهم چگونگی به کارگیری آن در جهت کنترل اجتماعی، استفاده شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۰
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
⭕️ استفاده از زنان برای توجیه حضور استعماری:
استعمار و به تعبیر درست تر استثمار کشور و ملتهای دیگر توسط قدرتهای روز از را دیرباز در جریان بود. هر کشوری که میتوانست با زور سرنیزه و سلاح خود، دیگر ملتها را غارت کند از این کار دریغ نمیکرد و برای این غارت و چپاول نیز احتیاج به ارائه هیچ گونه دلیلی نداشت این پدیده در دوران انقلاب صنعتی و پس از آن نیز ادامه داشت.
⬅️ تا آغاز جنگ جهانی اول، بریتانیا قدرت بلامنازع جهان بود، اما آمریکا به تنهایی از قرن نوزده در حال تبدیل شدن به یک امپراطوری بود از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ بریتانیا به عنوان بزرگترین امپراتوری باقی ماند. اما قدرت این کشور رو به افول بود. در همین حال، ایالات متحده آمریکا صعود چشمگیری کرد؛ زیرا دو جنگ جهانی از یک سو موجب خیزش شگرف اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر سبب نابودی اقتصاد کشورهای جنگ زده اروپایی شد.
⏪در این دوران هر دو قدرت امپریالیستی بریتانیا و آمریکا، با چالشهای جدی در فضای بین الملل نیز روبرو بودند. از یک سو تهدیداتی نظیر ظهور کمونیسم و انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، تلاش ژاپن برای پیوستن به جرگه ابرقدرتها رکود اقتصادی جهانی و تهدید علیه سرمایه داری و... متوجه این دو ابرقدرت شده بود و از سوی دیگر شاهد بروز تحولات اجتماعی و جنبشهای استقلال طلبی در مستعمرات خود نظیر ظهور جنبشهای استقلال طلبی هند و مصر (از ۱۹۰۵) استقلال ایرلند، و... شده بودند.
◀️🔔پیدایش این جنبشها و نگرشهای منفی نسبت به استعمار، موجب همکاری دو قدرت آمریکا و بریتانیا در راستای کنترل مستعمرات و ارائه توجیههای به ظاهر منطقی برای تداوم اشغال شد. در این دوران همان روند استعمار کهنه از سوی کشورهای استعمارگر ادامه پیدا کرد؛ با این تفاوت که از بهانههایی نظیر متمدن سازی و نجات مردم علی الخصوص #زنان این کشورها به عنوان پوشش استعمار استفاده می شد.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۰ و ۵۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
با این ملاحظات تولید برخی آثار از جمله دو کتابی که توسط «کاترین مایو»، نویسنده آمریکایی نوشته شد به خوبی درک می شود. مایو کتاب «جزایر ترس: حقیقت در مورد
فیلیپین» را در سال ۱۹۲۵ و کتاب «مادر هند» را در سال ۱۹۲۷ با هدف توجيه حضور استعماری بریتانیا و ایالات متحده در این دو کشور نوشت و بر مسئولیت مشترکی که آنها در قبال مردم عقب مانده شرقی دارند تأکید کرد و معتقد بود که باید در برابر خواستههای ایشان برای استقلال مقاومت کنند.
هند
امپریالیسم غرب، به صورت ویژه بریتانیا و آمریکا، برای توجیه حضور استعماری خود در شبه قاره هند و به طور کل مشرق زمین از زنان و مسئله زنان به عنوان یک ابزار مناسب استفاده کرد. راهبرد مهم بریتانیا و آمریکا در این مسیر نمایش برتری نژادی فرهنگی و تمدنی خود نسبت به شرق از طریق ساخت روایتهایی جعلی از هند به خصوص در حوزه زنان بود.
روایتهایی که در قالب شرق شناسی از کشور هند و سایر مستعمرات تولید شد. چهره ای عقب مانده فقیر و محتاج ترحم از سوی غربیها ارائه کرد که هم اکنون نیز این باور را در بین مردم اروپا و آمریکا از شرق تثبیت کرده است. در این روایتها انسان و زن شرقی هیچ صدا و تریبونی ندارد. زن غربی متأثر از القائات شرق شناسی زنان شرقی را بی عقل، حقیر و زیر سلطه مرد شرقی می بیند. شدت و میزان تولید این تصویر ذهنی به قدری بود که حتی فمینیستهای حامی استقلال هند نیز به حضور
بریتانیا برای نجات زنان رضایت دادند!
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۲ و ۵۱
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan
بزرگ ترین و اثرگذارترین فمینیستی که امپریالیسم بریتانیا در هند را توجیه کرد، مایو با کتاب مادر هند بود. ماری دالی نیز، از مریدان وفادار او با کتاب «زنان/ اکولوژی» همین روایت را بازتولید کرد. پس از کتاب مادر هند در افکار عمومی بریتانیا, زنان هندی آن قدر رقت انگیز, ستمدیده و قربانی جلوه داده شدند که خشم تمام اقشار جامعه بريتانيا، حتى مخالفین سرسخت امپریالیسم را برانگیخت. زن هندی به عنوان «برده، حقیر و نیازمند نجات» نشان داده شد و مجلات فمینیستی اوایل قرن بیستم به طور منظم و با همین فرمول، روایتهایی دروغین را بازتولید کردند و عملاً توجیه امپریالیسم بریتانیا در افکار عمومی با موفقیت انجام شد. از دیگر تصویرسازیها این بود که انسان هندی از عدم وفاداری، نشاط و قدرت رنج میبرد و این ویژگی تمام هندیها در تمام تاریخ است؛ به طور کلی مردم هندی ذهنیت بردگی دارند و این به بیولوژی آنها بر میگردد؛ برای همین است که آنها لایق حکومت بر خود نیستند از نظر غربی ها ذهن مردم مشرق زمین نمیتواند «روح دموکراسی را درک کند».
• تحریف تاریخ بلند جنبشهای زنان هند
امپریالیسم، در هند به تحریف تمام تلاشها و فعالیتهای شگرف سیاسی زنان هندی از جمله استقلال هند، مبادرت ورزید. در سال ۱۹۲۷ مایو در حالی به تحریف تاریخ فعالیتهای سیاسی زنان اقدام نمود که در همان سال «کنفرانس زنان سراسر
هند»، بزرگترین و تاثیرگذارترین سازمان جنبش زنان هند، تاسیس شد.
همین طور ده سال پیش از آن نیز در ۱۹۱۷، انجمن زنان هندی برای گرفتن حق رأى تأسيس شده بود. در آن دوره در هند زنان نه تنها در مقاومت علیه بریتانیا فعال بودند، بلکه کمپینهایی را علیه پوردا (پرده نشینی که به دو شکل بود: یکی تفکیک جنسیتی و دیگری حجاب کردن زنان)، ازدواج کودکان و ظلم به بیوهها به راه انداخته بودند. البته اکثر آنها زنان طبقه متوسط بودند؛ بنابراین دغدغه هایشان نیز مربوط به طبقه خودشان بود.
📚#کتاب_ناگفته_های_صورتی
(روایت ظلم تاریخی به زنان)
📝ص۵۳
پاسخگویی به شبهات حقوق زن در اسلام 👇
https://eitaa.com/hoghogezan