eitaa logo
الذکر الحکیم
1هزار دنبال‌کننده
42 عکس
0 ویدیو
2 فایل
ارتباط با ادمین @HojjatHekmat
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ، خازِنِ الْعِلْمِ، الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ، النُّورِ الْمُبِينِ. اللّٰهُمَّ وَ كَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلامِكَ وَ وَحْيِكَ، وَ خازِنَ عِلْمِكَ، وَ لِسانَ تَوْحِيدِكَ، وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ، وَ مُسْتَحْفِظَ دِينِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 🏴 آجرک الله یا بقیة الله 🏴 شهادت جانسوز رئیس مذهب حقه جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به شما همراهان گرامی تسلیت عرض می کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 110 ⚜️ حال. قسمت 15 🗂 اگر به اقسام حال و جملات حالیه توجه فرمایید، همه این جملات به صورت خبری‌اند نه انشایی. 📂 پس جمله حالیه امکان إخبار از یکی از دو رویداد ذیل را دارد. 1️⃣ از محتوای جمله خبریه سابق(عامل) مثل جاء زید یضحک. 2️⃣ از آن وجود خارجی که جمله انشایی پیشین(عامل)، موجب تحقّق خارجی آن شده است مانند لا تذهب إلّا ترکب بالسیّارة. 📂 فلسفه عدم قابلیت انشایی بودن جملات حالیه از این قرار است که حال، وظیفه بیانی - بیان عوارض و هیئات ذوالحال - دارد و این وظیفه فقط از عهده جمله خبری برمی‌آید و بس. ♻️ پ.ن: جمله انشایی به جمله‌ای اطلاق می‌شود که در تحقّق وجود خارجی تاثیرگذار است بدون این‌که از آن رویداد خارجی حیثیت خبری داشته باشد یعنی این وجود لفظی نماینده آن واقعه خارجی نمی‌تواند باشد.(ر.ک: پست شماره 50) ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 111 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 1 حرف «أن»(نون ساکن نه مشدّد) دارای وجوهی است: 1️⃣ زائده 2️⃣ تفسیریه 3️⃣ مخففه از ثقیله 4️⃣ مصدریه 🗂 این مبحث، با یک چالش مهمی روبروست که نیازمند صرف انرژی مناسب با آن است که عبارت است از این‌که راه تشخیص آن‌ها چیست و این‌که کدام‌یک بر دیگری تقدم دارد؟ 📝 البته برای فهم پاسخ آن، نیازمند یک مقدمه هامّی است؛ شرایط اولیه هر کدام از این وجوه چیست و دربرنداره چه نکاتی‌اند؟ ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 112 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 2 📑 وجه اول. زائده: 📔 «أن» در چهار جایگاه زاید واقع می‌شود به نحوی که با حذف آن، هیچ خللی در ارتباط بین اجزای کلام ایجاد نشود و این شرط اساسی تمامی واژه‌های زاید است. 1️⃣ بعد از لمّا توقیتیه، مانند «وَ لَمَّا أَنْ جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً سِي‏ءَ بِهِمْ». 2️⃣ بین فعل قسم و لو- مذکور یا محذوف -، مانند «فأقسم أن لو التقینا و أنتم / لکان لکم یوم من الشرّ مظلم» «أما والله أن لو کنت حرّا / و ما بالحرّ أنت و لا العتیق» 3️⃣ بین کاف و مجرورش مانند «و یوما توافینا بوجه مقسّم / کأن ظبیة تعطو إلی وارق السّلم» 4️⃣ بعد از إذا مانند «فأمهله حتّی إذا أن کأنّه / معاطی ید فی لجّة الماء غامر» ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 113 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 3 📑 وجه دوم. تفسیریه: برای «أن» تفسیری شروطی ذکر شده است که به قرار ذیل است: 1️⃣ قبل از آن، باید یک جمله‌ای ذکر شود. 2️⃣ بعد از آن هم، باید جمله‌ای ذکر گردد. از این رو نتیجه می‌گیریم که «أن» تفسیری باید بین دو جمله قرار بگیرد. 3️⃣ جمله پیشین، باید متضمن معنای قول باشد. 4️⃣ جمله پشین، از خود ماده قول نباشد. 5️⃣ حرف جرّ بر آن وارد نشود. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 114 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 4 ⁉️ پرسش‌های مهم مبحث «أن» تفسیری: 1️⃣ مقصود از معنای قول چیست؟ 2️⃣ چه افعالی متضمن معنای قول‌اند؟ آیا می‌توان به تعدادی از این افعال اشاره نمود؟ 3️⃣ چرا شرط عدم ذکر حرف جرّ بر «أن» مطرح شده است؟ و با وجود ذکر حرف جرّ، این «أن» کدام‌یک از وجوه چهارگانه خواهد شد؟ 4️⃣ وجه شرطیت ذکر یک جمله مستقل، پیش از آن چیست؟ ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 115 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 5 🗂 مراد از معنای قول، رساندن یک مطلب و نکته‌ای به مخاطب و سامع است. از این رو هر فعلی که چنین ویژگی‌ای را داشته باشد، متضمن معنای قول خواهد بود. 📝 پس افعالی به مانند: اشاره کردن، وصیّت کردن، نوشتن، وحی کردن، الهام نمودن، صحبت کردن، ندا دادن، صدا زدن و ...، از مصادیق معنای قول به حساب می‌آیند. 📝 وجه این‌که نباید حروف جرّ بر آن وارد شود، این است که با ذکر حرف جر، وابستگی این جارّ و مجرور به قبل از خود ثابت می‌شود و این حاکی از آن است که هنوز جمله پیشین بسته نشده است و هنوز کلام ادامه دارد و اصلا وقوع «أن» بین دو جمله محقق نمی‌شود و بلکه فقط یک جمله خواهیم داشت. 📝 آن‌چه که از جمله پیشین فهم می‌شود با آن‌چه که از جمله بعدی برداشت می‌گردد، از لحاظ مصداقی اتحاد وجود دارد؛ و لذا «أن»، آن اجمال را به سمت تفصیل برده و در واقع آن اجمال را روشن و تفسیر می‌نماید و این اجمال هم اجمال در ناحیه مفرد نیست بلکه در ناحیه جمله است که مراد از این کتبتُ، نادینا و … چیست. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
حرف مرد دوتاست 🗂 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 📂 از آسید عبدالکریم اردبیلی شنیدم: در اردبیل، استادی باب رابع مغنی را تدریس می‌کرد و وقتی به عبارت «زید فی رزق عمرو عشرون دیناراً» رسید، عبارت را چنین خواند: «زَیدٌ فی رزق ...». شاگردان به او تذکّر دادند که «زِیدَ» صحیح است نه «زَیدٌ»! او مخالفت کرد و بر همان اشتباه پافشاری کرد. آن استاد از اشتباهش دست برنداشت و تا وقت مرگ هر وقت به این قسمت باب رابع می‌رسید، عبارت را به همین شکل اشتباه می‌خواند. 📂 از مرحوم حاج آقای والد شنیدم: آقای حاج شیخ می‌فرمود: معروف است که می‌گويند: «حرف مرد، یکی است»، ولی من می‌گویم: حرف مرد دو تا است. مرد آن است که اگر فهمید حرفش باطل است، برگردد و بر اشتباه خود پافشاری نکند. 📂 مرحوم حاج آقای والد نقل می‌کرد: آشیخ زین العابدین پدر آقا ریحان‌الله نخعی گلپایگانی عالم و ملّا و بزرگی در گلپایگان بود. وی به «درر الاصول» حاج شیخ چهار اشکال کرده بود. مرحوم حاج شیخ بالای منبر دوتا از آن اشکالات را قبول و دوتا را رد کرد. ✉️ جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۰۸
﷽ 📚 نکات نحوی ⚜️ شماره 116 ⚜️ حرفِ «أن». قسمت 6 🗂 گفته شد که حرف جرّ نباید بر «أن» تفسیری درآید. 📂 در حکایتی که سیبویه نقل نموده است - کتبت إلیه بأن قُم - این احتمال را مطرح نمودند که این حرفِ باء، زائده است و از این رو، احتمال تفسیری بودن «أن» به قوّت خود باقی می‌ماند. 📂 قابل دقّت است که حروف جرّ با تمامی اقسام خود - زائده، شبه زائده و اصلی - فقط بر اسم( صریح یا مؤوّل) داخل می‌شود؛ لذا احتمال تفسیری وجیه نبوده، بلکه احتمال مصدری متعین می‌شود. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا