eitaa logo
حجت‌ الاسلام پناه‌ زاده
184 دنبال‌کننده
94 عکس
1 ویدیو
0 فایل
panahzadeh.blog.ir یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ ندایی غیبی که مادر حضرت علی علیه‌السلام پس از تولد آن حضرت شنید از مادر فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی علیهمالسلام روایت شده: 🔹«لَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَخْرُجَ هَتَفَ بِی هَاتِفٌ وَ قَالَ یَا فَاطِمَةُ سَمِیِّهِ عَلِیّاً فَهُوَ عَلِیٌّ وَ اللَّهُ الْعَلِیُّ الْأَعْلَى یَقُولُ اشْتَقَقْتُ اسْمَهُ مِنِ اسْمِی وَ أَدَّبْتُهُ بِأَدَبِی وَ أَوْقَفْتُهُ عَلَى غَامِضِ عِلْمِی وَ هُوَ الَّذِی یَکْسِرُ الْأَصْنَامَ فِی بَیْتِی وَ هُوَ الَّذِی یُؤَذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَیْتِی وَ یُقَدِّسُنِی وَ یُمَجِّدُنِی فَطُوبَى لِمَنْ أَحَبَّهُ وَ أَطَاعَهُ وَ وَیْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ» 🔸هنگامى که خواستم از خانه‏ ى خدا بیرون بیایم گوینده‏ ى غیبى فریاد زد که: اى فاطمه، نام نوزاد را «على» بگذار؛ زیرا خداوند علیّ اعلى می‍‌ فرماید که نام او را از نام خودم مشتق کردم و او را خودم تربیتش نمودم و بر پیچیدگی‍ ‍های علمى خود آگاه کردم و او همانست که در خانه‏ ى من بت ‍‍ها را درهم شکند و بر فراز خانه ‏ى من اذان بگوید و مرا مقدس دانسته و بزرگ شمارد. خوشا به حال آن کس که على را دوست داشته باشد و از او پیروى کند و واى بر آن کس که نسبت به او بغض داشته باشد. 📖کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة) ؛ ج‏1 ؛ ص60 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✨ امام علی علیه‌السلام وارث کمالات انبیاء علیهم‌السلام از ابوهریره چنین نقل شده است که: با عده‌ای از اصحاب در محضر رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) بودیم که حضرت فرمودند: 🔸«مَنْ‏ أَرَادَ أَنْ‏ یَنْظُرَ إِلَى‏ آدَمَ‏ فِی عِلْمِهِ، وَ إِلَى نُوحٍ فِی فَهْمِهِ، وَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فِی خَلَّتِهِ، وَ إِلَى مُوسَى فِی مُنَاجَاتِهِ، وَ إِلَى عِیسَى فِی سُنَّتِهِ، وَ إِلَى مُحَمَّدٍ (ص) فِی تَمَامِهِ وَ کَمَالِهِ فَلْیَنْظُرْ إِلَى هَذَا الرَّجُلِ الْمُقْبِلِ» 🔹هرکس که نظر کند به آدم (علیه‌السلام) در علمش، و نظر کند به نوح (علیه‌السلام) در فهمش، و به ابراهیم (علیه‌السلام) در دوستی‌اش با خداوند، و به موسی (علیه‌السلام) در مناجات کردنش با خداوند، و به عیسی (علیه‌السلام) در سنتش، و نظر کند به محمد (صلی‌الله علیه و آله) در تمامیت و کمالش، پس نظر کند به مردی که قرار است وارد شود. با شنیدن این سخن، جمعیت گردن‌های خود را برای مشاهده کسی که خواهد آمد دراز کردند. در این هنگام حضرت علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) وارد شد. 📖المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه‌السلام؛ ص 287 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
❓ چرا رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع) را تشبیه به کعبه کرده‌ است؟ 🔹 در روایتی از رسول خدا صلی‌الله علیه وآله، حضرت علی علیه‌السلام تشبیه به کعبه شده‌اند: «إِنَّمَا مَثَلُکَ فِی الْأُمَّةِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ»1 مَثَل تو در میان امت حکایت کعبه است. ❓سؤال: چرا حضرت علی علیه‌السلام به کعبه تشبیه شده است؟ ✅ جواب این سؤال را در ادامۀ این روایت می‌توان فهمید: «إِنَّمَا مَثَلُکَ فِی الْأُمَّةِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ الَّتِی نَصَبَهَا اللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ وَ نَأْیٍ سَحِیقٍ».2 مَثَل تو در میان امت حکایت کعبه است که خداوند آن را نشانه قرار داده است و از راه‌های سخت و دور به‌سوی او می‌آیند. 🔸 حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ضمن احتجاجی که با خوارج داشتند، این فرمایش رسول خدا صلی‌الله علیه و آله را به زیبایی تبیین فرموده‌اند: «لَیْسَ عَلَى الْأَوْصِیَاءِ الدُّعَاءُ إِلَى أَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا یَبْعَثُ اللَّهُ الْأَنْبِیَاءَ (صلوات االله علیهم) فَیَدْعُونَ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ أَمَّا الْوَصِیُ‏ فَمَدْلُولٌ عَلَیْهِ مُسْتَغْنٍ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَى نَفْسِهِ وَ ذَلِکَ لِمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَقَدْ قَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ- وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حج الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا»3 فَلَوْ تَرَکَ النَّاسُ الْحَجَّ لَمْ یَکُنِ الْبَیْتُ لِیَکْفُرَ بِتَرْکِهِمْ إِیَّاهُ- وَ لَکِنْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِتَرْکِهِمْ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ نَصَبَهُ لَهُمْ عَلَماً وَ کَذَلِکَ نَصَبَنِی عَلَماً حَیْثُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى وَ أَنْتَ منی بِمَنْزِلَةِ الْکَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِی»4 دعوت به‌سوی خود تنها وظیفه انبیاء است نه اوصیاء. اوصیاء از جانب انبیاء معرفی مى‏شوند و احتیاجى به معرفی کردن خود ندارند. وظیفه انبیاء معرفی جانشینان خود و دعوت مردم به‌سوی ایشان مى‏باشد و اهل ایمان به خدا و رسول قهرا اوصیاى انبیاء را خواهند شناخت. اوصیاء به‌منزله کعبه ‏اند؛ آنجا که خداوند مى ‏فرماید: «براى خدا، حج آن خانه، بر عهده مردم است؛ (البته بر) کسى که بتواند به‌سوی آن راه یابد». بنابراین اگر مردم برای انجام مناسک حج به‌سوی کعبه حرکت نکنند عیب و تقصیرى براى خانه کعبه ثابت نشده و کعبه کافر و مخالف شمرده نخواهد شد. بلکه کفر و تقصیر از آن مردمى است که زیارت خانه کعبه را ترک مى‏کنند؛ زیرا این عمل از وظائف و فرائض اهل اسلام به شمار رفته و هم خانه کعبه براى مؤمنین معرفی شده و در مقابل آنان منصوب و مشخص گردیده است. همچنین است حال من، زیرا رسول خدا در برابر انبوه جمعیت مرا به مقام خلافت و وصایت منصوب نموده و فرموده: «اى علی همچون کعبه ‏اى که نزد تو آیند و تو نزد ایشان نروى». 📚 پی نوشت: 1. وسائل الشیعة؛ ج‏4؛ ص 302 2. همان منبع 3. سوره آل عمران، آیه 97 4. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)؛ ج‏1؛ ص 188 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
✍️ دلیل اینکه پدران و اجداد انبیاء و ائمه علیهم‌السلام تماماً مؤمن به خداوند یکتا بودند 🔹 مرحوم شیخ صدوق دربارۀ اعتقاد حقۀ شیعۀ دربارۀ ایمان پدر و اجداد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و همچنین ایمان پدر حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «اعتقادنا فی آباء النبی‏ أنّهم مسلمون من آدم إلى أبیه عبد اللّه و أنّ أباطالب کان مسلما، و امّه آمنة بنت وهب کانت مسلمة».[1] اعتقاد ما دربارۀ پدر و اجداد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) این است که تمام آنها از حضرت آدم تا عبدالله که پدر رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود، تسلیم خداوند متعال بوده و به او ایمان داشتند – همچنین ابوطالب (عموی پیامبر ص و پدر حضرت علی علیه السلام) نیز مؤمن بود – و آمنه بنت وهب، مادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز مؤمن بود. 🔸 مرحوم شیخ مفید نیز روایتی از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل کرده که آن حضرت فرمودند: «ما زلت أتنقل من أصلاب الطاهرین إلى أرحام المطهرات حتى أخرجنی الله تعالى فی عالمکم هذا»[2] همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل مى ‏ساخت تا اینکه مرا به این دنیای شما آورد. 🔹 مرحوم شیخ مفید این روایت را دلیل بر طهارت آباء النبی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دانسته و چنین استدلال کرده که: «فدل على أن آباءه کلهم کانوا مؤمنین إذ لو کان فیهم کافر لما استحق الوصف بالطهارة لقول الله تعالى‏ "إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ"‏ فحکم على الکفار بالنجاسة فلما قضى رسول الله ص بطهارة آبائه کلهم و وصفهم بذلک دل على أنهم کانوا مؤمنین‏»[3] این روایت دلیل یر این است که پدر و اجداد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تماماً مؤمن بودند؛ زیرا اگر در بین آنها شخص کافری هم بود، هیچ‌گاه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تمام پدرانشان را به طهارت توصیف نمی‌کردند؛ چراکه خداوند در قرآن کریم مشرکین و کفار را نجس دانسته و فرموده «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ»[4]. 🔸 در روایتی از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله چنین آمده که آن حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى خَلَقَنِی وَ عَلِیّاً مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْخَلْقَ بِخَمْسِمِائَةِ أَلْفِ عَامٍ فَکُنَّا نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ نُقَدِّسُهُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى آدَمَ قَذَفَ بِنَا فِی صُلْبِهِ ... ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ فِی الْأَصْلَابِ الطَّاهِرَاتِ إِلَى الْأَرْحَامِ الطَّیِّبَةِ فَلَمْ نَزَلْ کَذَلِکَ حَتَّى أَطْلَعَنِی اللَّهُ تَعَالَى مِنْ ظَهْرٍ طَاهِرٍ وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَاسْتَوْدَعَنِی خَیْرَ رَحِمٍ وَ هِیَ آمِنَةُ ثُمَّ أَطْلَعَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلِیّاً مِنْ ظَهْرٍ طَاهِرٍ وَ هُوَ أَبُو طَالِبٍ وَ اسْتَوْدَعَهُ خَیْرَ رَحِمٍ وَ هِیَ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَد»[5] همانا خداوند تبارک و تعالى من و على (علیه‌السلام) را از یک نور پانصد هزار سال پیش از آنکه خلق را بیافریند آفریده است و ما خداى را تسبیح و تقدیس مى‏کردیم‏؛ و چون خداوند آدم را آفرید، ما را در صلب او افکند. سپس از نسل او به اصلاب پاک و رحم‌هاى پاکیزه منتقل شدیم و همواره چنین بودیم تا خداوند متعال مرا در صلب پاک عبد الله و بهترین رحم، یعنى رحم آمنه، مستقر فرمود و خداوند متعال على را در صلب پاک ابوطالب و رحم پاک فاطمه دختر اسد قرار داد. ✍️ از این قبیل روایات و همچنین از کلام امثال شیخ صدوق که فرمود «و أنّ أباطالب کان مسلماً» استفاده می شود که پدر و مادر حضرت علی علیه‌السلام نیز مؤمن بود؛ همچنان‌که روایت‌ها و گزارش‌های تاریخی متعدد نیز به روشنی دال بر این مطلب است. با توجه به این مطلب و با توجه به اینکه اجداد حضرت علی علیه‌السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام که او اولاد ایشان هستند، همان اجداد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است، چنین می‌گوییم که پدران و اجداد انبیاء و ائمه دوازده‌گانه علیهم‌السلام تماماً مؤمن به خداوند یکتا بودند. 📚 پی نوشت: [1] الاعتقادات، باب 40، ص 110 [2] تصحیح اعتقادات الإمامیة، فصل فی أن آباء النبی ص کانوا موحدین، ص 139 [3] تصحیح اعتقادات الإمامیة، فصل فی أن آباء النبی ص کانوا موحدین، ص 139 [4] سوره توبه: 9، آیه 28 [5] روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة) ؛ ج‏1؛ ص 77 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
◾️توصیف بی‌نظیر امام سجاد علیه‌السلام دربارۀ حضرت زینب (س) نقل شده که بعد از حادثۀ عاشورا، هنگامی‌که اسیران اهل‌بیت را وارد کوفه کردند، وقتی حضرت زینب سلام الله علیها آن خطبۀ تأثیرگذار را خطاب به کوفیان بیان کردند، امام زین‌العابدین علیهماالسلام خطاب به ایشان فرمودند: یَا عَمَّةِ ... أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَةٍ ❇️«ای عمه (جان)! بحمد اللَّه تو عالمه‌ای هستی که تعلیم داده نشده‌ای و فهیمه‌اى هستی که محتاج به تفهیم نبوده‌ای (بلکه خداوند با علم لدنی تو را عالم و فهمیده نمود)». ✍این تعبیر بی‌نظیر که امام سجاد علیه‌السلام در حق حضرت زینب سلام‌الله علیها نمودند، اشاره به علم لَدُنّی دارد که خداوند از پیش خود آن بانوی بزرگوار را آگاه به آن نمود؛ نه اینکه با تعلیم و تعلّم و حضور در جلسات آموزشی به چنین علمی دست یافته باشد؛ همان علمی که از جنس علم ائمۀ معصومین علیهم‌السلام بود و خداوند نور آن را در دل آنان قرار داده بود. 📖 الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص 305 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🔸 گزارشی تاریخی از قدرت سخنوری حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از حذیم بن شریک أسدى نقل شده که: بعد از شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام وقتی امام زین‌العابدین علیه‌السلام با نسوان از کربلا به کوفه آمدند، حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به کوفیان خطبۀ تأثیرگذاری را ایراد کردند. حذیم أسدى ادامه می‌دهد که: «لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا کَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِیٍّ ع وَ قَدْ أَشَارَتْ إِلَى النَّاسِ بِأَنْ أَنْصِتُوا فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَکَنَتِ الْأَجْرَاسُ» 🔹به خدا سوگند هیچ زن با حیائی سخنورتر از زینب دختر علی (علیهماالسلام) ندیده بودم؛ ان بانو آن‌چنان سخن می‌گفت که گویا با زبان علی (علیه‌السلام) سخن می‌گوید. سپس به مردم اشاره کرد تا ساکت شوند و گوش به سخنانش دهند. پس نفس‌ها درسینه حبس شد و سکوت همه‌جا را فراگرفت. 📖الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص 304 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🔸تحقیر یزید در دربار خودش توسط حضرت زینب سلام‌الله‌علیها 🔹زیبب سلام الله علیها! همان بانوی حیا و عفت که خون علی را در رگ دارد و ابتلائات زندگی را یکی پس از دیگری به جان خرید؛ ولی هیچ‌یک از این مصیبت‌ها او را از پای درنیاورد. نهیب‌های حیدری او، یزید را حتی در دربار خودش نیز درمانده کرد؛ آنگاه‌که با ندایی عزتمندانه بر سر یزید فریاد ‌کشید که: «لَئِنْ‏ جَرَّتْ عَلَیَّ الدَّوَاهِی مُخَاطَبَتَکَ إِنِّی لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِیعَکَ وَ أَسْتَکْثِرُ تَوْبِیخَکَ» ای یزید! گرچه پیش آمدهاى ناگوار روزگار، مرا به سخن گفتن با تو کشانده است ولى درعین‌حال ارزش تو ازنظر من ناچیز است و نکوهشت را به خاطر جنایت‌‏هایت بس بزرگ می‌دانم و تو را بسیار سرزنش مى‏کنیم‏. 📖 اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، النص، ص: 184 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🔳 زیارت‌نامه‌ای با حال و هوای روضه در فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت ابوالحسن امام موسی بن جعفر علیهماالسلام به بخش‌هایی از این ظلم‌ها و شکنجه‌ها اشاره‌شده است. در آنجا که عرضه می‌داریم: 🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الِاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ الْجَمِیلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الِاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وَلَاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ. (بحار الأنوار، ج‏99، ص: 17) 🤲 پروردگارا درود فرست بر محمد و اهل‌بیتش و درود فرست بر موسى بن جعفر (علیه‌السلام) جانشین نیکان و پیشواى نیکوکاران عالم و معدن انوار و وارث آرامش و متانت و حکمت‌ها و آثار (گذشتگان) 🔹آن بزرگوارى که شب‌ها تا سحر به شب‌زنده‌داری بیدار بود و پیوسته استغفار می‌کرد؛ مأنوس بود با سجده طولانى و اشک‌های روان و مناجات فراوان و ناله‌های پیوسته و زیبا 🔸کسی که جایگاه خرد و عدالت و نیکی و احسان و سخاوت و بخشش بود 🔹همان امامی که همدم با گرفتاری و صبر بود و به ستم گرفتار شد و با جور مدفون گردید 🔸کسی که در سیاه‌چال‌ها و زندان‌های تاریک شکنجه می‌شد 🔹کسی که پاهاى مبارکش در حلقه‏ هاى زنجیر مجروح گردید 🔸و کسی که هنگام شهادتش با خواری و سبک شماری بر جنازه مبارکش ندا داده شد 🔹و آن‌کسی که بر جدش محمد مصطفى (صلی‌الله علیه وآله) و پدرش علی مرتضى (علیه‌السلام) و مادرش سرور بانوان (سلام‌الله علیها) داخل شد، درحالی‌که ارثش غصب شده و خلافت از او سلب شده و فرمانش بر زمین‌مانده و خونش طلب شده بود؛ 🔸و درحالی‌که به او سمّ نوشاندند •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🔳امام مظلومی که بر جنازۀ مطهرش با خواری و سبکی ندا داه شد 🏴در فرازی از زیارت‌نامه حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام عرضه می‌داریم: 🤲«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ... وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الِاسْتِخْفَاف»[1] پروردگارا درود فرست بر محمد و اهل‌بیتش و درود فرست بر موسى بن جعفر (علیه‌السلام) ... کسی که هنگام شهادتش با خواری و سبک شماری بر جنازه مبارکش ندا داده شد. همچنان که از این فقرۀ زیارت‌نامه پیداست، هنگام شهادت آن بزرگوار حرمتشان رعایت نشد و ایشان را با خفت و خواری معرفی کردند. ✍برای اینکه ماجرای این اهانت را بدانیم، بهتر است مراجعه کنیم به روایتی که مرحوم شیخ صدوق نقل کرده‌اند. 🖋در این روایت چنین آمده که «حسن بن عبدالله صَیْرَفی» از قول پدرش نقل کرده: هنگامی‌که حضرت امام موسى بن جعفر علیهماالسلام در زندان سندىّ بن شاهک وفات یافت، حضرت را بر تابوتى گذاشته و نداء دادند: «هَذَا إِمَامُ الرَّافِضَةِ فَاعْرِفُوهُ»: این امام رافضى (شیعه)ها است، او را بشناسید. وقتى آن بزرگوار را به محل شرطه ‏ها آوردند، چهار نفر را مأمور کرد تا صدا بزنند: «هرکس مى ‏خواهد خبیث ابن خبیث (العیاذ بالله) را ببیند بیاید». در این هنگام سلیمان بن أبى جعفر از قصرش بیرون آمد و به کنار شطّ رفت و دادوفریاد و غلغله به گوشش رسید. از غلامان و کنیزانش پرسید: چه خبر است؟ گفتند: سندىّ بن شاهک بر جنازه موسى بن جعفر علیه‌السلام نداء مى‏کند. سلیمان به غلامان و فرزندانش گفت: مأموران سندی بن شاهک به‌زودی به قسمت غرب (شهر) مى‏روند. وقتى ازآنجا عبور کردند با غلامان خود به آنجا بروید و جنازه را از دست آن‌ها بگیرید؛ اگر مقاومت کردند، آن‌ها را بزنید و لباس‌های سیاهشان را پاره کنید. وقتى جنازه را از آن قسمت عبور دادند، غلامان به آنجا رفتند و آن‌ها را زدند و لباس‌های سیاهشان را پاره کردند و جنازه آن حضرت را گرفتند و بر سر چهارراه قراردادند و منادیان نداء دادند: «هر کس مى ‏خواهد طیّب بن طیّب موسى بن جعفر علیهماالسلام را ببیند، بیاید». مردم جمع شدند و حضرت را غسل دادند و با حنوطى فاخر و گران‌بها، ایشان را حنوط کردند و سلیمان بن أبى جعفر آن حضرت را در کفنى که براى خود ترتیب داده بود، از برد یمانى، که قیمت آن دو هزار و پانصد دینار بوده و تمام قرآن بر آن نوشته شده بود، کفن کرد و خود با پاى برهنه، بدون عمامه و گریبان چاک، آن حضرت علیه‌السلام را تشییع کرد و در «مقابر قریش» دفن نمود.[2] 📚پی نوشت: [1] بحار الأنوار، ج‏99، ص 17 [2] عیون أخبار الرضا علیه‌السلام؛ ج‏1؛ ص۹۹ •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🌺"عید مبعث" بهانه ای برای بعثت انسان به مکارم اخلاقی ✍️"بعثت" به معنای برانگیختن است و عید مبعث را مبعث گفته اند به خاطر اینکه رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در این روز فرخنده به پیامبری برانگیخته شده است. ❓سؤال میپرسیم هدف از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله چیست؟ ✅ آن حضرت جواب این سوال را اینگونه میدهند که: اِنَّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاقِ.(1) من برانگیخته شده ام تا کرامت نفس را به اکمال برسانم. ✍️کرامتی که با تخلق به محسنات اخلاقی و پرهیز از رزائل حاصل میشود. شاید بتوان از این بیان نورانی، مطلبی را استفاده کرد و آن اینکه انسان را نیز بعثتی است و آن مبعث عبارت است از نیل به مکارم اخلاقی. بعثتی که با تخلق به اخلاق حسنه، تعالی روح را در پی داشته باشد. و بیجا نیست اگر این روز بزرگ را عید نامیده اند. به خاطر اینکه "عید" به معنای بازگشت است. و اگر انسان این روز را نقطه عطفی برای بازگشت به فطرت الهی خویش قرار داده و با توبه به سوی خدا برگردد، این روز را برای خود عید کرده است. چراکه حضرت علی علیه السلام فرمودند: کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید.(2) هر روزی که در آن روز نافرمانی خدا نشود، عید است. بنابراین عید سعید مبعث، بهانه ایست برای بعثت انسان به مکارم اخلاقی. 📚پاورقی: 1.بحارالأنوار، ج 71، ص 382 2. میزان الحکمه، ماده "عید" •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🌸 مبعث بهانه‌ای برای بعثت عقل ✨ در روایتی زیبا از امام موسی بن جعفر علیه‌السلام، عقل در کنار انبیاء الهی، به‌عنوان دلیل و راهنما بر بندگان معرفی‌شده است. در آنجا که می‌فرمایند: 🌺 «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ‏ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول»‏ (الکافی ، ط-الإسلامیة ، ج‏1، ص: 16) خدا بر مردم دو حجّت و دلیل دارد: حجّت آشکار و حجّت نهان؛ حجّت آشکار فرستاده شدگان و پیامبران (علیهم‌السلام) و حجّت پنهان و باطنی عقل‌ها هستند. ✍️همچنان که خداوند با ارسال انبیاء و رسولان، حجت را بر مردم تمام کرد و همچنان که ایشان را راهنمایی برای رسیدن به سعادت و عدم گمراهی قرار داد، عقل را نیز راهنمایی برای انسان قرار داده تا صراط مستقیم را از طریق ضلالت و گمراهی تشخیص دهد و با این عقول نیز حجت را بر انسان‌ها تمام کرد. البته ناگفته نماند همین عقل به خاطر محدودیتش و برای درامان ماندن از خطا و اشتباه، نیاز به تأیید و یاری شرع دارد. ✍️روز مبعث روز بعثت حجت الهی و روزی است که آخرین پیامبر الهی به رسالت برانگیخته شد تا کامل‌ترین دین الهی را از طرف خدا به‌سوی مردم به ارمغان بیاورد. چه زیباست که این روز بهانه‌ای باشد برای بعثت حجت دیگر الهی یعنی عقل. و چه به‌جاست که این روز نقطه عطفی باشد برای خدمت گرفتن عقل و خرد در مسیر بندگی خداوند. •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir
🌺 دلیل اینکه ماه شعبان به این نام خوانده شده است ✨ ✍️ واژه «شعبان» اسمی است که معنای منشعب شدن و پراکنده شدن در آن نهفته است. دلیل اینکه این ماه را شعبان نامیده‌اند این است که رحمت‌های پروردگار در این ماه به صورت وسیع و شایع نازل می‌شود. 🌺 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: «شَهْرُ شَعْبَانَ تَنْشَعِبُ فِيهِ الْخَيْرَات‏» [ماه شعبان ماهی است كه در آن انواع خيرات بطور پراكنده شيوع يابد] 📚 مجمع البحرين، ج‏2، ص 90 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 71 •┈┈••✾••┈┈• @hojjat_panahzadeh www.panahzadeh.blog.ir