eitaa logo
میراث/اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 میراث/اندیشکده سبک زندگی اسلامی ~•• در بین هزاران کانال باید ❤ به کانالی داد که ثمره آن تأملات زندگی‌ساز باشد ••~ ✅ مدیر اندیشکده: حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌ عباسی‌اصل ⁉️ پرسش درباره‌ی اندیشکده و دوره‌ها: @N_sobhany 🔁 تبادل: @R_Bahreyninejad71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۱) ✅ چه را ترک کنیم ؟؟ ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1933 ❌دو– : بعضی از مهمانی‌ها به واسطه مهمانی‌دهنده مذموم هستند مانند دو مورد ذیل : ⬅ الف – : بعضی از آدم‌ها اساسا برای فخر فروشی و مهمانی می‌دهند، در صورتی که این روحیه مهمان برای ما روشن شد باید این مهمانی رو ترک کرد حتی اگر بهترین غذاها را در بهترین جا به مهمانان بدهد. از پیامبر نقل شده که : «ان رسول الله نهی ان یوکل طعام المتباهین» یعنی «پیامبر از خوردن غذای کسانی که برای فخر فروشی به دیگران غذا می‌دهند نهی فرمود» این ممنوعیت یک شیوه مناسب برای مقابله و مبارزه منفی با فخر فروش و هم چشم و هم چشمی است تا این پدیده شوم و مذموم ریشه کن شود. ⬅ ب – : یکی از راه مقابله با ، مقابله منفی با افراد منافق یا فاسق است چرا که آنها زمینه ترویج فساد را فراهم می کنند از همین جهت پیامبر اسلام میفرماید : «نَهَانَا رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ إِجَابَةِ طَعَامِ الْفَاسِقِين» یعنی «پیامبر ما را از اجابت دعوت و خوردن غذای فاسقان نهی کرد» «أَبَى اللَّهُ لِي زَادَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ طَعَامَهُمْ» یعنی «خداوند من را از خورد غذایی مشرکین و منافقین نهی کرده» ⬅ ج – : امام صادق می‌فرماید : «الْأَكْلُ عِنْدَ أَهْلِ الْمُصِيبَةِ مِنْ عَمَلِ أَهْلِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ السُّنَّةُ الْبَعْثُ إِلَيْهِمْ بِالطَّعَامِ» یعنی «غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که دیگران غذای آنان را فراهم کنند» دقت در این روایت ما را با فاصله جدی رفتارهای اجتماعی‌مان با اسلام ناب روشن می‌کند. ⁉ واقعا چرا کسی که مصیبت دیده می‌شود : 〰-باید به مردم بعد از تشیع و دفن مرده خود غذا بدهد ؟ با چه دلیل عقلی و شرعی بار مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کنیم به طوری که هم نگرانی میزبانی داشته باشد و هم مصیبت فراق عزیز ؟؟ 〰-باید به مردم سوم و هفتم و چهلم اطعام دهد ؟؟ کدام هدف مهمانی ( شکر گزاری یا تقسیم شادی با نزدیکان ) در توجیه این امر مذموم مورد توجه قرار گرفته است ؟؟ آیا پایه‌ای دینی یا عقلی دارند ؟؟ اما در مقابل اسلام می‌گوید، همان کسی که در شادی‌ها، شما را شریک کرده است، وقتی دچار مصیبتی می‌شود، وقت آن است که شما جبران کنید و با حمایت‌های معنوی ( حضور در مراحل مختلف و دلداری دادن ) و مادی ( تامین غذای و ... ) او را دلگرم نماید. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۲) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1943 ها و های در سبک زندگی اسلامی : ⭕ بهترین دستورالعمل‌های اسلامی را می‌توان در قرآن استخراج کرد و بعد از آن سراغ باید رفت، بنابراین «باید» از و «باید» از استخراج می‌کنیم. ⬅ یکی از آیات قرآنی که به مساله می‌پردازد ، داستان است و از آنجایی که ابراهیم یک اسوه و الگو برای مسلمانان و مومنان می‌باشد قطعا می‌توان از این داستان ضمن اهمیت ، را نیز آموزش دید. 🔶اما داستان حضرت ابراهیم (ع) : هَلْ أَتَئكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِين‏ (*) إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ(*)فَرَاغَ إِلىَ أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ(*) فَقَرَّبَهُ إِلَيهْمْ قَالَ أَ لَا تَأْكلُونَ یعنی : آيا خبر مهمانهاى بزرگوار ابراهيم به تو رسيده است؟ (*)در آن زمان كه بر او وارد شدند و گفتند : «سلام بر تو!» او گفت : «سلام بر شما كه جمعيّتى ناشناخته‏‌ايد!» (*)سپس پنهانى به سوى خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بريان شده‏‌اى را براى آنها) آورد، (*)و نزديك آنها گذارد، (ولى با تعجّب ديد دست بسوى غذا نمی‌برند) گفت : «آيا شما غذا نمی‌خوريد؟!» ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۳) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1956 و در سبک زندگی اسلامی : چهار از ⬇️ ⭕ اما نکات قابل استنباط که «» هستند : 🍀یک– : همانطور که از آیات روشن است حضرت ابراهیم بعد از ورود مهمان سریعا تدارک پذیرایی دادند. بسیار زیبنده است که بدو ورود مهمان، پذیرایی از او صورت بگیرد و اگر هوا گرم است نوشیدنی خنک و اگر هوا سرد است نوشیدنی گرمی به او داده شود، تا مراحل بعدی پذیرایی سر فرصت صورت بگیرد، البته که تاخیر غیر عرفی بین پذیرایی‌ها هم صحیح نمی‌باشد و لازم است که میزبان با توجه به زمان مهمانی و وقت مهمان برنامه‌ریزی داشته باشد. ☘دو_ داشته‌ها : همانطور که از آیه بر می‌آید حضرت ابراهیم برای مهمانان ناشناخته که حتی نمی‌داند در آینده آنها را خواهد دید یا نه؟ بهترین پذیرایی را آماده می‌کند و به بهترین شکل این پذیرایی را محقق می‌کند. نشانه پذیرایی با « داشته‌ها» کلمه «» به معنى است، و انتخاب چنين گوساله‏‌اى براى احترام به ميهمانان، و استفاده بيشتر اطرافيان بوده است‏ و همچنین نشانه پذیرایی به « شکل» ، کلمه «» به معنى است. اما چرا ابراهيم پنهانی این برنامه را ریخت ؟ براى اينكه ممكن بود اگر ميهمانان متوجه شوند مانع از چنين پذيرايى گردند، از این رفتارها به خوبی آشکار می‌شود که ابراهیم (ع) تعارف نمایشی نداشت و واقعا این مهمان را دری برای کسب رضایت الهی می‌دانست و مهمانوازی با شخصیت ایشان عجین بود. اما امکان دارد این سئوال مطرح شود که چرا ابراهيم برای مهمانان سه نفره خود غذاى فراوان و مفصل تهيه كرد؟ جواب آنکه معمولا اشخاص سخاوتمند هرگاه ميهمانى براى آنها فرا رسد تنها به اندازه ميهمانان غذا تهيه نمی.كنند، بلكه غذايى فراهم می‌سازند كه علاوه بر ميهمانان تمام كسانى كه براى آنان كار می‌كنند در آن شريك و سهيم باشند، و حتى همسايگان و نزديكان و اطرافيان ديگر را هم در نظر می‌گيرند، بنا بر اين هرگز چنين غذاى اضافى اسراف محسوب نمی‌شود، و اين معنى امروز هم در ميان بسيارى از عشاير و آنها كه به شكل سنتى سابق زندگى می‌كنند ديده می‌شود. 🍀سه– « فَقَرَّبَهُ إِلَيهْمْ » : تعارف کردن مد نظر در اینجا با تعارف‌های توخالی و پوشالی و رفع مسئولیتی متفاوت است و بلکه معنای کاملا مخالفی دارد. تعارف در اینجا به معنی اقدام مثبت برای برطرف کردن رودربایستی و خجالت مهمان است. همانطور که در آیه روشن است حضرت ابراهیم غذا را به سمت مهمان سوق می‌دهد تا او خجالت خود را کنار گذاشته و به راحتی دست دراز کند و به خاطر رودربایستی از خوردن محروم نشود. مثلا در تاریخ نقل است که روز حارث این مغیره نزد امام صادق مهمان بود، او نقل می‌کند که وقت غذا شد و برایمان پلو آوردند و من با ایشان شروع به خوردن کردم، سپس آن حضرت با دست خود در سینی پلو خطی کشید و فرمود تا این خط باید بخوری» 🔆 پس روشن می‌شود که میزبان وظیفه دارد تمام سختی‌های مهمان برای خوردن را از پیش رو بردارد و او را به شکل‌های مختلف تشویق به خوردن کند چرا که امکان دارد مهمان رودربایستی داشته و خجالت بکشد. 🔵 مرور چند نکته در اینجا مفید است : 〰- : خواننده گرامی می‌داند که افراط و تفریط در هر زمینه بد است، از جمله در تعارف کردن چرا که گروهی به صورت تفریط می‌گویند که «چرا تعارف بکنم، اگر بخواهد می‌خورد» و گروهی دیگر به صورت افراطی با اصرارهای مکرر و یا با جملاتی مانند «اگر این سینی را تمام نکنی ناراحت می شوم» و «اگر تمام سینی را نخوری می‌فهمم که غذا خوب نبوده» و... که هر دو، ضد هدف تعارف است، باعث آزار مهمان می‌شوند. 〰-الحمدالله در جامعه ایرانی، رواج خوبی دارد و معمولا قومیت‌های مختلف دوست دارند مهمان‌شان غذایی خوب و به مقدار زیاد بخورد و هر بخش از کشور شیوه‌های خوبی برای تشویق مهمان به خوردن دارند که رنگین کردن سفره با هدف به اشتها درآوردن مهمان باید پاس داشته شود. 〰-متاسفانه و پوشالی که در جامعه رواج دارد، نه تنها فضیلت نیست بلکه می‌تواند دروغ هم باشد. 🍀چهار_مهمان، است‌ نه زن یا مرد : مهمان وقتی به منزل میزبان می‌رود، مهمان خانواده به حساب می‌آید نه مهمان زن یا مرد خانه، که اینگونه هر کدام از زن و مرد بخواهند از مسئولیت‌های میزبانی شانه خالی کنند، همانطور که در آیه روشن است حضرت ابراهیم، به سراغ اهل و خانواده خود رفت و تهیه غذا برای مهمان را از آنها درخواست نمود. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ ______ 🔸eitaa.com/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۴) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1959 و در سبک زندگی اسلامی : هشت‌ از ⏬ ⭕اما از نیز می توان هشت «» را استخراج کرد : 🍀یک– : استقبال نیکو و گرم در کیفیت مهمانی بسیار تاثیر گذار است و این استقبال اعم از نوع نگاه، نوع پوشش، نوع احوال‌پرسی و آماده بودن مکان نشستن مهمان و پذیرایی و... می‌باشد. در این زمینه امام علی (ع) می‌فرماید : «الْبَشَاشَةُ أَحَدُ الْقَرَاءَيْن» یعنی «خوش‌رویی نیمی از مهمان‌نوازی است» 🍀دو_ : مهمان بر میزبان و اهل خانه مقدم است یعنی اگر غذا یا هر پذیرایی دیگری به تعداد اهل خانه و میهمان به مقدار کافی نیست، باید مهمان را مقدم داشت و باقی مانده آن را ولو کم، بین اهل خانواده توزیع کرد. ابن شهر آشوب نقل می‌کند که مردی نزد پیامبر آمد و از گرسنگی خود شکایت کرد حضرت کسی را نزد همسر خود فرستاد و فرمود همان مقدار کم موجود در خانه را حاضر کن که امشب مهمان خواهیم داشت. 🍀سه_ : یکی از اقداماتی که توسط معارف اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، هم غذا شدن میزبان با مهمان است به اطمینان زیاد این دستور العمل برای نجات مهمان از معذب بودن و خجالت کشیدن است چرا که برای مهمان سخت است که خود مشغول خوردن باشد و ببیند میزبان غذا نمی‌خورد به گونه‌ای که پیامبر اسلام می‌فرماید : «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُحِبَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَلْيَأْكُلْ مَعَ ضَيْفِه» یعنی «هرکس دوست دارد که خداوند و پیامبرش او را دوست داشته باشند با مهمانش غذا بخورد» 🍀چهار_ : یکی از اقداماتی که می‌تواند رودرواسی و خجالت مهمان را برطرف نماید، شروع به خوردن غذا توسط میزبان است چرا که این گونه میزبان یک شیوه برای صرف غذا را پیشنهاد می‌دهد و مهمان می‌تواند از آن تبعیت کند پیامبر اسلام می‌فرماید : «صَاحِبُ الرَّجُلِ يَشْرَبُ أَوَّلَ الْقَوْم» یعنی «صاحب خانه قبل از دیگران می‌نوشد ( و می‌خورد)». ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۵) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1982 و در سبک زندگی اسلامی : هشت‌ از ⏬ 🍀پنج_ : یکی دیگر از اقداماتی که منجر به راحتی مهمان در صرف غذا می‌شود این است که میزبان آخرین نفری باشد که دست از غذا می‌کشد، تا مهمان بتواند در مقداری که علاقه دارد میل کند و اتمام غذای همه او را از خوردن محروم نکند، لذا در سیره پیامبر آمده است : «كَانَ إِذَا أَتَاهُ الضَّيْفُ أَكَلَ مَعَهُ وَ لَمْ يَرْفَعْ يَدَهُ مِنَ الْخِوَانِ حَتَّى يَرْفَعَ الضَّيْفُ يَدَهُ» یعنی «ایشان غذایش را با مهمان می‌خوردند و دست از سفره نمی‌کشید تا آنکه مهمان دست از سفره می‌کشید» 🍀شش_ : شاید جالب باشد که بدانیم اسلام نه تنها به شست دست‌ها قبل و بعد از غذا سفارش نموده بلکه در موضوع مهمانی اولویت‌ها را نیز تعیین کرده است، در این زمینه پیامبر اسلام می‌فرماید : «صَاحِبُ الرَّحْلِ يَتَوَضَّأُ أَوَّلَ الْقَوْمِ قَبْلَ الطَّعَامِ، وَ آخِرَ الْقَوْمِ بَعْدَ الطَّعَام» یعنی «میزبان باید قبل از غذا و پیش از همه دست‌هایش را بشوید و بعد از غذا آخر از همه دست‌هایش را بشوید» 🔆اما آنچه که به عنوان دلیل این اولویت در روایات بیان شده است می‌باشد : 〰-میزبان اول همه دستتان خود را بشوید تا این گونه مهمان برای شروع غذا خورد خجالت نکشد و یا برای به زحمت انداختن میزبان به جهت راهنمایی به روشویی رودربایستی نکند. پیامبر می‌فرماید : «الْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ يَبْدَأُ صَاحِبُ الْبَيْتِ لِئَلَّا يَحْتَشِمَ أَحَد» یعنی «میزبان دست‌های خود را قبل از سایرین برای شروع غذا بشورد تا کسی خجالت زده نشود» 〰-میزبان بعد از مهمان دست خود را بشوید چرا که مهمان سریع تر از چربی و کثیفی دستان خود راحت شود. امام صادق می‌فرماید : «يَكُونُ آخِرُ مَنْ يَغْسِلُ يَدَهُ صَاحِبَ الْمَنْزِلِ لِأَنَّهُ أَوْلَى بِالصَّبْرِ عَلَى الْغَمَرِ» یعنی آخرین کسی که دستش را می‌شورد صاحب منزل است زیرا او بر صبر کردن بر چربی و بوی بد گوشت بر دست سزاوار تر از مهمان است 🍀هفت_ ( یا آذوقه برای راه ) : در حالی که آخرین مراحل مهمانی در حال سپری شدن است توصیه‌ی زیبا می‌تواند این آهنگ سخاوت را کامل نماید و آن هم توصیه به هدیه دادن یا آذوقه راه است. برای مثال : مهمانی در حال اتمام است و مهمانان در حال جمع کردن وسایل برای رفتن هستند، سنت زیبایی خواهد بود اگر بخشی از پذیرای اعم از اجیل یا میوه و یا... را در کیسه یا جعبه‌ی گذاشته و به مهمان با بهانه‌های مختلف مانند «در راه بخورید» و یا «فردا صبحانه بخورید» و... تقدیم کنیم. اگر چه مهمان سعی می کند نگیرد اما مطمئن باشید از سخاوت شما خوشحال و توشه شما برایش مفید خواهد بود. این سخاوت از سیره‌ی امام صادق (ع) استخراج می‌شود. نقل است که : عده‌ای بر آن حضرت مهمان شدند و امام از آنان پذیرایی کرد و چون خواستند بروند به آنها توشه و آذوقه دادند. 🍀هشت_ : آخرین مرحله از مهمانی، بدرقه است که آن هم باید به خوبی صورت بگیرد تا عملیات مهمان نوازی به خوبی به اتمام برسید. پیامبر اسلام در این زمینه می‌فرماید : «إنّ من السّنّة أن يخرج الرّجل مع ضيفه إلى باب الدّار» یعنی «از حقوق مهمان است که تا آستانه درب با او بروی و بدرقه اش کنی». ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۶) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1985 ✅ « » : ⬅ « » را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون نوبت به بررسی « » بپردازیم. آنچه که نیاز به استدلال ندارد و بسیار روشن است آن که، با این ارزش بسیار و فواید دنیایی و اخروی در جامعه ما کم رنگ‌تر شده و آمار این سنت الهی پایین آمده است. ❌اما آنچه نیاز به دقت دارد پی بردن به ریشه این اتفاق ناپسند در جامعه باشد. شاید جالب باشد اگر بدانیم مقصر اصلی و ریشه‌ای این ( ) وجود، ظهور و بروز « » در جامعه ایرانی است که در روایت اسلامی به تفصیل معرفی و از آنها نهی شده است. ⭕اما موارد ذیل می‌باشند : 🍀یک– : در روایات اسلامی امر به آسان‌گیری و آسان‌سازی مهمان شده است. میزبان باید بداند که به هستند و متناسب با آنها باید به دو گونه عمل کند، که هر دو در این روایت امام صادق آمده است : «إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فَأْتِهِ بِمَا عِنْدَكَ وَ إِذَا دَعَوْتَهُ فَتَكَلَّفْ لَهُ» یعنی «یکی از وظایف میزبان در هنگامی که مهمان سرزده آمد این است که خود را به تکلف نندازد و آنچه را در خانه دارد برایش بیاورد ولی اگر مهمان را از قبل دعوت نموده است، برای پذیرایی او تلاش کند» ⏪ باید دانست که آسان‌گیری مهمانی با عدم مهمانوازی تفاوت دارد و میزبان جز در زمینه پذیرایی باید در سایر موارد به درستی و دقت عمل نماید، البته اگر کسی بتواند یا علاقه داشته باشد که خود را برای مهمان سرزده هم به زحمت بندازد، هیچ عیبی ندارد چرا که نشان از سخاوت وی می‌باشد کما اینکه حضرت ابراهیم چنین کرد، اما به شرط آنکه آفت این مورد، که «تنفر از مهمان و مهمانی» است دامن گیر او نشود، پیامبر اسلام در مورد تکلف و به سختی انداختن خود برای مهمان می‌فرماید : «لا تتكلفوا للضيف فتبغضوه، فانه من ابغض الضیف فقد ابغض الله » خود را برای مهمان به سختی ننداز که از او متنفر می‌شوید و هر کس از مهمان متنفر شود از خدا متنفر شده است. ✖متاسفانه این آسیب امروز در جامعه ما مشاهده می‌شود که یک مهمانی را انقدر برای خود سخت می‌کنند که به یک مهمانی در سال اکتفا می‌کنند. ⁉اما سئوال جدی این است که چرا اکثریت جامعه ما، یاد گرفته‌اند به جای آسان کردن یک مساله مثل مهمانی، آن را به راحتی حذف کنند ؟؟ 🔆به نظر می‌رسد ، نقش زنجیرهای اسارات را ایفا می‌کند و ما را به راحتی از مزایا و منافع یک امر اسلامی و انسانی محروم می‌کند. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
💎 ✨ یانورُ الْمُسْتَوْحِشینَ فِی‌ الظُّلْمِ ✨ 💠 آدم كه كم سن و سال است يك جور عجيبي دنبال مي‌گردد؛ يك آدم‌هايي اين موقع براي آدم مي‌شوند تكيه‌گاه، وقتي هستند آدم احساس مي‌كند... يك وقتي هست بچه شب و نصفه شب مجبور مي شود مثلا براي انجام كاري بلند شود و برود آن ور خانه، برود آن سر حياط طبيعت بچه است در مي‌ترسد، اين وقت هاست كه وقتي بچه يك ميبيند، يك دست آشنايي را پشتش حس ميكند، جان ميگيرد، وحشتش فروكش ميكند. همين است حكايت آن نام خدا كه در دعاي کمیل آمده، آنجايي كه ميگوييم «يا نور المستوحشين في الظلم» يعني خدايا من را فهميده‌ام؛ را فهميده‌ام ... يعني خدايا من آن بچه ام كه دنبال يك دست پناه دهنده مي‌گردم بيا كمكم كن كه خوف نكنم. اين اسم خدا خيلی آدم را کمک ميكند؛ خيلي ريشه دارد، چون اينجا آدم ميفهمد، از حيرت به وحشت رسيده و فهميده يك خبرهايي هست، يك ظلمتي هست كه در آن غرق شده. اينجاست كه فقط يك نور مي‌شناسد و آن را صدا مي‌زند: ✨ ✨ ____ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۷) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1990 ✅ « » : 🍀دو _ : یکی دیگر از عواملی که اهداف اسلامی و انسانی مهمانی را به حاشیه کشانده است و طبقه متوسط جامعه را از مهمانی دادن منصرف می‌نماید، رفتار طبقه ثروتمند جامعه در برگزاری برای و می‌باشد که متاسفانه این گونه مهمانی‌ها به عنوان مهمانی طراز و الگو معرفی شده و سایرین که توانایی برپایی چنین مهمانی‌هایی را ندارند، از مهمانی دادن منصرف می‌شوند. در حالی که اسلام از یک طرف دستور به برپایی نموده از طرف دیگر برپایی مهمانی‌های اشرافی که غالبا با هدف شهرت‌طلبی می‌باشد را ممنوع کرده است و حتی به بیان مصادیق شهرت‌طلبی در مهمانی پرداخته است. 🔸امام باقر در این زمینه می‌فرماید : «الْوَلِيمَةُ يَوْمٌ وَ يَوْمَانِ مَكْرُمَةٌ وَ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ رِيَاءٌ وَ سُمْعَة» یعنی «ولیمه دادن یک روز است، دو روز آقایی است و سه روز شهرت‌طلبی است» ⏪ معارف اسلامی نه تنها به تقبیح شهرت‌طلبی بسنده نکرده بلکه آن را نیز بیان نموده است ، پیامبر می‌فرماید : هرکس در پی شهرت باشد خداوند او را رسوا می‌کند. و شاید تکان دهنده‌تر از این ، شهرت‌طلبی باشد که پیامبر می‌فرماید : هر کس شهرت‌طلب باشد خداوند روز قیامت در شکمش آتش قرار می‌دهد تا حساب خلایق تمام شود. 🍀سه _ : در سیره عملی امام صادق وارد شده است : که روزی امام همراه فرزند خود اسماعیل از جلسه‌ای خارج شدند که یکی از حاضران با امام همراه شد، وقتی که به درب منزل امام رسیدند خداحافظی کردند و از هم جدا شدند، اسماعیل از امام پرسید : پدر جان چرا او را به خانه دعوت نکردی ؟ امام فرمود : به خانه آوردن او در شان من نبود ( شاید از لحاظ اخلاقی یا امنیتی ) اسماعیل گفت : او هم که نمی‌آمد ( یعنی تعارف زبانی می‌کردید ) امام فرمود : پسرم خوش ندارم که خداوند من را اهل تعارف غیر واقعی بنویسد. ⭕ بنابراین باید دانست که بسیاری از تعارف‌های توخالی و پوشالی ما دیوار به دیوار دروغ خواهند بود در حالی که تعارف شونده نیز می‌تواند تعارف واقعی از غیر واقعی را تشخیص دهد. ⁉پس چرا باید تعارفی کنیم که نه تعارف شونده باور می‌کند و نه خداوند می‌پذیرد ؟؟؟ ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۸) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/2008 ✅ « » : 🍀چهار– : یکی از ویژگی‌های مهمانی‌های ما، این است که معمولا در هنگام پذیرایی یا بعد از پذیرایی و یا بعد از مهمانی مرتبا بیان می‌کنیم «ببخشید چیز قابل داری درست نکردیم» یا «ببخشید واقعا این پذیرایی در شان شما نبود» یا «سفره فقیرانه‌ای پهن کردیم» و یا... ⏪ این جملات از بیشتر خارج نیست : 〰〰- ما این ، که این مساله ناشکری و کفران نعمت است در این زمینه پیامبر خدا می‌فرماید :«كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْماً أَنْ يَسْتَقِلَ مَا يُقَرِّبُ إِلَى إِخْوَانِه» یعنی «انسان را همین گناه بس که آنچه را پیش برادران خود می‌گذارد اندک و ناقابل بشمارد» 〰〰- ما و فقط بر زبان میاوریم که این مساله هم تعارف پوشالی بوده و می‌تواند دروغ محسوب شود، ضمن اینکه دیگری هم دارد مثلا : 🚫اول – خود را در موضع ضعف می‌نشانیم و مرتبا باید عذرخواهی کنیم تا جایی که مهمان ما را واقعا مقصر می‌پندارد و بعدا می‌تواند بگوید که «سری قبل به منزل شما آمدم پذیرایی درستی از من نکردید» 🚫دوم – این گونه ادبیات‌ها به مهمان این را منتقل می‌کند که «سری بعد اگر ما به منزل شما آمدیم حق نداری اینگونه پذیرایی کنی» بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است دست از این اقدام برداریم تا از آسیب‌های آن در امان باشیم. 🍀پنجم – : در سیره امام رضا نقل شده است که مهمانی بر آن حضرت وارد شد، امام پاسی از شب نزد او نشسته بود و با وی سخن می‌گفت تا آنکه نور چراغ کم شد و مهمان خواست که کمی روغن در چراغ بریزد، امام او را نهی کرد و خود این کار را انجام داد و فرمود : ما قومی هستیم که از مهمان خود کار نمی‌کشیم. ✅البته مهمان‌ها را از این جهت می‌توان به تقسیم کرد، و ، که این مطلب برای مهمان رسمی است وگرنه اگر مهمانان غیر رسمی باشند و خودشان با دست به کار شدن علاقه‌مندی به فعالیت را نشان دهند، میزبان می‌تواند از آنها کمک بگیرد که همین مساله می‌تواند زمینه بیشتر را فراهم کند. ☘شش _ : در روایات نقل است که میزبان نباید روزه مستحبی باشد در حالی که مهمان روزه نیست زیرا ممکن است مهمان از خوردن خجالت بکشد. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۹) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/2015 ✅ « » : 🍀هفت_ : از آنجایی که دستورالعمل‌های اسلامی به صورت جامع و کامل ارائه می‌شود، قطعا اولین و آخرین لحظات مهمانی را نیز نادیده نگرفته است، امام باقر در بیان به عنوان از مهمانی می‌فرماید : «مِنَ الْجَفَاءِ اسْتِخْدَامَ الضَّيْفِ فَإِذَا نَزَلَ بِكُمُ الضَّيْفُ فَأَعِينُوهُ وَ إِذَا ارْتَحَلَ فَلَا تُعِينُوهُ فَإِنَّهُ مِنَ النَّذَالَة» یعنی : هرگاه مهمان بر شما وارد شد در جابه جا کردن وسایلش کمکش کنید و هرگاه خواست که بارش را ببندد و برود کمکش نکنید. 🔆در سیره امام کاظم نقل است که مهمانانی بر ایشان وارد شدند هنگامی که خواستند بروند خدمتکاران امام کمکشان نکردند، آنها از امام خواستند که خدمتکارانش آنها را کمک کنند و در مقابل امام فرمود چون برای رفتن است این کار را نمی‌کنم . ✅ در پایان بخش و به عنوان جمع‌بندی، بیان یک داستان زیبا و آموزنده از مولی الموحدین حضرت علی(ع) می‌تواند کمک شایانی به نویسنده و خواننده داشته باشد تا ضمن شناخت بهتر شخصیت متعالی علی(ع) آداب میزبانی را مرور کنیم : ⏪ نقل است، روزی مردی با پسرش به عنوان مهمان بر حضرت علی (ع) وارد شدند. حضرت با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشاند و خود رو به روی آنها نشست. بعد از خوردن غذا، قنبر - غلام حضرت - حوله و تشت و ابریقی برای شستن دست آنها آورد. حضرت آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مرد را بشوید ! مرد خود را عقب کشید و گفت : مگر چنین چیزی ممکن است ! امام فرمود : برادر تو، از تو است و از تو جدا نیست. می‌خواهد عهده‌دار خدمت تو بشود. در عوض خداوند به او پاداش خواهد داد. چرا می.خواهی مانع کار ثواب بشوی ! باز آن مرد امتناع کرد. امام فرمود : من می‌خواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نایل گردم. مانع کار من مشو. مهمان با شرمندگی حاضر شد. پس علی (ع) فرمود : خواهش می‌کنم دست خود را درست و کامل بشوی، همان‌طور که اگر قنبر می‌خواست دستت را بشوید، می‌شستی. خجالت و تعارف را کنار بگذار. وقتی امام از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر خود «محمدبن حنیفه» فرمود : دست پسر را تو بشوی. من که پدر تو هستم، دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوی، اگر پدر این جا نبود و تنها این پسر مهمان ما بود، من خودم دستش را می‌شستم، اما خداوند دوست دارد وقتی که پدر و پسری حاضرند، در احترام بین آنها فرق گذاشته شود. محمد به امر پدر برخاست و دست پسر را شست. امام حسن عسکری علیه‌السلام وقتی این داستان را نقل کرد، فرمود : . ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ____________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا