eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.3هزار دنبال‌کننده
236 عکس
225 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی انتقادات و سوالات👈 @lilabi
مشاهده در ایتا
دانلود
سحر بخیر
🟢سؤال ۱۸ https://formafzar.com/form/7sou4 ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
سحر بخیر
(۱) [که اغلب مترجمان آنها را نابود کرده اند] «وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا» ترجمه ها: ➖الهی قمشه ای:«فروغ پیری بر سرم بتافت». ➖انصاریان و فولادوند:«[مویِ] سرم از پیری سپید گشته» ➖صفارزاده:« و موى سرم سفيد گشته» ➖آیتی: «و سرم از پيرى سفيد شده است» ➖حداد عادل:«و آتش پيرى در سر شعله كشيده» ➖آیت الله مکارم شیرازی: «و شعله پیری تمام سرم را فراگرفته» 👌نتیجه اینکه آقای دکتر حداد عادل استعاره را منتقل کرده اما با افزودن کلمه آتش امانت در ترجمه را رعایت نکرده و از زیبای استعاره پنهان کاسته است، اما آیت الله مکارم شیرازی دقیق ترین ترجمه را ارائه کرده اند و استعاره زیبای آیه را نیز منتقل کرده اند. 🌸بیان استعاره به کار رفته : استعاره به کار رفته در این آیه یکی از شگفت انگیز ترین زیبایی های ادبی است؛ چنانچه اگر ناگهان خرمنی آتش بگیرد شعله آتش همه خرمن را خاکستر می سازد ، پیری هم با سفید کردن موها سر انسان را به خاکستری تغیر میدهد. خداوند بیان پیری حضرت زکریا را با این استعاره و تشبیه جالب بیان فرموده است که البته مستعارمنه( آتش) حذف شده است اثر آن که شعله ور شدن است ذکرشده.(۱) 📗۱.با استفاده از: حمیدی علیار؛ دقایق الترجمه 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
آب خالص در وضو دو معنی داره 🏷یکی اینکه آبی که با اون وضو میگیری باید مضاف نباشه ، یعنی با گلاب و آبمیوه و آب نمک نمیشه وضو گرفت . 🏷دوم اینکه در مسح سر و پاها وقتی گفته میشه با رطوبت و آب خالص وضو باید مسح را انجام داد یعنی بعد از شستن صورت و دست ها باید با رطوبت و خیسی همان آبی که در دست ها هست مسح بکشه نه اینکه دوباره دستش را زیر آب ببره برای مسح سر و پاها. حتی گفته میشه👈 اگر بعد از شستن صورت و دست ها، دستش را روى شیرى که خیس است بگذارد و آب وضوى دست با آب خارج از وضو مخلوط شود، صحت مسح با رطوبتى که مختلط از آب وضو و آب خارج است، محل اشکال مى‌باشد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
در مورد این پویش که داخل گروه ها مذهبی در حال چرخش است ، ی باگ داره. داره میگه احترام پدر لازمه و 13ّ فروردین روز شهادت پدر معنوی مون آقا علی علیه السلام است. بعدش پیشنهاد داده ی روز قبل یا ی روز بعدش را برای تفریح 13 بدر جایگزین کنید . تفریح 13 بدر بدون جوج و ...میشه؟😊 مخلص کلام امثال این چالش 👈 در بی دین ها که اثر نداره 👈برای متدین ها هم لازم نیست، 👈 می مونه متوسط ها ، اونها هم ممکنه خیال کنند مجوز روزه خواری در قبل یا بعد 13 بدر صادر شده .
🟢سؤال ۱۹ https://formafzar.com/form/q6hyv ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوف و حبه شاهدان یک شب از عبادات علی(ع) مرحوم محدث نوری در کتاب مستدرک الوسائل نقل کرده است: حبه عرنی کوفی که از یاران امیر مؤمنان بود گوید: شبی من و نوف بکالی در خانه امیر مؤمنان على خوابیده بودیم ساعات پایانی شب بود که من از خواب بیدار شدم دیدم علی دست خود را به دیوار نهاده و مانند کسی که شیفته و اندوهناک باشد این آیه را می خواند: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَواتِ وَالأَرْضِ...» و چون کسی که عقل از سرش پریده باشد، آیه را تکرار میکرد. در همین حال مرا صد زد و فرمود: ای حبه خوابی یا بیدار؟ عرض کردم : بیدارم اگر تو از خوف خدا این چنین باشی پس ما چه کنیم؟! این هنگام متوجه شدم که قطرات اشک از چشمان حضرت بارید و فرمود: «يا حبه! إِنَّ لِلَّهِ مَوْقِفاً وَلَنَا بَيْنَ يَدَيْهِ مَوْقِفاً لا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ مِنْ أَعْمَالِنَا، يَا حَبَّةُ إِنَّ اللَّهَ أَقْرَبُ إِلَى وَإِلَيْكَ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ. يَا حَبَّةُ إِنَّهُ لَا يَحْجُبُنِي وَلَا إِيَّاكَ عَنِ اللَّهِ شَيْءٌ» ای حبه !ما را در پیشگاه خداوند موقفی است که در آنجا هیچ عملی از ما نزد او پنهان نباشد ای حبه خدا به من و تو از رگ گردن نزدیکتر است که هیچ چیز ما از او پوشیده نیست. آنگاه حضرت رو به نوف بکالی نموده و پرسید ای نوف خوابی یا بیدار؟ نوف عرض کرد نه یا امیر مؤمنان خواب نیستم مرا امشب در گریه ای طولانی فرو بردی فرمود: «یا نَوف إن طالَ بُكَانُكَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مَخَافَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، قَرَّتْ عيْنَاكَ غَدًا بَيْنَ يَدَيِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ يَا نَوْفٌ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ قَطْرَةٍ قَطْرَتْ مِنْ عَيْنِ رَجُلٍ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ إِلَّا أَطْفَأَتْ بِحاراً مِنَ النِّيرَانِ، يَا نَوْفٌ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ أَعْظَمَ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ اللَّهِ تعَالَى مِنْ رَجُلٍ بَكَى مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَأَبْغَضَ فِي اللَّهِ» ای نوف اگر در این شب گریه ات از ترس خداوند طولانی باشد چشمانت فردا در پیشگاه خدا روشن است. ای نوف هیچ قطره اشکی که از چشم مردی از خوف خدا بیرون آید، نباشد، مگر اینکه دریاهایی را از آتش خاموش میکند و هیچ کس به نزد خدا آبرومندتر نباشد از آنکه از خوف خدا بگرید و دوستی و دشمنیش فقط برای خدا باشد هر کس برای خدا دوست دارد حبّ غیر را بر او مقدم نمیکند و هر كس عملی که موجب خشم خدا است انجام دهد از آن خیر نخواهد دید. وقتی این خصال را داشتید حقایق ایمان را تکمیل کرده اید. حضرت آن دو نفر را پند داد و متوجهشان نمود و در پایان فرمود: بترسید، آنگاه روانه شد و می گفت خدایا! کاش میدانستم در غفلت هایم آیا از من رو گردانی یا به من توجه داری؟! کاش میدانستم در طول خوابهایم و کمی سپاسگذاریم در مقابل نعمت هایت حالم چطور است؟ حبه می گوید: «فوالله ما زالَ فِي هَذَا الْحَالِ حَتَّى طَلَعَ الْفَجْرُ» به خدا سوگند! پیوسته در حال راز و نیاز و سوز و گداز بود تا اینکه صبح طلوع کرد. نقل از آمال الواعظین https://eitaa.com/joinchat/2870476862C6831e21795
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته عجیب در سخنان پایانی حضرت علی(ع)؛ تله پاتی و فهم فرا حس 🔘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖋حسینی لیلابی در قرآن و حدیث گاهی از نوعی دیگر از فهم و ارتباط با دیگران سخن به میان آمده است که چیزی فراتر از امور عادی و ارتباطات معمولی است که این نوع فهم و درک را «فراحس» میگویند یعنی فهمی که نه راه حواس پنج گانه بلکه از راهی دیگر برای انسان حاصل می شود. چنانچه در قرآن و حدیث از سخن گفتن حضرت سلیمان با حیواناتی از قبیل هدهد ، مورچه،سگ، جوجه تیغی ، اسب و... سخن به میان آمده است. بدیهی است حیوانات یا اینکه اصلا فاقد صدای محسوس هستند مثل مورچه ها که به جهت فرکانس صوتی خاص شان صدای شان برای ما محسوس نیست،یا اینکه صدای محسوس دارند اما قدرت نطق ندارند و اگر کسی بخواهد با این حیوانات ارتباط و مفاهمه داشته باشد باید از ارتباطی فرا حس بهره ببرد. ▪️البته اینکه به طور معجزه، حیوانات مثل انسان سخن بگویند نیز امری پذیرفته شده است. 👌 ليكن مهم آن است كه توجه داشته باشیم که راه ارتباط و فهم و درک مان با انسان ها و با دیگر موجودات فقط راه های حسی نیست و انسان ها قادرند از نوعی دیگر از فهم و درک بهره ببرند در کتب غربی به این نوع فهم و رابطه« تله پاتی» گفته میشه که بخشی از کلام حضرت امیر(ع) که بعد از ضربت خوردن بیان فرموده اند چنین مطلبی استفاده می‌شود؛ «یا بُنَیَّ اِنَّ القلوبَ جُنودٌ مُجَنَّدة تُتَلاحَظُ بالمَودةِ و تُتَناجی بِها، و كذلك هی فی البُغضِ فَاِذا أَحبَبتُم الرجلَ مِن غَیرِ خَیرٍ سَبَقَ مِنه الیكم فَارجوه، و اِذا أَبغَضتُم الرجلَ مِن غَیرِ سوءٍ سَبَقَ مِنهُ الیكم فاحذروه.» ای پسران من براستی كه دلها لشكرهایی هستند صف بسته كه با دوستی و مودت با یكدیگر پیوسته و همراز می شوند، و در بغض و دشمنی هم همین گونه هستند، پس هر گاه مردی را (بی جهت) بدون آنكه خبری از جانب او به سوی شما سبقت گرفته باشد دوست داشتید به او امیدوار شوید، و اگر مردی را (بی جهت) بدون آنكه بدی و شری از سوی او به شما رسیده باشد مبغوض و دشمن دارید از او دوری جسته و برحذر باشید. 📗 بحار الأنوار،ج۷۴،ص۱۶۳ 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
(۲) که اغلب مترجمان آنها را نابود کرده اند «يَوْمَ يُکْشَفُ عَنْ ساقٍ » ترجمه ها: ➖الهی قمشه ای:«در آن روز بسیار سخت..» ➖انصاریان:«روزی را که کار بر آنان به شدت سخت و دشوار شود» ➖ فولادوند:«روزی که کار ، زار [ و رهایی دشوار ] شود» خرم دل:‏«روزی ، هول و هراس به اوج خود می‌رسد» ➖آیتی: «روزى كه آن واقعه عظيم پديدار شود». ➖مشکینی:«روزی که کار بر آنها به شدت سخت شود». ➖آیت الله مکارم شیرازی: روزی را که ساق پاها ( از وحشت ) برهنه می گردد 👌نتیجه اینکه چنانچه مشاهده شد اغلب ترجمه ها استعاره زیبای آیه را نابود کرده اند یعنی هیچ اشاره ای به آن نکرده اند . ترجمه ای که سعی کرده استعاره به کار رفته را منتقل کند متعلق به آیت الله مکارم شیرازی است اما عبارتی که داخل پرانتز آورده اند؛[ از وحشت] که البته اکثر مفسرین هم چنین برداشتی داشته اند به نظر می رسد دقیق نباشد. ترجمه پیشنهادی: روزی را که ساق برهنه می گردد(آن گاه که معرکه قیامت به مرحله جدی خود برسد) 🌸بیان استعاره به کار رفته : «کشف ساق» کنایه از آمادگى کامل براى انجام کار است؛ به معنى دامن به کمر زدن. زیرا لازمه آن کشف ساق پاست، دامن به کمر زدن یا آستین بالا زدن هنگامی است که شخصی برای انجام کاری ورود جدی از خود نشان می دهد. پس برهنه شدن ساق در قیامت کنایه از جدی شدن معرکه قیامت است. 🖋حسینی لیلابی با بهره مندی از ؛ حمیدی علیار، دقایق الترجمه 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
🟢سؤال ۲۰ https://formafzar.com/form/pzchv ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
سحر بخیر
(۳) که اغلب مترجمان آنها را نابود کرده اند «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ » ترجمه ها: ➖الهی قمشه ای:«آن خدایی که آدمی را از خون بسته (که تحول نطفه است) بیافرید.» ➖انصاریان:«[همان که] انسان را از علق به وجود آورد.» ➖ فولادوند:«انسان را از عَلَق آفريد.» ➖آیتی: «آدمى را از لخته‌خونى بيافريد.». ➖ حداد عادل:«(همو كه)آدمى را از خون بسته آفريده است» ➖آیت الله مکارم شیرازی: همان کس که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد! ➖ صفارزاده:«همان خدايى كه انسان را از خون لخته شده خلق فرمود» ترجمه پیشنهادی: انسان را از [موجودی شبیه به] آویزانک(زالو) به وجود آورد . 🌸بیان استعاره و نکته علمی به کار رفته : یکی از جذاب ترین اشاره های علمی قرآن کریم، اشاره های عجیب به مراحل شکل گیری جنین انسان است که در سوره مؤمنون پنچ مرحله به ترتیب بیان شده است؛۱نطفه،۲علقه،۳مضغه،۴تبدیل مضغه به استخوان، ۵اضافه شدن پوشش گوشتی روی استخوان. «علق» و «علقه» در لغت به دو معنی آویزان شده و زالو به کار رفته است. اما چنانچه در بالا مشاهده کردید اکثر مترجم ها علق را «خون بسته» معنی کرده اند. اگر معنای علقه را دقیق ترجمه کنیم، اشاره جالب علمی از نظر دانش جنین شناسی شگفت انگیز خواهد بود که جنین سه هفته ای از نظر شکلی با زالو شباهت عجیبی دارد. 👈تصویر مقایسه جنین انسان و زالو 🖋حسینی لیلابی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢سؤال ۲۱ https://formafzar.com/form/11a2e ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
[وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ] در قرآن کریم ۱۳ بار تعبیر «وَ ما أَدْراكَ» آمده است که همگی آنها، به غیر از این آیه، درباره قیامت و احوالات آنجاست. پس مقایسه شب قدر در عظمت و پیچیدگی و جهان شمولی و … با قیامت مقایسه بی‌ربطی نیست. از آنجایی که شب قدر شب سلام است، یعنی شب عنایت و رحمت بی انتهاء و نامحدود خداوند بر موجودات است و چون رحمت خدا همانند ذاتش نامحدود است بتمامه مورد احاطه هیچ ممکن محدودی ولو انسان کامل نخواهد بود و تنها ذات نامحدود حضرت باریتعالی بر آن احاطه مطلق دارد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
👌جالبه حتما بخون دشمن حضرت علی(ع) رسوا می‌شودآنهم توسط بابا ش😄 یکی از حکمرانان «بنی دُلَف» پسری داشت که شدیدا دشمنی حضرت علی علیه السلام را اظهار می کرد. روزی با عده ای نشسته بودند و در مورد کینه و عداوت با حضرت علی (ع) بحث می کردند . یکی از حاضران گفت عده ای حدیثی از پیامبر(ص) نقل میکند که فرموده است؛ «یا علی! لاَ يُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤْمِنٌ تَقِيٌّ وَ لاَ يُبْغِضُكَ إِلاَّ كَافِرٌ شَقِيٌّ وَلَدُ زِنْيَةٍ أَوْ حَيْضَةٍ» ای علی تو را دوست ندارد مگر مومن پارسا و تو را دشمن نمی دارد مگر کسی که کافر شقی یا حرام زاده باشد.( ولد زنا یا ولدحیض) پسر حاکم گفت: چه ميگوئيد در بارۀ پدرم که حاکم است آيا همسرش که مادر من باشد زنا كرده؟ كسى جرات داشته به او نزديك شود؟ گفتند نه. سپس گفت من على را دشمن دارم پس این حدیث درست نیست. در همان لحظه پدرش بيرون آمدپرسيد چه ميگوئيد؟ گفتند چنين و چنان و سخن پسرش را برايش نقل كردند. گفت به خدا اين حدیث پیامبر(ص) درست است و همانا او هم ولد زنا و هم ولدحيض است. من بيمار بودم در خانۀ برادرم ميلى پيدا كردم و بر كنيزى وارد شدم براى بر آوردن حاجتى،نفس مرا به سوى او خواند او گفت من در حال حيضم گوش ندادم و با او نزديك شدم سپس او به همين فرزند حامله شد كه على را دشمن دارد و او فرزند زنا و حيض است. 📋لغت: «بنی دُلَف»: حکمرانان دست نشانده خلفای عباسی که به مدت ۷۵ سال در عراق عجم حکومت کرده اند. 📗دیلمی،إرشادالقلوب ،ج۲،ص۴۳۳ 🖋حسینی لیلابی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
به عشق مولا نشر بده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا