eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.3هزار دنبال‌کننده
236 عکس
224 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی انتقادات و سوالات👈 @lilabi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴فرعون ها زیاد شده اند ممکن است خیلی ها در مقام و شعار ،ادعاهای بزرگی داشته باشند و فرعون وار ، خود را خدای خوبی ها بدانند اما در عمل در حد قدرت و توانایی خود ستمگر تمام عیار باشد. چنانچه خیلی ها هستند، که دم از انصاف و عدالت و رعایت حقوق دیگران میزنند اما خود در همان محلی که با مردم ارتباطات مالی دارد عدالت و انصاف را رعایت نمیکند ، در کتابی جمله ای جالب و دقیق نوشته بود که « فرعون زیاد شده است فقط وسعت مصرها فرق میکند» گاهی یک مغازه ،یک تعمیرگاه ،یک مرکز خدماتی دولتی یا آزاد که یک نفر در آن حقوق افراد را رعایت نمیکند همان یک نفر فرعونی است در مقیاس کوچک. فرعونک ها و رفتار تفرعنانه در قالب مثال ☜ بی رحمی که تعمیرکار بر مشتری بیچاره روا می بیند و خرج اضافی به آن تحمیل میکند. ☜ گران فروشی های غیر قانونی فروشندگان اقلام مورد نیاز اقشار ضعیف . ☜یک کارگذار دولتی که خدمات و وظایفی که بر عهده اش هست را به درستی انجام نمی دهد . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
در ادامه مطلب قبلی روزي مردي نزد اميرمؤمنان علي(ع) آمد و از وضعيت خود شكايت كرد و گفت: من بنا هستم و روزي پنج درهم دستمزد مي گيرم ولي روز به روز وضعيت زندگي ام بدتر مي شود. چه كار كنم تا وضعيت زندگي ام بهبود يابد؟ آن حضرت(ع) به وي فرمود: روزي سه درهم بگير! مرد با شگفتي گفت: روزي پنج درهم مي گيرم ولي وضعيت نابسامان است، حالا چگونه با سه درهم وضع من بهبود مي يابد. حضرت فرمود: از من مشورت و راهنمايي خواستي گفتم. اگر بدان عمل كني وضعيت تو خوب مي شود. مرد از نزد آن حضرت(ع) رفت و به توصيه آن حضرت(ع) عمل كرد. مدتي بعد بازگشت و به آن حضرت فرمود كه وضعيت من بهبود يافته است ولي مي خواهم بدانم كه چگونه چنين چيزي ممكن مي شود؟ آن حضرت(ع) فرمود: دستمزد تو سه درهم بيشتر نبود و تو انصاف نمي كردي و مزد بيشتر مي گرفتي كه ظلم بود. وقتي انصاف روا داشتي خداوند در مالت بركت قرار داد و وضعيت زندگي ات بهبود يافت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
[در ادامه دو پست اخیر] سلطان ملکشاه سلجوقی در کنار زاینده رود شکار می نمود. ساعتی در مرغزاری استراحت کرد. یکی از غلامان خاص، گاوی در کنار نهری دید می چرید، آن را ذبح کرد و پاره ای از گوشتش را کباب نمود. آن گاو از پیرزنی بود که چهار یتیم داشت و وجه معیشت ایشان از شیر آن حاصل میشد. چون آن پیرزن از این واقعه مطلع شد، دود از نهاد او برآمد و مقنعه از سر کشید، بر سر پلی که گذرگاه آن سلطان بود نشست. تا اینکه سلطان به آنجا رسید. با قد خمیده از جای جست و با دیده ی گریان رو به سلطان کرد و گفت: ای پسر الب ارسلان! اگر داد مرا در سر این پل نمی دهی در سر پل صراط دست دادخواهی برآرم و دست خصومت از دامنت برندارم! بگو از این دو پل کدام را انتخاب می کنی؟ سلطان از هیبت این سخن بر خود بلرزید. پیاده شد و گفت: مرا طاقت سر پل صراط نیست! بگو چه ستمی بر تو شده؟ پیر زال صورت حال را به موقف عرض رسانید. سلطان متاثر گشت! اول فرمود تا آن غلام را به سیاست رسانند، و به عوض آن ماده گاو، هفتاد گاو- و به روایتی دویست گاو- به آن پیر زال دادند. گویند که چون ملکشاه از دنیا برفت، آن پیرزن بر سر قبر او نشست و گفت: پروردگارا! من بیچاره بودم، او مرا دستگیری کرد. امروز او بیچاره است، تو او را دستگیری کن! یکی از نیکان، سلطان را در خواب دید و گفت: خدا با تو چه کرد؟ گفت: اگر نه دعای آن پیرزن بودی، مرا عذابی می کردند که اگر بر همه ی اهل زمین قسمت می نمودند، همگی معذب می شدند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
امشب که غمگینِ جواد ابن الرضاییم یک بارِ دیگر روضه خوان کربلاییم ای وای از آن وقتی علمدارت نباشد ای وای اگر غم دست بردارت نباشد سخت است بین عده ای بیگانه باشی اما به همراهت کس و کارت نباشد وقتی که سرها روی نی ها شد نمایان ای کاش روی نی سرِ یارت نباشد ختم کلامِ منبرِ روضه حسین است یعنی نمک در آخر روضه حسین است. ⚫️امام جواد(ع) در هشت سالگی به مقام امامت رسید و در ۲۵ سالگی با زهر ستم ، شربت شهادت سر کشید شهادت جوان ترین امام ، حضرت ابن الرضا، جواد الائمه، امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد.🏴🥀 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
پاسخ به 32،000 مسأله در چند دقیقه توسط امام 9 ساله 👌👌 با توجه به اینکه امام جواد علیه السلام در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فکر می کردند او از نظر علمی ناتوان است و از این رو با ترتیب مناظراتی سعی می کردند شخصیت او را خورد کنند. از طرفی یحیی بن اَکثَم دانشمند‌ترین قاضی عصر مامون در بصره بود. او در مناظره با امام هشتم ‌(ع) ‌شکست خورده بود. او از این شکست، احساس خفّت و کسر شان می کرد ، سعی می‌کرد تا  انتقام شکست‌های سابق خود از امام رضا(ع)را از فرزند خردسالش ،حضرت جواد ‌(ع) ‌بگیرد. و از سوی دیگر برخی بزرگان شیعه در امامت امام خردسال تردید داشتند و خلاصه اینکه افراد زیادی با انگیزه های مختلف از مناظره و رویارویی علمی امام خردسال استقبال می‌کردند . در نتیجه مقرر شد یحیی بن اکثم برای مناظره با امام خردسال حاضر شود. درباریان خلیفه از او خواستند سوالات دشوار و پیچیده‌اى را براى مناظره آماده کند و به او قول دادند در صورتى که امام جواد علیه السّلام را در جریان مناظره به عجز وادارد، اموال و اشیاء نفیسى به وى خواهند داد. بالاخره وقت مناظره از راه رسید امام جواد که در آن موقع هشت یا نه سال داشتند در صدر مجلس نشستند و علما و بزرگان مملکت و شخص مأمون در جایگاه های خود قرار گرفتند ابتدا یحیى بن اکثم از مأمون اجازه خواست تا پرسشهاى خود را از امام خردسال مطرح کند. مأمون گفت از خودشان اجازه بگیرید! پس از حضرت جواد علیه السّلام نیز اجازه خواست و پس از آن که امام آمادگى خود را اعلام کرد،یحیی بن اکثم از امام سوال کرد « اگر شخصی در حال احرام شکار کند چه حکمی دارد؟» امام جواد علیه السلام در پاسخ فرمود: ➖آیا مُحرمی که شکار کرده در حَرم بوده یا خارج حرم. ➖در هر دو صورت آیا عالِم بوده یا جاهل ➖و در هر دو صورت عامِد بوده یا غیر عمد. ➖و در همه صورتها آیا عبد بوده یا آزاد، ➖ صغیر بوده یا کبیر؟ ➖دفعه اول بوده یا مکرر ➖از کار خود پشیمان شده یا خیر ➖در شب بوده یا روز ➖در حج بوده یا عمره ➖علنی بوده یا مخفی ➖توانگر بوده یا فقیر بوده؟ ➖کفاره را دارد یا خیر ➖شکار را کشته است یا خیر بلکه تنها آنرا گرفته و یا تنها راهنمایی به آن کرده است؟ ➖شکار، شکار بزرگ بوده یا خیر، - به عبارت دیگر شکار تخم پرنده بوده یا جوجه یا کبوتر، یا شترمرغ یا روباه یا آهو یا گاو و یا الاغ بوده است-؟ ➖شکار اهلی یا وحشی بوده است؟. (2بتوان 15) 2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2=32768  بنابر این مجموعه صورتهای مساله حدود 32 هزار فرض می شود.  و امام حکم آنها را نیز در چند مسأله جمع کرد و فرمود: 👈 اگر مُحرم صید را در بیرون حرم بکشد و آن صید از پرندگان بزرگ باشد کفاره آن یک گوسفند است و اگر در حرم باشد کفاره آن مضاف است. 👈 و اگر جوجه ای را بیرون حرم صید کند کفاره آن شتر است و اگر در حرم بوده علاوه بر آن قیمت جوجه را نیز باید بدهد. 👈 اگر حیوان وحشی یا شتر مرغ را شکار کند باید شتر بدهد و اگر نتوانست باید شصت فقیر را اطعام دهد وگرنه هیجده روز روزه بگیرد. 👈 اگر شکار گاو باشد باید یک گاو به عنوان کفاره دهد و اگر نتوانست باید 30 فقیر را اطعام داده وگرنه 19 روز روزه بگیرد. 👈و اگر آهویی یا روباهی شکار کند باید یک گوسفند دهدو اگر در حرم بوده باید قیمت آنرا نیز بدهد. 👈و اگر کبوتری را شکار کرد باید یک درهم صدقه دهد 👈و اگر جوجه ای را شکار کرد نصف درهم و اگر تخم پرنده ای را شکار کرد ربع درهم دهد. 👈در تمام موارد فوق اگر جاهل بود چیزی به عهده او نیست و گناه نکرده ولی در بحث شکار کفاره وجود دارد حتی گرچه جاهل باشد یا عالم و فرقی نمی کند خطا باشد یا عمد. 👈کفاره عبد بر عهده مولای اوست. 👈و کفاره ای بر طفل صغیر نیست. 👈کسی که برای دفعه دوم شکار کند کفاره نداشته و در آخرت عذاب می بیند. 👈کسی که خودش شکار نکرده و تنها راهنمایی برآن کرده باید فدیه دهد. 👈کسی که اصرار بر کار خود دارد  علاوه بر کفاره، عقوبت اخروی دارد. ولی اگر پشیمان شود عقاب ندارد. 👈اگر در شب از روی خطا پرنده ای را بکشد کفاره ندارد مگر آنکه تعمد داشته باشد که در اینصورت شب یا روز بودن تفاوتی ندارد. 👈در همه این صورتها اگر در احرام حج بوده باید کفاره را در منی ذبح کند و اگر در احرام عمره بوده باید آنرا در مکه ذبح کند. 👌آنچه ذکر شد مجموع 32 هزار سوال با پاسخ آنها بود که امام جواد علیه السلام در یک مجلس جواب داده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
کیفیت خواندن نماز «و واعدنا» از امشب تا شب عیدقربان⁉️ این نماز ۲ رکعتی بین نماز مغرب و عشاء، به‌جا آورده می‌شود. در هر رکعت، پس از حمد، سوره توحید و سپس، آیه ۱۴۲ سوره شریفه الأعراف را به شرح زیر می‌خوانیم: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین» کسانی‌که این آیه را حفظ نیستند، می‌توانند از روی قرآن یا یادداشت بخوانند. ☀️امام محمد باقر (علیه‌السلام) درباره ثواب این نماز می‌فرمایند: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی‌الحجه را ترک نکنید و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان، شریک خواهید بود؛ هر چند به حج نرفته باشید.‼️ 📚سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۱۹ ق، ج ۲، ص ۳۵)🇮🇷 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
آرایش ملایم زنان وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ الاّ ما ظَهَرَ مِنْها (بانوان) قسمت هایی از بدن شان که آرایش دارد را را آشکار نکنند مگر آن مواردی که ( معمولا) آشکار است. [سوره نور، آیه ۳۱] علی بن ابراهیم قمی، صاحب تفسیر روایی معروف، از حضرت امام باقر(ع) در شرح آیه مورد بحث نقل کرده است که فرمود: «هی الثیابُ و الکحلُ و الخاتمُ و خضابُ الکفِّ و السوار. و الزینة ثلاث: زینة للناس و زینة للمحرم و زینة للزوج، فامّا زینة الناس فقد ذکرناها، و امّا زینة المحرم فموضع القلادة فما فوقها و الدُمْلَج و ما دونه و الخلخال و ما اسفل منه، و امّا زینة الزوج فالجسد کلّه» زینت آشکار عبارت است از لباس و سرمه و حنای دست و النگو. و زینت سه گونه است: یک نوع زینت، برای مردم است، و نوع دیگر زینت، برای محرم است، و گونه دیگر زینت برای شوهر است. امّا زینت مردم همان است که گفتیم (لباس و سرمه و حنای دست و النگو) و زینت محرم، جای گردن بند و بالاتر آن و بازوبند و پایین آن و خلخال و پایین تر آن است، و اما زینت شوهر، عبارت از همه بدن است.» نورالثقلین، ج۳، ص۵۹۲ 👈اینکه برخی مراجع تقلید، آرایش ملایم را مجاز دانسته اند با این نکته تفسیر اثری مطابقت دارد ؛ «آرایش گردى صورت و دستها تا مچ در صورتى که بسیار خفیف باشد و منشا مفسده اى نگردد اشکالى ندارد، ولى از آرایشهاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد.» لینک ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🔶نکته تفسیری 🔸 از آیات نورانی سوره الرحمن مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ بَیْنَهُما بَرزَخٌ لایَبْغیانِ فَبِاَىّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ امام صادق(ع) در تفسیر آیات نوزده تا بیست و چهار سوره الرحمن فرمود« عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ بَحْرَانِ مِنَ اَلْعِلْمِ عَمِيقَانِ لاَ يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اَللُّؤْلُؤُ وَ اَلْمَرْجٰانُ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ ». على و فاطمه دو درياى عميق دانش اند که هيچ كدام به ديگرى سركشى نمی کند و از [ ازدواجِ ] آنها لؤلؤ و مرجان يعنى حسن و حسين عليهما السلام بوجود آمد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
معرفی کتاب «جنگ علیه خانواده» نوشته ویلیام گاردنِر جنگ تمام عیار غرب با انواع سلاحهای مدرن فرهنگی که بر جاهلیت عصر جدید استوار گشته، علیه خانواده‏ها است. بحران فزاینده فروپاشی خانواده‏ها در غرب، به دلیل توسعه‌ ارتباطات، سایر جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دکتر ویلیام گاردنِر، نویسنده و متفکر غربی، به بررسی جنگ عظیم غرب علیه خانواده پرداخته، با اشاره به وضعیت اجتماعی جهان غرب، به ویژه آمریکا، برای ریشه‏یابی این معضلات، کتابی را با عنوان «جنگ علیه خانواده» به نگارش درآورده است. او در کتاب خود، سیاستمداران غربی را مقصران اصلی این معضل دانسته که با استفاده از مبانی سکولاریستی، اومانیستی و فمینیستی خود، اعضای خانواده، به خصوص نسل جوان را نشانه گرفته‏اند. گاردنر معتقد است: وقتی سیاستمداران غربی به قدرت می‌رسند، برای گسترش سلطة دولت خود بر ارزشها و فرهنگ جامعه از مفاهیم و پندارهایی استفاده می‌کنند که در واقع درست است؛ ولی از آن ارادة باطل می‌کنند. وی در ادامه تعدادی از این پندارهای نادرست را مطرح می‏کند که عبارتند از: تصور نادرست از: آزادی، تساهل، حقوق، برابری و... سپس به سلاحهایی که در جنگ علیه خانواده به کار گرفته شده، اشاره می‏کند و به شرح آن می‏پردازد که برخی از آن موارد عبارتند از: ➖زندگی مشترک، بدون ازدواج رسمی؛ ➖ ترویج کار بیرون از خانه برای زنها و اهمیت دادن به آن نسبت به کار در خانه؛ ➖گسترش و تبلیغ مهد کودکها و خانه‏های سالمندان؛ ➖ترویج فمینیسم و قرار دادن زنان رودرروی خانواده؛ ➖ سقط جنین یا نسل‌کشی نامریی؛ ➖گسترش فسادهایی همچون همجنس‌گرایی و... . تمام این عوامل باعث جنگی همه جانبه شده است که منجر به افزایش سن ازدواج، کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری، افزایش آمار طلاق، افزایش خانواده‏های تک سرپرست، زوال ارزشهای اخلاقی و گسترش بیماری‌های ویرانگری چون ایدز، افزایش سقط جنین و... شده است. اضافه میکنیم 👈با کمال تأسف، بسیاری از موارد فوق که دنیای غرب را در لجن‏زاری متعفن فرو برده است، توسط عوامل مختلف خارجی مانند: ماهواره، شبکه‏های مجازی و... و عوامل داخلی مانند: عوامل نفوذ فرهنگی و رسانه‏ای، به فرهنگ ما نیز سرایت پیدا کرده و بسیاری از خانواده‏ها را به سمت تزلزل و فروپاشی سوق داده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❀ ﴾﷽﴿ ❀ا جامعه مسلمانی، جامعه فضول هاست «شهید بهشتی» ✍ تفاوت خط عفاف و خط راهنمایی رانندگی ✍ مسلمان فضول چه خوب مسلمانی ست ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hosseinililab
آنان که به من بدی کردند ، مرا هشیار کردند. آنان که از من انتقاد کردند ، به من راه و رسم زندگی آموختند.  آنان که به من بی اعتنایی کردند ، به من صبر وتحمل آموختند. آنان که به من خوبی کردند ، به من مهر و وفا و دوستی آموختند.  پس خدایا :  به همه ی آنانی که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند ،خیر ونیکی دنیا وآخرت عطا بفرما . «شهید دکتر مصطفی چمران» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
💠حج یا صدقه حتما بخوان ابراهیم بن میمون می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: یک سال من به حج می‌روم و یک سال شریکم. حضرت فرمود:«مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ یَا إِبْرَاهِیمُ؟» ای ابراهیم! چه چیزی تو را از حج باز می‌دارد؟ عرض کردم: قربانت گردم! فرصت ندارم برای انجام حج، ولی به جای آن پانصد درهم صدقه می‌دهم. حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: هزار درهم چطور؟ حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: هزار و پانصد درهم چطور؟ حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: دو هزار درهم چطور؟ حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ طَوَافُ الْبَیْتِ؟» آیا در دو هزار درهم تو طواف کعبه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ سَعْیٌ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ؟» آیا در دو هزار درهم تو، سعی میان صفا و مروه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: «أَ فِی أَلْفَیْکَ وُقُوفٌ بِعَرَفَةَ؟»آیا در دو هزار درهم تو، وقوف در عرفه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:« أَ فِی أَلْفَیْکَ رَمْیُ الْجِمَارِ؟»آیا در دو هزار درهم تو، رمی جمره‌های سه‌گانه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ الْمَنَاسِکُ؟» آیا در دو هزار درهم تو، مناسک هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: «الْحَجُّ أَفْضَلُ».حج بهتر است. 📗کافی، ج۴، ص۲۵۹. 👈مطلب مرتبط؛ جیب عربها را پر نکنیم 🔺در مورد حج بازهم حرف خواهیم زد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
حج یا صدقه(۲) [حتما بخوان] بهانه ، کمک به معاش خانواده و بهانه کمک به فقرا برای به چالش کشیدن حج یک شگرد قدیمی است که پیامبر و امامان با بیان های جالب با این توطئه ها مبارزه کرده اند ، دو نمونه را نقل میکنیم؛ 🔹امام صادق(ع)به شخصی به نام عذافر فرمود: مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ فِی کُلِّ سَنَةٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْعِیَالُ قَالَ فَقَالَ إِذَا مِتَّ فَمَنْ لِعِیَالِکَ أَطْعِمْ عِیَالَکَ الْخَلَّ وَ الزَّیْتَ وَ حُجَّ بِهِمْ کُلَّ سَنَةٍ. چه چیز مانع می‌شود کن هر سال به حج نروی؟ او گفت: فدایت شوم اهل و عیال. امام فرمود: اگر تو بمیری چه کسی به اهل و عیال رسیدگی می‌کند؟ [ لازم شد] به اهل و عیال سرکه و زیتون اطعام کن[کنایه از قناعت] اما هر سال به حج برو.(۱) 🔹امام صادق (ع)فرمود: «لَمَّا أَفَاضَ رَسُولُ اَللَّهِ (ص)تَلَقَّاهُ أَعْرَابِيٌّ بِالْأَبْطَحِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّي خَرَجْتُ أُرِيدُ اَلْحَجَّ فَعَاقَنِي وَ أَنَا رَجُلٌ مَيِّلٌ يَعْنِي كَثِيرَ اَلْمَالِ فَمُرْنِي أَصْنَعُ فِي مَالِي مَا أَبْلُغُ بِهِ مَا يَبْلُغُ بِهِ اَلْحَاجُّ قَالَ فَالْتَفَتَ رَسُولُ اَللَّهِ (ص)إِلَى أَبِي قُبَيْسٍ فَقَالَ لَوْ أَنَّ أَبَا قُبَيْسٍ لَكَ زِنَتَهُ ذَهَبَةٌ حَمْرَاءُ أَنْفَقْتَهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ مَا بَلَغْتَ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ» . آن هنگام كه پيامبر خدا(ص) به عرفات ره مي پيمود، صحرانشيني در بيابان آن حضرت را ملاقات كرد و گفت: اي پيامبر خدا به راستي، من آهنگ حج نمودم ولي مشكلي پيش آمد و از حج باز ماندم. من مردي دارا هستم. بفرماييد كه با دارايي ام كاري انجام دهم كه به آنچه حج گزاران دست مي يابند، برسم. پيامبر (ص) به كوه ابو قبيس رو نموده و فرمود: چنانچه همسنگ كوه ابو قبيس طلاي سرخ داشته باشي و آن را در راه خدا انفاق كني، به آنچه كه حج گزاران دست يابند، نمي رسي.(۲) 👈 مطلب مرتبط ؛ حج یا صدقه 👈مطلب مرتبط؛ جیب عربها را پر نکنیم 🔺در مورد حج بازهم حرف خواهیم زد ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.کافی، ج‏۴ ؛ ص۲۵۶ ۲.همان،ص۲۵۸   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🔵دانش ؛ مأموریتِ ویژهِ امام پنجم علیه السلام طبق اعتقاد شیعیان خداوند به همه امامان امکان دسترسی به علوم غیبی الهی را عطا فرموده است اما هر کدام از امامان فراخور موقعیت و ظرف زمان مأموریتی ویژه داشته اند و مأموریت امام باقر(ع) گسترش علم و دانش بود. پیامبر(ص) به جابربن عبدالله انصاری فرمودند: «اِنّكَ سَتَدْرِكُ يا جابِرُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بيتي اِسْمُهُ اِسْمِي وَ شمائِلُهُ شَمائِلي، يَبْقَرُ الْعِلْمَ بَقراً فَاِذا لَقِيتُهُ فَأقْرأهُ عَنِي السّلام» به درستي كه تو بزودي مردي از اهل بيت مرا درك مي كني كه او هم نام من هم سيماي من و شكافنده علم است هر وقت او را ملاقات كردي سلام مرا به او برسان شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت⚫️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
رُمان واقعی بسیار جالب و خواندنی مرد ِ مقدس، توسط حاکم به پایتخت فرا خوانده شده بود . او با فرزند جوانش ،در پایتخت حضور پیدا کرد و گفتگوهایی بین او و خلیفه انجام گرفت و خلیفه سعی داشت زهر چشمی از او بگیرد و او را از فعالیت های فرهنگی و عقیدتی باز دارد اما با پاسخ محکم آن مرد مقدس مواجه شد و خلیفه در برابر شکوه علم و معنویت آن مرد مقدس کم آورد و او را مرخص کرد. آن مرد مقدس با تهدید های خلیفه نه تنها جا نزد بلکه عزمش را جزم کرد تا مصمم تر برای نشر دانش و معنویت بکوشد و برتری معنویت و شریعت اسلامی را بر همگان بیان کند . او که پسرش در محله های پایتخت در حال عبور از منطقه ای از شهر متوجه شد که علما مسیحی گروه گروه با سوی منطقه ای در خارج از شهر در حال عزیمت هستند. از وضع آنها و علت اجتماع شان جویا شد، گفتند اینها کشیشیان و راهبان مسیحی هستند که در مجمع بزرک سالانه خود گرد آمده اند و طبق برنامه همه سال منتظر اسقف بزرک می باشند تا مشکلات عملی خود را از او بپرسند. او به میان جمعیت تشریف برده بطور ناشناس در آن مجمع بزرک شرکت کرد. این خبر فورا به خلیفه گزارش داده شد، خلیفه افرادی را مامور کرد تا در انجمن مزبور شرکت نموده از نزدیک ناظر جریان باشند. طولی نکشید اسقف بزرک فوق العاده پیرو سالخورده بود؛ در صدر مجلس قرار گرفت آنگاه نگاهی به جمعیت انداخت، سیمای آن مرد مقدس توجه وی را به خود جلب نمود، روبه او کرد و گفت: ➖از مسیحیان هستند یا از مسلمانان؟ ➕فرمود: از مسلمانان. ➖از دانشمندان آنان هستید یا افراد نادان؟ ➕«لَستُ مِن جُهّالِهِم» از افراد نادان نیستم!. ➖اول من سؤال کنم یا شما میپرسید؟ ➕اگر مایلید شما سؤال کنید. ➖به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می کنید که اهل بهشت می خورند و می آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ و آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این جهت وجود دارد؟ ➕بله، نمونه روشن آن در این جهان جنین است که در شکم مادر تغذیه میکند ولی مدفوعی ندارد! ➖عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید. ؟ ➕من چنین نگفتم. بلکه گفتم از نادانان نیستم! ➖سؤال دیگری دارم. ➕بفرمائید. ➖به چه دلیل عقیده دارید که میوه ها و نعمتهای بهشتی کم نمی شود و هرچه از آنها مصرف شود، باز بحال خود باقی بوده کاهش پیدا نمی کنند؟و آیا نمونه روشنی از مشهودات این جهان میتوان برای این موضوع ذکر کرد؟ ➕آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است، شما اگر از شعله چراغی، صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول بجای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی شود! ➖سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است نه از روز. ➕آن همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. 👈با شنیدن این جواب اسقف مسیحی فریادی کشید و گفت: ➖ یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. ➕مسلماً قسم دروغ خورده ای. دانشمند نصرانی: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. ➕آنان عزیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر درازگوش خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید به کلی ویران شده است، گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ خداونداو را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با درازگوش ش زنده کرد در حالی که غذا و نوشیدنیش تازه مانده بود .پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت، اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. ... 👈 اسقف هر سؤال مشکلی به نظرش می رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم!دانشمند والا مقامی را که به مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده ای که مرا رسوا سازد تا مسلمانان بدانند پیشوایان آنها از ما برتر و داناترند؟!بخدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. 👌خلاصه ای بود از ماجرای مسافرت امام باقر علیه السلام به دمشق که با خواست خلیفه اموی( هشام) انجام شد و گزارشی مختصر از مناظره آن حضرت با اسقف مسیحی که فرزند بزرگوارش امام صادق علیه السلام در این مسافرت تاریخی و در این جلسه علمی پدر را همراهی کرده اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
مداح نابینا چشم انتظار دعای عرفه عُمر😂 در مراسمی در عربستان ، از من خواستند اگر چیزی غیر از قرآن بلد هستم براشون بخوانم فراز هایی از دعای کمیل، دعای عرفه و دعای ابوحمزه را برایشان خواندم. متوجه شدم که حاضران اشک میریزند. مسئولان جلسه خواستند در مقابل این اجرای هنری ادعیه ، به من، جایزه بدهند گفتم آنچه خواندم از کمیل امام علی بود و عرفه امام حسین و ابوحمزه امام سجاد علیهم السلام ، اگر میخواهید به من جایزه بدهید و منو خوشحال کنید فرازهایی عرفانی از خلفا را بدهید که به عنوان سوغاتی معنوی ببرم ایران . تا این حرف را گفتم سکوتی بر جلسه حاکم شد، علما سُنی حاضر در جلسه به همدیگر نگاه کردند، آخر گفتند آدرس پستی تان را بدهید در بین کتب می گردیم اگر دعاهای خلفا را پیدا کردیم براتون پست میکنیم. ☑️هنوزم منتظریم تا دعای تعلیمی ابوبکر و عمر و عثمان را از عربستان بفرستند هنوز خبری نشده.😂 🔻خاطره از مداح نابینای اصفهانی حاج مهدی منصوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🌸 تسبیحات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در روز عرفه که معروف به تسبیحات عشر است ؛‼️ 1⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ منزه آن خدايى كه عرش با عظمت او در آسمان است. 2⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ‏ منزه است آن خدايى كه فرمانش در زمين است. 3⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ منزه است آن خدايى كه در قبرها قضاى او جارى شده. 4⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْبَحْرِ سَبِيلُهُ منزه است آن خدايى كه در دريا راه دارد. (منزه است خدایى که راهش در دریاست) 5⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي النَّارِ سُلْطَانُهُ‏ منزه است آن خدايى كه در دوزخ فرمانفرمايى دارد. 6⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ منزه است خدايى كه در بهشت است رحمتش. 7⃣- سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ‏ منزه است خدايى كه عدالتش در قيامت ظاهر مى ‏شود. 8⃣- سُبْحَانَ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاءَ منزه است خدايى كه آسمان را برافراشت. 9⃣- سُبْحَانَ الَّذِي بَسَطَ الْأَرْضَ منزه است خدايى كه زمين را بگسترد. 🔟- سُبْحَانَ الَّذِي لاَ مَلْجَأَ وَ لاَ مَنْجَى مِنْهُ إِلاَّ إِلَيْهِ‏  منزه است خدايى كه جز به درگاه او پناه و راه نجاتى نيست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
ماجرای یک مأموریت عجیب «ذبح فرزند» حضرت ابراهیم(ع) به امتحانی بسیار دشوار برگزیده شد و در خواب به او ماموریت داده شد که فرزندش را قربانی کند. فرزند را به پیش فرا خواند و گفت: اسماعيل‌جان! «إِنِّي أَرَي فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَي» نظر تو چيست؟! چقدر زيبا جواب داد : «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ» ‌اي پدر! هرآنچه بدان مأموري انجام بده، ان‌شاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت. خيال ابراهيم(ع) بيشتر آرام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. آن‌گاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در آغوش فشرد و بوسه‌اي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد. به منا رسيدند. بي‌درنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست در حالي كه براي آخرين بار با محبّت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود، لبانش را با آب خنك زمزم‌ تر نمود و آن‌گاه چشمانش را با پارچه‌اي لطيف و ظريف پوشانيد ، زمين محل خوابيدن اسماعيل را با كف دستان پدرانه‌اش جارو نمود و خار و خاشاك و سنگ‌ريزه‌ها را رُفت تا نكند خراشي بر پيكر نازنين اسماعيل وارد شود. لحظه اجراي دستور فرارسيده بود. چاقو بر گلوی اسماعیل گذاشت. در این هنگام، پیرمردی آمد و گفت: ما تُریدُ مِن هذَا الغُلامِ؟ از این جوان، چه می خواهی؟ ابراهیم(ع) گفت:اُریدُ أن أذبَحَهُ. «می خواهم او را قربانی کنم». پیر مرد گفت:سُبحانَ اللّهِ! غُلامٌ لَم یعصِ اللّهَ طَرفَةَ عَینٍ تَذبَحُهُ؟ پناه بر خدا! جوانی را که هرگز گناهی مرتکب نشده، قربانی می کنی؟! ابراهیم(ع) گفت:نَعَم، إنَّ اللّهَ قَد أمَرَنی بِذَبحِهِ. «بلی! خداوند، مرا بدان دستور داد». پیر مرد گفت:بَل رَبُّک نَهاک عَن ذَبحِهِ، وإنَّما أمَرَک بِهذَا الشَّیطانُ فی مَنامِک پروردگارت تو را از این کار نهی کرده و همانا شیطان، در خواب، این مطلب را به تو القا کرده است. ابراهیم(ع) گفت: وَیلَک! الکلامُ الَّذی سَمِعتُ هُوَ الَّذی بَلَغَ بی ماتَری، لا وَاللّهِ لا اُکلِّمُک، ثُمَّ عَزَمَ عَلَی الذَّبحِ.«صدایی که شنیدم، همان صدایی بود که مرا بدین منزلت و مرتبت (پیامبری) رسانید. به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نمی گویم». سپس تصمیم بر قربانی کردن گرفت. پیرمرد گفت: یا إبراهیمُ، إنَّک إمامٌ یقتَدی بِک فَإِن ذَبَحتَ وَلَدَک ذَبَحَ النّاسُ أولادَهُم، فَمَهلاً ای ابراهیم! تو پیشوایی هستی که به تو اقتدا می گردد. اگر فرزندت را قربانی کنی، مردم هم فرزندان خود را قربانی می کنند. پس در این کار، درنگ کن. ابراهیم(ع) با وی سخن نگفت. اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و آن را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كُندتر وجود ندارد! ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيّت كارد را بر سنگي در آن نزديكي فرود آورد و آن سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نمي‌بُري، اما سنگ را خُرد مي‌كني؟! گويا چاقو به آواز درآمد كه: اي ابراهيم! تو مي‌گويي و مي‌خواهي ببُرمش، اما خدا مي‌گويد نَبُر. «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» هر دو تسليم گشتند و ابراهيم براي ذبح اسماعيل، وي را بر زمين خوابانيد، پس «وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ» ندايش كرديم كه اي ابراهيم!‌تو مأموريتي را كه در عالم رؤيا به تو سپرديم، را به نيكي انجام دادي. پس كارد از گلوي اسماعيل بردار و «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» آن گوسفندي را كه فرستاديم را قرباني كن. مبارک ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🟢پاراگرافی از یک کتاب اروپایی 📕ترس و لرز 🖋نوشته کیرکگارد ابراهیم از نگاه من پدر ایمان است چرا؟ در حقیقت نه تنها نمی توان از ابراهیم فراتر رفت بلکه حتی نمی توان به او رسید. باید ایمان را وصف کرد اما باید دانست که هر وصفی از ایمان نارسا است، زیرا نخستین چیزی که از ایمان دانسته ایم این است که ایمان رابطه ای خصوصی با خداست .  ابراهیم ایمان داشت و شک نکرد، او به محال ایمان داشت . عظمت او در این بود که به خدا چنان عشق می ورزید که مایل بود بهترین چیز خود را برای او قربانی کند.  من نمی توانم ابراهیم را درک کنم؛ به یک معنا تنها چیزی که می توانم از او بیاموزم حیرانی است 👌منظور از «محال» در متن فوق امری است که با قواعد عادی عقل بشری قابل فهم نباشد که از این امور با عبارت «فرا عقل» تعبیر میشود. 👈مطلب قبلی را هم بخوان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab