eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.3هزار دنبال‌کننده
249 عکس
269 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 چه توییت جالب و پرمعنایی! «چگونه می‌توان توضیح داد که فنلاند، ایسلند و دانمارک سه کشور شاد دنیا هستند، و در عین حال، به ترتیب رتبه‌های 10، 1 و 9 در مصرف سرانه داروهای ضد افسردگی را دارند؟ آیا قبل از اینکه به سوال شادی پاسخ دهند یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنند؟! @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنی خوف الهی درس اخلاق رهبر انقلاب ترس از خدا ترس از قاضی عادل است ➖اطمینان و ایمنی غیر منطقی بعضیها ➖مصاحبه ای که 80% آمریکایی ها خود را اهل بهشت دانسته بودند😄 https://eitaa.com/joinchat/2870476862C6831e21795
💠داستان ﺭﻭﺯﮔﺎﺭي ﭘﺎﺩﺷﺎهي بود که ﻭﺯﻳﺮي داشت که همیشه ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ حادثه و ﺍﺗﻔﺎﻕ خير ﻳﺎ ﺷﺮي ﻛﻪ ﺑﺮﺍﯼ شاه می افتاد،ﺑﻪ پادشاه ميگفت : "ﺣﺘﻤﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ!" ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ چاقو ﺑﺮﻳﺪ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﮔﻔﺖ: «ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺩﺳﺘﺖ ﺣﻜﻤﺘﯽ ﺩﺍﺭﺩ! » شاه ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭ بسیار ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ﺷﺪ ﻭ به شدت ﺑﺎ ﻭﺯﻳﺮ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ که ﺑﻪ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ معتقد نبود، ﻭﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ. ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺁن رﻭﺯ ﻃﺒﻖ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺷﻜﺎﺭگاه ﺭﻓﺖ، ﻭﻟﯽ این بار ﺑﺪﻭﻥ ﻭﺯﻳﺮ ﺑﻮﺩ. پادشاه ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﺪﻩ ﺍي از ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻮﻣﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ خواستند ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍﻳﺎﻧﺸﺎﻥ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭﻟﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ کردن، ﻣﺘﻮﺟﻪ شدند ﺩﺳﺖ پادشاه ﺯﺧﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻘﺺ می خواستند. ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ پادشاه ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺩ کردند. ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﻗﺼﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ پیش ﻭﺯﻳﺮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻗﻀﻴﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ:« ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺩﺳﺘﻢ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﻴﺪﻡ ﻭﻟﯽ ﺣﻜﻤﺖ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ!» ﻭﺯﻳﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ:« ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻧﺒﻮﺩﻡ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺷﻜﺎﺭ ﻣﯽﺁﻣﺪﻡ ﻭ ﻣﻦ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﺣﺘﻤﺎً قرباني می شدم.» وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ مطلبی از کانال ن و القلم ⚜ 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
🌙بیان احکام   بیمارانی که توان روزه گرفتن را ندارند و تا رمضان بعدی هم عذر برطرف نمیشه قضا ساقط است ولی باید برای هرروز فدیه بدهند. 💰 در سایت مقام معظم رهبری فدیه برای هر روز دوازده هزار تومان اعلام شده است از این لینک قابل پرداخت است👈 لینک عضو شوید⇩⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/2870476862C6831e21795
هدایت شده از منبرطلاب
«فهرست مباحث ارائه شده» ویژه رمضان ۱۴۰۲ 👌با فشردن هر کدام از عنوان های زیر به مبحث مورد نظر هدایت می شوید⬇️ ۱.بهار طبیعت و بهار قرآن [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۲.نکاتی از خطبه شعبانیه(۱) [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۳. نکاتی از خطبه شعبانیه(۲) [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۴.نکاتی از خطبه شعبانیه(۳) [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۵.رمضان و روزه [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۶.اخذ به قرآن و تمسک به آن [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۷.تقوا؛ ارمغان اصلی روزه [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۸.دعا؛ برنامه مؤکد ماه رمضان [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۹.برکت و بی برکتی [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۰.خوف الهی [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۱.انواع دوستی ها [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۲.حکمت و حکومت الهی [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۳.طاهره قریش ( بانوی بهشت حضرت خدیجه) [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۴. کمال بندگی [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۵.مواجهه با گنهکاران [ منبر ۲۰ دقیقه ای] ۱۶. ایمان و عوامل تقویت آن [ منبر ۲۰ دقیقه ای] 🔷فهرست منبر هایی که قبل از ماه مبارک ارائه شده بود 🙏🙇‍♂ کانال منبرطلاب باتوجه به ضرورت تأمین هزینه‌های تولید محتوا و رشد کانال، وعدم وجودبودجه حمایتی، ناچاربه درج برخی تبلیغات درساعات مختلف است، مدیریت کانال ضمن عذرخواهی، ازصبوری وهمراهی شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را دارد. 🤲 امید است که این تلاش‌ها مفید فایده شما عزیزان و موجب جلب رضایت امام زمان (عج) و خداوند متعال قرار گیرد. ✅ جهت ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات و تمایل به حمایت مالی مجموعه، به آیدی خادم کانال پیام دهید. ملتمس دعا؛ هیئت تحریریه کانال منبر طلاب 👇 🆔 @talabe_admin
حدیث قُرْب نَوَافِل  حدیثی قُدسی است که خدواند در شب معراج به پیامبر فرموده است لَمَّاأُسْرِی‏ بِالنَّبِی ص‏ قَالَ يَا رَبِّ مَا حَالُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَكَ؟ قَالَ يَا مُحَمَّدُ! مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ، وَأَنَا أَسْرَعُ شَيْ‌ءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِيَائِي، وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْ‌ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ، وَأَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَى، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَمَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَإِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ، وَ‌إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ ➖ترجمه هنگامی که پیامبر(ص) به معراج رفت، گفت: پروردگارا حال مؤمن نزد تو چگونه است؟ خدا فرمود: ای محمد،هرکه به یکی از دوستانم اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است و من به یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم. من در هیچ کاری به‌اندازه‌ی که درباره وفات مؤمن تردید دارم، تردید ندارم؛ زیرا او از مرگ بدش می‌آید و من از ناراحتی او بدم می‌آید؛ و به‌راستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توانگری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر آنها را به حال دیگری را درآورم، نابود و هلاک می‌شوند؛ و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر آنها را به حال دیگری برگردانم، هرآینه هلاک می‌شوند؛ و هیچ‌یک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‌ام به اندازه نافله ها ؛ [کسی که به‌وسیله نافله به من تقرب می‌جوید:] من دوستش می‌دارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود و چشمش می‌شوم که با آن می‌بیند و زبانش می‌گردم که با آن سخن می‌گوید و دستش می‌شوم که به آن می‌گیرد. اگر بخوانَدَم، اجابتش می‌کنم و اگر خواهشی از من کند، به او می‌دهم. 👌از بین نافله ها نیز نماز شب جایگاه ویژه دارد. 👈در این کانال عضو شوید @hosseinililab
⚫️روضه ای برای شب نوزدهم [پیشاپیش ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان را تا تسلیت عرض میکنم] سحر شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، امیرالمومنین علیه السلام به سوی مسجد رفت و طبق معمول دو رکعت نماز خواند و سپس بالای بام رفت و آخرین اذانش را گفت، سپس راهی مسجد گشت و مشغول نماز شده بود. سر از سجدۀ اول که برداشت، ابن ملجم آن چنان شمشیر بر فرق مقدس آن حضرت زد که فرق سر تا نزدیک پیشانی شکافته شد. پیکر امام علی علیه السلام را با آن حال که آغشته به خون بود در میان گلیمی نهاده، اطراف آن را گرفتند و به خانه بردند. مردم دسته دسته به در خانۀ آن حضرت آمدند و سر به دیوار خانه می گذاشتند و می گریستند. این جا محاسن امیرالمومنین علیه السلام فقط به خون سرشان رنگین شد؛ ولی محاسن مبارک ابی عبدالله به چند خون خضاب شد که یکی از آن خون ها خون سر و پیشانی آن حضرت بود. سنگ کین به پیشانی آن حضرت زدند و وجه الله را غرق خون کردند. خضاب دیگرش خونی بود که از حلق علی اصغر علیه السلام به صورت امام حسین علیه السلام پاشیده شد. در آن لحظه ای که حرمله با تیر سه شعبه گلوی نازک علی اصغر علیه لسلام را نشانه گرفت و حلق علی علیه السلام را گوش تا گوش درید. تیر با حلقوم اصغر، کار یک شمشیر کرد چارۀ لب تشنگی کودک بی شیر کرد حرمله با هلهله می گفت: کارش شد تمام خنده آن بی حیا ارباب ما را پیر کرد خضاب دیگرش آن هنگامی بود که صدای ناله علی اکبرش را شنید. سریع خود را به بدن علی اکبر علیه السلام رساند. لاله اش را دید پرپر روی خاک قطعه قطعه ریز ریز و چاک چاک داد از کف طاقت و از پا فتاد صورتش بر صورت اکبر نهاد وضع خدّه علی خدّه؛ صورت به صورت غرق به خون علی اکبر علیه السلام گذاشت و صدا زد: علی الدنیا بعدک العفا؛ بعد تو خاک بر سر این دنیا.   ➖شعر ترکی حسينى گاه قوجاقلاردى گاه زينبينی دئییردى حضرت كلثومه گاه مطلبينى دئیيردى آيريليرام سيزدن اى عزيزلريم ائدین حلال داخى اولدو آخرت سفريم نه گؤردو شير غضبناك حضرت بارى اولوبدو گوشه‌نشين كربلا علمدارى يتيم‌لر كيمى بير گوشه‌ده به حالت زار باشین اشاقه سالیب آغلیيور چو ابر بهار بویوردو آغلاما اى تاجدار اوغلوم گل هژير صولت دشمن شكار اوغلوم گل داشاندا ماريه‌ده موج ابتلا، اوغلوم دولاندا كافريله، دشت كربلا اوغلوم حسينیمین داغیلان گونده يار و انصارى تاپيلماياندا اونون دردينه دوا اوغلوم گرك قاباقجا سنین قول‌لارین قلم اولسون الينده قانيله الوان اولا لوا اوغلوم شعر ترکی از کتاب منتخب المراثی تألیف حسینی لیلابی انتخاب شده است. 👈در این کانال عضو شوید @hosseinililab
مرثیـــــــــــه حضرت زینب در فراق بابا بستی نگـاه خستۀ خود را چـرا به در داری به سوی فـاطمه بابا مگـر نظـر قـرآن کــنـار بـسـتـر تـو بـاز کـرده ام   بـابـا بـبـین که آمـده وَانـشَـقَّـتِ الـقـمر فهمیدم از نگـاه ترت رفـتـنی شدی امشب به جان چشم تو می ترسم از سحر گفتی کفن بیاور و رفتی ز هـوش باز آرامـش مـرا مـبـر ای مـهــربـان پـدر قـرآن به سـر گـرفـتـه ام  و زار مـی زنـم بـا قـلـب خــسـتـه نــالــۀ قـهـار! مـی زنـم قـلـب مرا دوبـاره به آتـش مـزن پـدر با چـشم بسته لب مگـشا بر سخن پدر آهسته حرفهـای خصوصی خویش را پنهان ز اهـل خـانه مگـو با حسن پدر از کربلا و هجمه غمها و تیغ و تیر گـفـتـی حـکـایت تنِ بـی پـیـرهـن پـدر خیره شدی به دست ابوالفضل خود چرا؟  خون می چکد زچشم تو در پیش من پدر دارد بــرای تـو حـسـنـم سـیــنــه مــی زنـد گـریان حسیـن بی کـفـنـم سیـنـه می زنـد حالـم خـراب بود ز غـم شد خـراب تر  از داغ روی تو شـده ام دل کـبـاب تـر گـویـا در آسـتـان خـداونـد لا شـریـک  آن کس مقرّب است که دیده پُـر آب تر بعد از تو ای سلام بدون جواب نیست در کـوفه از سلام حـسن بی جـواب تر با روی خون گرفته به من گفته ای که نیست از آن سـر بـریـده محـاسن خضاب تر رنگـت پـریده است پدر جـان سکـوت کن دیگر بس است روضه !به قرآن سکوت کن گاهی نظر به کام حسن می کنی و گاه باچشم خیس می کشی از عمق سینه آه گاهی زهوش میروی و بعد بی رمق می افکـنی به حلق حسیـنم فـقـط نگـاه جانم به لب رسید پدر؛ زآن دمی که تو گاهی ز کوفه حرف زدی، گاه قـتلگاه گفتی که اهل کوفه مرا حـبس می کنند  پـیـش سـر بـریـده و اطـفـال بـی پـنـاه آن روز پس دلاور رعنای من کجاست؟! عباس تکیه گاه حسین و حسن کجاست!؟ ➖شاعر:مجتبی روشن روان مرثیه ترکی ای نماز  اوسته جمالی  قانه غلطان  وای بابام وای بی وفا افراد  الیندن    باغرى آلقان  وای  بابام وای ای وجودی دستگاه  آفرینش      افتخاری وی  سریر  عشقه والی تخت عزت  شهریاری وار یئری عمرومجه اولسا گوز یاشیم هجرونده جاری باغریمی درد  فراقون ایلیوب  قان وای بابام وای ای  بابا   با   اینکه   سنسن   خلقته  بیر  فرد کامل بولمدى   افسوس قدر و شأنوی   بو قوم   جاهل کیمدی سندن  غیر  اولسون هل اتی شأنینده نازل ای سرا پای وجودی   شرح  قرآن  وای بابام وای گونده   بیر  نحویله   قلبون داغلانوب  سوز  المدن گوردون  آلوده   محیطی درده گلدون درد  و غمدن انتقاد  ایتدون   همیشه  ظلمدن   اهل    ستمدن قویمادون بو امره قالسون نقص و نقصان وای بابام وای سن  او  مرد حقّ سن حق_ جلوه ایلر هر سوزوندن بیر یتیم   و   مستمندی  سالمادون  اصلا گوزوندن هر   فقیر  و  دردمندی    ایلدون    راضی   اوزوندن ای وجودی عدل محض و لطف و احسان وای بابام وای تا    باشوندان   دگدی  جبراً  تیغ  زهر آلود دشمن عالمین  توپراق  سپلماق   باشینه  اولدی  مبرهن چون که  انسانیّتین  شخصیّت   ممتازی  سنسن سنله ارکان هدایت   اولدی ویران وای بابام وای جاهل اشخاصین الیندن بسکه اولموشدون معذّب قانیله   دولموشدی   قلبون گوزلرون  قربانی زینب کلمۀ    فزت  و  ربّ  الـــــ کعبه دن  روشندی   مطلب مشکلون شمشیر الیله  اولدی آسان وای بابام وای شاعر:حیدر خوندل تبریزی 👈در این کانال عضو شوید @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه قدیمی ترکی عالم ربانی حجت الاسلام مرحوم حاج سید علی اکبر حسینی لیلابی 👈در این کانال عضو شوید @hosseinililab
مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود. این جمله که به عنوان فرمایش حضرت امیر علیه السلام منتشر می‌شود در هیچ منبع حدیثی یافت نشد. این متن به افراد دیگری نیز نسبت داده شده که از آن جمله اند ؛ «رالف والدو امرسون» نویسنده و فیلسوف آمریکایی ، «فرانک اوتلا» «گاندی» ، «بودا» ، «لائوتسه بنیان‌گذار آیین تائو» اما واقعیت در مورد سخن مورد اشاره ، واقعیت عبارت است از اینکه، این متن،برگردان یک متن جالب انگلیسی می‌باشد که در بین اندیشمندان غربی رواج یافته است: Watch your thoughts, they become words; watch your words, they become actions; watch your actions, they become habits; watch your habits, they become character; watch your character, for it becomes your destiny.   پنج کلمه Word, Action, Thought, Character, Habit که به ترتیب به معنای «گفتار، کردار، افکار، شخصیت و عادات» می‌باشند، اگر اولین حرف هر از یک از این کلمات را در کنار یکدیگر قرار دهیم، کلمه WATCH به معنای  «تماشا کردن، نگاه کردن» را تشکیل می‌دهند. 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
صدق الله العلی العظیم صدق الله العظیم هر دو عبارت «صدق الله العلی العظیم» و «صدق الله العظیم» در پایان قرائت قرآن، پسندیده و مستحب است، اما برخی تعصبات باعث شده تا شیعه و سنی هر کدام به یکی از این عبارات بسنده کنند: ➖ ممکن است اهل سنت، آوردن کلمه « العلی» را ترویج گرایشهای غالیانه بدانند که امام علی(ع) را خدا و یا همطراز خدا در نظر می‌گیرند، با آنکه این بهانه کاملاً نادرستی است که با قبول چنین بهانه ای باید  آیاتی چون «و هو العلی العظیم»را از قرآن حذف کنیم! ➖ با آنکه هر دو عبارت در روایات شیعی وجود دارد، اما قاریان شیعی نیز در مقابل  اصرار نابجای اهل سنت بر حذف این کلمه، تلاش در احیای آن دارند: «...فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ قَالَ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَظِیمُ‏ الَّذِی‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ‏ ...‏» امام صادق (ع) در ضمن اعمال نیمه رجب فرمودند: «زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَظِیمُ‏».(۱) عبد الله بن سلام در ضمن سؤالاتی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: در ابتدا و انتهای قرائت قرآن چه بگوییم؟ حضرت فرمودند:«یَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَلِیُ‏ الْعَظِیم» در ابتدای قرآن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»‏ و در پایان آن « صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَلِیُ‏ الْعَظِیم» . (۲) 🔵پاسخ تعدادی از مراجع تقلید به این سؤال که: پایان دادن به قرائت قرآن با گفتن «صدق الله العظیم» چه حکمی دارد؟ ➖حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:  اشکال ندارد. ➖حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بر طبق معمول شیعه باید بگویید. ➖حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی : همانطوری که در آیه شریفه (آیة الکرسی) قرآن می فرماید: و هو العلی العظیم. لذا شما هم درختم قرآن بگویید صدق الله العلی العظیم موفق باشید. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج‏۲، ص۸۰۷. ۲.مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏۵۷،ص۲۴۳ 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
به بهانه قصاص ابن ملجم مرادی طبق وصیت امیر مؤمنان علیه السلام پیغمبر اکرم (ص)می فرمود:« ارْفَعُوا أَلْسِنَتَكُمْ مِنْ شِكَایَةِ عَلِیٍّ فَإِنَّهُ خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللَّه‏ » از شکایت علیه علی(علیه السلام) دست بردارید او درباره کار خدا هیچ انعطاف و نرمش ندارد.(۱) اگر تنها حقوق خودش در میان بود از همه چیز می‌گذشت؛ اما آن جایی که پای حق مردم و حکم خدا مطرح بود از سرسوزنی نمی‌گذشت. وقتی شورشگران دست به شمشیر بردند و امنیت جامعه را به خطر انداختند لشکر آماده کرد و شورشگران را از دم تیغ گذراند. کافی است آمار کشتگان جنگهای جمل ،صفین ، نهروان را ملاحظه بفرمایند قاطعیت آن حضرت در برخورد با شورشگران را متوجه خواهید شد. آری ازچهره مهربان علی علیه السلام، در مواجهه با یتیمان و بیچارگان شنیدید آن را 180 درجه بچرخانید تا چهره آن حضرت در مواجهه با ستمگران را مشاهده فرمایید. بلرزاند ز هیبت ملک امکان ولی خود لرزد از آه یتیمان در مورد قاتل توصیه فرمود در مدت اسارتش به او گرسنگی داده نشود و فرمود« اگر زنده ماندم خود می دانم با او چه خواهم کرد اما اگر از دنیا رفتم با او مانند قاتل پیامبران رفتار کنید، ابتدا او را بکشید و سپس در آتش بیندازیدش تا بسوزد»(۲) بعد از شهادت آن حضرت ،امام حسن(ع) نشست و دستور داد ابن ملجم را بیاورند، پس او را آوردند. امام به او فرمود: اى دشمن خدا! امیرمؤمنان را کشتى و تباهى را در دین بزرگ کردى؟ پس دستور داد گردنش را زدند. ام‌هَیثَم دختر أسوَد نَخَعى خواست که جسدش را به وی دهند، و کار سوزاندنش را به او واگذارند، جنازه را تحویل او دادند و ام‌هیثم جسدش را به وسیله آتش سوزاند» ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.اعلام الوری باعلام الهدی، ص۱۳۱ ۲. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج ۱، ص ۱۳۴، قم، انتشارات رضی، چاپ اول، ۱۳۷۵ش؛ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ص ۲۰۱، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ سوم، ۱۳۹۰ ق. 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
🔴نقش مترفین در پرده دری های اجتماعیتأملی در یک آیه مشکل «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِیراً».[اسرا/۱۶] ما چون بخواهیم اهل ديارى را [به كيفر گناه ]هلاك سازيم، برخورداران آن شهر را امر كنيم، پس آنها راه فسق و تبه كارى و ظلم در آن ديار پيش گيرند و [ سقوط و نابودی جامعه] را رقم زنند ،آن گاه [ جامعه را] هلاك مى سازيم. 🔻برداشت آزاد🔺 [مراد از جمله مشکل ]مترفین را امر میکنیم پرده دری کنند!!!⇥ در قرآن کریم، «امر» به معانی مختلف بکار رفته؛ دستور تشریعی، اراده تکوینی، ایجاد و آفرینش چیزی. یحتمل اینجا به معنی فراهم آوردن اسباب عیش و طرب است که از باب سنت استدراج آنها را به سوی جهنم می کشاند پس مراد از جمله مشکل این خواهد بود؛ ما با فراهم آوردن امکانات رفاهی بیشتر، به تدریج آنها را به سمت گناه بیشتر که همان آتش بیشتر است می کشانیم که البته این آتش پیروان و دنبال کنندگان آنها و ساکتان جامعه را نیز در بر خواهد گرفت. 🟢 پیام آیه یکی از سنت‏هایى که بر تاریخ بشر حاکمیّت دارد، این است که پیدایش گروه رفاه زده و اشرافى در یک جامعه که ارزش‏هاى معنوى را زیر پا مى‏گذارند، باعث سقوط آن جامعه مى‏شود. این گروه که در قرآن به عنوان «مترفین» خوانده مى‏شوند، باعث گسترش و شیوع فساد در جامعه مى‏شوند و جامعه را به فساد و تباهى مى‏کشند. مترفین ،به اصطلاح خودمانی این شمال شهری‌های تازه به دوران رسیده و مرفهان بی‌درد هستند که جامعه را به سمت و سوی پرده‌دری و فسق سوق می‌دهند و به تشویق و ترغیب دیگران به بی‌حیایی و پرده‌دری می‌پردازند و سقوط اخلاقی جامعه را دامن میزنند . 🖋با احترام حسینی لیلابی 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
ای کاش من هم یک عربستانی بودم😂 [۲۳ روز تعطیلات عید فطر] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
🟢همه آنچه درباره فطریه باید بدانیم ١ . زكات دو گونه است، زكات مال و زكات بدن . زکات مال به نه چیز مشخص شده تعلق می گیرد و زکات بدن همان فطریه می باشد . ۲ . مقدار فطريه سه كيلو گندم يا  هر چیزی که قوت غالب باشد و يا قيمت آنهاست. (قوت غالب یعنی غذایی  که  غذای غالب اهالی شهر است .) 👈رمضان ۱۴۰۲ نفری ۶۰ هزار اعلام شده ۳ . زكات فطره بر هر كسى كه توانايى دارد واجب است.و باید سرپرست خانواده زکات همه اعضا  خانواده و همه افرادی که نان خور او محسوب می شوند را بپردازد .  ٤. كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود را تأمين نمايد دادن زكات فطره بر او واجب نيست.  ۵. فطريه را بايد به فقير داد و فقير كسى است كه مخارج سال خود را نمى‌تواند تأمين كند. به عبات خودمانی هر کس دخلش خرجش را کفاف نمی دهد فقیر شرعی می باشد . ۶ . مالى را كه به عنوان فطريه كنار گذاشته مى‌شود، نمى‌توان از آن استفاده نمود. ۷ . كسى كه فطريه او بر ديگرى واجب است اگر خودش بدهد از ديگرى ساقط نمى‌شود.   ۸. اگر فطريه انسان بركسى واجب باشد و ندهد برخود انسان واجب نمى‌شود. ۹.به موارد زير نمى‌توان فطريه داد : 👈🏻 ١.به پدر و مادر. 👈🏻 فرزند و نوۀ فقير👈🏻  متجاهر به فسق یعنی کسی که آشکارا معصیت می کند👈🏻   طبق فتوای برخی مراجع به بی نماز هم نمیشه👈🏻  غير سيد به سيد. 👈🏻  به كسى كه فقير نيست. 👈🏻 كسى كه فطريه را در جهت معصيت مصرف مى‌كند.👈🏻طبق فتوای برخی مراجع در صورتیکه در محل زندگی فقیر باشد به شهر دیگر داده نشود . ۱۰.در دادن زکات فطره خویشاوندان و همسایگان بر دیگر فقرا اولویت دارند ۱۱.اگر قبل از عید فطره به نان خور اضافه شود حتی اگر بچه ای  قبل از اذان مغرب شب عید متولد شود باید فطریه او نیز محاسبه شود و درباره فطریه مهمانی قبل از اذان می آید فقط در صورتی که عرفا نان خور حساب شود فطریه بر عهده میزبان است و طبق تصریح برخی مراجع با یک شب مهمان شدن نانخور نمی گویند. ۱۲. زمان دادن فطره از اذان شب عید تا اذان ظهر روز عید است البته کسانی که نماز عید می خوانند قبل از اذان بدهند و یا از اموال خود جدا کنند تا دراولین زمان ممکن به محل صحیح شرعی برسانند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ مطلبی از کانال ن و القلم ⚜ 👈درکانال ن و القلم؛ دیدگاه های حسینی لیلابی عضو شوید @hosseinililab
🟢 حدیثی به زبان فارسی از امام صادق علیه السلام چند نفر از ایران خدمت امام صادق«ع» رسیدند. حضرت قبل از آنکه سؤالی بپرسند فرمودند:«مَن جَمَعَ مالاً مِن مَهاوِشَ أذهَبَهُ اللّه ُ في نَهابِرَ» هر کس مالی از مهاوش آورده است، خداوند متعال آن مال را از نهابر از بین ببرد . عرض شد سخن شما را نفهمیدیم. حضرت به فارسی فرمودند: «از باد آید به دم شود». 📗بحار الأنوار ،ج۴۷،ص۸۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم عضو شوید @hosseinililab
🟢 نکته جالب ادبی قرآنی روزی خاقانی، شاعر بزرگ وارد مجلسی شد، خواستند او را تحقیر کنند، او را نزد شخصی که بهره ای از علم و دانش نداشت، نشاندند.خاقانی بلافاصله گفت: گر فروتر نشست خـاقـانی نه و را عیب و نه ترا ادب است قـل هو اللّه نیـز در قـرآن زیـر تبّت یـدا ابی لهب است. 👌خاقانی اشاره دارد به جمله معروف که گفته اند؛ «شَرَفُ المَكانِ بِالمَكينِ»شرافت مکان به کسی است که در آنجا مکان گزیده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم عضو شوید @hosseinililab
🟢ولایت علی علیه السلام حضرت پیامبرﷺ فرمود: «لَوْ أنَّ عَبْداً عَبَداللهَ مِثْلَ ما قامَ نُوحٌ فی قَوْمِهِ، وَکانَ لَهُ مِثْلُ احُدٍ ذَهَباً فَأنْفَقَهُ فی سَبیلِ اللهِ، وَ مُدَّ فی عُمْرِهِ حَتّی یحُجَّ ألْفَ عام عَلی قَدَمَیهِ، ثُمَّ قُتِلَ بَینَ الصّفا والْمَرْوَةِ مَظْلُوماً، ثمَّ لَمْ یوالِک یا عَلِی، لَمْ یشُمَّ رائِحَةَ الجَنّةَ وَلَمْ یدْخُلْها». هرگاه بنده ای خدا را به مدت عمر نوح که در میان قومش قیام کرد به عبادت خدا بپردازد، و به مقدار کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند، و بر فرض به قدری عمر کند تا بتواند با پای پیاده هزار سال حج به جا آورد، و بعد (دربهترین مکان) بین صفا و مروه به ناحق کشته شود، اما ولایت تو را قبول نداشته باشد بوی بهشت به مشام او نمی رسد و داخل آن نمی شود. 📕رفرنس سنی: حاکم حسکانی،شواهد التنزیل  ج۱ ص ۵۵۴ 📗رفرنس شیعه: ابن شهر آشوب ،مناقب ال ابی طالب ج۳ ص۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜هنوز عضو نشدی؟ ⚜ 👈درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab