eitaa logo
کانال حسین ظفری
284 دنبال‌کننده
356 عکس
139 ویدیو
25 فایل
﷽ آینده از آن حزب الله است. قرآن کریم؛ دکترای آینده‌پژوهی از دانشگاه تهران؛ استادیار مدیریت بحران؛ عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور ؛ سخنگو و معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیری Instagram: instsgram.com/zafari94 Website: hosseinzafari.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
در نماز جمعه ۲۷ دیماه ۱۳۹۸: 🔹جنتلمن های پشت میز مذاکره همان کسانی هستند که به فرودگاه بغداد حمله کردند و سردار سلیمانی را ترور کردند. همان‌ها هستند فرقی ندارند @hosseinzafari
🔴قدرت نفوذی؛ رویکرد جدید ابرقدرت­ها؛ از زمانیکه به عنوان رویکردی جدید در اوايل دهه ٧٠ ميلادي (در اوج جنگ سرد) در دستور کار کمیته خطر جاری آمریکا قرار گرفت تاكنون، مدلهاي متعددي از استفاده­ قدرت براي اعمال و تحميل خواسته­ های ابرقدرت­ها بر ساير كشورها بكار گرفته شده است. قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و اكنون قدرتي به نام . ♦️قدرت نرم چیست و تفاوت آن با قدرت نفوذی چه می‌باشد؟ در یادداشت زیر به آدرس زیر بخوانید: https://siasateparsi.ir/fa/news/1245 @hosseinzafari
هدایت شده از جهادِ نخستین
روند علمی انقلاب.pdf
1.68M
#محتوا_دهه_فجر #وضعیت_علمی 🔸مقایسه وضعیت علمی ایران اسلامی با ایران دوره پهلوی و کشورهای منطقه 🔷دریافت سایر تولیدات 👇 @jahade1
سپهبد شهید سلیمانی در یادواره شهدای مدافع حرم(۹۶/۱۰/۱۷): برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است/والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است/والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد؛ در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است. @hosseinzafari
چند نکته پیرامون #راهپیمایی_۲۲بهمن ۹۸ : ۱- مهمترین منبع قدرت یک حاکمیت، نه توپش است، نه تفنگش و نه موشکش؛ بلکه پشتوانه‌‌ی مردمی‌اش است. کدام حاکمیت را سراغ دارید که مردمش ۴۱ سال در سرما، در گرما، در تابستان و زمستان؛ مناسبت‌های مختلفی چون روز قدس، ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن را شرکت کنند، بدون خستگی و‌ آنهم در اوج فشارهای بین‌المللی، در اوج بی‌مهری‌های عده‌ای روشن‌فکرِ غرب‌زده و در اوج بی‌تدبیری‌های مسئولان لیبرال. ۲- چه قدرتی بالاتر از این که پیوستگی نسلی در حمایت از حاکمیت وجود داشته باشد؛ یعنی از نسل اولِ انقلاب کننده در راهپیمایی حضور داشتند تا نوجوانان، کودکان و حتی نوزادِ ۶ ماهه. حتی جوانان و نوجوانان پر شورتر از نسل اولی‌ها بودند. ۳- این سرمایه اجتماعیِ ملی، یک شَبه به وجود نیامده است و قطعاً یک شَبه هم از بین نخواهد رفت. این سرمایه‌ی عظیم اجتماعی به سادگی به وجود نیامده و‌ حاصل اعتماد ۴۱ ساله به حاکمیت است و با بی‌مهری‌های مقطعیِ دولتمردان در دوره‌های مختلف از بین نخواهد رفت. ۴- قطعا اگر عینک بدبینی به مردم را با عینک واقع‌بینی تعویض کنیم، خواهیم دید که با این ملت، رسیدن به #آینده روشن و رسیدن به اوج قله‌های تمدنی، دور از انتظار نیست. ۵- امسال جو الگو بودن حاج باسم و جو ضد استکباری در بین جوانان و مردم پررنگ‌تر بود و این فیلم ناظر به همین موضوع است. کانال: @hosseinzafari
♦️سلام به اساتید بزرگوار ما تو حوزه مدیریت بحران یه گرایش داریم به نام «ارتباطات بحران» که به موضوع اخبار و رسانه در زمان بحران می‌پردازه. 🔸خطرناک‌ترین نکته در زمان بروز بحران، پرداختن به شایعات است. گاهی اوقات کوچک‌ترین شایعات در زمان بحران ممکن است زندگی‌ها را به خطر بیاندازد. 🛑لذا خواهش می‌کنم تا زمانیکه نسبت به اخبار مطئن نشدید آنها را بازنشر ندهید. اکاذیب و شایعات، تخریب شخصیت‌ها و سازمانها از خود بحران خطرناک‌تر است. ما باید برای عبور از بحران به مسئولان اطمینان کنیم. راه دیگری نداریم و باید به هم کمک کنیم. @hosseinzafari
🛑«مفهوم‌یابی بحران در قرآن و رابطه متقابل آن با سنت‌های الهی» جدیدترین کتاب در حوزه است که توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) به چاپ رسیده است. 🔵جهت خریر اینترنتی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://www.iranketab.ir/book/19659-mafhoum-yabi-bohran-dar-qoran در این کتاب آمده است👇
🔸امروز حوادث و اتفاقات ناگوار در قالب یک مفهوم جامع به نام «بحران» قرار گرفته و مدیران در تلاشند تا با استفاده از دانش، تجربه و ابتکارات متخصصان به مدیریت و مقابله با آن بپردازند، لکن تحقق مدیریت مطلوب شرایط بحرانی، نیازمند فهم دست از مفهوم بحران و درک دقیق از تعریف آن است که کتاب «مفهوم‌یابی بحران در قرآن و رابطه آن با سنتهای الهی» در همین راستا تدوین شده است. ♦️در کتاب مذکور؛ نگارندگان به دنبال ایجاد مفهومی جدید و قرآنی برای بحران نبوده بلکه تلاش نمودند الگو و قالبی اسلامی برای مصادیق بحران کشف کنند تا در سایه این الگو امر مدیریت بحران به صورت دقیق‌تری درک شود. به همین جهت، کتاب حاضر با روش اجتهادی و با نگاهی توصیفی - تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و تکیه بر آیات قرآن، روایات اهل بیت علیهمالسلام و نظرات مفسرین به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید. در این روش تلاش می‌شود بر اساس آنچه پیش از این از نتایج تحقیقات پیشینه به دست آمد، پیمایشی دقیق در آیات قرآن کریم صورت گرفته و مفاهیم مرتبط با موضوع بحران و مصادیق آن مفاهیم گرداوری گردد. پس از این مرحله، تلاش شده است با دستیابی به یک فرضیه، آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهمالسلام را با محوریت آن فرضیه بازآرایی نموده و با تکیه بر نظر مفسران، تحلیل دقیق از معادل قرآنی پدیده‌ی بحران و اوصاف آن ارائه شود. 🔸در فصل اول این کتاب تعاریف و ابعاد مختلف بحران در ادبیات مرسوم آورده شده است و تلاش کرده تا به جمعبندی مشخصی در این خصوص برسد. در این فصل رویکردهای مختلف تحلیلی و تعاملی در خصوص بحران آمده است. همچنین در این فصل مباحثی در خصوص نقش پارامترهای مختلف در شکلگیری بحران آورده شده است که مخاطب را به منطق مشخص در خصوص تعاریف مختلف بحران میرساند. 🎯در فصل دوم این کتاب میخوانیم که: آنچه که مسلم است، دقیقترین و نابترین مفاهیم مرتبط با بحران را میتوان از منبع غنی قرآن احصاء و استخراج نمود. بر این اساس رسالت اصلی این پژوهش ارائه مختصاتی قرآنی از مصادیق بحران است. قرآن کریم به عنوان کلام الهی، می‌تواند منبعی روشنگر در جهت راهنمایی مدیران و متخصصان در مواجهه با پدیده‌های عالم و تشخیص حوادث بحرانی باشد. این پژوهش به دنبال ردیابی چارچوب پدیده‌های بحرانی و سنت‌های الهی مرتبط با آنان در آیات قرآن است. ✅بر این اساس و برای دستیابی به هدف اصلی پژوهش، «مصادیق بحران» مورد توجه قرار گرفته و سپس با تکیه بر واژگانی از قرآن کریم که در مقام اشاره به مصادیق بحران استعمال شده‌اند، اصول بنیادین مفهوم بحران استخراج شده است؛ بر این اساس می‌توان گفت اولین نوآوری در این پژوهش، برجسته‌سازی نزدیک‌ترین واژه‌ای است که در ادبیات دینی، در مقام اشاره به مصادیق بحران مورد استعمال قرار گرفته است. سپس بر اساس آیات و روایاتی که این واژه در آنان استعمال شده، چارچوب قرآنی بحران به دست آمده است. ❇️در فصل سوم کتاب نیز تلاش شده اصلی‌ترین سنت‌های الهی مرتبط با مفهوم بحران به درستی به تصویر کشیده شوند. ✔️در نهایت آخرین فصل کتاب، یک جمعبندی از کل کتاب ارائه نموده است. ابتدای این فصل و پیش از جمع‌بندی، ابتدا مستندات اصلی را در کنار هم آورده تا هم نگاهی کلی از آنچه تاکنون گفته شده است به دست آید و هم راه را برای سایر پژوهش‌ها هموار شده تا پژوهشگران بعدی مسیر خود را بهتر طی نمایند. لذا نوآوری کتاب و اصلی‌ترین جنبه ضرورت وجود متن حاضر، تلاش برای کشف قالبی اسلامی برای مصادیق بحران و تلاش در جهت ترسیم مختصات پدیده‌های بحرانی در تعالیم وحیانی است. به نظر می‌رسد بازسازی مفهوم بحران در سایه آیات و روایات اسلامی و توجه به سنت‌های الهی، روشی متفاوت را در مقام مدیریت مصادیق بحران پیش روی مدیران قرار می‌دهد. 🔵جهت خرید اینترنتی می‌تواند از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://www.iranketab.ir/book/19659-mafhoum-yabi-bohran-dar-qoran @hosseinzafari
🔷اقدامات و پیشنهادات رسانه ای برای مواجهه با ویروس کرونا و مقابله با عملیات روانی شکل گرفته باید در سه سطحِ اقدامات درمانی، اقدامات پیشگیرانه و اقدامات صرفاً رسانه ای صورت گیرد تا ذهن مخاطب به آن واکنش مثبت نشان دهد؛ لذا این موارد به ذهنم رسید که جهت استفاده تقدیم می شود: 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 1-اطلاع رسانی سریع، صحیح و صادقانه به منظور اعتماد افزایی جامعه به رسانه های رسمی و مسئولان مربوطه؛ 2-جلوگیری از موضع گیری متضاد مسئولین و ارائه اطلاعات از یک مرجع مشخص و معین؛ 3-طراحی شعارهایی برای ایجاد همدلی و افزایش روحیه جمعی؛ 4-تهیه نرم افزار نظام مراقبت سندرمیک بصورت اپلیکیشنی که با طرح چند پرسش و سوال تستی وضعیت اولیه مخاطب را نسبت به ویروس کرونا مشخص نموده و راهنمایی های لازم را به مخاطب می نماید. این اپلیکیشن هم به آرامش خاطر مخاطبانِ سالم، کمک می نماید و هم بصورت آنلاین نقاط ابتلای افراد مشکوک را نشان می دهد. 5- حضور پزشکان بسیجی با آرم مشخص در کانون های درگیری و ارائه مشاوره های لازم به مردم به منظور آرام بخشی و ایجاد احساس اطمینان از اینکه عزمی جدی برای مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد؛ 6- حضور مسئولان مربوطه در کانون های بیماری برای آنکه مردم همدلی و همراهی مسئولان را احساس نمایند؛ 7- تجمیع بیمارستان های نظامی در مناطق ویژه و حفاظت شده؛ 8- ایجاد نظم و ساماندهی نیروهای امدادگر درمانی(یونیفرم های مختلف و یکسان)؛ 9- برگزاری رزمایش های پزشکی - درمانی توسط نیروهای مسلح؛ 10- ایجاد پایگاه های سیار جهت ویزیت رایگان، مشاوره روانی، ارایه کاتالوگ اطلاع رسانی برای مواجهه با ویروس کرونا؛ 11- تجلیل از پرستاران و پزشکان درگیر در مبارزه با ویروس کرونا به عنوان قهرمان ملی جهت روحیه دهی به این افراد و نیز آرامش روانی خاطر به مردم؛ 12- بهره گیری از توان خارجی جهت مقابله با بحران داخلی(افزایش تعامل با کشور چین در جهت مقابله)؛ 13- ادارات دولتی و بانکها و مراکز پرجمعیت، به صورت نامحسوس و توسط دستگاه های خاص شناسایی افراد مشکوک، کنترل شود بدون آنکه خللی در روند عادی این مراکز به وجود آید؛ 14- کنترل ورود و خروج افراد به شهرک های مسکونی؛ 15- تهیه و توزیع بسته های بهداشتی مانند ضد عفونی کننده، ماسک و... در محل¬های پر رفت و آمد و یا درب منازل مسکونی؛ 16- ارائه راهکارها و شیوههای پیشگیرانه خانگی که به سهولت در دسترس خانواده ها قرار دارد؛ 17- ارائه مقایسه های آماری و گرافیکی میزان مرگ و میر این بیماری با سایر بیماری هایی مشابه؛ 18- مصاحبه با بیمارانی که دوران درمان را سپری نموده و اکنون سلامت خود را به دست آورده اند؛ 19- نشان دادن وفور داروها و مواد مورد نیاز همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده و برخورد جدی با احتکارگران؛ 20- رصد مستمر و افشای مرتب دروغ ها و شایعاتی که در این زمینه برای بهم ریختن افکار عمومی جامعه ساخته می شود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 @hosseinzafari 🔹
🔹 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مطرح نمود: خطرناک‌ترین موجی که دشمن می‌تواند بر آن سوار شود، عملیات روانی «ترس» است. اگر فضای ترس بر جامعه‌ای حاکم شود، هر شایعه و خبر کذبی منتشر شود، جامعه می‌پذیرد؛ چون ترسیده است. اتفاقی که باید در جامعه و مسئولین رخ دهد، حفظ آرامش است. ویروسی آمده که حتماً مدیریت و کنترل می‌شود و در این بین ضریب دادن به بسیار خطرناک است 🔸این استاد رشته افزود: در حوزه «ارتباطات بحران»، دو مبحث مهم وجود دارد؛ واقعیت و تصویر واقعیت. ممکن است در واقعیت، پیشرفت خوبی از نظر مدیریت بحران داشته باشیم، به‌طور مثال در مواجهه با سیل روزهای ابتدایی سال 1398، مردم با کمک برخی از دستگاه‌های اجرایی توانستند بحران را پشت سر بگذارند. اگر چنین حجم سیلابی در کشور دیگری جاری می‌شد، ممکن بود نابودی بسیاری رقم بزند، در حالی که متأسفانه به‌دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، «تصویر واقعیت» شکل گرفته در اذهان عمومی، معکوس واقعیت بود و تصویری ناکارآمد در افکار عمومی نقش بست. تعداد نیروی انسانی که پای کار آمدند و مدل مدیریتی مردمی در بحران، پیروزی بزرگی بود؛ اما آنچه به‌واسطه فضای مجازی در ذهن مردم شکل گرفت، تصویر شکست بود. مردم تصور کردند تمام سیستم‌های ما ضعیف و ناکارآمد هستند. البته نقدهای زیادی وارد است؛ اما امکان دارد در واقعیت، اتفاقات خوبی بیفتد؛ ولی تصویر واقعیت به‌واسطه ضعف رسانه‌ای، متفاوت و حتی متضاد باشد. 🔸🔸🔸 مشروح این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://iscanews.ir/news/1062174 @hosseinzafari
✍چند نکته در باب .... 🔹۱- همه کارشناسان متفق‌القول بر این باورند که پدیده‌ ایست که ساختارهای اجتماعی را بهم خواهد ریخت، اما هیچگاه آنها را نابود نخواهد کرد. حال اینکه یک جامعه در چه زمانی از این بهم ریختگی خارج بشود، موضوعی است که به فاکتور اجتماعی آن برمی‌گردد. ♦️۲- قعطاً مدت زمانیکه جامعه ایرانی به شرایط نرمال و عادی باز می‌گردد با جامعه چینی، ایتالیایی، ترکی و ... متفاوت است. 🔶۳- فلذا اگرچه شرایط کشور از حالت عادی خارج شده است اما به نظرم ایران به دلایل مختلف از جمله تجربه‌های سخت‌تری چون گذر از طولانی‌ترین جنگ قرن گذشته (دوره دفاع مقدس)، گذر از سخت‌ترین های تاریخ، عبور از سنگین‌ترین فشارهای بین‌المللی و تجربه بحران‌های متنوع طبیعی همچون ، زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار ، سیل سهمگین سال ۱۳۹۸ و بسیاری موارد مشابه، دارای تاب‌آوری مناسب‌تری نسبت به سایر کشورهاست و به همین دلیل نه تنها سرعت عبورمان از بیشتر و بهتر است بلکه زمان بازتوانی و بازگشت‌مان به شرایط عادی، با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها رخ خواهد داد. 🔺۴- نکته آخر آنکه کلمه بحران در زمان چینی ترکیبی از دو کلید واژه «تهدید» و «فرصت» است. یعنی همیشه در دل بحران‌ها، بیش از آنکه تهدید نهفته باشد، فرصت‌های بیشماری پنهان شده است، مهم نحوه نگریستن و مواجهه با آن پدیده است که می‌تواند یک جامعه را با دیگران متمایز کند و تاریخ نشان داده است که عمدتاً ایرانیان نه تنها از گردنه‌ی بحران‌ها عبور کرده‌اند بلکه از فرصت‌سازی هم کرده‌اند. ان شاء الله اینگونه خواهد بود. ✍ حسین ظفری
و پتانسیل مردم 🔹۱- آنچه که سبب شده است تا مدل ایران را از سایر کشورها متمایز نماید، حضور و مشارکت مردم در برای مواجهه با بحران هاست. مدلی که اصطلاحاً آن را (community base) یا مدیریت بحرانِ جامعه محور می نامند و بسیاری از کشورهای جهان حتی با وجود پیشرفته ترین سیستم های مدیریتی، آرزوی رسیدن به چنین مدلی را داشته باشند. نقطه قوتی که نشأت گرفته از روحیه « »، همدلی، هميارى و حمایت از يكديگر برای تامین نيازهاى خود و ديگران است. این مدل با فطرت انسانی نیز همخوان است چراکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه حیات خود نیازمند حضور در اجتماع و تعامل با دیگران است. 🔶۲- تجربه بحران های پیشین نشان داده است که هرزمان این روحیه جمعی به میدان بیاید، شرایط اضطراری، در کوتاه ترین زمان و موثرترین حالت، به شرایط عادی باز خواهد گشت، بارزترین نمونه های آن را می توان در بم، کرمانشاه و نوروز 98 مشاهده نمود. اساساً مشارکت مردمی، خارج از سازوکار سیستم مدیریت بحران کشور، یا به تعبیر دقیقتر، خارج از سازوکار حاکمیت نیست بلکه جزئی از این مدل حکومتی است؛ یعنی همان ترجمان مفهوم جمهوریت برای حل مسائل و موضوعات مختلف کشور. 🔷 ۳- این راستا مشاهده می شود در این نیز شرایط کرونایی نیز «گروههای هدفمندی» که بصورت داوطلبانه و خودجوش برای مقابله با به میدان آمده اند و تلاش می نمایند تا به عنوان جزئی از ساختار بی بدیل جمهوری اسلامی ایران،  خلاءهای مدیریتی موجود را پوشش داده و اموری که قادر به انجام آن نیست را بر عهده بگیرند. حضور مردمی، تحت عناوینی چون، ، طلاب و روحانیون داوطلب، پرستاران و پزشکان بدون مرز، زنان و خیاطان تولید کننده ، جوانان و دانشمندان تولید کننده مواد بهداشتی و شوینده، موکب های سلامت و... که با هزینه های غیردولتی و با کمکهای مردمی اقدام به رفع نیازهای کشور نموده اند در همین راستا تعریف می شود. 🔺۴- اگرچه وزیر محترم بهداشت در حوزه کاری خود متخصص محسوب می شود لکن ایشان و همکارانشان در حوزه مدیریت بحران‌های اجتماعی چنین تجربه‌ای نداشتد و در روزهای ابتدایی شیوع کرونا این ظرفیت عظیم نادیده گرفته شد؛ اما به تدریج و با حضور موثر گروه های مذکور، اکنون این پتانسیل بیشتر به چشم می خورد و باید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جدی تر گرفته شود. ✔️ ۵- نکته آخر آنکه به دلیل تجربه های گران سنگ پیشین در عبور از بحران های سخت تر، اگر از نقطه قوت مذکور، به درستی استفاده شود، امید آن را داریم که کشور با حداقل هزینه و در کمترین زمان، از عبور کند. ✍ حسین ظفری