eitaa logo
کانال حسین ظفری
309 دنبال‌کننده
268 عکس
95 ویدیو
23 فایل
﷽ آینده از آن حزب الله است. قرآن کریم؛ دکترای آینده‌پژوهی از دانشگاه تهران؛ استادیار مدیریت بحران؛ عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور ؛ سخنگو و معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیری Instagram: instsgram.com/zafari94 Website: hosseinzafari.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
در نماز جمعه ۲۷ دیماه ۱۳۹۸: 🔹جنتلمن های پشت میز مذاکره همان کسانی هستند که به فرودگاه بغداد حمله کردند و سردار سلیمانی را ترور کردند. همان‌ها هستند فرقی ندارند @hosseinzafari
🔴قدرت نفوذی؛ رویکرد جدید ابرقدرت­ها؛ از زمانیکه به عنوان رویکردی جدید در اوايل دهه ٧٠ ميلادي (در اوج جنگ سرد) در دستور کار کمیته خطر جاری آمریکا قرار گرفت تاكنون، مدلهاي متعددي از استفاده­ قدرت براي اعمال و تحميل خواسته­ های ابرقدرت­ها بر ساير كشورها بكار گرفته شده است. قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و اكنون قدرتي به نام . ♦️قدرت نرم چیست و تفاوت آن با قدرت نفوذی چه می‌باشد؟ در یادداشت زیر به آدرس زیر بخوانید: https://siasateparsi.ir/fa/news/1245 @hosseinzafari
روند علمی انقلاب.pdf
1.68M
#محتوا_دهه_فجر #وضعیت_علمی 🔸مقایسه وضعیت علمی ایران اسلامی با ایران دوره پهلوی و کشورهای منطقه 🔷دریافت سایر تولیدات 👇 @jahade1
سپهبد شهید سلیمانی در یادواره شهدای مدافع حرم(۹۶/۱۰/۱۷): برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است/والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است/والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد؛ در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است. @hosseinzafari
چند نکته پیرامون #راهپیمایی_۲۲بهمن ۹۸ : ۱- مهمترین منبع قدرت یک حاکمیت، نه توپش است، نه تفنگش و نه موشکش؛ بلکه پشتوانه‌‌ی مردمی‌اش است. کدام حاکمیت را سراغ دارید که مردمش ۴۱ سال در سرما، در گرما، در تابستان و زمستان؛ مناسبت‌های مختلفی چون روز قدس، ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن را شرکت کنند، بدون خستگی و‌ آنهم در اوج فشارهای بین‌المللی، در اوج بی‌مهری‌های عده‌ای روشن‌فکرِ غرب‌زده و در اوج بی‌تدبیری‌های مسئولان لیبرال. ۲- چه قدرتی بالاتر از این که پیوستگی نسلی در حمایت از حاکمیت وجود داشته باشد؛ یعنی از نسل اولِ انقلاب کننده در راهپیمایی حضور داشتند تا نوجوانان، کودکان و حتی نوزادِ ۶ ماهه. حتی جوانان و نوجوانان پر شورتر از نسل اولی‌ها بودند. ۳- این سرمایه اجتماعیِ ملی، یک شَبه به وجود نیامده است و قطعاً یک شَبه هم از بین نخواهد رفت. این سرمایه‌ی عظیم اجتماعی به سادگی به وجود نیامده و‌ حاصل اعتماد ۴۱ ساله به حاکمیت است و با بی‌مهری‌های مقطعیِ دولتمردان در دوره‌های مختلف از بین نخواهد رفت. ۴- قطعا اگر عینک بدبینی به مردم را با عینک واقع‌بینی تعویض کنیم، خواهیم دید که با این ملت، رسیدن به #آینده روشن و رسیدن به اوج قله‌های تمدنی، دور از انتظار نیست. ۵- امسال جو الگو بودن حاج باسم و جو ضد استکباری در بین جوانان و مردم پررنگ‌تر بود و این فیلم ناظر به همین موضوع است. کانال: @hosseinzafari
♦️سلام به اساتید بزرگوار ما تو حوزه مدیریت بحران یه گرایش داریم به نام «ارتباطات بحران» که به موضوع اخبار و رسانه در زمان بحران می‌پردازه. 🔸خطرناک‌ترین نکته در زمان بروز بحران، پرداختن به شایعات است. گاهی اوقات کوچک‌ترین شایعات در زمان بحران ممکن است زندگی‌ها را به خطر بیاندازد. 🛑لذا خواهش می‌کنم تا زمانیکه نسبت به اخبار مطئن نشدید آنها را بازنشر ندهید. اکاذیب و شایعات، تخریب شخصیت‌ها و سازمانها از خود بحران خطرناک‌تر است. ما باید برای عبور از بحران به مسئولان اطمینان کنیم. راه دیگری نداریم و باید به هم کمک کنیم. @hosseinzafari
🛑«مفهوم‌یابی بحران در قرآن و رابطه متقابل آن با سنت‌های الهی» جدیدترین کتاب در حوزه است که توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) به چاپ رسیده است. 🔵جهت خریر اینترنتی می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://www.iranketab.ir/book/19659-mafhoum-yabi-bohran-dar-qoran در این کتاب آمده است👇
🔸امروز حوادث و اتفاقات ناگوار در قالب یک مفهوم جامع به نام «بحران» قرار گرفته و مدیران در تلاشند تا با استفاده از دانش، تجربه و ابتکارات متخصصان به مدیریت و مقابله با آن بپردازند، لکن تحقق مدیریت مطلوب شرایط بحرانی، نیازمند فهم دست از مفهوم بحران و درک دقیق از تعریف آن است که کتاب «مفهوم‌یابی بحران در قرآن و رابطه آن با سنتهای الهی» در همین راستا تدوین شده است. ♦️در کتاب مذکور؛ نگارندگان به دنبال ایجاد مفهومی جدید و قرآنی برای بحران نبوده بلکه تلاش نمودند الگو و قالبی اسلامی برای مصادیق بحران کشف کنند تا در سایه این الگو امر مدیریت بحران به صورت دقیق‌تری درک شود. به همین جهت، کتاب حاضر با روش اجتهادی و با نگاهی توصیفی - تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و تکیه بر آیات قرآن، روایات اهل بیت علیهمالسلام و نظرات مفسرین به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید. در این روش تلاش می‌شود بر اساس آنچه پیش از این از نتایج تحقیقات پیشینه به دست آمد، پیمایشی دقیق در آیات قرآن کریم صورت گرفته و مفاهیم مرتبط با موضوع بحران و مصادیق آن مفاهیم گرداوری گردد. پس از این مرحله، تلاش شده است با دستیابی به یک فرضیه، آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهمالسلام را با محوریت آن فرضیه بازآرایی نموده و با تکیه بر نظر مفسران، تحلیل دقیق از معادل قرآنی پدیده‌ی بحران و اوصاف آن ارائه شود. 🔸در فصل اول این کتاب تعاریف و ابعاد مختلف بحران در ادبیات مرسوم آورده شده است و تلاش کرده تا به جمعبندی مشخصی در این خصوص برسد. در این فصل رویکردهای مختلف تحلیلی و تعاملی در خصوص بحران آمده است. همچنین در این فصل مباحثی در خصوص نقش پارامترهای مختلف در شکلگیری بحران آورده شده است که مخاطب را به منطق مشخص در خصوص تعاریف مختلف بحران میرساند. 🎯در فصل دوم این کتاب میخوانیم که: آنچه که مسلم است، دقیقترین و نابترین مفاهیم مرتبط با بحران را میتوان از منبع غنی قرآن احصاء و استخراج نمود. بر این اساس رسالت اصلی این پژوهش ارائه مختصاتی قرآنی از مصادیق بحران است. قرآن کریم به عنوان کلام الهی، می‌تواند منبعی روشنگر در جهت راهنمایی مدیران و متخصصان در مواجهه با پدیده‌های عالم و تشخیص حوادث بحرانی باشد. این پژوهش به دنبال ردیابی چارچوب پدیده‌های بحرانی و سنت‌های الهی مرتبط با آنان در آیات قرآن است. ✅بر این اساس و برای دستیابی به هدف اصلی پژوهش، «مصادیق بحران» مورد توجه قرار گرفته و سپس با تکیه بر واژگانی از قرآن کریم که در مقام اشاره به مصادیق بحران استعمال شده‌اند، اصول بنیادین مفهوم بحران استخراج شده است؛ بر این اساس می‌توان گفت اولین نوآوری در این پژوهش، برجسته‌سازی نزدیک‌ترین واژه‌ای است که در ادبیات دینی، در مقام اشاره به مصادیق بحران مورد استعمال قرار گرفته است. سپس بر اساس آیات و روایاتی که این واژه در آنان استعمال شده، چارچوب قرآنی بحران به دست آمده است. ❇️در فصل سوم کتاب نیز تلاش شده اصلی‌ترین سنت‌های الهی مرتبط با مفهوم بحران به درستی به تصویر کشیده شوند. ✔️در نهایت آخرین فصل کتاب، یک جمعبندی از کل کتاب ارائه نموده است. ابتدای این فصل و پیش از جمع‌بندی، ابتدا مستندات اصلی را در کنار هم آورده تا هم نگاهی کلی از آنچه تاکنون گفته شده است به دست آید و هم راه را برای سایر پژوهش‌ها هموار شده تا پژوهشگران بعدی مسیر خود را بهتر طی نمایند. لذا نوآوری کتاب و اصلی‌ترین جنبه ضرورت وجود متن حاضر، تلاش برای کشف قالبی اسلامی برای مصادیق بحران و تلاش در جهت ترسیم مختصات پدیده‌های بحرانی در تعالیم وحیانی است. به نظر می‌رسد بازسازی مفهوم بحران در سایه آیات و روایات اسلامی و توجه به سنت‌های الهی، روشی متفاوت را در مقام مدیریت مصادیق بحران پیش روی مدیران قرار می‌دهد. 🔵جهت خرید اینترنتی می‌تواند از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://www.iranketab.ir/book/19659-mafhoum-yabi-bohran-dar-qoran @hosseinzafari
🔷اقدامات و پیشنهادات رسانه ای برای مواجهه با ویروس کرونا و مقابله با عملیات روانی شکل گرفته باید در سه سطحِ اقدامات درمانی، اقدامات پیشگیرانه و اقدامات صرفاً رسانه ای صورت گیرد تا ذهن مخاطب به آن واکنش مثبت نشان دهد؛ لذا این موارد به ذهنم رسید که جهت استفاده تقدیم می شود: 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 1-اطلاع رسانی سریع، صحیح و صادقانه به منظور اعتماد افزایی جامعه به رسانه های رسمی و مسئولان مربوطه؛ 2-جلوگیری از موضع گیری متضاد مسئولین و ارائه اطلاعات از یک مرجع مشخص و معین؛ 3-طراحی شعارهایی برای ایجاد همدلی و افزایش روحیه جمعی؛ 4-تهیه نرم افزار نظام مراقبت سندرمیک بصورت اپلیکیشنی که با طرح چند پرسش و سوال تستی وضعیت اولیه مخاطب را نسبت به ویروس کرونا مشخص نموده و راهنمایی های لازم را به مخاطب می نماید. این اپلیکیشن هم به آرامش خاطر مخاطبانِ سالم، کمک می نماید و هم بصورت آنلاین نقاط ابتلای افراد مشکوک را نشان می دهد. 5- حضور پزشکان بسیجی با آرم مشخص در کانون های درگیری و ارائه مشاوره های لازم به مردم به منظور آرام بخشی و ایجاد احساس اطمینان از اینکه عزمی جدی برای مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد؛ 6- حضور مسئولان مربوطه در کانون های بیماری برای آنکه مردم همدلی و همراهی مسئولان را احساس نمایند؛ 7- تجمیع بیمارستان های نظامی در مناطق ویژه و حفاظت شده؛ 8- ایجاد نظم و ساماندهی نیروهای امدادگر درمانی(یونیفرم های مختلف و یکسان)؛ 9- برگزاری رزمایش های پزشکی - درمانی توسط نیروهای مسلح؛ 10- ایجاد پایگاه های سیار جهت ویزیت رایگان، مشاوره روانی، ارایه کاتالوگ اطلاع رسانی برای مواجهه با ویروس کرونا؛ 11- تجلیل از پرستاران و پزشکان درگیر در مبارزه با ویروس کرونا به عنوان قهرمان ملی جهت روحیه دهی به این افراد و نیز آرامش روانی خاطر به مردم؛ 12- بهره گیری از توان خارجی جهت مقابله با بحران داخلی(افزایش تعامل با کشور چین در جهت مقابله)؛ 13- ادارات دولتی و بانکها و مراکز پرجمعیت، به صورت نامحسوس و توسط دستگاه های خاص شناسایی افراد مشکوک، کنترل شود بدون آنکه خللی در روند عادی این مراکز به وجود آید؛ 14- کنترل ورود و خروج افراد به شهرک های مسکونی؛ 15- تهیه و توزیع بسته های بهداشتی مانند ضد عفونی کننده، ماسک و... در محل¬های پر رفت و آمد و یا درب منازل مسکونی؛ 16- ارائه راهکارها و شیوههای پیشگیرانه خانگی که به سهولت در دسترس خانواده ها قرار دارد؛ 17- ارائه مقایسه های آماری و گرافیکی میزان مرگ و میر این بیماری با سایر بیماری هایی مشابه؛ 18- مصاحبه با بیمارانی که دوران درمان را سپری نموده و اکنون سلامت خود را به دست آورده اند؛ 19- نشان دادن وفور داروها و مواد مورد نیاز همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده و برخورد جدی با احتکارگران؛ 20- رصد مستمر و افشای مرتب دروغ ها و شایعاتی که در این زمینه برای بهم ریختن افکار عمومی جامعه ساخته می شود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 @hosseinzafari 🔹
🔹 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مطرح نمود: خطرناک‌ترین موجی که دشمن می‌تواند بر آن سوار شود، عملیات روانی «ترس» است. اگر فضای ترس بر جامعه‌ای حاکم شود، هر شایعه و خبر کذبی منتشر شود، جامعه می‌پذیرد؛ چون ترسیده است. اتفاقی که باید در جامعه و مسئولین رخ دهد، حفظ آرامش است. ویروسی آمده که حتماً مدیریت و کنترل می‌شود و در این بین ضریب دادن به بسیار خطرناک است 🔸این استاد رشته افزود: در حوزه «ارتباطات بحران»، دو مبحث مهم وجود دارد؛ واقعیت و تصویر واقعیت. ممکن است در واقعیت، پیشرفت خوبی از نظر مدیریت بحران داشته باشیم، به‌طور مثال در مواجهه با سیل روزهای ابتدایی سال 1398، مردم با کمک برخی از دستگاه‌های اجرایی توانستند بحران را پشت سر بگذارند. اگر چنین حجم سیلابی در کشور دیگری جاری می‌شد، ممکن بود نابودی بسیاری رقم بزند، در حالی که متأسفانه به‌دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، «تصویر واقعیت» شکل گرفته در اذهان عمومی، معکوس واقعیت بود و تصویری ناکارآمد در افکار عمومی نقش بست. تعداد نیروی انسانی که پای کار آمدند و مدل مدیریتی مردمی در بحران، پیروزی بزرگی بود؛ اما آنچه به‌واسطه فضای مجازی در ذهن مردم شکل گرفت، تصویر شکست بود. مردم تصور کردند تمام سیستم‌های ما ضعیف و ناکارآمد هستند. البته نقدهای زیادی وارد است؛ اما امکان دارد در واقعیت، اتفاقات خوبی بیفتد؛ ولی تصویر واقعیت به‌واسطه ضعف رسانه‌ای، متفاوت و حتی متضاد باشد. 🔸🔸🔸 مشروح این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://iscanews.ir/news/1062174 @hosseinzafari
✍چند نکته در باب .... 🔹۱- همه کارشناسان متفق‌القول بر این باورند که پدیده‌ ایست که ساختارهای اجتماعی را بهم خواهد ریخت، اما هیچگاه آنها را نابود نخواهد کرد. حال اینکه یک جامعه در چه زمانی از این بهم ریختگی خارج بشود، موضوعی است که به فاکتور اجتماعی آن برمی‌گردد. ♦️۲- قعطاً مدت زمانیکه جامعه ایرانی به شرایط نرمال و عادی باز می‌گردد با جامعه چینی، ایتالیایی، ترکی و ... متفاوت است. 🔶۳- فلذا اگرچه شرایط کشور از حالت عادی خارج شده است اما به نظرم ایران به دلایل مختلف از جمله تجربه‌های سخت‌تری چون گذر از طولانی‌ترین جنگ قرن گذشته (دوره دفاع مقدس)، گذر از سخت‌ترین های تاریخ، عبور از سنگین‌ترین فشارهای بین‌المللی و تجربه بحران‌های متنوع طبیعی همچون ، زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار ، سیل سهمگین سال ۱۳۹۸ و بسیاری موارد مشابه، دارای تاب‌آوری مناسب‌تری نسبت به سایر کشورهاست و به همین دلیل نه تنها سرعت عبورمان از بیشتر و بهتر است بلکه زمان بازتوانی و بازگشت‌مان به شرایط عادی، با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها رخ خواهد داد. 🔺۴- نکته آخر آنکه کلمه بحران در زمان چینی ترکیبی از دو کلید واژه «تهدید» و «فرصت» است. یعنی همیشه در دل بحران‌ها، بیش از آنکه تهدید نهفته باشد، فرصت‌های بیشماری پنهان شده است، مهم نحوه نگریستن و مواجهه با آن پدیده است که می‌تواند یک جامعه را با دیگران متمایز کند و تاریخ نشان داده است که عمدتاً ایرانیان نه تنها از گردنه‌ی بحران‌ها عبور کرده‌اند بلکه از فرصت‌سازی هم کرده‌اند. ان شاء الله اینگونه خواهد بود. ✍ حسین ظفری
و پتانسیل مردم 🔹۱- آنچه که سبب شده است تا مدل ایران را از سایر کشورها متمایز نماید، حضور و مشارکت مردم در برای مواجهه با بحران هاست. مدلی که اصطلاحاً آن را (community base) یا مدیریت بحرانِ جامعه محور می نامند و بسیاری از کشورهای جهان حتی با وجود پیشرفته ترین سیستم های مدیریتی، آرزوی رسیدن به چنین مدلی را داشته باشند. نقطه قوتی که نشأت گرفته از روحیه « »، همدلی، هميارى و حمایت از يكديگر برای تامین نيازهاى خود و ديگران است. این مدل با فطرت انسانی نیز همخوان است چراکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه حیات خود نیازمند حضور در اجتماع و تعامل با دیگران است. 🔶۲- تجربه بحران های پیشین نشان داده است که هرزمان این روحیه جمعی به میدان بیاید، شرایط اضطراری، در کوتاه ترین زمان و موثرترین حالت، به شرایط عادی باز خواهد گشت، بارزترین نمونه های آن را می توان در بم، کرمانشاه و نوروز 98 مشاهده نمود. اساساً مشارکت مردمی، خارج از سازوکار سیستم مدیریت بحران کشور، یا به تعبیر دقیقتر، خارج از سازوکار حاکمیت نیست بلکه جزئی از این مدل حکومتی است؛ یعنی همان ترجمان مفهوم جمهوریت برای حل مسائل و موضوعات مختلف کشور. 🔷 ۳- این راستا مشاهده می شود در این نیز شرایط کرونایی نیز «گروههای هدفمندی» که بصورت داوطلبانه و خودجوش برای مقابله با به میدان آمده اند و تلاش می نمایند تا به عنوان جزئی از ساختار بی بدیل جمهوری اسلامی ایران،  خلاءهای مدیریتی موجود را پوشش داده و اموری که قادر به انجام آن نیست را بر عهده بگیرند. حضور مردمی، تحت عناوینی چون، ، طلاب و روحانیون داوطلب، پرستاران و پزشکان بدون مرز، زنان و خیاطان تولید کننده ، جوانان و دانشمندان تولید کننده مواد بهداشتی و شوینده، موکب های سلامت و... که با هزینه های غیردولتی و با کمکهای مردمی اقدام به رفع نیازهای کشور نموده اند در همین راستا تعریف می شود. 🔺۴- اگرچه وزیر محترم بهداشت در حوزه کاری خود متخصص محسوب می شود لکن ایشان و همکارانشان در حوزه مدیریت بحران‌های اجتماعی چنین تجربه‌ای نداشتد و در روزهای ابتدایی شیوع کرونا این ظرفیت عظیم نادیده گرفته شد؛ اما به تدریج و با حضور موثر گروه های مذکور، اکنون این پتانسیل بیشتر به چشم می خورد و باید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جدی تر گرفته شود. ✔️ ۵- نکته آخر آنکه به دلیل تجربه های گران سنگ پیشین در عبور از بحران های سخت تر، اگر از نقطه قوت مذکور، به درستی استفاده شود، امید آن را داریم که کشور با حداقل هزینه و در کمترین زمان، از عبور کند. ✍ حسین ظفری
📌بحران کرونا و مقایسه در شرایط نسبتاً برابر؛ 🔸تجربه نشان داده است که «کنشِ واقعیِ جامعه» و رفتارهای نهفته و نهادینه شده ی یک جامعه در شرایط بهم ریخته و غیر عادی خود را نشان داده و بروز می دهد. 🔹تاکنون به مدد امپراتوری رسانه های معاند، همواره برساخت رسانه ایِ «خودتحقیری» به افکار عمومی ملت ما القاء می گردید و در هر حادثه ای و به بهانه ای، موجی از اخبار منفی با رویکرد سیاه نمایی، به جامعه ایرانی پمپاژ می شد. اینکه در هر غائله ای، جامعه ما را عقب مانده، غیر منسجم، متلاشی شده، فردمحور و به دور از استانداردهای جهانی معرفی و با سایر کشورهای به ظاهر متمدن مقایسه می کردند. اما اکنون و به واسطه شیوع جهانی کروناویروس، همه کشورها با یک بحران مشابه درگیر شده اند فلذا شاید بتوان گفت که در شرایط نسبتاً برابرِ کرونایی، فرصت مقایسه واقعی بین ملت ما با سایرین، دست داده است. ✅تصویر واقعی مردم ایران، تصویر جامعه‌، فرهنگ و مردمی است که از چالش ها و بحران های چهار دهه گذشته به نحوی خارق العاده عبورکرده و با کسب مزیت برتر، قواعد رفتاریِ خاصِ خود را مبتنی بر «عقلانیت اسلامی – ایرانی» در مواجهه با بحران ها شکل داده است و جالب آن است که در هر بحران جدید، به جای آنکه ضعیف تر شود، ظرفیتِ چنین جامعه ای بالاتر می رود. ❌در شرایطی که سطح شیوعِ بحرانِ کرونا، جهان شمول شده است، می توان چنین جامعه ای را با سایر کشورهای جهان مقایسه کرد. به عنوان نمونه: در آمریکا از ترس قحطی، قفسه ی فروشگاه های بزرگ توسط مردم غارت می شود؛ مردم از ترس غارت شدن منازل و اموالشان توسط دیگران و برای محافظت از خود و خانواده شان در دوران قحطی کرونایی برای خرید اسلحه مقابل اسلحه فروشی ها صف بسته اند؛ در اکثر کشورها برای انجام تست بیماری هزینه های هنگفتی دریافت می شود و فقرا امکان بستری در بیمارستان را ندارند؛ دولتمردان شان بی آنکه جان مردم برایشان مهم باشد به راحتی می گویند جمع زیادی از مردم خواهند مُرد و ما کاری نمی توانیم بکنیم؛ در سوئد و فرانسه چالش لیس زدن در اماکن عمومی راه می اندازند که اثبات کنند مکانهای پررفت و آمدشان پاکیزه و عاری از کروناست؛ در استرالیا، کانادا و آمریکا بحران تهیه دستمال کاغذی به وجود می آید و مردم با قاپ زنی از یکدیگر تلاش می کنند نیاز خود را برآورده کنند؛ این یعنی بحران در بحران و انفعال در شرایط بحران. ✅اما شما ملاحظه می کنید در همین زمان در کشور ما اقدامات مردم منفعلانه نیست بلکه با برخوردی فعالانه و شبانه روزی به مواجهه ی کرونا می روند؛ روابط مردم مبتنی بر اعتماد است و بجای آنکه مردم از هم بترسند به کمک هم می شتابند؛ ایثار، همبستگی و از خود گذشتگی به مثابه یک رفتار اجتماعی نهادینه شده، پررنگ تر از گذشته می شود به عنوان نمونه عده ای بصورت خودجوش و داوطلبانه بر بالین بیماران کروناییِ مثبت، حاضر می شوند و کادر درمانی را به اشکال مختلف پشتیبانی می کنند؛ تعاون و همدلی به اوج می رسد و گروه های جهادی، گروه های مردمیِ خودجوش، طلبه ها، موکب های سلامت، با هزینه های مردمی اقدام به گندزدایی معابر عمومی نموده و یا کارگاه تولید ماسک راه می اندازند تا کمبودها جبران شود؛ برخی از مالکان از مستاجران خود اجاره بها دریافت نمی کنند؛ هیات های مذهبی با ارائه خدمات اجتماعی برای حل مسئله کرونا به میدان می آیند؛ انجام دستورات پزشکی نه از روی ترس بلکه به عنوان یک رفتار اجتماعی معقول در زمان بحران مورد پذیرش قرار می گیرد؛ با اینکه در ایام تعطیلات عید هستیم و معمولا خریدها بیشتر از زمان های دیگر است اما به نسبت سال های قبل خریدها معقولانه تر است و مردم با یک رفتار عقلانی - اجتماعی اقدام به خرید بیش از حد نیازهای خود نمی کنند؛ و با اینکه در شرایط تحریمی هستیم نه قحطی همانند سایر کشورها رخ داده و نه رفتار غیر عقلانی ناشی از فوبیای اجتماعی مردم. ✔این است تصویر واقعی مردم ایران، کدام کشور را سراغ دارید که مردمش چنین رفتار متمدنانه ای در زمان بروز بحران از خود نشان داده باشد؛ کدام کشوری را سراغ دارید که مردمش اینگونه ایثار جمعی را از خود بروز می دهد؟! این روحیه همان مقاومت فعال مردم ایران در شرایط اضطراری است؛ ویژگی یک جامعه زنده که در مواجهه با بحرانها، رویکردی فعالانه اتخاذ می کند و هیچگاه منفعل نشده است. و دو نکته پایانی اینکه: 1⃣تحلیلگران و به نخبگان دانشگاهی که مرتب بر طبل «خودتحقیری ملی» می دمند باید به این نکته توجه کنند که یا جامعه ایرانی را درست نمی شناسند و یا باید دستگاه تحلیلی خود را اصلاح نمایند. 2⃣ و در نهایت ما همچنان در شرایط برابر با سایر کشورها نیستیم؛ آنها در شرایط تحریمی مدیریت بحران کرونا را انجام نمی دهند؛ شبکه های معاند رسانه ای و هزاران اکانت فیک مجازی معاند ندارند که ناامیدی را به جامعه تزریق کند. ✍ حسین ظفری
📌کرونا و آینده 🔸این ایام فرصتی دست داده است تا کتب علمیِ ارزشمند را مطالعه کنم. کتاب «جهان‌های اجتماعیِ » حجت الاسلام دکتر از آن جمله است. 🔹جان‌مایه‌ی صفحه ۵۵ این کتاب این است که «ارزشهای اجتماعی مانع از بروز رفتارهای نادرست می شود، همچنین ارزشهای یک جامعه موجب جامعه‌پذیری و کنترل اجتماعی می‌شود». ♦️لذا به نظرم اگر شما ایثار اجتماعی، از خودگذشتگی جمعی، تعاون و همکاری را در ایام یی پررنگ‌تر از قبل می‌بینید، ناشی از ارزش‌های درست و پابرجایی می‌باشد که به مثابه ستون فقرات جامعه ایرانی محسوب می‌شود. 🔸رفتارهای جمعی چنین جامعه‌ای به ویژه در شرایط بحرانی، به نسبت سایر جوامع درگیر با کرونا، واقعا ارزش‌مدار و امیدبخش است و مقاومت مردم در برابر بحران‌ها ستودنی است. به همین دلیل می‌توان گفت که تصویر چنین جامعه‌ای از آینده همچنان مبتنی بر ارزشهای مثبت بوده و از این‌رو می‌توان به ی این جامعه، امیدوار بود و با این جامعه می‌توان آینده‌ای مبتنی بر ارزش‌های انسانی را به وجود آورد. @hosseinzafari
إن مع العسر یسرا هر مشکلی، با آسانی آمیخته و با هر صعوبتی، سهولتی همراه است. با عرض سلام، تبریک صمیمانه اینجانب، بابت فرارسیدن عید مبعث و نو شدن طبیعت را پذیرا باشید و امیدوارم که ان شاء الله سال ۹۹، سال موفقیت‌های بزرگ باشد.
حکومت اعمال محدودیت کند؛ می‌گویند دیکتاتوری راه انداخته‌اند و می‌خواهند زیرپوستی کودتا کنند. از طریق فرهنگ‌سازی اقدام کند، می‌گویند ببینید اروپایی‌ها چگونه اعمال محدودیت کردند و حتی جریمه می‌کند یاد بگیرید! کسانی که فقط غر می‌زنند و هیچ‌کاری نمی‌کنند جز غر زدن.
عید مبعث مبارک @hosseinzafari
📌جامعه ایرانی، یا از هم گسیخته؟ 🔸در یک تعریف ساده می توان گفت که جامعه ای تاب آور است که در صورت دریافت یک ضربه ناگهانی، به سرعت به حالت عادی خود و یا حتی بهتر از شرایط عادی، برگردد. هرچه جامعه زودتر به شرایط سابق برگردد، آن جامعه تاب آور تر می باشد. اما غرض از این تعرف آنست که طی چند وقت اخیر به ویژه در دوران کرونایی، تحلیل های متعددی از سوی جامعه شناسان ارائه شده است که مهمترین آنها دو قطبیِ «جامعه متلاشی شده» و «جامعه تاب آور» می باشد. 🔹در تحلیل نخست تاکید جامعه شناسان بر این است که جامعه ایرانی به دلیل پذیرش بحران های متعدد سالیان اخیر، دیگر تابِ تحملِ بحران جدید را ندارد و در شرایط کرونایی کاملاً متحیر و در شرف از هم گسیختگی اجتماعی قرار دارد. دلالت هایشان هم بر این موارد استوار است که ببینید جامعه به حرف حکمرانان خود برای در منزل ماندن گوش نمی دهند، ببینید جامعه ما اعتماد اجتماعی اش پایین است، ببینید جامعه کرونا زده دچار بهت، حیرت، سرگشتگی و سرخوردگی شده و عملا در مواجهه با این موضوع اصطلاحاً «سِر» شده است، ببینید جامعه ما به سمت فردیت در حال حرکت است و هزار دلیل دیگر شبیه این موارد. 🔶اما در طرف دیگر ماجرا، کسانی که معتقدند جامعه ایرانی طی سالهای اخیر تاب آوری مناسبی را کسب کرده است، کسانی هستند که هر بحران را نه به مثابه ضربه ای برای گسستگی جامعه، بلکه به مثابه واکسنی برای مقاوم شدن جامعه در برابر بحران های شدیدتر، در نظر می گیرند زیرا که این جامعه، به نسبت سایر کشورهای درگیر با کرونا، رفتار مقاوم تری از خود نشان می دهد. آنان استدلال های طرف مقابل را اینگونه رد می کنند که اولاً جامعه متحیر و سرخورده حق انتخابی ندارد جز حرکت به سمت پرخاشگری اجتماعی، در حالیکه در کرونا، جامعه ی متین و فهیم ایرانی، انتخاب کرده است که از خود، صبر هوشمندانه ای نشان داد؛ همچنین جامعه سرخورده، منفعل است و رفتار فعالانه در مواجهه با کرونا بصورت منسجم با حاکمیت انجام نمی دهد در حالیکه از ابتدای بروز جامعه در قالب گروه های جهادی، مجموعه های خودجوش مردمی، موکب های سلامت و جوانان دانشگاهی، پزشکان و طلاب داوطلب و ... اقدامات فعالانه ای چون گندزدایی معابر، کمک به کادر پزشکی، تولید ماسک و مواد شوینده و.. از خود نشان داده است. چنین جامعه ای یعنی جامعه ی امیدوار و خلاق در حل بحران کرونا. 🔷داخل پرانتز نکته ای هم عرض شود که، به دلیل اینکه مدیریت بحران به دست عزیزان پزشک افتاده است و این بزرگواران همواره با پروتکل های سخت گیرانه ای سروکار داشته اند لذا تمایل دارند که نرخ ماندن در منزل به صددرصد برسد، به همین دلیل فقط آن دسته از مردم را که به دلایل مختلف از خانه خود خارج می شوند را می بینند و در گفته هایشان مدام آنها را به کلیّت جامعه تسری می دهند و همه را مورد سرزنش قرار می دهند درحالیکه این بزرگواران باید بدانند که با انسان طرفند نه مشتی مولکول و ویروس؛ ضمن آنکه اینجا جامعه است یعنی مجموعه انسانی نه مجموعه ای از ربات های برنامه ریزی شده که خارج از برنامه رفتار نمی کنند!؛ باید به این نکته اشاره نمود که درصدی از جامعه که در منزل ماندند به نسبت زمانهای مشابه و حتی به نسبت ماههای کاری گذشته، درصد فوق العاده بالایی بوده است و عملاً می توان گفت که جامعه سخنان حکمرانان خود به ویژه مسئولان بهداشت و درمان را شنیده و عمل نموده اند. در نهایت، آنکه تجربه نشان داده است که اتفاقاً در بحران های طبیعی، انسجام اجتماعی بیشتر شده و حتی در این زمان، به دلیل بروز رفتارهای ارزشمداری چون ایثار اجتماعی، رأفت جمعی، همکاری و همکاری بین فردی برای مهار کرونا، مشکلات و اشکالات اجتماعی گذشته نیز ترمیم خواهد شد. 🖌 کانال ایتا: @hosseinzafari www.hosseinzafari.ir اینستاگرام: @zafari94
وضعیت بهداشت،سلامت و درمان امریکا.pdf
3.38M
🔻وضعیت بهداشت، درمان و سلامت ایالات متحده امریکا 🔸بخش اول:به روایت برنارد سندرز نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا 🔸بخش دوم:گفتاری از استاد محمدعلی شفیعی 🔸بخش سوم:به روایت آمارهای بین المللی دریافت سایر تولیدات👇 @jahade1
📌پیشنهاد مطالعه در ایام 🔹🔹🔹هدیه نوروزی 🔸کتاب «زایو» داستانی پر افت و خیز دارد که با رویکردی آینده نگارانه چهره‌ی ایران در آینده‌ای نسبتاً دور را روایت می‌کند. داستانی که قهرمان اصلی آن یک دانشمند ایرانی است که با کمک و همفکری نخبگان سایر کشورهای جهان به مقابله با بزرگترین دشمن نسل بشر می‌رود.  🔹بسیاری از اتفاقات که اکنون روی داده است، زمانی رمان بوده، داستان بوده، تخیلی بوده در ذهن نویسنده. هم با همین تخیلات ساخته شده است. اساساً در ، هرچه که قابلیت تصور باشد، قابل دستیابی است. ♦️کتاب که به قلم مصطفی رضایی کلورزی به رشته تحریر در آمده است، رمانی در ژانر علمی تخیلی است که حوادث آن در سال ۱۴۲۰ هجری شمسی روایت می‌شود. دورانی که در آن یک بیماری وحشتناک به نام «زی.اُ.» یا «زایو» سراسر دنیا را فراگرفته است و نیمی از جمعیت زمین به واسطه گسترش این بیماری مرده‌اند. از جانب فلسطین گزارشی به ایران می‌رسد که در آن به وجود یک آزمایشگاه مشکوک در اعماق زمین، در منطقه‌ای در فلسطین اشاره می‌شود. دکتر علی پارسا محقق و میکروب‌شناس ایرانی برای یافتن سرنخ‌هایی از زایو و نجات ساکنان زمین از دست این میکروب کشنده با یک گروه آموزش‌دیده برای رفتن به این آزمایشگاه آماده می‌شوند ولی در طول مسیر با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند که باعث آشنایی آن‌ها با یک تیم حرفه‌ای بین‌المللی در حوزه شناسایی و مبارزه با بیماری‌های میکروبی می‌شود و اتفاقاتی که در ادامه برای آنها رخ می‌دهد. کانال ایتا: @hosseinzafari
شعبان شد و🎊🌸 🎊پیک عشـق از راه آمد🎊🌸 🎊سلام بر شعبان و اعیـادش🎊🌸 🎊سلام بر حسین و عباسش 🎊🌸 🎊سلام بر سجاد و سجودش🎊🌸 🎊سـلام بـر نیمه‌ شعبان 🎊🌸 🎊وَ ظهور مـولودش 🎊 🌸 فرا رسیدن ماه شعبان 🌸 بر همگان مبارکبـاد🌸 ان شاء الله که به برکت این ماه و دعای خیر مردم، این ویروس به سرعت رخت بر بندد و محو شود. یامن‌إسمه دواء و ذکره شفاء
📌نگاهی آینده پژوهانه به دنیای پسا کرونا 🔷از زمانی که این ویروس تاجدار رخ نموده است، این پرسش در اذهان می چرخد که دنیای پسا چگونه خواهد بود؟ آیا دنیای جدیدی شکل خواهد گرفت؟ اگر پاسخ مثبت است، چه تغییراتی در جهان آینده نمایان خواهد شد؟ 🔸بسیاری از متفکران معتقدند همانگونه که این بیماری زندگی ها را از بین برده است، تعاملات اقتصادی را مختل کرده و عملکرد ابرقدرتهای جهانی را (بر خلاف تصویر به ظاهر زیبای شان) در معرض دید جهانی قرار داده است؛ منجر به تغییر و تحولات دائمی در قدرت سیاسی و اقتصادی و حتی تعاملات فرهنگی در سطوح مختلف جهانی خواهد شد که علایم آن از هم اکنون در حال نمایان شدن است در این راستا مهمترین تغییرات جهان جدید علی الخصوص در حوزه اقتصادی به قرار زیر است: ✅تاکنون روندها به سمت ضعیف شدن هرچه بیشتر دولتها گرایش داشت اما این پاندمیک باعث شد که مردم و به ویژه بیماران بیش از گذشته به دولت ها نیاز پیدا کنند و احتمالاً تقویت نقش دولت ها و قدرتمند شدن نهادهای حاکمیت از اثرات کروناویروس خواهد بود. ✅اگر با همین روند پیش رویم به احتمال زیاد، گرایش جهان از آمریکا به سمت چین تمایل پیدا خواهد کرد و اساساً استراتژی نگاه به شرق پررنگ تر خواهد شد مگر آنکه تغییرات اساسی در «استراتژی های خودمحورِ» فعلیِ واشنگتن رخ دهد. ✅اگرچه پیوستگی امنیتی و ایمنی بین کشورها را به نمایش گذاشت اما در حوزه اقتصادی و با قرنطینه شدن کشورها، ایده اقتصاد جهانی و تعاملات سودمند اقتصادی فی مابین کشورها، دچار ابهام اساسی شده است. سبب می شود تا دولت ها، شرکت ها و جوامع به سود کمتر و پایداری بیشتر فکر کنند و مجبور شوند که ظرفیت داخلی خود را برای مقابله با دوره های طولانی انزوای اقتصادی تقویت کنند. در این راستا «اقتصاد مقاوم» و نگاه به داخل و استقلال اقتصادی پررنگ تر از گذشته خواهد شد. ✅تعاملات مجازی به ویژه کسب و کارهای اینترنتی تقویت خواهد شد و شغل های جدیدی در درون دنیای مجازی شکل خواهد گرفت. کسب و کارهای اینترنت محور در کشورهای در حال توسعه شدت و سرعت بیشتری خواهد گرفت. ✅اگرچه کشورهای ضعیف از نظر اقتصادی و سیاسی، ضعیف تر می شوند اما کشورهای با اقتصاد بزرگتر، ضرر بسیار بیشتری خواهند دید و همین امر سبب می شود تا فاصله بین کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته کمتر شود. به نظر می رسد که در این بحران، اتحادیه اروپا بیشترین ضرر را ببیند. 📌و دو نکته هم در مورد کشور خودمان: 🔷اولاً فارغ از نگاه جهانی، به نظر می رسد در که کشور خودمان (ایران)، فعالیت های عمومی دولت بصورت هدفمند به سمت مردمی تر شدن سوق پیدا می کند و عملاً نقش گروههای مردمی در کمک به دولت تقویت خواهد شد. همانگونه که در مهار کرونا، بخش زیادی از فعالیت های عمومی و خدماتی توسط گروههای مردمی، بسیج و گروههای جهادی به انجام رسید. 🔷ثانیاً اگرچه آینده نزدیک ایران نیز همچون سایر کشورها، طعم پیامدهای منفی کرونا را در اقتصاد خواهد چشید اما به دلیل اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی، زودتر از سایر کشورها به سمت الگوی نگاه به داخل و سیاست «اقتصادِ مقاوم و غیر وابسته» حرکت کرده است که به احتمال زیاد به نسبت سایر کشورها می تواند با سرعت بیشتری بازسازی اقتصادی را به انجام برساند و از بسیاری کشورها پیشی گیرد (البته به شرط همت مسئولان مربوطه). 🖌 دکتری آینده پژوهی کانال ایتا: http://eitaa.com/hosseinzafari سایت : www.hosseinzafari.ir اینستاگرام: http://www.instagram.com/zafari94
📌 داره شفاف سازی میکنه 1⃣ یادتونه چند وقت پیش بی‌بی‌سی و بعضی رسانه‌ها میگفتن چرا تو ایران، اینقدر مسئولان کرونا میگیرن! کشوری که مسئولان بهداشتی‌اش کرونا بگیرن واویلاست. حالا تو انگلیس نخست وزیر و وزیر بهداشت و ولیعهد و... کرونا گرفتن. 2⃣یادتونه میگفتن چرا آخوندهای مفت‌خور با ماسک و دستکش دارن نماز اموات کرونایی را میخونن، حالا تو انگلیس و ایتالیا و آمریکا از ترس، مرده‌هاشون دارن میسوزونن. 3⃣یادتونه میگفتن ایران نمی‌تونه چهارتا ماسک و لباس حفاظتی تهیه کنه؛ حالا اونجا دارن به پزشکاشون کیسه زباله میدن بپوشن، دستمال توالت گیر نمیاد. ماسک که دیگه جای خود داره! 4⃣یادتونه آمریکا میگفت ما خواهیم به ایران کمک کنیم اما مسئولانش نمی‌ذارن؛ حالا آمریکا از چین تقاضای کمک کرده. 5⃣ یادتونه میگفتن ایران شفاف نیست؛ الان از ۱۹۸ کشورِ درگیر کرونا، کمتر از ۲۰ کشور از جمله ایران دارن آمار رسمی میدن. 6⃣یادتونه میگفتن ایران توان پزشکی برای جمع کردن این بحران رو نداره؛ حالا وضعیت بیمارستانی و درمانی ایران بهتره یا اروپا و آمریکایی که بیماران‌شون را کف سالن‌های بیمارستان (بدون تخت و امکانات) می‌خوابانند. 7⃣یادتونه چپ و راست میگفتن تو ایران کمبوده؛ حالا تو کشورهای پیشرفته قحطی مواد اولیه به وجود اومده. 8⃣تازه ما تحریم هستیم و تو‌کشورمون مشکل داریم، آمریکا ادعای رهبری جهان رو نداریم، مثل آلمان غول صنعتی اروپا نیستیم، مثل انگلیس ادعای کشوری بی غروب رو نداریم، اما به نظر میاد وضعمون از خیلی کشورهای پیشرفته بهتره. 9⃣الان هم که بی‌بی‌سی و رسانه‌هاشون دارن ماست‌مالی میکنن. خداقوت پهلوان ✍ کانال ایتا: http://eitaa.com/hosseinzafari سایت : www.hosseinzafari.ir اینستاگرام: http://www.instagram.com/zafari94
شنیدم که شهید حاج در جلسه‌ای دو جمله محوری گفته بودند: ۱- به دنبال عمل مقدس باشید نه عمل بزرگ؛ ۲- به دنبال جهاد و قیام پیوسته باشید. ولادت با سعادت امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل العباس (ع) و امام سجاد (ع) مبارک باد. روح مان با یاد او شاد. کانال ایتا: http://eitaa.com/hosseinzafari سایت : www.hosseinzafari.ir اینستاگرام: http://www.instagram.com/zafari94
📌مدلِ مسجد – محله – گروه جهادی؛ راهکاری برای حل سناریوی بدبینانه ی کرونا 🔹هرچه جلوتر می رویم مسئله کرونا پیچیده تر و گسترده تر و غامض تر می شود. خوش بینانه ترین حالت این است که در یک دوره کوتاه مدت (مثلاً حدود سه ماه) این بیماری کنترل و مهار شود؛ در این سناریو تعطیلی اماکن عمومی، اماکن مذهبی، بازارها، ادارات و سایر تجمعات برای یک دوره مشخص تعطیل می شود و طبیعتاً در این دوره کوتاه مدت مهمترین عامل مهار ویروس قطع زنجیره انتقال همچون قرنطینه خانگی و راهکارهای مشابه است. در این حالت عمده ی بارِ اصلیِ مسئولیت حلِ مسئله بر عهده دولت است و مهمترین نقشِ مردم، همکاری و مشارکت در استراتژی قرنطینه ی خانگی و طرح فاصله گذاری اجتماعی است. 🔴اما به دلیل ابهامات و روشن نبودن رفتار این ویروس و برای پیشگیری از غافلگیری، به ناچار باید به سناریوی بدتری هم فکر کرد. سناریویی که در آن برای یک دوره طولانی (مثلاً یکسال یا بیشتر) میهمان کشور باشد. آنگاه چه باید کرد؟ آیا با همین استراتژیِ «در خانه بمانید» می توان ادامه داد؟ چقدر مردم را می توان در منزل نگهداشت؟ کسب و کارها چه خواهد شد؟ آیا دولت می تواند به تنهایی بار اصلی مقابله با این ویروس را در بلندمدت بر دوش بکشد؟ آیا راهکاری برای مدیریت موثر در بلندمدت وجود دارد؟ 📍📍امیدواریم که این ویروس در کوتاه مدت مهار شود و قطعاً در همین دوره کوتاه مدت راهی جز در خانه ماندن وجود ندارد. اما در سناریوی بدبینانه یعنی ماندگاری کرونا در یک دوره طولانی مدت، استفاده از ظرفیت و توان مردم به عنوان راهبرد مقابله، باید در دستور کار قرار گیرد؛ یعنی مردمی سازی اموراتی که دولت باید آنها را واگذار کند یا احتمالاً توان انجام آن را ندارد. در این راهبرد می بایست مجموعه های بسیجی، گروه های مردمی یا گروه های جهادی (گروه جهادی به معنای افرادی که در حوزه های مورد نیاز، اقدام به فعالیت های پر شتاب و بی وقفه می نمایند لذا با این تعریف دانشمندانی که کارعلمی انجام می دهند نیز شامل می شود)، در قالب مدل محله محور وارد عرصه مقابله با کرونا شوند. نویسنده معتقد است که هر اقدامی حتی قرنطینه خانگی باید از محلات شروع شود، یعنی باید شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگ را به واحدهای کوچکتری به نام محلات تقسیم نمود و تمرکز را برروی محلات قرار داد. از سوی دیگر اگر قرار باشد که ظرفیت مردم در مدل محله محوری بکار گرفته شود آنگاه باید مساجد را به عنوان مرکز ثقل محلات مورد توجه قرار داد. یعنی از آنجا که در هر محله حداقل یک مسجد وجود دارد؛ می تواند به عنوان مرکز مدیریت بحران محلات نقش آفرینی نماید. سه عنصرِ گروههای مردمی و جهادی، مسجد و محله، عناصر اصلی این طرح بوده و عملاً بار سنگین مدیریت بحران کرونا از تمرکز در سطح یک شهر، خرد شده و در سطح محلات توزیع می گردد. در این طرح گروه های جهادی و مردمی با محوریت مساجد اقدام به ارائه خدمات مختلف به اهالی محله خود می نمایند. لذا در عین آنکه عملیات مقابله و مواجهه با کرونا در حال انجام است، روال نیمه عادی زندگی در هر محله از طریق بازگشایی بازارها، ادارات و سایر مجموعه های خدماتی امکان پذیر و مسیر خواهد شد. ✅در جمع بندی باید گفت در کوتاه مدت راهی جز در خانه ماندن و قرنطینه خانگی نیست. اما اگر بحران کرونا طولانی و بلندمدت شود، جز با به میدان آوردن مردم و خرد کردن، تمرکززدایی و توزیع نمودن مسئولیت ها از سطح دولت به گروههای جهادی، از سطح ملی و استانی به سطح محلات و از سطح ستاد ملی کرونا به مدیریت بحران در مساجد امکان پذیر نخواهد بود. اگرچه در حال حاضر در نقاطی این مدل بصورت تجربی بکارگرفته شده است اما از هم اکنون باید زیر ساخت آن را در سطح گسترده فراهم نمود تا از غافلگیری آینده، جلوگیری شود. ✍️ کانال ایتا: http://eitaa.com/hosseinzafari سایت : www.hosseinzafari.ir اینستاگرام: http://www.instagram.com/zafari94