فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با نام شهید شهر عطر آگین است
با یاد شهیدان سفرم شیرین است
من رزق زیارت از خدا خواستم و
دیدم که سر سفرهی زینالدین است
#مهتا_صانعی
#شهید_زین_الدین
#شب_زیارتی
@shaeranehowzavi
🔸درب یا در؟
کدام واژه درست است؟
✍ سعید احمدی
«در» فارسی است؛ به معنای چیزی که با آهن یا چوب و مانند آنها برای ورودی مکانهایی همچون خانه میسازند و در آنجا نصب میکنند.
«درب» عربی است به معنای دروازه، راه و در بزرگ و فراخ. جمع آن دروب است.
در، مفرد و جمع آن درها
درب مفرد و جمع آن دروب
🔗قلمدار
#ویرایش
#درستنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸نهی از منکر و حکومت دینی
✍ بابک شکورزاده
بعد از انتشار لایحه عفاف و حجاب، انتقاداتی از سوی طیفهای مختلف به آن شد. مهمترین ایرادی که از سوی دغدغهمندان فرهنگی به این لایحه گرفته شد این است که در یک کلام، این لایحه بازدارندگی لازم از بیحجابی را ندارد و بلکه چه بسا باعث ترویج این ناهنجاری هم خواهد شد.
وقتی بندهای مختلف این لایحه را بررسی کنیم متوجه میشویم که این انتقاد تا حدود زیادی به جاست و نمیتواند بازدارندگی کافی را داشته باشد؛ چرا که عمده چیزی که این لایحه بر آن تأکید دارد جریمه نقدی است؛ آن هم جریمههایی که آن قدر ناچیز است، برای طرفداران بیحجابی که عمدتا اقشار متوسط به بالا را شامل می شود رقمی به حساب نمیآید و به راحتی بستری را برای این جماعت فراهم میکند تا به این ناهنجاری اخلاقی - اجتماعی دامن بزنند.
شاید بتوان گفت که این لایحه به خرید طرح ترافیک شهرداری شباهت دارد. در آنجا شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغی را پرداخت میکنند که بتوانند به این منطقه وارد شوند که البته در اکثر موارد نقض غرض است و با فلسفه تعیین محدوده طرح ترافیک که جلوگیری از ترافیک شدید است در تنافی است. در این جا هم گویا شخص بیحجاب مبلغی میدهد تا بتواند هرطور که میخواهد در انظار عمومی حاضر شود!
از ویژگیهای بارز این بیانیه بیتوجهی کامل به نهی از منکر است و عملا هیچ جایگاهی برای این عمل الهی لحاظ نشده است.
مسئولین ذیربط این نکته را فراموش نکنند که نهی از منکر از لوازم حکومت الهی است. خداوند متعال درباره یاران خدا که وعده یاری به آنها داده شده در قرآن کریم میفرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ آنها كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را بر پا مىدارند و زكات را ادا مىكنند و امر به معروف و نهى از منكر مىنمايند. (حج/41)
در این آیه نهی از منکر از ویژگی کسانی شمرده شده که صاحب قدرت هستند. با این حال دیگر جایی برای چون چرا باقی نمیماند. اگر کسی هر طوری که میپسندد بخواهد در جامعه حاضر شود و عفت عمومی را خدشهدار کند آیا حکومت دینی نباید هیچ واکنشی نسبت به آن داشته باشد؟!
.
#لایحه_حجاب_و_عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بهبود یا بهبودی؟
کدام درست است؟
بهبود مصدر مرکب به معنای خوببودن و تندرستی است و به «ی» نیاز ندارد. کاربرد درست «بهبود» است.
✏️در صفحه قلمدار
#ویرایش
#درستنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#به_زبانی_دیگر
📌 هایپرسونیک فتاح
✍ علی جباری، کارشناس مجری رادیو معارف
روزی اعرابی به مجلس علم عالمی در بلد الطیب قم شد و گفت:
یا شیخ، از سنه ۱۹۴۸ میلادی، ۷۵ سال است جماعتی از یهود خانه و کاشانه ما را غصب و پرچم خود را نصب و خواب و خوراک بر ما حرام و خون جوانانمان را حلال و پیرانمان را شکار و مساجدمان را حصار کشیده اند، بگو چاره چیست؟
شیخ دستی بر محاسن کشید و فرمود: علاج آنچه بیان کردی یا #فتاح است که ذکرش چاره ساز و موشکش دهان دوز و خبرش دشمن سوز است.
به ۴۰۰ ثانیه حاجت میدهد و داد مظلوم از ظالم میستاند و نیمی از خانه ظلم را برای کاشت میوه و سیفی جات شخمی عمیق زده و نیم دیگرش را برای برپایی تکایا و حسینیهها تسطیح میکند.
اعرابی شادمان و یا فتاح گویان راهی سرزمین قدس شد تا تدابیر شیخ را جامه عمل پوشانده و مردمش را ذوقی نوشانده و مغز غاصب جماعت را جوشانده و کاری کند کارستان.
#فتاح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️ جراحی و سلاخی در ویرایش
✍ عبدالرحیم موگِهی، مدرس نویسندگی
در جراحی ممکن است غدهای آسیبزا از بدن برداشته شود؛ اما شکل، ظاهر و کلیت بدن سالم و محفوظ میماند و حال آن که در سلاخی اینچنین نیست. معمولاً بدن تکهتکه میشود و شکل، ظاهر و کلیت آن، پس از سلاخی، از بین میرود.
ویراستار نیز باید به گونهای اثر را ویرایش کند که بیان و زبان آن کاملاً محفوظ بماند؛ حتی اگر مطالبی از متن را نیز حذف کرده باشد. بهترین ملاک در این زمینه خودِ نویسنده است. او، پس از ویرایش و مشاهدۀ نوشتهاش، نباید احساس کند بیان و زبان آن به طوری تغییر کرده که دیگر نوشته به وی تعلق ندارد؛ نباید به ذهنش خطور کند که متن او آنچنان سلاخی و قلع و قمع شده که گویی از ملکیت ادبی و قلمیاش بیرون رفته و به ملکیت ویراستار درآمده و نوشته از آنِ وی شده است.
چندین سال پیش، ناشری کتاب یکی از نویسندگان ارجمند را به ویراستار سپرد. ویراستار -رحمت الله علیه!- آنچنان کتاب وی را سلاخی کرد و شخم! زد که نویسنده، پس از دیدن آن، یادداشت زیر را روی کتاب گذاشت و برای ناشر فرستاد:
من به ویراستار کتابم اجازه میدهم که کتاب مرا با نام خودش چاپ و منتشر کند [و حق التألیف آن را نیز به جیب خود زند!]
#مهارت_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 پیام موشک ابر فراصوت "فتّاح"
✍ علی صالحی در خبرگزاری حوزه نوشت:
خبر رونمایی از موشک ابر فراصوت فتّاح به آن طیف از بهانه گیران داخلی و احمقان درجه یک که مدام سعی دارند اوضاع کشور را ضعیف جلوه دهند و راهبردی جز نق زنی ندارند، پاسخ دندان شکنی قلمداد می شود.
این دستاورد برای کشور یک بازدارندگی فوق العاده ایجاد کرده است و آنکس که باید پیام این دستاورد عظیم را بگیرد، گرفته است.
دستاوردی که عملا سیستم های پدافندی دشمن را فلج می کند و رهگیری این موشک را ناممکن می سازد. خبر رونمایی از موشک فراصوت فتّاح نیروی هوافضای سپاه پاسداران در اندیشکده ها و رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای داشته و هر جریانی از منظر خود این اتفاق را تفسیر و تحلیل کرده است.
رسانه اسرائیل دیفنس ضمن اشاره به تهدید این موشک برای امنیت رژیم صهیونیستی نوشت: به طور حتم ایران ساختار موشکی خود را برای تفریح توسعه نمیدهد.
نشریه انگلیسی سان هم در گزارشی رونمایی از این موشک را تهدیدی وحشتناک برای غرب دانست.
موشک ابر فراصوت فتّاح نشان داد که در پرتو ایمان و امید به خداوند متعال می توان کارهای بزرگ، ماندگار و شگرف انجام داد و یأس و ناامیدی در قاموس فکری جوانان، نخبگان و دانشمندان این کشور راه ندارد. البته مغفول نماند دستاوردهای نظامی کشور، مرهون تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب است.
☑️ متن کامل یادداشت در خبرگزاری حوزه
#فتاح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️ششمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
✔️ برادران و ✔️ خواهران
🔸با حضور و مشاوره:
🔶 رضا مصطفوی، مدیر نشر عهدمانا
🌱پیشینهی مهمان ویژه:
نویسندهی کتابهایی چون کیمیاگر، التیام، تمنا و گپوگفت حرفهای
سردبیری نشریاتی چون «خیمه»، «نجم»، «منور» و «ماه نامه امتداد»
🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
📆 زمان: یکشنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
با همکاری
🖌 باشگاه فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 کانون نویسندگان حوزوی
📣 اعلام حضور برادران به نشانی
🆔 @Aftabehazer
📣 اعلام حضور خواهران به نشانی
🆔 @mahta_sa
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔻«دوگانههایی در مسأله حجاب؛ یک طرح بحث»
✍️ حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
در مسأله بودگی بیحجابی و بدحجابی در جامعه امروز ایران تردیدی نیست اما تلاش ها برای حل این مسأله متفاوت است و در صحت و سقم روش آنها بعضا میشود تردید کرد. «بساطت» یکی از معضلات روش شناسی مواجهه با مسأله حجاب است؛ بدین معنا که برخی اساسا مسأله را بسیار بسیط و حل شده در نظر گرفته و فقط در سویه اقدامات آن هم اقداماتی که در انتهای زنجیره حل مسأله ی حجاب هست، تمرکز دارند. در حالی که بنظر می رسد کمی عقب تر، دوگانههایی وجود دارد که باید بدان ها پرداخته شود. این دو گانهها به ما کمک میکند برای حل مسأله بدحجابی و بی حجابی بهتر رفتار کنیم. برخی از آن ها را می توان این گونه تبیین کرد (البته این یادداشت فقط این دوگانه ها را طرح می کند و نفیا و اثباتا نسبت به طرفین دوگانه ها ساکت است. هدف فقط طرح پرسش است برای اندیشیدن بیشتر)؛
- دوگانه نظر و عمل؛ آیا مسأله حجاب مبتنی بر پیچیدگی های نظری است یا در حیطه نظر، کار تمام شده و ما فقط باید آنچه وادی نظر گفته را پیاده کنیم؟!!! به عبارتی باید از نظریه (اعم از فقهی و اجتماعی و ... ) عبور کرده و فقط مبتنی بر داشته های نظری حوزه حجاب، کار اجرایی را بنا کنیم؟
- دو گانه زنانه بودن مسأله یا لا بشرط بودن از حیث جنسیت؛ آیا مسأله حجاب یک مسأله صرفا زنانه است یا می توان این مسأله را با یک دقت و نگاه موسع هم برای مردان تصویر کرد و هم برای زنان؟ این مسأله اگر ذیل پوشش، مد، عفاف و مانند اینها تعریف شود یحتمل بتوان و اتفاقا باید مسأله را غیر جنسیتی دید. چرا که هم وضعیت مردان را در این امور سرو سامان می دهد و هم زنان را از ابژه شدن می رهاند. اگر هم مسأله، زنانه صرف باشد خب آن هم اقتضائات خاص خود را دارد.
🔗 متن کامل در این صفحه
#حجاب
#فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
از جنجال امتحانات نهایی تا توبهنامه مکرون
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN